O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Za nami wysyp obiektywów od Sigmy, Tamrona i TTartisan. Ale to nie wszystko, bowiem w ciągu najbliższych trzech tygodni czeka nas sporo kolejnych premier, o których przeczytacie w naszym cyklicznym zestawieniu najciekawszych plotek.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł.
Canon
Canon EOS R5
W sieci pojawiły się pierwsze doniesienia na temat europejskiej ceny nadchodzącego bezlusterkowca Canon EOS R5. Aparat na starym kontynencie ma podobno kosztować około 4500 EUR.Canon EOS R6
Serwis Canon Rumors opublikował zaktualizowaną specyfikację bezlusterkowca Canon EOS R6. Oto ona:- matryca CMOS 20 Mpix,
- wbudowana stabilizacja,
- zdjęcia seryjne do 12 kl/s (do 20 kl/s z migawką elektroniczną),
- tryb wideo 5K z oversamplingiem,
- tryby wideo 4K 60p i FullHD 120p,
- AF jak w EOS R5,
- brak trybu RAW wideo,
- AF z detekcją głowy oraz zwierząt,
- dwa sloty na karty SD UHS-II,
- wizjer o rozdzielczości 5 mln pikseli,
- korpus mniej solidny niż EOS R5,
- Bluetooth 4.2,
- akumulator LP-E6NH,
- premiera 9 lipca,
- cena poniżej 2500 USD.
Wysyp nowości
Wszystko wskazuje na to, że 9 lipca br. przyniesie nam sporo nowości od firmy Canon. Oprócz zapowiadanych wcześniej bezlusterkowców EOS R5 i R6 producent szykuje też premierę następujących obiektywów:- Canon RF 50 mm f/1.8 IS STM,
- Canon RF 70-200 mm f/4L IS USM,
- Canon RF 85 mm f/2 Macro IS STM,
- Canon RF 100-500 mm f/4-7.1L IS USM,
- Canon RF 600 mm f/11 DO IS STM,
- Canon RF 800 mm f/11 DO IS STM,
- Teleconwerter RF 1.4x,
- Teleconwerter RF 2x.
![]() |
Olympus
Coś dla miłośników patentów
Wśród wniosków patentowych złożonych przez firmę Olympus pojawił się dokument, w którym opisano drona wyposażonego aparat z obiektywem zmiennoogniskowym.![]() |
Nowy obiektyw na horyzoncie
Olympus zgłosił do certyfikacji w rosyjskim urzędzie nowy obiektyw, który został oznaczony nazwą kodową IM022. Mówi się, że zgłoszenie dotyczy zapowiadanego M.Zuiko Digital ED 100-400 mm f/5.0-6.3 IS, który ma mieć swoją premierę na przełomie lipca i sierpnia br.Panasonic
Panasonic Lumix G100/G110
Podobno już 24 czerwca czeka nas premiera nowego aparatu Panasonic Lumix, który został zaprojektowany z myślą o osobach prowadzących vlogi. Nowy model w zależności od rynku ma zostać oznaczony symbolem G100 lub G110, w zestawie z obiektywem 12-32 mm ma kosztować 750 USD i zostanie wyposażony w matrycę o rozdzielczości 20 Mpix oferującą tryb wideo 4K 30p.Sigma
Nowy obiektyw do Sigmy fp
Podobno w Sigmie trwają prace nad niewielkim pełnoklatkowym obiektywem, który z założenia ma być idealnym kompanem dla bezlusterkowca Sigma fp.Sony
Sony A5
Firma Sony już jakiś czas temu zgłosiła do certyfikacji dwa modele aparatów. Jednym z nich ma być podobno Sony A7s III, natomiast o drugim mówi się, iż będzie to zupełnie nowy typ bezlusterkowca. Najnowsze plotki donoszą, że może chodzić tu o model Sony A5, czyli niskobudżetowego pełnoklatkowca, którego cena nie przekroczy 1000 USD.Tokina
Opóźnienia
Osoby wyczekujące zapowiadanych obiektywów Tokina niestety muszą uzbroić się w cierpliwość. W związku z pandemią opóźnią się bowiem niektóre premiery japońskiego producenta. Modele z rodziny atx-m z bagnetem Sony E pojawią się dopiero zimą, a nie latem, jak wcześniej planowano. Natomiast produkty dla pełnoklatkowych bezlusterkowców Sony, zamiast na jesieni, zobaczymy dopiero na początku przyszłego roku.![]() |
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Czekam na propozycje TAMRONA dla pełnoklatkowych korpusów SONY:
1. Supertele zoom z "długą" ogniskową w zakresie 500 do 600 mm (lub więcej).
2. Porterówka 85 mm że światłem 1,4.
3. Makrówka o ogniskowej ponad 90 mm, najlepiej coś z zakresu 150 do 180 mm.
85 macro f/2 + TCx2 brzmi kusząco. Do tego znalazłbym zastosowanie do przeglądowego astro, taka jak teraz używam klasyczne 105 macro na APSC.
Mizernie wygląda oferta Tokiny. Albo odświeżone stare konstrukcje, albo konstrukcje Viltroxa. A na kolejnych 35 i 50 FF raczej kasy nie zrobią. Sigma i Tamron już dawno odstawiły Tokinę o kilka długości, a w stałkach Samyang też ich zjada...
tokina 50mm 1.8 pod sony - bede czekac ;-)
@mig-37
to nie mam sie "podniecac"?
W ostatniej aktualizacji do DaVinci Resolve w liście zmian mowa jest o jakiejś poprawce dotyczącej plików z R5. Czyli musi być blisko do premiery tego korpusu.
@gamma: już dawno wyrosłem z plakatów ze sprzętem nad łóżkiem. Sam fotografuję dosyć egzotycznym zestawem, ale po prostu spełnia moje oczekiwania. Problem z 50 i 35 polega na tym, że to popularne ogniskowe, już w samym Sony będzie silna konkurencja, a dochodzi Samyang, Sigma i Tamron... W tej kategorii raczej nie ma kiepskich obiektywów, nawet "chińczyki" pokroju Yongnuo prezentują wysoki poziom, a przy okazji niską cenę (tak, wiem YN 50mm jest na APS-C, to był tylko przykład)
Ehhh..........chyba nie mam co liczyć od Canon'a na lustrzankowe APS-C lub FF ze stabilizowaną matrycą.........................
Natomiast lista optyki pod RF robi się imponująca, fakt, że to pewnie stuningowane EF ale oferta jest i jest już teraz niezła choć cenowo dla mnie jako amatora za wysoka.
Najgorsze jest to, że ceny nowej optyki Canona pod EF szczególnie wersje L nie poszły w ogóle w dół a lustrzanki FF też trzymają cenę.
@saturn
Może warto rozejrzeć się za innym producentem, jak odstawiłem Canona dawno temu i przeszedłem do Pentaxa. Nie żałuję, skończył mi się problem z bandingiem. Szkiełek do APS-C pod dostatkiem a i do FF też coraz więcej.
Ciekawe co u Nikona? śpi czy trudno mu się podnieść po ostatnich dużych stratach?
saturn: robisz zdjęcia Canonem czy narzekasz dla samego narzekania?
@ad1216
Makieta Nikona Z9 i Tamron niebawem
link
link
stivenson: Jeśli nawet Tamron pracuję na obiektywami do Nikona to jest to zasługa Tamrona a nie Nikona. Jeden drewniany projekt Nikona to trochę mało przy 10 nowych zapowiedziach Canona.
Canon R5 za 4500 EUR??? Ludzie, skąd Canon bierze swoich "speców" od cen?
Sony A5 jako niskobudżetowy FF poniżej 1000 USD? Wygląda na to, że Sony, w przeciwieństwie do Canona, zaczyna realistycznie patrzeć na świat?
Owszem to za mało. Canon ma rozmach co cieszy :D
@Stivenson
coś mi ten nikon przypomina link
sony a5 za 1000$ cóż mam a7 za 650 a pewnie w budżetowcu stabilizacji nie będzie. chociaż a7 startowało ze znacznie wyższą ceną więc jak ten spadnie a matryca i wizjer będą jak w a7III to czemu nie
Powtórzę swoje podejrzenia, że Canon uderza w przemysłowe zastosowania fotografii. O ile w zdjęciach do oglądania nie ma sensu hiper-rozdzielczość, to w fotogrametrii już tak. Gdy się pytacie kto zapłaci za korpus 4500 ojro, to powiadam korporacja. Albo delikwent, który na tym zarabia. Oczywiście nie fotograf w klasycznym sensie.
Szkoda, że już zniknął rynek aparatów dla niezamożnych amatorów. Kiedyś można było wyrwać nową lustrzankę z obiektywem za 2000-2500 zł. Dzisiaj budżetowy aparat kosztuje 5000 zł. Co za czasy!
@Adameck
no to rynku nie znasz. pod koniec lutego pełna klatka z 28-70 i lampą błyskową za 3000 była teraz nie ma cashbacku i koło 300 zł drożej jest
Jeśli dotrzymają słowa to R6 będzie idealnym sprzętem do filmowania:
- 4K w 50/60 fps, bez cropa, z 10-bitowym kolorem i wewnętrznym zapisem (na tanie karty)
- stabilizacja matrycy
- rozkładany ekran
- wysokiej jakości wizjer elektroniczny
- a wszystko to w oparciu o bardzo dobrą matrycę z 1D X Mark III
Jak Sony nie odpowie czymś porównywalnym pod względem ceny i specyfikacji to kto wie, może po 4 latach z Sony wrócę do Canona...
@Adameck: przecież jest chociażby eos 4000D który nowy kosztuje 1300 z obiektywem, a była też promocja w którymś sklepie że był za 1100 z obiektywem, kartą i torbą. Zresztą do 2 tysięcy kupi się budżetowy aparat z kitem chyba w każdym systemie który jest obecnie na rynku (nie licząc FF).
Amadi: R5 będzie dużo lepszy do filmowania niż R6
Ale słabszy od R7 :P
Szabla, no i co Ty będziesz robił jak Canon powypuszcza te aparaty i obiektywy?
Zostanie trenerem picia sake.
Dokładnie Amadi. Projektuję budżet dla nowej lokalnej internetowej tv. Uwzględniałem wcześniej SH1H (studio) oraz G9 (w teren). Chyba się wstrzymam... skoro ma się pojawić EOS R5/R6 z mocną specką.
Mnie ciekawi co tak cicho u Sigmy?! Zwykle mieli już o tej porze roku premiery za sobą. A tu raptem jeden zoom i kilka obiektów istniejących z nowym mocowaniem.
@ad1216
Ale chyba 2x droższy... Eos R6 bedzie chyba konkurencją dla a7 III / Nikona Z6, a Eos R5 dla A7r IV lub A7s III / przyszłego Nikona Z9
Ogolnie wydaję mi się że skoro Eos R5 to będzie potwór z rozdzielczością jak Sony a7R IV i wideo jak w nadchodzącym a7S III lub lepsze, więc ciężko powiedzieć którą serią bardziej Sony będzie chciało odpowiedzieć.. jeżeli nie pobije teraz a7s III to byćmoże dopiero kolejnym A7r V. A na R5-ke raczej dopiero końcem roku Sony A7 IV.
Także myśle że Canon najbliższe pół roku będzie w przewadze jeśli chodzi o możliwości korpusów. Ciekawi mnie pytanie ile osób z Sony zadecyduje się zmienić / wrócić do Canona, pomimo wysokich cen i wciąż braków w systemie szkieł natywnych na RF, a ile spokojnie poczeka jak odpowie Sony.
Jednak raczej mało jest osób które co premiere skaczą od systemu do systemu, Sony już sporo przeciągnął i teraz takich "niezdecydowanych" nie będzie za dużo. Canoniarze odetchną że w końcu nie będą musieli łykać zazdrosnym okiem na korpusy Sony i zaczną zbierać na te nowe modele, Soniarze raczej i tak przeczekają do nastepnych premier wiedząc że szklarnia RF dopiero zaczyna gonić, i tylko Nikoniarze będą mieli zagwostkę. No ale Z9 idzie, więc kto wie, kto wie... chyba rynek bezlusterkowców FF sie w końcu stabilizuje.
Pomijam L-mount, średnią mam wiare w nich.
@Stivenson: ucieszę się, że jest konkurencja :)
@Amadi: w przeciekach jest podane że to całkiem inna matryca niż w 1DxIII.
Szału nie ma. Zarówno u Canona jak i Tokiny. Jak zwykle UWA pominięte, a tych 33mm, 35mm, 30mm, to jest już jak psów...Zero jakichś sensownych szerokokątnych szkiełek, szkoda.
@gamma
"tokina 50mm 1.8 pod sony - bede czekac ;-)"
Serio? Standard ze światłem f/1.8 to jest coś na co czekasz, bo do tej pory brakuje tego z mocowaniem E?
@LR
"Szkiełek do APS-C pod dostatkiem"
Co polecisz jako zamienniki cenowo-jakościowe do Pentaksa takich szkiełek jak Laowa 9/2.8 lub Samyang 12/2 i tercet Sigm 16/1.4, 30/1.4 i 56/1.4 albo tej nowej serii Viltroxa?
@baron13
"Powtórzę swoje podejrzenia, że Canon uderza w przemysłowe zastosowania fotografii. O ile w zdjęciach do oglądania nie ma sensu hiper-rozdzielczość, to w fotogrametrii już tak."
Chłopie, przestań te bajki opowiadać, że Canon uderza w przemysłowy sprzęt do fotogrametrii. Na oczy nie widziałeś takiego sprzętu, że o używaniu nie wspomnę, nie wiesz co musi potrafić i jakie cechy mieć taki sprzęt, więc po raz kolejny nie udawaj speca.
"Gdy się pytacie kto zapłaci za korpus 4500 ojro, to powiadam korporacja."
Albo ten, kto będzie potrzebować ten sprzęt. Ile swoich miesięcznych pensji wydałeś na RP i dlaczego zakładasz, że w krajach, gdzie ten R5 w relacji do zarobków będzie kosztować tyle samo co u nas RP, nie znajdzie nabywców?
@ad1216
8K nie potrzebuję, RAW-ów w filmie nie potrzebuję. Jedyne co zostaje to 4K w 100-120 fps, bez których mogę przeżyć. Zwłaszcza mając zamiast pixel-binowanego 4K z 45 megapikseli oversamplowane 4K z 20 megapikseli. No i niemal dwukrotna różnica w cenie zamyka temat.
@MatrixSTR - uwierzę jak zobaczę i przetestuję. Mówimy o firmie która 18-megapikselowy sensor z 7d upchnęła w kilkunastu kolejnych korpusach i podobnie robi z wieloma innymi. Byle dynamika była bliższa serii 1D niż 6D mark II i będę zadowolony ;)
@lord13
Używam tylko oryginałów nie zamienników. Dlatego to musi być świadoma decyzja żeby nie było rozczarowania ;-)
Amadi: jeśli piszesz o swoich osobistych potrzebach, to nie będę polemizował bo to nie ma sensu, nawet jeśli napisałbyś, że dla Ciebie osobiście najlepszym aparatem do filmowania jest Canon 6DII też bym nie polemizował ;) Osobiste potrzeby nie podlegają dyskusji
@LR
"Używam tylko oryginałów nie zamienników."
Udajesz Greka?Zamienniki w rozumieniu funkcjonalnym, z mocowaniem K. Mogą być z logo Pentaxa, śmiało nie krępuj się.
@PDamian, napisał:
"Zostanie trenerem picia sake. "
Nie głupie, nie jeden by pozazdrościł.
Ciekawe czy canon da to co w plotkach, to byłby przełom w polityce tej firmy.
@lord13
Dlatego napisałem, że musi to być świadomy wybór ;-)
Wątpię.
A7 III ma 10, S1 ma 9, a Z6 12 klatek na sekundę.
...EOS R 8, a RP 5 klatek na sekundę
-Te 20 przy nich to kosmos.
Dodatkowo topowy wizjer i stabilizacja w korpusie, której nigdy nie mieli...
@sanescobar: sprowadza się to do wiedzy, która z nich nie zasługuje na picie w temperaturze pokojowej ;)
jakby do ceny r5 dodać polskie podatki i założyć że leica obniży o 5-10% cenę sl2 to canon może mieć problem bo jednak bagnet l jest bardziej rozbudowany niż rf (28:11) i rozwój raczej będzie szybszy a sam system pewniejszy skoro kilka firm go wykorzystuje
Trudno zrozumieć pracujących fizycznie, którzy podcinają sobie np. ścięgna albo inne takie. A jakoś niewielu dziwi, że mający aspiracje pracować mózgiem z dumą wytruwają sobie neurony... ;)
Kmicic, gdyby nie konkurencja, to ulubiona matryca Amadiego ;) dalej by w Canonach rządziła, więc ja się tylko cieszę, że i za obiektywy się biorą.
@ad1216
@Amadi
Ale to akurat prawda, co mówi Amadi że R6 da lepsze video 4K w 60fps niż R5.
W R5 będzie pixel binding (line skipping) w trybie 4K 60fps, a w R6 będzie czytana cała matryca.
Choć ja osobiście obstawiam, że pewnie będzie 4K czytane z matrycy 5.5K do wyboru: albo z pixel binding niewielkim, albo z Cropem 1.33x
@Bahrd
ta matryca to jeszcze siedzi w aparatach z niższej półki jak 4000d. po prostu księgowi są bardzo konserwatywni i nie mogą sobie pozwolić na to że lustro za 1000zł będzie robiło lepsze zdjęcia niż średnia półka, niezależnie jak stara
@lord13: mam jakieś takie dziwne doświadczenia, że cały cymes współczesnej fotogrametrii leży w tym, że można użyć właściwie dowolnego sprzętu , nawet komórki :-) Jak mi się zdaje nawet wiem na czym te cudowne możliwości się zasadzają. A mianowicie różnym położeniom urządzenia zapisującego obraz może odpowiadać tylko jedna siatka punktów kontrolnych. Dlatego np na reportażu o ewidencjonowaniu zabytków Petry delikwent który robił fotogrametryczną dokumentację łaził jak zwykły turysta z jakimś Nikonem w popularnej wersji w łapie i pstrykał na ślep.
mgkiler: za wcześnie na takie wróżenie z fusów, co będzie lepsze skoro R6 nie został nawet oficjalnie zapowiedziany, a Ty już wiesz że będzie miał lepszą jakość niż R5? ;))) Zwykle to jednak wyższe i droższe modele mają lepszą jakość, ale jeśli już wiesz, że tym razem tańszy model będzie lepszy nie tylko dla Amadi ale i dla wszystkich, to może zgłoś się do tv jako wróżbita? ;))
@ad1216 niby jest szansa że r5 będzie nagrywał 4k w trybie quad bayer ale canon raczej nie będzie takiej konkurencji dla swoich kamer robił
@ad1216
Poczytaj co to jest pixel bining...
To nie jest wróżenie z fusów, tylko podstawowa wiedza.
Aparat nie jest wstanie Ci czytać każdego piksela przy 60fps.
Limit prędkości R5 to 30 odczytów pełnej matrycy w 8K.
I tyle.
Aby zrealizować odczyt w 60, czy 120 fps aparat MUSI skipować piksele - stąd 4K jest z pixel biningiem lub cropem.
Gdyby się dało zrobić 4K w 60fps z odczytem pełnej matrycy to dało by się i 8K w 60fps - bo to to samo - też odczyt pełnej matrycy.
Pisał Ci o tym Amadi i ja Ci pisałem, a Ty dalej. Proszę poczytaj i pomyśl a nie pisz o wróżeniu z fusów, bo to trochę tak jakbym napisał, że samochód hybrydowy ma większe spalanie paliwa niż elektryczny (który ma zerowe), a Ty, że wróże z fusów...
A skąd?
link
link
link
@ad1216
O i dodatkowo link Damiana pokazujący fajnie, że aparat z mniejszą rozdzielczością matrycy ma lepszą jakość video w 4K.
Na tym właśnie to polega.
Dlatego Sony A7S ma dokładnie 4K matrycę.
mgkiler: wróżenie na podstawie plotek co MUSI mieć nowe body, a czego nie MUSI jest dla mnie wróżeniem. Poczekajmy do premier i testów to się okaże, co MUSI R5 a czego nie MUSI R6 ;)
ad1216
A Ty dalej nie rozumiesz co to jest pixel bining...
W link Damiana (z testów!) zaprzeczający temu co powiedziałeś też nie chciało Ci się kliknąć.
Wytłumacz mi jakim cudem aparat mógłby odczytać całą matrycę w trybie 4K w 60fps, a nie mógłby już odczytać całej w 8K w 60fps?
He?
Myślę, że jeśli zamiast pisania o "pixel binningu/skippingu", pisalibyśmy "łączenie/pomijanie pikseli", to nie byłoby potrzeby wysyłać ludzi na internetową poniewierkę... ;)
Kmicic, ja jestem z tych, co nie wiedzą, co siedzi w głowach innych ludzi, a już zwłaszcza księgowych... ;)
@baron13
"mam jakieś takie dziwne doświadczenia, że cały cymes współczesnej fotogrametrii leży w tym, że można użyć właściwie dowolnego sprzętu , nawet komórki "
Tak jasne, zwłaszcza w zakresie aerofotogrametrii albo jak potrzeba rejestracji wielospektralnej wykraczającej poza zakres widzialny.
Najpierw fantazjujesz, że Canon dedykuje R5 do zastosowań przemysłowych w zakresie fotogrametrii (co jest bzdurą), a później opowiadasz jeszcze większe banialuki o użyciu do tego celu czegokolwiek, w tym telefonu. Komedia.
@baron13
"mam jakieś takie dziwne doświadczenia..."
To nie są dziwne doświadczenia, tylko zwykłe urojenia.
@baron13
Pewnego razu budzisz się i cały twój sprzęt foto znikł.
Ale obok leży walizka a w niej 40tyś.
Co kupujesz?
Możesz kupić co tylko chcesz - nie musisz już Canona bo nie masz już sprzętu pod Canona. Nie musisz też lustrzanki.
Nie walizka, tylko skorupy jaj grzmotoptaka.
Boję się to powiedzieć ale Panasonic. Fajny. Ergonomiczny. Menu podobno miód, leica szkło. Jedynie AF ryzykowny.
@mgkiler: Pojęcia nie mam, musiałbym pomyśleć. Obawiam się, że wybór byłby banalny, Nikon :-)
@lord13: tak to prawda używamy także specjalistycznych narzędzi, czasem nawet przymiaru taśmowego :-) Co nie zmienia faktu, że do fotogrametrii można użyć właściwie dowolnego zdjęcia. Możesz użyć nawet Samyanga 14 mm pierwszą wersję z silną dystorsją falistą czy fiszaja. Bo wyznaczysz funkcję rzutowania i do niej jak napisałem, zawsze pasuje tylko jedna siatka punktów kontrolnych. Standardowa procedura w opracowywaniu danych, żargonowo zwana fitowaniem.
@baron13
"Co nie zmienia faktu, że do fotogrametrii można użyć właściwie dowolnego zdjęcia."
Co nie zmienia faktu, że w praktyce w zastosowaniach przemysłowych używa się dedykowanego sprzętu, obok którego ten hipotetyczny R5 (że o telefonie nie wspomnę) nawet nie stał. W praktyce większość zadań fotogrametrycznych (fotogrametrię medyczną pomijam) realizowana jest z nalotów, często z użyciem dodatkowego sprzętu jak termowizja czy LIDAR w zależności od celu obrazowania, a obrazowanie 4-kanałowe (RGB + NIR) jest praktycznie standardem plus współpraca z GNSS. Do tego dochodzi jeszcze odpowiedni soft współpracujący ze sprzętem i wszystko to za horrendalne (z punktu widzenia "normalnego" sprzętu foto) pieniądze.
"Standardowa procedura w opracowywaniu danych, żargonowo zwana fitowaniem."
Chłopcze, nie rób kabaretu. Wystarczająco długo w tym pracuję, więc twoje opowiastki z mchu i paproci nie robią wrażenia.
No tak... Największy problem gdy ktoś jest przekonany, że jest specjalistą... Otóż dlaczego można wykorzystać dowolne zdjęcie? Właśnie dzięki procedurom przejętym z metod opracowania wyników. Mamy szereg punktów pomiarowych które zgodnie z teorią powinny się układać na prostej, ale nie leżą na niej bo niepewności pomiarowe rozrzuciły wartości trochę w górę, trochę w dół. Pomimo tego możemy znaleźć prostą najmniej oddaloną od wszystkich punktów pomiarowych. Dla tego przypadku mamy ścisłą procedurę która prost prowadzi do jednego wyniku. Jest gorzej, gdy nie chodzi o prostą, ale krzywą , albo "bardzo krzywą" przebieg, który nie ma nawet jakiejś zdefiniowanej postaci funkcyjnej. Wówczas stosuje się procedurę w której komputer zgaduje parametry przebiegu. Za pomocą mniej lub bardziej zawiłych algorytmów postuluje jakiś wzór na krzywą. Wartości współczynników są zmieniane i obliczamy stopień wpasowania krzywej. Potem je zmieniamy i sprawdzamy, czy wpasowanie się poprawiło, czy nie. Okazuje się, że tą metodą mozna rozwiązywać bardzo złożone obliczeniowo zagadnienia. Zdjęcie jest rzutem przestrzeni trójwymiarowej na płaszczyznę. w przybliżeniu rzutem środkowym. Jednak jeśli chcemy prowadzić obliczenia bardzo dokładnie, to musimy uwzględnić zniekształcenia wprowadzane przez soczewki. Otóż nawet to nie przeszkadza za bardzo gdy mamy wiele przesuniętych wobec siebie zdjęć tych samych obiektów. Symetria osiowa tych zniekształceń powoduje że zwykle wystarcza wyznaczenie ich tylko w jednej płaszczyźnie. Kolejny element technologii, to algorytmy rozpoznające kształty na zdjęciach. Pozwalają one na tworzenie siatki puntów kontrolnych automatycznie bez udziału człowieka. Gdy mamy wiele zdjęć tymi samymi punktami kontrolnymi możemy wyznaczyć ich rzeczywiste położenie w przestrzeni metodą kolejnych przybliżeń. Nie jest nawet konieczna znajomość położenia aparatu, ona także może zostać "dofitowana" . Ta metoda jak mi się zdaje, bo faktycznie nie zajmuje się tym, jest stosowana do dokumentowania na przykład budowli, czy konstrukcji, stanowisk archeologicznych i temu podobnych. Oczywiście im większa rozdzielczość aparatu, tym większa finalna dokładność odwzorowania. A protest i grozę budzi to, że właśnie można wyeliminować i specjalistyczny sprzęt i samych specjalistów :-)
@baron13
"A protest i grozę budzi to, że właśnie można wyeliminować i specjalistyczny sprzęt i samych specjalistów :-)"
Pomijając już całą resztę twojego bełkotu, to tak, cała branża drży, że wpadnie Pan Adam z uniwerku wrocławskiego ze swoim komórczakiem i wykosi całą branżę zajmującą się fotogrametrią. Leica Geosystems już zawija mandżur, no bo kto teraz będzie robił zautomatyzowane inwentaryzacje za pomocą takiego CityMappera:
link
skoro jest Pan Adam.
W poważnych kłopotach jest też PhaseOne Industrial oraz producenci softu do fotogrametrii, bo Pan Adam już rzeźbi skrypty do Gimpa.
Fajne te twoje pigułki.
@lord13: na tym własnie polega rewolucja cyfrowa, że zwalamy problem na moc obliczeniową komputera. Przestają być potrzebne bardzo drogie specjalistyczne, składane ręcznie urządzenia, możemy użyć czegoś robionego seryjnie. Jeśli zrobisz coś co może służyć do różnych celów, możesz wyprodukować długą serię, a więc taniej bo na wielu etapach zastąpisz ludzi maszynami. Podejrzewam, że o to chodzi Canonowi. Fotografowi wielka rozdzielczość nie szkodzi, chętnie kupi. A w różnych, nie tylko fotogrametria, innych zastosowaniach może to być niezbędne. Natomiast, tak na oko, to co zalinkowałeś, to ta sama technologia. Oczywiście przegra z masówką Canona, choć chwilowo jest do czegoś trichę innego.