Nowe obiektywy i telekonwertery Canon RF
W ofercie firmy Canon pojawiły się nowe obiektywy dla systemu RF o parametrach: 85 mm f/2, 100-500 mm f/4.5-7.1, 600 mm f/11, 800 mm f/11 oraz telekonwertery 1.4x i 2.0x.
INFORMACJA PRASOWA
Cztery nowe obiektywy RF i dwa extendery do systemu Canon EOS R
Warszawa, 9 lipca 2020 r. – Wraz z premierą najnowszych bezlusterkowców EOS R5 i EOS R6, Canon zaprezentował dziś także cztery obiektywy RF i dwa extendery, rozszerzając tym samym linię produktów systemu EOS R. Najnowsze obiektywy to ukłon w stronę tych użytkowników, którzy korzystają z konstrukcji o dużym zakresie ogniskowych, jak również tych, którzy oczekują rozbudowanych, kreatywnych możliwości w fotografii portretowej i makro.
Nowe obiektywy RF:
-
RF 100-500 mm F4,5-7,1L IS USM – kompaktowy, wszechstronny i dodatkowo uszczelniony teleobiektyw zmiennoogniskowy z profesjonalnej linii L o wyjątkowo szerokim zakresie ogniskowych, z 5-stopniowym stabilizatorem obrazu, podwójnym silnikiem Nano USM oraz wielofunkcyjnym pierścieniem kontrolnym.
-
RF 600 mm F11 IS STM i RF 800 mm F11 IS STM – najlżejsze na świecie superteleobiektywy z autofokusem, o ogniskowej odpowiednio 600 mm 1 i 800 mm 2 . Dzięki wysokiej ogniskowej, w pełni automatycznemu systemowi ostrości 3 i technologii stabilizacji obrazu, entuzjaści fotografii mogą teraz z łatwością wykonywać znakomite fotografie nawet z bardzo daleka. W połączeniu z nowymi extenderami RF – EXTENDER RF 1.4x i RF 2x – obiektywy te mogą osiągnąć niewiarygodne jak dotąd wartości ogniskowej 1200 mm (RF 600 mm F11 IS STM) i 1600 mm (RF 800 mm F11 IS STM). Zapewnia to entuzjastom jeszcze większą elastyczność i kreatywne możliwości pracy z pełnym wsparciem AF. Nowe obiektywy sprawdzą się w szczególności podczas fotografii dzikiej przyrody i sportu, a także podczas zdjęć lotniczych czy w astrofotografii.
-
RF 85 mm F2 MACRO IS STM – pozycja niezbędna w torbie entuzjastów fotografii portretowej, wchodzących w świat systemu EOS R, którzy dodatkowo cenią sobie fotografię makro. To obiektyw o stałej, jasnej przysłonie f/2, wyposażony dodatkowo w technologię 5-stopniowej stabilizacji (IS) (lub 8-stopniowej w przypadku korzystania z EOS R5 / EOS R6) i osiągający wartość odwzorowania obiektów 1:2, charakterystyczną dla fotografii makro.
-
EXTENDER RF 1.4x i EXTENDER RF 2x – dwa zupełnie na nowo zaprojektowane i szybkie konwertery, stworzone w celu rozszerzenia możliwości wykorzystania zaprezentowanych dziś obiektywów RF 100-500 mm F4,5-7,1 L IS USM, RF 600 mm F11 IS STM i RF 800 mm F11 IS STM. Oba extendery pozwalają profesjonalistom rozszerzyć zakres ogniskowych w kompatybilnych obiektywach, jednocześnie zachowując jakość obrazu i szybkość pracy charakterystyczną dla mocowania RF.
RF 100-500 mm F4,5-7,1L IS USM – kompaktowy i wszechstronny teleobiektyw
Zmiennoogniskowy teleobiektyw z kultowej serii Canon L – RF 100-500 mm F4,5-7,1L IS USM – to obowiązkowa pozycja dla entuzjastów i profesjonalistów fotografujących sport, przyrodę czy lotnictwo, którzy oczekują niezawodnego, trwałego, a zarazem kompaktowego teleobiektywu o szerokim zakresie ogniskowych. Obiektyw jest kompatybilny z nowymi EXTENDERAMI RF 1.4x i RF 2x, co z pewnością docenią użytkownicy chcący wyjść jeszcze dalej poza natywny zakres ogniskowych 100-500 mm.
Obiektyw wyposażono w jedną soczewkę Super UD i aż sześć soczewek UD, które skutecznie eliminują aberrację chromatyczną i efekty mory/blasku na całym zakresie ogniskowych, dając wysokiej rozdzielczości obraz o wysokim kontraście nawet na najwyższej przysłonie. Dodatkowo 5-stopniowy stabilizator obrazu (lub 6-stopniowy w połączeniu z EOS R5 i EOS R64), zapewnia nieporuszone ujęcia z ręki nawet z najdalszych odległości, ale też pozwala fotografować na dłuższych czasach otwarcia migawki.
![]() |
RF 100-500 mm F4,5-7,1L IS USM posiada wbudowany silnik Dual Nano USM AF, który odpowiada za wyjątkowo cichą, szybką i pewną pracę autofokusa – idealny do fotografowania dzikiej przyrody czy filmowania z automatyczną ostrością. Co więcej, innowacyjny system autofokusa Canon pozwala na lepsze ogniskowanie z bliskiej odległości, nawet do 0,9 m.
Standardowo, jak w przypadku wszystkich obiektywów RF, model RF 100-500 mm F4,5-7,1L IS USM jest wyposażony w dodatkowy, programowalny pierścień kontrolny na tubusie, który umożliwia zmianę ustawień bez odrywania wzroku od wizjera. Regulowany pierścień zoomu może działać w dwóch trybach – „ściślej” lub „luźniej” – w zależności od sytuacji i potrzeb fotografa, co sprawdzi się szczególnie w dynamicznych i zmiennych warunkach. Sama konstrukcja jest doskonale spasowana i uszczelniona, co potwierdza charakterystyczny czerwony pasek, znak linii obiektywów L.
RF 600 mm F11 IS STM i RF 800 mm F11 IS STM – wyjątkowo lekkie super-teleobiektywy
RF 600 mm F11 IS STM i RF 800 mm F11 IS STM to niedrogie i lekkie obiektywy dla entuzjastów fotografii dzikiej przyrody i sportu. Przy minimalnej odległości ogniskowania wynoszącej 4,5 m (RF 600 mm F11 IS STM) i 6 m (RF 800 mm F11 IS STM) fotograf może podejść naprawdę blisko do obiektów, zachowując doskonałą ostrość obrazu i działanie AF. Oba obiektywy wyposażone są w zaawansowany silnik AF i optyczną stabilizację obrazu (IS), które dodatkowo współpracują z zewnętrznymi EXTENDERAMI RF 1.4x i RF 2x. Takie połączenie oznacza wręcz niewiarygodne możliwości uzyskania ostrego obrazu na ogniskowych sięgających nawet do 1600 mm5 (przy użyciu RF 800 mm F11 IS STM z EXTENDEREM RF 2x).
![]() |
Oba obiektywy są wyposażone w optyczny stabilizator obrazu6, a także najnowszy system Dual Pixel CMOS AF, który odpowiada za płynne śledzenie obiektów. Ta kombinacja technologii Canon pozwala tym superteleobiektywom wykonywać ostre, nieporuszone zdjęcia nawet podczas fotografowania bez statywu czy monopoda, redukując rozmycia spowodowane drganiami aparatu.
Obie konstrukcje są również bardzo kompaktowe i lekkie 7 , głównie dzięki zastosowaniu technologii optyki dyfrakcyjnej, która pozwoliła uzyskać lżejszą konstrukcję o mniejszych rozmiarach. W połączeniu z mocowaniem RF i stałą przysłoną f/11 oba obiektywy zostały zaprojektowane całkowicie na nowo przez inżynierów Canon, co przełożyło się na odchudzenie konstrukcji względem już istniejących teleobiektywów z serii EF. Obiektywy mają konstrukcję tubusową, przez co łatwo je schować8 np. do torby podróżnej, co szczególnie docenią fotografowie przemierzający duże odległości, dla których każdy kilogram i dodatkowy centymetr bagażu ma znaczenie.
![]() |
Oba obiektywy wyposażono w technologię STM, odpowiadającą za cichą i płynną pracę systemu AF podczas nagrywania wideo. Pierścień kontrolny obiektywu, zarówno w modelu RF 600 mm F11 IS STM, jak i RF 800 mm F11 IS STM zapewnia entuzjastom możliwość szybkiej zmiany podstawowych ustawień, takich jak Tv/ekspozycja/ISO/AF. Stałe światło obiektywu zapewnia również plastyczny bokeh, a duża ogniskowa umożliwia fotografom dostateczne rozmycie tła podczas fotografowania obiektów w oddali.
RF 85 mm F2 MACRO IS STM – portrecista idealny
Wśród najnowszych premier znalazła się również propozycja dla entuzjastów fotografii portretowej – RF 85 mm F2 MACRO IS STM. Lekki9 obiektyw o stałej ogniskowej 85 mm ze światłem f/2 jest świetnym narzędziem do fotografii portretowej z atrakcyjną perspektywą i miękkim, rozmytym tłem. Połączenie przysłony f/2 z pełną klatką zapewnia płytką głębię ostrości nawet w warunkach słabego oświetlenia.
![]() |
RF 85 mm F2 MACRO IS STM oferuje 5-stopniową stabilizację obrazu (lub 8-stopniową przy użyciu aparatu EOS R5 / EOS R6) i umożliwia fotografowanie obiektów w skali odwzorowania 1:2, czyli uzyskanie 50% rzeczywistego rozmiaru obiektu na fotografii w trybie makro. Zastosowanie silnika STM wspierającego system autofokusa sprawia, że RF 85 mm F2 MACRO IS STM pozwala na bardzo szybkie i płynne ustawianie ostrości zarówno na zdjęciach, jak i wideo, co czyni go także uniwersalnym wyborem dla osób wchodzących w świat bezlusterkowców i chcących – obok fantastycznych zdjęć – uchwyci także wysokiej jakości obraz na filmach.
EXTENDER RF 1.4x i EXTENDER RF 2x – bezkompromisowość, która pozwala pójść o krok dalej
EXTENDER RF 1.4x i EXTENDER RF 2x to akcesoria dedykowane fotografom, którym zależy na uchwyceniu obiektów z bardzo dużej odległości – m.in. fotografom sportowym, przyrodniczym czy reporterom prasowym. Te niezawodne i trwałe konwertery zaprojektowano tak, aby wydajnie współpracowały z obiektywami RF Canon, a obrazy wychodzące z połączenia obu tych konstrukcji zawsze były perfekcyjnie ostre i w najwyższej jakości.
![]() |
Oba extendery wykorzystują zaawansowane soczewki o niskiej refrakcji i niskiej dyspersji do kontrolowania krzywizny pola i aberracji chromatycznej podczas zoomowania. Mają także zoptymalizowaną powłokę soczewki i trójwarstwową soczewkę łączoną, dla zredukowania efektu ducha. Ponadto, aby zapewnić optymalną pracę elementów optycznych w trudnych warunkach, oba extendery są dodatkowo uszczelnione (w połączeniu z obiektywami RF serii L i wyposażone w powłokę termiczną, aby zapobiec pogorszeniu wydajności w wysokich temperaturach. Podczas korzystania z extenderów z obiektywem RF 100-500 mm F4,5-7,1 L IS USM, zakres zoomu jest ograniczony od 300 do 500 mm tak, aby zapobiec kontaktowi tylnych elementów obiektywu z soczewkami konwertera.
RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM – cechy kluczowe:
- Zakres ogniskowych 100-500mm
- 1 soczewka Super UD i 6 soczewek UD
- 5-stopniowa stabilizacja optyczna IS (standard CIPA)
- Dual Nano USM
- Wielofunkcyjny pierścień kontrolny
- Uszczelnienia znane z linii obiektywów L
- Zgodność z EXTENDEREM RF 1.4x / RF 2x (zakres zoomu od 300 do 500mm)
RF 600mm F11 IS STM i RF 800mm F11 IS STM – cechy kluczowe:
- Zakres ogniskowych 600mm (RF 600mm F11 IS STM) i 800mm (RF 800mm F11 IS STM)
- Stabilizacja optyczna (IS): 5-stopniowa dla RF 600mm F11 IS STM; 4-stopniowa dla RF 800mm F11 IS STM
- Technologia autofokusa z silnikiem STM
- Lekka konstrukcja (RF 600mm F11 IS STM: ok. 930 g; RF 800mm F11 IS STM: ok. 1,260 g)
- Kompaktowe wymiary: tubusowa konstrukcja, którą łatwo złożyć
- Wielofunkcyjny pierścień kontrolny: szybkie ustawienie podstawowych parametrów Tv/ ekspozycja/ ISO.
- Stałe światło F11, stabilizacja IS i pełne wsparcie AF we współpracy z aparatami Canon EOS R.
RF 85mm F2 MACRO IS STM – cechy kluczowe:
- Zakres ogniskowych 85mm
- Minimalna przysłona f/2
- Lekka konstrukcja 500 g
- Technologia autofokusa z silnikiem STM
- Stabilizacja IS do 5-stopni (standard CIPA)
- Fotografia makro: współczynnik odwzorowania 1:2
EXTENDER RF 1.4x i EXTENDER RF 1.4x – cechy kluczowe:
- Zaawansowane soczewki o niskiej refrakcji i niskiej dyspersji
- Trójwarstwowa konstrukcja soczewek redukująca efekty ducha
- Ochrona przed wysokimi temperaturami
- Odporność na wibracje, kurz i wilgoć
1 Spośród wymiennych obiektywów z autofokusem o ogniskowej 600mm dedykowanych aparatom z wymienną optyką. Stan na czerwiec, 2020 r. Na podstawie badań Canon.
2 Spośród wymiennych obiektywów z autofokusem o ogniskowej 800mm dedykowanych aparatom z wymienną optyką. Stan na czerwiec, 2020 r. Na podstawie badań Canon.
3 Korzystając z tych obiektywów z podpiętym lub bez podpiętego extendera, zakres pól AF pokrywa około 40% kadru w poziomie i 60% w pionie
4 Wykorzystując system stabilizacji (IS) obiektywu i matrycy EOS R5 / EOS R6
5 840mm (RF 600mm F11 IS STM + EXTENDER RF 1.4x), 1200mm (RF 600mm F11 IS STM + EXTENDER RF 2x), 1120mm (RF 800mm F11 IS STM + EXTENDER RF 1.4x) i 1600mm (RF 800mm F11 IS STM + EXTENDER RF 2x)
6 RF 600mm F11 IS STM: 5.0 stopni, RF 800mm F11 IS STM: 4.0 stopni
7 RF 600mm F11 IS STM: ok. 930 g, RF 800mm F11 IS STM: ok. 1,260 g
8 Po złożeniu RF 600mm F11 IS STM: ok. 199.5mm, RF 800mm F11 IS STM: ok. 281.8 mm
9 Waga RF 85mm F2 MACRO IS STM to ok. 500 g
Specyfikacje wszystkich zaprezentowanych dziś obiektywów są dostępne w naszej bazie:
- Canon RF 85 mm f/2 MACRO IS STM
- Canon RF 100-500 mm f/4.5-7.1L IS USM
- Canon RF 600 mm f/11 IS STM
- Canon RF 800 mm f/11 IS STM
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
ciekawe jak szybko ta konstrukcja 600 i 800 zasyfi matrycę.
Polecam zwrócić uwagę, że 600-ka i 800-ka nie mają przysłony. W oficjalnej specyfikacji jest "Maksymalna wartość przysłony: 11, liczba listków przysłony: N/A"
Ciekawe dlaczego 600 mm ma f/11, a nie f/8. Zdecydowanie lepiej byłoby zrobić parę 8/600 i 11/800. Oba miałyby podobną źrenicę wejściową, a 600-tka zrobiłaby się bardziej użyteczna.
ceny odpowiedni £749.99 i £979.99. raczej nikt o zdrowych zmysłach nie wybierze tych szkieł zamiast sigmy lub tamrona 150-600 przez oryginalną przejściówkę
Amadi - celna uwaga!
Można to w sumie wyczytać "między wierszami", że pierścień zmienia "Tv/ekspozycję/ISO/AF", ale co konkret, to konkret.
Kmicic - ja najpierw przetestuję, potem będę się kierował zmysłami... ;)
Arku, ale wtedy byłaby też pewnie w cenie 800mm?
Pewnie tak, ale obstawiam, że znalazłaby więcej klientów.
A jeśli chodzi o porównanie z Tamronem, to się zobaczy. To jednak stałki i przy przeciętnym świetle dość skomplikowane optycznie. Może być ostro, oczywiście na tyle na ile dyfrakcja na f/11 pozwoli.
Ja dobrze liczę, że polecany zestaw 800 mm z konwerterem 2x da jasność f22?
Tak
Jacek, ale niestety kształty konwerterów sugerują, że ani f/32 ani f/44 nie wchodzą w rachubę!
A już myślałem, że się będzie można do grupy f64 zapisać :)
100-500 prawie się łapie, na długim końcu można go domknąć do f/54. Wystarczy 1.4x i cel osiągnięty, nawet z zapasem ;)
Zapraszam do mnie. Ja mam do LF Nikkora o jasności 9, ale uwaga, można go przymykać do f 128!
@Arek
"600 mm ma f/11, a nie f/8"
600 f8 to odpowiednik 300 f4 na u43 a to sie okazuje calkowicie uzyteczna konstrukcja, wiec uwazam ze za blisko PRO szkiel by byla, i duzo zawodowcow daloby rade nia robic robote, a tak byc nie moze.
A pewnie za jakis czas pojawi sie seria f4, moze f5.6-lzejsza do roboty.
600mm - 1kg, 800 - 1,3kg. Hah.
Olympus M.Zuiko Digital ED 300mm f4 - 1.3kg.
Jednak Canon sie bal tu u43, nie sadzilem, ale teraz uwazam ze naprawde u43 mialo szanse w supertele, ale Canon ladnie pokazal co mozna.
Moze zamalo sie starali..
Jeśli cena tych obiektywów będzie rozsądna to bardzo dobra alternatywa dla amatorów. Zobaczymy jeszcze w testach jak wypadną pod względem jakości optycznej ale to RFy więc myślę, że Canon się postarał.
Zrobili te puszki z f 11 bo w EVF masz zawsze jasno, a na słoneczku przy ISO 8000 masz migawę 1/4000, później wieczorkiem zaczyna być słabo.
@BlindClick
"Jednak Canon sie bal tu u43, nie sadzilem, ale teraz uwazam ze naprawde u43 mialo szanse w supertele, ale Canon ladnie pokazal co mozna."
Bo ja wiem. Konstrukcje ciekawe, owszem. Ale:
- minimalna odległość ostrzenia 4,5m i 6m jak dla mnie całkowicie dyskwalifikuje jakikolwiek teleobiektyw (tu przykład dlaczego: link )
- pokrycie punktami AF jedynie 40-60% kadru to też poważne ograniczenie
Testy pokażą na ile AF z tymi szkłami jest skuteczny, ale jeżeli chodzi o fotografowanie poruszających się rzeczy, to bym się tu wiele nie spodziewał.
A z tymi extenderami to AF chyba tylko kontrastowy.
Ale test optycznych to bym z chęcią przeczytał :-)
tripper - z jednym punktem dla f/11 na wykresie :)
@tripper
Amatorom starczy, a zawodowcy na to nie spojrza. Czysty geniusz...,
zla.
;P
Mnie imponuję że na swój sposób wymyślili koło na nowo tymi wysuwanymi tubusami - ale ja młody jestem, może po prostu nie pamiętam takich konstrukcji?
Ciekaw jestem co podobnego można by zmajstrować i w jakich parametrach u innych producentów. Chociaż myślę że sama koncepcja wysuwanego tele o takich ogniskowych to jedno, ale mało który sprzęt obecnie byłby w stanie złapać przy tej jasności AF tak jak Canon twierdzi że działa, i jeszcze stabilizacje, i miejsce na extender. Chapeu Bas.
Chociaż uwaga o braku przesłony jest intrygująca. Ciekawe, ciekawe jak testy wyjdą...
Tripper, białe Ele też mają, odpowiednio, 4.2m i 6m. I niekoniecznie tylko kontrastowy powyżej f/11. W końcu PD AF na matrycy dostaje to samo, co kontrastowy, tylko podzielone na dwie części.
I też czekam pierwsze zdjęcia od Optycznych (najlepiej na R5 i R6), i na test obu...
Ceny rozwalają
Canon RF 85 mm f/2 Macro IS STM 3210 zł
Canon RF 600 mm f/11 IS STM 3670 zł
Canon RF 800 mm f/11 IS STM 4829 zł
...Canon RF 100-500 f/4.5-7.1L IS USM 14 220 zł
[fotopolis zna, a optyczne -nie?]
Stałki za darmoszke. 800 f5.6 canona 13k funtów...
Zoom z TC jak im wyszedł jak ostatnio, to też będzie ciężki orzech. Dobry zoom, dobry TC i bajka.
Jeszcze żeby to Macro to było rzeczywiście makro...
Coś się ostatnio producentom obiektywów zapomniało co to znaczy makro.
To chyba lustrzane szkła? I dobrze, bo warto wrócić do tej technologii. Tanie "długie" obiektywy> Używałem w erze analogów.
@Piter
"To chyba lustrzane szkła? I dobrze..."
No, tylko że to nie są obiektywy lustrzane.
lord13 wiemy to na pewno?
Wiemy: [ link ]
Podoba mi się koncepcja F2 ( tu w 85mm) natomiast F11 to taka ciekawostka choć podlądaczy może zinteresować ;P
W danych technicznych podana jest ilość soczewek i grup, więc raczej nie lustrzane.
Nowe Canony mają czułość AF do -6,5 EV a najnowszy Sony A7R IV do -3 EV więc AF W tych ciemnych tele powinien działać ;)
Canon obrał świetną drogę, jedna linia b. tanich i lekkich w miare jasnych szkieł (f11) szkieł dla amatorów i druga "troszkę" droższa i jaśniejsza linia dla zawodowców i każdy powinien być zadowolony.Dla mniej wybrednych i zwolennikow lekkosći przydałaby sie jeszcze linia obiektywow ze swiatłem f-64-128 i każdy segment foto byłby zagospodarowany.
[ link ] - AF działa przy f/22...
@focjusz
"w miarę jasnych szkieł (f11)"
Dowcip roku :)
W miarę jasny to jest kitowy obiektyw 3,5-5,6 a nie ciemny jak dupa murzyna f/11.
oj paździoch będziesz miał problemy za tą uwagę. Czarni ze zemsty będą ci łoić tyłek aż będziesz miał f11 w odbycie.
Pomyśleć, że dupa białasa jest równie kontrowersyjna :P
@TRI-X
Masz jakieś doświadczenia w tym temacie?
Nie bądź Adamczyk z TVP i włącz myślenie. :)
@ad12169 lipca 2020, 21:15
"Nowe Canony mają czułość AF do -6,5 EV a najnowszy Sony A7R IV do -3 EV więc AF W tych ciemnych tele powinien działać ;)"
Tak dla ścisłości, to A7R IV ma AF od -3 EV podawane dla f2.0 przy ISO 100, a Canon podaje dla f1.2 przy ISO 100, więc należałoby do Sony jeszcze "doliczyć" -1,5 EV.
Niestety w podawaniu czułości AF jest taki sam burdel, jak w liczbie przewodniej lamp błyskowych...
Cóż, Canon walczy ze smartfonami... Jak moim okiem lejka wygląda pozycja tych obiektywów na rynku? Jest Sigma 150-600 f/6,3 za jakieś 4,2 kpln. Podobnie Tamron. Możemy dyskutować o tym co daje zoom, ale mamy dwa obiektywy w niezaporowej cenie, górujące światłem. Oba nadają się pod apsc gdzie są równoważnikiem 960 mm.
Moje zdanie lejka: różnica jasności załatwia sprawę. Te obiektywy Canona muszą się czymś wyróżnić. Mam Samyanga 800 mm f/8.0. Krótki lekki, kosztował mnie coś 820 pln. Wada, trzeba się nauczyć tym ostrzyć. ale moim zdaniem jako sprzęt kompromisowy jest znacznie mniejszym kompromisem niż f/11.
Być może kiedyś nawet kupię to tele Canona, ale oferta jest bardzo nazwałbym mało zachęcająca. Tak na marginesie, wróciłem ostatnio do obiektywu Nikkor Reflex 500 mm z f/5.0. No i np w porównaniu do Samyanga 500 mm f/6,3 czuje się wyraźnie komfort posiadania więcej światła.
Komu te zoomy f -11 sa zbyt ciemne, to musi troszkę dołożyć i jeśli Canon ma jasniejsze typu 50/1.2 to beda i zoomy o F-2-2.8-4.
Najlepszy na świecie aparat, autofocus i stabilizacja poradzi sobie ze wszystkim i na pewno z f-11-16.Nowa technologia to i nowa filozofia, im ciemniej tym wiecej widać, a komu nie pasuje, nie jest widocznie w "targecie" Canona.
@andrzejek, jak rozumiem, to co piszesz to sarkazm?
Mam 70D z 20mpx i Tamrona 15-600. Żeby "zobaczyć nową jakość" mam ustawić ogniskową na 500mm i przesłonę na f/7.1? ;)
Fajne obiektywy, w końcu coś świeżego i przydatnego:)
85tka bardzo fajna, z makro 1:2 może spełniać dwie funkcje. Trochę szkoda że pół kilo no ale nie można mieć wszystkiego.
600mm jak na f11 spodziewałbym się że będzie jednak lżejsze. No i tak nie do końca jestem pewien... Wczoraj wieczorem zoomem z 300mm przy 1/160s i f5,6 miałem już swoje skrajnie akceptowalne ISO12800... Tu jeszcze dowalić dwie działki do f11, możliwe że skrócić czas przy 600mm... 4.5m MFD też trochę rozczarowujące, odwzorowania chociaż 1:4 pewnie nie będzie.
TC aż dziw że działają z tymi ciemniakami:) Okazjonalnie pewnie super opcja.
100-500 wydaje mi się bardzo drogie. W FE jest 200-600 za połowę tej ceny... I to jaśniejszy na końcu.
Powie mi ktos do czego ma byc ta 85tka? Ni to jasna portretowka ni prawdziwe makro....
@BeautySensitive To jest "entry" model w swiat portretu i makro, lol.
'entry' za 3200PLN i 2.0?
Tak właśnie! ;) 1600zł za "półportetówkę" i drugie tyle za pół makro.
Czyli "należy się!" [ link ] ;)
Bahrd: Tamron 150-600 szczytem ostrości nie jest, szczególnie na długim końcu :)
Pewnie nie, ale trafił mi się taki egzemplarz, że przy f/7.1 nie narzekam. Więc jak tyko nie poruszę, powietrze niezbyt gorące, albo nie przestrzelę z mikro-regulacją (mam wrażenie, że bywa z nią różnie dla bliskich i dla dalekich kadrów i oprócz korekcji W/T przydałaby się również podobna do dali i bliży), to zwykle jestem zadowolony.
Masz I wersję czy II? Moim zdaniem najlepszą opcję z tanich super zoomów ma jednak Sony, ich 200-600 jest ostry w całym zakresie, szybki AF bez potrzeby mikroregulacji jak w lustrzankowych tele, dużo lżejszy niż np. Sigma 150-600 Sport i ma zwarta konstrukcję, nie wysuwa się przy zoomie, nie zasysa kurzu i brudu do środka i dwa razy tańszy niż ten Canon. Sony ma też bardzo dobry i w miarę tani zoom do APSC 70-350mm (105-525mm na apsc), super ostry i wazy niewiele ponad 600g.
@ad1216 napisał:
"Tamron 150-600 szczytem ostrości nie jest, szczególnie na długim końcu :)"
Mówisz o G1 czy G2 ?
o jednym i o drugim
Moim zdaniem G2 nie można zarzucić, braku ostrości na długim końcu.
Prezentowane nowe teleobiektywy f/11 to jakieś dziwadła link
Gdyby kosztowały do 1 tys zł, to zrozumiałbym sens ich istnienia, ale co ja tam wiem… Ja zwykły amator jestem i swoich ciężko zarobionych 4 tys. zł nie wydałbym na tak dziwaczny i zapewne bardzo specjalistyczny sprzęt.
Jarun: jest mniej ostro niż w Sony link
Mam pierwszą wersję. Ciekawe, że G2 nie wyszedł lepiej na testach u TDP: [ link ]
Kiedy go zamawiałem, to Sigmy chyba jeszcze nie było na rynku, a Soniacz był pewnie dopiero w planach.
Miałem obie wersje Tamrona i wiem że nie ma między nimi praktycznie różnicy w jakości optyki. Sigma Sport 150-600 jest dużo lepsza moim zdaniem ale strasznie ciężka i AF nie chodził zbyt szybko dlatego swego czasu wybrałem Canona 100-400 II. Teraz mam Sony 200-600 i nie widzę nic lepszego w tej cenie.
@ad1216 - znaczna różnica w cenie usprawiedliwia wyższą jakość obrazu w Sony.
Już kiedyś zwróciłem uwagę na to, że strona, którą zalinkowałeś, nie pozwala (przynajmniej u mnie) porównać obrazów z tego samego obiektywu na dwóch różnych aparatach na tej samej ogniskowej. Dlaczego ?
@BeautySensitive: „Powie mi ktos do czego ma byc ta 85tka? Ni to jasna portretowka ni prawdziwe makro....” – wbrew pozorom są zastosowania. Używam Tamrona 85/1.8, który ogniskuje dość blisko (choć nie jest makro). Można nim robić udane foty jedzenia, a także użyć do portretu. f/2 jest wystarczająco jasne do portretu, nie wszystkie robi się na bardzo małej GO, nawet jak ma się obiektyw f/1.4.
Powtórzę raz jeszcze to, co wiele razy pisałem. Rozdzielczość jest bardzo potrzebna nie mniejsza niż. To niż dla fufu moim zdaniem może się znajdować na poziomie poniżej 20 l/pmm. Zależy oczywiście do czego są zdjęcia, ale jeśli nie chodzi o popisanie się sprzętem, ale o pokazanie zdjęć, to tyle dla spadku kontrastu o 50% po obróbce i przeskalowaniu do rozdzielczości ekranowych daje jednopikselowe szczegóły. Więcej naprawdę nikt nie zauważy, o ile nie chodzi o to by koledze udowodnić, że ma kiepski sprzęt. Na moje doświadczenia po podciągnięciu rozdzielczości do tego niezbędnego poziomu, lepszy obiektyw to ten jaśniejszy. Jeśli chodzi o Tamrona, to używam go zarówno z fufu jak i apsc i moim zdaniem optykę ma świetną. Jak się postarać, to można wyciąć crop 1:1. Oczywiście, że Tamron jest bardzo silnym konkurentem dla obiektywu (ów?) Canona. cokolwiek więcej będzie mozna powiedzieć po testach, ale jeszcze raz powiem, że moim zdaniem kontrukcja dziwna. O ile na moje oko zestaw tani korpus apsc + 18-135, do tego jeszcze dodać 10-18 na przykład bije smartfony na głowę, to w tym wypadku interes wydaje się nie najlepszy.
Dla tych co mówią że szkłem z f11 nie da się się robić zdjęć przypomnę tylko że technologia matryc poszła trochę do przodu i taki R z 800 f11 da podobny (albo nawet lepszy) obrazek z ISO 3200 niż ponad 10 lat temu 5D z 800 f5.6 (który kosztuje ponad 60 tyś) na ISO 800. Oczywiście będzie różnica w GO, ale jakoś wtedy nikt nie płakał że 800 f5.6 to ciemne szkło.
Jednak myślałem że te szkła będą chociaż o wiele mniejsze, a tak to jednak bardziej bym wolał kupić jakieś 150-600. Jedyne co może "ratować" te szkła to wybitna rozdzielczość, ale to już się okaże w testach.
Cytując klasyka "I nie jest prawdą, że dach przeciekał, tym bardziej, że prawie wcale nie padało" ;)
@MatrixSTR
W takie razie po co powstają wielkie słoje jak RF 28-70mm f/2L USM?
Przecież wystarczyłby mały lekki i pięć razy tańszy 28-70/8 :)
Paździoch, bo jak mówią "horses for courses"/"vive la différence!"...
Wszyscy (no, może poza kilkoma aktywnymi ZBOWiD-owcami) się wystrzegają związków z poprzednim ustrojem, ale jak widać, nasiąknięta "totalniactwem" skorupka jak trąciła, tak trąci... ;)
"Totalniactwo" polega na związkach z poprzednim ustrojem? Gdzie to wyczytałeś? :)))
Nawet nie wiem, od czego miałbym zacząć odpowiadając...
Po prostu dziwię się, gdy ktoś wypisuje podobne rzeczy...
Wpływ propagandy jest aż tak wielki, że racjonalne myślenie nie ma szans?
Może faktycznie wytoczyłem zbyt ciężkie armaty. Ale zwyczajnie nie rozumiem, dlaczego, gdy ktoś pisze, że pasuje mu pewne niedoskonałe z jakiegoś powodu rozwiązanie, to naraz zlatują się tacy, co wiedzą lepiej od niego, co mu potrzebne.
PS
A co do konkretów: nie dość, że 100-500L jest "obiektywnie" ciemny i "subiektywnie" drogi, to TDP uświadomił mnie właśnie, że:
* "Canon RF 1.4x Extender behind the RF 100-500 creates a 420-700mm f/8-10 image stabilized lens."
* Canon RF 2x Extender behind the RF 100-500 creates a 600-1000 f/11-14 image stabilized lens.
Choć na rozum prosty wydawałoby się, że ogniskowe powinny się zaczynać od 140mm i 200mm... ;)
Może na krótszych ogniskowych tylna soczewka jest za blisko mocowania i dlatego extender działa tylko na dłuższych?
@Bahrd, na którymś filmie na YT jest mowa o tym, że ze 100-500L te ekstendery można używać dopiero od którejś ogniskowej. Czyli tak, jak pisze @MatrixSTR. O, tutaj jest o tym mowa: link
Przyznam, że się zastanawiam, co podyktowało te kompromisy. 70-200 w ogóle, 100-500 tylko na pół gwizdka...
Ja się zastanawiam, czy ta zgodność telekonwertera od 300 mm wzwyż to jest w ogóle jakaś oficjalna. Jak zjadę z ogniskową niżej to co – walnę soczewką o soczewkę, czy jest to jakoś przewidziane i następuje jakaś blokada? Samo ograniczenie nie jest specjalną wadą, w końcu nie po to zakładam telekonwerter na zooma 100–500, żeby używać go na 100 mm, prawda? Ale jak oni to rozwiązali w praktyce, żeby sobie nie rozwalić sprzętu?
Jest blokada.
... ale wiocha...
niestety to nie tylko wina producenta, odbiorcy mają takie pojęcie o sprzęcie...
200-1000 wow, (600-1000 - zakladam ze to spiskowo narazie, z czasem moze zrobia porzadnie) podoba mi sie taka luneta. F14 niby duzo i niby bezsens, ale kompakty tak maja na malej matrycy i sprzedawaly sie mega, tak po kilku dniach z tym mnie naszlo, ze moze tu chce Canon odzyskac klientow ktorym wystarcza srednia jakosc: cos widac, nawet zakladam bedzie dobrze, tylko nie ma GO, i trzeba czekac na slonce.
Ale jak widac po jpg z R6 do ISO mozna dolozyc 0 badz 00.
Wiec f10 to super przyslona.
DonYoorando: "... ale wiocha..."
U nas na (prawie) wsi mówimy "idiosynkrazja" ;) Z drugiej strony piszą, że na 400 trzyma f/5.6 jak 100-400L, więc zasadniczo, płacimy $1000 ekstra za 100mm. Jak na Canona - niedrogo, skoro powietrze z logo Canona (tuleja EF 25 II) kosztuje $150!
@BlindClick napisał:
„F14 niby duzo i niby bezsens, ale kompakty tak maja na malej matrycy i sprzedawaly sie mega”.
Jaki kompakt ma tak ciemny obiektyw ?
@BlindClick napisał:
„Canon odzyskac klientow ktorym wystarcza srednia jakosc”
Tak, tak - ale pod warunkiem, że kupią R6 za 12 tys lub R5 za 20 tys zł. Wtedy klienci będą mogli sobie do ISO dołożyć 0 lub 00.
@Bahrd: premiery nowych obiektywów canona są totalną, wstydliwą porażką... co do f5.6, podobno jest w zakresie 250 360mm, a 7.1 tylko na ostatnich 30mm link
to powiedziawszy,
sposób w jaki działają, a raczej absolutnie niedziałają, telekonwertery, również dumnie zaprezentowane... jest zwykłym oszustwem plus nieudacznictwo projektantów...
o reszcie tego śmierdzącego krowiego placka, tutaj zatytułowanego "Nowe obiektywy i telekonwertery Canon RF" nic nie mówię, bo nie lubię grzebać w gów..e..
, a na czubku wisienka, czyli cena...
Jakby kogoś interesowało - ludzie pytali i wychodzi, że 100-500 na 400mm ma jasność około f/6
link
@Bahrd: "U nas na (prawie) wsi mówimy "idiosynkrazja" " Dzięki :-) Znowu się czegoś nauczyłem :-)