Canon EOS R5 i R6
W ofercie firmy Canon pojawiły się dwa nowe bezlusterkowce systemu EOS R - modele R5 i R6. Obydwa wyróżniają się połączeniem imponujących możliwości fotograficznych oraz filmowych.
INFORMACJA PRASOWA
Canon EOS R5 i EOS R6: rewolucyjne osiągi, nieograniczona kreatywność
Warszawa, 9 lipca 2020 r. – Canon prezentuje EOS R5 i EOS R6 – dwa najnowsze i najbardziej zaawansowane pełnoklatkowe bezlusterkowce z serii EOS R z mocowaniem obiektywów RF. EOS R5 posiada nową 45-megapikselową matrycę CMOS i osiąga szybkość zdjęć seryjnych do 20 kl./s (migawka elektroniczna). Jest również pierwszym bezlusterkowcem w historii z możliwością nagrywania filmów 8K/30p i 4K/120p wewnętrznie na karty pamięci. Z kolei EOS R6 wyposażono w matrycę 20,1 MP, tryb seryjny do 20 kl./s1 i nagrywanie wideo 4K/60p i Full HD/120p.
Zdefiniowany na nowo
Technologia matrycy CMOS nowej generacji w połączeniu z wysokiej jakości obiektywami RF pozwala użytkownikom uchwycić obrazy o wyjątkowej szczegółowości, także przy najwyższych prędkościach zdjęć w serii. EOS R5 i EOS R6 pozwalają fotografować z szybkością nawet do 20 kl./s przy użyciu elektronicznej migawki z pełną automatyczną ekspozycją (AE) i śledzeniem ostrości (AF). Dzięki temu użytkownicy mogą być pewni, że rejestrując zdjęcia czy materiały wideo w najwyższej jakości i w dowolnej lokacji, mogą pracować zupełnie bezgłośnie. Migawka z elektroniczną i mechaniczną pierwszą kurtyną zapewnia również szybkie zdjęcia seryjne do 12 kl./s1.
![]() |
Po raz pierwszy w historii serii EOS, aparaty EOS R5 i EOS R6 wyposażono w 5-osiową wewnętrzną stabilizację obrazu (IBIS), która ogranicza drgania obrazu wideo nagrywanego „z ręki” i pozwala fotografować na dłuższych czasach naświetlania. Technologia IBIS została zaprojektowana tak, aby współpracować ze stabilizacją obrazu w obiektywach RF, przez co zarówno soczewki obiektywów, jak i matryca w korpusie działają jednocześnie, korygując obraz w płaszczyznach „pitch” i „yaw”, podczas gdy stabilizacja sensora odpowiada za osie X-Y w płaszczyźnie „roll”. Ten inteligentny system Canon umożliwia stabilizację obrazu nawet do 8-stopni EV2, co czyni go najlepszym systemem stabilizacji na świecie2.
![]() |
Duża średnica mocowania obiektywów RF (54 mm) sprawia, że światło pada na całą matrycę nawet przy ruchu sensora podczas stabilizacji. Dodatkowo, dzięki dużym soczewkom, ruch systemu stabilizacji w korpusie jest łatwiejszy i umożliwia wybranym obiektywom RF (także tym bez stabilizacji optycznej IS), takim jak RF 85 mm F1.2L USM czy RF 28-70 mm F2L USM, osiągnięcie podobnej 8-stopniowej2 stabilizacji obrazu.
![]() |
Stabilizacja matrycy działa również w połączeniu z obiektywami EF (obsługującymi stabilizację optyczną IS) podpiętymi do EOS R5 i EOS R6 za pomocą adaptera. IBIS współpracuje z obiektywami EF, zapewniając korekcję w płaszczyźnie „roll” i osi X-Y. Obiektywy EF bez optycznej stabilizacji (IS) skorzystają ze stabilizacji matrycy.
Utrzymanie ostrości
EOS R5 i EOS R6 są napędzane procesorem DIGIC X – tym samym zaawansowanym układem znanym z najbardziej profesjonalnej lustrzanki Canon EOS-1D X Mark III. Poza szybkością obsługi, procesor odpowiada także za niezawodność działania systemu ostrości Dual Pixel CMOS AF II, który jest teraz jeszcze bardziej precyzyjny i pewny, nawet w najtrudniejszych warunkach oświetleniowych. To najszybszy na świecie AF, który ustawia ostrość w zaledwie 0,05 sekundy3, a w modelu EOS R5 może ją ustawiać nawet przy ekspozycji -6EV4. Jeszcze lepsze wyniki osiąga EOS R6, który jest pierwszym aparatem EOS oferującym minimalną wartość EV dla AF -6.5EV4,5.
![]() |
System automatycznej regulacji ostrości iTR AF X AF został zaprojektowany z wykorzystaniem algorytmów głębokiego uczenia AI, przez co tryb wykrywania twarzy/oczu działa z niespotykaną dotąd precyzją (ostre obiekty nawet podczas nieprzewidzianego poruszania się i fotografując z małą głębią ostrości), a autofokus „zapamiętuje” i śledzi obiekt nawet, jeśli postać odwróci się na chwilę.
Zaawansowany system AF oparty o algorytmy głębokiego uczenia rozpoznaje twarze i oczy ludzi, a dodatkowo także koty, psy i ptaki – zarówno w trybie fotografowania, jak i filmowania. EOS R5 i EOS R6 utrzymują precyzyjne ustawianie ostrości oraz śledzenie niezależnie od wielkości obiektu, postawy czy kierunku twarzy, wspomagając użytkownika w utrwalaniu nawet najbardziej nieprzewidywalnych obiektów.
Inteligentne opcje łączności
Dzięki wbudowanemu modułowi Bluetooth i Wi-Fi, EOS R5 (5 Ghz Wi-Fi6) i EOS R6 (2,4 Ghz Wi- Fi6) można łatwo połączyć ze smartfonem i siecią, umożliwiając szybkie udostępnianie plików i transfer FTP/FTPS. Ta funkcja pozwala również na zdalne sterowanie aparatami za pomocą aplikacji Camera Connect i EOS Utility, podłączonych do komputera PC lub Mac za pośrednictwem Wi-Fi lub szybkiego złącza USB 3.1 Gen 2. EOS R5 i EOS R6 obsługują także automatyczne przesyłanie plików z urządzenia na platformę chmurową image.canon – w celu łatwego udostępniania czy drukowania zdjęć, ale także integracji z popularnymi platformami w chmurze tj. Google Photos7 czy Adobe Cloud7.
EOS R5: Bez kompromisów
EOS R5 to najbardziej zaawansowany technologicznie bezlusterkowiec EOS w historii. Oferuje najwyższą rozdzielczość8 obrazu spośród wszystkich aparatów EOS z wymienną optyką, a w połączeniu z procesorem DIGIC X, matrycą CMOS i obiektywami RF daje obraz o niespotykanej dotąd szczegółowości. Do 100 proc. pokrycia AF9 z 5940 wybieranymi punktami autofokusa i zakresem ISO 100-51,200 pozwalają zachować ostrość fotografowanych obiektów nawet w skrajnie słabym świetle. Magnezowy korpus jest odporny na warunki atmosferyczne, a dodatkowy backup zdjęć i filmów gwarantuje podwójne gniazdo na karty pamięci, które obsługują standard CFexpress i SD UHS II.
![]() |
Profesjonalni twórcy wideo mogą rejestrować wewnętrznie materiały filmowe RAW 8K 12-bit przy zapisie na pełnej matrycy, uzyskując prawdziwie kinowy efekt z ciągłym śledzeniem AF oczu i twarzy u ludzi i zwierząt. EOS R5 ustanawia także nowe standardy dla twórców filmujących w rozdzielczości 4K. Aparat pozwala nagrywać w rozdzielczości 4K DCI (pełna klatka) i 4K UHD w 120p (119,88 kl./s) 10-bit/ 4:2:2, dając ogromne możliwości w rejestrowaniu wysokiej rozdzielczości filmów, z płynnym slow-motion i pełnym śledzeniem autofokusa.
Dostępny jest także specjalny tryb 4K HQ, który rejestruje niewiarygodne szczegóły z szybkością klatek do 30p, dzięki wewnętrznemu nadpróbkowaniu materiału 8K.
-
Wewnętrzne nagrywanie wideo 8K RAW do 29,97 kl./s (bez cropa)
-
Wewnętrzne nagrywanie wideo 8K do 29,97 kl./s (bez cropa) w Canon Log 10-bit 4:2:2 (H.265) lub 10-bit HDR PQ (H.265) 4:2:2
-
Wewnętrzne nagrywanie 4K do 119,88 kl./s (bez cropa) 10-bit Canon Log 4:2:2 (H.265) lub 4:2:2 10-bit HDR PQ (H.265)
-
4:2:2 10-bit w Canon Log lub 4:2:2 10-bit na wyjściu HDR PQ przez HDMI przy 4K 59,94 kl./s.
Zgodnie z oczekiwaniami użytkowników, na tylną ściankę EOS R5 powrócił – znany z poprzednich modeli lustrzanek – wielofunkcyjny joystick, służący m.in. do wybierania pól ostrości, który można teraz stosować alternatywnie do przeciągania AF po 3,2-calowym, odchylanym ekranie dotykowym (2,1 mln punktów). Dzięki technologii Dual Pixel RAW możliwa jest korekta ostrości i kontrastu w tle oraz zmiana parametrów oświetlenia (np. portretów) nawet po wykonaniu zdjęcia – co dodatkowo zwiększa możliwości twórcze. 0,5-calowy elektroniczny wizjer (EVF) o z rozdzielczości 5,76 miliona punktów odświeża się z częstotliwością 120 kl./s, dając zadziwiająco realistyczny podgląd kadru, porównywalny z wizjerem optycznym.
EOS R6: wszechstronna doskonałość
EOS R6, podobnie jak EOS R5, oferuje ogromne możliwości systemu EOS R, zapewniając niespotykaną w swojej klasie szybkość seryjną zdjęć przy wykorzystaniu pełnoklatkowego sensora. EOS R6 jest wszechstronnym aparatem znacznie przekraczającym wymagania entuzjastów i średniozaawansowanych profesjonalistów, niezależnie od rodzaju wykonywanej fotografii czy twórczości wideo. Fotografowie sportowi i amatorzy dzikiej przyrody mogą z łatwością uchwycić szybkie ruchy, korzystając z prędkości do 20 klatek na sekundę1, elastyczności ostrzenia dzięki 6072 wybieralnym punktom AF oraz z trybów automatycznego śledzenia twarzy, oczu i zwierząt w oparciu o algorytmy głębokiego uczenia. Matryca CMOS o rozdzielczości 20,1 megapiksela łączy te same zalety i możliwości technologiczne, jakie znajdziemy w aparacie EOS-1D X Mark III, oferując także zakres czułości ISO 100-102 400. W efekcie użytkownicy zyskują ogromne możliwości tworzenia niezaszumionych obrazów w wymagających warunkach oświetleniowych (np. podczas wesel czy imprez w ciasnych pomieszczeniach).
![]() |
EOS R6 pozwala filmować w rozdzielczości 4K UHD z prędkością do 59,94 kl./s, (nadpróbkowanie obrazu 5,1K), a także w Full HD 120p z pełnym wsparciem śledzenia AF. Podczas filmowania można korzystać z przydatnej funkcji zebry, która wspiera ustawienia optymalnej ekspozycji i pozwala uniknąć przepaleń w jasnych partiach kadru. Dzięki opcji wewnętrznego nagrywania 8-bit H.264 lub 10-bit YCbCr 4:2:2 H.265 i Canon Log użytkownicy mogą cieszyć się także najwyższą elastycznością obrazu w postprodukcji.
Elektroniczny wizjer EVF o przekątnej 0,5 cala i rozdzielczości 3,69 miliona punktów (maksymalna częstotliwość odświeżania do 120 kl./s) do minimum redukuje opóźnienia podczas serii, przez co EOS R6 idealnie sprawdzi się także w fotografii sportowej czy ekstremalnej. 3-calowy ekran LCD o przekątnej 1,62 miliona punktów zachęca do poszukiwania kadrów wykonywanych z niestandardowego kąta widzenia, a podwójny slot kart pamięci umożliwia użytkownikom bezpieczny zapis i backup na 2 kartach SD UHS II (nagrywanie na obu kartach jednocześnie lub z możliwością nagrywania w różnych formatach).
Trzy nowe akcesoria do aparatów EOS
Bateria LP-E6NH
Nowa bateria o dłuższej żywotności dostarczana z EOS R5, EOS R6 jest dodatkowo kompatybilna ze wszystkimi aparatami, które wykorzystują baterie LP-E6. LP-E6NH to bateria osiągająca 2130 mAh, która jest nawet do 14% bardziej wydajna. Nowa bateria zastępuje model LP-E6N.
Battery grip BG-R10
Opcjonalny grip umożliwia dłuższą pracę aparatów EOS R5 i EOS R6 i jest niezastąpionym narzędziem podczas pracy na długich sesjach i planach zdjęciowych – np. w przypadku fotografów ślubnych, dzikiej przyrody i reporterów pracujących w terenie. Nowy uchwyt umożliwia użytkownikom zasilanie za pomocą dwóch baterii (LP-E6/N/NH), a dodatkowo zapewnia wygodną i łatwiejszą zmianę orientacji kadru w poziomie/pionie.
Transmiter WFT-R10
Kompatybilny z EOS R5 bezprzewodowy przekaźnik danych Wi-Fi, wyposażony w anteny MIMO 2x2 dla szybszej transmisji danych i większego zasięgu. WFT-R10 oferuje również usprawniony zapis sieciowy na zabezpieczonym serwerze SFTP przez Wi-Fi z szybkością zgodną ze standardem Gigabit Ethernet.
Aby uzyskać więcej informacji na temat EOS R5 i EOS R6, odwiedź:
Canon zaprezentował dziś także cztery nowe obiektywy serii RF, dwa extendery oraz drukarkę fotograficzną serii imagePROGRAF PRO (A3+):
- RF 85 mm F2 MACRO IS STM,
- RF 600 mm F11 IS STM,
- RF 800 mm F11 IS STM,
- RF 100-500 mm F4,5-7,1 L IS USM,
- Extender RF 1,4x,
- Extender RF 2x,
- imagePROGRAF PRO-300.
Cechy kluczowe:
EOS R5:
- Matryca pełnoklatkowa 45 MP
- Zdjęcia seryjne do 20/12 kl./s
- Stabilizacja matrycy (IBIS) do 8 stopni
- Dual Pixel CMOS AF II
- ISO 100-51,200
- Filmowanie 8K/30p 12-bit
- Wizjer elektroniczny 5.76 mln punktów
- Ekran odchylany LCD 3.2 cala/2.1 miliona punktów
- Dwa sloty kart (1x CFexpress, 1x SD UHS II)
- Górny wyświetlacz i wielofunkcyjny joystick AF
- Wbudowany moduł Wi-Fi 5Ghz z możliwością podłączenia opcjonalnego transmitera WFT-R10
- Bluetooth
- Ładowanie i zasilanie przez USB PD-E1
- Waga: korpus 650g (738g z baterią i kartą pamięci).
EOS R6:
- Matryca pełnoklatkowa 20.1 MP
- Zdjęcia seryjne do 20/12 kl./s
- Stabilizacja matrycy (IBIS) do 8 stopni
- Dual Pixel CMOS AF II
- ISO 100-102,400
- Filmowanie 4K 60p 10-bit, Full HD 120 kl./s
- Wizjer elektroniczny 3.69 mln punktów
- Ekran odchylany LCD 3 cale/1.62 miliona punktów
- Dwa sloty kart (2x SD UHS II)
- Wielofunkcyjny joystick AF
- Wbudowany moduł Wi-Fi 2.4Ghz i FTP
- Bluetooth
- Ładowanie i zasilanie przez USB PD-E1
- Waga: korpus 598g (690g z baterią i kartą pamięci).
1 Szybkość zdjęć seryjnych do 20 kl./s lub 12 kl./s
Migawka mechaniczna / elek. 1. kurtyna:
Do ok. 12 kl./s ze śledzeniem AF/AE. Z obiektywami RF lub wybranymi EF. Zobacz listę kompatybilnych obiektywów na oficjalnej stronie Canon. Szybkość zdjęć seryjnych może różnić się w zależności od: rodzaju baterii, poziomu naładowania baterii, obiektywu, temperatury, wbudowanego Wi-Fi (On/Off) oraz połączonego battery gripa lub transmitera WFT (tylko EOS R5), adaptera zasilacza DC lub USB. W zależności od powyższych czynników, maksymalna prędkość serii może różnić się zważywszy na czas otwarcia migawki, ustawienie przysłony, podłączoną lampę błyskową, proces redukcji migotania, warunki zewnętrzne, jasność otoczenia (szczególnie w ciemnych kadrach).
Migawka elektroniczna:
Do ok. 20 kl./s ze śledzeniem AF/AE. Z wybranymi obiektywami RF/EF, przy minimalnej wartości przysłony. Zobacz listę kompatybilnych obiektywów na oficjalnej stronie Canon. Szybkość zdjęć seryjnych może różnić się w zależności od: czasu otwarcia migawki, ustawień przysłony, ustawień przysłony podczas wykonywania serii, warunków otoczenia, jasności otoczenia (szczególnie w ciemnych kadrach) oraz używanego obiektywu.
2 Najlepszy na świecie system stabilizacji obrazu (do ok. 8.0 stopni). Spośród aparatów cyfrowych z wymienną optyką. Stan na 9 lipca 2020 r. (badania Canon). W oparciu o standard CIPA, 8.0 stopni przy RF 24-105mm F4 L IS USM i ogniskowej 105mm. W zależności od daty zakupu, należy zaktualizować oprogramowanie obiektywu do najnowszej wersji. Skuteczność stabilizacji (IS) w EOS R6 jest na tym samym poziomie co w EOS R5.
3 Najszybszy na świecie system AF (do 0.05 sec.) Spośród cyfrowych aparatów bezlusterkowych z wymienną optyką i pełnoklatkową matrycą, wyposażonych w system AF oparty na detekcji fazy i detekcji kontrastu. Szybkość AF w EOS R6 jest taka sama, jak w EOS R, EOS RP i EOS R5. Stan na 9 lipca 2020 (na podstawie badań Canon). Zmierzono w na podstawie oficjalnych wytycznych CIPA (mogą się różnić w zależności od warunków i używanego obiektywu). Wewnętrzna metoda pomiarów.
[Warunki]
Jasność: EV 12 (temperatura pokojowa, ISO 100) Tryb: Manualny
Obiektyw: RF24-105mm F4L IS USM (ogniskowa 24mm), Typ AF: 1-punktowy AF (centralny)
Tryb AF: One-Shot AF
4 Fotografując na przysłonie f/1.2, centralny punkt AF, One-Shot AF, w temperaturze 23°C/73°F, ISO100. Z wyłączeniem obiektywów RF z powłoką Defocus smoothing.
5 Pierwszy aparat EOS z minimalnym EV dla AF wynoszącym EV-6.5. Spośród cyfrowych aparatów Canon z wymienną optyką. Stan na 9 lipca 2020 r. (na podstawie badań Canon).
6 Częstotliwość sygnału Wi-Fi może się różnić w zależności od kraju i regionu
7 Wymagane konto na Google Photos lub Adobe Cloud oraz rejestracja na platformie image.canon.
8 Najwyższa rozdzielczość w historii spośród aparatów EOS. Spośród wszystkich cyfrowych aparatów Canon z wymienną optyką. Stan na 9 lipca 2020 (badania Canon). Metodologia badawcza w zgodzie ze standardami CIPA (ISO 12233).
9 Poziome: 100% × Pionowe: 100% (maksymalnie) pokrycie AF. Podczas korzystania z trybu aktywnego śledzenia twarzy i z podpiętymi obiektywami RF (z wyjątkiem RF 600mm F11 IS STM/ RF 800mm F11 IS STM i Extenderów RF), obiektywami EF (z wyjątkiem niektórych), EXTENDER EF (III) (w zależności od trybu pól AF obiektywu). Zobacz listę kompatybilnych obiektywów na oficjalnej stronie Canon.
Pełne specyfikacje obu zaprezentowanych dzisiaj aparatów są dostępne w naszej bazie:
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
@Sanescobar
To teraz Sanescobar zgodnie z tym co powiedziałeś masz mnie przeprosić, za dawną rozmowę w której cytuje "biłeś się z koniem" i twierdziłeś, że głupoty gadam i nie wierzysz, że R5 będzie mieć poniżej 50megapikseli oraz że będzie nagrywać bez cropa.
Czekam.
No i się doczekaliśmy.
"Dostępny jest także specjalny tryb 4K HQ, który rejestruje niewiarygodne szczegóły z szybkością klatek do 30p, dzięki wewnętrznemu nadpróbkowaniu materiału 8K."
No wreszcie.
Bardzo dobrze.
r5 wcale taki idealny. ekran blokuję porty, zakres iso węższy niż w a7mk1 dziwi, i zgubił gdzieś jedną z zalet bezluster bo waży jak zwykłe lustrzanki
Wyglądają na fajne puszki ;-)
Ciekawe czy w R6 będzie się dało nagrywać 4K bez nadpróbkowania z 5.1K. Czyli pixel w pixel - z niewielkim cropem.
Czyli taki crop na życzenie, czy będzie dało się zrobić.
(coś koło 1.3x)
mgkiler - sanescobar Cię nie przeprosi, bo ma wymuszony przez moderatorów urlop od Optyczne.pl
Dzięki premierze R5 mamy chyba body, na którym będzie można rozpocząć testy szkieł systemu EOS R. Już nie mogę się doczekać :)
@Kmicic:
51,200 ISO to mało?
Ważne jest nie to ile aparat deklaruje, że ma, tylko do jakiej wartości jest użyteczne. Bo technicznie to mogli by walnąć i do miliona by na papierze było, a będzie wyglądać jak randomowo wygenerowany szum.
@mgkiler
nie chodzi o to tylko o to że iso 50 nie ma
Wiadomo coś kiedy będzie w sklepach?
Oraz jaka cena?
Pytam z ciekawości tylko bo pewnie taki sobie i tak sprawie za...10-15 lat :) Jak stanieje :)
@Kmicic:
A ok.
ISO 50 można zrealizować filtrem szarym.
Nie wiem czy i tak ISO 50 nie jest realizowane jedynie programowo tylko (nie wiem. Musiałby @Arek się wypowiedzieć).
OK. Znalazłem:
"The EOS R5 will be available at the end of July for $3899 USD body-only, or $4999 with the RF 24-105mm F4L."
mgkiler
Przepraszam Ciebie za siebie i za sanescobara ;
No i tym razem zapowiada sie że Canon nie pokpił sprawy i naprawde zaprezentował sprzęt na miare swoich możliwości. Jeszcze tylko ostatecznie potwierdzenie w recenzjach że nie ma lipy, ze 20 nowych obiektywów RF do systemu, może jakaś obniżka cen, i Canoniarze będa mogli odetchnąć z ulgą i zacząć zbierać na te nowe puszki. Potem premiery Nikona, i mamy względną stabilizacje na rynku, bezlusterkowce powoli rosną bez kompromisów, a użytkownicy lustrzanek uzgadniaja kto ostatni gasi światło.
A już tak mniej prześmiewczo :
Czekam na porównanie R6 do A7 III, i Z6, oraz Eos R5 do tego mitycznego A7s III, czy jak tam sie to będzie zwało. Wyglada naprawde dobrze.
Dobrze ... to kiedy to będą w sklepach? Bo już bym kupił jeden i może drugi na backup :)
@Kmicic
Serio to dyskwalifikuje ideał?
Port hdmi i usb zablokowany, gdy ekran odchylony do mówiącego?
Czułość w a7 mk i była w zakresie 100-25600 (+rozszerzone 50 i 51200), tutaj mamy 100-51200. Brakuje ci rozszerzenia do 50? Czasem, czasem się przydaje... A lepiej poczekajmy na pełną specyfikację, aby zobaczyć czy nie dali rozszerzenia do 50 i 102000.
Co do wagi: wszyscy wiemy, że porządnie zbudowany bezlusterkowiec z wszystkimi ficzerami, waży tyle co porządnie zbudowana lustrzanka z wszystkimi ficzerami minus 50-100g mechanizmu lustra.
@Wojt_wro
"Czekam na porównanie R6 do A7 III"
raczej wiele względem tego link się nie zmieni
a tego r5 to raczej do maszyn tego typu puki co wypada porównywać link
link
link
Muszę to jasno powiedzieć (jako dożywotni Canoniarz):
Dziękuję Sony za serię A7. Mieli cojones, żeby zawalczyć i się udało!
PS
Pogońcie jeszcze z serią A6xxx, bo nowej M5 nie widać...
Ceny w Polsce będą następujące R5 i R6
· EOS R5: 20649,99 zł -koniec lipca 2020 r.
· EOS R6: 12389,99 zł -koniec sierpnia 2020 r.
@Bahard Dokładnie!:)
@Kmicic Chodziło mi o bardziej "użytkowe" porównanie...
A migawki jakie mają i jakie czasy ?
Każdy patrzy na inne pozycje w specyfikacji :)
Nie widzę w R5 mRAW i sRAW.
Ile ma (R5) fps z w pełni mechaniczną migawką?
O widzę ceny - głęboko z tyłka !!!
I to jest wejscie.
AF dziala od -6.5EV, mozna to w jakichs normalnych jednostkach poznac? Domyslam sie ze chodzi o to ze dziala w "ksiezycowa noc".
No i 8EV ISa - az wzialem aparat i przejechalem o 8 dzialek, ze 125 zszedl na 2sekundy. WOW. Jesli tyle wyjdzie w testach optycznym albo innym to bedzie mega punkt. Olek chwalil sie 6.5eV a testy pokazywaly 4.6 EV - to jest duza roznica.
Z czyms takim f11 to nic dziwnego.
Halo Nikon, halo baza ;P
@Cichy - w pełni mechaniczna do 1/200, z elektroniczną 1-szą kurtyną do 1/250 jeśli mnie pamięć nie myli. Zarówno w R5, jak i R6
"Najszybszy na świecie system AF (do 0.05 sec.) Spośród cyfrowych aparatów bezlusterkowych z wymienną optyką i pełnoklatkową matrycą, wyposażonych w system AF oparty na detekcji fazy i detekcji kontrastu"
Ja posiadam najszybszy samochód na świecie spośród samochodów z wypaloną pzez mnie dziurą w tapicerce.
A tak na serio to podoba mi się ten Canon.
Matryce dalej płaczą w cieniach czy zapłacili w końcu za patent Sony?
Jacek_Z
9 lipca 2020, 15:00
Każdy patrzy na inne pozycje w specyfikacji :)
Nie widzę w R5 mRAW i sRAW.
Ile ma (R5) fps z w pełni mechaniczną migawką?
Jest cRaw. Pełna mechaniczna migawka 12kl/s. Elektroncizna 20kl/s.
Nikt nie zwrócił uwagi na 1 ważny szczegół.
W R6 nie widzę górnego ekranu LCD.
Pokrętło Mode też nie ma, za to jest bardziej tradycyjne jak w lustrzance:
link
Co to jest tryb B i Fv?
@Arek
Kilka tygodni temu pod jakimś newsie o Pentaksie wspomniałem o użytkowniku jaad75, który jak wiemy przestał się tutaj udzielać długie lata temu (szkoda). A sanescobar go pamiętał. Wniosek jest prosty: sanescobar dawno temu dostał tutaj bana i wrócił niedawno jako właśnie sanescobar. I teraz znowu ma "przerwę" od Optycznych.
Jest taka wspólna cecha którą mają wszyscy zbanowani powracający pod innym nickiem: niczego się nie uczą, popełniają te same błedy i ponownie dostają bana.
@qbic
Przecież Canon 5D Mark IV, Canon R, Canon 1DX III i nie tylko - miały bardzo dobre matrycę, które nie płakały w cieniach.
Od czasu do czasu tylko zdarzy się nie wypał typu Canon 6D II, czy RP, który nie wie co to dynamika.
@Cichy - jakie ceny?
Pozwolę sobie jeszcze raz napisać, co pisałem wiele razy. Lamenty nad dynamiką na niskich czułościach są charakterystyczne, dla ludzi, którzy nie fotografują :-) Nie mam problemu z dynamiką dla iso 100 czy 400. Schody są dla iso w okolicy 25600. Dla niskich czułości zazwyczaj jeszcze zmniejszam dynamikę podnoszę poziom czerni, zamiast wyciągać z cienia. A aparatów jak na razie nie kupię. Jak dożyję a Cwanon zrobi jakąś promocję, to pogadamy :-)
@baron13
Wiele razy też Ci pisano, że patrzysz swoją miarą.
Masz specyficzne zdjęcia.
A zrozum, że są np ludzie co fotografują np krajobrazy w trudnych warunkach oświetleniowych (czytaj ostre światło, i duże cienie) i chcą oni z cieni wydobyć co się da.
Gust też nie każdy ma taki sam.
Przyjmuj w końcu do wiadomości, że to, że Ty nie potrzebujesz nie znaczy, że to jest nie potrzebne.
@Nikoś no 12 tys. za R6 i 20 tys. za R5. Jak oni chcą konkurować z Sony ?
@mgkiler: B to tryb Bulb, a FV to coś jak w Fuji, możesz szybko wybrać która wartość ma być automatyczna, a która stała (przysłona, czas, albo czułość).
Nie ma co, mocne specki.
Ciekawe czy do EF-M też dadzą IBIS, czy raczej generalnie odpuszczą ten bagnet i ewentualnie dadzą aps-c na RF.
No cóż 10 -12 tys za aparat bez górnego ekranu ...? i jak tu nie kochać link nawet Canona
Czas pokaże, cena to tylko jeden z aspektów. Istotny, ale niekoniecznie decydujący. Patrząc na obie specyfikacje i na prezentację, to czysto pozamiatane. Teraz trzeba poczekać z jaką miotłą wyskoczy Sony.
link
Fajnie prezentują się możliwości tych dwóch korpusów. Sony i Nikon mają co robić aby sprostać takim wymaganiom. Zobaczymy jak wypadną test. Osobiście czkam na to co zaprezentuje Nikon. Wydaje mi się że Z6 Nikona może być porównywana z R6. U Nikona brakuje odpowiednika R5.
Ja uważam, że ceny jak za te możliwości są dobre i chętnie kupię... ale na lament nie trzeba było długo czekać :D
@Cichy
"no 12 tys. za R6 i 20 tys. za R5. Jak oni chcą konkurować z Sony ?"
Sony nie ma obecnie konkurenta dla R5, a i R6 wydaje się być na tyle dobry, że Sony musi podgonić z A7 III w kierunku A7 IV.
@lord13
Niech pokażą DR z tej matrycy R6 to będzie jasne, czy Sony musi kogokolwiek gonić...
A co do R5 - jak się ma do A7R4 ? Nawet nie porównywałem ale na papierze to co on ma takiego i nie mówię o filmowaniu które mnie nie interesuje ?
cały czas r6 do a7III porównujecie i zapominacie o takim czymś jak panas s1
cichy: 20kl/sek
to pierwszy Canon od dawna którego chciałbym mieć - no ale cena na razie nie zachęca do przesiadki. Mam nadzieję że to zmusi Sony do ruchów ( zarówno cenowych jak i przyśpiesznia premier) natomiast nie jestem pewien czy Nikon jest jeszcze w stanie dołączyć do tego wyścigu niestety ...
Specyfikacja specyfikacją ale moje pytanie to jakie AF siedzą w R5 i R6. Specyfikacja jest jak bikini, pokazuje dużo ale nie to co jest najciekawsze. Jak AF będzie przeciętny czego bym się nie spodziewał to będzie słabo ale jak będzie super to będzie sukces systemu RF. Nie pokazują gripa choć wspominają o nim. Bateria na 320 zdjęć z wizjerem.
Nikon śpi snem niedźwiedzim
Cichy :D spróbuj dodać może do oferty erki to się przekonasz
No i fajnie się robi :D
@Cichy, pytasz jak chcę konkurować z Sony? Mają lepsze korpusy i lepszą optykę. Nie muszą konkurować ceną.
Mnie chodziło raczej o najkrótszy czas naświetlania. 1/8000 w obydwu czy inaczej ?
@baron13:
Zobacz sobie 5 sekund od 8:20 do 8:25.
link
To zdjęcie tego kolesia na deskorolce. Z wyciągniętymi cieniami wygląda super. A Ty jakbyś tu zamiast wyciągać cienie to podniósł jeszcze kontrast to w ogóle by szczegółów nie było widać i inne odczucie by było.
@Cichy
"Niech pokażą DR z tej matrycy R6 to będzie jasne, czy Sony musi kogokolwiek gonić..."
DR jest znany:
link
"i nie mówię o filmowaniu które mnie nie interesuje ?"
Ciebie może nie interesować, ale dla wielu potencjalnych nabywców to właśnie będzie ten "game changer".
@Kmicic do S1 się nie da, bo i jak?
link :-)
Dobrze, że w końcu jest konkurencja i dla dobrze tych mających dużą szklarnię EF, czyli dla mnie też.
A cena? No nie jest to do pominięcia, ale kiedy porównam ile musiałem kiedyś dać (w stosunku do zarobków) za RTSy Contaxa, to teraz jest bajkowo tanio.
@baron13:
Nie mówiąc już o tym, że twarz jest częściowo w cieniu a częściowo w słońcu więc trzeba wyciągnąć cienie by wyglądało to lepiej.
W 8:38 kolejny przykład (ten sam link co wcześniej).
@Kmicic
Bo Panasonic nie jest żadną konkrecją dla Canona i Sony. Panas to taka ciekawostka coś jak Pentax w lustrzankach.
@ focjusz
Czyli liczysz na to, że Sony podniesie ceny do poziomu tego Canona bo nie wiem jakie inne ruchy cenowe miałby robić Sony?
No fajnie, a r6 jak jest wykonany, bo nie ma wzmianki na ten temat. Napisaliście tylko, że r5 jest uszczelniony i ma magnezowy korpus, a r6 według plotek mial byc ponoć gorzej wykonany od r5, czyli to znaczy, że r6 jest z plastiku i nie ma uszczelnień? Moze to ktoś sprecyzować?
@boa ksztusiciel - w R6 jest aluminiowy szkielet i panele z poliwęglanu bodajże.
@Kmicic
"cały czas r6 do a7III porównujecie i zapominacie o takim czymś jak panas s1"
S1 to póki co ciekawostka, a nie realna konkurencja. A7 III i Z6 to jest realna konkurencja dla tego R6 i cenowo oraz możliwościami wideo to Z6 tu dobrze wypada.
Aparaty nowe.. Fajne. Cena jak zwykle: "od czapki" wiec w to nie wejde...
Nadal bede focil tanszymi puszkami ;)
Czy pojawią się odświeżone lustrzanki z serii 5D i 6D? Istnieją starzy tetrycy, którzy chcą jeszcze chwilę pozostać z lustrem.
@Amadi
w R6 jest aluminiowy szkielet i panele z poliwęglanu bodajże.
Canon podaje na swojej stronie, że korpus R6 ma szkielet ze stopu magnezowego + reszta z poliwęglanów i włókna szklanego.
Eos R startował z ceną ok 13000 zł, a od dłuższego czasu można go kupić poniżej 10000 zł. Mam nadzieję że R5 szybko zejdzie poniżej 18000 zł (SONY A7SIII :)
Ten rok zaczął się marnie dla branży, ale skończy się chyba z przytupem. Ok, wszyscy mają straty i to potężne. Olympus pod młotek, ogólnie lipa. A tu z drugiej strony cyk, Fuji wypuszcza drogi ale świetny korpus apsc X-T4, Canon poza EOS-1D X Mark III, w końcu nadrabia co przespał na rzecz Sony w bezlustrach i to w jakim stylu pięknym, otwierając erę 8k.... a przecież dopiero co Sony wypuściło jakiś ekstremalnie szeroki uwa zoom i ponoć lada moment A7s III na horyzoncie który też pewnie czymś pozamiata. A że i od Nikona też jakieś podszepty o nowościach się zaczynają, to może i oni czym zawojują? A przecież po drodze jeszcze jakieś pomniejsze nowe Olympusy, Fuji XT200, Sony ZV1, Lumix GH-cośtam dla blogerów... ciekawy rok. Taki słodko-gorzki.
@mgkiler:
"@Sanescobar
To teraz Sanescobar zgodnie z tym co powiedziałeś masz mnie przeprosić, za dawną rozmowę w której cytuje "biłeś się z koniem" i twierdziłeś, że głupoty gadam i nie wierzysz, że R5 będzie mieć poniżej 50megapikseli oraz że będzie nagrywać bez cropa.
Czekam."
Nie doczekasz się. Nie wiem skąd @sanescobar dużo wcześniej wiedział, że będzie musiał przepraszać. Poprosił @Komora by mu dał "bana" na pół roku aż sprawa przyschnie i nikt nie będzie o tym pamiętał.
@Wojt_wro
Towar kosztuje tyle ILE ZAPLACI ZA NIEGO KLIENT ;)
Jest grupa ludzi ktorym "wysokie ceny" nie robia ;)
Wlasnie przez TAKICH TAK MAMY ;)
Canon R5 i R6 ostatecznie zamknęły chyba dyskusję CZY bezlustra.
Zmieniłem 5D na EOS R zaraz po premierze i to była dobra decyzja. Do kłapaczek nie ma powrotu, chyba że w jakieś nietypowe miejsca jak długie trekkingi bez prądu, wtedy powiedzmy dłuższaa bateria bo mniejsze zużycie. Ale od czego są power banki, panele solarne czy agregaty w obozach.
R5 - z racji ceny - mnie, ambitnego amatora nie zainteresuje. R6 natomiast mimo, że ma naprawdę fajne ficzery i pewnie skosi w rozpiętości, trochę odstrasza brakiem LCD na górze i niską rozdzielczością matrycy. 20Mpx to było jednak w FF 10 lat temu! Klawiszologia też wygląda fajniej w R i R5.
4K/60, crop tylko x1.07, AF jeszcze lepszy niż w Rce, pokrycie prawie całego kadru, IBIS, gibane LCD (ciekawe kto za 2 lata będzie pamiętam że bez tego dało się żyć!), wifi, wsparcie HEIF, Digic X, duże bufory, dla upartych nawet te 2 sloty - wszystko jest jak trzeba.
To będą na pewno mega sprzęty, czekam z niecierpliwością na testy szkiełej na R5 i pomiary matryc.
Z zakupami jednak poczekam na rozwinięcie Rki, wydaje się że takie R2 będzie idealnie zbalansowane pomiędzy nowymi puszkami.
Fuck!!!
Canon R6 - 20Mpx, Dual Pixel i stabilizacja!!!
Na to czekałem..............za rok kupuję i pójdzie na początek z obiektywami EF:-)
WOW w końcu Canonie pozwolisz mi zmienić 5D Classic'a!
Genialnie się zapowiada:-)
No chyba, że lustro wypuszczą w podobny deseń................to może być i lustro:-)
Jest dobrze jak dla mnie.
Wszystko to w sumie brzmi tak dobrze, że aż trudno uwierzyć, że gdzieś nie kryje się jakiś zonk w tym. Szkoda, że przyciski kluczowe zlikwidowali, szczególnie ISO, którym się często posługuję. Chyba że Auto-ISO będzie działać na tyle dobrze, że przycisk przestanie być potrzebny.
Ciekawe, że czas synchro jest tylko 1/200 dla w pełni mechanicznej migawki, skoro potrafi w trybie seryjnym rozpędzić się do 12 kl/s.
Wypada przywitać ostatnią firmę w klubie stabilizacji matrycy, wymyślonej niemal 17 lat temu przez firmę, która już nie produkuje aparatów - Minolta. :)
link
Apple też miało taką historyczną reklamę z przywitaniem IBM-a w świecie komputerów osobistych, w 1980 czy 81 roku. A co było potem, wiadomo. ;) No ale 30 lat później znowu role się odwróciły w zasadzie… ;)
Jak duzi chłopcy wchodzą do gry to młokosy którzy trzęśli dotąd rynkiem (bezlusterkowców FF) lądują w ciemniej d.
Tak -to o Sony.
Tylko tak się może wydawać :)
Nie oszukujmy sie, w foto Canon rzadzi.
Rauf - wyprzedziles mnie ;)
Canon wybral ladna date na zamkniecie ery SLR: lato 2020.
Kosmicznie drogo, ale watpliwosci juz nie ma. Nowe puszki, nowe mozliwosci, nowe szkla. Mnostwo powodow i mnostwo roznic na plus.
Brak przyciskow, opcji, coz - musi byc miejsce na ulepszenia, jak tu padlo, ludzie maja krotka pamiec, da sie im wszystko wcisnac.
Pro-amator - 4-5kUSD, eheheh.
Tony jakis czas temu obstawil R6 za 1500usd, heheheh. Nieco sie trzasnal.
@PDamian
Gówno prawda bo Canon w FF ma tylko ofertę dla profesjonalistów z dużym budżetem. W zasadzie jak nie masz 15-20 tys. to w Canonie nie ma co szukać.
W Sony masz pełną gamę szkieł i body w zasadzi na każdą kiszeń. Od amatora, który ma kilka tysięcy po kogoś kto jest w stanie przeznaczyć na sprzęt równowartość średniej klasy samochodu.
Pytam się koleżanki (z pokolenia milennjalsów) czy wydałaby £2500 za R6.
Powiedziała mi że trzeba być stukniętym żeby wydawać tyle kasy za aparat który nawet nie jest Pro. I że za £2500 ma dwa topowe iPhony.
:)
Jak duzi chłopcy wchodzą w ten sposób do gry... to nie zdziwcie się jak wyjdą tak jak Olympus.
Szabla się cieszy, ja się nie dziwię.
@Szabla
Konica Minolta A2 - popatrzylem, genialny aparat, tak sobie wyobrazam prawie idealny sprzet, przegapilem ta era.
Jakim cudem Minolta upadla?
Sony prawie 7 lat na rynku bezlusterkowców FF
i nie dorobiło się przez ten dłuuugi czas:
obiektywu stałoogniskowego jaśniejszego niż f/1.4
i zooma jaśniejszego niż f/2.8 ???
-Bardzo to zachowawcze, mało innowacyjne,
może nie kupili takiej technologii od Minolty 😜
...a może dziurka za mała? 😝
@BlindClick: echa Minolt z serii A pobrzmiewają trochę w serii RX10.
@PDamian
I na co to komu te super jasne, wielkie, ciężkie i absurdalne drogie szkła, które kupi promil użytkowników sytemu?
@Paździoch
@rockatansky
link
link ale Sony FE 85mm f/1.8 to padaka przy konkurentach (Canona jeszcze nie znamy, ale mogę się założyć że tego PRYMITYWNEGO Sony
rozniesie...)
@PDamian
Jak na razie roznosi ciebie :D weź stoperan czy co tam się na to bierze. Potwierdzasz tylko dlaczego Szabla się cieszy.
20 Mpix to bardzo rozsądna ilość. W praktyce wystarcza 10 Mpix.
Canon RF 600 mm f/11 IS STM kosztuje 3670 zł
Canon RF 800 mm f/11 IS STM: 4829 zł
Canon RF 85 mm f/2 Macro IS STM: 3210 zł
Za ile podobne u Sony ???
link ?
@PDamian
Weź jakąś maść na ból dupy.
@Paździoch
Podobno procto glyvenol pomaga :)
@PDamian
Masz jednak potężny bałagan na strychu.
Twój ból jest większy niż mój.
@PDamian
czemu zeiss a nie sony porównujesz. to całkiem inna klasa,
co do 600 f11.puki nie zobaczę to nie uwierzę że takie coś, w dodatku wysuwane zrobi lepsze zdjęcia niż 300 f4.5
^
Jaka inna klasa?
To że jest obciążony podatkiem od Zajsowości?
Przecież napisałem, że Sony FE 85mm f/1.8 to (prymitywna) padaka.
Jak chcesz w Sony coś lepszego to Batis link no i płać!
No wreszcie coś, co nakręca mnie do zmiany systemu po wieeeelu latach. Canon nareszcie wyciągnął wnioski z rozwijającego się dynamicznie rynku bezluster i rusza z kolejną już swoją dominacją. R5 jest jak zrealizowana lista życzeń i potencjał, którego nie było na rynku. Próbowałem się przekonać do A7 III - po 3 tygodniach odpuściłem, za dużo frustracji. Gdy już miał być Nikon, mam nowego bożka :)
@PDamian: „Sony prawie 7 lat na rynku bezlusterkowców FF
i nie dorobiło się przez ten dłuuugi czas: (…)”
– no bez przesady, wraz z ofertą producentów trzecich mają naprawdę spory wybór w szerokim spektrum cen. Te kilka tańszych obiektywów Canona nie zmienia obrazu całości, że wszystkie nowe szkła do bezlusterkowców C, N, S są bardzo drogie. W Sony natomiast jest dodatkowo spory wybór firm trzecich, których w Canonie jeszcze nie ma. Jeszcze…
damianku podnieciles sie niezdrowo tym canonem jak stonka na wykopkach...canon rzadzi....taaa bo jeden model po 4 latach zrobili lepszy, a pozostale korpusy dostaj aod soniacze po dupie az milo. Idac tym tropem to lambo w autach rzadzi...szkoda ze sprzedaje 15 aut rocznie.....
pmięaj ze a7m3 to korpus kilkuletni za rok odpowie son i z kolei zdmychnie canona, ba matrycami juz dawno pokazuje mu miejsce w szeregu.
kupisz tego canona i za 2-3 szkielka podstawowe za 50 tysi ? no wlasnie a rozwodzisz sie tu jakby to byl telefon za 2 kola. jaki ten canon nie byl to 99% ludzi tu nawet go nie dotknie wiec mozna sobie o nim porozmawiac jak o greckich mitach. Jeszcze nikogo na ulicy nie widzialem z 85 1.2 na 13 kola...a takie piekne to szkielko...:)
wie ktoś czy to fsi czy bsi?
@PDamian
mamy jeszcze samyangi 85 1.4 i 75 1.8, tokine, 2 viltroxy, sony 90 2.8
PDamian ma duzo racji, bo u43 moglo pogonic nieco ta galaz, czy inna i by tak latwo Canon nie wskoczyl spowrotem.
Ale oni nic nowego nie robili, tylko kopiowali i dodawali PRO, na milenialsow dziala, ale Ci znowu nie sa wierni, sa szybsi niz wiatr, komorki obiecaly wiecej i gotowe, juz ich nie ma.
@Szabla Tylko ze takie dalekie echa sa wszedzie...
Az mi serce zaplakalo za czyms takim, po prostu marzenie.
@Kmicic, tez tak mysle, ze z 20-30% powinno dac wiecej, ale tak nie bedzie, wygra mala waga i mobilnosc, cena zaraz spadnie, i bedzie lepiej niz z komorki, wiec wow.
Obawiam sie ze to taki trick marketingowy, tanie obiektywy, cudowne ogniskowe a do tego po 2000-4000 usd za puszke. Genialne. Jak wyjdzie 1D ML to ponad 10'000 bedzie.
Patrzac po cenach to te 800 f11 tak samo przydatne i praktyczne prawie jak Noct f0.95 Nikona. Tak naprawde to duzo przydatniejsze, ale Nikona ciezko pobic :P
ech.
Bo z 400 f5.6 i 2x to idealnie 800 f11 :)
400mm nieco drozsza jeszcze, 1300 funtow
Jeśli miałbym się przesiadać ze swoich merrillów na cokolwiek innego, to naprawdę nie rozumiem dlaczego miałby być to Canon... Z7 wydaje się być zdecydowanie atrakcyjniejsza nadal, nawet pod kątem czysto estetycznym :)
Kolego @monangel, Lambo sprzedało w 2019 roku 8000 samochodów na świecie, nie 15. :)
Na papierze, kupuję R6. Ale... za dwa, góra trzy tygodnie pojawi się Sony A7III czy jak tam inaczej się będzie nazywał. I wystarczy, że przyrąbią stacked CMOS + RAW + w cenie R6... to będzie dopiero pozamiatane. A coś mi się wydaje, że tak się właśnie stanie.
Oczywiście miałem na myśli Sony AS7III i RAW video.
@komor
I w dodatku robią też SUVa. Świat się kończy;)
Piętą Achillesa Canona R6 w wideo jest rolling shutter. Ponieważ dziedziczy martycę (albo jej wariant) po Canon EOS-1D X Mark III. Jak wiadomo rolling shutter przy 4K wynosi ok. 30ms. W 60p połowę mniej, bo obraz czytany jest z cropem z matrycy 1:1. Jeśli Sony będzie miało stacked cmos - to wyjaśni definitywnie rywalizację w segmencie wideo.
@komor
Prawie 7 lat na rynku bezlusterkowców FF
i SONY nie ma obiektywu stałoogniskowego jaśniejszego niż f/1.4
i zooma jaśniejszego niż f/2.8.
Mowa o ofercie SONY
-podobno najbardziej innowacyjnej marki [przynajmniej według Szabli]
Jej, żeby stary kanonier musiał bronić Sony… No trudno nie zgodzić się z tym, że Sony jest innowacyjne. Zresztą jako underdog tuż po wejściu na rynek musiało być albo mocno tanie, albo innowacyjne. Biorąc pod uwagę możliwości i politykę firmy, wybrali innowacyjność, nie taniość. Trudno pomysł na rodzinę A7 nie nazwać innowacyjnym, nawet jak po drodze kilka fuckupów się przydarzyło. Trudno A9 nie nazwać innowacyjnym, nawet jak nie jest produktem idealnym. Można narzekać na color-science, ergonomia też nie do końca mnie przekonuje, ale jest wiele innych niezaprzeczalnych zalet.
Canon też jest innowacyjny, ale na innym gruncie, powiedzmy w optyce bardziej. W korpusach to konserwa i to z jakimś problemem technologicznym, że przez tyle lat ciągle w tyle z kilkoma aspektami swoich produktów – matryce, procesory chyba też?
Że Canon dobrze potrafi rozpoznać rynek i ma kilka tanich a przyzwoitych produktów, które być może mu ciągną sprzedaż? To prawda, w ostatnich latach ma w ofercie trochę tanich a dobrych szkieł. Ale większość „miodu” niestety swoje kosztuje. Mówisz: „Mowa o ofercie SONY” – dla mnie nie ma to takiego znaczenia, systemy trzeba oceniać jako całość. Nie mam wytatuowanego napisu „Canon” na czole, choć lubię ich produkty. Ty masz jakiś napis wytatuowany? :)
@Wojt_wro
w dizlu? ;)
No i super, Nikon ma to samo tylko dużo taniej więc jest dobrze.
@Myszowor, który model Z Nikona ma wideo 8K i dwa sloty na karty? ;)
@BlindClick: po latach skompletowałem sobie całą serię (A1,A2, A200) w pięknych stanach, a A1 (prawie nieużywaną) - z niespodziewanym bonusem: IBM Microdive 512 MB - za 250 złotych. :)
Po co te wycieczki Canon vs Sony. Przecież można jechać jeszcze po Olku, Nikonie, Fuji, Pentaxie i Leice. Tylko po co?
@PDamian
do sony e masz sigmę 35mm f1.2, a ten tani Canon RF 85 mm f/2 Macro IS STM ma powiększenie 1:2 taki prawie macro :)))
ciekawy jestem ile wytrzyma bateria przy video w R5. w 8K raw karta 64GB to aż 3min nagrania :)
He, he. DXOMark przeprasza że "kombinowali" przy ocenie matrycy z Canona 1D X mark III i teraz dodali mu te 8 punktów, szczególnie za kategorię "Landscape" w której ma duże znaczenie rozpiętość dynamiczna.
link
Dobrze to wróży nowemu R6 jeśli ma taka samą matrycą jak 1DXmark III.
@PDamian Jest przecież świetna Sigma 35/1.2 to chyba dziurka się jednak nadaje. Są też jaśniejsze manuale. I napisz nieszczęśniku w czym tak bardzo ten 85/1.8 odstaje od Batisa? Za dużo czytania a za mało praktyki zgaduję. Albo za mocno przywiązujesz się do marek, co zważywszy na ton Twoich wypowiedzi, wydaję się być najbardziej trafnym wytłumaczeniem tego potoku "myśli", który tu zaprezentowałeś. Ciesz się R5 z ultrajasną szklarnią, o ile Cię nią stać. Ja też się z tego cieszę, bo mocna konkurencja od Canona to potencjalnie lepszy sprzęt także u Sony, Nikona czy Panasa.
R5 to pierwsza w historii puszka C, z którą nie wstydziłbym się wyjść na ulicę. Nie zmienia to faktu, że w ten system nie wejdę. A tutejsze wojenki C vs S przypominają mi tych gości z Rejsu, co sobie gawędzili, gawędzili i nie zauważyli, że poszli na dno. Zamiast spinać tyłki co lepsze, wymyślcie coś by te firmy przetrwały i dawały wam namiastkę konkurencji, gdy wszyscy inni za 7-8 lat będą już tylko historią.
Imperium kontratakuje…
Jest naprawdę GRUBO, ale:
1) trzeba poczekać na testy (np. układu AF, DR, IBIS, rolling shutter) i ewent. choroby wieku dziecięcego
2) przy mocno ograniczonej liczbie eventów i niepewnej sytuacji ekonomicznej, ciekawi mnie jak Canon w segmencie ML FF chce z takimi cenami wyjść na prostą…
@PDamian
RF35/1.8 jeszcze wiosny nie robi i tak jak już pisano, w FE masz masę dobrych szkieł do wyboru w 3rd party.
@rockatansky, 9 lipca 2020, 19:21
„Jak duzi chłopcy wchodzą w ten sposób do gry... to nie zdziwcie się jak wyjdą tak jak Olympus.“
Czyli w majtkach, albo i bez ;-)
@handlowiecupc, 10 lipca 2020, 07:31
„A tutejsze wojenki C vs S przypominają mi tych gości z Rejsu, co sobie gawędzili, gawędzili i nie zauważyli, że poszli na dno. Zamiast spinać tyłki co lepsze, wymyślcie coś by te firmy przetrwały i dawały wam namiastkę konkurencji, gdy wszyscy inni za 7-8 lat będą już tylko historią.“
Rynek wtórny ma się dobrze – nie ma więc co się martwić na zapas, sprzętu nie zabraknie ;-)
----------------------------------------
Ciekawe co Nikon na to i jaka będzie jego odpowiedź…
Tak przy okazji: w jakim Rejsie goście poszli na dno? :)
w titaniku :)
Canon chyba wychodzi z założenia, że kto ma kupić to i tak kupi, bez względu na cenę. Moim zdaniem w dzisiejszych realiach to duży błąd. Ktoś pisał wcześniej, że przecież R6 startuje z ceny dotychczasowych 5d (od pierwszego począwszy) - niby tak, ale przecież czasy, nawet od premiery 5d4 mocno się zmieniły, rynek też jest inny. Dla mnie R cały czas jest tylko ciekawostką bardzo suto wycenioną z drogą i jednak dość ubogą póki co szklarnią.
Nie bardzo (a właściwie to w ogóle) rozumiem czym się tu wszyscy tak branzlują?!
Aparat jak aparat - nikt go jeszcze nie widział (o robieniu zdjęć nie wspominając) - a wszyscy pieją jaka to innowacja, rewolucja i przełom.
Przeca nawet nie wiadomo czy to w ogóle zdjęcia robi (a jeśli tak to jakie) - i czym tu się masturbować??? Chyba tylko możliwością wydania po raz kolejny kasy?! Jednak to raczej zdecydowanie żałosne jest!
@Cichy, dla kogoś, kto ma dużo optyki Canona (lub z innych powodów nie chciał zmieniać systemu) i czekał długo na korpus z lepszymi parametrami i lepszym filmowaniem, co najmniej z filmowaniem 4K bez różnych podstawowych ograniczeń typu crop, to może być wystarczający bodziec do zakupu. Owszem, ceny wysokie, generalnie wszystko poszło oczko wyżej, bo korpus z szóstką w nazwie kosztuje tyle, co kiedyś korpus z piątką w nazwie… Mnie osobiście bardzo kusi R6, choć absolutnie nie wiem, skąd miałbym wziąć na niego pieniądze…
Ale oczywiście najpierw zobaczmy, jakie niespodzianki wyjdą w praniu, bo na papierze to aż trudno uwierzyć, jak Canon przeskoczył do przodu.
Jeżeli ktoś się zastanawiał, gdzie jest haczyk, oto on.
Nagrywanie 4K do 30 minut, po czym aparat się wyłącza i trzeba odczekać 10 minut, żeby nagrać kolejne 10 minut. W 8K jeszcze gorzej. Latem zapewne sytuacja jest dużo gorsza.
Generalnie wygląda na to, że nie jest to aparat do poważnego filmowania. Co w sumie nie powinno dziwić, Canon ma w końcu linię Cinema EOS do tych celów.
Szabla:
"Tak przy okazji: w jakim Rejsie goście poszli na dno? :)"
Celne i z rana. :)
@r2mdi, @Szabla
w Titaniku - materialnej manifestacji gigantomaniii.
@komor
"Owszem, ceny wysokie, generalnie wszystko poszło oczko wyżej, bo korpus z szóstką w nazwie kosztuje tyle, co kiedyś korpus z piątką w nazwie…"
Generalnie nie. Że inni wypisują głupoty to nie znaczy, że musisz je powielać.
5D MkIII i MkIV to cena premierowa 3500 $, MkI to 3300 $ 15 lat temu, jedynie MkII był tańszy, więc R6 jest 1000 $ tańszy od ostatnich 5-ek zamiatając je specyfikacją. Patrząc z punktu widzenia wewnętrznej konkurencji w Canonie to jednak posiadacz szkieł Canona dostaje wyraźnie więcej za mniej. Problemem jest zewnętrzna konkurencja, zwłaszcza w odniesieniu do R6, gdzie obecnie mamy taniej:
link
jednak należy pamiętać, że taki S1 czy Z6 też startowały z wyższego, niż obecnie, poziomu, tylko zdążyły stanieć.
@lord13
no strasznie to dziwne (wręcz niepojęte), że specyfikacje kolejnych modeli zamiatają specyfikacje poprzednich. Tym bardziej że cena nie jest wyższa. Oni chyba wszyscy tam pogłupieli, żeby tak ceny na pysk leciały przy takich super parametrach!
Chyba muuuszą dopłacać do produkcji kolejnych modeli - no bo przeca inaczej być nie może!
Tanio jak nigdy... (a że wcześniej taniej bywało to tylko takie epizody - błędy młodości które należało wyeliminować i nie należy ich wspominać).
no i jest jak pisalem zawsze. czyli ze C byl z tylu w bezlustrach bo nie chcieli kanibalizowac sprzedazy luster. potem wprowadzili 2 pierwsze bezlustra z drogimi szklami zeby z jednej strony juz byc w bezlustrach a z drugiej by chronic lustra. teraz lustra odchodza w zapomnienie i dlatego prezentuja 2 fajne modele i szkla. dobrych maja wg mnie strategow.
Bezlustra to sposób na podwyższanie cen , taka prawda , zasada jest niby tak ze im wieksza konkurencja tym mniejsze ceny ale dotyczy ona starych technologii ; Jeszcze ludzie wróca do lustrzanek ;
@Wnioski
"no strasznie to dziwne (wręcz niepojęte), że specyfikacje kolejnych modeli zamiatają specyfikacje poprzednich. "
To wcale nie jest takie oczywiste, czasami różnice są kosmetyczne, a już bardzo rzadko jest tak, że niższa seria wchodzi w buty wyższej, tylko poprzedniej generacji. Tutaj mamy tak, że R6 wyceniony jest bliżej 6D, ale specyfikacją jest znacznie wyżej od 5D.
w końcu porządne aparaty eosR. Technicznie petardy, AF jest już dopracowany, to w połączeniu z niepowtarzalnymi obiektywami i dodatkowym pierścieniem robi się system jedyny w swoim rodzaju, kompletnie bez konkurencji.
szkoda ze te aparaty takie grube. widac to na fotografii aparatu z gory gdzie jest zaznaczona plaszczyzna matrycy. ile tam jeszcze jest korpusu za sama matryca
@mikmac
zamówiłeś już w przedsprzedaży 3 sztuki czy cały kontener?
Bez tego (poparcia własnymi środkami) jest to tylko zwykłe bicie piany.
Kupuj - żeby firma nie padła - bo jeden taki na O... też miał świetne sprzęty a jak skończył?!
@lord13, 10 lipca 2020, 09:48
A jak uwzględni się jeszcze inflację i wzrost zarobków, to rachunek "więcej za mniej" wyjdzie jeszcze korzystniej.
Wielu zapomina/nie pamięta/nie wie też o tym, że na niską cenę 5DII miał wtedy słaby kurs $ (po części) wpływ.
BTW: A7III startował w podobnej cenie jak R6.
@tripper, 10 lipca 2020, 09:25
Odprowadzenie ciepła będzie kluczowe, zwłaszcza przy 8K – maks. 5-10 minut i przerwa?
8k - cena kart £1000 per hour of shooting.
@SKkamil
"Bezlustra to sposób na podwyższanie cen , taka prawda"
Dokładnie brachu! Wystarczy spojrzeć na takiego Canona. RP zadebiutował z ceną 30% niższą niż jego lustrzankowy odpowiednik... a nie czekaj, przecież to odwrotnie niż piszesz.
@lord13, odnosiłem się do cen w złotówkach, w kontekście własnych planów, a nie cen dolarowych, które – słusznie – są używany w dyskusjach o tym, czy sprzęt generalnie drożeje przez lata, czy nie. Na pewno ceny spadną, ale jak pamiętam wejściową cenę 5D4, to była coś około 14k zł, prawda? R6 może mieć coś koło 12k, tak? Wiem, kurs złotego itd.
Pytanie
Czy w Canonie R/Rp/R5/R6 w wizjerze mogę ustalić by wizjer mi podbijał cienie? Coś jak DRO/HDR. Nie chodzi mi o brightness, tylko coś jak HDR/DRO. W Olympusie, czy Sony się da. A w Canonie jak to wygląda?
deel77: "Po co te wycieczki Canon vs Sony. Przecież można jechać jeszcze po Olku, Nikonie, Fuji, Pentaxie i Leice. Tylko po co?"
No jak to po co? Towarzystwo znudzone już i rozdrażnione nieznośną lekkością bytu - wypisz wymaluj, jak u Kobaina [ link ]:
"With the lights out [znaczy się anonimowo], it's less dangerous
Here we are now, entertain us!
[...]
Hello, hello, hello, how low..."
Komor: "Mnie osobiście bardzo kusi R6, choć absolutnie nie wiem, skąd miałbym wziąć na niego pieniądze…" - no więc właśnie. Problem w tym, że jeśli to wszystko mieli by zapakować do M5 II, to pewnie też tanio nie wyjdzie.
Widać, że co poniektórzy pracują (a raczej żyją) jeszcze w PRL-owskich PGR-ach...
Ale nawet w PRL'u ceny szły do góry, a nawet bardziej niż w zgniłym kapitaliźmie ;-)
@3xN
i na dodatek PZPR nie miała konkurencji - więc było jak chcieli.
Teraz czasy się zmieniły i ceny na elektronikę spadają i to znacząco (wystarczy prześledzić np telewizory albo komputery...) z wyjątkiem sprzętu FOTO.
W segmencie FOTO nadal jest wielu zwolenników starego... i tu musi rosnąć a nie spadać - bo to oznaka nowoczesności.
"O take Polske walczyliśmy..."
@komor
"odnosiłem się do cen w złotówkach, w kontekście własnych planów, a nie cen dolarowych"
Jasne, tylko ceny w złotówkach nie mogą być podstawą do oceny polityki cenowej producenta produktów o skali globalnej, bo cena w złotówkach (czy w jakiejkolwiek mało istotnej w skali świata walucie) to wypadkowa tejże polityki i sytuacji gospodarczej w danym kraju.
"Na pewno ceny spadną, ale jak pamiętam wejściową cenę 5D4, to była coś około 14k zł, prawda?"
Ok. 16 tys. zł.
@Wnioski
"Teraz czasy się zmieniły i ceny na elektronikę spadają i to znacząco (wystarczy prześledzić np telewizory albo komputery...) z wyjątkiem sprzętu FOTO."
Ile razy będziesz jeszcze powielać te bzdury?
W przypadku innej elektroniki ceny spadają przy zachowaniu starszych parametrów, bądź są na zbliżonym poziomie przy wzroście parametrów i analogicznie jest w przypadku sprzętu foto.
Współczuję przyszłym posiadaczom tych apartów. Zmarnują potencjał fotograficzny, jeśli będą nimi tylko filmować...
Nie zapominajcie, że do profesjonalnego kamerowania są kamery :-P
Teraz jeszcze wejdzie za tydzień [lub dwa] Nikon ze swoimi świeżynkami. Pewnie rozgromi konkurencje cenami i możliwościami sensora... [jak zwykle] :-D
@lord13
dalej się zachwycaj jakie to te ceny niskie (wg wybranych przeliczników) i wspaniałe... a słupki sprzedaży dalej będą spadały.
Ot... lud pracujący miast i wsi jakoś mało podziela tą Twoją nowożytną wspaniałość! Wiadomo... ciemna masa (znaczy ten lud co to nie chce kupować choć ma więcej kasy niż kiedyś).
No przegrzewanie to byłby dealbreaker. :( Czekamy na pierwsze testy trybu wideo...
@Wnioski
"dalej się zachwycaj jakie to te ceny niskie (wg wybranych przeliczników) i wspaniałe... a słupki sprzedaży dalej będą spadały."
Oczywiście, że będą spadały, bo rynek dąży do stabilizacji na poziomie sprzedaży z pierwszej dekady XXI w. (czyli gdzieś pewnie na poziomie 5-7 mln szt. rocznie) To boom na lustrzanki cyfrowe w latach 2010-2012 był anomalią rynkową.
A lud nie chce kupować, bo de facto nie potrzebuje tych aparatów i wystarcza im telefon, więc nawet jakby za darmo dostali te aparaty, to za chwilę by je ciepnęli w kąt. Odsetek osób faktycznie potrzebujących dedykowanego aparatu z wymienną jest skończony i stosunkowo niewielki.
Musisz być naprawdę mało rozgarnięty, że tego prostego zjawiska nie potrafisz zrozumieć.
@Wnioski
Owszem, sprzęt FOTO mógłby być tańszy, ale sprzedaż FOTO leci na łeb na szyję, więc jak ma być taniej?
Poza tym:
- super-duper telewizor (prawie) każdy chce mieć w domu, ale fotoaparat już nie (zaryzykuję stwierdzenie, że Kowalski częściej wymienia telewizor niż fotoaparat - łał, w Biedrze dają 100 cali za 1999! - chiński shit, ale co tam, od lat nie odświeżona ściana wreszcie zakryta :-)
- technologia w FOTO jest bardziej skomplikowana niz w telewizorach
- komputery, zwłaszcza gaming: również dzisiaj, tak tak, można kupić topowe modele za 25 tyś. PLN i więcej. Ja w 1999 dałem 12 tyś. PLN za topowy model (AMD Athlon 600, DVD). Tak więc i ceny w tym segmencie poszły do góry, w tym inflacja i zarobki również, ale i parametry.
@lord13, @lord13
nie potraficie mnie - co robię zdjęcia od kilkudziesięciu lat - przekonać na wydanie takiej kasy na zakup nowego aparatu a chcecie przekonać przeciętnego Kowalskiego któremu ten aparat tak naprawdę do niczego nie jest potrzebny (zdjęć lepszych nie będzie robił niż tym co już ma) poza kreacją wizerunku?!
Musicie odbyć jeszcze wiele intensywnych kursów nowoczesnego markingu żeby w najbliższych latach zarobić na chleb.
No chyba, że wystarczy wam się zadowolić tym co kupią zawodowcy (którzy wymieniają sprzęt systematycznie żeby mieć co w koszty wpisać) - ale tych zawodowców też ubywa bo agencje ich zatrudniają coraz mniej (biorą taniochę ze stocków) a na imprezy większość ludzi zamawia znajomego ujka Józka.
@Wnioski
Z szacunkiem, ale pomyliłeś chyba portal/forum.
Sprzęt retro w cenach za Bieruta/Gomułki, to nie tu ;-)
@3xN
"8K – maks. 5-10 minut i przerwa?"
Przy temperaturze otoczenia 23 stopni i aparacie włączonym "na zimno", w 8K możesz nagrać 20 minut. Po przerwie 10 minut można dograć kolejne 3 minuty. Po 20 minutowej przewie można nagrać kolejne 8 minut.
Jeżeli temperatura otoczenia będzie wyższa, czasy będą odpowiednio krótsze.
Jeżeli temperatura wewnątrz aparatu będzie poniżej 14 stopni, czasy będą dłuższe.
Dane od Canona. Źródło: link
Jednym słowem, do zastosowań profesjonalnych czy semi profesjonalnych to się nie nadaje. Do zastosowań amatorskich jako aparat hybrydowy (wideo + fotki w terenie) też się nie nadaje.
Generalnie R5 wygląda bardziej jak technologiczna pokazówka i prężenie muskułów niż rzeczywiście przełomowy produkt. Z Panasem S1H nie może konkurować.
@3xN
z takim podejściem to - z całym szacunkiem - nie dziwne że Cię nowożytni pstrykacze olewają (a ci starsi tym bardziej) - lepiej se smartfona kupić.
@Wnioski
"nie potraficie mnie - co robię zdjęcia od kilkudziesięciu lat - przekonać na wydanie takiej kasy na zakup nowego aparatu"
Przecież nikt cię nie przekonuje do kupowania nowego sprzętu, a z czerpaniem profitów z handlu sprzętem foto mam tyle wspólnego, co ty z umiejętnością logicznego myślenia - czyli nic.
Ludzie ci tylko tłumaczą proste zjawiska i związki przyczynowo-skutkowe, ale jak widać wciąż jak grochem o ścianę.
Niewielki korpus, cyfrowy mały obrazek, nagrywanie 8K, żadnego aktywnego chłodzenia.
Co poszło nie tak???
@lord13
ależ ja wam też tłumaczę proste zjawiska i związki przyczynowo-skutkowe, ale jak widać wciąż jak grochem o ścianę.
Sprzedaż się stabilizuje... i super. Wszyscy się z tego cieszymy.
Jak ktoś robi tylko zdjęcia to ten sprzęt niczego nowego nie oferuje.
Ba, "stary" D810 zrobi takie same zdjęcia (i pewnie da lepszą obróbkę w rawach, wyciąganie z cieni itp.).
@Wnioski
Pracuję obok Leica Store - wiesz ile tam "starych dziadków" zagląda i kupuje aparaty oraz obiektywy w cenach wyższych niż ten „biedny“ R5? Zdziwiłbyś się ;-)
Mam przyjaciół którzy focą tylko analogowo – żaden problem, mamy szacunek do siebie i cenimy się nawzajem.
Każdy ma wybór, ale sorry, rozmowa toczy się pod nowym sprzętem – jeżeli Ci to nie odpowiada, to nie musisz czytać. Do Twojego domu chyba nikt Ci nie wchodzi?
@SKkamil
"
Bezlustra to sposób na podwyższanie cen , taka prawda , zasada jest niby tak ze im wieksza konkurencja tym mniejsze ceny ale dotyczy ona starych technologii ; Jeszcze ludzie wróca do lustrzanek ;
"
W pewnym sensie chodzi o maksymalne skrojenie klienta ;)
Dlatego nie wejde w ten system bo nie bede placil "frycowego" ponad 10 tys. zł za puszke ktorej foty beda nie do odroznienia od puszki za 1/2 tej ceny ;)
Pisze kolejny raz, ze to MY KLIENCI decydujemy o tym w jakiej cenie
bedzie sie dany korpus sprzedawal. Widocznie duzo fotografow to hobbysci albo bardzo majetni ludzie ktorzy lubia nowosci ;)
Z mojego punktu widzenia nie widze aby te korpusy byly tak drogie w wykonaniu. Plastik, troche metalu, matryca i troche elektroniki nie jest warte ponad 10 tys. zl ;) Nawet to nie jest polowe tego warte.
thorgal: "Niewielki korpus, cyfrowy mały obrazek, nagrywanie 8K, żadnego aktywnego chłodzenia.
Co poszło nie tak???"
Pytam serio: w jakich zastosowaniach potrzebne jest jedno, nieprzerwane ujęcie, trwające 30 minut? I nie chodzi mi akurat o możliwości konkretnego Canona, Sony czy Panasa...
@tripper
Podane przez eoshd.com informacje odnoszą się do Canona EOS R5. Nie ma pewności, że podobne problemy występują w EOS R6, zwłaszcza, że ma inną matrycę, dziedziczoną po Canon EOS-1D X Mark III, a jak wiemy 1D X się nie przegrzewał.
@Wnioski
"ależ ja wam też tłumaczę proste zjawiska i związki przyczynowo-skutkowe"
Które nie mają odzwierciedlenia w faktach (rzekomy wzrost cen). Jak widać nie rozumiesz przyczyny spadków sprzedaży (już raz pytałem, skoro to niby ceny są problemem, to dlaczego największe spadki są w obrębie sprzętu najtańszego?) i dorabiasz do tego błędną ideologię.
@Bahrd
Pierwsze doniesienia mówią że ten sprzęt nie wyciągnie nawet tych przysłowiowych 30 minut.
Fragment oficjalnej notki Canona:
"Przy temperaturze otoczenia 23 stopni i aparacie włączonym "na zimno", w 8K możesz nagrać 20 minut. Po przerwie 10 minut można dograć kolejne 3 minuty. Po 20 minutowej przewie można nagrać kolejne 8 minut."
Dobrze to nie wygląda, a zimy u nas coraz cieplejsze.
@Szabla
Kupilem do szuflady S5Pro, zrobilem tylko z kilkadziesiat zdjec i mam: battery error, chlip chlip. Peszek.
Naprawa bedzie kilkukrotnie drozsza niz zakup. A stan tez niezly...
A2 - 1 mogbym miec, bo naprawde wyjatkowy aparat, ale juz drogi... Bede obserwowal, jak cos sie trafi to przygarne.
@Wnioski Ludzie dlugo czekali na puszke od Canona, bo wczesniej nie bylo, sie nacierpieli, wiec sie ciesza.
Te tez nie sa idealne, ale maja plusy ktore widac.
@orle oko Tez licze ze Nikon pokaze kto tu rzadzi. Wiara czyni cuda :D:D
Ceny - straszne ze wszyscy zwariowali, Nikon - znizki przez podwyzki, Olek - zgine a nie odpuszcze, Canon - my juz na ksiezycu, Sony - nie wiem, moze nowi wiec nabieraja wiary, ale wszyscy starzy licza na to ze wierni beda sypac na tace w ciemno i bez umiaru. Na slowo, crowfundingiem mi zalatuje.
Zaplaccie teraz mocno to moze w przyszlosci zrobimy lepiej.
A bedzie, Uahahahahaa, psikus :D
Ja bym chcial widziec postep, ceny cenami, interpretacji wiele, ale postep gdzie jest?
@lord13
Zgadzam sie ze bomm z 2010-2012 to byla "anomalia", to byl postep, tak to wyglada, pojawila sie mozliwosc bycia fotografem z prawdziwego zdarzenia w normalnych pieniadzach. Za to ludzie sie na to rzucili, bo to bylo WOW. POjawily sie nowe mozliwosci i nie kosztowaly 2-10k usd. Bo R6 to minimum, R5 jest przyjemniejszym aparatem, do kompletu chcialbym na raz wyniesc ze sklepu z 10 szkiel, po cos mam gniazdo, przekladanie porzadnych szkiel to przyjemnosc. Ile musze zostawic? Dzis, z podatkiem od nowosci, nie za 3 lata jak bedzie R6-1.
Za to slupki spadaja, torba czy fura?
A kupic R5 i 2 szkla, a moze lepiej 5 nie-brandowych do SLR ktory mam...
"A lud nie chce kupować, bo de facto nie potrzebuje tych aparatów i wystarcza im telefon"
:) dokladnie, internet mowi: po co przeplaca jak nie widac roznicy.
Leica "limitedy" robi po 500szt na swiat, tyle da sie wcisnac.
Co do limitow video.
Mozna zrobic balans cieplny, Wiemy ile Watow pobieramy z akumulatora, R ma 14.4Wh.
Elektronika 100% mocy zamienia w cieplo, ktore trzeba zabrac.
A zabranie 5-20W to nie przelewki. Pasywnym ukrytym radiatorem.
Panasonic - mysli o filmach i podszedl powaznie, dal wiatrak.
btw, jakis podatek tez jest od urzadzen nagrywajacych ponad 30min, lol.
@Wnioski Hahhahah ++
Olek poszedl na calosc i walil z grubej rury, i co? Polegl.
@tripper
Po przeczytaniu twego postu wydaje mi sie ze to pokazowka - jak mowisz, ktos nabierze ochoty na filmowanie, jak ja - bo teraz nie interesuje mnie to, a ze mam bajer w aparacie to od czasu do czasu skorzystam.
I jak sie to mi spodoba to zechce kupic powazna kamere, pewnie od Canona bo juz to znam.
Geniusze, normalnie geniusze do kwadratu. Jest 8K, cuda, ale tylko przez chwilke, hehehe.
@darekw1967
Dokladnie, ceny i sprzet sa odbiciem klientow, ML to wg. mnie zwykly kompakt z gniazdem. Nieco szybszy i lepszy ale kompakt, odpada duzo precyzyjnej roboty, lustro, OVF, kalibracja 3 punktow.
Teraz tylko giazdo do matrycy i koniec. A majac IBIS, heh, na DP chyba byly pokazane polamane puszki a dalej dzialajace, jak IBIS sam ustawi matryce wzledem gniazda to wystarczy samemu to superglue skleic.
Energooszczedna elektronika i program to zakladam jest wysilek.
Zaraz wyjdzie 2xExpeed od Nikona :D Zobaczymy co to da. Boje sie ze to moze byc grzalka, chociaz Nikon jest koksem w sofcie i elektronice.
@darekw1967
"Dlatego nie wejde w ten system bo nie bede placil "frycowego" ponad 10 tys. zł za puszke ktorej foty beda nie do odroznienia od puszki za 1/2 tej ceny ;)"
No przecież nawet w tym systemie masz puszkę za mniej niż połowę tej ceny, więc w czym problem?
A odnośnie odróżniania obrazka, to w czasach analogowych przez całe dziesięciolecia to dopiero musiał być rozdmuchany marketing i dojenie klienta, skoro w obrębie jednego systemu różnice cenowe pomiędzy puszkami potrafiły sięgać 10-krotności, a można było włożyć do nich taką samą "matrycę". Że też całe pokolenia fotografów tak się frajerzyły i nie wszyscy wybierali najtańsze puszki w systemie.
@thorgal
Chociażby stabilizacje obrazu w body. Masz stabilizacje z każdym obiektywem i to dobrą - to jest duża zaleta do zdjęć przy słabym świetle np architektury wewnątrz budynków, czy krajobrazów po zachodzie słońca.
Tak, stabilizacja w body jest czymś znakomitym.
@Bahrd
30min - amatorsko malo - moja sytuacja: dziecko, YT, ustawiam kamere, dzieciak cos tam gada, bawi sie, a potem to na YT.
To kaszka, fakt, ale koledzy tak maja wiec i on chce, nie bede przeciez siedzial nonstop i obserwowal jak on sie bawi. A jak aparat stanie po 10min, to sie burzy i jest swiadom ze mial byc film... Nie oszukam.
Wiem ze to glupota, ale mam aparat, filmuje, a nie przydatny. Zwyczajna sytuacja z domu.
@BlindClick
"POjawily sie nowe mozliwosci i nie kosztowaly 2-10k usd."
Akurat te pełnoklatkowe to zaczynały się od 2 tys. USD, gdzie dziś próg wejścia w cyfrowe ff to poniżej 1000 USD.
A crop oczywiście był tańszy, jednak i dzisiaj ceny podstawowych modeli zaczynają się od ok. 1000 zł.
@BlindClick
"30min - amatorsko malo - moja sytuacja: dziecko, YT, ustawiam kamere, dzieciak cos tam gada, bawi sie, a potem to na YT."
I do streamingu na YT potrzebujesz 8K? Ustawiasz FHD i masz spokój z przegrzewaniem.
Nie mam problemu z przegrzewaniem sie, mam problem z czasem, musze przychodzic i klikac. Mam starsza DSLR, FHD to max :) i chyba 10min.
Komorka - ciekawe kiedy sie wylaczy.
@Bahrd
"Pytam serio: w jakich zastosowaniach potrzebne jest jedno, nieprzerwane ujęcie, trwające 30 minut?"
Wywiady, konferencje, panele dyskusyjne, streaming, podcasty. Ot, parę przykładów.
Poza tym to nie jest mowa o nieprzerwanym ujęciu, tylko o przegrzewaniu się aparatu. Mnie 30 minutowy limit specjalanie nie doskwiera, ale w swoich Olkach mogę 4K nagrywać aż mi miejsca na karcie zabraknie. Z tym R5 po pół godziny pracy przymusowa przerwa na kawę. To nie jest tak, że jak nagrasz 29 minut materiału i na momencik wyłączysz i zaczniesz nagrywać to będziesz mógł nagrać kolejne 29 minut.
O użyciu typu jestem w podróży i robię fotki naprzemiennie z filmowaniem to z R5 możesz zapomnieć. W terenie latem te ograniczenia czasowe będą jeszcze gorsze, a do tego aparat po wyłączeniu będzie potrzebował dużo czasu, aby zejść z temperaturą do poziomu pozwalającego na jego dalsze użycie. I to nie jest tak, że robienie zdjęć jest obojętne dla temperatury wewnątrz aparatu. Także po kilkunastu minutach fotografowania pewnie nawet tych 30 (4K) czy 20 (8K) minut nie wyciągniesz.
@lord13
"I do streamingu na YT potrzebujesz 8K?"
Abstrahując od tego co potrzebuje BlindClick, ogólnie rzecz biorąc nie po to się kupuje aparat filmujący w 8K, żeby nagrywać w FHD.
"Ustawiasz FHD i masz spokój z przegrzewaniem"
Skąd ta pewność?
@tripper
"Abstrahując od tego co potrzebuje BlindClick, ogólnie rzecz biorąc nie po to się kupuje aparat filmujący w 8K, żeby nagrywać w FHD."
Dlatego do streamingu na YT nie kupuje się aparatu za prawie 4 kilo papiera :)
Taki R5 to nie jest sprzęt do broadcastu (są do tego znacznie lepiej nadające się urządzenia), a raczej tańsza odmiana kamer kinematograficznych, gdzie pracuje się na większej liczbie krótkich ujęć i materiał się montuje.
@lord13 Ja nie mowie ze kupilem po to, filmowanie mnie zupelnie nie iteresuje, po prostu stalo sie tak ze w chwili obecnej YT lubi jak puszcza sie tam papke. Jest to latwe, mnostwo ludzi tak robi. Chcialem byc normalny ;P
Mam aparat, nagrywa filmy, lubie sprzet, chcialem uzyc do tego wlasciwego narzedzia. I co, lipa.
Mowie o starszej SLRce.
Mowie ze te ograniczenia dalej sie ciagna, w R5 obawiam sie ze sam Canon mowi ze to bedzie 20min i do lodowki. Cudow nie ma, fizyka jest, i nwet robiac po 3-5min z krotkimi przerwami sie przegrzeje, trzymanie w rekach to juz temp otoczenia z 20 na 36 skacze, oswietlenie, itp.
Pierwsze Sony tez mialy z tym problem.
Panasonic dal wiatrak, po prostu odprowadzenie 10W to nie pikus, przez kilka warstw plastiku sie nie da, a do tego IBIS - to izoluje matryce, normalnie moze byc na grubej blasze.
Okay, rozumiem (nucąc sobie kolejnego klasyka w temacie: [ link ]):
"Here's to the future for the dreams of youth!
I want it all (give it all - I want it all)"
@lord13
Ale nawet nagrywają krótkie ujęcia czasem trzeba zrobić to kilka razy bo ktoś się przejęzyczył bo coś nie wyszło. Do tego jak będzie gorąco to 10 minut i nara trzeba stać i czekać kolejne aż aparat ostygnie.
I to brzmi rozsądnie.
@Paździoch
wg co niektórych jest na to proste rozwiązanie... - wystarczy kupić ze trzy albo nawet pięć takich aparatów. Z takiej mnogości same korzyści... masz backup, nie czekasz, nie masz przestojów, wyglądasz pro... no i producentów wspierasz (że nie skończą tak jak O.)
Trza po prostu kupować - a nie marudzić i problemy mnożyć!!!
@Wnioski
I to sa konstruktywne wnioski!
BrawWwooO.
To i ja wrzuce urzekajacy kawalek, jakby co, to ja wiesniaak.
link
Zapowiada się obiecująco. Puszka wygląda na fizycznie dużą, w końcu. Irytujące i niewygodne są te malutkie bezlustra w dużymi szkłami.
A jak to było "dawno temu"? Na ile minut np. Kieślowskiemu starczała rolka filmu?
Wnioski - albo przejściówki-lodówki: [ link ]
@Bahrd
Lepiej czztery razy po dwa razy :P aaa aaaa a a aaa
@Bahrd
Chcialem sie z tego linku ponabijac, ale w sumie to ma sens.
Ja licze na to ze soczewki RF pojawia sie z nieco skroconym tylkiem, dobra okazja by jeszcze raz wymienic soczewki :D
Chociaz prostota wiatraka od Panasonica mi pasi.
@SKkamil10 lipca 2020, 10:04
"Bezlustra to sposób na podwyższanie cen..."
No to jak wrócą to w prezencie damy im jeszcze wyższe ceny. To nic że zdublujemy "średnioformatowca" Fuji oni zrozumieją, tak twierdzi nasz marketingowiec :)
Znajomy, który stawia(ł) fotoradary w Libanie (czy na innej pustyni), mówił, że wiatraki to dla nich samo zło.
lord13 10 lipca 2020, 09:48
"Problemem jest zewnętrzna konkurencja, zwłaszcza w odniesieniu do R6, gdzie obecnie mamy taniej:
link "
Canon EOS R6 versus Sony Alpha a7 III:
"$2,499 vs. $1,998.00
12 fps to 1000 Frames (JPEG) / 240 Frames (Raw) vs. 10 fps to 89 Frames (Raw) / 177 Frames (JPEG)
UHD 4K 59.94p [170 to 340 Mb/s] vs. UHD 4K 29.97p [60 to 100 Mb/s]
Full HD [28 to 180 Mb/s] vs. Full HD [16 to 100 Mb/s]
Viewfinder Resolution
3,690,000 Dot vs. 2,359,000 Dot
Monitor Resolution
1,620,000 Dot vs. 921,600 Dot"
@Bahrd
Nic dziwnego wystarczy zajrzeć do pierwszego lepszego komputera po roku użytkowania. Przecież aparat nie stoi na biurku w domu tylko używasz go w terenie więc wentylator zasysa ośrodka mnóstwo pyłu i kurzu. Po tygodniu na pustyni w takim sprzęcie masz wewnątrz jedną wielką piaskownicę.
Z rok temu znajomy wypożyczył dwie kamery do zdjęć na pustyni to pomimo kilkakrotnego czyszczenia trafiali gdzie nigdzie pył w tych kamerach jeszcze ze 2 miesiące.
@BlindClick: „w chwili obecnej YT lubi jak puszcza sie tam papke. Jest to latwe, mnostwo ludzi tak robi.” – co to za argument jest w ogóle… Chcesz puszczać na YT jakieś długie nagrania, na których nic się nie dzieje? To kup sobie w Mediamarkcie kamerkę turystyczną do tego.
Problem przegrzewania oczywiście powoduje ograniczenia, ale jest mnóstwo zastosowań, gdzie ujęcie trwa minutę, dwie, pięć, a potem jest pół godziny ustawiania następnej sceny. Od amatorskiej zabawy w kino, przez amatorskie/półprofesjonalne nagrywanie teledysków aż po użycie takiego aparatu w kinowych produkcjach, gdzie już od pierwszych filmujących 5D było miejsce na małe kamery do zadań specjalnych. Największym problemem będą wywiady i filmowanie wydarzeń, tutaj rzeczywiście dupa blada.
W końcu sprzęt dla którego chyba warto przesiąść się z mojej 450D'tki :-)
A jak odtworzyć na TV te 8K?
A nawet 4K, nie mając jakiej hiper grafiki to jak odtworzyć zapisane na kompie w orginale i obejrzeć bez okrajających kolor kombinacji?.
A może bezpośrednio z puszki da się? na TV typu- 4K/hdr
I nie wmawiajcie że YT ma pełne 4k
BlindClick9 lipca 2020, 19:23....Jakim cudem Minolta upadla?
Jak urzytkownik conajmnej kilku minlot zaczynajacych sie na 7 powiem tak - minolta upadla bo byla we wszystkim pierwesza. Tak jak w dzungli - ten ktory przeciera szlak maczeta - ten w dluzszej perspektywie ma najmniejsze szanase na przezycie. Ci co ida za nim maja latwiej. Minolta wprowadzala nascie bardzo waznych patrentow jako pierwsza - pewnie powaznie sie wypultala z kasy na badania po czym Canon i Nikon za pol roku troche poprawiali i wprowadzali u siebie. Tak bylo z AF , potem z AF sledzacym , potem lampy HSS potem lampy wireless, nawet miala przygode z ekranem LCD na matwoce. Nie wszystkie patenty byly udane i byly slepa uliczka - kosztowna ale pozwalajaca innym ja omijac. Np power zoom czy karty programujace w Minolcie 7000i chyba.
Niedawno wspomniana migawka z synchronizacja lapmy 1/300sek to tez minolta. Stopka lampy - budzila miesznae uczucia na rynku ale dla mnie rewelacja. Po pierwsze wyjmowanie lampy jedna reka chyba najlepiej rozwiazane na rynku. Klik i lampa wpieta bez zakrecania wtedy obowiazujacych srubek. Drugi plus to zabezpieczenie przez masowymi wtedy lampami z wysokim napieciem na stopce przez ktory niestety spalilem sobie kiedys porzadny aparat smiertelnie. Padla cala elektronika w srodku.
Chcieć czegoś a to zrobić to różnica.
Wszyscy latami czekają zawsze na Canona lub kupują pseudo sprzęty konkurencji.
A na księżycu to pierwszy był Twardowski? czy USA.
@Dżozef:
"Wszyscy latami czekają zawsze na Canona lub kupują pseudo sprzęty konkurencji."
Niektórzy żyją w swoim własnym świecie.
@PDamian
Bardzo dobre zestawienie R6 z A7III. Golem XIV lepiej by tego nie podsumował :) Ja tylko, z kronikarskiego obowiązku, odniosę się do kilku w zasadzie nieistotnych kwestii. Cena, za wielką wodą ponoć na wszystko (oprócz nowości) jest rabat, wystarczy zapytać lub podać własną wycenę. Oficjalna cena oczywiście się zgadza. Maluczcy, ci płacący w złotówkach, mają jednak dużo łatwiej. U nas ukręcić można co najwyżej z 1% dlatego można polegać na oficjalnych cenach z polskiej dystrybucji. R6 został wyceniony na 12390 pln. To oczywiście bardzo mało jak za sprzęt dla zaawansowanego amatora. A7III kosztuje około 8500 pln oraz dodatkowo odejmują od tego 950 pln cashback i 7 stówek na obiektyw (tego w sumie nie liczę). Czyli niecałe 5 tysi mniej niż R6. Prawdziwy dżentelmen nawet się po to nie schyli. Oczywiście dla poznaniaków jest jeszcze tańszy Z6 za 6800 pln. O S1 tańszym o około 3500 pln nie ma co wspominać. Czyli argument wydumany. Nie warto też wspominać o matrycy i pewnie dlatego o tym nie wspomniałeś. No, bo przecież R6 ma bardzo dobrą matrycę po starszym bracie 1DXIII. Co prawda reszta ferajny (A7III, Z6, S1) mają jeszcze lepsze, ale w sumie kogo to obchodzi? Może kilku systemowych rycerzy. Kolejny argument obalony. Bateria? Bateria w R6 pozwala na zrobienie oszałamiającej liczby 380/510 fotek (EVF/LCD). To dane z katalogu, bo w praktyce zapewne sporo więcej. I co z tego, że starutki A7III pozwala oficjalnie wypstrykać 610/710 na jednym aku? Kiedyś przecież się jechało z 5 rolkami filmu na całe wakacje i też jakoś człowiek przeżył. A tak już bardziej na serio, to ja oczywiście rozumiem, że latami duopol C/N przyzwyczaił swoich użytkowników do oszczędnego rozdawania nowości i takie niezrozumiałe ruchy jak wrzucenie prawie wszystkiego do R5 i R6 aż kusi by skwitować to dumnym "pozamiatane" albo "konkurencja może się zwijać". Tyle, że to nie jest prawda. Canon jest teraz na czele, ale nie jest to żadna deklasacja. Nawet "stary" już A7III nadal jest konkurencyjny, szczególnie, że jest w tej chwili dużo tańszy. I nie zapominajmy, że konkurencja na rynku bezlusterkowych ffów jest ostatnio silna jak nigdy. W drodze są już Z6s, Z7s, Sony A7SIII i A7IV. Raczej nikt tu nie będzie bił brawa Canonowi tylko można spodziewać się dalszego śrubowania parametrów. Czego życzę posiadaczom wszystkich systemów, bo nic tak nie działa na naszą korzyść jak mocna konkurencja.
link
canon R5 czy FUJIFILM GFX 50S do fotografi ? odpalenie fuji to tylko dodatkowe 2000...3000....zielonych
@domek, do jakiego rodzaju fotografii? Czy w GFX są do tego odpowiednie obiektywy? Masz jeszcze wysokorozdzielcze Nikony i Sony, więc jeśli rzeczywiście potrzebujesz mega-rozdzielczości, to mogą być lepsze opcje, tym bardziej, że Sony ma w ofercie 60 mpix, plus zarówno N jak i S nie mają filtra antyaliasingowego, który Canon ciągle montuje, także w R5.
to bardziej pytanie o przesiadke pełna klatka średni format.Ta granica coraz bardziej się zaciera.na bh urzywany fuji 4000 plus zom 2000 to jest 6000 za średni format
I co dalej tym zoomem będziesz robił? Przecież to wszystko zależy co chcesz osiągnąć.
PDamian
10 lipca 2020, 19:51
lord13 10 lipca 2020, 09:48
"Problemem jest zewnętrzna konkurencja, zwłaszcza w odniesieniu do R6, gdzie obecnie mamy taniej:
link "
Canon EOS R6 versus Sony Alpha a7 III:
"$2,499 vs. $1,998.00
12 fps to 1000 Frames (JPEG) / 240 Frames (Raw) vs. 10 fps to 89 Frames (Raw) / 177 Frames (JPEG)
UHD 4K 59.94p [170 to 340 Mb/s] vs. UHD 4K 29.97p [60 to 100 Mb/s]
Full HD [28 to 180 Mb/s] vs. Full HD [16 to 100 Mb/s]
Viewfinder Resolution
3,690,000 Dot vs. 2,359,000 Dot
Monitor Resolution
1,620,000 Dot vs. 921,600 Dot"
Generalnie porównanie jest ok, ale nie wskazuje w tym wypadku wielu zalet R6 względem A7III m.in.
R6 nagrywa 10bitowy obraz 4:2:2 w 4K - A7III maksymalnie 8bitów
R6 ma zdecydowanie efektywniejszy AF (od -6,5ev, Sony od -3ev), nowej generacji z ponad 1tyś stref i zdecydowanie poprawionym śledzeniem i praktycznie 100% pokryciem kadru.
R6 ze stabilizowanymi obiektywami jest w stanie osiągnąć efektywność na poziomie 8EV - to nawet lepiej niż Olympus.
Nie wiem jak wygląda sprawa z migawką elektroniczną w Sony, ale R6 ma jeszcze w zanadrzu 20kl/s. w tym trybie.
Nie wspomniałem również o bardzo ograniczonym dotykowym interfejsie w Sony.
link
@pawel365: „R6 ma zdecydowanie efektywniejszy AF (od -6,5ev, Sony od -3ev)”
– na razie to są deklaracje na papierze oraz kilka potwierdzających to opinii od youtuberów/blogerów, którzy dostali aparat przed premierą. Ale bardziej konkretnych testów jeszcze nie ma, które pokażą, jak to jest w praktyce i z jaką optyką. Np. czy równie dobrze jest ze szkłami EF (i którymi) na adapterze. Podobnie ze stabilizacją, choć pierwsze filmy na YT wskazują, że jest rzeczywiście dobrze. Ja tam jestem umiarkowanie podniecony :) i chętnie bym przytuł R6, nawet jak się będzie przegrzewał przy 4K.
komor
13 lipca 2020, 11:41
@pawel365: „R6 ma zdecydowanie efektywniejszy AF (od -6,5ev, Sony od -3ev)”
– na razie to są deklaracje na papierze oraz kilka potwierdzających to opinii od youtuberów/blogerów, którzy dostali aparat przed premierą. Ale bardziej konkretnych testów jeszcze nie ma, które pokażą, jak to jest w praktyce i z jaką optyką. Np. czy równie dobrze jest ze szkłami EF (i którymi) na adapterze. Podobnie ze stabilizacją, choć pierwsze filmy na YT wskazują, że jest rzeczywiście dobrze. Ja tam jestem umiarkowanie podniecony :) i chętnie bym przytuł R6, nawet jak się będzie przegrzewał przy 4K.
Śledzenie działa zdecydowanie lepiej. W R6 zastosowany został system Dual Pixel II generacji. Oprócz tego, że czułość się zwiększyła to dodatkowo aparat śledzi w obiekty/oko w ponad tysiącu stref. Różnica jest bardzo odczuwalna.
Deklarowana czułość AF:
Canon EOS R6: -6.5 EV [ISO 100, obiektyw f/1.2]
Sony A7 III: -3 EV [ISO100, f/2.0]
Nikon Z6: -4 EV [ISO 100, f/2.0]
Panasonic S1: -6 EV [ISO 100, f/1.4]
A czy -4 EV przy f2,0 to nie -5 EV przy f/1,4? :)
Po sprowadzeniu do ISO100, f/2.0 mamy:
Canon EOS R6: -5 EV
Panasonic S1: -5 EV
Nikon Z6: -4 EV
Sony A7 III: -3 EV
Sony znowu na szarym końcu.
W Panasoniku i w Canonie do AF używane są wszystkie piksele matrycy, jak to jest w Nikonach i Sony?
Panasonic S1: "Zakres wykrywania AF EV -6 - 18 (F1,4, równoważne z ISO100, AFS)" link
-czyli ta czułość jest dla AFS.
-6, ale tylko detekcja kontrastu.
Ale przeliczyć Nikona i Sony do wspólnego f/1,4 to nie dało rady, co? :P
Wygląda, że Canon nareszcie postanowil pokazać, że coś potrafi. Niestety pokazał też przy okazji niebywałą fantazję...
Chyba powoli kończy się wyśmiewanie Leicowych cen, a przynajmniej fani marki Canon będą musieli nieco zbastować.
Poczekaj na cenę Sony A7 IV.
6666 dolarów prawdopodobnie. ;)