Canon EOS R5 i R6 - czasy nagrywania
Firma Canon opublikowała oficjalne oświadczenie, w którym odnosi się do podnoszonego przez testerów i dziennikarzy zagadnienia limitów czasu nagrywania wynikającego z przegrzewania się modeli R5 i R6.
INFORMACJA PRASOWA
Canon EOS R5 i EOS R6: czasy nagrywania w trybach filmowych
Warszawa, 14 lipca 2020 r. – Zaprezentowane niedawno najnowsze modele Canon EOS R5 i EOS R6, dwa zaawansowane pełnoklatkowe aparaty bezlusterkowe, wyznaczyły nowe standardy w dziedzinie szybkości zdjęć seryjnych i rozdzielczości, będąc optymalnym wyborem dla fotografów z różnych dziedzin fotografowania – od ślubnej, po sportową czy dzikiej przyrody.
Oba modele oferują ogromne możliwości zdjęciowe i wideo, przy jednoczesnym ograniczeniu konstrukcji do bardzo kompaktowego, poręcznego body, które możesz mieć zawsze przy sobie. Jednocześnie filmowanie w najwyższym klatkażu, przy pełnym śledzeniu obiektów i wysokich rozdzielczościach, musi generować ciepło, a w konsekwencji może ograniczyć czas ciągłego nagrywania wideo.
Inżynierowie Canon podjęli szereg technicznych kroków, aby te ograniczenia zminimalizować. Wykorzystanie stopu magnezu w korpusie rozprasza ciepło pochodzące z wewnętrznych elementów, a funkcja „kontroli przegrzania” ogranicza wytwarzanie ciepła, gdy aparat znajduje się w trybie gotowości. Niemniej, aby zachować zwartą konstrukcję i utrzymać wysoki poziom uszczelnienia, który chroni aparaty przed trudnymi warunkami atmosferycznymi, wewnętrzny wentylator nie został zainstalowany.
Przed rozpoczęciem nagrywania, oba modele EOS R5 i EOS R6 wyświetlają szacunkowy czas nagrywania na podstawie bieżącej temperatury aparatu i ustawionego trybu nagrywania. Poniżej jednak podajemy szacunkowe czasy nagrywania oraz czasy oczekiwania (dla temperatury ok. 23 ° C / 73 ° F), aby użytkownicy mogli świadomie zdecydować, który z trybów nagrywania najlepiej wykorzystać do swoich celów:
Poniżej podajemy również szacowane czasy konieczne do przywrócenia aparatu w stan gotowości. Czas potrzebny do osiągnięcia pełnego czasu nagrywania będzie się różnić w zależności od temperatury otoczenia, dalszego trybu nagrywania czy rozdzielczości.
Pełna specyfikacja dla trybów wideo dostępna jest na stronach:
https://www.canon-europe.com/cameras/eos-r5/video-performance/
https://www.canon-europe.com/cameras/eos-r6/video-hybrid/
1 Czas potrzebny do rozpoczęcia fotografowania w trybie seryjnym w temperaturze 23°C / 73°F, od uruchomienia aparatu. Jeśli apparat jest w trybie czuwania Live View lub temperature otoczenia jest wyższa, czas nagrywania może być krótszy.
2 Nagrywanie jest ograniczone do 7 minut i 30 sekund przy nagrywaniu z wysokim klatkażem. Wskazuje czas, po którym można natychmiast wznowić nagrywanie.
3 Nagrywanie jest ograniczone do 29 minut i 59 sekund. Wskazuje czas, po którym można natychmiast wznowić nagrywanie.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Czyli realnie w ciepły letni dzień będzie z 5 minut i po po zdjęciach.
Czyli, że Canonowi kotleciarze się wzburzyli, że puszka za 20k się grzeje aż miło? A podobno takie rzeczy to tylko w Sony i gigantyczna winieta też. Bo jak Canon zrobi... A to ci ambaras :D
Generalnie Canonowi należy pogratulować.
Bo wypuścić produkt o tak imponujących specyfikacjach wideo, który jednocześnie jest tak okulawiony, że najbardziej imponujące z funkcji będą kompletnie bezużyteczne w poważnych zastosowaniach, to jednak jest sztuka.
Nie rozumiem też dlaczego limit 29 minut 59 sekund pojawia się w niektórych trybach, a w innych nie. Wydaje się to kompletnie nieuzasadnione.
Swoją drogą ciekaw jestem, czy te "bez limitu" w "zwykłym" 4K 30 kl/s rzeczywiście jest bez limitu jak się zrobi trochę ciepło.
...dlatego canon też zaprezentował nową drukarkę A3+... można sobie wydrukować tabelki, zalaminować, i zamiast za każdym razem się zastanawiać:
ile za 14min, w temperaturze 24 C i przy wilgotności 69% i rozdzielczości 4k 60p i 5 minutach sprawdzania kadru na live view i 2 minutach na evf i nagrywaniu bez dźwięku...
wystarczy spojrzeć i zobaczyć, że to będzie 17minut...
no ale jak ludzie są ograniczeni to nie dziwota, że mają chore problemy z czasem oczekiwania i nagrywania
a tu czarno na białym...
mam tylko jedno pytanie, czy tutaj jest mowa o czasie środkowoeuropejskim letnim, czy zimowym kolejowym, to jedna jest istotna sprawa dla oczekujących filmujących..
Podobnie było z Sony, ale już wtedy gdy pojawiały się takie informacje pisałem, opierając się na doświadczeniach znajomych, że problem właściwie nie występuje. Myślę, że podobnie może być w tym przypadku.
Z drugiej strony Canon nie wprowadzi raczej aparatu do video, bo ma całkiem udane kamery (Cx00).
Burza w szklance wody. Choć pewnie czułbym niesmak gdyby po wydaniu takiej kasy na tak topowy sprzęt jak Eos R5 musiał się wkurzać na takie limity. Choć i tak bardziej mnie zaskakuje wyjątkowo marna pojemność baterii i czuję że to może być drugi "niespodziewany" limit na jaki się można nadziać podczas nagrywania.
Ale nie mój system, nie mój problem, na szczeście.
Wystarczy kupić 2-3 korpusy i filmować na zmianę. Gdzie widzicie problem? ;)
Legendarny "młot do ograniczania funkcjonalności" Canona znowu zaatakował :P
link
@Wojt_wro, R5 i R6 (i starsze R też) mają dostępny zasilacz USB, więc jeśli chodzi o długotrwałe nagrywanie, to z energią problemu nie będzie.
A dla mnie osobiście te czasy nie są takie złe, R6 spokojnie da rade przy 90% produkcji, które wykonuje. A jeżeli chodzi o kotlety to spokojnie te czasy są wystarczające, chyba ze jest jakiś Janusz co za 1500 kręci pół godziny tańców bez przerwy, ale dla nich są te takie małe poręczne kamerki na kasetki :D
Kto to później ogląda ?
@AdiS
Ale to nie jest tak, że przerwiesz nagrywanie na minutę i Ci się limity zerują. Te limity nie są sztuczne, tylko wynikają z ograniczeń w odprowadzaniu ciepła. Także wcale nie trzeba kręcić pół godziny non-stop, żeby się z limitami zderzyć.
@sektoid
"Kto to później ogląda ?"
A to akurat jest nieistotne, ważne, żeby zapłacił, potem może oglądać albo i nie. Albo nawet lepiej nie.
To jest aparat i służy do robienia zdjęć. Canon ma kamery do robienia filmów.
Przecież i tak już dużo było kręcone aparatami canona, może tym razem takiego błędu nie zrobią.
Smaka narobić umia.
@BlindClick
Telefon też masz tylko do dzwonienia?
Ja mam telefon tylko do dzwonienia ;)
@stab, nie. Robię dużo na tel. Ja też chcę by było sensownie. Ale Ci duzi tego nie chcą, i jawnie się że mnie śmieją.
Poprostu widzę tu konflikt interesów u Canona.
Bo też bym chciał moc krecic 4K, podłączyć do TV i się cieszyć.
ja mam telefon do czytania tego właśnie...
No to mszy nie nakręci całej, więc lipa na śluby.
Będzie spory popyt na aplikacje na smartfona, który obliczy ile czasu będzie można filmować, a ile leniuchować. No i jeszcze na wszelakie przetworniki temperatury, ciśnienia, wysokości nad poziomem morza, siły wiatru, siły Coriolisa, etc. :)
Hardkorowcy zakupią po 6 takich aparató. Zamontują to wszystko na wspólnej szynie i powstanie działko Gatlinga, o przepraszam Canona. :)
@tripper
Nie zerują się, ale też nie stoją.
Nagrywasz 2 minuty, potem 2 minuty przerwy i znów nagrywasz 2 minuty.
I tak pewnie możesz non stop do wyczerpania baterii lub karty pamięci.
Canonada :))
gorzej kiedy ktoś taki ślub będzie kręcił R6 bo to do nich adresowane. W momencie przysięgi apart zrobi STOP i co powie do księdza mi się aparat chłodzi musimy 10 minut poczekać ? :), A są różne dni, Ciekaw jestem czy FHD przy dłuższym nagrywaniu też się przegrzewa ? i ile wytrzyma z odchylonym ekranem od korpusu.
link
Fajny inowacyjny projekt, tyle zachodu i taki drobny niesmak pozostaje. Choć nie jestem zwolennikiem sony to na papierze A7SIII wygląda dobrze podobno będzie: 4K @ 120fps 10bit 4: 2: 2 i 4K @ 120fps surowo przez HDMI, FHD @ 240fps na 12megowej matrycy.
@Aligator Sony z wersją S zawsze dobrze wyglądało i nie tylko na papierze. Ja jednak wybrałbym Canona (R5) bo wideo nie jest moim priorytetem, a różnica między 12 a 45 megapikseli jest znacząca. Oczywiście wolałbym nie mieć tego "problemu".
Warto zwrócić uwagę, że wszystkie czasy są podawane dla temperatury 23°C.
Upiorny żart Canona. Nagrywaj pół godziny, a potem z przerwami 5 minut przerwy 5 minut nagrywania :D :D :D
A co będzie na ślubie w plenerze 30 stopni w cieniu ?
Dziękujemy Canonowi za piękny pokaz mocy.
A teraz wszyscy filmowcy popełniają zgodnie sepuku.
Ale nie! Czekajcie! Zaraz będzie A7SIII...
Zastanawiam się, czy ktokolwiek z narzekających w ogóle zdaje sobie sprawę, jaką objętość ma 20minut 8K RAW :)
Ludzie, jesteście wręcz upośledzeni w tym wyszukiwaniu problemów ze sprzętem, którego nie będziecie mieli, nie będziecie używali, nie potrzebujecie do swoich zastosowań, itd, itp.
Czy ktoś wie jakiej jakości może być przy 8K stop klatka i z jakim szkłem najlepiej będzie działać , Czy ktoś z Optycznych wykona krótki film HLG i PQ tak żebym mógł się tym pobawić ?
@jagular
Ale kto pisze o 8k? Te czasy nawet przy 4k60 są słabe.
Wróciłem właśnie z wakacji- 2 tyg. w tzw. ciepłym kraju, temp. do 35C.
Setki zdjęć i filmów. Zero problemów z przegrzewaniem, zawieszaniem, ergonomią i ładowaniem. D5600 za 2500zł z kitem 18-140VR.
Dwa tygodnie bez ładowania akumulatora.
Witamy w świecie wypranych mózgów bezlusterkowiczów. Tylko nie piszcie o różnicach w sprzęcie, bo te problemy jak widzę dotyczą wszystkich bezluster.
@oz no to Ci powiem, ze mój D750 na LV działa jak bezlustro. Poziom baterii spierdziela jakby go stado wygłodniałych hien goniło. Dlatego jadąc na plener zabieram 4 aku.
@oz musisz mieć świetne akumulatory aby przy wideo wytrzymały 2 tygodnie przy kręceniu wideo. Gratuluje, tylko szkoda, że Nikon nie stosuje takich bateryjek w topowych sprzętach :)
@misiak76 racja i to jest przypadłość chyba wszystkich lustrzanek - w Canonie też.
Wczoraj zmierzyłem temperaturę swojego aparatu wyjętego z plecaka (nie pracował cały dzień). Wyszło ok. 24 stopnie. Jak znajdę czas to sprawdzę jak to wygląda przy kręceniu z ręki i ze statywu.
Taki rumorsik: link
ja prdl... czy te notatki/informacje prasowe producentow to zawsze musi byc taki marketingowy belkot? czy nie mozna juz niczego napisac bez tego sztucznego patosu?
@oz
Te setki filmów to chyba 1-sekundowe klipy, albo zwyczajnie zmyślasz.
@oz
Może gdybym nigdy nie miał lustrzanki to bym uwierzył w te bajki o 2 tygodniach na jednym akumulatorze. Lustrzanka zużywa mniej energii tylko przy zdjęciach przez wizjer bo z LV czy przy nagrywaniu filmów zużycie energii jest podobne bo pracuje wyświetlacz.
Niepotrzebnie się unosicie.
Tak, jak napisałem- DWA TYGODNIE na jednym aku. Chyba nie jest tajemnicą, że były to raczej zdjęcia plus z kilkadziesiąt filmów i że LV nie był non stop używany.
Ale właśnie po to masz WYBÓR w lustrach żeby używać OVF/ LV kiedy są naprawdę potrzebne a nie dlatego że producent nie pozostawił wyjścia.
Wspominam o tym, bo żaden z wielu posiadanych przeze mnie sprzętów nie pociągnął tyle. Bezlustra to już w ogóle z litości pomińmy.
Phi, dwa tygodnie. Kiedyś w swoim aparacie wymieniałem baterię raz na rok!
;)
Nie jestem filmowcem i nie znam się, mam pytanie, chciałbym nakręcić film 4K DCI (4096 x 2160) z klatkarzem 120p.
Jeżeli R5 ma tryb nagrywania 4K 120P z Full Sensor Width (15min) czyli pełna rozdzielczość jest 8192 x 5464, to co się dzieje, jaki proces zachodzi?(resampling?, downsizing?, łączenie pixeli?) do rozdzielczości 4KDCI ?
A Sony A7SIII oferuje 4K120fps, 600mbps bitrate, 16bit RAW output, new kind of passive (noise free) cooling system, no overheating, no recording time limits
12 megapixels 4240 x 2832 czyli zbliżony do 4KDCI (bez dodatkowych procesów?)
To co jest lepsze A7 czy R5 w sensie jakości na wyjściu?
gamma: "czy te notatki/informacje prasowe producentow to zawsze musi byc taki marketingowy belkot? czy nie mozna juz niczego napisac bez tego sztucznego patosu?"
Andrzej Rosiewicz w 1981 śpiewał tak:
"Propaganda sukcesu" [ link ]
♫ Z kraju węgla, miedzi i rud,
gdy dookoła rozpanoszył się głód.
Pan ją zdradził i wyklął ją lud
szła na wschód!♫
No więc poszła na wschód, przez bagna Syberii, i "wydobywszy się z tych irytujących opresji", po czterdziestu latach, dotarła do Japonii! :D
@root_mistrz
4k 120fps nie ma odczytu całej matrycy. Obraz jest o rozmiarze matrycy, ale następuje skipowanie pikseli.
Po prostu z matrycy 8K czytane jest 4K pikseli.
Objawia się to spadkiem jakości i artefaktami.
Aparat nie jest wstanie czytać całej matrycy w 4K 120fps, bo gdyby mógł to mógłbym też czytać w 8K 120fps.
Od odczytu całej matrycy i downsampling do 4K jest właśnie tryb 4K HQ (High Quality) i on działa w 30fps.
Bo to jest to samo co 8K 30fps, tylko skalowane w dół.
Do nagrywania 4K 60fps lepiej się spiszę R6 niż R5, bo R6 potrafi 4K 60fps odczytać bez skipowania pikseli.
Dlatego kamery mają dokładnie tyle pikseli ile potrzeba, bo odczyt wszystkich pikseli w każdej klatce to nie jest mały problem.
Rolling shutter
też będzie sporym problemem w R5.
@cichy
35 minut dla jednej sceny to mało?
Normalnie grupa frustratów szukających powodów, żeby się popastwić nad jakimś tam gadżetem, którego ani nie kupią, ani nie potrzebują. Ale jest za drogi, więc trzeba dać upust w internetach, jedynym medium, gdzie można popluć "bezkarnie".
Aparaciki małe, możliwości mocarne to nie dziwota, że się będą grzać. Nie ma jak tego pasywnie chłodzić i tyle.
Jak by były cięższe (więcej materiału), z wyższym budżetem energetycznym, to byście znowu narzekali, że dodatkowe kilkaset gramów powoduje u was uwiąd mięśni pleców. Przecież wiadomo, że stereotypowy komentator Optyczne.pl ledwo co podnosi kilogram na wysokość oczu, oczywiście podczas biegu na orientację na szczyt Mt Everest.
Jak by były do tego większe, to byście znowu narzekali, że Canon sobie strzela w kolano projektem wielkiego bezlusterkowca. Że wasz Olympus (czy co tam) za 1999zł z promocji w Biedronce jest mniejszy i daje takie same możliwości.
Zawsze źle, zawsze nie tak, zawsze mądrzejsi od całej planety.
@oz
Niezly trolling. Co Ty wiesz o OVF, używając D5600?
Chcesz powiedzieć, że ten mikroskopijny amatorski wziernik, którym strzela się na oślep, nie widząc gdzie aparat wyostrzył, jak ustawił ekspozycję ani głębi ostrości, jest lepszy niż choćby najpodlejszy współczesny OLED z kompaktu? No i wiem z własnego doświadczenia, że w LV lustrzanki pożerają aku szybciej niż ML.
@tempor
Ja mam Canon 760D i Sony A6000.
Robie zdjęcia oboma.
Ale ostrość gdzie aparat ustawił to widzę właśnie na Canonie 760D, a nie na EVF w Sony. Na tym elektronicznym monitorku serio nie widać gdzie jest ostro, a gdzie nie jest, a nawet na małym wizjerze od APS-C lustrzanki widać dobrze.
rootmistrz - różnica jest taka, że A7s3 jeszcze nie ma :)
@mgkiller, akurat A6000 ma jeden z najmniej rozdzielczych wizjerów, zaledwie 800x600. Nawet starszy NEX-6 miał większą rozdzielczość, czyli 1024x768. Ja w NEX-ie doskonale widzę czy jest ostro, niezależnie czy to kitowy 16-50, czy jasna, manualna stałka.
@mgkiler
Dzięki za przejrzyste wyjaśnienie.
Jeżeli jest proces skipowania pikseli, który generuje dodatkowe śmieci, to czy nie lepiej aby był tryb Crop 4K z matrycy R5 i czytanie pikseli 1:1 w odpowiedniej rozdzielczości?
Dlaczego tego nie zastosowali?
@root_mistrz
"Jeżeli jest proces skipowania pikseli"
Tylko że w R5 jest binning nie skipping.
"tryb Crop 4K z matrycy R5 i czytanie pikseli 1:1 w odpowiedniej rozdzielczości?
Dlaczego tego nie zastosowali?"
Jest również tryb cropa dla 4K, tylko że do 60 p.
Canon Japonia coś mówi o opóźnieniach w dostawach sprzętu bo taki popyt.
Popyt?
Albo gorączkowe poszukiwnie roazwiązania tego problemu.
W Japonii jest obowiązek publicznego informowania, jeżeli sprzęt nie trafi do sklepów w określonym dniu.
To wyjaśnia sprawę więc.
@root_mistrz
Trochę się o odczytach matrycy rozpisałem przy okazji testu trybu filmowego w Canonie M6 Mark II, sytuacja w pewnych kwestiach jest analogiczna jak tutaj, są też przykłady
link
@root_mistrz
@lord13
No dobrze. Jest pixel binning, a nie pixel skipping.
Ale to nie jest taki typowy pixel binning.
Zwróćcie uwagę, że matryca ma mozaikę Bayera więc jak mamy blok 4 pixeli RGGB to nie możemy go od tak zsumować bo to różne składowe są.
Nie wiem jak do końca ten binning w Canonie działa, ale podejrzewam, że musieli by łączyć ładunek tych samych składowych czyli np składowa czerwona musiała by być łączona też z czerwoną oddaloną o 2 pixele dalej. A to powodowało by bardzo dziwne artefakty i spadek jakości.
Nie wiem jak to inaczej mogło by działać.
Jak masz jakiś opis jak to działa to chętnie poczytam.
@Szabla
"W Japonii jest obowiązek publicznego informowania, jeżeli sprzęt nie trafi do sklepów w określonym dniu."
A kto ten dzień określa i po co? Producent - żeby się lansować.
Kolejny lans i powód do reklamy - prostowanie terminu.
Taka celebrycka nowomoda... - byle się o tym pisalo.
@root_mistrz
@lord13
O tu artykuł znalazłem. Dokładnie tak działa jak podejrzewałem.
Generuje to brzydkie artefakty. Może troszkę lepsze niż line skipping (szumy pewnie mniejsze są), ale nie daje to jakości jak oversampling i downsampling do właściwej rozdzielczości:
link
@mgkiler
"ale nie daje to jakości jak oversampling i downsampling do właściwej rozdzielczości:"
No a czy ktoś twierdził, że daje czy wzorem barona sam stawiasz absurdalne tezy, a później je "obalasz"?
@Wnioski: złe wnioski. Japończycy to bardzo praktyczny naród. Jeżeli producent poinformował, że aparat będzie w sprzedaży np. 10 sierpnia, to jest zobowiązany tak zrobić. Jeżeli nie daje rady dotrzymać terminu, to musi ogłosić to publicznie.
Tak naprawdę to lepsze jest nadpróbkowanie bo można przy okazji downsamplingu pozbyć się mory i nie korzystać z rozmydlającego filtra AA.
Ile to ja się tych domniemanych specyfikacji Sony A7S III przez lata naczytałem...
Ten A7S III to naprawdę ma się niebawem pojawić, bo już co najmniej z pięć razy miał być "za chwileczkę"
czy to tylko taka próba Sony przypomnienia o sobie i przykrycia premiery Canona?
@Amadi
Dobry link o to właśnie chodziło, wnioski są jednoznaczne lepszy oversampling ale jak napisałeś okupione większym zużyciem energii i jeszcze krótszymi czasami nagrywania, co w przypadku R5 jeszcze bardziej go pogrąża.
„nadpróbkowanie jest bardzo energochłonne, inne metody odczytu zdecydowanie mniej. Wystarczy przytoczyć jako przykład jeden z pierwszych aparatów korzystających z nadpróbkowania w 4K – Sony A6300, który okupił to bardzo krótkimi czasami pracy w 4K na jednym akumulatorze, monstrualnym efektem rolling shutter oraz przegrzewaniem się po około 20 minutach nagrywania.”
@mgkiler
No właśnie ten link, to dobry przykład jak się zachowuje binning, ale żeby była akceptowalna jakość trzeba sporo prądu zużyć i grubo oprogramować AI, które w locie będzie korygowało artefakty.
@lord13
Crop w większej matrycy do 4K bez dodatkowych kombinacji nie jest taki zły, jak się go demonizuje, że jakiś księgowy ciśnie koszty i dlatego crop gorszy.
Wychodzi na to, że na dziś wciąż najlepszy duży natywnie piksel i natywna rozdzielczość, czy to 4K z 12 megapikseli czy 8K z 45 megapikseli czy crop z tego do 4K.
jagular
@cichy
35 minut dla jednej sceny to mało?
Normalnie grupa frustratów szukających powodów, żeby się popastwić nad jakimś tam gadżetem, którego ani nie kupią, ani nie potrzebują. Ale jest za drogi, więc trzeba dać upust w internetach, jedynym medium, gdzie można popluć "bezkarnie".
Aparaciki małe, możliwości mocarne to nie dziwota, że się będą grzać. Nie ma jak tego pasywnie chłodzić i tyle.
Jak by były cięższe (więcej materiału), z wyższym budżetem energetycznym, to byście znowu narzekali, że dodatkowe kilkaset gramów powoduje u was uwiąd mięśni pleców. Przecież wiadomo, że stereotypowy komentator Optyczne.pl ledwo co podnosi kilogram na wysokość oczu, oczywiście podczas biegu na orientację na szczyt Mt Everest.
Jak by były do tego większe, to byście znowu narzekali, że Canon sobie strzela w kolano projektem wielkiego bezlusterkowca. Że wasz Olympus (czy co tam) za 1999zł z promocji w Biedronce jest mniejszy i daje takie same możliwości.
Zawsze źle, zawsze nie tak, zawsze mądrzejsi od całej planety.
Trafiłeś w sedno sprawy. Zawsze mądrzejsi, i to codziennie, nawet jak widać w niedzielę. A przy tym, to te problemy termiczne Canona są jak pryszcz na du... wieloryba.
Nie podoba się? Kupcie sobie Olyzwłoki, albo inne trzyczwarte systemu. A jeżeli już R5, to nagrajcie sobie godzinę 8k (a jakże, na raty) a potem kupcie duuuży komputer, znajdźcie aplikację która to połknie, spóbujcie to przejżeć, obrobić.
A jak za rok będziecie gotowi, to pogadamy.
@mgkiler
"Ale ostrość gdzie aparat ustawił to widzę właśnie na Canonie 760D, a nie na EVF w Sony".
No nie wiem, chyba rzeczywiście kiepskie to Sony. Niedawno miałem przykład, jak znajomy (amator) nie mógł upolować Neowise, w czasie gdy mi z powiększeniem w EVF zajęło to chwilę. W końcu zrezygnował, ale po obejrzeniu na PC okazało się, że przypadkiem ją zarejestrował, na jednym z może 20-30 zdjęć. Połowa miała nietrafioną ostrość (próbował ostrzyć ręcznie, potem w końcu pomógł jakiś obłoczek), większość miała złą ekspozycję i była mniej lub bardziej poruszona (obstawiam wstrząsy od lustra). To, co w bezlustrze czy nawet lepszych kompaktach jest dziecinnie proste, w amatorskich DSLR wymaga czasami nieludzkiej cierpliwości i "wiedzy tajemnej".
@tempor:
Nigdy nie robiłeś zdjęć lustrzanką a wiedze o lustrzankach opierasz na podstawie jakiegoś amatora, który nie wie co to czas naświetlenia...
Żadne wstrząsy lustra tylko koleś pewnie dał automatyczny czas ekspozycji w trybie Av, lub P lub ZIELONY PROSTOKĄCIK i aparat mu ustawił czas np 1/60s na obiektywie co ma 300mm bez stabilizacji i pozamiatane.
Nie ma to związku z lustro/bezlustro tylko z wiedzą podstawową o fotografii.
Robiłem zdjęcia gwiazd lustrzanką. Robiłem nawet Zenitem.
Nigdy nie miałem problemów.
Miałem wiele aparatów. Obecnie posiadam 5 aparatów: lustrzankę cyfrową, bezlustro i 3 analogowe zabytki.
Mam porównanie, ale zdaje sobie sprawe, że mój Canon 760D to nie jest 5D Mark IV, a mój Sony A6000 to nie jest Sony A7 III.
Sony A6000 ma większy wizjer niż Canon 760D, ale ma tylko 1.4mln punktów więc naprawde pikseloza jest w wizjerze.
Musiało by być z 5 milionów by dorównać lustrzance APS-C.
A z 8-9 milionów by dorównać do FF.
@PDamian
IMX312AQK
@tempor
"Połowa miała nietrafioną ostrość (próbował ostrzyć ręcznie, potem w końcu pomógł jakiś obłoczek), większość miała złą ekspozycję i była mniej lub bardziej poruszona (obstawiam wstrząsy od lustra)."
Prototyp lustrzanki jednoobiektywowej powstał w 1861 roku. Od tej pory sfotografowano miliony razy niebo lustrzankami małoobrazkowymi i średnioformatowymi. A teraz czytam, że z powodu wstrząsów lustra takich zdjęć się nie da zrobić.
@root_mistrz: czyli ma 48 a udaje że ma 12? Coś jak Dymsza grający dziecko w czepku? :)))
ros28
"35 minut dla jednej sceny to mało?
35 minut dla jednej sceny to mało?
Normalnie grupa frustratów szukających powodów, żeby się popastwić nad jakimś tam gadżetem, którego ani nie kupią, ani nie potrzebują. Ale jest za drogi, więc trzeba dać upust w internetach, jedynym medium, gdzie można popluć "bezkarnie"."
No to pomyśl Szanowny Kolego o takiej sytuacji. Kupiłeś zajebisty aparat i pojechałeś na wakacje rodzinne do ciepłych krajów. Łazisz z rodziną po jakiś fajnych zabytkach. Robisz generalnie krótkie ujęcia, ale jest ich dużo. Aparat ciągle wisi Ci na szyi. Temperatura GRUBO wyższa niż te 23 stopnie z rozpiski Canona. Aparat czarny, fajnie zbiera ciepełko.
I teraz pytanie Kolego: Ile czasu porobisz filmów (albo i też zdjęć) w takich warunkach aparatem za 20 kafli? Będziesz go trzymał w torbie termicznej i wyjmował na krótkie ujęcie? Albo będziesz łaził z przenośną lodówką? Zastanów się.
Myślę, że filmów nagra sporo. Problem jest lekko wydumany.
Myślę, że niedługo pojawią się jakieś testy od youtuberów scenariuszów np:
temperatura 30stopni, słońce.
Nagrywamy 2 minuty. Dwie minuty przerwy. Nagrywamy 2 minuty. Dwie minuty przerwy.
Czyli taki scenariusz bardziej realistyczny niż nagrywanie ciągiem 30 minut.
I ile minut tak nagramy.
To by było ciekawsze niż dane z tabelki.
To się okaże. Mała puszka, mocna elektronika i dużo ciepła na zewnątrz i mogą być kłopoty.
Mała?
W 23st, huh, przeciez to klimatyzowany pokoj, rece maja 36st, a np samochod ma do 40-60st. W bagazniku - bedzie 30? Wtedy gdy potrzeba aparatu, w sloncu, w ladnym miejscu, w poludnie, po 3h podrozy.
Aparat nie bedzie mial 23st, jak szczesliwie mielismy dobra izolujaca torbe, chlodny bagaznik, cien to fajnie. Ale jesli aparat lezal gdzies przy oknie, slonce padalo na stol i tam polozylismy aparat, albo przy lodowce czy czyms cieplym.
Albo przypadkiem ktos przestawil torbe na weselu ze sprzetem.
To pierwsze nagranie bedzie tez krotkie. A jak komus na tym zalezy to nie moze liczyc na aparat.
Ja uwazam ze to sa aparaty, filmowanie jest po to by narobic smaka.
Chcialbym by Canon przypadkiem teraz uaktualnil swoja linie kamer, ehehheh.
Tak wyglada na 8K a tu jest sprzet co robi powazne 8K :D:D
link
@mgkiler
pytanie czy programowo nie będą te czasy wymuszone bez względu na temp. układów. Bo jeśli nie wsadzą tam termometru tylko tak programowo zablokują zrobią to... się kiedyś może aparacik sfajczyć.
Jeśli będzie i soft i termometr - to też nie za fajnie bo np w mroźną zimę można by może dłużej pokręcić a tu to zablokują.
Jedynym rozwiązaniem jest oprzeć to na termometrze - ale wówczas taka tabelka to pic na wodę (czasy wróżone a nie realne).
Istnieją rumorsy (nie wiadomo na ile prawdziwe) że sony a7sIII będzie programowo kastrowane: link
23 stopnie
LUDZIE
Co za różnica czy aparat ma 23 stopnie czy 30 stopni.
Sensor rozgrzewa się pewnie do 100 stopni (krzem może i nawet do 130 stopni, ale zwykle bezpiecznik się ustawia na 100 stopni).
Więc to, czy aparat się rozgrzeje z 23 do 100, czy z 30 do 100 to nie jest jakaś duża różnica. W pierwszym przypadku jest 20 minut. W drugiem... nie wiem. Może 18min (strzelam), ale nie jest tak jak niektórzy myślą, że jak temperatura 2x większa w stopniach to 2x mniejszy czas :)
jak ktoś tak myśli to niech sobie stopnie na Kelwiny przeliczy :)
23 stopnie Celsjusza to 296 Kelwina
46 stopni Celsjusza to 319 Kelwina
:)
Stopnie to nie jest jakaś skala absolutna :)
@Wnioski
Każda karta graficzna, CPU i masę innych urządzeń ma czujnik temperatury.
Nikt tego programowo nie robi.
Szabla:
"Mała?"
:) Napisałem mała bo myślałem o lustrzance FF.
mgkiler:
"23 stopnie
LUDZIE
Co za różnica czy aparat ma 23 stopnie czy 30 stopni.
Sensor rozgrzewa się pewnie do 100 stopni (krzem może i nawet do 130 stopni, ale zwykle bezpiecznik się ustawia na 100 stopni)."
Nie chodzi o wytwarzanie ciepła tylko o jego odbieranie. A tutaj już 23 czy 35 stopni otoczenia robi znaczącą różnicę. :)
@Wnioski
"Istnieją rumorsy (nie wiadomo na ile prawdziwe) że sony a7sIII będzie programowo kastrowane:"
Co znaczy kastrowany? Znasz dokładną (nie to co zalinkowałeś) architekturę sensora?
Tak patrząc, to każdy współczesny Canon też jest "kastrowany".
@lord13
też nie znasz a bulgotasz.
Kastrowany. Miał osiem jaj i zostały dwa ;)
@Wnioski
W przeciwieństwie do ciebie jestem w stanie zrozumieć zamysły inżynierów, na czym polega koncepcja quad bayer, po co chcą ją zastosować i dlaczego liczba fotodiod na matrycy nie musi oznaczać efektywnej rozdzielczości wyjściowej matrycy i że nie jest to żadne kastrowanie, tylko zamierzony cel.
Czy wg. ciebie wszystkie współczesne Canony to kastraty pod względem rozdzielczości?
@lord13
"A świat się zastanawia,
A świat zachodzi w głowę
Czy obraz to bezprawia,
Czy się wykuwa nowe."
a Ty wiesz i nie może być inaczej - musisz uświadomić świat (napisz na rumorsy), że tak być musi bo nie może być nijak inaczej. I że to nie są jakieś wyzsane z palca fakenewsy tylko absolutna konieczność.
Zapewne będą Ci wdzięczni na całym świecie... - bo oni tam tacy nieuświadomieni.
Masz misję... - to nie ograniczaj się tylko do tego (bardzo ograniczonego) forum!
Gdzie jeszcze można Ciebie poczytać?
Analiz, przeliczników, słupków... - bo rozumiem, że nie przeliczasz biegle tylko z dolarów na złotówki (uwzględniając inflację i zmiany dochodów) ale również na inne waluty
@r2mdi
No OK.
Racja
@Wnioski
"I że to nie są jakieś wyzsane z palca fakenewsy tylko absolutna konieczność."
A czy ja pisałem, że to fake, czy po raz kolejny nie rozumiesz słowa pisanego?
Odnosiłem się do twojego "kastrowania".
Zadałem ci proste pytanie, czy każdy współczesny Canon jest "kastratem" pod względem rozdzielczości? Potrafisz odpowiedzieć?
@lord13
co mnie Canon obchodzi... nie wspominałem nic o Canonie tylko dałem konkretnego linka.
To nie odnosisz się do zalinkowanych publikacji i informacji w nich zawartych tylko personalnie do mnie?
To chyba niezgodne z regulaminem Optycznych?!
@Wnioski
"To nie odnosisz się do zalinkowanych publikacji i informacji w nich zawartych tylko personalnie do mnie?"
Odnoszę się do tego, że nie rozumiesz co czytasz (a w głębszym znaczeniu nie rozumiesz jak działają matryce) i rzucasz głupawe teksty o "kastratach".
A Canon ma tyle wspólnego, że od jakiegoś czasu stosuje podobną koncepcję, czyli DP AF, czy w związku z tym jest "wykastrowany" z rozdzielczości?
@mgkiler
Przygodę z lustrzankami zakończyłem na D7000, czyli jednak aparacie z prawdziwym wizjerem i nie uważam, by jakikolwiek współczesny EVF (dajmy na to, 3MP wzwyż) był ograniczeniem w stosunku do niego. Miałem też okazję spojrzeć w to coś, co w serii D5x00 udaje wizjer i uwierz mi, komety nie było tam widać - w odróżnieniu od mojego EVF czy nawet najprostszej lornetki.
@r2mdi
No kolego, to nie do mnie, to pisał @jagular kilka postów wyżej.
A ty jak widać nawet kontekstów nie łapiesz.
Przegrzałeś się chyba i to poniżej 20 minut.
@ros28
"Przegrzałeś się chyba i to poniżej 20 minut."
:D
ros28:
"Przegrzałeś się chyba i to poniżej 20 minut."
Jakbyś Kolego ujął w odpowiednich znaczkach, że jest to wypowiedź jagulara to nie komentowałbym Twojego postu tylko odniósłbym się wprost do postu jagulara. Niestety nie użyłeś tych znaczków. A nie użyłeś bo pewnie się spieszyłeś bo temperatura wzrastała i obawiałeś się, że nie uda Ci się postu skończyć. :)
hhahaha.
kiedys bylo doszles, teraz przegrzales, ale tez jest smiesznie.
Sony confirms our rumor: Sony A7sIII will be announced on July 28!
link
Fiu, fiu! No proszę! Czyli nowa "Alfa z «s» na końcu" też będzie miała 8K, ale od razu skalowane do 4K?
No to problem będą mieli nagrywający kotlety na urodzinach cioci albo śluby/komunie. Tam bez 8k nie podchodź ;)
W zastosowaniach filmowych zwykle ujęcie trwa kilkanaście-kilkadziesiąt sekund, rzadko kiedy zdarza się kilka min.
Ten aparat sie przegrzewa nawet nie filmujac gdy jest wlaczony =D Canon zaleca wylaczenie go lub usuwanie sie w cien =D
Jak się okazało, że amatorskie Sony A6000 ma organicznie video do 30 min z powodu przegrzewania to został uznany za nienadający się do użytku, a tu aparaty PRO za 10x większa cenę z ograniczeniami czasu nagrywania są ok i jacyś hejterzy się tylko czepiają.
Tak dla rozluźnienia atmosfery: link :)
Nie wiem, ile wersji miał już ten wywiad, ale zawsze śmieszy - podobnie jak szalejący Adolf :))
vdcmike17 lipca 2020, 09:03
No to problem będą mieli nagrywający kotlety na urodzinach cioci albo śluby/komunie. Tam bez 8k nie podchodź ;)
W zastosowaniach filmowych zwykle ujęcie trwa kilkanaście-kilkadziesiąt sekund, rzadko kiedy zdarza się kilka min.
plus ileś tam dubli na karzde ujęcie plus ......:P
Ciekawi mnie czy w przypadku używania aparatów jako kamer internetowych (taka opcja podobno istnieje) np. do streamowania - problem przegrzewania też istnieje ?
Sony A7iii s przegrzewa sie bardziej link