Blackmagic URSA Mini Pro 12K
Firma Blackmagic Design właśnie zaprezentowała kamerę URSA Mini Pro 12K, na pokładzie której znalazła się matryca formatu Super35 o rekordowej rozdzielczości.
Poniżej zamieszczamy dokładniejszą specyfikację nowej kamery.
Parametry kamery i nagrywania
- Rozmiar matrycy - 27.03 mm x 14.25 mm (Super35)
- Mocowanie obiektywów: PL (wymienne na EF lub F)
- Sterowanie obiektywami: 12-pinowe złącze do sterowania obiektywami broadcastowymi, w przypadku obiektywów EF sterowanie przez złącza bagnetu,
- Rozpiętość dynamiczna - 14 EV
- Dostępne rozdzielczości
- 12,288 x 6480 (12K DCI)
- 11,520 x 6480 (12K 16:9)
- 12,288 x 5112 (12K 2.4:1)
- 7680 x 6408 (12K Anamorphic)
- 8192 x 4320 (8K DCI)
- 7680 x 4320 (8K 16:9)
- 8192 x 3408 (8K 2.4:1)
- 5120 x 4272 (8K Anamorphic)
- 6144 x 3240 (6K Super16)
- 4096 x 2160 (4K Super16)
- 4096 x 2160 (4K DCI)
- 3840 x 2160 (4K 16:9)
- 4096 x 1704 (4K 2.4:1)
- 2560 x 2136 (4K Anamorphic)
- Klatkaże - zależne od rodzielczości. Dostępne bazowe klatkaże systemu: 23.98, 24, 25, 29.97, 30, 50, 59.94 oraz 60 kl/s
- Klatkaże w slow motion:
- 12K 17:9 z całej matrycy - do 60 kl/s
- 8K DCI z całej matrycy - do 110 kl/s
- 4K DCI z całej matrycy - do 110 kl/s
- 8K 2.4:1 oraz 4K 2.4:1 - do 140 kl/s
- 6K Super 16 - do 120 kl/s
- 4K Super 16 - do 220 kl/s
- Wbudowany filtr szary o gęstości 2, 4 lub 6 EV,
- Autofokus - z obiektywami, które go oferują. Dostępna funkcja focus peaking
- Kontrola przysłony - manualnie lub elektronicznie z użyciem ekranu dotykowego lub dedykowanego pokrętła
- Ekran - 4'', LCD, dotykowy
- Obsługa metadanych z kompatybilnymi obiektywami
- Kod czasowy - obsługa kodu czasowego, wewnętrzny zegar o dokładności 1 klatki na 8 godzin
![]() |
Złącza i media
- Wejście wideo - 1 x 12G-SDI
- Wyjścia wideo - 1 x 12G-SDI, 1 x 3G-SDI (monitorowe)
- Obsługiwane standardy SDI: 1.5G, 3G, 6G, 12G
- Wejścia audio - 2 x XLR z obsługą zasilania phantom, zakres poziomów mikrofonowy lub liniowy, obsługa AES audio
- Wejście audio - 1 x 3.5 mm jack
- Wejścia sygnałów odniesienia - Tri-Sync / Black Burst / Timecode
- Wejście zdalnego sterowania - 1 x 2.5mm LANC
- Złącza komputerowe - 1 x USB-C 3.1 Gen 2, 1 x USB-C.
- Wbudowany głośnik i mikrofon stereofoniczny,
- Zapis materiału - 2 gniazda CFast 2.0, 2 gniazda SD/SDHC/SDXC UHS-II, 1 złącze USB-C 3.1 Gen 2 do podłączania dysków lub zewnętrznych rejestratorów.
![]() |
Kodeki
- Blackmagic RAW Constant Bitrate 5:1,
- Blackmagic RAW Constant Bitrate 8:1,
- Blackmagic RAW Constant Bitrate 12:1,
- Blackmagic RAW Constant Bitrate 18:1,
- Blackmagic RAW Constant Quality Q0,
- Blackmagic RAW Constant Quality Q1,
- Blackmagic RAW Constant Quality Q3,
- Blackmagic RAW Constant Quality Q5.
Opcje zapisu i przepływności strumienia danych
- 12K - 12,288 x 6480
- Blackmagic RAW 5:1 - 578 MB/s
- Blackmagic RAW 8:1 - 361 MB/s
- Blackmagic RAW 12:1 - 241 MB/s
- Blackmagic RAW 18:1 - 160 MB/s
- Blackmagic RAW Q0 - 241 do 578 MB/s
- Blackmagic RAW Q1 - 144 do 361 MB/s
- Blackmagic RAW Q3 - 96 do 241 MB/s
- Blackmagic RAW Q5 - 72 do 180 MB/s
- 8K - 8192 x 4320
- Blackmagic RAW 5:1 - 258 MB/s
- Blackmagic RAW 8:1 - 161 MB/s
- Blackmagic RAW 12:1 - 107 MB/s
- Blackmagic RAW 18:1 - 72 MB/s
- Blackmagic RAW Q0 - 107 do 258 MB/s
- Blackmagic RAW Q1 - 64 do 161 MB/s
- Blackmagic RAW Q3 - 43 do 107 MB/s
- Blackmagic RAW Q5 - 32 do 81 MB/s
- 6K - 6144 x 3240
- Blackmagic RAW 5:1 - 145 MB/s
- Blackmagic RAW 8:1 - 91 MB/s
- Blackmagic RAW 12:1 - 61 MB/s
- Blackmagic RAW 18:1 - 40 MB/s
- Blackmagic RAW Q0 - 61 do 145 MB/s
- Blackmagic RAW Q1 - 36 do 91 MB/s
- Blackmagic RAW Q3 - 24 do 61 MB/s
- Blackmagic RAW Q5 - 18 do 45 MB/s
- 4K - 4096 x 2160
- Blackmagic RAW 5:1 - 65 MB/s
- Blackmagic RAW 8:1 - 41 MB/s
- Blackmagic RAW 12:1 - 27 MB/s
- Blackmagic RAW 18:1 - 18 MB/s
- Blackmagic RAW Q0 - 27 do 65 MB/s
- Blackmagic RAW Q1 - 16 do 41 MB/s
- Blackmagic RAW Q3 - 11 do 27 MB/s
- Blackmagic RAW Q5 - 8 do 20 MB/s
Cena i dostępność
Data wejścia do sprzedaży kamery Blackmagic URSA Mini Pro 12K nie została jeszcze ogłoszona. Jeśli chodzi o cenę, to za oceanem wynosić ona będzie 9995 $. Więcej informacji można znaleźć na stronie producenta.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Polecieli po bandzie z tą rozdzielczością. Wesel raczej nikt tym opędzać nie będzie, ale greenscreeny czy polowanie na dziką przyrodę mogą już mieć sens.
10k za kamere, czyli zakladam za to co na ostatnim zdjeciu.
Pytanie, ile trzeba wydac by z tego zrobic to co daje R5?
Czyli body, akumulator, wyswietlacz itp, IBISA nie ma?
Ciekawe wzornictwo - coś mi przypomina...
Z wizjerem elektronicznym i bateriami pewnie wyjdzie koło 12k $. Powiedzmy 12.5 z zestawem do pracy naramiennej, który w części zastępuje stabilizację. Na podlinkowanej stronie BMD masz na dole listę akcesoriów.
Stabilizacji matrycy nie ma, autofokusa w praktyce też nie. Ten co tam instalują to się co najwyżej nadaje do orientacyjnego ustawienia ostrości przed włączeniem nagrywania.
Masz za to nagrywanie bez limitów (ani programowych ani termiczych), znacznie sensowniejszy kodek, dużą baterię, kody czasowe, wbudowane filtry ND, profesjonalne złącza audio/wideo itd.
Jak coś to wersję 4.6K można kupić za kwotę bliższą cenie R5 ;)
Dzieki Amadi, nie, nie moja dzialka, chcialem sie zorientowac co oferuje konkurencja.
Czyli 4.6K porzadne vs 8K w R5, to R5 sie ceni...
W sumie moze to i dobrze Canon ogarnal, Ibis, af to duze plusy dla amatorow, za to 5min nagrania. Maly, lekki, kompaktowy.
Wszystko, ładnie i pięknie, ale nie wspomniano o legendarnym serwisie :) W szczególności po gwarancji.
Zazwyczaj o takich rzeczach się nie pisze w niusach o nowościach ;)
@deel77
A co jest z tym serwisem? Nie chcą naprawiać?
Ktoś tu pisał niedawno, że już 8K nie ma sensu, bo do niczego się nie przyda, a tu mamy 12K i jest ok ;))
Już wiem, do czego jest podobne wzornictwo :)
link
@Paździoch
mam kilka ich sprzętów, większość działa cały czas (karty, konwertery itd). W moim przypadku nigdy też nie doszło do awarii w trakcie obowiązywania gwarancji, ale już po jej wygaśnięciu naprawa czegokolwiek (w moim przypadku nagrywarki SSD i SD) okazała się nie możliwa. Okazywało się, że naprawy gwarancyjne polegały głównie na wymianie sprzętu na nowy, a ewentualne naprawy odbywały się za granicą. Po gwarancji użytkownik nie otrzyma wsparcia technicznego. Nauczony doświadczeniem nie kupuję "droższych" sprzętów od BMD.
Podobnych problemów nie miałem z SONY (kamery, magnetowidy), Panasonikiem czy Canonem. Ceny może nie były niskie, ale nigdy nie odmówiono serwisu.
@deel77
@Paździoch
Ciekawe, jaka jest tego przyczyna?
Nie produkują części zapasowych, czy co?
Przecież gdyby produkowali i sprzedawali, to ktoś mógłby się zająć serwisem.
Jaki to ma bagnet?
@tomek__, masz przecież podane w treści newsa.
@wzrokowiec
Trudno powiedzieć. Z jednej strony ich produkty są atrakcyjnie wycenione, co powoduje, że lepiej nawet kupić ich nowy produkt niż naprawiać "bardziej" markowy. Dlatego cena nie zawiera kosztów utrzymywania serwisów na świecie. Z drugiej strony może jest tak, że ta firma ma markę, dział R&D i dział sprzedaży a produkcja jest w Chinach i oni tylko pakują gotowe produkty? - tego nie wiem.
po przeczytaniu tematów na forum BM nie mam takiego ciśnienia .trzeba z opiniami poczekać na testy