Nikon Z5 z obiektywem Nikkor Z 24-50 mm f/4-6.3
W ofercie firmy Nikon pojawił się nowy pełnoklatkowy bezlusterkowiec - model Z5. Wraz z nim zaprezentowano obiektyw 24-50 mm f/4-6.3 oraz harmonogram dalszych premier obiektywów systemu Z.
INFORMACJA PRASOWA
Wypróbuj nowy pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy NIKON Z5
z obiektywem NIKKOR Z 24-50mm f/4-6.3
Firma Nikon wprowadza dziś do swojej oferty nowy pełnoklatkowy aparat dla początkujących z rodziny Nikon Z.
Solidny, lekki i łatwy w obsłudze aparat Nikon Z5 to doskonała propozycja dla każdego, kto chce spróbować pełnoklatkowej fotografii bezlusterkowej. Wraz z aparatem na rynek trafia poręczny obiektyw NIKKOR Z 24-50mm f/4-6.3 — najkrótszy i najlżejszy z dostępnych pełnoklatkowych obiektywów o zmiennej ogniskowej do aparatów bezlusterkowych¹. Doskonale współpracuje z aparatem Nikon Z5 i jest świetną opcją dla każdego twórcy, który używa aparatu Nikon Z i potrzebuje prawdziwie przenośnego pełnoklatkowego obiektywu zmiennoogniskowego.
Aparat Nikon Z5, zajmujący w ofercie miejsce poniżej modeli Nikon Z7 i Z6, jest przeznaczony dla każdego, kto chce zacząć odkrywać piękno fotografii pełnoklatkowej. Niezależnie od tego, czy jest używany do fotografowania, czy kręcenia filmów 4K, pozwala uzyskać zdjęcia intrygujące nowym poziomem szczegółowości, głębi i kolorów. Czyste fotografie o zachwycającym zakresie dynamiki można uzyskać nawet przy wysokich czułościach ISO. Jest to możliwe dzięki pełnoklatkowej matrycy CMOS o rozdzielczości 24,3 mln pikseli, która w pełni wykorzystuje dużą ilość światła wpuszczanego przez mocowanie Z o dużej średnicy. 273-polowy hybrydowy system AF firmy Nikon zapewnia idealną ostrość w całym kadrze, a elektroniczny wizjer znany z modeli Z6 i Z7 daje wyjątkowo wyraźny obraz. Dwa gniazda kart pamięci oferują elastyczne miejsce do przechowywania, a obsługa aparatu jest łatwa dzięki uznanym ergonomicznym funkcjom Nikon Z, jak na przykład głęboko wyprofilowany uchwyt. Aparat można również zasilać przez kabel USB², co doskonale sprawdza się m.in. przy nagrywaniu długiej sekwencji poklatkowej z okna salonu.
Aparat Nikon Z5 jest kompatybilny ze wszystkimi jasnymi i kompaktowymi pełnoklatkowymi obiektywami NIKKOR Z — od szerokokątnych obiektywów o stałej ogniskowej po teleobiektywy zmiennoogniskowe. Zestaw podstawowy zawiera niezwykle poręczny obiektyw NIKKOR Z 24-50mm f/4-6.3. Ten wszechstronny nowy standardowy obiektyw zmiennoogniskowy, niewielki i ostry, oferuje jeden z najbardziej popularnych zakresów ogniskowych oraz doskonałą wydajność podczas fotografowania i filmowania. Aparat Nikon Z5 jest także w pełni zgodny z adapterem do mocowania FTZ, który umożliwia korzystanie z obiektywów NIKKOR z mocowaniem F bez utraty jakości zdjęć.
Jordi Brinkman, kierownik ds. produktów w firmie Nikon Europe, powiedział: „Aparat Nikon Z5 i obiektyw NIKKOR Z 24–50 mm dają fantastyczną możliwość odkrywania zalet fotografii w systemie Nikon Z. Pozwalają uzyskać oszałamiającą jakość obrazu Nikon Z — od bogatszych kolorów po większą głębię ostrości — w wyjątkowo poręcznym opakowaniu. To doskonały sposób na ćwiczenie kreatywności i tworzenie zdjęć, o jakich marzysz”.
Firma Nikon zamierza stale poszerzać ofertę NIKKOR Z o nowe niezwykle wydajne obiektywy, które stymulują potencjał kreatywności fotografów. Obiektyw NIKKOR Z 14-24mm f/2.8 S zostanie wprowadzony do sprzedaży jeszcze w tym roku. Dostępny jest również harmonogram premier obiektywów NIKKOR Z.
Rozwijaj kreatywne podejście do fotografii. Nikon Z5.
- Zachwycająca jakość zdjęć Nikon Z: ultraszerokie mocowanie Z firmy Nikon, wydajny procesor EXPEED 6 i pełnoklatkowa matryca CMOS o rozdzielczości 24,3 mln obsługująca zakres czułości ISO 100-51200.
- Mały zestaw, duży efekt: zestaw podstawowy zawiera aparat Z5 oraz niezwykle poręczny obiektyw NIKKOR Z 24-50mm f/4-6.3.
- 273-polowy hybrydowy system AF: zapewnia płynne, szybkie i precyzyjne ustawianie ostrości na całej powierzchni kadru. AF z wykrywaniem oczu pozwala ustawić i utrzymywać ostrość na oczach fotografowanej osoby, by stworzyć idealny portret. AF z wykrywaniem zwierząt działa tak samo w przypadku kotów i psów.
- Pięcioosiowa redukcja drgań: zapewnia ostre kadry i stabilne nagrywanie filmów.
- Wyjątkowo ostry obraz w elektronicznym wizjerze o rozdzielczości 3690 tys. punktów: dokładnie odwzorowuje cały rejestrowany kadr. Najważniejsze ustawienia, takie jak ekspozycja, ISO i balans bieli, są stosowane w czasie rzeczywistym.
- Ergonomia Nikon Z: głęboki wyprofilowany uchwyt zapewnia bezpieczne trzymanie aparatu, a najważniejsze elementy sterujące są optymalnie rozmieszczone.
- Wytrzymały, lecz lekki: korpus wykonany ze stopu magnezu jest dokładnie zabezpieczony przed kurzem i wilgocią.
- Dwa gniazda kart pamięci, zasilanie przez USB: obsługa szybkich kart SD UHS-II i ładowanie (przy wyłączonym aparacie) lub zasilanie przez USB².
- Odchylany ekran dotykowy: wystarczy dotknąć, aby ustawić ostrość i zrobić zdjęcie. Dwukrotne stuknięcie pozwala wyświetlić 100% obszaru zdjęcia.
- Płynne filmy 4K: pełnoklatkowe obiektywy NIKKOR Z zapewniają piękną głębię ostrości. Możesz tworzyć przy użyciu aparatu niewiarygodne filmy poklatkowe i rejestrować nieruchome ujęcia podczas nagrywania.
- Wbudowana łączność Wi-Fi®i Bluetooth®. Aplikacja SnapBridge firmy Nikon pozwala łatwo przesyłać zdjęcia i filmy oraz przekształcić smartfon w zdalny monitor lub pilota zdalnego sterowania.
Zdobądź się na śmiałość. Korzystaj ze swobody. NIKKOR Z 24-50mm f/4-6.3.
- Niezwykle poręczny zestaw z pełnoklatkowym zoomem: zawiera wszechstronny obiektyw szerokokątny 24–50 mm ze standardowym zakresem ogniskowych i umożliwia stosowanie filtrów 52 mm.
- Mechanizm chowania: aby wysunąć lub schować obiektyw, wystarczy obrócić pierścień zoomu.
- Jakość zdjęcia Nikon Z: zdjęcia są doskonale ostre i równomiernie oświetlone na całej powierzchni kadru.
- Bogata kolorystyka: soczewki ze szkła ED i soczewki asferyczne minimalizują dystorsję w całym zakresie ogniskowych.
- Stała minimalna odległość zdjęciowa: zaledwie 0,35 m w całym zakresie ogniskowych.
- Znakomity do filmowania: autofokus działa cicho, a zredukowane „oddychanie” obiektywu pozwala uzyskać profesjonalne efekty.
- Konfigurowalny pierścień sterujący: może służyć do sterowania przysłoną, kompensacji ekspozycji lub ustawiania czułości ISO.
1 Najkrótszy i najlżejszy spośród standardowych obiektywów o zmiennej ogniskowej do pełnoklatkowych aparatów bezlusterkowych z wymienną optyką dostępnych 21 lipca 2020 r.
2 Wymagany kabel USB typu C.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
"Pozwalają uzyskać oszałamiającą jakość obrazu Nikon Z — od bogatszych kolorów po *większą głębię ostrości*"
Odpowiednie dać rzeczy słowo... Ale sam aparat - jak to zwykle u Nikona - znakomity!
Czyli ile waży w tym zestawie ?
Ciekawe czy nagrywanie jest ograniczone tylko programowo, i czy da się to ominąć softem czy tak jak w a7 splitterem
870 gramów -aparat + akumulator + karta + obiektyw
Czyli matryca jak w D750 (FSI) link
Fajnie, że Nikon daje do przodu, szkoda, że odbija się tak od ściany do ściany – w droższych modelach dał tak krytykowany przez niektórych pojedynczy slot na kartę, teraz w ramach przeprosin? do tańszego, amatorskiego modelu daje dwa… Akurat w tym modelu mogli sobie dać z tym spokój.
Fajnie, że do kompletu jest mały i lekki zoom spacerowy. Co prawda mały zakres, ale za to zaczyna się od 24 mm, więc może będzie to nowy, popularny zestaw wycieczkowy, który pociągnie trochę sprzedaż.
@komor:
następcy Z6 i Z7 mają mieć dwa sloty na karty. Zatem wnioskuję, że Z5 będzie teraz "entry-level" FF, a Z6s i Z7s (jeżeli tak je nazwą, gdzieś to widziałem) będą bardziej zaawansowane.
Po prostu Z5 zastępuje obecne Z6. A w miejsce Z6 i Z7 będą modele bardziej PRO.
W sumie większych minusów nie ma. Matryca podobno nowa jakaś (nie BSI) ale może będzie całkiem przyzwoita, wizjer 3 mln, bateria jak w Z6/7, 1/8000, 2 x SD.
Na minus rozdzielczość dużego LCD, brak małego. No i póki co cena.
Co do filmów to się nie znam :)
Jeśli dobrze widziałem na zdjęciach, to brak jest lcd na przegubie, a to już jest OGROMNY minus
@murb: „następcy Z6 i Z7 mają mieć dwa sloty na karty.” – no z pewnością, skoro w tanim Z5 dali dwa. Tyle że akurat w najniższym modelu mogli sobie to darować, bo mało kto z tego skorzysta.
Fajna premiera. Jak potanieje po premierze, to będzie chyba najtańsza bezlusterkowa pełna klatka - ze stabilizacją (czy już jest?), a ten obiektyw 24-50 idealny "kit+" na turystyczne wypady gdzie nie potrzeba tele, tylko dla takich pstrykaczy fotek jak smartfonem - ze znajomymi, ludzie, reportaż, czasem jakiś szeroki kąt po architektura czy pejzaże. Jeśli ktoś chce akurat pełną klatkę, to bardzo, bardzo przyjemna premiera od Nikona.
Ciekawe czy Sony odpowie A5, tak jak się to w niektórych przeciekach pojawia. I jeśli tak, to będzie rynek bezluster kompletny:
Entry level : Sony A5 / Nikon Z5 / Canon EOS Rp (a może potem Rp II?)
"Medium" - hybrydowe: Sony A7 III / Nikon Z6 (a może Z6s?) / Canon EOS R6
Pro wideo / studio: Sony A7r IV, A7SIII / Nikon Z7 (Z7s? Z8?) / Canon EOS R5
No i ta półka pro-sportowa (w dużym uproszczeniu) zostanie do uzupełnienia czyli chyyyyyba: Sony A9 II (A9 III?) / Nikon...? Z9? / Canon EOS R1...?
@root_mistrz.
Teraz pytanie czy to imx 128, 157 czy 028. Innego 24 mpix fsi fufu sony nie znalazłem
No to mam zagwustkę, miałem dokupić z50 jako dodatek do Z6 ale wygląda na to że będzie Z5 :)
@komor: właśnie oglądam wywiad z product managerem Nikona w USA: link
Mówi także odwóch slotach. Po prostu ludzie tego chcieli, więc zrobili. To dobry krok. A kosztuje niewiele.
@Wojt_wro "Pro wideo / studio: Sony A7r IV, A7SIII / Nikon Z7 (Z7s? Z8?) / Canon EOS R5" do wideo to chyba lepiej wypada Z6 niż Z7
Ogólnie robi się ciekawie z tym, ze boję się jaka cena będzie następców Z6 i Z7 na starciepewnie o 500$ więcej niż poprzednicy mieli aby była różnica od Z5. Z5 pewnie będzie na święta dostępny w promocjach za 5-6k zł. Choć jak następcy wejdą to kto wie jak będzie z ceną Z6 i Z7 no i jak wielkie różnicę będą pomiędzy następcami poza dodaniem drugiego slotu (pewnie obecnego + SD)
najkrótszy i najlżejszy z dostępnych pełnoklatkowych obiektywów o zmiennej ogniskowej do aparatów bezlusterkowych
czytaj
ciemny i z kiepskim zakresem
wielki powrot zoomow z ery analoga czy jak
"jest przeznaczony dla każdego, kto chce zacząć odkrywać piękno fotografii pełnoklatkowej"
... ależ pojechali z propagandą... chyba zaczną konkurować z Sony w krasopiśmienictwie.
"Zakochasz się w tym, co stworzysz"
😍
"Wizje w formacie pełnoklatkowym"
😵
"Po prostu urzekające"
🤪
link
Po co komu 2 sloty, chyba tylko kotleciarzom, fajne to Z5 chociaż Z6 lepsza ;)
@Myszowor: lepiej mieć dwa sloty niż nie. Kto chce, wykorzysta. Kto nie, ten może włożyć jedną kartę.
No no, jak na entry level to rewelacja. Spodziewałem się większej ilości cięć. Cena też super (przynajmniej za oceanem).
Ciekawe, jak ten zoomik. Jak będzie tak dobry jak kiciak od Z50, to rewelka.
No i miejmy nadzieję, że Nikon bardziej się postarał z tą plastikową obudową niż Olympus.
Przynajmniej z przodu się bardziej postarał link
@espresso
"... ależ pojechali z propagandą... chyba zaczną konkurować z Sony w krasopiśmienictwie."
W propagandzie mogą konkurować co najwyżej z Sony i z Canonem, bo bredni marketingowych Olympusa i Pentaksa nie da się tak łatwo przebić.
@Bradford, ten zoom to ma być lekki i mały wycieczkowiec dla kogoś, kto waha się, czy pozostać przy smartfonie, czy jednak kupić ten prawdziwy, ciężki i wielki aparat. To nie może być coś o wielkości i wadze np. kanonierskiego 24-105L. Ten zoom zresztą chyba się dość mocno składa, sądząc ze zdjęcia. Taki spacer-zoom naleśnikowy do najmniejszego pełnoklatkowego Z. Ja uważam, że to dobra koncepcja, tym bardziej, że przecież to nie jest jedyny obiektyw w tym systemie… Oczywiście otwartym zostaje pytanie, czy jego jakość optyczna jest wystarczająca.
@komor
" ...do tańszego, amatorskiego modelu daje dwa… ..."
Z5 jest dokładnie tak samo amatorskim modelem, jak Z6, tyle że jak zauważyłeś, dysponuje dwoma slotami na szybkie karty w standardzie UHS-II.
Ba, twierdzę nawet, że lepiej się będzie nadawał do "kotleciarskiej" roboty, niż Z6, co niebawem rynek zweryfikuje.
Wysuwa się link
link
Myślałem że nie doczekam. Aparat nie skierowany do vlogerów i "videograferóf" a raczej do fotorgrafów. Bardzo fajna specyfikacja, imo dużo lepiej niż canon RP.
Mam nadzieje na odpowiedź sony najlepiej z nowym obiektywem kitowym.
@Bahrd hahaha, wiecej = lepiej. Tylko 1 zaleznosc jest poprawna.
2 generacja aparatow, wiec mamy "postep" polegajacy na wynajdywaniu wynalezionych rzeczy. I bedziemy tak kola zataczac co nieraz.
link
Po grubosci obudowy mozna zalozyc ze to pancerny obiektyw.
Ten duzy ma duzo ciensze scianki, niz maly.
W Z nie ma przycisku blokady wysuwania jak w AF-P? To i lepiej.
Mala soczewka - nie powiem tego, krotka - tak, ale dalej gruba, max swiatlo f4, a pekata jak kazda. Wg wyglada to glupio, piramidka zamiast szkla.
@Jonny: „Z5 jest dokładnie tak samo amatorskim modelem, jak Z6, tyle że jak zauważyłeś, dysponuje dwoma slotami na szybkie karty w standardzie UHS-II.”
– to prawda, ale to jest efekt pewnych błędnych decyzji przy Z6/Z7, z których teraz się wycofują, moim zdaniem w sposób przesadny, bo akurat w Z5 te dwa sloty uważam za nikomu niepotrzebne. Jasnym jest wobec tego ruchu, że następne generacje/następcy Z6/Z7 będą miały po dwa sloty. I fajnie. Czy Z5 będzie teraz takim rozwiązaniem przejściowym dla kotleciarzy? Może, pytanie, czego w Z5 nie ma, a co jest przydatne do takiej roboty i jest w Z6/Z7. Te dwa sloty to widzę dla niektórych to jakiś fetysz jest… :)
Ma crop 1.7x w 4K więc będzie zagrażał pozycji Canonów EOS R i RP.
Napewno będzie :)
komor, Czy Z5 będzie teraz takim rozwiązaniem przejściowym dla kotleciarzy?
Moim zdaniem dla wielu będzie to sprzęt docelowy bo cena zrobi swoje, ma dwa sloty na stosunkowo tanie SD, AF, jakość zdjęć i sabilizacja porównywalna z Z6. A skoro robi się bez problemu kotleta d750 a nawet d610 to Z5 tym bardziej się da.
@PERON, jeśli AF się potwierdzi i inne detale, to pewnie tak. Umocni to pozycję Nikona w zastosowaniach reporterskich.
Z tym obiektywem to ich poniosło... Natomiast sam aparat prezentuję się zacnie. Budżetówka Z5 połknie i wypluje R6... i jeszcze zostanie kupa kasy.
Ktoś wie czemu na świecie Z5 jest tańszy od Z6 a w polsce droższy? Ja rozumiem gorszy produkt sprzedawać za niższą cenę ale odwrotnie?
Polska:
Z5: 7 499,00 zł
Z6: 7 099,00 zł
USA:
Z5: 1396 dolarów
Z6: 1796 dolarów
A obiektywu nie zauważyłeś, spostrzegawczy jesteś...
@Myszowor widzę że nie potrafisz sprawdzić cen, ok, zrobię to za ciebie:
Polska:
Z5: link
Z6: link
USA:
Z5: link
Z6: link
@Dariusz Breś
Obstawiam, że ta cena nie ma zbyt dużo wspólnego z rzeczywistością. Ot sklep zrobił przedsprzedaż biorąc poprawkę na możliwe zmiany w kursach walut i licząc na to, że ktoś się złapie.
Ale ogólnie już się zdarzało, że nowsze produkty w Polsce były droższe od starszych, które na zachodzie kosztowały więcej (przykładowo 5D mk.IV i 5Ds), ale to kwestia "podatku od nowości" (czyli cwaniactwa sprzedawców) i różnicy w kursach walut przy sprowadzaniu (to tylko w początkowym okresie).
@Dariusz Breś
Ekhm, mistrzu, chyba nie zauważyłeś, ale w twoich linkach są ceny dokładnie takie jak podane przez @Myszowor...
Myślę że to efekt polityki cenowej USA/EU. W USA ceny zwykle są niższe bo inne podatki, ale są bardziej sztywne. W Europie ceny wyjściowo są dużo wyższe ale za to tanieją (czasem szybko). Z6 jest już trochę na rynku więc cena mogła spaść w Europie, w USA stoi jak zwykle, za to Z5 to nowość więc w Europie nie miało co spaść, za to dalej trzyma wyższą przez podatki i regulacje.
na plus: wysokorozdzielczy wizjer, dotykowy ekran
na munus: straszny crop w 4k wiec tak jakby tego 4k nie bylo
cena 1.5k eur??? to zbyt duzo wg mnie na entry entry level
obiektyw - igniskowe b dobre bo jest w miare szeroki kat 24mm i standard 50mm ale dlaczego 6.3??? mogli choc dac 5.6 bo 6.3 kojarzy sie juz z tandeta
@ryszardo czyli chodzi o pazerność sprzedawcy, ok, wszystko jasne.
@wojt_wro
nie widzę cen podanych przez myszowora tylko tekst o tym że nie zauważyłem obiektywu, to tak jakby na pytanie jaką mamy dziś pogodę ktoś odpowiedział: po ile buraki?
Po co piszesz o cenach jak na stronie Nikona samego Z5 nie sprzedają, a w Polsce jeszcze go nie ma, w przedsprzedaży można zażądać jakąkolwiek kwotę.
Jak będzie 1396$ za Z5 to będzie koło 6000 zł u nas i będzie ok.
"Obstawiam, że ta cena nie ma zbyt dużo wspólnego z rzeczywistością. Ot sklep zrobił przedsprzedaż biorąc poprawkę na możliwe zmiany w kursach walut i licząc na to, że ktoś się złapie."
Po przetłumaczeniu: wąsate janusze biznesu w natarciu...
@Dariusz Breś.
Jakiego znowu obiektywu?
Ale wchodziłeś sam w linki które podałeś? Ceny które tam wiszą, są takie jak podał Myszowór. Czyli, proszę :
Polska:
Z5: 7 499,00 zł
Z6: 7 099,00 zł
USA:
Z5: 1396 dolarów
Z6: 1796 dolarów
Za Odrą 1850 EUR z kitem i nie udało mi się znaleźć informacji o cenie samego korpusu. Dla porównania, w USA 1700 USD. Także nie ma co się łudzić, że w Polsce to będzie odpowiednik 1400 USD.
Także cena już nie tak atrakcyjna jak w pierwszej chwili sądziłem.
Generalnie jak dla mnie to nie jest aparat klasy entry level.
@tripper, to nie jest aparat klasy entry level. To jest aparat klasy pełnoklatkowe entry level. :)
@Wojt_wro, gdzie ty widzisz jakieś ceny podane przez @Myszowora? Ja widzę tylko ceny podawane przez Darka Bresia.
@Komor
@Dariusz Breś
O!
Mea culpa, macie racje, pomyliłem się. Wydawało mi się że widzę podpis Myszowór pod komentarzem Dariusza z cenami. Chyba za długo po nocach przy córce siedzę... można linczować.
Ergo, ciekawe na jakim poziomie ustabilizują sie ceny jak lekko spadną po premierze. Zapewne na black-friday rzucą jakimś pierwszym rabatem.
8 koła za aparat dla początkującego entuzjasty. Początkujący ruszą na zakupy jak nic :)
8500,- za zestaw z 24-50 wg. nikon.pl
link
Nie jest tak, że ceny USA są podawane bez VAT, bo u nich jest inny VAT w różnych stanach?
1400$ netto zbyt optymistycznie nie brzmi. Raczej z sony tym nie pokonkurują
Jeżeli kogoś pieniądze parzą w ręce, to od razu się ich pozbędzie.
Cała reszta poczeka kilka miesięcy i wyda mniej.
Albo kupi co innego...
dpreview porównuje z A7 II link
a ja widzę sens porównania z A7R II -bo cena taka sama link
To ma być najtańszy FF Nikona i takim będzie.To, że obecnie Z5 jest droższy od Z6 to kwestia ..czasu i wypuszczenia Z6s z ceną odpowiednio wyższą od obecnej Z6 i adekwatnie wyższą od Z5.Jak widać trwa wyścig cen, ten wygra kto sprzeda drożej}}}}
@Kmicic
Obstawiam, że IMX128 z 6,9fps taka jak w D750, D610 albo IMX157 z 10fps taka jak w Sony A7 i A7II, w specyfikacji Z5 jest 4,5fps.
Dokładnie tez porównuje do A7II bo ma IBIS i dziś jeszcze można ten aparat kupić nowy za ok 4tys zł, myśle że taka cena za Z5 za 2-3 lata jest realna, po roku około 5tys zł, czyli najlepsza opcja dla zaawansowanych amatorów byłych nikoniarzy (ergonomia) jako dupka do podpięcia „pleśniaków”.
Super sprawa, no chyba, że Z6 będzie szybciej tanieć, to też się nie obrażę.
Well Done Nikon.
Sprawa dwóch slotów, dla niektórych potrzebna dla niektórych nie, ale nie ma co „jechać” po Z6/Z7 za jeden slot, bo to inna technologia niż SD w sensie awaryjności, raczej niepotrzebna schiza z dmuchaniem na zimne.
Rozumiem, że komuś padał zapis na kartach SD, tez mi się zdarzyło, a na QXD wam padło?
Dwa sloty w sprzęcie wyższej klasy to teraz raczej standard, a nie oznaka awaryjności kart.
za osiem i pol klocka nikt tego nie kupi...
Ja rozumiem, że niektórzy nie odczuwają potrzeby używania dwóch kart pamięci i dwa sloty nie są im potrzebne.
Ale...
Przecież nie ma obowiązku korzystania z dwóch kart. Jak komuś to nie potrzebne, to korzysta z jednej karty i po temacie.
Jeżeli jednak ktoś uważa, że możliwość korzystania z dwóch kart jest wartościowa, to chciałby, aby aparat taką możliwość oferował.
O ile więc brak drugiej karty dla niektórych stanowi mankament, to przecież chyba nadmiar niewykorzystywanej możliwości trudno uznać za problem. W dodatku koszt drugiego slotu jest raczej marginalny.
O co więc chodzi? W czym problem?
Dlaczego niektórzy stawiają sprawę dodatkowego slotu na kartę pamięci jako zarzut?
To, że jest to w kategorii FF Nikona najniższy model, to nie znaczy, że jest to aparat "zabawkowy". Ja mam D7100 i D7200 i w nich są po dwa sloty na karty. A przecież chyba Z5 nie jest pozycjonowany niżej od tych dwóch? Czy jest? Cena bynajmniej na to nie wskazuje.
To, że Nikon zrobił błąd w modelach wyraźnie wyżej pozycjonowanych (Z6 i Z7) nie dając możliwości stosowania dwóch kart, to nie znaczy, że powinni upierać się przy tym błędzie już zawsze. Użytkownicy licznie wytykali tę kwestię, więc producent wyciąga wnioski i w nowszym modelu poprawia tę sprawę. Ja postrzegam to wyłącznie pozytywnie. Nie widzę ŻADNEGO powodu, aby to wytykać, jako niepotrzebny nadmiar.
@Janusz1965
1 karta - to nie byl blad, to bylo bardzo celowe dzialanie, by teraz dalo sie sprzedac Z5 i Z6b Z7b, inaczej Ci co potrzebuja tak latwo z 3k sie nie rozstana.
A tak, 2 karty to duzo strachu mniej, moze bezpodstawnego, ale strachu.
Entry model - wg to model ktory nalezy omijac duzym lukiem.
obowiązku nie ma, ale generuje koszta produkcji, może bez 2 slotu byłby o którąś stówkę tańszy.
Moim zdaniem trza czekać na realne premiery w PL.
8500zł furory nie zrobi, ale 6500zł? Może...
Ale po ostanich premierach R5 i R6, a teraz Z5 nasuwa mi się taka konkluzja: po jakiego grzyba ktoś miałby pozbyć się lustrzanki i przejść na ML? :)
Takiego D610 idzie wytargać nówkę za 3300zł, D750 za 4900zł, a mając kolejne 5000-7000zł na szkła idzie zbudować taki system, że te wszystkie Zetki mogą zbierać zeby.
a mnie juz naprawde meczy marketingowy belkot i "robienie z klienta balona". w ulotce sie chwala najwieksza srednica bagnetu no ale w zestawie kit o jasnosci 6.3. a ktos kto kupi szkla 1.4 raczej nie bedzie uzywac z tym aparatem.
ponadto kastracja czyli crop 1.7x w filmie powoduje, ze to aparat do robienia zdjec a filmy tylko jako "bo nie mam innego urzadzenia"
wiec dla kogo to jest sprzet?
to nie jest zly aparat i bedzie robic swietne zdjecia ape za 8.5 klocka sa inne alternatywy pelnoklatkowe.
czy ten aparat zrobi lepsze zdjecia niz stary A7 w cenie... 3.5k? mysle ze w 90% zastosowan nie bedzie roznicy a skoro to entry level to amator i tak tych roznic nie wychwyci. jedynie wizjer duzo lepszy bo bardziej szczegolowy ale 8.5 klocka vs 3.5...
PDamian: Dpreview porównuje z A7II bo Z5 ma tę samą wolną matrycę (możliwe że lekko ulepszoną)
a czy DPreview to jakas wyrocznia? pisza, ze Z5 "doesn't cut corners", ale wg mnie za 8.5k ten aparat nie ma szans...
Nikon pieje zachwyty w ulotce marketingowej nad glebia ostrosci itd tylko zapominaja dac *) ze zeby te efekty uzyskac to trzeba zmienic szklo z kitowego.
o 4K tez w ulotce sie nie zajakneli, ze crop jest tak wielki, ze matryca ma wtedy wielkosc pewnie m43... z glebia m43 przy tych samych ogniskowych
ten aparat powinien kosztowac 4k pln
albo 6k z porzadnym trybem 4k z calej matrycy
inaczej chyba nikt tego nie kupi
a potem firmy sie dziwia, ze nikt aparatow nie kupuje i firmy plajtuja
Lata temu jak pokazali Nikona D600 to też miało to być "tanie" amatorskie fufu. A cena była taka że ręce opadły...
gamma: 4K jest takie jakie jest bo z tej zrobionej w starej technologii matrycy (wolne sczytywanie danych, brak BSI itp.) nie da się więcej wyciągnąć
@gamma
Ale patrząc realnie - komu potrzebne jest 4K? :)
Czy komuś FHD to mało? No właśnie...
Kreatywne tworzenie potrzeb, które w realnym świecie nie istnieją.
A wszystko za jedyne 8500zł ;)
Pewnie będzie mniej, ale to nie zmienia faktu, że można dużo taniej i tak samo (podobnie) dobrze, a może i lepiej...
W ogóle fascynuje mnie potrzeba filmowania - dużo ludzi tutaj o tym mówi jakby kręcili nałogowo filmy. Może tak jest, a jeśli jest to chętnie poznałbym fakty :)
Co do zdjęciowania 50/6.3 brzmi imponująco, po prostu szok! Modelkom na mysl o tym sukienki w szwach ze śmiechu pękają ;)
Deadi: a komu potrzebne jest FHD lub HD? komu w ogóle potrzebna jest funkcja filmowania w aparatach i telefonach? powinno się to skasować bo zgodnie z Twoją teorią to jest sztuczne tworzenie potrzeb !!! ;)) a bardziej poważnie to otwórz FB lub IG i sprawdź ilu ludzi filmuje
A kto w realnym świecie potrzebuje zdjęć z aparatów? :P
@gamma
w ulotce sie chwala najwieksza srednica bagnetu no ale w zestawie kit o jasnosci 6.3. a ktos kto kupi szkla 1.4 raczej nie bedzie uzywac z tym aparatem.
Jak jest większa średnica bagnetu, to i na ciemnym szkle 6.3 będzie jaśniej ;)
Można kupić szkła 1.4 M42, dlaczego miałby ich nie używać?
Żeby uzyskać efekty głębi ostrości i rozmycia tła na szkle kitowym trzeba wiedzieć, że można to zrobić, wystarczą większe odległości tła od fotografowanego obiektu...
Będą kupować ten aparat jak cena body wyląduje w pobliżu 5tys, stawiam że jeszcze w tym roku na Black Friday.
To przemyślana strategia. Im ciemniejsze szkło w zestawie, tym szybciej użytkownik kupi drugie, jasne szkło ;)
@ad1216
Większość filmików na FB (i zdjęć) pochodzi z przedniej soczewki telefonu i faktycznie potrzebą jest udoskonalanie owych przednich aparatów (co z resztą ma ciągle miejsce)
Natomiast nie znam, nie widzę, nie spotykam filmów kręconych aparatami (poza vlogerami rzecz jasna), to też nie widzę sensu promowania na siłę 4K w sprzętach dla ludu. Myślę, że FHD ze sprytnym AF i innymi bajerami miałoby większy sens niż cropowe 4K 120 fps.
deadi: w telefonach dla ludu też masz 4K i 120fps, walczenie z rozwojem technologii i dodawaniem nowych funkcji jest jak walka z wiatrakami, jeśli chcesz to możesz dalej nawoływać do skasowania funkcji 4K z telefonów czy aparatów, ale będzie to tak samo skuteczne i sensowne jak zawracanie kijem Wisły
A w ogóle, to po co takie wielkie ekrany w telefonach? Dwa wiersze na znaki kiedyś wystarczały. ;)
Miałem kilka aparatów głównie FF z obiektywami i byłem z nich bardzo zadowolony ale to było dobre wiele lat temu, teraz robię wszystko ... smartofnem i w zupełności to mi wystarcza.
Jakość techniczna już nie jest dla mnie tak super ważna a skupiam się na TREŚCI zdjęcia i filmu a nie oglądaniem 1:1 Dzięki temu że pozbyłem się tych systemów foto już nie mam ciągłych dylematów typu jaki obiektyw zabrać a jaki nie, czy wziąć aparat dzisiaj czy nie itd.... robię teraz lepsze zdjęcia i filmy bo smartfona zawsze mam "pod reką" a jakość z niego nadaje się nawet do wydruku.
Co do 4K to mam w smartfonie od prawie 3 lat też bardzo dobry tryb 4K 60p i to na całej matrycy :) tylko co z tego jak 1080 30kl tak w zupełności wystarcza ale trzeba napędzać rynek nowinkami typu: 4K, 8K, 16K itd.
.. no ale zawodowcy muszą wybrać jakiś system foto tylko jaki oni stanowią teraz procent całego ryku ? bo ich profesja kurczy się bardzo szybko.
Słowa kluczowe: "Jakość techniczna już nie jest dla mnie tak super ważna"...
@vulkanwawa: miliardom ludzi na świecie w zupełności wystarczy literatura w rodzaju "Faktu", ale jest też kilkaset milionów, którzy sięgają po książki = ot, taka analogia. Można powiedzieć więc, że profesja pisarzy również szybko się kurczy ;)
@ad1216
Nieczytasz uważnie.
Nieważne co kto ma tylko kto z czego korzysta i czego potrzebuje.
Nikt nie mówi o walce z technologią tylko o jej marketingu. Już dalekie lata temu była wojna na MP, a dziś jest wojna na K i Hz. W monitorach też wy^%$&ło skale w przypadku K i Hz, ale mało kto zwraca uwagę na potrzebną moc kompa by pograć w 4K i 144Hz.
Już był temat o K w przypadku nowych C. Obrabianie, przechowywanie, przysłanie materiału 4K 120fps wymaga niemałych dodatkowych upgradów. Korzyść płynąca z jego realizacji jest dyskusyjna. Oczywiście Czym innym jest kręcenie kotletów i innych wydarzeń, ale do tego też powinny służyć dedykowane sprzęty.
Więc nikt nie mówi o wycinaniu filmowaniu, a jedynie o zaprzestaniu wciskania na siłę 4K z cropem i udawania, że jest to takie potrzebne do szczęscia pospolitemu Kowalskiemu.
vulkanwawa: Tobie i wielu innym jakość z komórki wystarcza, ale komuś z rodziny zdjęć ze ślubu lub komunii jako główny fotograf lub filmowiec telefonem nie zrobisz bo będzie wstyd i obciach ;)) Filmu z jakiejkolwiek akcji w zwolnionym tempie przy 30 fps też nie zrobisz, bo wyjdzie zupełna kaszanka. Zdjęcia przyrodniczego, czy sportowego wymagającego długiego teleobiektywu też komórką nie zrobisz. Fotografów zawodowych zawsze było mało i tak pozostanie. Zmniejsza się za to liczba amatorów robiących zdjęcia lustrzankami i bezlusterkowcami, będzie to niedługo hobby elitarne, ale może to lepiej być w gronie elitarnym niż w tłumie komórkowców ;)
@vulkanwawa
Ja aż z ciekawości zobaczyłem ile P20 ma K - 4K 30 fps, ale zalecana rozdziałka to i tak 1080p 30fps ;)
@Szabla, pełna zgoda, ale taki tryb 4K jaki oferuje Z5 to taki trochę lepszy fakt, czyli np. Gazeta Wybiórcza, nawet pasuje zbieżność słowa "Wybiórcza" i crop 1.7 ;)
@Deadi: główną korzyścią z 4K 120fps jest możliwość 5-krotnego spowolnienia materiału 4K, więc nie pisz o dyskusyjnej korzyści.
Deadi: nawoływanie do zaprzestania marketingu, czy jak wolisz wciskania ludziom nowych często niepotrzebnych rzeczy jest tak samo skuteczne i sensowne jak zawracanie kijem Wisły ;)) Ale nikt Ci tego nie może zabronić. Możesz nawoływać dalej !!! ;)
@ad1216
Znów stosujesz nadinterpretację.
Nikt nie mówi by aparat zastępować telefonem.
Poza tym nikt również nie mówi o zawodowcach, którzy kręcą konkretne filmy pod konkretne zlecenie.
Mowa o zwykłych ludziach, którzy normalnie żyją, czasem gdzieś pójdą albo pojadą. Dla tych ludzi FHD z dobrym AF i manualnym trybem jest w zupełności wystarczającym sposobem na nakręcenie czego im się tylko podoba (albo na co pozwala obiektyw ;) )
Dorabianie do tego ideologii, o jakiś slow motion i inne pierdy to czysty marketing i wmawianie potrzeby, że Kowalski potrzebuję nakręcić wnuka na rowerze w SM 4K by cały świat dokładnie mógł zobaczyć ile wnuk kowalskiego ma piegów na czole. Jeśli ktoś chce to przecież nikt nie zabrania... nawet puszką za 8500 :)
@Szabla
Zgoda, nikt nie kwestionuje potrzeby istnienia 4K 120fps, ja kwestionuję próbę wmawiania, że każdy posiadacz X sprzętu tego potrzebuje ;)
Na całe szczęście, ludzi są różni. Jednemu do szczęścia wystarczy puszka Mocnego i kanał sportowy, a inny potrzebuje islandzkich wodospadów fotografowanych w świetle zorzy polarnej :)
Z5 jest beznadziejnie wyceniony.
Jak korpus będzie kosztował 5000 i z obiektywem za 6500 to można wrócić do tematu zakupu.
Z6 kosztuje od 6750.
Nikkor Z 24-50mm f/4-6.3 wycenili na 2100 link
Za tyle samo można kupić bardziej uniwersalny Canon RF 24-105mm f4-7.1 IS STM
Ciekawszy Panasonic 20–60mm f/3,5–5.6 to 600 euro czyli ~2700 zł,
a Sony FE 28-70mm f/3.5-5.6 można kupić już za 1000 zł.
Oferta Nikon nie jest skierowana do osób szukających taniego bezlusterkowca pełnoklatkowego.
Deadi: czy tego chcesz czy nie ale kwestionujesz potrzebę pracy działu marketingu w Nikonie i w innych firmach. Musze Cie zmartwić, jeśli nawet szef działu marketingu Nikona czyta Twoje płomienne apele to on nie zrezygnuje z pracy i nie zlikwiduje swojego działu, czyli dalej będzie wciskał swoje produkty i wmawiał ludziom, że tego potrzebują ;))
Brawo Nikon,
aparat fajny, zapewne bardzo ergonomiczny i ma wystarczające osiągi - ale jakiś taki paskudny z tym "kominkiem"....
Kitowy obiektyw to żart.
Interesuje mnie jak jest "wmontowany" Autofocus fazowy w matrycę Z5, bo jeżeli ona stara, a AF jest z Z6 to w takim razie jest osobny "Secondary sensor PDAF", a jeżeli tak, to można go wyłączyć w momencie fotografii statycznej np. krajobrazu (tryb pure), aby pozbyć się problemu "pdaf banding".
link
link
Czyli w efekcie w Z5 może dać lepszy obrazek...
Root_mistrz, co rozumiesz przez "Secondary sensor PDAF"?
FHD w filmie jest dobry pod warunkiem, ze to jest prawdziwy FHD, a nie niby FHD ktory ma szczegolowosc 720p
dlatego warto by aparat mial 4K, ktore mozna przerobic do FHD i uzyskac bardzo dobre FHD a takze do ewentualnej stabilizacji i kropowania.
ten aparat teoretycznie ma 4k, ale z takim cropem, ze generalnie nie da sie tego uzywac.
wiec praktycznie ma tylko FHD, nie wiadomo o jakiej jakosci - cos co inni mieli juz sto lat temu
zdjecia bedzie robic dobre, ale dobre zdjecia robia wszystkie inne FF, wiec placenie 8.5k zl za ten aparat to wg mnie smiech na sali
i jeszcze Nikon wali glupa w ulotce marketingowej mowiac o malej glebi ostrosci zarowno w filmie jak i zdjeciu - tylko zapomina dodac, ze trzeba zmienic szklo na jasne a tego klinet entry level moze nie wiedziec poczatkowo.
wiec otrzymujemy za 8.5k aparat, ktory robi zdjecia w FF - to ja wole kupic sony A7, serio, bo za roznice w cenie moge kupic troche szkiel, a nie miec aparat z kitem 6.3
dla mnie ten aparat wlasnie przez brak 4k z pelnej matrycy to przegiecie, a w tej cenie to istny syf
link
link
link
Takie 24-50mm się kiedyś robiło.
Pentaxowy 24-50 idzie dziś kupić za około 600zł, choć ma dobre 30 lat. Metal szkło i niewiele plastiku. Optycznie pewnie łyka wszystkie dzisiejsze KITy, taki to postęp w fotografii ;)
Wyobraźcie sobie najnowszego Golfa porównać do Golfa 1, który teoretycznie kosztowałby 30% wartości najnowszego. Jakaś totalna abstrakcja i totalne pomieszanie z poplątaniem.
Troszke nie na temat, ale ogladajac Z5 yt zasugerowal mi ten test Dp.
Pentax 110 na u43.
Sa to manualne, uproszczone soczewki, ale ich wielkosc jest porazajaca, nawet na u43 body wygladaja mikroskopijnie.
Mowia ze nie sa zaostre, ale na zalaczonych fotkach jest super.
Czegos takiego mi brakuje.
Male powinno byc male, a nie male ale sprawiajace wrazenia jakby koks.
@Bahrd
Chodzi mi o to, że autofocus fazowy w ML jest w matrycy, a ta jest niby stara FSI-CMOS, prawdopodobnie z D750, ale tam w lustrzance nie było w matrycy pikseli fazowych, był odrębny moduł autofocusa fazowego. link
Zatem jeżeli jest stara matryca z D750 bez pikseli fazowych, to na matrycy powinien być dodatkowy moduł spełniający funkcję PDAF (secondary sensor).
Coś tu nie trybi.
Trudno orzec [ link - artykuł długi i ciekawy o projektowaniu matryc przez Nikona, ale ani słowa o AF], więc można pogdybać: układ "fazowy" AF na matrycy można zrobić na dwa sposoby:
- przysłaniając pół mikrosoczewki (historycznie pierwsze chyba sensory CX od Aptiny i Nikony z serii 1, potem Canon i SONY (chyba nadal)),
- umieszczając pod mikrosoczewką dwie fotodiody (Canon DP AF i ostatnio również Samsung).
Jeśli więc matryca była "gotowa", to drugi pomysł nie wchodzi w rachubę. Stąd pewnie "tylko" przysłonięto piksele. I teraz - jeśli dodano do tego osobny odczyt - to można uznać rozwiązanie za "secondary sensor PDAF", jeśli nie dano (i wszystkie piksele czytane są jednocześnie - na co wskazuje stosunkowo mała liczba kl/s), to możliwe, że faktycznie banding się nie pojawi...
@Deadi
Ty naprawdę wierzysz w to co piszesz o tym starożytnym zoomie Pentaxa? Już wielokrotnie, nawet tu na Optyczne.pl w testach szkła Pentaxa były odzierane ze swojej mitologii. 90% ich starego szpeju nie daje rady na nowych matrycach, zwłaszcza FF, w tym nawet topowe Limited 31 f1.8 ;P
Ale na starych matrycach daje radę, zwłaszcza że chodzi o obiektyw zoom o jasności 2,8 zaprojektowany dla matryc APS-C. A na nowych matrycach to wiadomo, musi być taki ze światłem 6,3 bo przy jaśniejszych obiektywach matryca dostaje olśnienia.
@staytuned
Pobaw się F70-210 (szybkość AF) to zrozumiesz o czym piszę.
Szkło ma 30 lat, a zawstydza wiele współczesnych konstrukcji.
Ten sprzęt to pieśń przeszłości. Mam pod ręką lustro N i ten aparat zostanie ze mną do końca bo w tej chwili nie opłaca się go odsprzedać. Lustro daje duży komfort póki co. Natomiast jeśli chodzi o bezlustra mamy całą gamę świetnych, małych i dużych Panasów, Sony, Olków, Fuji itd. Nie każdy oferuje FF, ale na obecnym etapie rozwoju każdy z tych aparacików daje więcej niż możemy wykorzystać.
zapomniałem napisać, już takiego grzmota bym nie kupił :)
W nowym systemie Nikona brakuje mi tanich małych stałek.
A w Z5 póki co brakuje mi tylko filmowania w sporo zwolnionym tempie, jak w Fuji.