Za nami kolejny ciekawy tydzień. Poznaliśmy nowe produkty Olympusa, Pentaksa, Sigmy, Tamrona oraz MS Optics. A co przed nami? Odpowiedź tradycyjnie znajdziecie w naszym cyklicznym zestawieniu najciekawszych plotek.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł.
7Artisans
7Artisans 35 mm f/1.2 Mark II
W sieci pojawiły się zdjęcia nowej wersji obiektywu 7Artisans 35 mm f/1.2. Jest to model zaprojektowany z myślą o współpracy z bezlusterkowcami wyposażonymi w matrycę formatu APS-C, a w najnowszej odsłonie ma być on oferowany także z mocowaniem Nikon Z.
Canon
Wysyp nowości dla filmowców
Plotki głoszą, że jeszcze w tym miesiącu czeka nas wysyp nowości firmy Canon skierowanych dla filmowców. Oprócz nowych kamer z serii XC oraz XF mamy poznać dwa kamkordery nowego systemu bazującego na mocowaniu RF. W sieci pojawiły się już domniemane specyfikacje nadchodzących produktów. Oto one:
Canon Cinema EOS R200
- matryca Super 35mm 4K znana z EOS C200,
- brak stabilizacji,
- bagnet RF,
- wbudowany filtr ND (10EV)
- CLog 2 i CLog 3,
- tryby wideo do 4K60 i 1080/120,
- wewnętrzny zapis z kodowaniem 4:2:0 8 bit,
- brak formatu RAW,
- dwa akumulatory LP-E6NH,
- cena: 3500 USD.
Canon Cinema EOS R300
- matryca Super 35mm 4K znana z EOS C300 Mark III,
- brak stabilizacji,
- bagnet RF,
- wbudowany filtr ND (10EV)
- CLog 2 i CLog 3,
- tryby wideo do 4K60 i 1080/120,
- wewnętrzny zapis z kodowaniem 4:2:2 10 bit,
- brak formatu RAW,
- akumulatory BP-A
- cena: 6300 USD.
Canon XF505
- następca XF205,
- matryca 1-calowa znana z HX705,
- 12G-SDI oraz karty SD,
- obiektyw z 15-krotnym zoomem,
- akumulator BP-A.
Canon XC20
- następca XC10/XC15,
- matryca 1-calowa znana z HX705,
- slot na kartę CFexpress i SD
- obiektyw z 10-krotnym zoomem o stałym świetle f/2.8,
- LP-E6NH.
Nowe bezlusterkowce EOS M
Pojawiają się kolejne doniesienia na temat nadchodzących bezlusterkowców Canon EOS M. Podobno w tym roku producent zamierza zaprezentować dwa nowe modele. Pierwszym z nich będzie flagowy EOS M7 wyposażony w 32-megapikselowy sensor znany z EOS-a M6 Mark II, system stabilizacji oraz dwa sloty kart pamięci. Drugim z modeli ma być Canon EOS M50 Mark II, czyli następca M50, lecz na tę chwilę nie znamy szczegółów jego specyfikacji. Obydwa aparaty mają być zaprezentowane w czwartym kwartale.
DJI
DJI Mavic 3
Wygląda na to, że wielkimi krokami zbliża się premiera drona DJI Mavic 3. Do sieci wyciekł bowiem wniosek patentowy chińskiego producenta, w którym opisano nową wersję bezzałogowca. Mavic 3 ma być wyposażony w większą kamerę, ulepszony akumulator, a jego sensory mają być rozmieszczone w nieco inny sposób.
Fujifilm
Dwa bezlusterkowce na horyzoncie
Mówi się, że przed końcem roku podatkowego (31 marca 2021) firma Fujifilm zaprezentuje dwa bezlusterkowce średniej klasy. Co ciekawe jeden z modeli ma być zupełnie nowym produktem i nie będzie to następca ani X-T30 ani X-E3.
Fuji wypuści coś przełomowego? Większość firm przed upadkiem tak czyni.
Maleństwo od 7Artisans komicznie wygląda na tym wielgachnym bagnecie Z7.
handlowiec-jesteś tak samo nudny i przewidywalny jak ten z wioski,czy jak mu tam...
Nikon Z-mount lens roadmap
link
-compact: 28mm i 40mm
-Micro Nikkor: Z 50mm i 105mm S-Line
- 24-105mm S-Line i 100-400mm S-Line
-18-140mm DX
- 200-600mm
A Samsung korzysta z pandemii [ link ]:
"The global spread of the Covid-19 coronavirus also played a role in Samsung’s greater market share, as many U.S. consumer electronics companies are delaying the launch of new products, using Sony’s image sensors, while Samsung’s major clients in China have raised their order volumes of image sensors." i pręży "mózgowe muskuły" w Nature [ link ]: "Here we demonstrate subwavelength scale color pixels in a CMOS compatible platform based on anti-Hermitian metasurfaces".
EOS R200 - 4:2:0 i 8 bitów w 2020 roku w kamerze z dużą matrycą i wymienną optyką to jakiś smutny żart. Choć pewnie zaraz się znajdzie jakiś marketingowiec Canona udowadniający mi że 8 bitów to najlepsze co spotkało ludzkość od czasu wynalezienia destylacji
@Amadi
Za coś trzeba brać te dodatkowe prawie 3tys $.
Amadi: zależy jaka cena będzie, jeśli będzie odpowiednia to chętni się znajdą. Popelniasz błąd oceniając potrzeby wszystkich tak jak swoje potrzeby
cena w Polsce
Tymczasem za wschodnią granicą... link
"7Artisans 35 mm f/1.2 Mark II
[...] Jest to model zaprojektowany z myślą o współpracy z bezlusterkowcami wyposażonymi w matrycę formatu APS-C [...]"
No właśnie - zaprojektowany do APS-C,
a na zdjęciach pokazywany jest z korpusem Z6 (FF).
a nadal nic o sigmie 150-600 na bagnet e... szkoda
@Szabla
Jakich użytkowników Sony nazywasz "Januszami Photography"?
link
Dwa tygodnie temu była taka informacja w plotkach:
"Mówi się, że Canon nie planuje wprowadzać na rynek następcy EOS-a 5D Mark IV. Producent jednak jest świadom tego, iż wciąż jest sporo użytkowników, którzy wolą fotografować lustrzankami, niż bezlusterkowcami i dlatego przygotowuje z myślą o nich nowy produkt. Na tę chwilę niestety nic na jego temat nie wiadomo. "
Nikt nie podjął tematu w komentarzach.
Jak myślicie. Co to może być?
Skoro to nie Canon 5D/6D, 1D dopiero co dostał nowy model, to co?
7D Mark III?
@Arek
Proszę poprawcie to komentowanie, bo od lat ludzie piszą, że macie buga i ciągle mi się zdarza, a bug jest 100% powtarzalny.
1. Otwórz news A
2. Otwórz news B
3. Komentuje news A
Twój komentarz wyląduje w B zamiast w A...
handlowiecupc - Fuji Vaccine X1A
PDamian :D
Szabla, jak się Dejery5000 dowiedzą że są Januszami z A7III to już nie będą kręcic filmików jak ich używać i będziesz im musiał wysłać A9 :D
Aż strach pomyśleć jak nazywa tych co kupili od Sony aparaty aps-c.
Bardzo to profesjonalne z jego strony.
Takie Brajankowe 😝
Dobrze widzę że obiektywy 7artisans pojawiły się w bazie?
link
Mgkiler, próbowaliśmy z kolegą Ryszardo temat podjąć, ale bez jakiegoś entuzjazmu...
A Canon chyba też ♫ poczuł, że chociaż pała, to przyczyna pałania nowa ♫.
Po mojemu, to jest tak, że Cwanon ewentualnie wyskoczy z czymś nowym jak pojawi się koncepcja popsucia jakiegoś dobrego rozwiązania. Np mamy obiektyw metalowy, zrobimy plastykowy. Może też być inaczej, że coś wymyślą, ale jak chcą sprzedać super-obiektywy z jakimiś niezwykłymi optyczno-anthermitowskimi powierzchniami z super-plastyku redukującego CA, to wychodzi coś za 15 kpln. Nie liczył bym na atrakcje.
@mgkiler
"Proszę poprawcie to komentowanie, bo od lat ludzie piszą, że macie buga i ciągle mi się zdarza, a bug jest 100% powtarzalny."
Nie liczyłbym na to. Zgłaszałem wielokrotnie. Raz mi odpowiedziano że nie ma problemu a pozostałe zgłoszenia pozostały bez odpowiedzi.
Przykre jest to tym bardziej, że błąd nie jest losowy ale powtarzalny więc jego wytropienie to maks godzina pracy studenta albo 15 minut pracy programisty, czyli mówiąc kolokwialnie to są jakieś grosze. Osobiście w takie sytuacji wielomiesięczne trwanie tego błędu odbieram jako brak szacunku dla czytelników tego portalu.
Ja tam czekam na nowego bezlusterkowca od Sony, czyli albo A5, albo A6 z pełna klatka podstawowa w przystępnej cenie. Wszedlbym w Canona lub Nikona, ale tam jest bieda z obiektywami. Nie ma się co czarować - Sony, to kompletny system z mnostwem szkiel do wyboru, nie tylko systemowych. Moje marzenie to Zeiss 16-35mm f4 (ciągle drogi), + puszka od sony FF, Mam nadzieję, że uda mi się do końca roku odłożyć trochę kasy na ten zestaw
@PDamian
"Aż strach pomyśleć jak nazywa tych co kupili od Sony aparaty aps-c."
Myślę że nie jestem odosobniony w myśleniu że ten pan robi firmie w której pracuje więcej szkody niż pożytku. Ale skoro pracodawca tyle lat toleruje takie a nie inne zachowanie to może widzi to inaczej...
@ boa ksztusiciel:" Wszedlbym w Canona lub Nikona, ale tam jest bieda z obiektywami. " Dziwne... Powiedziałbym, że dokładnie na odwrót :-)
A u Canona ów upragniony 16-35/4 jest nawet tańszy, ale... "Lecz co można poradzić, kiedy się ktoś uprze?"
@mgkiler
Tak to będzie 7D Mark III w wersji M7 ze stabilizacją matrycy 32MPix
Natywnych szkieł systemowych do bezluster FF Sony ma w swoim E więcej niż Canon w RF i Nikon w Z, i domyślam się że o to chodzi. Nie każdy lubi przejściówki i adaptery (ja też nie lubię).
@Bahrd
skoro o partyzantce z adapterami mowa to nie zapomnij że są adaptery na
sony a/minolta ,canona , nikona z własnym silnikiem , a nawet leice więc manuale też mają af
Z degustibusem się nie dyskutuje, ale raz jeszcze:
link
Akurat ta konstrukcja mnie przekonała, że zakup bezlusterkowca nie musi być kompletną katastrofą. Tak po mojemu, to oczywiście problem z brakiem szklarni bierze się właśnie z decyzji, że bezlusterkowiec. Oczywiście konieczność stosowania adaptera (czyli interface?) trudno uznać za zaletę, ale w praktyce to dobrze działa. Nie wiem jak "obce" adaptery, ale podejrzewam, że może się opłacić za możliwość podłączenia czegoś takiego:
Venus Optics LAOWA 9 mm f/5.6 FF RL
bo faktycznie przejściówki na Canona RF są.
Z mojej praktyki, to jak się ma pod ręką i lustrzankę i bezlustro, akurat w systemie Cwanon nie wygląda to źle, właśnie dzięki przejściówkom.
RF200 - 8 biitów 4:2:0
Można to skomentować krótkim "xD". Nawet weselnicy obecnie oczekują 10 bitów
Już by mogli dorzucić te 4:2:2 8 bit w RF200, w moim C100 różnica między 4:2:0 a 4:2:2 naprawdę przy gradingu jest zauważalna. Za cenę 3500 usd byłoby to zaakceptowalne i może sam bym się zastanawiał nad zmianą swoich C100 na ten sprzęt.
Wojt_wro, Kmicic,
Wydaje mi się, że używanie systemowych konwerterów i tulejek, to jednak regularne działania bardziej niż partyzantka. ;)
Co kto lubi - jasna sprawa... Sony ma świetne aparaty FF i imponujący zestaw szkieł. Ale warto - myśląc o "wchodzeniu w nowy system" uwzględnić ambitne plany Nikona w zakresie szkieł.
Ja bym dodał, że poza korpusami i szkłami ważne są też inne akcesoria, np. lampy.
A tu NiC prowadzi o parę długości (wraz z producentami niezależnymi).
Olympus też miał ambitne plany, wiec może jednak wolałbym mieć wybór dziś niż w mglistej przyszłości na niepewnym rynku...;)
Choć ogólnie to myślę że przewaga Sony w natywnej szklarni na bezlustrach FF która jest dzisiaj, za jakieś 3 lata się zniweluje, a i plany Nikona i ostatnie premiery Canona wskazują że wchodzą już "all in!" w bezlustra. Ogólnie powoli dochodzimy do momentu gdzie wybór między tą wielką trójcą to już kwestia czystych preferencji. Nie będzie już złych korpusów, najnowsze serie to już bedą takie kombajny że trzeba by naprawdę być leniem żeby nie znaleźć nic dla siebie.
Dla mnie personalnie Canon w bezlustrach zawsze będzie synonimem lidera, marki ergonomi i pięknych kolorów, Sony AF, matryc i malutkich korpusów (no fajnych szkieł od Tamrona i Sigmy), a Nikon czymś pośrodku z cześcią zalet tej dwójki. Wybór między nimi to takie trochę pytanie jak "Czy Mercedes, czy BMW czy Audi", co kto lubi. Przynajmniej za jakieś 3 lata, bo aktualnie skłaniam sie ku Sony właśnie dzięki ich rozbudowanej natywnej szklarni.
W apsc trochę inna bajka, a w lustrzankach to już zupełnie, ale za kilka lat uważam że będzie to raczej pieśń przeszłości. Chyba że nas zjedzą smartfony jednak, jakimś cudem.
Kto projektuje te nikony, przecież ten ich wizjer wygląda tak śmiesznie, jak by to była zabawka. Wydawałoby się, że poważna firma, poważne pieniądze, wszystko przemyślane. Porównując to do eleganckiego wyglądu Sony, Fuji, czy Olympusa, wygląda to jak karykatura.
Wojt, zgoda - ale kolega Boa pisał też o planowanym A5 i o tym, że zbiera na Zeissa, więc kiedy "dokładnie, planety w rządku ustawią się ładnie", to Nikon będzie być może już nie tylko "systemem w zamierzeniach".
Przejściówka z wkładką na filtry, o której pisze Baron, to też argument "za" - z gatunku tych, na które zwrócił uwagę Filemon.
@jarekzon - nie wiem kto, ale zapewnie głównie inżynierowie. Dlatego to najlepszy EFV do tej pory.
@PDamian
Dzięki za linka, ja czekam na compact 40 mm
Mam nadzieję, że będzie to prawdziwy pancake, jeśli by miał jeszcze hamulec na ringu jak szkła leici to by było cudo, a światło może być nawet f/4 - przeżyję :-)
Natomiast jak go zrobią f/1.8 to znowu będzie tak samo wyglądał jak 50 czy 35 w tym systemie, które wyglądają jak 24-70 f/4, czyli kloce :-)
@PDamian:
"Brajanek" - zrobileś mi dzień!
:-)
Serdeczności na nowy tydzień.
@filemon_se 10 sierpnia 2020, 08:59
"Ja bym dodał, że poza korpusami i szkłami ważne są też inne akcesoria, np. lampy.
A tu NiC prowadzi o parę długości (wraz z producentami niezależnymi)."
I dlatego A7-ki mają czas synchronizacji 1/250s, podczas gdy NiC - 1/200s :)
Gdybyś nie zauważył, to producenci niezależni nie kończą się na Yongnuo (które notabene oszukiwało na liczbie przewodniej) i np. Godox/Quadralite robi obecnie lampy i wyzwalacze radiowe pod wszystkie systemy.
@Maciek
Czas synchronizacji mają znaczenie w lampach z małą liczbą przewodnią np 36 60 chyba wiesz o tym?
@Stivenson, czas synchronizacji zawsze ma znaczenie. Dlatego boleję, że mój Canon 6D ma tylko marne 1/160, nawet nie 1/200. Przy doświetlaniu w pełnym słońcu lampą Canon 580EXII, pomimo przyzwoitej liczby przewodniej, brakuje tego, że w tryb HSS muszę wejść już powyżej 1/160 s.
@baron13
"Akurat ta konstrukcja mnie przekonała, że zakup bezlusterkowca nie musi być kompletną katastrofą. "
No, ale jak ludzie ci o tym pisali już dawno temu, że to jedna z zalet posiadania bezlustra, to oczywiście trzeba było ich obrażać, prawda?
@komor
Owszem ja się z Tobą zgadzam ale jakby to określić są inne lepsze rozwiązania aby pracować przy tym mocno specyficznym i wymagającym oświetleniu. No tą lampką też deep octa nie napędzisz jak już chciałbyś pójść w jakość
@Stivenson, ale to chyba o jakichś innych zastosowaniach piszesz, studio w plenerze, tak? Maciek wspomniał o czasie synchronizacji w kontekście lamp, uznałem, że rozmawiamy o reporterskich lampach z TTL, bo w kwestii studia i pracy w manualu to chyba żaden system nie ma problemów, żeby dało się zdalnie wyzwalać lampy? Jak ktoś potrzebuje zamrozić ruch w studio, to wtedy są schody, pewnie to masz na myśli?
ten bug o którym piszecie jest cechą tego forum a nie wadą ;)
@lord13: jak mi się zdaje sam sobie wynalazłem ów adapter z filtrami. Ale jeśli się mylę, to z pewnością dasz linka ;-)
W kwestii lamp: niestety czas błysku na 1/1 to będzie 1/200 sekundy. Jak się skróci czas naświetlania, to już nie zmieni się stosunek błyskowego do zastanego, oba będą jednakowo słabsze. Nie sprawdzałem tego na lampach typu atlas 600 (jak komuś bardzo potrzeba, to sprawdzę) ale zdaje mi się, że to cecha konstrukcyjna współczesnych lamp. A niestety, przy zmniejszaniu energii błysku nie jest tak piknie, że nam się czas błysku proporcjonalnie skraca. ekspozycja się zgadza, czas błysku nie. Tak, że nie przywiązywałbym takiej wielkiej roli do czasu synchronizacji.
@baron13
"jak mi się zdaje sam sobie wynalazłem ów adapter z filtrami."
Co sobie wynalazłeś? Przecież o możliwościach używania wszelkiej maści adapterów do bezluster, w tym adapterów z kieszonką na filtry czy adapterów T-S to już dawno była mowa, bo to przecież nie jest wymysł ostatnich miesięcy, tylko jakoś wtedy nie przeszkadzało ci to w trolowaniu. Zresztą, już jakiś czas temu wielu ludzi pisało, że jak Canon bardziej się zaangażuje w bezlustra, to zmienisz narrację. No i jak widać przewidywalny jesteś jak dziecko.
Na co dzień używam m.in. SB-700.
link
(i tak, czytam pdf i instrukcje (nie oglądam filmów na yt)).
str. 146
Dane techniczne
Czas trwania błysku (ok.)
1/1042 sek. przy mocy M1/1 (pełna moc)
1/40000 sek. przy mocy M1/128
@filemon_se, już prostowaliśmy te nieprawidłowe informacje od Barona. On pisze o lampach studyjnych z tradycyjnymi kondensatorami. Lampy reporterskie oraz nowoczesne studyjne (np. takie z TTL) są sterowane tranzystorami IGBT i tam czasy są krótkie – im mniejsza energia błysku, tym krótszy czas. W żadnym razie okolice 1/200 s, jak pisze Baron, znaczni krótsze, stąd potrzeba obchodzenia problemu czasu synchronizacji migawki, tryby HSS itd.
@komor: raz jeszcze. Zmierzyłem przebieg natężenia światła w lampie Reporter 200 Quadralite. Oczywiście, że jest sterowany elektronicznie, prawie na pewno IGBT. Niestety, przy ustawianiu małej energii błysku rzędu 1/128 nie dostajesz krótkiego impulsu światła, jest coś innego, przebieg krótszy, ale złożony z części szybkiego prawie prostokątnego narostu i zanik nieeksponencjalny. Mierzyłem natężenie światła, fotodiodą, nie prąd. Z tego mogą wynikać różnice z danymi firmowymi.
@Baron: Wrzuć gdzieś wykres tego zmierzonego natężenia od czasu. Quadralite na swojej stronie podaje, że Reporter 200 ma przy 1/128 czas t0.1 równy 1/13000 lub 1/11300 zależnie od głowicy. Jeżeli zmierzyłeś i wyszły Ci inne wyniki niż u producenta, to warto byłoby je upublicznić (wraz z procedurą pomiaru). Sam jestem ciekawy jak jest w rzeczywistości.
@komor
"ale to chyba o jakichś innych zastosowaniach piszesz, studio w plenerze, tak?"
Tak chodziło mi o sytuację z dużą ilością światła zastanego. Generalnie mój post miał mieć bardziej wydźwięk taki, że nie ma się co obawiać wchodzenia "na krótszy czas migawki" od minimalnego czasu synchronizacji. Owszem moc lampy w HSS maleje ale jak chce się bardziej przebić światło zastane to łatwiej użyć mocniejszej lampy, zbliżyć ją do obiektu niż czepiać się tego że migawka ma tylko do 1/150 1/200 czy 1/250 MCS.
@_pk: jest dość prawdopodobne, że te "fabryczne" czasy to efekt pomiaru prądu wyładowania. Ja podpiąłem do oscyloskopu diodę BYP 44 i zwartą opornikiem 1 kiloom dla wyeliminowania wpływu pojemności złącza i wejścia oscyloskopu. Mierzyłem więc światło. To ma prawo być zupełnie inaczej, bo generalnie cały układ potrzebuje czasu by stracić energię po wyładowaniu. Akurat nie mam zapisywałem pomiarów dla krótkich czasów, ale nie ma problemy z ich powtórzeniem. Dodam, że na moje oko, przy sterowaniu elektronicznym wyładowaniem, nie ma sensu podawanie czasów w starej nomenklaturze typu t 0,1 bo to wyładowanie ma zupełnie inny przebieg niż w przypadku podłączenia palnika wprost do kondensatorów.
Pochwalę się swoim eksperymentem.
Nastawiłem manualnie moc na lampie 1/1,
Czas otwarcia migawki 1/4000 (program M), f16 - zdjęcie ściany.
Wyszedł mi cienki przepalony pasek pasek na górze zdjęcia, a potem sama ciemność.
Można samemu spróbować.
A - systemowych lampach trzeba zakleić pin na stopce - inaczej wymusza czas synchronizacji.
Pozwolę sobie na sugestie, jak sobie radzić z ewentualnym przebijaniem światła zastanego: lampa możliwie blisko. Kupiłem dość przypadkowo miniaturowe sofboksy fi 30 cm na lampy systemowe i używam tego z Reporter 200. Da się nadziać. No i przysuwamy możliwie blisko , jak walczymy ze słońcem, to mniej niż 1 metr.
@Stivenson: „Owszem moc lampy w HSS maleje ale jak chce się bardziej przebić światło zastane to łatwiej użyć mocniejszej lampy, zbliżyć ją do obiektu niż czepiać się tego że migawka ma tylko do 1/150 1/200 czy 1/250 MCS” – w reporterskiej sytuacji nie bardzo, bo nie wyobrażam sobie zakładania sobie na gorącą stopkę w aparacie Reportera 200 zamiast Canona 580EX II. A nic wiele mocniejszego z TTL, ale w podobnej wadze i rozmiarach niż klasyczny speedlite Canona to już chyba się nie znajdzie. :) Wtedy MCS może mieć znaczenie, szczególnie różnica między 1/160 a 1/250, jeśli ekspozycja jest tak akurat na granicy. Ale w przypadku zastosowań innych, oczywiście masz rację.
Chciałem zauważyć, że zauważyłem ofertę wspaniałych obiektywów Canona f/11 na mocowanie R. Na moją kieszeń, to chłopaki przestrzelili:
link
Po mojemu, to entuzjazmu nie będzie. Poczekamy ewentualnie na testy Optycznych, albo podobne, ale 600 mm to kicha nie ma startu ani do Sigmy ani Tamrona. 800 mm obawiam się, że np jak dla mnie to nie dla mnie, Argument, że Samyang 800 mm może się wydać szalony, ale to naprawdę wystarcza, a przysłona różnicy nawet biorąc po uwagę, że T musi być mniejsze za tę kasę raczej opłaci się poćwiczyć migawkę. Rozczarowanie.
@komor
Przyszedł mi taki pomysł aby jeden koniec założyć na aparat a baterie i jednostekę sterująca na pasek link choć nie znam nikogo kto by go w ten sposób używał :D
200-ttl-extension-flash-head
link
"Na moją kieszeń, to chłopaki przestrzelili:"
Czy ja wiem... Ceną jednego trafili w sam środek stopy, a drugiego - kolana... ;)
PS
Ale do zobaczenia pasków na Jowiszu się nada...
@Stivenson, znam tę głowicę, może to jest jakiś pomysł, tym bardziej, że Reportera 200 już mam, o ile da się założyć na to Lumiquesta. :) Nie wiem tylko na ile Reporter sprawdzi się w TTL-u w dynamicznych sytuacjach, ale można spróbować sprawdzić.