Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Spore straty Olympusa

Spore straty Olympusa
16 listopada
2020 07:22

Firma Olympus opublikowała raport z wynikami finansowymi działu obrazowania za pierwsze półrocze roku fiskalnego 2021 (okres od początku kwietnia do końca września 2020). Nie wygląda on niestety zbyt optymistycznie.

W porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, obroty działu obrazowania firmy spadły z 20.8 do 13.7 mld ¥, a straty zwiększyła z 4.9 do ogromnej wartości 48.5 mld ¥. Za sytuację odpowiedzialny jest w zdecydowanej większości trzeci kwartał 2020 (drugi kwartał roku fiskalnego), w którym straty wyniosły 46 mld ¥. W analogicznym okresie roku poprzedzającego było to jedynie 3.1 mld ¥.

Spore straty Olympusa

Dodatkowo firma spodziewa się, że straty na koniec roku będą jeszcze większe.

Pełna treść raportu jest dostępna na stronie Olympusa.


Komentarze czytelników (32)
  1. boa ksztusiciel
    boa ksztusiciel 16 listopada 2020, 07:32

    No nie wygląda, nie wygląda, ale sami są sobie winni. Za szybko podjęli decyzję o sprzedaży działu, a po drugie wystarczyło odświeżyć portfolio i wsłuchać się w głos klientów. Em5 mark III w magnezowym korpusie z joystickiem zrobiłby dobre wrażenie, a premiera em1 mark III powinna odbyć się dopiero teraz wraz z nową matrycą itp. No odgrzewanie kotletów przez dłuższy czas nie mogło się dobrze skończyć dla nich. Dawanie plastikowych body z gorszą baterią i matryca sprzed 5 lat tj. w em5 mark III, to nie był dobry pomysł, no ale cóż. Skzoda mi ich zs design, wzornictwo, bo jest genialne, za uszczelnienia i za stabilizację, papa Olympusie

  2. RobKoz
    RobKoz 16 listopada 2020, 08:11

    @boa ksztusiciel

    "Skzoda mi ich zs design, wzornictwo, bo jest genialne"

    Moim zdaniem olki to były (forma przeszła zamierzona) najładniejsze bezlustra.

  3. HH
    HH 16 listopada 2020, 08:13

    Muszę się zgodzić - odgrzewanie kotletów z jednej strony, a z drugiej strony robienie korpusu pro (EM-1X - ktoś jeszcze pamięta?) który nic nie wnosił, a kosztował krocie. Mi szkoda nie będzie, bo miniaturyzacja to był po prostu zły kierunek w fotografii.

  4. deel77
    deel77 16 listopada 2020, 08:16

    Olympus od kilku lat miał "pod górkę", a dziś właściwie stoi pod ścianą. Szkoda, bo lubiłem te sprzęty.

  5. molon_labe
    molon_labe 16 listopada 2020, 08:23

    Panie Amadeuszu
    moim zdaniem, winien Pan (sprostować) doprecyzować podaną informację, ponieważ przedstawiony obrazek odnosi się tylko do działalności, która nie będzie kontynuowana, czyli działu obrazowania konsumenckiego. Ze wstępu natomiast wynika, (przynajmniej dla mnie), że jest to obraz całej korporacji, a tak przecież nie jest. Raport skonsolidowany prezentuje przychody 316 mld Yenów, a zysk operacyjny korporacji w wysokości 30 mld Yenów. Zgadza się Pan ze mną?

  6. zbytek3
    zbytek3 16 listopada 2020, 08:50

    Miniaturyzacja dobra w smartfonach...
    Jesli chca zarabiac to tylko dobrze roznicowac sie od konkurencji.
    Np. podejrzewam ze Nikon wypusci na swoim bagnecie srednia klatke, wtedy pozamiata... i tak powinien zrobic kiedys Olek....

  7. Amadi
    Amadi 16 listopada 2020, 08:50

    Racja, już poprawiam :)

  8. Szabla
    Szabla 16 listopada 2020, 09:16

    Tak, średnia klatka podbije świat. Sukces murowany.
    ;)))

  9. PDamian
    PDamian 16 listopada 2020, 09:39

    Jakim cudem pod skrzydłami JIP ma to nagle przynosić zyski?
    [jak byłoby to takie proste to by wcale nie sprzedawali]
    Chodzi tylko o pozbycie się bez odpraw pracowników.

    Panasonic pewnie jeszcze coś nowego w m4/3 pokaże -korpusy
    żeby zarobić także na sierotach po Olympusie.

  10. molon_labe
    molon_labe 16 listopada 2020, 09:58

    PDamian
    przeczytaj, np ....ten, raport zanim coś napiszesz.
    ten wzrost straty działu obrazowania, obejmuje miedzy innymi rezerwę na wypłatę odszkodowania dla pracowników. Japonia to nie jakiś wczesnokapitalistyczny kraj i nie można go oceniać ..taką miarą. Tak na marginesie, Olympus Corporation to spółka giełdowa wg prawa japońskiego i jeśli masz wątpliwości co stanie się z pracownikami, możesz wysłać maila do Yasuo Takeuchi, a nie spekulować...

  11. ems
    ems 16 listopada 2020, 10:24

    @Szabla
    Wygląda na to że za parę lat na rynku pozostanie ff do aparatów pełnowymiarowych i 1" do mikroaparatów.
    Dla reszty chyba nie będzie miejsca na rynku.

  12. RobKoz
    RobKoz 16 listopada 2020, 10:27

    @PDamian
    "Chodzi tylko o pozbycie się bez odpraw pracowników."

    Brawo :-)

    @molon_labe
    "Olympus Corporation to spółka giełdowa wg prawa japońskiego i jeśli masz wątpliwości co stanie się z pracownikami"

    Ależ nikt nie ma wątpliwości. Zostało to już wyjaśnione - z Olka zostaje wyodrębniona struktura działu foto łącznie z pracownikami ale bez fabryk i ta struktura zmienia właściciela. Jedynie część pracownikó jest zwalniana i dostaje odprawy w większość nie traci pracy. zmienia się im tylko szef/właściciel

    A że nowy właściciel za chwilę wszystkich wywali to już nie będzie problem giełdowego Olka. Tym się od lat zajmuje firma JIP - sprząta. Czasem utrzyma jakąś markę jak VAIO a czasem od razu wywala ludzi sprzedaje patenty i tyle.

  13. RobKoz
    RobKoz 16 listopada 2020, 10:29

    W skrócie firma JIP robi to czego nie wypada robić giełdowym gigantom :-)

  14. tripper
    tripper 16 listopada 2020, 10:41

    Spadek przychodów o 7 miliardów (raczej wszyscy się spodziewali czegoś takiego), a strata zwiększa się o 40 miliardów?

    Jak dla mnie to coś w tym obrazku nie gra.

  15. ros28
    ros28 16 listopada 2020, 10:48

    "Firma Olympus opublikowała raport z wynikami finansowymi działu obrazowania za pierwsze półrocze roku fiskalnego 2021 (okres od początku kwietnia do końca września 2020). Nie wygląda on niestety zbyt optymistycznie."

    Genialne. Już teraz wiedzą jakie będą straty w 2012...

  16. ros28
    ros28 16 listopada 2020, 10:49

    w 2021 (wiem co to rok fiskalny)

  17. BlindClick
    BlindClick 16 listopada 2020, 10:50

    Ten raport obejmuje czas po tym jak ogloszono sprzedaz?
    Ladnie 10x wieksze straty. Och.
    Dzial obrazowania 44 mln, 4 inne.
    Ale jesli ludzie wiedzieli o przyszlosci to czego mozna bylo oczekiwac?
    Kto by kupowal teraz nawet super ladnego i uroczego Olka.

  18. ros28
    ros28 16 listopada 2020, 10:52

    ... ale przyznać trzeba, że w porę sprzedali.

  19. molon_labe
    molon_labe 16 listopada 2020, 11:07

    @RobKoz
    - taka konstrukcja jest prawnie zabroniona.
    - pierwotna wersja umowy została we wrześniu/październiku zmieniona, stąd mowa w raporcie o przedłużaniu się czasu na przeniesienie IMD
    - pracownicy, których dotyczy zmiana otrzymują odszkodowanie, to nie jest wynagrodzenie.

  20. tripper
    tripper 16 listopada 2020, 11:10

    Qrde, ślepy jestem, jak byk stoi:

    "strata wynika głównie z kosztów sprzedaży działu"

    To teraz ma to sens. Bo sama sprzedaż produktów w drugim kwartale wzrosła względem pierwszego kwartału.

  21. r2mdi
    r2mdi 16 listopada 2020, 11:10

    RobKoz:
    U nas taki Inpost ćwiczył ten wariant rozwiązywania umów z listonoszami. Rach, ciach i po problemie. A, że ludzie na bruku? To przecież nie jest ważne.

  22. PASQD_PL
    PASQD_PL 16 listopada 2020, 13:04

    Za 13k pln: 2 topowe, uszczelnione korpusy i dwa doskonałe obiektywy ze światłem 1.2. Kto dałby mi więcej za mniej?

  23. HH
    HH 16 listopada 2020, 14:06

    Doskonałe na swoim podwórku, ale jak się wychyli na teren FF albo nawet APS-C, to dostaje zadyszki. :)

  24. thorgal
    thorgal 16 listopada 2020, 15:13

    @PASQD_PL

    "Za 13k pln: 2 topowe, uszczelnione korpusy i dwa doskonałe obiektywy ze światłem 1.2. Kto dałby mi więcej za mniej?"

    To dlaczego się nie udało? Znowu.

  25. RobKoz
    RobKoz 16 listopada 2020, 15:37

    @tripper

    "Spadek przychodów o 7 miliardów (raczej wszyscy się spodziewali czegoś takiego), a strata zwiększa się o 40 miliardów?

    Jak dla mnie to coś w tym obrazku nie gra."

    Wysokie koszty własne. Przeinwestowanie.

    @r2mdi

    "U nas taki Inpost ćwiczył ten wariant rozwiązywania umów z listonoszami. Rach, ciach i po problemie. A, że ludzie na bruku? To przecież nie jest ważne."

    Nie zapominaj że InPost wygrał przetarg na dostarczanie urzędowych przesyłek. Obecny rząd ten przetarg unieważnił niezgodnie z prawem i InPost nie miał dla tych ludzi roboty. Mieli do wyboru paść jako całość albo tylko ubić przesyłki listowe.

    Za kilka lat InPost dostanie wielomilionowe odszkodowanie to może się z tymi ludźmi podzieli.

  26. tripper
    tripper 16 listopada 2020, 15:42

    @RobKoz

    "Wysokie koszty własne. Przeinwestowanie."

    Nie, koszty pozbycia się działu obrazowania.

  27. PDamian
    PDamian 16 listopada 2020, 15:56

    To ile za niego wzięli
    [...za ile m.in. te patenty]
    jak musieli do tego dołożyć?

  28. RobKoz
    RobKoz 16 listopada 2020, 16:28

    @tripper

    "Nie, koszty pozbycia się działu obrazowania."

    Jedno nie wyklucza drugiego. Olek (a właściwie jego dział obrazowy) przynosił straty już dawno. Zanim zaczął się pozbywać działu foto. W momencie gdy im z powodu pandemii spadła sprzedaż (jak wszystkim) a koszty pozostały te same strata mogła się tylko powiększyć.

    Trzecia sprawa to jeśli firma miała w magazynach towar o wartości księgowej X a teraz go wyprzedaje za 75% X to też generuje stratę w bilansie mimo, że firma zyskuje gotówkę. Z punktu widzenia spółki to dobrze że chce odzyskać jak najwięcej kasy, ale księgowo na papierze generuje to stratę. Dlatego ważniejsze są nie bialanse ale diagramy obrazujące cash flow ale tymi mało która spółka giełdowa się dzieli.

  29. tripper
    tripper 16 listopada 2020, 17:40

    @RobKoz

    Wszystkie te koszty pojawiły się w Q2, mimo lekkiego wzrostu sprzedaży względem Q1. Olympus też wyprzedaży 75% nie miał. Ot, promocje w tym roku lepsze niż w poprzednich, ale nic nadzwyczajnego (wszyscy w tym roku promocjami jak z rękawa sypią). Ta promocja na obiektyw za złotówkę w zestawie z korpusem by ich nie siekła w takim stopniu.

    Podejrzewam, że JIP nie chce od pierwszego dnia dopłacać do interesu, więc wszystkie trupy pochowane po szafach musiały wreszcie pokazać się w bilansie.

  30. RobKoz
    RobKoz 16 listopada 2020, 22:53

    @tripper

    "Olympus też wyprzedaży 75% nie miał."

    Z sprzedawane za 0,75*X to przecena o 25% a takie były.

    No i pytanie po jakiej cenie sprzedali zapasy magazynowe. Przypuszczam, że JIP ie brało ich po cenach księgowych, ale za 50% tych cen albo jeszcze taniej.

    "Podejrzewam, że JIP nie chce od pierwszego dnia dopłacać do interesu, więc wszystkie trupy pochowane po szafach musiały wreszcie pokazać się w bilansie."

    Oczywiście. Księgowość daje bardzo duże pole do manewru co do wyceny stanów magazynowych, patentów, nieruchomości itd. W momencie sprzedaży majątku trzeba to wszystko urealnić.

    Np. budynek kupiony kiedyś za X dziś dziś wcale nie musi być warty X choć z tą wartością siedział przez ostatnie dwa lata w bilansie.

  31. cefaloid
    cefaloid 17 listopada 2020, 06:43

    A pomyśleliście o takiej opcji że Olympus niczego nie sprzedał JIP?
    Olympus oddał to do JIP ze sporą dopłatą aby to zabrali.

    Tak kilka lat temu IBM pozbył się działu produkcji procesorów, dopłacając 1.5 mld $ GlobalFoundries (AMD) aby tego strupa wzięli...

    To by tłumaczyło te dziwne straty.

  32. RobKoz
    RobKoz 17 listopada 2020, 09:10

    @cefaloid

    "Olympus oddał to do JIP ze sporą dopłatą aby to zabrali."

    W oficjalnych dokumentach piszą o sprzedaży a nie przekazaniu. Ale koszty restrukturyzacji (zwolnień części osób) ponosi przy tym Olympus.

    Czy w praktyce może to wyglądać tak że "sprzedają" za X ponosząc przy tym koszt Y gdzie Y jest wielokrotnie większe od X.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.