Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Aparat cyfrowy Nikon Z6 III body

Cena: 11369 zł 9999 zł

Sprawdź

Cena: 5789 zł 4499 zł

Sprawdź

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-G3 - test aparatu

Panasonic Lumix DMC-G3
20 lipca 2011
Szymon Starczewski Komentarze: 22

1. Wstęp

Panasonic Lumix DMC-G3 - Wstęp

System Mikro Cztery Trzecie Panasonika prężnie się rozwija, a na rynku pojawiają kolejne modele Lumiksów DMC-G. W połowie maja swoją premierę miał model G3, czyli następca G2, a miesiąc później pojawił się GF3, który należy do bardziej „kompaktowej” serii. Co ciekawe, od premiery jego poprzednika minęło zaledwie 7 miesięcy, a plotki mówią o kolejnym modelu przeznaczonym dla bardziej wymagających użytkowników. Do tej pory na łamach naszego serwisu pojawiły się testy Lumiksa GF1, G2 oraz GH2. Dzięki uprzejmości firmy Panasonic, dość szybko udało nam się wypożyczyć Lumiksa G3, zatem postanowiliśmy poddać go naszej procedurze testowej.

Początkowe modele serii Gx oraz GHx są bardzo do siebie podobne zarówno kształtem, jak i wielkością. Przypominają nieco miniaturowe lustrzanki i charakteryzują całkiem wygodnym uchwytem i dobrą ergonomią przycisków. Panasonic Lumix DMC-G3 nie przypomina za bardzo swoich starszych braci, co widać już na pierwszy rzut oka. Model ten jest w pewnym sensie okrojoną wersją modelu G2, a co gorsze okrojoną z jego głównych atutów, czyli rozsądnej wielkości uchwytu oraz bardzo dobrej ergonomii przycisków i pokręteł.


----- R E K L A M A -----

Zmiany w nowym bezlusterkowcu Panasonika, w stosunku do jego poprzednika, dotyczą nie tylko wyglądu i przycisków. W Lumiksie G3 znajdziemy nową matrycę oferującą rozdzielczość 16 Mpix. W pierwszej chwili można by pomyśleć, że matryca ta jest analogiczna do tej, która znalazła się w modelu GH2, jednak rzut oka na specyfikację sugeruje inaczej. W G3 całkowita liczba pikseli wynosi 16.6 milionów, podczas gdy matryca w GH2 ma ich aż 18.31 milionów. W stosunku do modelu G2 zmienił się również procesor obrazu z Venus Engine HD II na Venus Engine FHD. W G3 podobnie jak w GH2 nie odnajdziemy ISO 100, a minimalna wartość czułości wynosi ISO 160. W stosunku do G2 zwiększono natomiast możliwości trybu zdjęć seryjnych oraz rozdzielczość w trybie wideo, umożliwiając tym samym nagrywanie filmów w formatu Full HD. Zmniejszyła się jednak moc wbudowanej lampy błyskowej, bowiem jej liczba przewodnia wynosi 10.5 przy ISO 160, podczas gdy w G2 mieliśmy 11 przy ISO 100. Zmniejszyła się także pojemność zastosowanego akumulatora.

Panasonic Lumix DMC-G3 - Wstęp

Widać zatem, że sporo się pozmieniało. Część zmian poszła w dobrą stronę, jednak trudno nie zauważyć, że seria Gx ewoluuje w kierunku bardziej kompaktowych aparatów, przeznaczonych dla mniej wymagających użytkowników. Czy to dobry kierunek? Trudno jednoznacznie ocenić. Po premierze modelu GF3 widać, że również w tej serii Panasonic zdecydował się na krok w podobną stronę. Można mieć jedynie nadzieję, że producent nie zdecyduje się na podobne zmiany w serii GHx, i że kolejny model przynajmniej utrzyma poziom zaawansowania funkcjonalności i ergonomii jakim do tej pory charakteryzowała się ta seria.

Trzeba jednak przyznać, że Panasonic G3 prezentuje się dość ciekawie i oferuje całkiem sporo możliwości. Sprawdźmy zatem dokładnie – mówiąc potocznie – co można z niego wycisnąć. Lektura kolejnych rozdziałów naszego testu, do której serdecznie zapraszamy, pozwoli odpowiedzieć na wiele pytań, a wyniki G3 pokażą jak wypada on na tle konkurencji.

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości związane z procedurą testową, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”. Aparat wypożyczyła firma Panasonic Polska, za co bardzo dziękujemy.

Porównanie danych technicznych aparatu Panasonika G3 z jego poprzednikiem oraz konkurencyjnymi modelami dostępne jest tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Panasonic
Model Lumix DMC-G3
Data premiery 2011-05-12
Liczba pikseli 16 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 4592 x 3448
• 4576 x 3056 (3:2)
• 4576 x 2576 (16:9)
• 3424 x 3424 (1:1)
• 3232 x 2424
• 2272 x 1704
• 1824 x 1368
• Dostępne także mniejsze rozdzielczości dla trybów 3:2, 16:9 i 1:1
Matryca 17.3 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 16.6 Mpix
mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków
Procesor obrazu Venus Engine FHD
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF),
Zdjęcia 3D: MPO
RAW, JPEG+RAW
Rodzaje JPEG: Fine/Standard
• Filmy: QuickTime Motion JPEG / AVCHD
• Dźwięk: Dolby Digital Stereo Creator
Zakres ISO Auto, 160 - 6400 ISO z krokiem co 1/3 EV, Inteligentne ISO
Migawka 60 s - 1/4000 s, Bulb (do 2 min.)
• Funkcja wyzwalania migawki dotykiem
Konstrukcja obiektywu Obiektywy systemu micro 4/3 oraz
obiektywy systemu 4/3 poprzez przejściówkę DMW-MA1,
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.0
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 2x
Stabilizacja obrazu Nie
Zapis wideo AVCHD:
• 1920x1080 (Full HD, NTSC), 60i (FSH: 17Mbps)
• 1920x1080 (Full HD, PAL), 50i (FSH: 17Mbps)
• 1280 x 720 (HD, NTSC), 60p (SH:17Mbps)
• 1280 x 720 (HD, PAL), 50p (SH:17Mbps)
Motion JPEG:
• 1280x720 (HD) z szybkością 30kl/s,
• 640x480 (VGA) z szybkością 30kl/s,
• 320x240 (QVGA) z szybkością 30kl/s.
Wbudowany mikrofon stereo.
Funkcja wyciszania głosu wiatru.
Ogniskowanie AF oparty o detekcję kontrastu, MF, AF+MF
• Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (AFS), Tryb ciągły AF (AFC), Manual Focus (MF)
• Strefy AF: Wykrywanie twarzy, Śledzenie AF, 23 strefowy, 1 strefowy, punktowy
• Strefy AF sterowane dotykiem: 1 strefowy z wykrywaniem twarzy, Śledzenie AF, wielostrefowy, 1 strefowy,
• Pre AF (Szybki AF / Ciągły AF),
• Zakres detekcji od 0 do 18 EV (ISO 100)
• Asysta AF: wbudowana dioda
Pomiar światła System pomiaru 144 -strefowy,
Tryby pomiaru:
• inteligentny matrycowy,
• centralnie-ważony,
• punktowy
Zakres pomiaru: od 0 do 18 EV (dla F2.0, ISO 100)
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa
• 2 ustawienia własne wg wzorca,
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500 - 10 000 K z krokiem co 100K),
• Korekcja i bracketing balansu bieli
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3 EV
Bracketing: 3 lub 5 lub 7 klatek, w skoku co 1/3 lub 2/3 lub 1 EV, w zakresie +/- 3 EV
Programy Inteligentne Auto (iA), Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M), Tryby własne (C1, C2), Tryb Kreatywne sterowanie,
• Programy tematyczne: Portret, Gładka skóra, Krajobraz, Architektura, Sport, Rozmycie tła, Kwiaty, Jedzenie, Przedmioty, Nocny Portret, Nocny Krajobraz, Oświetlenie, Zachód Słońca, Przyjęcie, Dziecko 1, Dziecko 2, Zwierzęta.
Zdjęcia seryjne • Tryb super szybki (SH): szybkość 20 kl./s, rozdzielczość ograniczona do 4 Mpix.
• Tryb szybki (H): szybkość 4 kl./s,
• Tryb średni (M): szybkość 3 kl./s z LV,
• Tryb wolny (L): szybkość 2 kl./s z LV,
maksymalnie 7 zdjęć w formacie RAW, do zapełnienia karty w formacie JPEG
Lampa błyskowa Typu pop-up, TTL, liczba przewodnia 10.5 (ISO 160).
• Synchronizacja do 1/160s
• Korekcja siły błysku +/- 2 EV w krokach co 1/3 EV
• Tryby pracy: AUTO, Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania, Synchronizacja z pierwszą i drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Wyłączenie lampy
• Opcjonalnie zewnętrzne lampy błyskowe FL220 / FL360 / FL500 w trybie TTL Auto
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2s, 10s, 10s (3 zdjęcia)
Karta pamięci Karty pamięci: Secure Digital (SD/SDHC/SDXC)
LCD odchylany i obrotowy, dotykowy, 3 calowy, kolorowy TFT LCD, 460 000 punktów, proporcje 3:2, 100% pokrycie kadru, regulacja jasności, kontrastu i kolorystyki w 7 poziomach
Wizjer elektroniczny, kolorowy LCD, 1 440 000 punktów, pole widzenia: 100%, powiększenie: x 1.4, korekcja dioptrii: od -4.0 do +4.0, punkt oczny: 17.5mm
Komunikacja i złącza Złącze USB 2.0 Hi Speed / wyjście wideo (NTSC/PAL), wyjście Mini HDMI (Typu C) , złącze mini jack ø2.5 mm wężyka zdalnego sterowania,
• Opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka DMW-RSL1,
• Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge)
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy (7.2 V, pojemność 1010 mAh, wydajność ok 270 zdjęć)
Akcesoria Akumulator litowo-jonowy, ładowarka, pasek na ramie, kabel USB, kabel wideo, rysik do ekranu, instrukcja, sterowniki, oprogramowanie:
• PHOTOfunSTUDIO 6.2 HD Edition
• SILKYPIX Developer Studio 3.1 SE,
• sterowniki
Waga 336 g (bez akumulatora)
544 g (z akumulatorem i obiektywem 14-42 mm)
Wymiary 115.2 x 83.6 x 46.7 mm (głębokość samego korpusu bez uwzględnienia wizjera)
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Polskie menu.
Dostępny w kolorze czarnym, brązowym, białym i czerwonym.