Panasonic Lumix DMC-G3 - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Przy okazji testowania modeli G2 oraz GH2 zwracaliśmy uwagę na to, że aparaty te przypominają amatorskie lustrzanki. Ze względu na mniejsze rozmiary oraz wyraźne zredukowanie uchwytu, w przypadku G3 to wrażenie jest już słabsze. Nowy model Panasonica przypomina nieco bezlusterkowce Samsunga NX10 i NX11, choć jest od niech nieznacznie mniejszy w dwóch wymiarach. Trzeba jednak przyznać, że G3 ogólnie prezentuje się pozytywnie. Wersja w kolorze czarnym (taką bowiem dostaliśmy do testu) wygląda estetycznie i jest miła dla oka. Obudowa nie posiada zbędnych ozdobników, a delikatne zaokrąglenia korpusu nadają mu nowoczesnego charakteru. W stosunku do G3 nie można mieć w zasadzie zastrzeżeń w kwestii jakości wykonania. Korpus aparatu został wykonany częściowo ze stopu aluminium z dodatkiem elementów z tworzywa sztucznego. Całość wygląda solidnie, korpus aparatu zachowuje sztywność, a poszczególne elementy są dobrze do siebie dopasowane. Nie widać niepokojących przerw czy szczelin między nimi, a aparat nie wydaje z siebie żadnych niepokojących dźwięków.
Trzeba jednak przyznać, że G3 w stosunku do poprzednika prezentuje się dość skromnie jeśli chodzi o przyciski i pokrętła. Widać od razu, że producent zdecydował się na znaczne uproszczenie obsługi aparatu, co z pewnością nie przypadnie do gustu bardziej wymagającym użytkownikom. Konkurencja na rynku fotograficznym jest jednak spora, a producenci walczą o to, aby grupa docelowa poszczególnych modeli była jak najszersza. Żeby dotrzeć do jak największej liczby przysłowiowych Kowalskich, którzy oczekują prostego w obsłudze i jednocześnie inteligentnego aparatu, który większość zrobi automatycznie, ograniczenie liczby elementów sterujących w zasadzie nie dziwi. Zaawansowanym i bardziej wymagającym amatorom, którym owe uproszczenie obsługi nie odpowiada, pozostaje zaczekać na następcę GH2 z nadzieją, że w tym przypadku Panasonic utrzyma ergonomię i funkcjonalność przycisków na odpowiednio wysokim poziomie. Model G3 pozytywnie należy jednak ocenić ze względu na obecność obrotowego wyświetlacza LCD z funkcją dotykowej obsługi.
Zasilanie i gniazda
Panasonic G3 jest zasilany akumulatorem litowo-jonowym DMW-BLD10E o pojemności 1010 mAh i napięciu 7.2 V. Według instrukcji aparatu jego wydajność wynosi ok 270 zdjęć. Podczas testu aparatu jednak byliśmy w stanie wykonać do 350 zdjęć na w pełni naładowanym akumulatorze. Niestety pojemność akumulatora G3 jest wyraźnie mniejsza od tego zastosowanego w jego poprzedniku, którego wydajność według specyfikacji wynosiła 360 zdjęć. Ładowanie akumulatora dołączoną do zestawu ładowarka trwa około 120 minut. Opcjonalnie aparat można zasilać kompatybilnym zasilaczem sieciowym.
Podobnie jak Panasonic G2, nowy model współpracuje z kartami pamięci SD/SDHC oraz SDXC zapewniającymi pojemności nawet ponad 32 GB. Kieszeń na kartę pamięci mieści się pod pokrywą akumulatora.
Z prawej strony aparatu, pod gumową zaślepką znajdują się trzy gniazda:
- gniazdo na wężyk spustowy DMW-RSL1,
- wyjście miniHDMI typu C,
- wielofunkcyjne złącze USB.
Przyciski
Wspominaliśmy wcześniej o ograniczeniu w G3 liczby elementów sterujących w stosunku do jego poprzednika. Musi się to niestety odbić negatywnie na ergonomii przycisków i wygodzie obsługiwania aparatu. Spójrzmy zatem, co pod tym względem oferuje G3, zaczynając od górnej części aparatu.
Po lewej stronie znajdziemy jedynie przełącznik otwierający lampę błyskową. Przypomnijmy, że w G2 znajdowało się w tym miejscu także pokrętło trybu wyboru pola AF oraz przełącznik trybu ustawiania ostrości. Przechodząc na prawą stronę lampy błyskowej, natrafiamy na pokrętło trybów pracy aparatu. Już na pierwszy rzut oka widać, że liczba dostępnych na nim pozycji została wyraźnie zmniejszona w stosunku do modelu G2. Do dyspozycji mamy:
- P – tryb półautomatyczny,
- A – tryb priorytetu przysłony,
- S – tryb priorytetu migawki,
- M – tryb ręczny,
- C1, C2 – tryb użytkownika,
- SCN – tryb scen: portret, gładka skóra, krajobraz, architektura, sport, rozmycie tła, kwiat, żywność, obiekty, portret nocny, krajobraz nocny, iluminacja, dziecko 1, dziecko 2, zwierzęta, impreza, zachód słońca,
- tryb „Kreatywne sterowanie” – automatyczne fotografowanie w różnych wersjach kolorystycznych: ekspresyjny, retro, wysoka tonacja, sepia, wysoka dynamika.
Po lewej stronie od wizjera umieszczono przycisk LVF/LCD, przełączający wyświetlenie obrazu pomiędzy ekranem LCD a wizjerem. Przy samym wizjerze odnajdziemy natomiast pokrętło regulacji dioptrii. Po drugiej stronie wizjera znajduje się przycisk poglądu zdjęć, a zaraz obok wspomniany już wcześniej przycisk nagrywania filmów. Nie odnajdziemy natomiast obecnego w G2 przycisku blokady autofokusu i pomiaru światła AF/AE LOCK. W prawym górnym narożniku natomiast znajdziemy pokrętło sterujące, które jednocześnie można wciskać. Taka funkcjonalność pozwala na bardzo szybkie zmienianie czasu i przysłony w trybie ręcznym. Przechodząc w dół, po prawej stronie wyświetlacza natrafimy na przyciski DISP./Fn1, którego podstawową funkcją jest zmiana ilości wyświetlanych na ekranie informacji. Istnieje również możliwość użycia go jako przycisku funkcyjnego, wówczas będzie on obsługiwał jedną z poniższych funkcji:
- blokada AF/AE,
- podgląd,
- styl zdjęcia,
- ustawianie obszaru ostrości,
- tryb ustawiania ostrości,
- format obrazu,
- jakość zdjęcia,
- tryb pomiaru światła,
- tryb lampy błyskowej,
- kompensacja lampy błyskowej,
- ustawienie ograniczenia ISO,
- telekonwerter,
- szybkość zdjęć seryjnych,
- automatyczny bracketing,
- AF z migawką,
- siatka kadrowania,
- obszar nagrywania.
- górny – czułość ISO,
- prawy – balans bieli,
- lewy – tryb obszaru ustawiania ostrości,
- dolny – tryb wyzwalania migawki.
Menu
Menu G3 przypomina to znane z poprzednich modeli bezlusterkowców Panasonika, jednak od strony wizualnej i organizacyjnej wprowadzono pewne zmiany. Wciśnięcie przycisku MENU/SET wyświetla ekran z graficznie przedstawionymi kategoriami poszczególnych ustawień. Menu zostało podzielone na 5 głównych kategorii: menu fotografowania, filmowania, ustawień własnych, konfiguracji oraz menu odtwarzania. Nie odnajdziemy jednak kategorii "Moje menu", którą niektórzy mogą pamiętać z modelu G2.
Wybranie jednej z kategorii powoduje wyświetlenie listy elementów, która wygląda podobnie do tego, z czym mieliśmy do czynienia w poprzednim modelu. Jeśli liczba elementów w danej kategorii jest duża, dzieli się ono wówczas na odpowiednią liczbę podstron. W trybie SCN, kreatywnego sterowania oraz C2 pojawia się dodatkowa kategoria z ustawieniami charakterystycznymi dla danego trybu. Poniżej przedstawiamy wszystkie pozycje zawarte w pięciu głównych kategoriach.
Menu fotografowania
- Styl zdjęcia – wybór jednego z 6 zdefiniowanych stylów obrazu oraz możliwość zapisania 1 zestawu ustawień własnych,
- Format obrazu (4:3, 3:2, 16:9, 1:1),
- Rozmiar obrazu: L, M lub S,
- Jakość zdjęcia (JPEG FINE, JPEG STANDARD, RAW+JPEG FINE, RAW+JPEG STANDARD, RAW),
- Rozpoznawanie twarzy z możliwością regulacji czułości rejestracji i pamięcią pozwalającą na zapamiętanie 6 twarzy,
- Tryb ustawiania ostrości (AFS, AFC, MF)
- Szybki AF (ON/OFF),
- Tryb pomiaru światła: punktowy, centralnie ważony i matrycowy,
- Opcje lampy błyskowej,
- Redukcja efektu czerwonych oczu,
- Synchronizacja lampy (z pierwszą lub drugą kurtyną migawki),
- Kompensacja błysku,
- Automatyczne ustawianie ostrości zdjęcia (inteligentna rozdzielczość),
- Automatyczne ustawianie kontrastu i jasności zdjęcia (inteligentna dynamika),
- Ustawienie górnej granicy ISO,
- Skok ISO (1EV lub 1/3 EV)
- Redukcja szumu przy długich czasach (ON/OFF),
- Korekcja winietowania
- Telekonwerter – funkcja sztucznego zoomu optycznego pozwalająca na maksymalnie 2-krotne powiększenie obrazu (jeśli wybrany został mały rozmiar zdjęcia w proporcji 4:3),
- Zoom cyfrowy: 2x lub 4x,
- Szybkość trybu seryjnego,
- Auto bracketing,
- Bracketing obrazu (automatyczne wykonanie 4 zdjęć w różnych proporcjach obrazu),
- Samowyzwalacz: 2 s, 10 s, lub wykonanie 3 zdjęć po 10 sekundach,
- Przestrzeń kolorów (sRGB, AdobeRGB).
- Stabilizator obrazu (Tryb 1 – ciągła stabilizacja, Tryb 2 – stabilizacja w momencie wciśnięcia spustu, Tryb 3 – stabilizacja w kierunku pionowym) – opcja ta jest aktywna tylko wtedy gdy do aparatu podłączony jest obiektyw z mechanizmem optycznej stabilizacji obrazu,
Menu filmowania:
- Styl zdjęcia – wybór jednego z 6 zdefiniowanych stylów obrazu oraz możliwość zapisania 1 zestawu ustawień własnych,
- Tryb filmowania (AVCHD lub Motion JPEG),
- Jakość obrazu (AVCHD: FSH (1080i), SH (720p); Motion JPEG: HD, VGA, QVGA),
- Tryb ustawiania ostrości (AFS, AFC, MF)
- Tryb obrazu,
- Ciągły AF,
- Tryb pomiaru światła,
- Inteligentna dynamika,
- Telekonwerter,
- Zoom cyfrowy,
- Wyciszanie odgłosu wiatru (OFF, LOW, STANDARD, HIGH),
- Wyświetlanie poziomu mikrofonu,
- Regulacja poziomu mikrofonu,
- Redukcja migotania.
Menu ustawień własnych:
- Zapamiętywanie własnych ustawień aparatu: C1, C2-1, C2-2, C2-3,
- Funkcja przycisku DISP./Fn1,
- Funkcja przycisku Q.MENU/Fn2,
- Ustawienia przycisków Fn,
- Wyświetlanie histogramu (ON/OFF),
- Wyświetlanie linii siatki (OFF lub jeden z trzech rodzajów siatki),
- Wskaźnik prześwietleń (ON/OFF),
- Wyświetlanie skali ekspozycji (ON/OFF),
- Blokada: AF, AE, lub AF/AE,
- Utrzymywanie blokady AF/AE – po wybraniu opcji OFF blokada AF/AE będzie aktywna tak długo jak przycisk AF/AE LOCK pozostaje wciśnięty; przy opcji ON blokadę AF/AE włącza się i wyłącza pojedynczym wciśnięciem przycisku AF/AE LOCK,
- Bezpośrednie ustawianie obszaru AF (ON/OFF) – możliwość szybkiej kontroli położenia obszaru AF za pomocą przycisków kierunkowych,
- Priorytet ostrości (ON/OFF) – przy opcji ON zdjęcie zostanie wykonane dopiero w momencie potwierdzenia ustawienia ostrości,
- AF z migawką (ON/OFF) – ustawianie ostrości po wciśnięciu spustu migawki do połowy,
- Lampka wspomagająca AF (ON/OFF),
- AF+MF (ON/OFF) – możliwość ręcznej korekty ostrości po ustawieniu jej przez autofokus,
- Wspomaganie MF (ON/OFF) – automatyczne powiększenie centralnej części obrazu w momencie przekręcenia pierścienia ostrości,
- Wskaźnik MF (ON/OFF) – wyświetlanie wskaźnika nieskończoność-makro przy ręcznym ustawianiu ostrości,
- Styl widoku wizjera,
- Styl widoku wyświetlacza,
- Wybór sposobu działania przycisku iA (pojedyncze wciśnięcie, przytrzymanie),
- Przycisk nagrywania filmów (ON/OFF),
- Rozmiar widocznego obszaru nagrywania (obszar charakterystyczny dla zdjęć lub pliku wideo),
- Wyświetlanie pozostałej liczby zdjęć lub długości filmu,
- Wyświetlanie zdjęć na głównym ekranie LCD (ON/OFF),
- Ustawienia ekranu dotykowego.
- Wyświetlanie wskazówek funkcji panelu dotykowego podczas odtwarzania zdjęć (ON/OFF),
- Ustawienia szybkości przewijania zdjęć za pomocą obsługi dotykowej (Duża, Mała),
- Wyświetlanie informacji o funkcji pokrętła sterującego po wybraniu jednego z trybów M, P, S lub A (ON/OFF),
- Wyświetlanie ostatnio używanej pozycji w menu po wciśnięciu przycisku MENU/SET (ON/OFF),
- Odświeżanie pikseli – aparat sprawdza czy obraz zarejestrowany na czujniku oraz po obróbce są do siebie zbliżone; eliminuje on w ten sposób błędy matrycy,
- Czyszczenie matrycy,
- Zdjęcie bez obiektywu (ON/OFF).
Menu konfiguracji:
- Ustawienia daty i czasu,
- Czas światowy – zdefiniowanie strefy czasowej domowej i miejsca podróży,
- Data podróży – ustawienia dotyczące daty wyjazdu i powrotu z podróży,
- Ustawienia sygnałów dźwiękowych,
- Ustawienia głośności,
- Regulacja wyświetlacza/wizjera – ustawienia jasności kontrastu i koloru obrazu,
- Tryb jasności wyświetlacza LCD: Auto, Mode1 (zwiększona jasność LCD), Mode2 (standardowa), Mode3 (zmniejszona),
- Oszczędzanie energii – opcje związane z automatycznym wyłączaniem się wyświetlacza i aparatu,
- Automatyczny podgląd – ustawienie czasu automatycznego podglądu (OFF, 1 s, 3 s, 5 s, stale),
- Tryb USB (wydruk bezpośredni lub komputer),
- Wyjście wideo (NTSC lub PAL),
- Format TV (16:9 lub 4:3),
- Tryb HDMI (Auto, 1080i, 720p, 576p [PAL]/480p [NTSC]),
- Funkcja „VIERA Link”,
- Konfiguracja sposobu odtwarzania zdjęć 3D,
- Automatyczne wyświetlanie dedykowanego menu po przełączeniu aparatu w tryb SCN,
- Kalibracja funkcji ekranu dotykowego,
- Język,
- Wersja oprogramowania,
- Zerowanie numeracji plików,
- Resetowanie ustawień aparatu,
- Formatowanie karty.
Menu odtwarzania:
- Ustawienia wyświetlania 2D/3D (w przypadku podłączenia aparatu do odpowiedniego telewizora),
- Pokaz slajdów,
- Tryb odtwarzania (normalny, zdjęcia, AVCHD, Motion JPEG, 3D, kategorie, ulubione),
- Edycja tytułu – dodawanie i edycja tytułów zdjęć,
- Dodawanie tekstu – dodawanie opisu do zdjęć (data wykonania, wiek, data podróży, tytuł),
- Dzielenie filmów wideo na dwie części,
- Zmiana rozmiaru zdjęć,
- Kadrowanie,
- Zmiana formatu,
- Obracanie zdjęć (ręczne),
- Obracanie zdjęć (automatyczne),
- Ulubione – oznaczanie ulubionych zdjęć,
- Ustawienia wydruku,
- Zabezpieczanie zdjęć,
- Edycja danych związanych z rozpoznawaniem twarzy.
W G3 mamy również do dyspozycji menu funkcyjne, uruchamiane przyciskiem Q.MENU lub przy użyciu odpowiedniej funkcji dotykowej, bezpośrednio na ekranie LCD. Umożliwia ono szybką zmianę sporej liczby ustawień i parametrów. W G3 umożliwiono edycję elementów wyświetlanych w menu funkcyjnym, zatem użytkownik może sobie je skonfigurować według własnych preferencji. Elementy które można wyświetlać w menu funkcyjnym są następujące.
- Tryb lampy błyskowej,
- Format / jakość pliku wideo,
- rozmiar zdjęcia / proporcje obrazu,
- Format / jakość zdjęcia,
- Tryb stabilizacji obrazu,
- Szybkość zdjęć seryjnych,
- Bracketing,
- Opcje samowyzwalacza,
- Inteligentna dynamika,
- Inteligentna rozdzielczość,
- Tryb obrazu,
- Opcje siatki kadrowania,
- Histogram,
- Tryb obszaru AF
- Tryb autofokusu,
- Tryb pomiaru światła,
- Wartość przysłony,
- Czas ekspozycji,
- Kompensacja ekspozycji,
- Czułość ISO,
- Balans bieli,
- Pozostała liczba zdjęć / pozostały czas wideo.
- Telekonwerter,
- Tryb wyzwalania migawki.
Wyświetlacz
W Panasoniku G3 znajduje się taki sam wyświetlacz LCD, jaki zastosowano w modelu G2. Jest on obrotowy, ma przekątną o długości 3 cali i rozdzielczość wynoszącą 460.000 punktów. W menu konfiguracji odnajdziemy opcje pozwalające na regulację kontrastu, nasycenia, jasności oraz zabarwienia wyświetlanego na ekranie obrazu. Kontrast i nasycenie ustawiamy za pomocą pojedynczej, 7-stopniowej skali. Druga 7-stopniowa skala dotyczy regulacji jasności. Zabarwienie obrazu można regulować za pomocą dwóch skal: żółty-niebieski, zielony-czerwony, z których każda ma 11 stopni.
Panasonic umożliwia również wybór trybu intensywności podświetlenia wyświetlacza, a odpowiednie opcje odnaleźć można w menu konfiguracji. Jeśli zdecydujemy się na wariant „AUTO” wówczas aparat automatycznie będzie dostosowywał jasność wyświetlacza do panujących warunków oświetleniowych. Do wyboru mamy również 3 tryby w których jasność ustawiana jest na konkretnym poziomie (zwiększona, standardowa, zmniejszona).
Wyświetlany obraz jest czytelny i ma odpowiedni kontrast. Dzięki automatycznemu dostosowywaniu jasności pozostaje on wyraźny nawet przy pracy w silnym świetle. Dodatkowo ekran w G3, podobnie jak w modelu G2, reaguje na dotyk. Korzystając z przycisku DISPLAY można przełączać się pomiędzy widokiem samego kadru, a widokiem z dodatkowymi informacja o ustawieniach aparatu.
Schematy wyglądu wyświetlacza LCD z opisem widocznych elementów prezentujemy poniżej.
1 – tryb pracy aparatu, 2 – tryb lampy błyskowej, 3 – tryb wideo (REC), 4 – rozdzielczość zdjęcia, 5 – jakość zdjęcia, 6 – wskaźnik stabilizacji obrazu, 7 – tryb migawki: zdjęcie pojedyncze, tryb seryjny, bracketing, samowyzwalacz, 8 – tryb obrazu, 9 – wskaźnik akumulatora, 10 – ikona funkcji dotykowego menu funkcyjnego, 11 – ikona dotykowego wyzwalania migawki, 12 – dotykowy przycisk DISP, 13 – liczba zdjęć do nagrania, 14 – wskazówki dotyczące obsługi pokrętła, 15 – ISO, 16 – kompensacja ekspozycji, 17 – szybkość migawki, 18 – przysłona, 19 – pomiar światła, 20 – tryb obszaru AF, 21 – tryb ustawiania ostrości, 22 – skale przysłony i szybkości migawki, 23 – obszar AF, 24 – wskaźnik aktywności karty pamięci / czas nagrywania filmu, 25 – ustawienia własne, 26 – tryb lampy błyskowej, 27 – synchronizacja na drugą kurtynę migawki, 28 – aktywna funkcja telekonwertera (podczas nagrywania filmów), 29 – aktywna funkcja telekonwertera (podczas fotografowania), 30 – histogram, 31 – zoom cyfrowy, 32 – funkcja usuwania szumu wiatru, 33 – dotykowa funkcja rozmycie tła, 34 – wskaźnik punktowego pomiaru światła, 35 – ikona pracującego samowyzwalacza, 36 – bracketing balansu bieli, 37 – pozostały czas nagrania wideo, 38 – korekta balansu bili, 39 – tryb balansu bieli, 40 – aktualny czas i data / ustawienia celu podróży (informacje wyświetlane przez 5 sekund po włączeniu aparatu, dokonaniu ustawień zegara, przełączeniu z trybu odtwarzania do fotografowania, 41 – przesunięcie ekspozycji w trybie P, 42 – blokada AE, 43 – rozpoznawanie twarzy, 44 – blokada AF, 45 – poziom mikrofonu / wiek (wyświetlane na 5 sekund po przełączeniu w tryb dziecko1/2 lub zwierzęta) / miejsce, 46 – wskaźnik nagrywania filmu / nazwa / liczba dni, które upłynęły od rozpoczęcia podróży, 47 – inteligentna rozdzielczość, 48 – inteligentna ekspozycja, 49 – styl zdjęcia,
W trybie odtwarzania mamy do wyboru pięć wariantów wyświetlania zdjęć:
- samo zdjęcie,
- zdjęcie + podstawowe informacje (w dolnej i górnej części ekranu),
- miniaturka zdjęcia + skrócony EXIF,
- miniaturka zdjęcia + informacje o parametrach ekspozycji + histogramy RGBY,
- zdjęcie ze wskaźnikami przepaleń (o ile w menu konfiguracji włączona jest odpowiednia opcja).
Zdjęcia można również powiększać oraz przeglądać w postaci miniaturek (12 lub 30 zdjęć) i z poziomu kalendarza.
Dotykowy wyświetlacz podnosi funkcjonalność aparatu i oferuje całkiem spory możliwości jeśli chodzi o dokonywane za jego pomocą operacje. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, możliwa jest bezpośrednia obsługa menu funkcyjnego (Q.MENU) na ekranie. Jeśli połączymy to z dotykowym przyciskiem DISP, wówczas rzeczywiste przyciski obsługujące te funkcje można wykorzystać jako funkcyjne i przypisać im wybrane ustawienia. Konfigurowanie menu funkcyjnego również można dokonywać bezpośrednio na wyświetlaczu LCD. Jeśli chodzi o główne menu aparatu, dotykowo można jedynie wybrać jedną z kategorii widocznych na początkowym ekranie. Dalsze nawigowanie odbywa się już wyłącznie w standardowy sposób. Dodatkowo za palcem lub rysikiem podążać będą linie kadrowania oraz przesuwać można po całym ekranie wyświetlany na żywo histogram. Poprzez dotyk można regulować rozmiar punktu AF i obszaru gdzie ma być automatycznie ustawiana ostrość. Można to połączyć z automatycznym wyzwoleniem migawki i wtedy po „puknięciu” w miejsce gdzie ma być ustawiona ostrość, aparat ustawi ją i od razu zostanie wyzwolona migawka. W trybie przeglądanie zdjęć w sposób dotykowy można powiększać i przesuwać wybrane zdjęcie oraz przeglądać fotografie przesuwając palec/rysik po ekranie z prawa na lewo lub odwrotnie (tak jak w telefonach komórkowych z dotykowym wyświetlaczem). Funkcja dotykowa działa również na poziomie miniaturek i kalendarza.
Tryb Wideo
W Panasoniku G3 zauważamy poprawę w stosunku do jego poprzednika jeżeli chodzi o możliwości trybu wideo. Umożliwia on bowiem nagrywanie filmów w rozdzielczości Full HD, a tego G2 nie oferował. Trudno mówić o odrębnym trybie wideo w G3, bowiem takiego na kole nastaw nie odnajdziemy. Nagrywanie można rozpocząć w każdej chwili, dzięki osobnemu przyciskowi. Ustawienia dotyczące filmowania znajdują się w osobnej kategorii głównego menu. Jeżeli chodzi o formaty i jakość nagrywanych filmów do dyspozycji mamy następujące możliwości:
- format AVCHD
- jakość FSH – 1920×1080 pikseli, 50i, około 17 Mb/s
- jakość SH – 1280×720 pikseli, 50p, około 17 Mb/s
- format Motion JPEG, 30 kl/s
- HD – 1280×720 pikseli (proporcje 16:9)
- VGA – 640×480 pikseli (proporcje 4:3)
- QVGA – 320×240 pikseli (proporcje 4:3)
Testowany Panasonic daje możliwość nagrywania dźwięku stereo, a wbudowany mikrofon został umieszczony na szczycie lampy błyskowej. Nie ma jednak możliwości podłączenia zewnętrznego mikrofonu stereo. Tryb pomiaru światła przy filmowaniu można wybrać tak jak dla fotografowania: punktowy, centralnie ważony lub matrycowy. W menu można włączyć także ciągły autofokus. Dostępna jest także funkcja cyfrowego zoomu o wartości 2x lub 4x oraz optycznego zoomu polegająca na wycinaniu ze środka matrycy obrazu o określonej rozdzielczości, co daje efekt przybliżenia. Z dodatkowych opcji w menu odnaleźć można jeszcze trzystopniową redukcję szumu wiatru, redukcję migotania oraz regulację mikrofonu.
Niestety, ale G3 nie zapewnia ręcznej kontroli ani wartości przysłony ani szybkości migawki podczas nagrywania. Czułość również jest ustawiana automatycznie. Ustawić można jedynie kompensację ekspozycji jeśli zajdzie taka potrzeba. Poniżej prezentujemy kilka przykładowych filmów nagranych w trakcie testowania aparatu. Film 3 został nagrany podczas koncertu na warszawskiej starówce, przy czym czułość mikrofonu została ustawiona na minimalną wartość. Trzeba przyznać, że dźwięk zarejestrowany przez wbudowany mikrofon jest całkiem dobrej jakości w tym przypadku. Filmy 4 oraz 8 nagrane zostały późnym wieczorem i pozwalają tym samym na ocenę jakości obrazu wideo w kiepskich warunkach oświetleniowych.
- film 1 – AVCHD 1920×1080 pix, 27 s, 34.4 MB (LUMIX G 20 mm f/1.7 ASPH.),
- film 2 – AVCHD 1920×1080 pix, 31 s, 43.1 MB (G VARIO 14–42 mm f/3.5–5.6 ASPH. MEGA O.I.S.),
- film 3 – AVCHD 1920×1080 pix, 28 s, 40 MB (G VARIO 14–42 mm f/3.5–5.6 ASPH. MEGA O.I.S.),
- film 4 – AVCHD 1920×1080 pix, 32 s, 51.2 MB (LUMIX G 20 mm f/1.7 ASPH.),
- film 5 – AVCHD 1280×720 pix, 42 s, 30.3 MB (LUMIX G 20 mm f/1.7 ASPH.),
- film 6 – Motion JPEG 1280×720 pix, 21 s, 75 MB (LUMIX G 20 mm f/1.7 ASPH.),
- film 7 – Motion JPEG 1280×720 pix, 21 s, 71.8 MB (G VARIO 14–42 mm f/3.5–5.6 ASPH. MEGA O.I.S.),
- film 8 – Motion JPEG 1280×720 pix, 23 s, 65.7 MB (LUMIX G 20 mm f/1.7 ASPH.),
- film 9 – Motion JPEG 640×480 pix, 22 s, 31 MB (G VARIO 14–42 mm f/3.5–5.6 ASPH. MEGA O.I.S.),
Wizjer
W Panasoniku G3 mamy oczywiście wizjer elektroniczny, a jego parametry są identyczne jak u poprzednika. Wyświetlane jest w nim wszystko to, co na ekranie LCD, a więc posiada 100% krycie. Dobrą jakość obrazu zawdzięczamy między innymi wysokiej rozdzielczości, która wynosi 1 440 000 punktów. Zaletą tego wizjera jest szeroki zakres regulacji dioptrii wynoszący od −4 do +4. Niestety, ale w przeciwieństwie do modelu G2, w testowanym Lumiksie zabrakło miejsca na czujnik zbliżenia oka, który automatycznie przełącza widok kadru pomiędzy wizjerem a wyświetlaczem. W Panasoniku G3 musimy zatem ten proces kontrolować ręcznie, używając przycisku LVF/LCD.
Elektroniczny wizjer w Panasoniku 3 jest całkiem wygodny w użytkowaniu. Zarówno jakość obrazu, jak i wielkość są na dobrym poziomie. Przy pracy w dobrych warunkach oświetleniowych nie zauważyliśmy w obrazie szczególnych wad (smużenia bądź opóźnień), na które warto byłoby zwrócić uwagę. Przy słabym świetle daje się jednak zauważyć, że przy zmianie kadru obraz traci na płynności. Zaletą wizjera elektronicznego jest znacznie większa liczby informacji o parametrach, które możemy podejrzeć bez odrywania oka.