Panasonic Lumix DMC-G3 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- proporcja obrazu 4:3:
- L – 4592×3448 pikseli,
- M – 3232×2424 pikseli,
- S – 2272×1704 pikseli,
- proporcja obrazu 3:2:
- L – 4576×3056 pikseli,
- M – 3232×2160 pikseli,
- S – 2272×1520 pikseli,
- proporcja obrazu 16:9:
- L – 4576×2576 pikseli,
- M – 3232×1824 pikseli,
- S – 1920×1080 pikseli,
- proporcja obrazu 1:1:
- L – 3424×3424 pikseli,
- M – 2416×2416 pikseli,
- S – 1712×1712 pikseli.
Regulacja wyglądu zdjęć JPEG dokonywana jest za pomocą opcji styl zdjęcia, którą odnajdziemy w menu fotografowania. W Panasoniku G3 opcje te są dość bogate, choć nie tak bardzo jak w przypadku jego poprzednika. Dostępnych jest 6 zdefiniowanych stylów obrazu i dodatkowo jedno ustawienie własne:
- Standardowy,
- Żywe barwy,
- Naturalne,
- Monochromatyczne (czarno-białe),
- Krajobraz,
- Portret,
Poza tym na kole nastaw G3 znajduje się tryb „Kreatywne sterowanie” ( we wcześniejszych modelach znany jako „Moje kolory”), który pozwala na fotografowanie z użyciem jednego z 5 efektów kolorystycznych. Do wyboru mamy następujące opcje:
- Ekspresyjny – zdjęcia w stylu popart z uwydatnionym kolorem,
- Retro – efekt starego zdjęcia z wyblakłymi kolorami,
- Wysoki klucz – efekt nadający jasnej tonacji zdjęciu,
- Sepia – efekt monochromatycznego zdjęcia w odcieniach sepii,
- Wysoka dynamika – przyciemnianie jasnych i rozjaśnianie ciemnych partii obrazy z dodatkowym wzmocnieniem koloru,
Tryb ten jest półautomatyczny. Nie można, co prawda, ustawić w nim konkretnej czułości, jednak istnieje możliwość użycia kompensacji ekspozycji, jak również jednoczesnej zmiany przysłony i szybkości migawki (podobnie jak w trybie P). Istnieje jednak ograniczenie na maksymalną wartość przysłony, wynoszące f/11.
Efekt działania poszczególnych schematów kolorystycznych przedstawiamy poniżej.
Ekspresyjny |
|
Retro |
|
Wysoki klucz |
|
Sepia |
|
Wysoka dynamika |
|
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania pokazujemy również wycinki z modelu GH2, Olympusa E-PL2 oraz Samsunga NX100
ISO 100 | |||
|
|
||
ISO 160 | |||
|
|
||
|
|
||
ISO 200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 1600 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 3200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 6400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 12800 | |||
|
|
Być może część Czytelników zastanawia się, dlaczego do porównania wzięliśmy wycinki z GH2 a nie z modelu G2, który jest bezpośrednim poprzednikiem G3. Zdecydowaliśmy się na takie porównanie z dwóch powodów. Po pierwsze, G3 oraz GH2, jak już wspominaliśmy wcześniej, mają praktycznie taką samą liczbę efektywnych pikseli. Po drugie, w teście GH2 zauważyliśmy że pod względem jakości obrazu (zarówno na JPEG-ach jak i RAW-ach) aparat ten wypada podobnie w stosunku do G2 dla całkiem sporego zakresu czułości, a przewaga tego pierwszego jest wyraźniejsza dopiero na najwyższych ISO. Porównując zatem wycinki z G3 do GH2 można również dość szybko wywnioskować jak aparat wypada w stosunku do swojego poprzednika.
Z powyższego porównania widać, że mniej więcej do czułości ISO 1600 JPEG-i z G3 zachowują się podobnie do tych z GH2. W tym zakresie również E-PL2 wypada porównywalnie z Panasonikami, choć należy pamiętać, że w jego przypadku mamy matrycę o mniejszej rozdzielczości. Z całej stawki najgorzej prezentują się jednak JPEG-i z NX100.
Przewagę G3 w stosunku do modelu GH2 (a tym samym jego poprzednika) można zauważyć na czułościach ISO 3200 oraz ISO 6400. W tym przypadku również E-PL2 wypada gorzej od G3, o NX100 nawet nie wspominając, u którego odszumianie wysokich czułości jest na tyle duże, że powoduje wyraźną utratę szczegółów w obrazie.
Choć powtarzamy to do znudzenia, pamiętać należy, że mamy do czynienia z JPEG-ami, a te nie są dobrym materiałem porównawczym. Zatem z ostatecznym typowaniem zwycięzców i przegranych wstrzymamy się do kolejnego rozdziału, gdzie tradycyjnie porównamy wycinki z surowych plików.
Wyostrzanie
Na zakończenie tego rozdziału prezentujemy jeszcze wynik działania funkcji wyostrzania zastosowanej w G3. Poza najniższym poziomem wyostrzania ustawionym na −2, pokazujemy również wycinki zdjęć zrobionych przy wyostrzaniu na poziomie pośrednim, czyli 0 oraz maksymalnie wyostrzone na +2.
Panasonic G3, ISO 160 | |||
|
|||
|
|||
|