Sony FX3
Sony FX3 to spokrewniona z A7S III i FX6 najnowsza pełnoklatkowa kamera tego producenta. Oferuje m.in. filmowanie w 4K z prędkością do 120 kl/s, nowoczesny układ autofokusa, ogromny zakres czułości oraz aktywne chłodzenie.
INFORMACJA PRASOWA
Nowa pełnoklatkowa kamera Sony FX3: filmowy wygląd obrazu i jeszcze większa funkcjonalność
Najmniejsza i najlżejsza kamera Cinema Line dla twórców poszukujących nowego poziomu swobody przy filmowaniu
FX3 — najważniejsze cechy produktu:
- Wykonany w technologii BSI, 10,2-megapikselowyi, pełnoklatkowy przetwornik obrazu CMOS Exmor R™ i procesor obrazu BIONZ XR™
- Bardzo wysoka, rozszerzana do ISO 409 600 czułość do zdjęć w bardzo słabym oświetleniu i ponad 15-stopniowy zakres dynamikiii
- Profil wyglądu S-Cinetone™, inspirowany technologią przetwarzania koloru z cyfrowej kamery filmowej VENICE i zastosowany także w kamerach Cinema Line FX9 i FX6
- Zapis w formacie do 4K 120piii
- Mały i lekki korpus, bardzo funkcjonalny podczas filmowania z ręki i po zamontowaniu w gimbalu lub na dronie
- Gwintowane otwory (1/4-20 UNC) na korpusie do łatwego montażu akcesoriów
- Odłączany uchwyt XLR z dwoma wejściami audio XLR/TRS
- Stabilizacja obrazu „Active Mode”iv ułatwiająca nagrywanie filmów z ręki
- Rozwiązania z aparatów α: system automatyki ostrości Fast Hybrid AF, śledzenie dotykiem w czasie rzeczywistym i system Real-time Eye AF
- Ciągłe nagrywanie w formacie 4K 60pv dzięki efektywnemu rozpraszaniu ciepła i wbudowanemu wentylatorowi
Firma Sony oficjalnie zapowiedziała nową kamerę FX3 (model ILME-FX3). Łączy ona najlepszą na rynku cyfrową technologię kinową z zaawansowanymi funkcjami przetwarzania obrazu z aparatów bezlusterkowych Alpha™, nadając obrazowi prawdziwie filmowy wygląd.
Kamera FX3 jest nieduża, lekka i poręczna. Zapewnia filmowy wygląd obrazu oraz profesjonalny poziom funkcjonalności i niezawodności, spełniając oczekiwania młodych twórców, którzy szukają nowych sposobów wyrażania swoich wizji. Nowy model z rodziny Sony Cinema Line wyróżnia się także jakością obrazu i wygodą użycia podczas pracy w pojedynkę lub z bardzo nieliczną ekipą. Jest zaprojektowany do filmowania z ręki, a jego wyposażenie obejmuje system AF bardzo wysokiej klasy, optyczny stabilizator obrazu i zaawansowany system rozpraszania ciepła.
— Kamera FX3 powstała, by twórcze wizje stawały się rzeczywistością — mówi Yann Salmon Legagneur, dyrektor ds. marketingu produktu w dziale Digital Imaging Sony Europe. — Dzięki niej autorzy filmów mogą wnieść do świata kina własną ekspresję wizualną i atrakcyjne treści. Nadal będziemy wspierać twórców produktami z serii Cinema Line.
Filmowy wygląd
Wykorzystanie w kamerze FX3 najlepszej na rynku, opracowanej przez Sony, technologii przetworników obrazu zaowocowało dużą szybkością przetwarzania i wyjątkową jakością obrazu. Wykonany w technologii BSI, pełnoklatkowy przetwornik CMOS Exmor R rejestruje obraz filmowy o rozdzielczości 10,2 megapiksela (efektywnie, w przybliżeniu; efektywna rozdzielczość przy fotografowaniu to 12,1 megapiksela), a w połączeniu z procesorem obrazu BIONZ XR zapewnia wysoką czułość i niski poziom zakłóceń. Zakres czułości ISO wynosi standardowo od ISO 80 do 102 400 (z możliwością rozszerzenia przy filmowaniu do ISO 409 600). Równie imponujący jest zakres dynamiczny — przekracza on 15 stopniii.
Kamera FX3, tak jak i modele Cinema Line FX9 i FX6, jest wyposażona w technologię S-Cinetone, nadającą obrazowi filmowy wygląd bez postprodukcji. Technologia ta, oparta na systemie przetwarzania koloru z flagowej kamery Sony VENICE, zapewnia naturalne tony ze środka skali, łagodne kolory i atrakcyjne światła niezbędne do uzyskania filmowego wyglądu.
Kamera umożliwia wewnętrzny zapis filmów o rozdzielczości 4K (3840 × 2160) z szybkością do 120 klatek na sekundęiii. Taki materiał, nagrany z użyciem systemu AF, można płynnie odtwarzać nawet w 5-krotnie zwolnionym tempievi, zyskując nowe środki twórczej ekspresji.
Zaprojektowana z myślą o wygodnej pracy w pojedynkę
Najmniejsza i najlżejsza przedstawicielka serii Cinema Line idealnie nadaje się do filmowania z ręki i do zamontowania w gimbalu lub na dronie. Kamera z akumulatorem i kartami pamięci waży zaledwie 715 gramów, a wymiary korpusu bez wystających elementów wynoszą 77,8 × 129,7 × 84,5 mm (wys. × szer. × gł.). Starannie zaprojektowany uchwyt zapewnia optymalną stabilność i wygodę podczas długich sesji.
Kamera FX3 powstała z myślą o mobilności i wydajności. Pięć gwintowanych otworów (1/4-20 UNC) na obudowie umożliwia instalację akcesoriów, ale nawet z nimi zestaw pozostaje na tyle lekki, że można go wygodnie nosić i używać do zdjęć z ręki. Kamera jest dostarczana w komplecie z uchwytem XLR, mocowanym w stopce Multi Interface bez żadnych specjalnych narzędzi. Na uchwycie znajdują się trzy kolejne gwintowane otwory na akcesoria: dwa u góry i jeden z tyłu. Użytkownik może więc bezpiecznie podłączać zewnętrzne monitory, rejestratory, odbiorniki sygnałów z mikrofonu bezprzewodowego, zestaw stopki akcesoriów (z zimną stopką) i inne urządzenia.
Aby zapewnić wysoką jakość dźwięku, na uchwycie XLR umieszczono dwa wejścia audio XLR/TRS, które pozwalają doprowadzić cyfrowe dane audio ze sprzedawanego oddzielnie mikrofonu XLR. Do wyboru są różne formaty nagrywania, w tym 24 kanały/4 bity. Ponieważ adapter XLR jest częścią uchwytu i nie wymaga dodatkowych przewodów i źródeł zasilania, przygotowanie go do użycia nie stanowi najmniejszej trudności.
Do ustawiania ostrości filmów nagrywanych kamerą FX3 służy system Fast Hybrid AF z umieszczonymi w płaszczyźnie ogniskowej 627 polamivii wykrywającymi fazę. Funkcja śledzenia dotykiem (śledzenie w czasie rzeczywistym) pozwala ustawić ostrość na żądany obiekt i rozpocząć jego śledzenie poprzez dotknięcie go na ekranie. Technologia Real-time Eye AF umożliwia natomiast precyzyjne ustawianie ostrości na oko, nawet gdy osoba jest filmowana pod ostrym kątem lub patrzy w dół. Kierując się opiniami zawodowych twórców filmów, zapewniono i udoskonalono szereg innych ustawień i funkcji automatyki ostrości, takich jak szybkość przejść AF, czułość zmiany obiektu AF, intuicyjna obsługa i wspomaganie AF podczas ręcznego ustawiania ostrości. Dzięki nim kamera FX3 gwarantuje stabilność i dokładność automatycznego ustawiania ostrości, co znakomicie ułatwia pracę w pojedynkę.
W kamerę FX3 wbudowany jest 5-osiowy optyczny stabilizator obrazu, bardzo efektywny przy filmowaniu z ręki. Nowy, precyzyjny moduł stabilizatora i czujniki żyroskopowe umożliwiły wprowadzenie trybu „Active Mode”iv, przeznaczonego do nagrywania filmów w dowolnym formacie, także 4K. Ponieważ stabilizator obrazu jest wbudowany w korpus, działa przy pracy z szerokim wachlarzem obiektywów, w tym z mocowaniem typu E bez własnej stabilizacji. Oprócz tego kamera FX3 zapisuje metadane stabilizacji obrazu, które można wykorzystać w późniejszej postprodukcji w programach Catalyst Browse/Prepareviii.
Możliwości rozbudowy i funkcjonalność dla twórców
Funkcjonalność i wygoda użytkowania
Projektanci kamery FX3 zadbali o najwyższe, profesjonalne standardy obsługi i funkcjonalności. Przyciski najczęściej regulowanych ustawień, takich jak czułość ISO, przysłona i balans bieli, umieszczono na uchwycie oraz u góry korpusu, dzięki czemu operator pracujący w pojedynkę może je obsługiwać jedną ręką. Ogółem do 15 przycisków własnych można przypisać 140 funkcji.
Znajdująca się u góry uchwytu dźwignia zoomu pozwala nie tylko ustawiać ogniskową w obiektywach z elektryczną regulacją zoomu, lecz także używać funkcji Clear Image Zoom przy pracy z obiektywami stałoogniskowymi i bez elektrycznej regulacji zoomu. Dzięki niej wiele projektów można zrealizować mniejszą liczbą obiektywów przy zaledwie minimalnym pogorszeniu jakości obrazu. Dźwignia zapewnia ponadto płynność zmian ogniskowej, trudną do uzyskania przy użyciu pierścienia ręcznej regulacji zoomu.
Umieszczone z przodu i z tyłu kamery lampki kontrolne nagrywania (tally) pozwalają błyskawicznie sprawdzić, czy kamera nagrywa. Otwierany na bok dotykowy ekran LCD ułatwia obsługę podczas filmowania z gimbala, z nietypowych perspektyw, z ręki itp. Kamera FX3 ma także „Tryb elastycznej ekspozycji”, znany z innych kamer z serii FX. Umożliwia on niezależne wybieranie automatycznej lub ręcznej regulacji przysłony, czasu otwarcia migawki i czułości ISO. Krótkie naciśnięcie przycisku własnego z przypisaną odpowiednią funkcją powoduje zablokowanie pokrętła lub włączenie trybu ręcznego, a długie — włączenie lub wyłączenie trybu automatycznego.
Niezawodność
Twórcy potrzebują czegoś więcej niż tylko zaawansowane funkcje, parametry i możliwości — duże znaczenie ma też niezawodność i wytrzymałość. Kamera FX3 jest wyposażona w system aktywnego chłodzenia z nowo opracowanym wentylatorem. Skutecznie zapobiega on przegrzaniu i wyłączeniu urządzenia, umożliwiając ciągłe nagrywanie w formacie 4K/60pv.
Nowa kamera ma także odporną na pył i wilgoć konstrukcjęix, a jej obudowa wykonana jest z mocnego stopu magnezu. System zasilania USB PD (Power Delivery) zapewnia natomiast szybkie ładowaniex i ciągłość nagrywania.
Możliwości rozbudowy
Kamera FX3 umożliwia nagrywanie filmów HDR z użyciem krzywej gamma S-Log3 i przestrzeni barw S-Gamut3.Cine. Zapewnia wówczas szeroki zakres barw, bogatą kolorystykę i płynne przejścia tonalne. Obsługiwany jest wewnętrzny zapis w formatach XAVC S™ i XAVC S-I w rozdzielczości 4K (QFHD) i FHD, jak również w formacie XAVC HS™ (MPEG-H HEVC/H.265, tylko 4K). Dane wideo 4K 60p w 10bitowym formacie z próbkowaniem 4:2:2 lub w 16-bitowym formacie RAW można natomiast reprodukować na zewnętrzne urządzeniexi podłączone do gniazda HDMI typu A.
Aby zapewnić maksymalną swobodę podczas filmowania, kamera FX3 jest wyposażona w dwa gniazda współpracujące z przyszłościowymi, niezwykle szybkimi kartami pamięci CFexpress typu A. Użytkownik może zapisywać te same dane na obie karty w celu stworzenia kopii zapasowej lub użyć trybu naprzemiennego, w którym po zapełnieniu pierwszej karty pamięci nagrywanie automatycznie przełącza się na drugą kartę.
Kolejnym ułatwieniem w zastosowaniach profesjonalnych są zaawansowane funkcje łączności: szybka sieć bezprzewodowa (z pasmem 2,4 GHz i 5 GHzxii) oraz łączność przewodowa poprzez zgodny adapter USB-Ethernet. Kamera FX3 jest przystosowana do zdalnego sterowania z komputera z aplikacją Imaging Edge Desktop™ „Remote”, podłączonego przez sieć Wi-Fi lub łącze SuperSpeed USB 5 Gb/s (port USB Type-C®).
O serii Cinema Line
Cinema Line to seria kamer, które dzięki bogatemu doświadczeniu firmy Sony w cyfrowej produkcji filmowej pozwalają uzyskać obraz o wyglądzie jak z taśmy filmowej. Zapewniają również większą funkcjonalność i niezawodność, by spełnić zróżnicowane potrzeby wymagających twórców.
Do serii Cinema Line należy także cyfrowa kamera filmowa VENICE, którą cenią sobie twórcy filmów fabularnych i seriali, profesjonalna kamera FX9, chętnie stosowana w produkcjach dokumentalnych i serialowych, oraz FX6, doskonała do spontanicznego filmowania. Po wprowadzeniu nowego, najmniejszego w całej serii modelu FX3 firma Sony ma w ofercie pełną gamę uniwersalnych, kreatywnych narzędzi dla twórców opowiadających za pomocą obrazu.
Dostępność
Nową pełnoklatkową kamerę Cinema Line FX3 będzie można nabyć u autoryzowanych dealerów Sony od marca 2021 r.
Materiały poświęcone serii Cinema Line, kamerze FX3 i innym produktom Sony można znaleźć w witrynach https://www.sony.net/cinema-line i https://www.sony.pl/alphauniverse. Stanowią one źródło wiedzy i inspiracji dla wszystkich fanów technologii Sony służącej do fotografowania i tworzenia treści.
Pełne dane techniczne produktu znajdują się pod adresem https://www.sony.pl/electronics/aparaty-z-wymiennymi-obiektywami/ilme-fx3
i Wartość efektywna przy filmowaniu, w przybliżeniu. 12,1 megapiksela przy fotografowaniu
ii Filmowanie z użyciem krzywej S-Log3. Wewnętrzny test Sony.
iii Przycinanie obrazu o 10%
iv W trybie „Active Mode” zachodzi nieznaczne przycinanie obrazu. Przy ogniskowych od 200 mm wzwyż zalecane jest ustawienie „Standard”. Tryb „Active Mode” nie działa, gdy nagrywanie odbywa się z szybkością od 120 (100) kl./s wzwyż. Dotyczy to również funkcji S&Q.
v Wewnętrzne testy Sony. Zasilanie przez USB, XAVC S-I (All-I), 4K 60p 10 bitów 4:2:2, 25°C (temperatura otoczenia i kamery w momencie rozpoczęcia nagrywania), ustawienie Temp. auto. wyłącz: Wysoka, Wentylator: Automatyczny. Czas będzie uzależniony od warunków pracy. Maksymalny czas ciągłego nagrywania jednego ujęcia filmowego wynosi około 13 godzin (ograniczenie wynikające ze specyfikacji produktu).
vi Wymagana jest edycja w postprodukcji i dokonanie nagrania w trybie S&Q.
vii Maksymalna liczba pól AF i pokrycie obszaru. Wartości zależą od trybu zapisu.
viii Obsługa w programie Catalyst Browse/Prepare 2020.1 lub nowszym. Metadane stabilizacji obrazu dla programu Catalyst są generowane w przypadku użycia obiektywu Sony z mocowaniem typu E i ustawienia optycznej stabilizacji obrazu w kamerze na [Wył.] lub [Aktywna].
ix Nie gwarantuje się stuprocentowej odporności na pył i wilgoć. Uchwyt XLR nie jest zabezpieczony przed pyłem i wilgocią.
x Ładowanie i zasilanie przez łącze USB obsługiwane są tylko przez port USB Type-C®. Podczas zasilania przez łącze USB w kamerze musi być zainstalowany akumulator. Akumulator w kamerze może się wyładowywać nawet podczas zasilania przez łącze USB — zależy to od używanego źródła zasilania i warunków pracy kamery.
xi Informacja o zgodnych rejestratorach zostanie podana w późniejszym terminie.
xii W pewnych krajach i regionach mogą obowiązywać ograniczenia w wykorzystaniu pasma 5 GHz.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Krótko i po Polsku
link
ucieczka do przodu, przed premierą Sigma fp L?
Ta, jasne :)
Intrygujące posunięcie Sony. Pół roku wcześniej A7s3 a teraz FX3, kilka bajerów więcej, cena podobna. No ale cóż ludziska lubią nowości, no i parę rzeczy znalazło by się skopiowanych od konkurencji ;)
Ta kamera ma więcej sensu niż A7SIII. Szkoda tylko, że te otwory wentylacyjne nie są zamykane. Przez to kamera nie będzie tak wodoszczelna jak A7SIII.
Wlot powietrza jest od spodu, a wylot z boku. Jeżeli kamera nie będzie stała w wodzie, to nic się nie stanie.
tally lights - oh my jak mi tego brakuje w A7...
@Stivenson
Optyczne+Szabla+fotoforma = biedonorma ;-)
3xNIE.
@Szabla - racja, ale kręcenie zawodów enduro, motocross, gdzie jest duże zapylenie to już takie rozwiązanie nie jest bezpieczne. Nie chcę powiedzieć, że to jakaś ogromna wada (bo większość kamer ma "otwory" wszelakie), ale fajnym rozwiązaniem mogłyby być takie zaślepki jak te zakrywające złącza (co pewnie wiązałoby się z jakimiś ograniczeniami).
@deel77: wentylator można wyłączyć... :)
... i po reklamie...
Nie wiem co myśleć o tej kamerze. Wygląda na to, że wybór kamery SONY z serii Cinema Line, ogranicza się do wyboru pomiędzy stabilizacją matrycy a filtram ND. SONY FX3 :/ FX3 jest imponująco mała porównując do FX6, ale cenowo już tak fajnie nie jest. FX6, to koszt ok 30tys zł, a FX3 to ok 22tys zł, ale po dodaniu top handle ta różnica będzie już niewielka. Nie wiem ile top handle będzie kosztować, pewnie minimum 3tys zł a realnie pewnie bliżej 4-5 tyś zł. Więc jak kto woli, dla mnie ważniejszejsze od stabilizacji są wbudowane filtry ND
kochane mordeczki - toż to przecie prawie a7sIII (ma pojawic. się aktual softu wprowadzający cinema profil w S III), dodany temat rączki z mikrofonem, ale bebechy i obrazek ten sam co s III
@musimisie
Uchwyt ze złączami XLR jest w zestawie z kamerą, jest ujęty w cenie.
@Szabla
"3xNIE."
Nie krzycz, to nic nie zmieni :P
Podobnie, ja tamten wpis :P
@deel77: „kręcenie zawodów enduro, motocross, gdzie jest duże zapylenie to już takie rozwiązanie nie jest bezpieczne” – nie ma obowiązku pracy w takim środowisku kamerami, które wyposażone są w wentylatory. Zresztą z tego co wiem od kolegi, który od nastu lat fotografował, a obecnie filmuje na rajdach, to każda kamera dostanie w tyłek w takim miejscu, bo pył wejdzie wszędzie, szczególnie jak stosuje się wymienną optykę.
A za 2 lata wypuszczą FX1 z elektronicznym ND ;)
Szkoda że nie wbudowali w ten korpus filtrów
Ano właśnie - brak ND to decyzja bardziej marketingowa, czy techniczna?
I drugie pytanie - jak się czyści wbudowane filtry ND (zwłaszcza gdy coś im się przyczepi od strony matrycy)?
FX-3 to dużo mniejsza i bardziej mobilna kamera niż FX-6. Uznano w niej stabilizację matrycy za ważniejszą niż elektroniczny filtr ND. Obecnie nie jest możliwe jednoczesne zmieszczenie między bagnetem a matrycą modułu stabilizacji oraz elektronicznego filtra szarego.
2000zł extra za wentylator i usunięty wizjer...
Minus 2000 zł za uchwyt i adapter XLR :)
Użytkownicy A7S III muszą być wkur...ni :-)
Nie sądzę.