Canon RF 14-35 mm f/4L IS USM (Aktualizacja)
Firma Canon zaprezentowała szerokokątnego zooma przeznaczonego dla pełnoklatkowych bezlusterkowców systemu RF. Nowy model to stabilizowany instrument o parametrach 14-35 mm f/4.
Oto najważniejsze parametry dzisiejszej premiery:
- Ogniskowa: 14 - 35 mm,
- Światłosiła: f/4,
- Pole widzenia: 114 - 63°
- Ostrość od: 0.2 m,
- Maksymalne powiększenie: 0.38x,
- Liczba listków na przysłonie: 9,
- Mechanizm autofokusa: USM,
- Konstrukcja: 16 elementów / 12 grup (3 elementy ze szkła UD, 3 elementy asferyczne),
- Rozmiar filtra: 77 mm,
- Stabilizacja: Tak,
- Dostępne mocowania: Canon RF,
- Wymiary: 84.1 x 99.8 mm,
- Waga: 540 g.
![]() |
Obiektyw ma wejść do sprzedaży w sierpniu bieżącego roku, sugerowana cena za oceanem to 1699 dolarów. Specyfikacja nowego instrumentu jest już dostępna w naszej bazie:
Aktualizacja - otrzymaliśmy od polskiego oddziału firmy Canon oficjalną informację prasową na temat nowego obiektywu.
INFORMACJA PRASOWA
Canon prezentuje swój obiektyw RF z najszerszym kątem widzenia, z niesamowitym zakresem ogniskowych od 14 do 35 mm
Warszawa – 29 czerwca 2021 r. – Canon Europe informuje o wprowadzeniu obiektywu RF 14-35mm F4L IS USM, z najszerszym jak dotąd kątem widzenia. Obiektyw zmiennoogniskowy jest uzupełnieniem dwóch lekkich, kompaktowych obiektywów f/4, które łącznie oferują entuzjastom i profesjonalnym fotografom wszechstronny zakres ogniskowych 14–200 mm. Dzięki cichemu mechanizmowi automatycznego ustawiania ostrości, 5,5-osiowej optycznej stabilizacji obrazu i ogniskowej 14–35 mm z elementami asferycznymi i UD zapewniającymi krystalicznie czysty obraz, model RF 14-35mm F4L IS USM idealnie nadaje się do fotografowania krajobrazów i architektury, a także do realizacji nagrań na potrzeby vlogów, gdzie wymagane jest stabilne, szerokie pole widzenia.
Obiektyw RF 14-35mm F4L IS USM dołącza do rosnącej oferty przodujących w swojej klasie obiektywów RF, zbudowanej na solidnych podstawach systemu EOS R firmy Canon. Pełna gama obiektywów RF w połączeniu z innowacyjnymi korpusami aparatów zapewnia niezrównaną wydajność optyczną i otwiera nowe możliwości dla fotografów i filmowców. W zgodnych aparatach EOS z serii R system komunikacji z mocowaniem RF pozwala wykorzystać zalety stabilizacji obrazu zarówno w obiektywie, jak i w korpusie. W połączeniu z aparatem Canon EOS R5 lub EOS R6, z autofocusem i sterowaniem, możliwe jest osiągnięcie 7-stopniowej stabilizacji, co otwiera wyjątkowe możliwości filmowania i fotografowania.
Kompaktowy obiektyw o szerokim polu widzenia
Wykorzystując mocowanie systemu EOS R o dużej średnicy, obiektyw RF 14-35mm F4L IS USM zapewnia doskonałe połączenie szerokiego pola widzenia i wysokiej jakości obrazu – a wszystko to w kompaktowym układzie optycznym.
Ważąc jedynie 540 g, RF 14-35mm F4L IS USM lokuje się obok kompaktowych, lekkich obiektywów RF 24-105mm F4L IS USM i RF 70-200mm F4L IS USM, zapewniając gamę obiektywów f/4 o różnych długościach optycznych, które odpowiadają niemal wszystkim potrzebom w zakresie fotografii. Podobnie jak inne obiektywy z tej trójki wyposażono go w to samo mocowanie filtrów 77 mm i kompaktową obudowę. To sprawia, że są w idealnymi towarzyszami w podróży – użytkownicy mogą być pewni, że uchwycą różne ujęcia przy jednoczesnej redukcji rozmiaru i masy noszonego ze sobą zestawu.
Szeroki zakres ogniskowych RF 14-35mm F4L IS USM zapewnia użytkownikom elastyczność w fotografowaniu wielu różnych obiektów, w tym krajobrazów i architektury. Obiektyw charakteryzuje się przodującą w swojej klasie minimalną odległością ogniskowania wynoszącą 0,2 m oraz 0,38-krotnym powiększeniem dzięki systemowi tylnego ogniskowania. Sprawia to, że RF 14-35mm F4L IS USM jest szczególnie skuteczny w ograniczonych przestrzeniach, umożliwiając fotografom realizację ujęć całych obiektów.
Doskonałość optyczna
W obiektywie RF 14-35mm F4L IS USM zastosowano zaawansowaną konstrukcję optyczną składającą się z trzech elementów o ultraniskiej dyspersji i trzech elementów asferycznych formowanych w szkle, z których jeden jest jednocześnie elementem UD i asferycznym. Zastosowana technologia to wynik 50 lat badań i rozwoju Canon w zakresie obiektywów asferycznych do aparatów z obiektywami wymiennymi. Dzięki szeroko zakrojonym inwestycjom w konstrukcję obiektywu i precyzyjną technologię produkcji elementy te charakteryzują się niesferyczną krzywizną, która zbiera światło w jednym punkcie, redukując aberrację i tworząc ostre obrazy, odpowiadające jakości najlepszych obiektywów Canon. Elementy te zapewniają najwyższą rozdzielczość od krawędzi do krawędzi obrazu, co stanowi szczególne wyzwanie w przypadku obiektywów szerokokątnych, w których obecność aberracji sferycznych znacznie wzrasta. W połączeniu z zaawansowanymi, autorskimi powłokami Subwavelength Structure Coating (SWC) oraz Air Sphere Coating (ASC), które zapobiegają pojawianiu się duszków i flary, obiektyw RF 14-35mm F4L IS USM pozwala uzyskać wyjątkową ostrość i kontrast.
Profesjonalne, niezawodne działanie w przypadku zdjęć i filmów
Obiektyw RF 14-35mm F4L IS USM oferuje najlepsze cechy serii L, zapewniając fotografom i filmowcom niezmienną precyzję efektów. Konstrukcja, która umożliwia bliskie ogniskowanie, redukuje również zjawisko „oddychania” przy ustawianiu ostrości do mniej niż jednej trzeciej wartości w porównaniu do EF 16-35mm f/4L IS USM. Silnik Nano USM zapewnia szybki, płynny i cichy autofocus, a przysłona f/4 pozostaje stała w całym zakresie ogniskowych, dzięki czemu nie występują zmiany czasu otwarcia migawki ani czułości ISO podczas zmiany ogniskowej. W połączeniu z 5,5-osiowym stabilizatorem obrazu (IS), którego możliwości rosną do 7 stopni w przypadku użycia z aparatami EOS R5 i EOS R6 firmy Canon, RF 14-35mm F4L IS USM stanowi niezbędne narzędzie pracy dla kamerzystów korzystających z systemu EOS R, zapewniając stabilność ujęć. Fotografowie mogą wykonywać ujęcia z ręki, nawet przy bardzo krótkich czasach otwarcia migawki.
RF 14-35mm F4L IS USM wyposażony jest w pierścień sterujący, aby zapewnić użytkownikom szybką, bezpośrednią kontrolę nad ustawieniami Tv, Av oraz ISO bez konieczności zagłębiania się w menu lub odrywania wzroku od wizjera. Pierścień ręcznego ustawiania ostrości, o charakterystycznej dla serii L odporności na warunki atmosferyczne, pozwala fotografom i filmowcom pracować w każdych warunkach.
Więcej informacji na temat RF 14-35mm F4L IS USM opublikowano https://www.canon.pl/lenses/rf-14-35mm-f4-4l-is-usm-lens/
Szczegółowy opis technologii asferycznych obiektywów Canon znajduje się na stronie https://global.canon/en/news/2021/20210527.html
Najważniejsze cechy RF 14-35mm F4L IS USM
- Wysokiej jakości, ultraszerokokątny obiektyw z ogniskową 14–35 mm
- Stała przysłona f/4 umożliwiająca fotografowanie w warunkach słabego oświetlenia
- Trzy elementy asferyczne i trzy elementy UD, z których jeden jest jednocześnie elementem UD i asferycznym, zapewniają najwyższą rozdzielczość od krawędzi do krawędzi obrazu
- 5,5-stopniowa optyczna stabilizacja obrazu lub 7-stopniowa w przypadku korzystania z aparatu ze stabilizacją obrazu w korpusie (IBIS)
- Silnik Nano USM zapewniający szybką, płynną i cichą pracę – konstrukcja idealna do nagrań wideo
- Pierścień sterujący – zapewnia bezpośrednią kontrolę nad ustawieniami Tv/Av/ISO
- Minimalna odległość ogniskowania 0,2 m przy powiększeniu 0,38x
- Powłoki SWC (Sub Wavelength structure Coating) i ASC (Air Sphere Coating) zapobiegają występowaniu tzw. duszków i efektowi flary
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Przy odrobinie szczęścia może będzie do kupienia za 8999zł.
Super :) System się rozwija. Mam nadzieję, że polska cena nie powali. Szkoda tylko, że pozostali producenci optyki nic nie robią w tym systemie.
Na forum CR ktoś zasugerował, że skoro nie ma już wizjera OVF, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby niektóre wady szkła korygować "na żywo" w aparacie.
Jeśli by tak było, to być może dlatego "pozostali producenci optyki nic nie robią w tym systemie", bo - w odróżnieniu od Canona - nie mogą polegać na korekcie programowej.
Ale - jak to już zauważył jeden z Kolegów - skoro to sezon ogórkowy, to różne rzeczy ludzie piszą... ;)
PS
Co prawda w wywiadzie na DPR z jednym z szefów Canona [ link ] piszą, że: "We will continue to promote the EOS M-series cameras as a means of meeting diverse needs.", ale jeśli miałyby się pokazać EOS R-series z mniejszą matrycą (być może nawet z "prawdziwą" APS-C jak DX u Nikona), to ten 14-35 mógłby nawet robić za ambitny "kit"!).
Drogo jak cholera
Ale ma fajna min odleglosc ostrzenia, mozna sie w pseudo makro bawic
Nawet jeśli inni nie mogą korygować wad programowo na żywo, to mogą po prostu zrobić dobrze skorygowany obiektyw...
@Bahrd: nie wiem jak u innych producentów ale u Canona korekcja dystorsji lub winiety jest "na żywo" w bezlustrach.
W dyskusjach o cenie widziałem dwa obozy. Jedni twierdzili że to będzie super szkło za 2,5k usd, a inni liczyli że to może będzie eLka dla ubogich jak 17-40 i cena będzie bliższa 1k usd.
Canon pogodził te dwie grupy i teraz liczący na niższa cenę są zawiedzeni, a liczący na super szkło obawiają się, że to będzie prawie fisheye prostowany w postprocesie
Czekam na pierwsze testy z zainteresowaniem jak to się rozwinie.
@Bahrd
"Jeśli by tak było, to być może dlatego "pozostali producenci optyki nic nie robią w tym systemie", bo - w odróżnieniu od Canona - nie mogą polegać na korekcie programowej."
To niech robią tele :-)
"jeśli miałyby się pokazać EOS R-series z mniejszą matrycą (być może nawet z "prawdziwą" APS-C jak DX u Nikona), to ten 14-35 mógłby nawet robić za ambitny "kit"!"
Trochę krótki jak na kit. 15-45 w systemie M to już bardzo ograniczający zakres, a ten byłby jeszcze krótszy.
W czasach analogowych zaczęło się chyba od 35-70 później były kity 28-80, a na koniec 28-90. I ten ostatni zakres dawał już możliwość zrobienia portretu. Nie było to łatwe przy świetle f/5.6 ale dało się :-)
@RobKoz
Co do analogu to moze Tobie chodzilo o szklo EF 38-76 mm f/4.5-5.6.
To najgorsze optycznie szklo jakie w zyciu mialem. Nie dalo sie nim robic ostrych zdjec.
Jest smniejszy i lżejszy od EF16-35/4.0 L IS, szkoda tylko że droższy.
@darekw1967, wszystkie te szkła były słabe, nawet jak na tamte czasy, to chyba jakieś niedospane mity Z czego 28-70 strasznie plastikowy i szybko się zużywał, przednia soczewka kręcona, af lipa, mf taki jak późniejsze tanie obiektywy zestawowe. 28-90 miał tak ogromną aberracje chromatyczną, że można było się zniechęcić do fotografii w ogóle, no i ten genialny bagnet, to był chyba pierwowzór dla canona do projektowania kubków na ołówki.
Amadi: "Nawet jeśli inni nie mogą korygować wad programowo na żywo, to mogą po prostu zrobić dobrze skorygowany obiektyw..."
Zgoda! Wydaje mi się - sądząc tylko po liczbie i rodzaju różnych soczewek - że Canon też tu poszedł w tym kierunku.
MatrixSTR: "@Bahrd: nie wiem jak u innych producentów ale u Canona korekcja dystorsji lub winiety jest «na żywo» w bezlustrach."
Tak, tak - taką "dobrowolną" to ma już też np. 6D.
RobKoz: "To niech robią tele :-)"
Otóż to!
RK: "Trochę krótki jak na kit. "
Okay, poprawię się: "ambitny street-kit"!
RK: "Jedni twierdzili że to będzie super szkło za 2,5k usd, a inni liczyli że to może będzie eLka dla ubogich jak 17-40"
Jest jeszcze - moim zdaniem znakomita i relatywnie niedroga - eLa 16-35/4 ze stabilizacją.
Super zakres:) Pytanie jak optycznie bo jakieś bydle to też nie jest więc gdzieś się musi ten powiększony zakres odbić. 16-35 często mają słabszy węższy kąt.
Mam EF 16-35/4.0 podpięty do R5 i działa świetnie. Testy pokażą czy ten RF (oprócz szerszego kąta) będzie dużo lepszy, aby uzasadnić dużo wyższą cenę.
Cena powala ,za f4 ,8 koła to lekka przesada,czy te obiektywy rf z czerwonym paskiem są jakieś inne niż te starsze do ef,że o tyle droższe
Kupiłem samyanga 14mm rf za 1,7tys i musi mi to wystarczyć na szeroki kąt,zarąbisty jest też 35mm,50mm i w normalnej cenie,no i zoom 24-105 rf gdzie w dobrych czasach z r-ką kupiłem za 9tys,jest jeszcze super pracujący ef 85 mm 1,8,i stary 24 1,4 też zarąbisty,czyli taki weselny zestaw,a jeszcze mam 20mm 2,8
No cóż, Canon postawił taką a nie inną cenę, zapewne również ze względu na 15-35 f2,8.
Gdyby 14-35 wyszedł w cenie 25-30% niższej, a na tyle można by go realnie cenić, to tylko bardzo nieliczni patrzyliby na dwukrotnie droższą wersję, jaśniejszą o jedną działkę, większą i cięższą.
Stary EF 16-35 4,0 to tylko połowa ceny tego RF 14-35, więc dla amatora jest to opcja bardzo pozytywna, tymbardziej że działa dobrze. Jeżeli się sprzętem zarabia, kalkulacja może być inna. Może, ale nie musi.
Nowsze powłoki podnoszące mikrokontrast, poręczna wielkość i waga, kilka stopni większy kąt obrazu. Drobiazg do drobiazgu i nazbiera się wcale niemało. To tak jak ekstra w samochodzie.
Również zastanawiałem się nad tym obiektywem, ale że to nie mój złoty zakres ogniskowych, to przy tej cenie ustąpie miejsca innym i pozostanę nadal na EF, który pasuje mi też do lustra. Finansowo zakup byłby wprawdzie bez problemu, ale uważam, że należy kupować z sensem, a nie jak leci bo akurat jest nowość i potem hop do szuflady.
Cena ok, nie za duża, nie za mała.
Mi się najbardziej podoba, że te nowe RF są wyposażane w silniki nano USM i nadają się genialnie do filmu. Dużo szybsze i celniejsze niż STM, a nie terkoczą tak jak klasyczne USM mocowania EF.
Jestem tylko ciekaw czy w tym też tak genialnie zlikwidowali oddychanie jak w RF 24-70 :)
"o różnych długościach optycznych" - i to mnie przekonało.
Oddychanie: link 2min 56 sek
Oficjalnie w przedsprzedaży 8649 zł
Chyba pierwszy raz Nikkor ma tańszy odpowiednik (14-30/4). Wiem, że brakuje 5mm, ale na mniej ważnym końcu, prawda?