Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

RED V-Raptor ST

RED V-Raptor ST
2 września
2021 10:11

Znana z produkcji profesjonalnych kamer filmowych firma RED przedstawiła nowy model. V-Raptor ST został wyposażony w matrycę 8K o wielkości zbliżonej do pełnej klatki, w pełnej rozdzielczości oferuje imponujące 120 kl/s.

Oto najważniejsze parametry nowej kamery:

  • Rozmiar matrycy: 40.96 mm x 21.60 mm (proporcje boków 17:9),
  • Średnica koła obrazowego: 46.31 mm,
  • Rozdzielczość matrycy: 8192 x 4320,
  • Zakres tonalny: 17 EV,
  • Mocowanie obiektywów: Canon RF,
  • Zasilanie: akumulator V-Lock lub Mikro V-Lock, wejście zewnętrznego zasilania 11-17 V,
  • Wejścia: Genlock, Timecode, 2x Audio (5-pin port), sterowanie (RS-232 lub 9-pin EXT Port), USB-C, Gigabit Ethernet,
  • Wyjścia: 2x 12G-SDI, Timecode, HANC Metadata, Audio,
  • Waga samego body: 1828 g,
  • Zakres temperatur pracy: 0°C - 40°C.

RED V-Raptor ST

Pełna lista oferowanych przez kamerę klatkaży w poszczególnych rozdzielczościach przedstawia się następująco:

  • 120 fps at 8K 17:9 (8192 x 4320),
  • 150 fps at 8K 2.4:1 (8192 x 3456),
  • 140 fps at 7K 17:9 (7168 x 3780),
  • 175 fps at 7K 2.4:1 (7168 x 3024),
  • 160 fps at 6K 17:9 (6144 x 3240),
  • 200 fps at 6K 2.4:1 (6144 x 2592),
  • 192 fps at 5K 17:9 (5120 x 2700),
  • 240 fps at 5K 2.4:1 (5120 x 2160),
  • 240 fps at 4K 17:9 (4096 x 2160),
  • 300 fps at 4K 2.4:1 (4096 x 1728),
  • 320 fps at 3K 17:9 (3072 x 1620),
  • 400 fps at 3K 2.4:1 (3072 x 1296),
  • 480 fps at 2K 17:9 (2048 x 1080),
  • 600 fps at 2K 2.4:1 (2048 x 864).
Należy jednak pamiętać, że rozdzielczości niższe inż 8K uzyskiwane są poprzez stosowne przycięcie matrycy.

RED V-Raptor ST

Nową kamerę można kupić za pośrednictwem strony producenta, ceny zaczynają się od 25000 dolarów.

RED V-Raptor ST


Komentarze czytelników (26)
  1. BlindClick
    BlindClick 2 września 2021, 10:35

    17ev, 15ev to nie jest max?

  2. Amadi
    Amadi 2 września 2021, 10:48

    To deklaracja producenta, w praktyce pewnie jest mniej. Aczkolwiek RED-y mają też tryb HDR gdzie rejestrują co druga klatkę z inną ekspozycją, więc może to w takim trybie policzone

  3. tempor
    tempor 2 września 2021, 10:52

    Kamery filmujące w 4K i 60 i więcej kl/s dostępne są już od kilku lat, tymczasem nie widać zmierzchu siermiężnych 24 kl/s. 4K (co dopiero mówić o 8K) to poza statycznymi rzutami wciąż tylko nazwa, nie da się uzyskać stabilnej wysokiej rozdzielczości przy tak niskim klatkażu. Nawet filmy powstałe dla VOD, które w 90% ogląda się na ekranach pracujących z krotnością 30 Hz i które nie powinny się kierować tak zamierzchłymi ograniczeniami, bo nie są wyświetlane w kinach (które zresztą w większości są już gotowe na HFR), to wciąż niemiłosiernie szarpiące, rozmyte 24 klatki, w których w dynamicznych scenach robi się breja niczym na DVD. Chyba nie ma obecnie innej równie skostniałej i anachronicznej technologii, co te nieszczęsne, analogowe 24 klatki.

  4. zbytek3
    zbytek3 2 września 2021, 11:03

    To czemu film na tasmie filmowej w kinie wyglada dobrze i dalej niektorzy kreca dalej 24 klatki .... winny jest czas odczytu pojednyczej klatki - czego nie ma na tasmie filmowej bo w chwili naswietlania klatka filmu jest nieruchoma....

  5. deel77
    deel77 2 września 2021, 11:25

    Fajna ta kamerka. Wybór mocowania też ciekawy.

  6. TRI-X
    TRI-X 2 września 2021, 12:23

    zbytek3 To kwestja globalnej migawki która sczytuje całą klatkę.

  7. mgkiler
    mgkiler 2 września 2021, 12:29

    @zbytek3

    Mało kto już nagrywa filmy do kin na taśmie filmowej. W ponad 90% to produkcję wpełni cyfrowe. Projektory też są od dawna cyfrowe.

    Na taśmie filmowej też był rolling shutter bo migawka musi się zamknąć (nie zrobi tego natychmiast) i taśma przesunąć. Działo się to jednak bardzo szybro i efekt był nie wielki.

    To o czym piszę @tempor nie ma związku z tym co piszesz. Filmy w 24fps zwykle są nagrywane z czasem 1/48s co powoduje motion blur. Można nagrywać z krótszym czasem, ale to wtedy będzie efekt strobo. Nie ma to związku z tym, czy film rejestrowany jest cyfrowo czy analogowo.

  8. TRI-X
    TRI-X 2 września 2021, 12:34


    tempor Siermięrzna 24kl/sek tylko dlatego że istnieje od tylu lat. Wtedy były też kamery filmowe naświetlajace 48kl/sek a nawet 124kl/sek. @4kl zostało wybrane dlatego że to był najlepszy kompromis miedzy uzyskaniem wrażenia płynności z jak najniższą szybkością taśmy w co wchodziła równiez oczywiście kwestja ekonomi. filmowanie ruchu z wyższymi prędkościami wprowadza w pewnych przypadkach efekt stroboskobowy co nie wszystkim podoba się. Ogólnie w przemysle filmowym 48kl/sek jest uwazany za górna granicę dla filmów fabularnych. Mimo wszystko w Hollywoodzie czy HBO wciąz jest używany film, przez reżyserów dla których ma estetyczną unikalność odpowiadającą tematyce filmu.

  9. tzb
    tzb 2 września 2021, 14:25

    BlindClick

    17 stopni to oczywiście tradycyjna dla RED bzdura, doświadczenie podpowiada, że w praktyce będzie ~13-14.
    Ta marka jest zwyczajnie szkodliwa do rozwoju branży (etyka gorsza od Irix, sprzedawanie badziewnych nośników po zawyżanych cenach, trollowanie patentowe wobec Kinefinity, Blackmagic i ZCAM etc.). Zaczynali jako obiecująca alternatywa dla kosztownego status quo, z czasem stali się dokładnie tym, z czym chcieli walczyć.


    tempor

    Telewizory w tej części świata pracują w 60hz, nie 30hz. Jeśli widzisz szarpanie lub smużenie, problemem zapewne jest odtwarzacz lub ustawienia ekranu, a nie stuletni standard.
    W 60fps nie filmujemy po to, aby wyświetlić widzowi 60 klatek w sekundę, ale żeby wyświetlić ich 24, spowolnione 2.5-krotnie.


    zbytek3

    Bardzo trudno rozgryźć, co chciałeś powiedzieć. Sensor również nie rusza się podczas naświetlania. Czy to miało być nawiązanie do rolling shutter i niejednoczesnego czytania sygnału z sensora?


    TRI-X

    24 klatki na sekundę to jednocześnie dolna i górna granica, tylko trzy filmy w historii udźwiękowionego kina odeszły od tej liczby, wszystkie trzy eksperymenty były chybione.

  10. tzb
    tzb 2 września 2021, 14:30

    *O ile powyżej miało być o "telewizji w tej części świata pracującej w 50Hz", to fakt o telewizorach i tak wyszedł stosowny, bo skończyły się czasy regionalizacji i wszystkie nasze współczesne tak monitory, jak i telewizory, obsługują 60Hz

    Tak czy inaczej, pretty please, dodajcie wreszcie możliwość edycji komentarzy, bo coraz trudniej już usprawiedliwiać "poprzednioepokowość" tego serwisu.

  11. TRI-X
    TRI-X 2 września 2021, 15:51


    zbytek3 Co do filmów z 48kl/sek miałem na myśli cyfrowe. O ile pamiętam Avatar i Władca Pierscieni były filmowane z tym klatkarzem.

  12. zbytek3
    zbytek3 2 września 2021, 16:07

    Tak - mi chodzilo o rolling shutter, a co do tasm filmowych, tak jak do kaset cc i czarnych plyt wkrotce powrocimy, w zasadzie juz tak jest, ceny materialow swiatloczulych rosna bardzo szybko, no i nie zniczczy ich bomba A - fala elektromagnetyczna...

  13. Paździoch
    Paździoch 2 września 2021, 16:44

    zbytek3
    no i nie zniczczy ich bomba A - fala elektromagnetyczna...


    Tylko samozapłon :)

  14. Amadi
    Amadi 2 września 2021, 17:03

    Jak komuś tak bardzo przeszkadzają 24 kl/s, to zawsze, zamiast chodzić do kina, może sobie sprawić wielki telewizor z technologią "gazylion herców" i mieć filmy tak płynne, jak tylko sobie zażyczy

  15. RobKoz
    RobKoz 3 września 2021, 00:25

    @Amadi

    "Jak komuś tak bardzo przeszkadzają 24 kl/s, to zawsze, zamiast chodzić do kina, może sobie sprawić wielki telewizor z technologią "gazylion herców" i mieć filmy tak płynne, jak tylko sobie zażyczy"

    Co też wszyscy miłośnicy filmów robią. Do kina chodzą miłośnicy kina. Już dawno w domu można uzyskać lepsza jakość niż w kinie.

  16. Amadi
    Amadi 3 września 2021, 08:52

    Nie znam osobiście nikogo, kto wolałby oglądać filmy na telewizorze ze względu na wszystkie te "ulepszacze", które telewizory oferują. A już "milion herców" to notorycznie wszystkim znajomym wyłączam jak oglądamy filmy i zawsze było to pozytywnie odbierane.
    Widać żyjemy w swoich bańkach ;)

  17. tempor
    tempor 3 września 2021, 09:39

    @Amadi
    "A już "milion herców" to notorycznie wszystkim znajomym wyłączam jak oglądamy filmy i zawsze było to pozytywnie odbierane".
    Widocznie nie chcą urazić Twego zawodowego ego...
    Od kiedy zacząłem oglądać filmy z upłynniaczem prawie 20 lat temu (na topowych wówczas TV kineskopowych) - nie wyobrażam sobie powrotu do kina "szarpanego", bo dla mnie to jakiś surrealistyczny pokaz slajdów. Od kilku lat nie chodzę też do kina - między innymi dlatego, że nieporównywalnie lepszą jakość można uzyskać w domu.
    Do uzyskania prawdziwej płynności nie trzeba "gazyliona herców" - rozsądne minimum to 48 (determinuje to częstotliwość "odświeżania" oka, poczytaj sobie o Ocular microtremor).

  18. Amadi
    Amadi 3 września 2021, 10:17

    Na szczęście żyjemy w czasach kiedy każdy może mieć tak jak lubi :)

  19. RobKoz
    RobKoz 3 września 2021, 12:13

    Czy ta puszka ma AF i AE?

    Zakładam że tak bo widzę styki na mocowaniu. No i tu pojawia się pytanie dogadali się odnośnie licencji na protokół czy RED zrobił reverse engineering?

  20. Paździoch
    Paździoch 3 września 2021, 13:04

    Amadi

    Wolę oglądać film w domu niż w kinie. Głośność dźwięku w większości kin jest dla mnie trudna do zniesienia. Jeszcze trzeba do tego kina dojechać, plus reklamy, trailery i 1,5 sensu robią się 3 godziny. W datku w domu mogę obie nalać piwka czy wina, nikt mi nie szeleści chipsami a jakoś obrazu jest lepsza niż w kinie.

  21. Messucher
    Messucher 3 września 2021, 13:30

    Na szczęście kino nadal zajmuję się kinem :) Raczej mówimy "Tak jak w kinie", no chyba że ktoś nadal się jara tym że obrazek zarejestrowany wygląda "jak prawdziwy"...
    W kamerach tego typu wysokie klatkarze sa narzędziem do określonych celów - czasem dla wywołania efektu emocjonalnego a czasem technicznej wręcz dokładności. Rewalacyjność Raptora nie zasadza się na framerate tylko na sensorze 41mm i rozpiętości tonalnej ze środowiskiem RED RAW w małej i lekkiej puszce za "monety"... :)

  22. Paździoch
    Paździoch 3 września 2021, 13:31

    @RobKoz

    Kamery tego typu nie mają żadnych systemów AF. W filmie jest osoba odpowiedzialna za ustawianie ostrości tzw. "ostrzyciel". Może to robić nawet zdalnie drogą radową link

  23. Messucher
    Messucher 3 września 2021, 13:46

    No właśna jesteśmy świadkami zmian. AF ma i Komodo i Raptor. Bardzo dobre systemy AF są w lini FX Sonego i w C500 i C300 Canona... Zcam itp...

  24. Messucher
    Messucher 3 września 2021, 13:48

    @RobKoz - paradoksalnie Komodo i pewnie Raptor nie pracuja zbyt dobrze z natywnymi AF systemu RF za to spoko z EF przez adapter :)

  25. RobKoz
    RobKoz 3 września 2021, 14:13

    @Messucher

    "Raczej mówimy "Tak jak w kinie""

    Tyle że kiedyś to była pochwała i dziś jest nagana :-)



    @Paździoch

    "Kamery tego typu nie mają żadnych systemów AF."

    To że w profesjonalnym filmie się AF nie używa to wiem, ale jednak są kamery które to mają.



    @Messucher

    "@RobKoz - paradoksalnie Komodo i pewnie Raptor nie pracuja zbyt dobrze z natywnymi AF systemu RF za to spoko z EF przez adapter :)"

    Dzięki to jest wyczerpująca odpowiedź. To oznacza brak licencji i reverse engineering. Szkła EF działają po starym dobrze znanym protokole, a nowy protokół RF najwyraźniej nie został jeszcze w pełni opanowany.

  26. sektoid
    sektoid 5 września 2021, 16:20

    Ja żyję w surrealistycznej bańce. Nie mam telewizora i nie używam alkoholu. Żadne ulepszacze nie pomogą marnej treści.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.