Canon EOS VR
Firma Canon zaprezentowała system EOS VR, w skład którego wchodzi stereoskopowy obiektyw RF 5.2 mm f/2.8L Dual Fisheye oraz oprogramowanie, pozwalające łatwo przetwarzać zarejestrowane nim obrazy.
INFORMACJA PRASOWA
Canon rewolucjonizuje VR180° dzięki innowacyjnemu systemowi do 3D VR oraz obiektywowi RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE
Przełomowy system Canon EOS VR obejmuje m.in. pierwszy w świeciei obiektyw VR do aparatów cyfrowych z wymienną optyką, umożliwiający rejestrowanie obrazów VR180° jednym aparatem z pojedynczą matrycą.
WARSZAWA, POLSKA, 6 października 2021 r. – Canon Europe ogłasza dziś najnowszą innowację w systemie EOS R: pionierskie rozwiązanie do rejestrowania wirtualnej rzeczywistości (VR), bazujące na ogromnych możliwościach mocowania RF. System EOS VR opracowany przez Canon, obejmujący nowy obiektyw Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE, odpowiada na zapotrzebowanie na wysokiej jakości treści 3D VR180°. Wobec rosnącej popularności technologii VR w różnych obszarach, takich jak szkolenia, podróże, sport, wydarzenia na żywo i filmy dokumentalne, nowa oferta Canon upraszcza cały proces stereoskopowej rejestracji i postprodukcji treści w formacie VR180°. System EOS VR, dzięki kreowaniu wciągającego doświadczenia, wprowadza widzów w samo serce akcji, zapewniając profesjonalną jakość obrazu i wyższy poziom realizmu.
Obiektyw Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE to pierwszy w historii Canon wymienny obiektyw do VR, który powstał z myślą o uproszczeniu konfiguracji sprzętowej oraz rejestrowaniu filmów i zdjęć VR180° za pomocą aparatu Canon EOS R5ii – wszystko to przy zachowaniu wysokiej wydajności optycznej systemu Canon EOS R. W efekcie tworzenie treści 3D staje się praktyczniejsze dla istniejących twórców treści VR - zarówno firm produkcyjnych, jak i profesjonalistów chcących wejść na rynek VR z wydajnym systemem. Poza obiektywem Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE system Canon EOS VR obejmuje również niedawno opracowaną przez Canon aplikację do wirtualnej rzeczywistości (EOS VR Utility) oraz wtyczkę do oprogramowania Adobe Premiere Pro (EOS VR Plug-in for Adobe Premiere Pro) usprawniającą postprodukcję VR180°, a tym samym podniesienie komfortu twórcy treści od początku do końca pracy nad materiałem.
Innowacyjny obiektyw dla łatwiejszego rejestrowania obrazów
Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE posiada dwa skierowane do przodu obiektywy typu „rybie oko” o ultraszerokim polu widzenia 190 stopni, które pozwalają na stereoskopową rejestrację. Zaawansowana konstrukcja obiektywu pozwala na projekcję dwóch obrazów na jedyną matrycę aparatu, umożliwiając ich idealne wyrównanie i synchronizację bezpośrednio w aparacie. Dzięki takiemu wykorzystaniu obiektywu konfiguracja sprzętu do VR jest prostsza niż w przypadku systemu z dwoma kamerami
Rejestracja dwóch obrazów na jednej matrycy oznacza również, że oba mają tę samą charakterystykę, co pozwala uniknąć subtelnych różnic w jakości obrazu i ekspozycji, które zdarzają się w systemach z dwiema matrycami. Ponadto obie jednostki EMD (przysłona) – po jednej dla każdego obiektywu – są precyzyjnie sterowane w celu utrzymywania stałej ekspozycji na matrycy, zmniejszając w post produkcji potrzebę gradingu oraz specjalistycznej wiedzy, jakiej wymaga dopasowanie lewego i prawego obrazu wyjściowego.
Obiektyw ma sprytnie składaną konstrukcję optyczną i odległość bazową 60 mm, dzięki której kadr wygląda naturalnie. Zaprojektowano go do współpracy z aparatami kompatybilnymi z systemem VR, takimi jak Canon EOS R5, zapewniając w ten sposób poręczność całej konfiguracji oraz możliwość pracy w znajomym środowisku EOS.
Przesuwając granicę doskonałości optycznej
Stereoskopowy obiektyw Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE ma słynny czerwony pierścień, wskazujący na profesjonalny obiektyw z serii L. Posiada on po dwa elementy UD (ultraniska dyspersja) na obiektyw, pozwalając na uzyskanie ostrych, wyraźnych obrazów od krawędzi do krawędzi. Dzięki powłoce SWC, eliminującej efekty ghostingu i flary od promieni słonecznych, obiektyw Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE jest idealny do fotografowania ze słońcem w kadrze, co jest częstą sytuacją przy rejestracji obrazów VR.
Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE wyposażony jest w tylny uchwyt filtrów żelowych, pozwalający korzystać filtrów ND innych producentów. Daje to możliwość zachowania „normalnych” czasów otwarcia migawki i wartości przysłony podczas filmowania w jasnych warunkach. Funkcja MF Peaking w aparacie Canon EOS R5 zapewnia proste wspomaganie ręcznego ustawiania ostrości, wskazując obszary, na których jest ustawiona ostrość.
W przypadku korzystania z pełnoklatkowej matrycyiii 8K aparatu Canon EOS R5 obiektyw RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE umożliwia rejestrowanie VR180° o wysokiej rozdzielczości i dużej rozpiętości tonalnej dzięki funkcji Canon Log/Log 3. Jasna, wynosząca f/2.8 przysłona obiektywu oraz wysoka czułość ISO aparatu Canon EOS R5 oznaczają doskonałą wydajność przy słabym oświetleniu, dając twórcom treści możliwość rejestrowania materiału w szerszym zakresie warunków pogodowych.
Łatwiejsza praca z materiałami VR180°
Nowy system Canon EOS VR wykorzystuje obiektyw Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE w aparacie z jedną matrycą, co eliminuje potrzebę wyrównywania pozycji obiektywów, i oznacza, że dla lewego i prawego obrazu tworzony jest tylko jeden, doskonale zsynchronizowany plik. Dzięki temu oprogramowanie lub plug-in Canon może precyzyjnie konwertować podwójny okrągły format rybiego oka na standardowy format VR180°, gotowy do dalszej edycji w programie Adobe Premiere Pro lub oglądania na goglach VR.
Proces konwersjiiv z podwójnego okrągłego obrazu fisheye do bardziej rozpoznawalnego równoprostokątnego formatu VR180°, będący zwykle jedną z bardziej złożonych i czasochłonnych czynności przy tworzeniu treści VR, staje się dziecinnie prosty dzięki nowej, wydajnej aplikacji Canon EOS VR Utility oraz wtyczce EOS VR do programu Adobe Premiere Pro. Dzięki tym dodatkowym rozwiązaniom filmy i zdjęcia można łatwo konwertować3,v i eksportować w różnych rozdzielczościach i (profesjonalnych) kodekach (do wielkości pliku 8K dla wideo2) w celu edycji w postprodukcji lub odtwarzania na odpowiednich goglach VR.
Zaktualizowane oprogramowanie Canon EOS Utility i aplikacja Camera Connect zapewnią również łatwe zdalne sterowanie oraz podgląd obrazu na żywo podczas rejestrowania treści.
To doskonałe rozwiązanie łączy zalety mocowania RF z innowacyjną, nową technologią VR w celu uproszczenia całego procesu tworzenia obrazów VR180° – od konfiguracji sprzętu po postprodukcję.
Więcej na temat obiektywu RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE opublikowano tutaj: http://www.canon.pl/lenses/rf-5-2mm-f2-8l-dual-fisheye-lens/
i Na dzień 5 października 2021: wśród wszystkich obiektywów do aparatów cyfrowych z wymienną optyką (na podstawie badań Canon).
ii EOS R5 (obecnie jedyny kompatybilny aparat) będzie wymagał aktualizacji oprogramowania sprzętowego w celu uzyskania kompatybilności.
iii Zarejestrowana rozdzielczość dla każdego z obiektywów będzie nieco niższa niż 4K – ponieważ na matrycy umieszczone są obok siebie dwa koliste obrazy.
iv Do wykonania konwersji równoprostokątnej obrazów VR180° zarejestrowanych na kompatybilnym aparacie (EOS R5) niezbędna będzie aplikacja EOS VR Utility lub wtyczka EOS VR Plug-in for Adobe Premiere Pro.
v Próbne korzystanie z aplikacji Canon do nieruchomych obrazów i wideo poniżej 2 minut jest bezpłatne. Do eksportu (EOS VR Utility) / importu (EOS VR Plug-in for Adobe Premiere Pro) filmów 2-minutowych lub dłuższych wymagana jest płatna subskrypcja.
Specyfikacja nowego obiektywu jest już dostępna w naszej bazie:
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Piszą, że "The Canon RF 5.2mm F2.8 L Dual Fisheye lens is scheduled to be available in late December 2021 for an estimated retail price of $1,999.00***." [ link ] - dlaczego zatem Nikon 6mm/2.8 jest znacznie większy i (pewnie dlatego, mimo, że pojedynczy) znacznie droższy?
Pewnie dlatego, że Nikon ma pole widzenia 220 stopni i powstał wieki temu w niewielkiej liczbie egzemplarzy, więc wartość kolekcjonerska zaczyna przeważać nad funkcjonalną.
@Bahrd
"dlaczego zatem Nikon 6mm/2.8 jest znacznie większy"
Bo kryje pełną klatkę. A Canon to dwa mniejsze obiektywy z których każdy kryje wycinek pełnej klatki - czyli to tak jakby dwa obiektywy projektowane na znacznie mniejsze matryce ustawione obok siebie.
A moze to przez slynny czerwony pasek?
Rob, w rzeczy samej!
Nikkor 6/2,8 był jednym z niewielu obiektywów Nikona montowanych na indywidualne zamówienie. Powstało ich bardzo mało (osobiście widziałem jeden egzemplarz) a ich "kultowość" bierze się nie tyle z kąta wodzenia 220 stopni, co i bardzo rzadkim pojawianiem się tego obiektywu na rynku wtórnym.
Małym druczkiem - był też Nikkor 6mm f/5,6, wymagajcy podniesienia lustra w lusrzankach. W Z-tkach z adapterem FTZ śmiga zapewne cudownie!
Jestem pozytywnie zaskoczony rozmiarami i masą.
Zastanawia mnie jedno: jak ma się jakość obrazu z tego szkła do jakości obrazu generowanego przez współczesne gogle VR, a raczej kiedy powstaną dostępne dla ludu gogle, które będą w stanie wyświetlić ten obraz w sensownej jakości.
Niestety to, co jest na rynku obecnie woła o pomstę do nieba.
Polska cena rekomendowana to 10459,99 zł brutto.
Sprzęt w sam raz na zdjęcia C-17 z balkonu: [ link ] ;)
@ryszardo
Raczej nie spodziewałbym się lepszej jakości, niż w zestawach złożonych z kilku kamer, ale powinno być lepiej niż z prostych kamer 360. Według mnie Canon robi dobrą robotę "poszerzając" rynek, ale oczywistym jest to, że nie jest to sprzęt dla 99% fotografujących.
@deel77
Masz rację, bo na każdy obiektyw trzeba mieć pomysł na zastosowanie, czyli co nim chce robić.
ryszardo VR ma duzo praktycznych zastosowań miedzy innymi do symulacji skomplikowanych procedur ( operacje chirurgiczne, montaże złożonych urządzeń itd ) które sa uzywane do treningu czy śledzenia przebiegów. Jakość obrazu jest napewno wysoka jeżeli filmowana na matrycach z 50Mp. Biorac pod uwagę kąt widzenia 180 z którego oglądasz tylko wycinek odpowiadajacy najwyżej 14mm FF bv uniknąć za duże przerysowanie geometryczne, im wieksza rozdzielczość tym lepiej. Szczególnie że program musi jeszcze prostować zakrzywienie sferyczne. Oczywiście rodzielczość i jakoś optyczna okularów VR ma też swoje znaczenie.
TRI-X: " VR ma duzo praktycznych zastosowań miedzy innymi do symulacji skomplikowanych procedur ( operacje chirurgiczne, montaże złożonych urządzeń itd ) które sa uzywane do treningu czy śledzenia przebiegów."
Ale - o ile dobrze rozumiem - raz nagrany film 3D można w okularach VR jedynie śledzić "rozglądając się" - bez możliwości zmiany punktu widzenia a tym bardziej pracy interaktywnej.
Oczywiście zaletą jest naturalne wrażenie głębi - stąd pewnie rozstaw 6cm - no i łatwiejsze nałożenie na scenę elementów AR?