Sony A7 IV i nowe lampy błyskowe
Firma Sony zaprezentowała dzisiaj długo wyczekiwanego pełnoklatkowego bezlusterkowca A7 IV oraz dwie nowe lampy błyskowe - modele HVL-F60RM2 oraz HVL-F46RM.
INFORMACJA PRASOWA
Sony wprowadza aparat α7 IV z 33-megapikselowym, pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu i rozbudowanym zestawem funkcji do fotografowania i filmowania
Oferta Sony powiększy się ponadto o dwie nowelampy błyskowe rozwijające zaawansowany system oświetlenia Alpha
Firma Sony zapowiedziała powiększenie oferty o trzy nowe produkty fotograficzne: aparat z wymiennymi obiektywami α7 IV (model ILCE-7M4) z nowym przetwornikiem obrazu o efektywnej rozdzielczości około 33 megapikseli oraz dwie lampy błyskowe HVL-F60RM2 i HVL-F46RM.
Korpus α7 IV przenosi „podstawowe” aparaty pełnoklatkowe na nowy poziom i redefiniuje standardy jakości obrazu i wydajności wyznaczone wcześniej przez model α7 III. W nowym korpusie nie brakuje najbardziej zaawansowanych technologii firmy Sony do przetwarzania obrazu, w tym najnowszego procesora obrazu BIONZ XR™ i zaawansowanego systemu AF (autofokus), wzorowanego na flagowym modelu α1. Ich połączenie z ulepszeniami funkcjonalnymi i większą niezawodnością podczas fotografowania i filmowania pozwoliło stworzyć prawdziwie wszechstronny aparat dla pasjonatów i użytkowników profesjonalnych. Model α7 IV oferuje rozdzielczość 33 megapikseli, dużą ekspresję obrazu filmowego i różne funkcje spełniające rosnące potrzeby komunikacji na odległość.
— Wprowadzając korpus α7 III, wyznaczyliśmy standard możliwości, jakie powinien dawać aparat pełnoklatkowy — mówi Yann Salmon Legagneur, dyrektor ds. marketingu produktu w dziale Digital Imaging Sony Europe. — Teraz nadeszła pora na podniesienie poprzeczki. α7 IV, oparty na najlepszych technologiach obrazu cyfrowego Sony, tworzy fantastyczne warunki do fotografowania i filmowania. Jego użytkownicy będą więc mogli utrwalać dokładnie takie treści, jakie zechcą, niezależnie od sytuacji.
α7 IV: innowacje bez końca
Nowy α7 IV to doskonały aparat hybrydowy z zaawansowanym systemem AF i wieloma ulepszeniami funkcjonalnymi, łączący wysoką jakość fotografii z udoskonaloną technologią wideo. Model ten jest również przejawem troski firmy Sony o środowisko naturalne. W jego korpusie zastosowano firmowe tworzywo sztuczne z recyklingu o nazwie SORPLAS™, natomiast opakowanie zawiera materiały z recyklingui i mniej plastiku.
Nieprzeciętna jakość obrazu
Nowo opracowany, wykonany w technologii BSI, pełnoklatkowy przetwornik obrazu CMOS Exmor R™ o rozdzielczości 33 megapikseli zapewnia wysoką jakość obrazu i szeroki zakres czułości ISO, rozszerzalny do ISO 50–204 800. Duża rozdzielczość pozwala oddać subtelne przejścia tonalne, detale i faktury, a zarazem obniżyć poziom zakłóceń. 15-stopniowy zakres dynamiczny zwiększa możliwości ekspresji, a ustawienia „Twórczy wygląd” ułatwiają nadawanie zdjęciom i filmom oryginalnego wyglądu.
Nowy poziom wydajności systemu AF
Najnowszy procesor obrazu BIONZ XR™, użyty także we flagowym korpusie α1, umożliwia szybką pracę systemu AF oraz zdjęcia seryjne w tempie 10 kl./sii ze śledzeniem AF/AE. Korpus Α7 IV śledzi obiekty przy wykorzystaniu niezawodnej technologii śledzenia ostrości w czasie rzeczywistym oraz 759 pól AF z wykrywaniem fazy umieszczonych w płaszczyźnie ogniskowej i gęsto pokrywających około 94% kadru. Dodatkowo, po raz pierwszy w serii α, system Real-time Eye AF umożliwia ustawianie ostrości na oczy ludzi, zwierząt i ptaków nawet podczas filmowania. W porównaniu z modelem α7 III o 30% wzrosła dokładność wykrywania twarzy i oczu ludzi.
Zmodernizowana technologia filmowania
W korpusie α7 IV wykorzystano technologie stosowane także w produkcjach filmowych, jak system S-Cinetone™, nadający obrazowi bogaty, kinematograficzny wygląd. System ten pochodzi z rodziny kamer Cinema Line, cenionych przez szeroką rzeszę filmowców i twórców. Aparat zapewnia wysoką jakość filmów nagrywanych w formacie 4K 60p w trybie Super 35 mm i formatach do 4K 30p z nadpróbkowaniem 7K w trybie pełnoklatkowym. Dzięki obsłudze 10-bitowego próbkowania koloru 4:2:2 pozwala uzyskać naturalne przejścia tonalne. Z myślą o wydajnej edycji zapewniono obsługę wewnątrzklatkowego kodowania XAVC S-I™. Można też skorzystać z kodowania XAVC HS™, dwukrotnie zwiększającego skuteczność kompresji.
Aparat α7 IV pomoże spełnić rosnące zapotrzebowanie na precyzyjne systemy AF do nagrywania filmów. W przypadku użycia go w parze z obiektywem z mocowaniem typu E dostępne są unikatowe rozwiązania AF, jak funkcja Asysta AFiii, ułatwiająca przenoszenie ostrości w trybie AF, czy Mapa ostrości do wizualizacji głębi ostrości. Nowością w serii α jest możliwość użycia cyfrowej funkcji kompensacji „oddychania”iv, zapobiegającej zmianom kąta widzenia obiektywu podczas regulacji ostrości.
Funkcjonalność prawdziwego aparatu hybrydowego
α7 IV to funkcjonalny i niezawodny aparat hybrydowy, który pozwala użytkownikom bezproblemowo przełączać się między fotografowaniem a filmowaniem. Nowością w aparatach Sony α jest dwupoziomowe pokrętło trybu pracy. Dolna część pokrętła służy do wybierania trybów Zdjęcia/Filmy/S&Q, a górna — trybów Auto/P/A/S/M i MR (Przywołanie pamięci). Taka konstrukcja pozwala szybko wybierać i przełączać dedykowane ustawienia. 5-osiowy system optycznej stabilizacji obrazu umożliwia wydłużenie czasu otwarcia migawki o 5,5 stopniav. Udoskonalony uchwyt zwiększa komfort pracy, a gniazdo zgodne ze standardem CFexpress typu A pozwala używać nośników o większej szybkości zapisu. Wizjer OLED Quad-VGA ma rozdzielczość około 3,68 mln pikseli — 1,6 razy większą niż w korpusie α7 III. Oznacza to dokładniejszy podgląd na żywo i mniejsze przekłamania barw.
Zastosowany w aparacie system rozpraszania ciepła pozwala przez ponad godzinę nagrywać 10-bitowy materiał wideo 4K 60p z próbkowaniem koloru 4:2:2. W uzyskaniu optymalnego obrazu pomaga stabilizacja obrazu „Active Mode”vi. Z myślą o wygodzie użytkowania aparat jest wyposażony w 3-calowy, otwierany na bok tylny wyświetlacz dotykowy LCD o regulowanym kącie nachylenia i rozdzielczości około 1,03 mln punktów. Całości dopełnia górny przycisk REC i akumulator z serii Z o dużej pojemności.
Szkielet aparatu α7 IV wykonano ze stopu magnezu — materiału łączącego lekkość z wysoką wytrzymałością. Dzięki przeprojektowaniu konstrukcji i przycisku blokady obiektywu zwiększono odporność na pył i wilgoć.vii
Narzędzia do wydajniejszej pracy
Korpus α7 IV spełnia rosnące potrzeby w zakresie komunikacji na odległość w czasie rzeczywistym bez pogorszenia znakomitego obrazu i dźwięku. Jego bogaty zestaw gniazd i łączy umożliwia streaming i udostępnianie materiałów o wysokiej jakości prosto z miejsca zdjęć. Aparat można połączyć przez Bluetooth z aplikacją na smartfon Imaging Edge Mobile™viii. Do szybkiego przesyłania danych można natomiast użyć łącza Wi-Fi 5 GHz / 2,4 GHz.
Aparat ma nową funkcję „znacznika ujęcia” do odnajdywania oznaczonych scen w ujęciu. Znaczniki te można wykorzystywać zarówno w samym aparacie, jak i programach Sony Catalyst Browse/Prepare.ix
Aby ułatwić transmisje na żywo i komunikację na odległość bez specjalnego oprogramowania, wprowadzono szereg nowych cech, w tym zgodność ze standardami UVC (USB Video Class) i UAC (USB Audio Class). Dzięki niej, podłączony do komputera lub smartfonu aparat α7 IV może zmienić się w wysokiej jakości kamerę do transmisji na żywo. Wysoka jakość obrazu w formacie 4K 15p i 1080 FHD 60p pozwala udostępniać zdalnie realistyczny materiał wideo, a cyfrowe łącze audio umożliwia podłączanie różnych mikrofonów i akcesoriów zapewniających wysoką jakość dźwięku.
Firma Sony planuje także uruchomienie działającej w chmurze usługi „AI Video Editing Studio”. Będzie ona automatycznie wykonywać wstępny montaż materiału z użyciem sztucznej inteligencji, pozwalając twórcom skupiać się na bardziej kreatywnych zadaniach.
Firma Sony nadal będzie starała się oferować szeroki wachlarz usług i doświadczeń związanych w obrazem poprzez aktywną integrację i rozwój aparatów, chmury i sztucznej inteligencji.
Zaprojektowany z myślą o środowisku
Realizując plan „Droga do zera”, firma Sony podejmuje szereg działań służących ochronie środowiska. Objęły one także projektowanie, produkcję i opakowanie korpusu α7 IV. W urządzeniu zastosowano tworzywo sztuczne o nazwie SORPLAS™, które powstaje wyłącznie z surowców wtórnych. Produkcja aparatu odbywa się w zakładach wykorzystujących odnawialne źródła energii, w tym energię słoneczną. W opakowaniu produktu użyto materiałów zdatnych do recyklingux o zmniejszonej zawartości tworzyw sztucznych.
HVL-F60RM2 i HVL-F46RM: nowe lampy błyskowe o dużej mocy do zaawansowanego systemu oświetlenia Alpha
W ofercie firmy Sony pojawią się także dwie bezprzewodowe lampy błyskowe o dużej mocy: HVL-F60RM2 z liczbą przewodnią 60, pokrywająca ogniskowe z zakresu 20–200 mmxi, oraz HVL-F46RM z liczbą przewodnią 46, pokrywająca zakres 24–105 mmxii. Oba modele łączą precyzję z szybkością pracy i intuicyjną obsługą. Zaprojektowano je dla użytkowników profesjonalnych i zaawansowanych fotografów, którzy korzystają z aparatów Sony α, w tym nowego α7 IV. Dzięki wymianie z aparatem szczegółowych danych nowe lampy zapewniają jeszcze wyższy standard systemu oświetlenia Alpha.
Obie lampy dają większe możliwości podczas zdjęć seryjnych. W przypadku fotografowania z szybkością 10 klatek na sekundęxiii model HVL-F60RM2 naświetli do 200 klatek, a HVL-F46RM — do 60 klatek. Zoptymalizowane algorytmy błysku chronią obie lampy przed przegrzaniem. Zestaw czterech akumulatorów Ni-MH (niklowowodorkowych) wystarcza na 240 błysków z czasem ładowania 1,7 sekundy (HVL-F60RM2) lub 320 błysków z czasem ładowania 2,0 sekundy (HVL-F46RM)xiv.
W połączeniu z aparatami α nowe lampy pozwalają korzystać z zalet komunikacji i architektury systemu oświetlenia α. Przykładowo, w przypadku aparatu α7 IV pomiar błysku P-TTL działa nie tylko w trybie zdjęć seryjnych Lo, lecz także Mid i Hi. Mniejsze opóźnienie wyzwolenia lampy ułatwia natomiast uchwycenie przelotnej mimiki lub ruchu obiektu.
W parze z aparatem α1 lampa HVL-F60RM2 pozwala na zdjęcia seryjne z szybkością 20 kl./sxv, a w przypadku zasilania przez zewnętrzny zasilacz bateryjny FA-EBA1 może być wyzwalana około 20 razy na sekundę przez ponad 10 sekund. Użycie aparatu α1 w połączeniu z lampą HVL-F60RM2 lub HVL-F46RM umożliwia synchronizację z czasem otwarcia migawki do 1/400 sekundy, co daje dodatkowe możliwości ekspresji w trybie pełnoklatkowym. Co więcej, gdy wymagana jest zupełna cisza, po włączeniu w aparacie migawki elektronicznej fotografowanie z lampą błyskową może być całkowicie bezgłośne.
Inne zalety lampy HVL-F60RM2 i HVL-F46RM w zestawie z aparatem α:
- Wybieranie ustawień lampy bezpośrednio z menu zgodnego aparatuxvi
- Sterowanie lampą sprzężone z wykrywaniem twarzyxvii
- Automatyczne korygowanie balansu bieli na podstawie informacji o temperaturze barwowej otrzymanych z lampy
Obie lampy są bardziej wytrzymałe i funkcjonalne. Stopka Multi Interface ma specjalną metalową podstawę z mocnym bocznym obramowaniem, znacznie zwiększającym wytrzymałość i niezawodność. Uszczelnienie stopki pomaga zwiększyć odporność obu lamp na pył i wilgoć.xviii Aby zapobiec niezamierzonej zmianie kąta emisji światła z lampy HVL-F60RM2, udoskonalono ponadto mechanizm obracania głowicy Sony Quick Shift Bounce, służący do optymalnego kształtowania oświetlenia.
Nowe lampy są zgodne z systemem bezprzewodowej łączności radiowej i pozwalają wykorzystać go do sterowania maksymalnie 15 lampami i/lub odbiornikami w pięciu grupach.
Dostępność
Nowy aparat α7 IV będzie można nabyć od grudnia u autoryzowanych dealerów Sony. Jednocześnie z nim do sprzedaży trafi szklany ochraniacz ekranu PCK-LG2. Lampy błyskowe HVL-F60RM2 oraz HVL-F46RM będzie można nabyć od grudnia u autoryzowanych dealerów Sony.
Aparat jest także zgodny z pakietem SDK Camera Remote.
Artykuły, filmy i nowe materiały z najnowszych aparatów, kamer i innych produktów Sony można też znaleźć tutaj. Ten europejski portal fotograficzny Sony ma 22 wersje językowe i zawiera informacje o produktach i konkursach oraz aktualne listy krajowych wydarzeń związanych z produktami Sony.
Filmowe prezentacje nowego korpusu α7 IV, szklanego ochraniacza ekranu PCK-LG2 oraz lamp HVL-F60RM2 i HVL-F46RM można obejrzeć pod następującymi adresami:
- α7 IV: https://www.sony.pl/electronics/aparaty-z-wymiennymi-obiektywami/ilce-7m4
- HVL-F60RM2, HVL-F46RM: https://www.sony.pl/electronics/aparaty-z-wymiennymi-obiektywami-lampy-lampy-blyskowe/hvl-f60rm2, https://www.sony.pl/electronics/aparaty-z-wymiennymi-obiektywami-lampy-lampy-blyskowe/hvl-f46rm
- PCK-LG2: https://www.sony.pl/electronics/aparaty-z-wymiennymi-obiektywami-inne-akcesoria/pck-lg2
i) Opakowanie tego produktu może być poddane recyklingowi tylko w zakładach realizujących odpowiednie programy recyklingu.
ii) Do 10 kl./s w trybie zdjęć seryjnych „Hi+”; do 8 kl./s w trybie „Hi”. Szybkość zdjęć seryjnych zależy od warunków fotografowania. Testy Sony.
iii) Funkcja niedostępna w przypadku obiektywów SELP1650 i SEL18200LE oraz obiektywów z mocowaniem typu A.
iv) Włączenie tej funkcji może nieznacznie zmienić kąt widzenia i jakość obrazu. Kompensacja „oddychania” nie działa w przypadku użycia nieobsługiwanego obiektywu, nagrywania filmu 120p/100p, nagrywania w trybie S&Q 120p/100p i fotografowania. Listę obsługiwanych obiektywów zamieszczono tutaj.
v) Norma Camera & Imaging Products Association. Tylko pochylenie/odchylenie. Obiektyw Planar T* FE 50 mm F1.4 ZA. Redukcja szumów przy długich czasach ekspozycji: wyłączona. Tryb fotografii.
vi) W trybie „Active Mode” zachodzi nieznaczne przycinanie obrazu. Przy ogniskowych od 200 mm wzwyż zalecane jest ustawienie „Standard”. Tryb Active Mode nie działa, gdy nagrywanie odbywa się z szybkością 120 (100) kl./s.
vii) Nie gwarantuje się stuprocentowej odporności na pył i wilgoć.
viii) Wersja 7.6 (planowane wydanie wkrótce) lub nowsza.
ix) Obsługa w programie Catalyst Browse/Prepare 2021.1 lub nowszym.
x) Opakowanie tego produktu może być poddane recyklingowi tylko w zakładach realizujących odpowiednie programy recyklingu.
xi) W przeliczeniu na format pełnoklatkowy (35 mm).
xii) W przeliczeniu na format pełnoklatkowy (35 mm).
xiii) Poziom mocy błysku 1/32, z użyciem akumulatorów Ni-MH.
xiv) Gdy używane są akumulatory Ni-MH. Testy Sony.
xv) Aparat α1 z migawką elektroniczną w trybie zdjęć seryjnych Hi+. Moc błysku ustawiona ręcznie na 1/32.
xvi) Informacji o zgodności funkcji należy szukać na stronach pomocy technicznej firmy Sony.
xvii) Informacji o zgodności funkcji należy szukać na stronach pomocy technicznej firmy Sony.
xviii) Nie gwarantuje się stuprocentowej odporności na pył i wilgoć. Odporność na pył i wilgoć zależy również od korpusu, na którym jest zainstalowana lampa.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Ale mowa marketingowa! Nie dałem rady i odpuściłem.
Za dużo tych wątków, nie wiadomo, gdzie komentować. Dla mnie trochę zawód (no może poza fajną matrycą).
"Twardym trzeba być a nie mientkim!"
"Nowością w serii α jest możliwość użycia cyfrowej funkcji kompensacji «oddychania»iv, zapobiegającej zmianom kąta widzenia obiektywu podczas regulacji ostrości."
Tym bardziej ciekawe będzie dowiedzieć się, jak się to ma do nowego Samyanga 24-70?
Cichy: "Za dużo tych wątków, nie wiadomo, gdzie komentować. "
Koledzy ostatnio utyskują, że nie ma wątków, to im Redakcja na wątki podzieliła!
Tutaj np. można ogólnie, o cenie, konkurencji (ew. jej braku)! ;)
Pierdyliardy cyferek, ale jak zwykle ceny brak.
13 499.
@Bahrd: kompensacja oddychania możliwa jest jedynie z oryginalnymi obiektywami Sony (co jest dość oczywiste).
Dobra- co on ma innego poza rozdzielczoscia od a7rIV?
@Szabla tak jak juz pisalem wczesniej podniesli cene a7rIV do ponad 17 tysi zeby ten mogl mosztowac tyle co wczesniej a7rIV
Mylisz wersje A7R IV.
taaa.... bo przeogromna różnica jest między tą z napisem Sony i bez niego. No kolosalna po prostu!!!
Szabla: "@Bahrd: kompensacja oddychania możliwa jest jedynie z oryginalnymi obiektywami Sony (co jest dość oczywiste)."
"No jak, to tak..." - pomyślałem, że w ramach "otwierania bagnetu" tę funkcję Sony udostępniła jak raz na początek Samyangowi, ale, jak to mówią: "post hoc, ergo propter hoc" to częsta pomyłka... ;)
gdzie są diody wspomagania AF? To już nie jest potrzebne?
@Bahrd:
Ta funkcja wymaga informacji o charakterystyce obiektywu w tej kwestii. Trudno, aby Sony implementowało w aparatach informacje o innych obiektywach.
@Peju:
Jest dioda LED wspomagająca AF.
Mam wrazenie ze A7-iV juz jest, sprawdzilem w google i tamten ma R, teraz wszystko jasne.
18 przypisow, wow, czas chyba przyznac doktorat.
Lubie te ich nazwy. HVL-F60RM2 - chyba juz nikt nie kupuje w sklepie, a klikajac w obrazek nazwa nie ma znaczenia. Fajnie bylo by zobaczyc mine sprzedawcy gbybym mu powiedzial ze chce to, wysle kobiete, chce kupic to cos, prosze mi podac bez patrzenia w google, ma Pan 5 min :)
No moze i w swoj system, tam tez moga znalesc.
"W porównaniu z modelem α7 III o 30% wzrosła dokładność wykrywania twarzy i oczu ludzi."
A ktos zna ta tajemna wartosc ktora wzrosla o 30% i znow osiagnela stan tajemny :D:D?
@BlindClick używając A73 zaraz po premierze uważałem AF za rewelacyjny. Dziś już parzę herbatę między strzałami i wydaje mi się to strasznie powolne. O 30% szybciej znaczy że zielona się nie zaparzy.
@mihmih
"O 30% szybciej znaczy że zielona się nie zaparzy."
:)))
Ɑ: :D
Sony to nie potrafi aparatu zrobić, już czwarty raz poprawia A7. Dobrze że chociaż kitowy 28-70 OSS od razu wyszedłim rewelacyjnie i nie trzeba poprawiać.... ;)
Takie czasy...Canon również cztery razy poprawiał 5D ;)
Tak na serio to obiektywy mają dłuższy żywot rynkowy ale nowy kit zoom od sony przywitałbym z radością. Taki 24-85mm f4 albo nawet 3.5-5.6 byłby w sam raz.
Serio nie ma nawet 8k/15?
Ale jest 4K/30 ;)
@mihmih
Znaczy biała pijaja już tylko Pentaksiarrze, hihi.
@133bert
"Sony to nie potrafi aparatu zrobić, już czwarty raz poprawia A7."
@Szabla
"Takie czasy...Canon również cztery razy poprawiał 5D ;)"
Obaj panowie się mylicie. Ob modele "poprawiane" były TRZY razy.
P.S.:)
Ogólnie między n-tym i 1 wyrazem ciągu jest n-1 odstępów (zaś n-tym i k-tym jest n-k).
Było to wykorzystane w podawanym z ręki do ręki kwizie, jaki pamiętam ze szkoły podstawowej - ile czasu trwa zażywanie 3 tabletek, jeśli zażywamy je co pół godziny? Prawidłowa odpowiedź- ich zażywanie trwa godzinę, bo dla 3 tabletek są 3-1=2 odstępy czasowe.