Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Canon PowerShot SX260 HS to aparat, który miał swoją premierę stosunkowo niedawno i jest klasyfikowany przez producenta na szczycie linii HS aparatów PowerShot. Jest to konstrukcja charakteryzująca się małymi rozmiarami i niską wagą, ale jednocześnie oferująca swojemu użytkownikowi ogromne możliwości fotograficzne.
Zdjęcia i filmy PowerShot SX260 HS rejestruje z pomocą matrycy BSI CMOS wielkości 1/2.3 cala i rozdzielczości 12 Mpix. W naszym teście jest to jednocześnie aparat z najmniejszą rozdzielczością. Dane z matrycy są przetwarzane przez procesor DIGIC piątej generacji.
----- R E K L A M A -----
Obiektyw, w który wyposażony jest SX260 HS to konstrukcja Canona, charakteryzująca się 20-krotnym zoomem optycznym. W jego wnętrzu kryje się 12 elementów optycznych ułożonych w 10 grupach, przy czym jeden z nich jest wykonany ze szkła o niskim współczynniku refrakcji (UA), a dwa są dwustronnymi elementami asferycznymi. Jego zakres ogniskowych zawiera się w przedziale 4.5–90.0 mm (ekwiwalent 25–500 mm dla filmu 35 mm), a jasność wynosi f/3.5–f/6.8. Aparat jest wyposażony w optyczną stabilizację obrazu IS, której skuteczność producent określa na ok. 4 stopnie EV.
Zakres ogniskowych obiektywu
4.5 mm (ekwiwalent 25 mm)
90 mm (ekwiwalent 500 mm)
PowerShot SX260 HS może zapisywać zdjęcia w zakresie od 100 do 3200 ISO z podziałem co 1 EV oraz trybem automatycznym (Auto ISO). Migawka natomiast może pracować z czasami zawierającymi się pomiędzy 15–1/3200 s (zależnie od trybu fotografowania). Zdjęcia są zapisywane jedynie w formacie JPG (kilka stopni kompresji i wielkości do wyboru) i nie jest dostępny tryb RAW, podobnie jak w większości innych aparatów kompaktowych. Sekwencje wideo są rejestrowane w formacie MOV (H.264), a najwyższa dostępna jakość pliku to 1920×1080 pikseli przy 24 kl/s. Dźwięk nagrywany jest mikrofonem stereofonicznym wbudowanym w korpus aparatu.
Akumulator NB-6L o pojemności 1000 mAh zastosowany w SX260 HS według zapewnień producenta ma wystarczać na zarejestrowanie ok. 230 zdjęć (wg standardu CIPA) lub 40 minut filmu na jednym ładowaniu. Wiedza na temat zużycia energii i wydajności baterii nabyta podczas testu pozwala na potwierdzenie tych parametrów. Podczas jednego ładowania udawało się osiągnąć granicę 230 zdjęć bez większych kłopotów, a warto wspomnieć, że oprócz zdjęć zapisywane były także filmy. Wydajność ta spada jeżeli na stałe włączony jest lokalizator GPS, który pobiera dodatkową energię z baterii. Jeżeli GPS jest aktywny, to wydajność akumulatora spada do ok. 150–170 zdjęć.
Producent dostarcza wraz z aparatem małą, lekką i bardzo praktyczną ładowarkę CB-2LYE, którą można naładować akumulator NB-6L w dwie godziny. Oprócz baterii źródłem zasilania może być też dostępny oddzielnie zasilacz sieciowy. Bateria nie może być ładowana z komputera za pośrednictwem aparatu i kabla USB.
PowerShot SX260 HS nie posiada pamięci wbudowanej i może zapisywać zdjęcia oraz filmy na kartach standardu Secure Digital (SD/SDHC/SDXC).
Budowa i jakość wykonania
Canon PowerShot SX260 HS należy do rodziny aparatów kieszonkowych. Posiada smukłą obudowę pozbawioną dużego uchwytu znanego z lustrzanek czy z serii G aparatów PowerShot. Gdy jest wyłączony może się bez kłopotu zmieścić w małej kieszeni koszuli czy spodni. Wszystko to sprawia, że jego przenoszenie nie nastręcza najmniejszych kłopotów i można go zabrać niemal wszędzie.
Jakość wykonania obudowy jest wysoka. Płaszcz korpusu jest zrobiony z wysokiej jakości tworzywa sztucznego, które nie ugina się pod naciskiem palców. Poszczególne elementy obudowy są do siebie dobrze dopasowane, a aparat nie wydaje żadnych niepokojących dźwięków podczas trzymania w dłoniach, które mogłyby sugerować złe spasowanie elementów. Tubus obiektywu po wysunięciu posiada niewielki luz pomiędzy swoimi członami, co jest naturalne dla tego rodzaju konstrukcji. Klawisze pracują pewnie i dokładnie, a ich wielkość dobrana jest bardzo dobrze. Można szybko i łatwo skorzystać z przypisanej im funkcji, choć warto wspomnieć, że tylne koło nastawcze mogłoby być odrobinę szersze.
Przednia ścianka jest w znacznej części zajęta przez tubus obiektywu, który po włączeniu aparatu rozsuwa się do pozycji roboczej. Podczas zmiany ogniskowej tubus wydłuża się bądź skraca w zależności od ustawień. Kolejny element, który widoczny jest z przodu to dioda wspomagająca automatyczne nastawianie ostrości, oraz niewielka wypustka, która ma zastąpić uchwyt. Gładka i obła obudowa bez zastosowania tej wypustki byłaby bardzo trudna do utrzymania. Zaskakujące jest to, że nawet tak mały uchwyt daje niespodziewanie dużą stabilność podczas fotografowania.
Górna część korpusu SX260 HS to spust migawki, dźwignia zmiany ogniskowej oraz niewielkie nacięcia obudowy, za którymi ukryty jest mikrofon stereofoniczny oraz głośnik. Pod klapką schowana jest także lampa błyskowa, która wysuwa się samoczynnie.
Ścianki boczne są zajęte przez złącza USB 2.0, mini HDMI oraz uchwyt do paska nadgarstkowego Wszystko to znajduje się na lewej ściance – prawa pozostaje pusta.
Centralnym elementem tylnej ścianki jest umieszczony na stałe 3.0-calowy ekran PureColor II G (TFT), który charakteryzuje się rozdzielczością 461 000 punktów. Obok niego znajdziemy szereg przycisków: nagrywania filmów, podglądu zdjęć i filmów, DISP (służy do zmiany informacji wyświetlanych na LCD) i MENU. Pomiędzy tymi klawiszami usytuowany jest wybierak kierunkowy, który jednocześnie służy do wywoływania ustawień trybu makro, lampy błyskowej, korekty ekspozycji, samowyzwalacza i kasowania zdjęć. Pośrodku znajduje się klawisz FUNC./SET, którym potwierdzamy wybrane przez nas opcje. Wybierak jest otoczony karbowanym kołem, które działa podobnie jak koła nastawcze w lustrzankach, i za jego pośrednictwem możemy dokonywać korekt wybranego parametru np. czasu ekspozycji, jeżeli aparat pracuje w trybie Tv. W prawym górnym narożniku tylnej ściany SX260 HS znajdziemy pokrętło służące do wyboru trybu pracy aparatu.
Spód SX260 HS zawiera w sobie klapkę komory baterii i karty pamięci, mocowanie statywowe oraz gniazdo zasilacza sieciowego.
Menu i użytkowanie
Canon PowerShot SX260 HS ma proste menu główne, które podzielone jest na dwie podstawowe zakładki. W pierwszej odnajdziemy menu fotografowania, gdzie w zależności od wybranego trybu pracy aparatu możemy zmieniać np. wartość ISO, sposób pracy autofokusu i inne parametry. Druga zakładka to menu ustawień aparatu, w której znajdują się ustawienia daty, jasności LCD itd.
Menu
Podgląd zdjęć
Menu podręczne
Podgląd kadrowania
Ponieważ menu aparatu jest bardzo uproszczone, to poruszanie się po nim nie powinno nikomu przysporzyć kłopotów. Zmiana parametrów jest łatwa do przeprowadzenia i już po krótkiej chwili można się łatwo odnaleźć pomiędzy opcjami. Przechodzenie pomiędzy kolejnymi pozycjami i zakładkami menu następuje płynnie i bez opóźnień.
Sterowanie trybami pracy aparatu odbywa się za pomocą pokrętła znajdującego się na tylnej obudowie. Jest ono usiane szeregiem opcji do wyboru, co odzwierciadla możliwości jakie oferuje Canon PowerShot SX260 HS. Znajdziemy tam następujące tryby pracy:
AUTO – tryb Smart Auto, który powoduje, że aparat samoczynnie wykrywa rodzaj fotografowanej sceny i w oparciu o to dobiera najbardziej optymalne ustawienia.
LIVE – prosty do wykorzystania program automatyczny, który w oparciu o podgląd na żywo pozwala na dobranie jasności, kolorystyki i odcienia wykonywanej fotografii, z pomocą trzech suwaków wyświetlanych na ekranie LCD.
Łatwe fotografowanie (Easy Mode) – jest to tryb łatwego fotografowania, w którym niemal wszystkie zaawansowane opcje w menu aparatu są niedostępne, a na ekranie LCD wyświetlanie są komunikaty pomocnicze.
Automatyczne rejestrowanie filmów (Movie Digest) – w trybie tym, aparat samoczynnie nagrywa krótkie sekwencje wideo towarzyszące wykonywaniu kolejnych zdjęć, które później mogą być zespolone w jeden film.
SCN – korzystając z tej opcji możemy wybrać jeden z dostępnych trybów tematycznych (trybów sceny) dopasowując zachowanie aparatu i sposób jego działania do konkretnego miejsca w którym fotografujemy. Dostępne tryby scen: portret, wygładzanie skóry, inteligentna migawka (wykrycie uśmiechu i twarzy), seria zdjęć z dużą szybkością, sceny nocne z ręki, słabe oświetlenie, plaża, pod wodą, śnieg, fajerwerki, panorama.
Filtry kreatywne – zdjęcie poddawane jest obróbce i zapisywane z uwzględnieniem działania wybranego filtra. Dostępne są następujące filtry kreatywne: rybie oko, miniatura, efekt aparatu zabawki, miękka ostrość, zdjęcie monochromatyczne, żywy kolor, posteryzacja, jeden kolor, zamiana kolorów.
Rybie oko
Miniatura
Efekt aparatu zabawki
Miękka ostrość
Zdjęcie monochromatyczne
Żywy kolor
Posteryzacja
Jeden kolor
Zamiana kolorów
Tryb dyskretny – ten tryb przyda się wtedy, gdy chcemy zachować dyskrecję. Wyłączone zostają wszystkie dźwięki wydawane przez aparat, nie pracuje lampa błyskowa ani oświetlacz autofokusa.
Nagrywanie filmów (Movie Mode) – tryb dedykowany do nagrywania sekwencji wideo.
Program AE (P) – jest to tryb automatyczny z możliwością korekty manualnej.
Preselekcja czasu ekspozycji (Tv) – użytkownik sam dobiera czas ekspozycji, a stopień domknięcia przysłony jest automatycznie ustalany przez aparat.
Preselekcja przysłony (Av) – użytkownik sam dobiera stopień domknięcia przysłony, a czas ekspozycji jest automatycznie ustalany przez aparat.
Tryb manualny (M) – użytkownik samodzielnie dobiera czas ekspozycji i przysłonę.
Canon PowerShot SX260 HS może przytłoczyć ogromną liczbą dostępnych opcji fotografowania i programów tematycznych. Na samym tylko pokrętle trybów pracy mamy do wyboru dwanaście pozycji. W trybie automatycznej detekcji sceny (Smart Auto) aparat wybiera jedną z 58 kombinacji/programów, które mają zagwarantować najlepszą ekspozycję. Jeżeli chcemy mieć większy wpływa na to, co się stanie ze zdjęciem, to można wybrać opcje SCN i odpowiednią scenę. Gdy zapragniemy uatrakcyjnić zdjęcie dodatkowymi efektami, to do dyspozycji mamy katalog filtrów kreatywnych. Zaawansowany użytkownik zaznajomiony z tajnikami techniki fotograficznej może korzystać z trybów P/Av/Tv/M, które dadzą mu największą kontrolę nad sposobem pracy aparatu. W menu podręcznym, które wywoływane jest klawiszem FUNC./SET, można dokonać zmian czułości ISO, balansu bieli, trybu pomiaru światła, odcieni zdjęcia (tryby czarno-białe, sepia, żywe kolory, korekty odcieni skóry itd.), trybów pracy migawki i innych istotnych parametrów.
Tryb makro, jaki dostępny jest w ustawieniach SX260 HS, pozwala na wykonanie zdjęcia z minimalną ogniskową a minimalna odległość ostrzenia wynosi ok. 5 cm od przedniej soczewki obiektywu. Efekt zastosowania trybu makro można zobaczyć poniżej.
Tryb makro
Wśród ogromnej mnogości opcji i programów tematycznych zabrakło jednak dwóch, które są dostępne w produktach konkurencyjnych, a także w niektórych innych modelach aparatów Canon. Brak jest mianowicie trybu HDR – jest co prawda dostępna opcja iContrast, jednak nie jest ona tak skuteczna i efektowna, jak tryby HDR w aparatach konkurencji. iContrast powoduje, że cienie zostają lekko doświetlone, światła nieznacznie przyciemnione, a kontrast obniżony. Daje to zaskakująco dobre rezultaty jak na tego rodzaju technologię, jednak efekty jakie się uzyskuje nie przystają do klasycznych HDR-ów.
Drugi brak, to program panoramy. Znajdziemy w opcjach aparatu tak nazywany tryb, jednak polega on na tym, że aparat pomaga we własnoręcznym wykonaniu kolejnych ujęć panoramy poprzez wyświetlanie linii pomocniczych. Aparat nie wykonuje automatycznego zszywania klatek, tak jak to ma miejsce w produktach konkurencji i aby zobaczyć całą panoramę musimy sami taki proces przeprowadzić używając komputera i odpowiedniego oprogramowania.
iContrast wyłączony
iContrast włączony
Nagrywanie wideo
Canon PowerShot SX260 HS zapisuje sekwencje wideo w formacie MOV (H.264): 1920×1080/24 kl/s, 1280×720/30 kl/s, 640×480/30kl/s, Nagrywanie jest przerywane przez aparat automatycznie, gdy wielkość pojedynczego pliku wideo osiągnie 4 GB lub gdy czas dobiegnie do 29 minut i 59 sekund (dla jakości VGA czas ten wydłużony jest do 1 h). Prócz tego dostępny jest także tryb nagrywania filmów w zwolnionym tempie, gdzie wideo może być zapisane z szybkością 240 lub 120 kl/s z rozdzielczością odpowiednio: 320×240 i 640×480 pikseli.
Film 1 1920×1080/50p
Film 2 1920×1080/50p
W trakcie filmowania można korzystać z zoomu i dobrodziejstw optycznej stabilizacji obrazu, a aparat automatycznie ustawia ostrość w trybie śledzenia. Przed rozpoczęciem nagrywania, gdy aparat jest ustawiony w tryb filmowania, możemy zablokować ekspozycję lub wprowadzić korektę (w zakresie od −2 do +2 EV). W trakcie nagrywania wideo nie mamy już żadnej sposobności do zmian.
Moduł GPS
Canon PowerShot SX260 HS jest aparatem, który posiada zintegrowany moduł GPS podobnie jak pozostałe konstrukcje konkurencyjne ujęte w tym teście. Funkcjonalność, jaką nam oferuje jest mocno ograniczona i sprowadza się jedynie do zapisu położenia aparatu w momencie rejestracji zdjęć i filmów. Aparat nie posiada żadnych zaawansowanych funkcji wykorzystujących GPS poza dziennikiem położenia, który zapisuje miejsca w których znajdował się aparat w danym czasie. Zapis danych wykonywany jest na karcie pamięci a później odczytywany z pomocą programowania.
System można włączyć w menu w odpowiedniej zakładce. Jego działanie jest sygnalizowane za pomocą małej ikony satelity na ekranie LCD – jej wskazania mówią czy w danej chwili odbierany jest sygnał lub gdy sygnał jest utracony.
Działanie wbudowanego w SX260 HS odbiornika GPS można określić jako zadowalające. Trzeba mieć jednak świadomość ograniczeń jakie ten sprzęt posiada, co się zresztą tyczy pozostałych aparatów ujętych w tym teście. Na otwartej przestrzeni – gdzieś w plenerze, gdzie nie otaczają nas góry i budynki – aparat dość szybko, bo najczęściej do ok. 1 minuty odbierał sygnał GPS. Jeżeli jednak otaczają nas budynki lub góry, to po włączeniu GPS może upłynąć nawet do 3–4 minut zanim aparat zasygnalizuje nam poprawne działanie GPS i odbiór sygnału z satelitów.
Podsumowanie
Canon PowerShot SX260 HS to aparat łączący w sobie wiele zalet. Jest konstrukcją małą, poręczną i bardzo dobrze wykonaną. Ręka, pomimo bardzo małego uchwytu leży na obudowie nadspodziewanie dobrze. Szeroki zakres ogniskowych obiektywu (zoom 20x), dobra stabilizacja obrazu, która radzi sobie bardzo dobrze zarówno przy fotografowaniu jak i filmowaniu to spore atuty tego modelu. Wiele osób rozpoczynających przygodę z fotografowaniem z całą pewnością doceni ogromną liczbę programów automatycznych, filtrów kreatywnych i trybów scen do wyboru. Intuicyjne, nieskomplikowane i użyteczne menu to kolejne cechy warte podkreślenia. Ergonomia korpusu stoi na wysokim poziomie także dzięki dużym i dobrze rozmieszczonym przyciskom.
Trochę smuci fakt, że producent nie pokusił się o choć odrobinę szersze wykorzystanie odbiornika GPS. Możliwość lokalizowania zdjęć na wyświetlanej przez aparat mapie lub pokazywanie ścieżki jaka została przebyta byłoby bardzo użytecznym i niezwykle ciekawym rozwiązaniem. Szkoda również, aparat nie dysponuje trybem HDR i automatycznym zszywaniem panoram. Canon PowerShot SX260 HS mimo to jest bardzo dobrym produktem, który dla wielu osób będzie idealnym towarzyszem w czasie krajowych i zagranicznych podroży.
Zalety:
wbudowany GPS,
duży zakres ogniskowych obiektywu (ekwiwalent 25–500 mm dla formatu 35 mm),
skuteczna optyczna stabilizacja obrazu,
filmowanie w standardzie Full HD,
czytelne i proste menu główne i praktyczne menu podręczne,
wygodne i dużej klawisze, których liczba jest wystarczająca,
ogromna różnorodność programów telematycznych, trybów scen i filtrów artystycznych,
możliwość fotografowania w trybach P, Av, Tv i M,
3 tryby pomiaru światła (w tym punktowy),
możliwość ustalenia balansu bieli wg wzorca.
Wady:
ograniczone wykorzystanie systemu GPS,
brak trybu rejestrowania zdjęć HDR,
tryb zapisu zdjęć panoramicznych wymagający użycia komputera i dedykowanego oprogramowania,
brak histogramu wyświetlanego na ekranie LCD podczas kadrowania,
słaby tryb makro w porównaniu do innych aparatów ujętych w teście.
Zdjęcia przykładowe:
Aparat: Canon Powershot SX260 HS Parametry: 5 mm, f/4.0, exp. 1/400 s, ISO 100 Plik: JPEG, 4000×3000 pix, 6.15 MB
Aparat: Canon Powershot SX260 HS Parametry: 5 mm, f/4.0, exp. 1/400 s, ISO 100 Plik: JPEG, 4000×3000 pix, 4.2 MB
Aparat: Canon Powershot SX260 HS Parametry: 19 mm, f/5.0, exp. 1/640 s, ISO 100 Plik: JPEG, 4000×3000 pix, 4.42 MB
Aparat: Canon Powershot SX260 HS Parametry: 90 mm, f/6.8, exp. 1/160 s, ISO 320 Plik: JPEG, 4000×3000 pix, 4.9 MB
Aparat: Canon Powershot SX260 HS Parametry: 5 mm, f/4.0, exp. 1/1000 s, ISO 100 Plik: JPEG, 4000×3000 pix, 3.9 MB
Aparat: Canon Powershot SX260 HS Parametry: 5 mm, f/4.0, exp. 1/800 s, ISO 100 Plik: JPEG, 4000×3000 pix, 3.88 MB
Aparat: Canon Powershot SX260 HS Parametry: 9 mm, f/4.5, exp. 1/1250 s, ISO 100 Plik: JPEG, 4000×3000 pix, 3.95 MB
Aparat: Canon Powershot SX260 HS Parametry: 90 mm, f/6.8, exp. 1/160 s, ISO 250 Plik: JPEG, 4000×3000 pix, 5.63 MB
Aparat: Canon Powershot SX260 HS Parametry: 5 mm, f/4.0, exp. 1/250 s, ISO 100 Plik: JPEG, 4000×3000 pix, 3.86 MB
Aparat: Canon Powershot SX260 HS Parametry: 5 mm, f/4.0, exp. 1/500 s, ISO 100 Plik: JPEG, 4000×3000 pix, 3.63 MB
Aparat: Canon Powershot SX260 HS Parametry: 36 mm, f/5.6, exp. 1/100 s, ISO 100 Plik: JPEG, 4000×3000 pix, 5.43 MB
Aparat: Canon Powershot SX260 HS Parametry: 5 mm, f/4.0, exp. 1/1000 s, ISO 100 Plik: JPEG, 4000×3000 pix, 3.9 MB
Aparat: Canon Powershot SX260 HS Parametry: 28 mm, f/5.0, exp. 1/1000 s, ISO 100 Plik: JPEG, 4000×3000 pix, 6.28 MB
Aparat: Canon Powershot SX260 HS Parametry: 5 mm, f/4.0, exp. 1/160 s, ISO 100 Plik: JPEG, 4000×3000 pix, 2.73 MB
Aparat: Canon Powershot SX260 HS Parametry: 5 mm, f/4.0, exp. 1/1000 s, ISO 100 Plik: JPEG, 4000×3000 pix, 2.62 MB
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.