Samyang AF 50 mm f/1.4 FE II (Aktualizacja)
Firma Samyang zaprezentowała drugą generację swojego standardowego obiektywu dla systemu Sony E. Nowa 50-ka f/1.4 jest krótsza, lżejsza i bardziej skomplikowana optycznie od poprzednika.
Tak przedstawiają się parametry nowego obiektywu:
- Ogniskowa: 50 mm,
- Światłosiła: f/1.4,
- Pole widzenia: 45.7°,
- Ostrość od: 0.4 m,
- Maksymalne powiększenie: 0.16x,
- Maksymalna wartość przysłony: 16,
- Liczba listków na przysłonie: 9,
- Mechanizm autofokusa: Linear STM,
- Konstrukcja: 11 elementów / 8 grup (2 elementy asferyczne, 3 elementy ze szkła o wysokim współczynniku załamania, 1 element ze szkła ED),
- Rozmiar filtra: 72 mm,
- Dostępne mocowania: Sony E/FE,
- Wymiary: 80.1 x 88.9 mm,
- Waga: 420 g.
Obiektyw wejdzie do sprzedaży w grudniu bieżącego roku. Został wyceniony na 599 euro.
Specyfikacja obiektywu jest dostępna w naszej bazie:
AKTUALIZACJA - otrzymaliśmy oficjalną informację prasową na temat nowego obiektywu od polskiego dystrybutora marki Samyang, firmy Focus Nordic. Zamieszczamy ją poniżej.
INFORMACJA PRASOWA
Lekki obiektyw o doskonałych parametrach do Sony
Nowy Samyang AF 50 mm F1.4 FE II jest lekkim standardowym obiektywem stałoogniskowym, który łączy wysoką wydajność z niewielkimi rozmiarami. Ważący zaledwie 420 g obiektyw jest najmniejszy (88,9 mm) i najlżejszy spośród wszystkich standardowych obiektywów o dużej przysłonie i ogniskowej 50 mm kompatybilnych z mocowaniem Sony FE.
Obiektyw o ogniskowej 50 mm jest często uważany za typowy „naturalny” obiektyw i w przybliżeniu odpowiada kątowi widzenia, jaki mamy w naszych oczach. Obiektyw ten jest idealny dla osób, które chcą wyodrębnić i podkreślić obiekty na tle, stworzyć piękne rozmycie tła lub robić zdjęcia przy słabym oświetleniu.
Konstrukcja optyczna składa się z 11 elementów w 8 grupach (2 ASP, 3 HR i 1 ED). W połączeniu z pełnoklatkową matrycą Sony, obiektyw ten zapewnia doskonałą ostrość i kontrast we wszystkich obszarach obrazu. 9 listków przysłony tworzy gładki i naturalny bokeh, dzięki czemu łatwo jest podkreślić obiekt w fantastyczny sposób i stworzyć piękne rozmycie tła.
Wyposażony w silnik Samyang Linear STM (silnik krokowy) zadowoli zarówno fotografów jak i wideofilmowców cichszą i dokładniejszą kontrolą większych i cięższych grup soczewek ogniskujących.
Z boku obiektywu znajduje się specjalny przełącznik, który może być ustawiony tak, aby umożliwić regulację przysłony poprzez obracanie pierścienia ostrości. Używając opcjonalnej stacji dokującej Lens Station, można ustawić tryb zgodnie z własnymi preferencjami (więcej funkcji zostanie dodanych w przyszłości poprzez aktualizację oprogramowania firmowego). Podobnie jak poprzednik na rynku – AF 24-70 F/2.8 FE, nowy 50 mm posiada gumowy pierścień ostrości z mikrowzorem, dzięki czemu jest przyjemny w obsłudze, a uszczelnienie zapewnia użytkowanie nawet w trudnych warunkach pogodowych.
Obiektyw ten pasuje do wielu sytuacji i jest doskonałym obiektywem, jeśli chcesz nagrywać wideo lub fotografować ludzi, a jednocześnie wprowadzić do obrazu otoczenie.
Specyfikacja:
- Masa zaledwie 420 g
- Doskonała jakość obrazu
- MOD zaledwie 0,4 m
- Rozmiar filtra 72 mm
- Wyposażony w silnik krokowy STM (Linear STM) firmy Samyang
- Uszczelniony przed warunkami atmosferycznymi
- 9 listków przysłony tworzy gładki i naturalny bokeh
- Doskonały do filmowania i fotografowania
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Czy mi się wydaje, czy 600EUR to nie jest tragiczna cena jeśli będzie ostry i AF będzie szybki i celny?
A nie, jednak trochę drogo :P
SRP 3190 zł...
Gdybym nie miał planara to pewnie bym się interesował. Na tą chwilę chyba brakuje średniaka wśród 50mm. Jest albo drogo albo budżetowo.
Planar 2 razy tyle. Mi sie wydaje ze drogo, albo szybko Samyang dolaczyl do grona premium moim zdaniem, ale moge sie mylic bo od dluzszego czasu nic nie kupowalem zwlaszcza nowego i nie mam pojecia o cenach.
Fajnie byloby go porownac z planarem.
Ale zawsze tańszy od zaprezentowanego dziś Olympusa 20mm 1.4 Pro :)
link
To szkło namiesza wśród 50ek. I chyba zastapi moje 45 i 55
Piszecie o Planarze - już widze, że planar chowa się pod względem 3Dpopu. Nie mówiąć już o dwa razy większej cenie i wadze.
Zaczynam byc fanem marki
No co się dziwić Samyangowi jak w temacie 50tek ze światłem 1.4 jedyną konkurencją jest właściwie tylko kilkogramowa Sigma w prawie identycznej cenie. To zgadnijcie, co ludzie wybiorą jak optycznie będzie ok i AF będzie działał właściwie.
kibicuje samyangowi z calych sil. Juz ich 85tka pod sony E byla/jest naprawde dobra. I wogole fajnie miec duzy wybor, 50tek nigdy za wiele.
samyangi 45mm i 24mm mają jedna wadę, potworna aberracja chromatyczna. Może tu będzie lepiej, może.
Oficjalnie zazdroszczę użytkownikom Sony tego szkła.
Canon, Rokinon (Samyang Optics), Viltrox, może w reszcie zaprezentujecie coś podobnego pod mocowanie RF? Tamrona i Sigmę to już nawet nie pytam ;)
Jejuuuu.. jakby do pod Canona RF takiego zrobili to bym oszalał ze szczęścia.. nawet jakby go trzebabyło w podziemiu kupować to chętnych na niego byłby ogrom ;)
Piękna sprawa, wielkość super, 420gr, programowalny pierścień. Ehh..
Co to jest 3dpop? to muzyka co jest teraz na czasie?
@pelikaneu ja widzę jak planar chowa się ze wstydu że nie ma tyle samyangowych zażółceń
poczekamy - zobaczymy czy będą zażółcenia. W modzie są zabrązowienia w presetach
@Bradford
3D pop
Poczucie trójwymiarowości zdjęcia, separacja planów
Nie wiem, moze czegos nie czaje z ta separacja planow, bo z tego linka to mi to wyglada jakby te pania i jej psa w photoshopie dokleili do zdjecia
Czyli masz silny efekt 3D wtedy, silną separację planów :D
Polak pisał tego paszkwila czy surowe tłumaczenie tekstu producenta?:
...podkreślić obiekty na tle, stworzyć piękne rozmycie tła...
Zachwyt niewielką masą 420g. Hmm, Nikkor AF-S 50/1,4G 290g.
Do bezlusterkowców miała być niby mniejsza optyka. O co kaman?
Przy, aż takiej, dodatkowej masie jakość obrazka powinna ścinać z nóg.
@hering
Stary, sprawdź sobie wykresy MTF obu obiektywów i nie siej zamętu.
Separacja planów to nie jest mała GO przypadkiem?
@orle oko
Potworna aberracja w 45 i 24 ??? Żart chyba.
Audioart, makalu84: ja zazdroszczę użytkownikom Canona 16 mm 2.8. Ja do Sony mam Zeissa 55 1.8 i nie zamienię go na tego Samyanga
Ktoś wie dlaczego nie ma przejściówek z Canona RF na Sony E ?
Tzn optyki RF nr body Sony E
@ad1216
"Ktoś wie dlaczego nie ma przejściówek z Canona RF na Sony E ?"
Bo fizycznie nie da się tego zrobić bez optyki korygującej.
@hering, a jak ten Nikkor 50/1.4 ważący 290g współpracuje z Sony?
Lord13: jest 2mm zapasu na odległości od matrycy, więc teoretycznie jakiś cienki adapter dałoby się wstawić. W Canonie odległość od matrycy wynosi 20mm a w Sony 18mm. Problemem jest chyba średnica bagnetu, która w Canonie jest większa. W różnego rodzaju adapterach jest optyka w środku i to nie jest problem.
@ad1216
"jest 2mm zapasu na odległości od matrycy, więc teoretycznie jakiś cienki adapter dałoby się wstawić."
Teoretycznie nie dałoby się wstawić. Popatrz na wysokość kołnierza obiektywu i na różnicę średnic. Jeżeli chcemy zaadaptować szkło o szerszym bagnecie, to różnica rejestrów musi wynosić minimum ową wysokość kołnierza plus jeszcze jakiś zapas kilka mm na samą konstrukcję adaptera.
Lord13: widzę że wycofujesz się z teorii o optyce i słusznie. Powtarzasz to ja napisałem, że przeszkodą jest średnica bagnetu bo flange distance 2mm pozwalałby na zamontowanie adaptera ale w praktyce jest to niemożliwe właśnie że względu na średnicę bagnetu.
@ad1216
"widzę że wycofujesz się z teorii o optyce i słusznie."
Z czego się niby wycofuję? Jakiej teorii o optyce? Od dawna powtarzam przy wszelkiej maści tematach adapterowych, że oprócz odległości rejestrowych należy również patrzeć na średnice bagnetów, bo sama różnica rejestrów o niczym jeszcze nie mówi i dlatego napisałem, że nie da się fizycznie zrobić adaptera RF>E bez optyki korygującej, a że temat pojawia się nie pierwszy raz to już męczy wyjaśnianie podstawowej geometrii i logicznego myślenia.
":Powtarzasz to ja napisałem, że przeszkodą jest średnica bagnetu bo flange distance 2mm pozwalałby na zamontowanie adaptera ale w praktyce jest to niemożliwe właśnie że względu na średnicę bagnetu."
Pisałem o tym nie raz i nie dwa, to po pierwsze. Po drugie, skoro niby to wiesz, to po co zadajesz głupie pytanie dlaczego nie ma takiego adapteru?
@ad1216, to Twoje pytanie ("5 listopada 2021, 08:02
Ktoś wie dlaczego nie ma przejściówek z Canona RF na Sony E ?")
było retoryczne?
Czy może palnąłeś, a później sam sobie odpowiedziałeś? :D :D :D
@mickey93
No nie do końca, jest wiele obiektywów z płytką GO, które nie potrafią takiego poczucia 3D narysować. Najbardziej to widać jak ktoś wsiądzie na średni albo wielki format i zapnie jakieś jasne szkło, że oprócz rozmytego tła postaci czasami wyglądają jakby były wycięte z innego zdjęcia i wstawione w nowy kadr.
Boa: głośno się zastanawiam i poddaję poddaję pod dyskusję, ale jeśli masz lepsze wyjaśnienie to napisz
Lord13, gdzie pisałeś?
Cichy
tak te samyangi mają straszną aberracje, są pewnie obiektywy które wykazują większe tendencje, ale mi w tych już to wystarczająco irytuje...
Lord13 czyżbyś był kłamczuszkiem i nigdzie nie pisałeś o tym?
Chyba nigdy się nie dowiemy :D Tak to jest jak ludzie komentują tylko najnowszego newsa, a o parudniowych już zapominają :P
Efekt 3Dpop w największym stopniu zależy od różnicy w ostrości pomiędzy planem ostrym i rozmytym a także od mikrokontrastu obiektywu. Zawsze z tym określeniem były kojarzone obiektywy Zeissa bo praktycznie tylko oni powtarzalnie potrafili budować obiektywy ostre (stosunkowo) i kontrastowe (zależnie od warunków oświetleniowych) od pełnego otworu względnego. Większość innych obiektywów trzeba było przymykać a to minimlizowało efekt separacji albo godzić się na mydełko co również ten efekt minimalizowało. Ale dobry 3Dpop to nie tylko ostrość i mikrokontrast pierwszego planu. To też pozostawienie w pewnym stpniu zajmującego tła. Jeśli obiektyw tło rozmywa całkowicie gładko, nasila się wrażenie manipulacji i efekt jest nienaturalny. To właśnie odpowiedni balans pomiędzy ostrością a korygowaniem wszelkich wad otwarcia decyduje o tym czy obraz jest dla oka trójwymiarowy i naturalny czy wygląda jak postać wycięta w fotoszopie i naklejona na ujednolicone tło bez wyrazu. Czy wygląda jak z Zeissa czy raczej jak z Sigmy (uogólniam i posiłkuję się stereotypami). Oczywiście rozumiem, że są zwolennicy zarówno jednego jak i drugiego rozwiązania. Kwestia gustu - klasyczna optyka vs "fotoszop" ;)
P.S. nurtuje mnie po co komu adapter z Canona R na Sony FE? Mało dobrych szkieł natywnych dla FE a przy okazji często dużo tańszych? Widziałbym sens w drugą stroną abstrahując od braku możliwości.
@dARTi
Myśle, że 3Dpop zależy przede wszystkim od mikrokontrastu. I pewnie dlatego Zeissy wiodły w nim prym. A z całą resztą powyżej sie zgadzam
Dla mnie nienaturalny 3Dpop to np. Sigma 105 1.4.
A jeden z lepszych, to 55ZA (50 1.2 GM się chowa)
P.s - kiedyś miałem teorię spiskową, że Zeiss dodaje do obeiktywów jakiś mały filtr polaryzacyjny i to tez wzmaga efekt 3D
Takie moje przemyślenia.
sample z 50 1.4 mk2:
link