Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Firmware beta dla lustrzanek Pentax

Firmware beta dla lustrzanek Pentax
8 grudnia
2021 10:14

Poza wczorajszą aktualizacją dla modelu K-3 III, lustrzanka ta otrzymała także firmware w wersji beta dodający funkcję Astro Tracer. Oprogramowanie beta otrzymały także modele K-1 i K-1 II.

Co ważne, funkcja Astro Tracer w K-3 III różni się od dotychczas stosowanej implementacji tej technologii. Noszący oznaczenie "Type3" wariant nie potrzebuje do działania odbiornika GPS - ani tego wbudowanego (którego K-3 III zresztą nie posiada ze względu na w pełni magnezowy szkielet), ani zewnętrznego akcesoryjnego modułu takiego jak Pentax O-GPS1. Skąd zatem aparat wie, w którą stronę przesuwać matrycę, by śledzić gwiazdy? Otóż, musi on w tym celu wykonać kilka zdjęć próbnych i je przeanalizować.

Według deklaracji firmy Ricoh Imaging, technologia ta najlepiej sprawdzi się z dłuższymi ogniskowymi - przy obiektywach szerokokątnych i ultraszerokokątnych lepiej sięgnąć po odbiornik O-GPS1 i skorzystać ze starszej wersji algorytmu śledzenia.

Oprogramowanie beta w wersji 1.40 dla Pentaxa K-3 III można pobrać ze strony firmy Ricoh Imaging, wymagane jednak jest posiadanie konta oraz "identyfikatora fotograficznego Ricoh Imaging", który póki co dostępny jest jedynie dla japońskich użytkowników.

Podobnie wygląda sytuacja z pobraniem oprogramowania beta w wersji 1.60 dla lustrzanki Pentax K-1 oraz 1.30 dla lustrzanki K-1 II. W ich przypadku wersja beta po prostu wprowadza do aparatów nowy profil obrazu "Satobi" (wprowadzony wczoraj w ramach oprogramowania 1.31 do modelu K-3 III).

Firmware beta dla lustrzanek Pentax


Komentarze czytelników (19)
  1. zdebik
    zdebik 8 grudnia 2021, 13:23

    I wszystko zapięte na ostatni guzik. Jeśli ktoś nie wie to oświadczam, od dziś Pentax robi zdjęcia.

  2. lord13
    lord13 8 grudnia 2021, 14:03

    "Skąd zatem aparat wie, w którą stronę przesuwać matrycę, by śledzić gwiazdy? Otóż, musi on w tym celu wykonać kilka zdjęć próbnych i je przeanalizować."

    A to nie wystarczyłoby ręcznie podać współrzędne lokalizacji, azymut i odległość zenitalną osi optycznej (czyli de facto to, co moduł GPS przekazuje), żeby aparat wiedział jak ruszać matrycą?

  3. Amadi
    Amadi 8 grudnia 2021, 14:43

    @lord13 - jeśli ktoś zna te pojęcia to może i tak. Ja na przykład nie mam bladego pojęcia co to jest "odległość zenitalna osi optycznej" więc zdecydowanie bym wolał żeby aparat zrobił parę zdjęć i sam sobie sprawę ogarnął. Plus wydaje mi się, że jak ktoś to umie zmierzyć i wprowadzić, to pewnie ma już montaż do prowadzenia aparatu.

  4. BlindClick
    BlindClick 8 grudnia 2021, 15:09

    Latwiej tak, ustawic, uruchomic opcje, sama sie ustawi, super.
    Beta - liczylem ze Pentax wprowadzic cos a la Virtualny tryb ML.
    Ale bulo by smiesznie :)
    Podnosimy lustro i udajemy MLa.

  5. lord13
    lord13 8 grudnia 2021, 15:17

    @Amadi
    "jeśli ktoś zna te pojęcia to może i tak. Ja na przykład nie mam bladego pojęcia co to jest "odległość zenitalna osi optycznej""

    To kąt pomiędzy zenitem, a kierunkiem "skierowania" obiektywu. Odległość zenitalna przykładowo 30 st. oznacza, mówiąc w największym uproszczeniu, skierowanie obiektywu 60 st. w górę.

    "Plus wydaje mi się, że jak ktoś to umie zmierzyć i wprowadzić, to pewnie ma już montaż do prowadzenia aparatu."

    Odległość zenitalna, azymut oraz współrzędne geograficzne to nie jest jakiś "kosmos" dla tych, co nawet w podstawowym zakresie zajmują się astrofoto :)

  6. Bradford
    Bradford 9 grudnia 2021, 12:10

    Sa juz pierwsze rezultaty od uzytkownikow:

    link

  7. samp
    samp 9 grudnia 2021, 12:59

    Fajnie. Wygląda, że działa. Kalibracja GPS była jednak trochę żmudna i mało wygodna (i czasami zdarzało się, że gwiazdy wychodziły poruszone a po ponownej kalibracji było OK).

    @lord13 „wystarczyłoby ręcznie podać współrzędne lokalizacji, azymut i odległość zenitalną osi optycznej”

    ^^ a to byłoby już totalnie niewygodne, skąd takie pomysły?

  8. lord13
    lord13 9 grudnia 2021, 14:20

    @samp
    "a to byłoby już totalnie niewygodne, skąd takie pomysły?"

    Pisałem o tym w kontekście, że to już dawno mogłoby działać jako opcja w sytuacji braku GPS, gdzie możnaby ręcznie podać podstawowe informacje, tak jak w niektórych aparatach można ręcznie podać ogniskową obiektywu dla systemu stabilizacji.
    A odległość horyzontalna mogłaby być odczytywana z czujników żyroskopowych, które aparat i tak posiada.
    No ale skoro dali opcję uczenia się kadru, to ok.

  9. Amator79
    Amator79 10 grudnia 2021, 00:13

    Bardzo fajny pomysł. Teraz czekam jeszcze na firmware do starszych aparatów Pentaxa.
    (wiem, nie doczekam się)

  10. Marek P.
    Marek P. 10 grudnia 2021, 12:22

    lord13
    Poważnie? Ręczne podanie wartości?
    To może jeszcze powinni dodawać liczydło, by sobie resztę samemu policzyć?
    Borze tucholski, ależ wy w tym hejcie na Pentaxa jesteście żałośni.

  11. lord13
    lord13 10 grudnia 2021, 13:45

    @Marek P.
    W jakim hejcie? Napisałem tylko, że to mogłoby być opcjonalne rozwiązanie w sytuacji braku GPS. Co takiego skomplikowanego jest w podaniu 3-4 parametrów?
    A żałosna to jest postawa pentalibów, których najwyraźniej turban za mocno ciśnie i na cokolwiek innego niż ślepe bicie pokłonów na temat Pentaksa to reagują pianą na pysku.

  12. Amator79
    Amator79 10 grudnia 2021, 23:09

    A w sumie, ten pomysł Pentaxa sprawia, że każdy aparat z IBIS może mieć astrotracera. Ciekawe, czy dobrze to patentami zabezpieczyli? Może w Magic Lantern do Canonów się pokaże?

  13. Marek P.
    Marek P. 10 grudnia 2021, 23:51

    lord13, Tak... pentalibowie... wciąż o nich piszesz, nie hejtując a jakoś ciężko ich tu znaleźć. No chyba, że pentalibowie, to ci co doceniają rozwiązania Pentaxa, takie jak np. astrotraker...
    Co do 3-4 parametrów, to gratuluje... jeszcze tylko mi padaj skąd mam je wziąć?
    Bo skoro to jest prostsze od niezmiernie skomplikowanego i czasochłonnego rozwiązania złego Pentaxa, to chętnie sie zapoznam.
    Czasem czytając wpisy twoje, czy tobie podobnym, czuje się jak na myapple, gdzie fanboje apple obrzucają błotem każdy pomysł samsunga a gdy ten sam pomysł wprowadzi trzy lata później apple, to od razu jest "osom" i "ameizing" co niezmienni jest bardzo żałosne.

  14. Marek P.
    Marek P. 10 grudnia 2021, 23:52

    Amator79
    Jak by to się pokazało w canonach, to tutejsi sprzętowi onaniści, by się chyba na śmierć...

  15. Bradford
    Bradford 11 grudnia 2021, 09:54

    Stary zluzuj

    Dyskusja byla na poziomie do poki nie zaczales gadac o wyimaginowanym hejcie co niby sie tu przewijal

    Gratulacje za dokladanie sie do wystarczajaca marnego wizerunku uzytkownikow marki

    Pozdrawiam, inny uzytkownik Pentax

  16. Marek P.
    Marek P. 11 grudnia 2021, 16:58

    Bradford
    Tak, ten wyimaginowany hejt zawsze pojawia sie w tematach o Pentax, gdzie wszyscy od razu widzą pentalibów. Mam ci podlinkować te wpisy? A może chcesz poczytać coś zembatego?
    Potraficie się dowalić do wszystkiego, jeżeli tylko pojawia się słowo Pentax.
    W tym temacie macie problem z tym, że trzeba zrobić dwa zdjecia, bo przecież prościej jest sprawdzić na smartfonie swoja pozycję, obliczyć kąt pomiędzy zenitem, a kierunkiem "skierowania" obiektywu i wolia... no urwał POWAŻNIE?
    W niusie o O-GPS2 link
    też mieliście problem, że Pentax dopiero teraz to wymyśli?... bo przecież można to było wymyślić 20 lat temu... tak jak by to wymyśleli inni, gdy tylko by chcieli...
    Poziom przedszkola.
    Dlaczego sie spinam?
    Bo tacy jak ty zrobili z tego portalu miejsce dla sprzętowych onanistów, których z fotografią łączy tylko to, że mają w szafce z grubym szkłem aparat, który potrafi robić zdjęcia gdyby tylko go z tej szafki wyciągnąć.

  17. Bradford
    Bradford 11 grudnia 2021, 17:12

    Nie wiem czemu mowisz w liczbie mnogiej wrzucajac mnie do jednego worka z trollem zembatym

    Nie wiem tez skad to 'macie problem' (znowu liczba mnoga) lord13 costam zaproponowal, mnie tam jego sugestia sie wydaje zbedna, paru innym udzielajacym sie w temacie tez, gdzie tu powod by sie tak pieklic

    Tez uwazam ze zazwyczaj w komentarzach (nie tylko tych gdzie sie przewija Pentax) poziom jest przedszkolny (zarowno jesli chodzi o sposob prowadzenia dyskusji jak i merytoryke) ale jakbym sie tak spinal na kazdy tego typu wpis z internetu to bym tylko sobie nerwice wyhodowal

    Mniej stresowania sie pierdolami z internetow zycze

  18. Oxygenum
    Oxygenum 12 grudnia 2021, 12:19

    Ciekawe czy do Pentax K-70 też to wprowadzą?
    Byłoby super...

  19. lord13
    lord13 13 grudnia 2021, 11:24

    @Marek P.
    "Tak... pentalibowie... wciąż o nich piszesz, nie hejtując a jakoś ciężko ich tu znaleźć."

    Oczywiście, że trafiają się. Najbliższego znajdziesz w lustrze, gdzie nikt tu nie hejtował Pentaksa a ty dostałeś wścieklizny.

    "Co do 3-4 parametrów, to gratuluje... jeszcze tylko mi padaj skąd mam je wziąć?"

    Podstawowe współrzędne twojej lokalizacji (długość, szerokość) oraz azymut i kąt, pod którym kierujesz obiektyw w górę, to taka czarna magia? Pozycję poda ci dowolny współczesny smartfon, azymut też, kąt nachylenia od poziomu aparat może odczytywać z czujników żyro, które ma wbudowane, bądź również możnaby je podać ręcznie, gdyby aparat nie miał czujników. Wiele głowic ma naniesioną podziałkę, gdzie dokładnie możemy go odczytać. Jak dla kogoś za trudne, to są aplikacje wspomagające pracę przy astro, jak SkyMap i pochodne, gdzie będziemy mieć pozycję obiektów na niebie, które chcemy fotografować.
    Jakbyś jeszcze miał problem z czytaniem ze zrozumieniem, to dodam iż podałem to jako alternatywę, która mogłaby być wprowadzona w sytuacji, gdy puszka nie ma żadnych dodatkowych informacji dla astrotracera.

    "W niusie o O-GPS2 link
    też mieliście problem, że Pentax dopiero teraz to wymyśli?"

    Akurat komentarze pod tamtym niusem dokładnie pokazują, kto myśli, a kto się tylko piekli. Przecież @szuu pisał tam dokładnie o tym, co Pentax teraz wprowadza, a ty go obrażałeś, że bzdury wypisuje, jednocześnie samemu bredząc o tym, co robi O-GPS.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.