Viltrox AF 13 mm f/1.4
Na profilach mediów społecznościowych należących do chińskiej marki Viltrox pojawiły się pierwsze oficjalne informacje na temat nadchodzącego obiektywu o parametrach 13 mm f/1.4
O ile producenci optyki istniejący na rynku od wielu lat stosują w miarę podobne schematy jeśli chodzi o premiery sprzętu i w przypadku ich produktów granica pomiędzy obiektywem oficjalnie zaprezentowanym a plotką jest łatwa do nakreślenia, o tyle w przypadku Viltroxa i niektórych innych chińskich marek granica ta jest płynna i dość szeroka.
![]() |
W takim właśnie niebinarnym stanie pomiędzy byciem a niebyciem zaprezentowanym znajduje się właśnie Viltrox AF 13 mm f/1.4. Z jednej strony, oficjalnej premiery i informacji prasowej jeszcze nie było, z drugiej na chińskim portalu społecznościowym Weibo marka przekazała już całkiem sporo informacji na temat nowości. Pojawiły się na przykład dwie recenzje - jedna w formie pisanej (po chińsku), a druga filmowa (po angielsku).
Firma zaprezentowała już też oficjalny film prezentujący nowy obiektyw.
Na chwilę obecną znamy następujące parametry nowej konstrukcji:
- Ogniskowa: 13 mm,
- Światłosiła: f/1.4,
- Pole widzenia: ok. 95°,
- Ostrość od: 0.22 m,
- Maksymalne powiększenie: ok. 0.07x,
- Maksymalna wartość przysłony: 16,
- Mechanizm ustawiania ostrości: STM,
- Konstrukcja: 14 elementów / 11 grup,
- Rozmiar filtra: 67 mm,
- Dostępne mocowania: Fujifilm X, Sony E.
![]() |
Według recenzentów, nowy obiektyw ma kosztować "poniżej 3000 juanów" (ok. 1915 zł) oraz "około 429 dolarów" (ok. 1745 zł), wygląda zatem na to, że będzie on wyceniony podobnie, jak inne modele tego producenta przeznaczone do współpracy z bezlusterkowcami wyposażonymi w matryce APS-C. Daty oficjalnej premiery ani wejścia do sprzedaży niestety nie znamy.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Trochę korci żeby wymienić Samyanga 12/2 na to szkło. Działka jaśniej i autofokus to dwa dobre argumenty. Kwestia tylko jak optycznie wypadnie...
@Amadi, Samyang 12/2 jest też w wersji z AF, rozumiem że po prostu masz już tego starszego, manualnego?
Zostaje działka jaśniej, ale i milimetr dłuższa ogniskowa ;) Jeśli optycznie będzie lepiej niż w Samyangu i niewiele drożej, to nic tylko brać. Jeśli będzie porównywalnie albo w jakichś aspektach gorzej, to już nie taki prosty wybór.
Tak, mam starego manualnego Samyanga. Od 5 lat dzielnie służy i optycznie nie mam zastrzeżeń (no, może do aberracji chromatycznej), ale czasem by się ten AF przydał, zwłaszcza jak moja żona coś nim filmuje, bo jednak nie ma tylu lat wprawy w manualnym ostrzeniu co ja
fajne szklo, ale mojego 10-24 nie zastapi w torbie. Ale cieszy mnie to, ze w koncu do FUJI zaczynaja pojawiac sie szkla, kolejne i kolejne i kolejne. Bo nawet uzywki na bagnet fuji 3maja dosc mocno cene.
Wygląda na to, że oficjalna premiera nastąpi 3-go stycznia
@Amadi
Skąd taki info o premierze?
Na weibo sami ogłosili.
Skłaniam się bardziej ku 12/2 Samyanga, ale poczekam jeszcze na jakieś porównania. A jak już ogarniają AF, to chętnie bym zobaczył jakieś nowe macro 50/60mm
Jak ten Samyang pracuje pod światło? Zastanawiam się nad kupnem manualnej wersji.
Jednak ma być 469$
@olaieryk - tu masz fragment testu Arka:
link
Z moich obserwacji - jak korzystasz z osłony to jest lepiej, przy lataniu z nim na gimbalu praktycznie zero problemów.
Jeśli będziesz szukał wersij pod Sony to może się dogadamy jak tego Viltroxa kupię ;)
Bardzo fajne szkło ale...przy 7 stówkach za manualną używkę samyanga mija się z celem. Po pierwsze af przy tej ogniskowej do zdjęc zbyteczny. Od f4 wszystko ostre od 150cm po horyzont praktycznie cały czas mam ustawiona nieskonczonosc. Po drugie samyang 2x mniejszy i lzejszy. W tej cenie sami to kiler. Optycznie tez niezly wiec viltrox musialby byc wybitny abym chcial zmieniac. Jednak gabaryty viltroxa to juz nie to.
Nie każdy foci szerokim kątem od f/4 w górę mając "ustawioną nieskończoność" ;)
Niektórzy próbują też innych rzeczy niż krajobraz z ostrością od stóp po horyzont, fotografują w miejscach z małą ilością światła i bez możliwości rozstawienia statywu i użycia dłuższych czasów (np. koncerty), filmują albo generalnie używają tego typu szkła bardziej kreatywnie.