Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Panasonic Lumix GH6

Panasonic Lumix GH6
22 lutego
2022 05:35

Panasonic Lumix GH6 to długo oczekiwany następca modelu GH5. Oferuje on między innymi: nową 25-megapikselową matrycę, aktywne chłodzenie, filmowanie w 5.7K w 60 kl/s czy 100-megapikselowy tryb wysokiej rozdzielczości.

INFORMACJA PRASOWA

LUMIX GH6
Kompaktowy aparat bezlusterkowy nowej generacji z nieograniczonym czasem nagrywania C4K/60p 10-bit 4:2:2, 5,7K/60p 10-bit i nagrywaniem wideo 4K 120p HFR / FHD z maksymalną prędkością 300 kl./s VFR.

Panasonic z dumą przedstawia nowy LUMIX GH6 — najnowszy flagowy model cyfrowego aparatu bezlusterkowego LUMIX G Series, który działa w standardzie systemu Mikro Cztery Trzecie.

W 2009 roku Panasonic wprowadził DMC-GH1, pierwszy model z serii LUMIX GH, wykorzystujący koncepcję hybrydy foto/wideo. Od tego czasu seria GH ewoluowała dzięki innowacyjnym funkcjom wymaganym przez użytkowników, a teraz została uznana przez twórców na całym świecie jako narzędzie pierwszego wyboru dzięki swojej wydajności, mobilności i wytrzymałej konstrukcji. LUMIX GH6 to najnowszy dodatek do serii, który ponownie przełamuje granice cyfrowych aparatów bezlusterkowych.

Zwiększając efektywną liczbę pikseli o ponad 20%*1, nowy przetwornik Live MOS o rozdzielczości 25,2 megapiksela zapewnia wysoką rozdzielczość, szybki odczyt sygnału i szeroki zakres dynamiki. Nowy procesor Venus Engine został również wzbogacony o zaawansowane technologie przetwarzania obrazu, aby renderować obraz o wysokiej rozdzielczości z naturalną teksturą szumów i bogatą reprodukcją kolorów, co jest cechą charakterystyczną aparatów LUMIX.

LUMIX GH6 zawiera V-Log/V-Gamut, co pojawia się po raz pierwszy w aparatach LUMIX G Mikro Cztery Trzecie i zapewnia ponad 12 stopni zakresu dynamicznego, a nawet ponad 13 stopni szerokiego zakresu dynamicznego w trybie Dynamic Range Boost.*2

Nowy LUMIX GH6 ponownie ewoluował, aby osiągnąć nieograniczony czas nagrywania wideo 4:2:2 10-bit C4K 60p*3, 4:2:0 10-bit 4K120p, 4:2:2 10bit FHD 240p HFR (duża liczba klatek na sekundę) i FHD maksymalnie 300 kl./s VFR (zmienna szybkość klatek), nagrywanie obiektów w dynamicznym ruchu nigdy nie było lepsze. Dodatkowo formaty 4:2:0 10-bit 5,7K 60p, 4:2:0 10-bit 5,8K 30p (4,4K 60p) w trybie anamorficznym 4:3 można nagrywać wykorzystując cały obszar matrycy. Możliwe jest wyświetlanie na monitorze rozciągniętego materiału w czasie rzeczywistym, z każdego formatu anamorficznego. Nagrywanie wideo 5,7K 30p jest dostępne w kodeku Apple ProRes 422 HQ po raz pierwszy w aparatach LUMIX, umożliwia to prostą i szybką edycję. Nieograniczony czas nagrywania jest możliwy dzięki technologii zarządzania ciepłem LUMIX.

LUMIX GH6 oferuje 7,5-stopniową potężną stabilizację obrazu z Dual I.S.2 do sprawnego fotografowania z ręki, aparat został wyposażony w nowy superprecyzyjny 5-osiowy czujnik żyroskopowy z nowym algorytmem, aby osiągnąć 7,5-stopniową funkcję Body IS*4 i Dual IS2 *5. Oferuje również szeroką gamę formatów nagrywania, rozdzielczości i klatek na sekundę do wyboru.

Dzięki specjalistycznej wiedzy zaczerpniętej z opinii użytkowników, LUMIX GH6 został zaprojektowany i opracowany, aby zapewnić wysokiej jakości ekspresję wideo i wydajność pracy od konfiguracji do oddania materiału, a także doskonałą wydajność obrazowania i mobilność. Wraz z szeroką gamą obiektywów Panasonic jest zaangażowany w przewodzenie branży wraz z twórcami, którzy szukają nowego sposobu na wyjście poza ograniczenia kreatywności.

*1 W porównaniu z matrycą aparatu LUMIX GH5.
*2 Dostępne tylko w trybie Creative Video, Minimalna czułość ISO 800 w trybie standardowym/ISO2000 w trybie V-Log/HLG.
*3 W gwarantowanym środowisku pracy. Podczas korzystania z baterii. Czas nagrywania zależy od pojemności baterii i nośnika zapisu.
*4 W oparciu o normę CIPA [Kierunek odchylenia/nachylenia: odległość ogniskowania f=60mm (odpowiednik aparatu na kliszę 35mm f=120mm), gdy używany jest H-ES12060.
*5 W oparciu o normę CIPA [Kierunek odchylenia/nachylenia: odległość ogniskowania f=140mm (odpowiednik aparatu na kliszę 35mm f=280mm), gdy używany jest H-FS14140.

Panasonic Lumix GH6

Najnowocześniejsze technologie jeszcze bardziej poprawiają jakość wideo

Firma Panasonic opracowała nową matrycę Live MOS o rozdzielczości 25,2 megapiksela bez filtra dolnoprzepustowego (LPF), która charakteryzuje się wysoką rozdzielczością i szybkim odczytem sygnału, co ogranicza problem z rolling shutter i zapewnia szeroki zakres dynamiki. Nowy silnik Venus Engine zapewnia około dwa razy większą moc przetwarzania*1, umożliwiając szybkie przetwarzanie większej liczby pikseli nowej matrycy oraz wideo o wyższej rozdzielczości i wyższym bitrate. Ewoluował dzięki trzem kluczowym technologiom – nowej inteligentnej obróbce szczegółów, nowej redukcji szumów 2D i wysokiej precyzji redukcji szumów 3D dla wideo. Nowe inteligentne przetwarzanie szczegółów dokładniej wykrywa płaskie obiekty bez detali, szczegółową część i krawędź w kadrze, aby uzyskać bardzo realistyczny obraz. Nowa funkcja redukcji szumów 2D tłumi szum chromatyczny i poprawia teksturę szumu luminancji, aby zdjęcie było wyraźne i naturalne, nawet przy wysokiej czułości. Dzięki technologii High Precision 3D Noise Reduction dla wideo zwiększono zdolność wykrywania nieruchomych i ruchomych obiektów/elementów kadru, co umożliwia optymalizację redukcji szumów przy jednoczesnej minimalizacji powidoków. W rezultacie poprawia się jakość obrazu wideo z dynamicznym ruchem. Ponadto bardzo precyzyjna funkcja Dual 3D Color Control poprawia odwzorowanie kolorów poprzez poprawę poziomu jasności, nasycenia i odcienia, zapewniając bogatą, wierną ekspresję kolorów.

Połączenie nowej, zaawansowanej matrycy z ulepszonym masteringiem szumów, kolorów i nowego procesora Venus Engine umożliwia renderowanie wyraźniejszego obrazu nawet w wysokiej rozdzielczości 25,2 megapiksela i niższej minimalnej czułości ISO przy ISO 100 [Zdjęcie: ISO 50 (rozszerzone) - 25600 / Wideo: ISO 50 (Rozszerzone) -12800].

Zakres dynamiczny mierzy zakres luminancji, który może uchwycić aparat cyfrowy. LUMIX GH6 zapewnia ponad 12-stopniowy zakres dynamiki dla pre-instalowanego profilu nagrywania V-Log. Można osiągnąć nawet ponad 13 stopni w trybie Dynamic Range Boost*2. Dzięki nowemu trybowi Dynamic Range Boost, obraz z priorytetem nasycenia generowany z obwodu niskiego ISO i obraz o niskim poziomie szumów generowany przez obwód wysokiego ISO są syntetyzowane na każdym pikselu.

Złożony obraz osiąga zarówno niski poziom szumów, jak i wysokie nasycenie, co skutkuje wyraźnym i płynnym wideo HDR z bogatą gradacją.

Aby umożliwić sprawne fotografowanie z ręki, LUMIX GH6 wyposażono w nowy superprecyzyjny 5-osiowy czujnik żyroskopowy z nowym algorytmem pozwalającym na osiągnięcie 7,5 stopni stabilizacji w trybie Body I.S.*3 i Dual I.S.2*4. Dzięki tej potężnej stabilizacji obrazu, nawet 100-megapikselowy obraz o wysokiej rozdzielczości można wykonać bez statywu używając High Resolution. W trybie wysokiej rozdzielczości osiem kolejnych obrazów jest wykonywanych automatycznie podczas przesuwania matrycy za pomocą funkcji Body I.S. (Image Stabilizer – Stabilizator Obrazu) i zsyntetyzowany w 100-megapikselowy odpowiednik (11552 x 8672 pikseli), który wiernie odwzorowuje precyzyjne szczegóły i zapisuje je jako piękne, bardzo realistyczne obrazy nie tylko w formacie RAW, ale także w formacie JPEG. Dzięki dużej mobilności, jaką zapewnia kompaktowa, lekka konstrukcja i potężny system Body I.S., ten aparat bezlusterkowy LUMIX G umożliwia fotografowanie, które w przeszłości było niemożliwe, na przykład używanie ultra-teleobiektywu z ręki. 5-osiowy Dual I.S. 2 działa również przy nagrywaniu wideo, w tym wideo 4K, aby nagrywać naturalny, wygodny do oglądania materiał wideo. Stosuje odpowiednią kompensację w zależności od rodzaju ruchu, precyzyjnie oceniając przyczynę – czy była ona spowodowana panoramowaniem, przechylaniem, czy drżeniem ręki. BIS kompensuje ruch aparatu, nawet w przypadku wymiennego obiektywu bez O.I.S. (np. obiektyw kinowy).

*1 W porównaniu z DC-S1H
*2 Dostępne tylko w trybie Creative Video, minimum ISO2000 w V-Log/HLG.
*3 W oparciu o normę CIPA [Kierunek odchylenia/nachylenia: odległość ogniskowania f=60mm (odpowiednik aparatu na kliszę 35mm f=120mm), gdy używany jest H-ES12060.
*4 W oparciu o normę CIPA [Kierunek odchylenia/nachylenia: odległość ogniskowania f=140mm (odpowiednik aparatu na kliszę 35mm f=280mm), gdy używany jest H-FS14140.

Panasonic Lumix GH6

Profesjonalna jakość wideo zapewniająca nieograniczoną ekspresję

Seria LUMIX GH stworzyła epokową sensację, osiągając wyjątkową wydajność nagrywania wideo z zaawansowanymi funkcjami, które spełniają profesjonalne poziomy i standardy jakości. Nowy LUMIX GH6 ponownie ewoluuje, aby osiągnąć nieograniczony czas nagrywania wideo 4:2:2 10-bit C4K 60p*1. Nagrywanie wideo 4:2:0 10-bit 4K120p (odpowiednik 5-krotnego zwolnionego tempa*2) i 10-bitowe nagrywanie wideo FHD 240p HFR (duża liczba klatek na sekundę) 4:2:2 z dźwiękiem, aby zapewnić imponującą ekspresję, taką jak przyspieszanie. FullHD maksymalnie w 300 kl./s (odpowiednik 12,5x zwolnionego tempa*2) VFR (zmienna liczba klatek na sekundę) umożliwia odtworzenie dynamicznego ruchu obiektu.

Oprócz formatu 4:2:0 10-bit 5,7K 60p, 4:2:0 10-bit 5,8K 30p (4,4K 60p) można nagrywać w trybach anamorficznych 4:3 wykorzystując cały obszar matrycy. Możliwe jest wyświetlanie rozciągniętego materiału na monitorze w czasie rzeczywistym. Wewnętrzne nagrywanie wideo 5,7K 30p jest dostępne w kodekach ProRes 422 HQ i ProRes 422, po raz pierwszy w serii LUMIX, zapis na kartę CFexpress typu B. DCI4K i FullHD ProRes 422 HQ i ProRes 422 będą również obsługiwane po przyszłej aktualizacji oprogramowania układowego.

LUMIX GH6 umożliwia również nagrywanie wewnętrzne w 10-bitowym formacie 4:2:2 10-bit C4K 60p, a także jednoczesne wyjście w formacie 4:2:2 10-bit C4K 60p przez HDMI. Ponieważ jest zgodny z HDMI 2.1, będzie obsługiwać wyjście wideo C4K 120p HDMI po aktualizacji oprogramowania układowego. Co więcej, trwają prace nad możliwością wyjścia C4K 120p RAW do rejestratora Atomos Ninja V+ przez HDMI 2.1.

LUMIX GH6 zawiera V-Log/V-Gamut, aby zapewnić wysoki zakres dynamiki i szeroką paletę kolorów. V-Log renderuje bardzo płaski obraz, zachowując jednocześnie wszystkie informacje o kolorze w obrazie. Oznacza to większy poziom zabawy, gdy obrazy są poddawane procesom postprodukcji.

Matryca Live MOS aparatu LUMIX GH6 osiąga szeroką gamę kolorów znaną jako V-Gamut, która jest optymalną przestrzenią kolorów aparatu GH6 i zapewnia przestrzeń kolorów szerszą niż BT.2020. V-Log ma charakterystykę krzywej logarytmicznej, która przypomina nieco film negatywowy, a V-Gamut zapewnia przestrzeń kolorów nawet większą niż film.

LUMIX GH6 posiada słynną kolorymetrię rodziny kamer kinowych VariCam. V709 LUT (Look Up Table) w standardzie Rec.709 jest domyślnie dostępny w aparacie. Możliwe jest oglądanie materiału wideo po zastosowaniu LUT, nie tylko w trybie podglądu na żywo, ale także podczas odtwarzania z funkcją V-Log View Assist. Oprócz konwencjonalnego .vlt można również zastosować .cube 3D LUT.

LUMIX GH6 oferuje wiele praktycznych funkcji. W Photo Style dostępnych jest wiele ustawień, w tym różne presety kolorystyczne Cinelike. „Cinelike D2” i „Cinelike V2” mają podobną charakterystykę ustawień gamma do produkcji filmowych. W odpowiedzi na prośby użytkowników profesjonalnych dostępne są funkcje wspomagania wideo, takie jak monitor kształtu fali, wzór zebry, punktowy miernik luminancji, ramki kadrujące, rozciąganie filmów anamofricznych, czerwony wskaźnik ramki REC i lampki Tally. Nowością w aparacie LUMIX GH6 jest znacznik strefy bezpieczeństwa, który pokazuje 95%, 90% lub 80% obszaru nagrywania, aby zabezpieczyć strefę bezpieczeństwa dla kompozycji i napisów. Center Marker pozwala teraz wybrać rodzaj znacznika. W ustawieniu temperatury barwowej wartości w stopniach Kelvina mogą być teraz wyświetlane na ekranie nagrywania.

Korzystając zarówno z mikrofonu XLR podłączonego przez adapter mikrofonowy XLR DMW-XLR1 (kanał 1, kanał 2), jak i wbudowanego mikrofonu (kanał 3, kanał 4), można nagrywać 24-bitowy dźwięk wysokiej rozdzielczości 48/96 kHz*3. Użytkownicy mogą łączyć kilka rodzajów mikrofonów zewnętrznych, które pasują do wielu sytuacji nagrywania, takich jak wywiady plenerowe, w których należy nagrać głos mówców i dźwięki otoczenia. Kanał używany przez słuchawki można przełączać podczas nagrywania wideo, a dostęp do menu audio można uzyskać bezpośrednio za pomocą przycisku Fn1 na górze aparatu, co ułatwia sprawdzanie poziomu dźwięku podczas 4-kanałowego nagrywania dźwięku. W przypadku mikrofonu zewnętrznego dostępne jest gniazdo stereo Φ3,5 mm.

Filmy poklatkowe 4K 60p można również tworzyć wewnątrz aparatu. Dzięki funkcji dostosowania ekspozycji, ekspozycja jest automatycznie dostosowywana aby zapobiec dużym zmianom jasności między sąsiednimi klatkami co pozwala uzyskać świetny film poklatkowy prosto z aparatu.

Funkcja hosta USB zostanie dodana wraz z przyszłą aktualizacją oprogramowania układowego, umożliwiając zapisywanie danych bezpośrednio na dysku SSD.

*1 W gwarantowanym środowisku pracy. Podczas korzystania z baterii. Czas nagrywania zależy od pojemności baterii i nośnika zapisu.
*2 w 24p
*3 4-kanałowe nagrywanie dźwięku jest dostępne w ProRes i MOV.

Panasonic Lumix GH6

Mobilność i inteligentna obsługa do użytku profesjonalnego

Wykorzystując w pełni nową matrycę i nowy procesor przetwarzania obrazu, poprawiono działanie systemu AutoFocus DFD w aparacie LUMIX GH6. Dzięki szybszemu przetwarzaniu sygnału przez nowy procesor obrazu i ulepszonemu algorytmowi AF, wydajność wykrywania obiektów została znacznie zwiększona, aby osiągnąć większą precyzję i szybkość AF.

Aby wspierać precyzyjne ustawianie ostrości, LUMIX GH6 zapewnia praktyczne opcje ręcznego ustawiania ostrości. Podczas gdy ostrość jest zmieniana ze zmienną szybkością według prędkości obrotu pierścienia ostrości przy ustawieniu nieliniowym, używając ustawienia liniowego ostrość jest przesuwana o wyznaczoną wartość zgodnie z kwantem obrotu pierścienia ostrości. Czułość (ilość przesunięcia ostrości na kwant obrotu) można wybrać w zakresie od 90 do 360 stopni o 30 stopni, aby móc dopasować ustawienie do każdej sytuacji. Asystent MF, który umożliwia powiększanie punktu ostrości, jest teraz dostępny nie tylko podczas robienia zdjęć, ale także podczas nagrywania filmów*.

Aparat LUMIX GH6 umożliwia wykonywanie zdjęć seryjnych z dużą szybkością z szybkością 14 (AFS)/8 (AFC) kl./s z mechaniczną migawką i 75 kl./s z migawką elektroniczną.

W LUMIX GH6 zastosowano 3,0-calowy monitor dotykowy o swobodnym kącie nachylenia w proporcjach 3:2 i wysokiej rozdzielczości 1840 tys. punktów. Nie ma problemów z obracaniem ekranu nawet gdy zarówno kabel HDMI, jak i kabel USB są podłączone. Duży wizjer LVF (Live View Finder) o rozdzielczości 3680 000 punktów OLED (Organic Light-Emitting Diode) charakteryzuje się wysokim współczynnikiem powiększenia wynoszącym około. 1,52x / 0,76x (odpowiednik aparatu 35 mm).

*Nie działa w trybie zmiennej szybkości klatek.

Panasonic Lumix GH6

Niezawodna jakość i wydajność do użytku profesjonalnego

Przegrzanie jest poważnym problemem dla ciągłego nagrywania wideo, zwłaszcza gdy rozdzielczość i liczba klatek na sekundę są zwiększone, ale LUMIX GH6 osiąga nieograniczony czas nagrywania wideo*1 w 10-bitowym C4K 60p 4:2:2 poprzez optymalizację ścieżki rozpraszania ciepła za pomocą mechanizmu aktywnego chłodzenia i umożliwia nagrywanie wideo VFR/HFR, ProRes oraz materiału o wysokiej rozdzielczości przekraczającej 4K przez dłuższy czas.

Aby GH6 był wystarczająco wytrzymały, aby wytrzymać nawet intensywne użytkowanie w terenie, składa się on z odlewanej ciśnieniowo ramy przedniej/tylnej ze stopu magnezu i jest nie tylko odporny na zachlapanie*2, ale także na kurz i mróz aż do -10 stopni Celsjusza/-14 stopni Fahrenheita.

Wytrzymałość migawki obliczona jest na 200 000 cykli. Przycisk Rec znajduje się zarówno na górze, jak i z przodu aparatu, co ułatwia rozpoczynanie i zatrzymywanie nagrywania nawet podczas pracy pod kątem lub przy użyciu platformy na ramię.

LUMIX GH6 jest wyposażony w podwójne gniazda kart. Karta CFexpress (Typ B) obsługuje wewnętrzne nagrywanie wideo o wysokim bitrate 800 Mb/s lub większym, w tym 5,7K 30p ProRes 422 HQ i C4K 60p ALL-I. Karta pamięci SD UHS II V90 obsługuje wewnętrzne nagrywanie wideo z szybkością do 600 Mb/s, ponadto można wybrać metodę nagrywania spośród nagrywania przekaźnikowego, nagrywania zapasowego, nagrywania zdublowanego przy użyciu zarówno karty pamięci SD, jak i karty CFexpress.

Dostępne jest HDMI typu A 2.1. Ponadto dołączony jest uchwyt blokady kabla HDMI/USB, aby zapobiec problemom, takim jak odłączenie podczas pracy. LUMIX GH6 obsługuje USB 3.2 Gen 2 do szybkiego zapisu i odczytu. Akumulator o dużej pojemności 2200 mAh można ładować za pomocą zasilacza lub przez USB. Jest również zgodny z USB PD (Power Delivery), gdy używana jest odpowiednia ładowarka DMW-BTC15 (sprzedawana oddzielnie). LUMIX GH6 jest również kompatybilny z synchronizacją Time Code IN/OUT za pośrednictwem terminala synchronizacji lampy błyskowej i dołączonego kabla BNC. Ułatwia to edycję materiału nagranego wieloma kamerami.

Wi-Fi 5 GHz (IEEE802.11ac)*3 oraz 2,4 GHz (IEEE802.11b/g/n). Zapewnia to bezpieczne i stabilne połączenie nie tylko ze smartfonem/tabletem, ale także z innymi urządzeniami, co zapewnia płynne zdalne sterowanie. Szybkość transmisji danych foto/wideo zwiększa się również dzięki wykorzystaniu pasma 5 GHz. Kompatybilność z Bluetooth 5.0 (tzw. BLE: Bluetooth Low Energy) umożliwia stałe połączenie ze smartfonem lub tabletem przy minimalnym zużyciu energii. Ustawienia aparatu LUMIX GH6 można również kopiować i przesyłać bezprzewodowo do innych aparatów GH6 w przypadku korzystania z wielu aparatów GH6. Aplikacja LUMIX Sync na urządzenia z systemem iOS/Android umożliwia zdalne sterowanie aparatem za pomocą smartfona lub tabletu za pomocą łatwego połączenia bezprzewodowego. Dodatkowo sterować aparatem można za pomocą pilota DMW-RS2 (sprzedawany oddzielnie), poprzez oprogramowanie LUMIX Tether używając komputera i połączenia USB.

*1 W gwarantowanym środowisku pracy. Podczas korzystania z baterii. Czas nagrywania zależy od pojemności baterii i nośnika zapisu.
*2 Odporny na zachlapanie to termin używany do opisania dodatkowego poziomu ochrony, jaki zapewnia ten aparat przed narażeniem na minimalną ilość wilgoci, wody lub kurzu. Odporność na zachlapanie nie gwarantuje, że nie nastąpi uszkodzenie, jeśli aparat zostanie narażony na bezpośredni kontakt z wodą.
*3 Wi-Fi 5 GHz nie jest dostępne w niektórych krajach.

Panasonic Lumix GH6

Szeroka gama obiektywów LUMIX G — przeznaczonych wyłącznie do aparatów w systemie Mikro Cztery Trzecie

Seria Panasonic LUMIX G szczyci się całkowitą gamą 30 obiektywów Mikro Cztery Trzecie. Poza nimi dostępne są, LEICA DG VARIO-SUMMILUX 10-25mm / F1.7 ASPH. (X-H1025) i LEICA DG VARIO-SUMMILUX 25-50mm / F1.7 ASPH (H-X2550). Obiektywy zmiennoogniskowe charakteryzują się dużym dużą przysłoną F1,7 i są preferowane przez profesjonalnych twórców filmów, tak jak inne jasne obiektywy F1,7 lub F2,8. Ponadto LUMIX GH6 zapamiętuje nazwę i ogniskową obiektywów analogowych, takich jak obiektywy anamorficzne lub stare obiektywy, aby automatycznie zapewnić odpowiednie ustawienie stabilizatora obrazu w korpusie aparatu, gdy te obiektywy są używane.

Rozważając użycie z aparatem LUMIX GH6, firma Panasonic sprawdziła i zaktualizowała oprogramowanie sprzętowe obiektywów. Umożliwiono sterowanie działaniem AF, poprzez naciśnięcie przycisku migawki do połowy lub naciskając przycisk AF-ON, gdy [200,00p] jest ustawione w trybie wideo z dużą liczbą klatek na sekundę, gdy używane są obiektywy H-E08018/H-X1025/H-X2550/H/ES12060/H-ES50200/H- RS100400/H-XA025/H-ES200/H-HSA12035/H-FS12060/H-HSA35100/H-FSA45200/H-FSA100300.

Obiektywy H-NS043/H-X012/H-X015 zostaną wkrótce zaaktualizowane, otrzymają także sterowanie pierścieniem ostrości i poprawioną wydajność AF w trybie 24,00p/23,98p. Aktualizacja oprogramowania sprzętowego modeli H-NS043/H-X012/H-X015 jest planowana na 1 marca 2022 r.

*Więcej informacji na temat aktualizacji oprogramowania obiektywu można znaleźć na stronie https://av.jpn.support.panasonic.com/support/global/cs/dsc/download/index.html

Przyszła aktualizacja oprogramowania układowego

Aby zwiększyć wydajność GH6, poniższe funkcje będą dostępne po przyszłej aktualizacji oprogramowania zgodnie z potrzebami klientów.

  • DCI4K ProRes 422 HQ / ProRes 422
  • FHD ProRes 422 HQ / ProRes 422
  • Bezpośrednie nagrywanie USB-SSD
  • Wyjście wideo 4K 120p HDMI podczas podglądu na żywo
  • Wyjście danych wideo DCI 4K 120p HDMI RAW do ATOMOS Ninja V+

*Znaki Micro Four Thirds™ i Micro Four Thirds Logo są znakami towarowymi lub zastrzeżonymi znakami towarowymi firmy OM Digital Solutions Corporation w Japonii, Stanach Zjednoczonych, Unii Europejskiej i innych krajach.
*Apple i ProRes są znakami towarowymi lub zastrzeżonymi znakami towarowymi firmy Apple Inc. w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach.
*ATOMOS / Ninja V są zastrzeżonymi znakami towarowymi firmy ATOMOS Limited.
*Android i Google Play są znakami towarowymi lub zastrzeżonymi znakami towarowymi firmy Google Inc.
*iOS jest znakiem towarowym lub zarejestrowanym znakiem towarowym firmy Cisco w Stanach Zjednoczonych i innych krajach i jest używany na podstawie licencji.
*Znak słowny i logo Bluetooth® są zastrzeżonymi znakami towarowymi firmy Bluetooth SIG, Inc., a każde użycie tych znaków przez firmę Panasonic Corporation jest objęte licencją. Inne znaki towarowe i nazwy handlowe należą do ich odpowiednich właścicieli.
*„Wi-Fi®” jest zastrzeżonym znakiem towarowym Wi-Fi Alliance®.
*CFexpress Ver2.0 Type B jest znakiem towarowym licencjonowanym przez CompactFlash Association.
*Logo SDXC jest znakiem towarowym firmy SD-3C, LLC.
*Terminy HDMI i HDMI High-Definition Multimedia Interface oraz logo HDMI są znakami towarowymi lub zastrzeżonymi znakami towarowymi firmy HDMI Licensing, LLC w Stanach Zjednoczonych i innych krajach.
*Logo USB-IF są znakami towarowymi firmy USB Implementers Forum, Inc.
*Inne nazwy, nazwy firm, nazwy produktów wymienione w tym dokumencie są znakami towarowymi lub zastrzeżonymi znakami towarowymi odpowiednich firm.
*Dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia.


Komentarze czytelników (79)
  1. PDamian
    PDamian 22 lutego 2022, 06:31

    Jakiś "ultra-teleobiektyw" ma się pojawić?

  2. gamma
    gamma 22 lutego 2022, 06:35

    Artykul o 5 rano i do tej pory tylko 1 komentarz? Czytelnicy optyczne to chyba lenie :)

  3. PDamian
    PDamian 22 lutego 2022, 06:47

    Kuxowa szychta ciągnie się przez 12 godzin : od godziny 4 lub 5. z rana , aż do 4 lub 5. po południu.

  4. Bahrd
    Bahrd 22 lutego 2022, 07:14

    "10-bitowe nagrywanie wideo FHD 240p HFR (duża liczba klatek na sekundę) 4:2:2 z dźwiękiem" - w jakim celu się później taki dźwięk się odtwarza?

    "FHD z maksymalną prędkością 300 kl./s VFR." - to działa tak, że im "więcej się dzieje w kadrze" tym szybszy jest klatkaż?

  5. Jarun
    Jarun 22 lutego 2022, 07:56

    Matryca zupełnie inna niż ta, którą dostał nowy OM-1.
    Cały opis aparatu dotyczy w zasadzie jego możliwości filmowych.
    Fajnie byłoby, gdyby Panasonic, w ślad za nową GH6, wypuścił również nowego Lumixa G9 II, dla tych, którzy wolą fotografować, a nie filmować.

  6. JacekM3
    JacekM3 22 lutego 2022, 08:15

    Chyba nie ma ostrzenia na oku i ogólnie autofokus nie jest najlepszy. Miałem nadzieję na aparat do wszystkiego na kilka lat ale wychodzi, że dla mnie jednak raczej nie będzie dobry.

  7. deel77
    deel77 22 lutego 2022, 08:17

    @Jarun o cenie też nie wspomnieli, a za darmo nie będzie. W USA cena to 2199$ czyli tyle samo co najnowszy Olympus/OM System. Ciekawych i drogich czasów dożyliśmy:)

  8. Accipiter
    Accipiter 22 lutego 2022, 08:24

    Jak na system mft to cena mocna. Ale przy tej specyfikacji większe matryce o nazwie Sony są 2 razy droższe i schodzą.

  9. deel77
    deel77 22 lutego 2022, 08:43

    @Accipiter
    "Jak na system mft to cena mocna. Ale przy tej specyfikacji większe matryce o nazwie Sony są 2 razy droższe i schodzą."
    Trochę racji masz :) ale jeżeli ktoś kupuje aparat i chce wykorzystać go jako kamerę to musi kupić obiektyw - ceny będą podobne w obu systemach, mikrofon, akumulatory, karty pamięci, klatkę i rejestrator (np. Ninja V+) i wtedy okaże się że taki zestaw Panasonica jest tańszy tylko o kilka, kilkanaście procent. Wagowo różnica też już nie będzie tak wyraźna.

  10. Paździoch
    Paździoch 22 lutego 2022, 08:59

    @Jarun

    Ci co chcą fotografować za ponad 2000$ maja mnóstwo znacznie lepszego sprzętu z lepszymi matrycami.

  11. Accipiter
    Accipiter 22 lutego 2022, 09:01

    Co do akcesoriów to zgadza się. Z obiektywami polemizowałbym, gniazdo mft jest elastyczne i zawsze można podpiąć to co jest, z EF czy nawet Canon FD.

  12. olaieryk
    olaieryk 22 lutego 2022, 09:12

    Opis głównie funkcji filmowych bo filmowcy to jest główny odbiorca tego aparatu (a raczej kamery). Cena w segmencie kamer bardzo dobra a w segmencie aparatów taka sobie. Czekam na test. Panasonic do tej pory miał mankamenty. AF, mała rozpiętość tonalna i szumy na wyższych ISO. Mam nadzieję, że będzie tu przełom.

  13. deel77
    deel77 22 lutego 2022, 09:17

    @Accipiter Ale obiektyw EF czy FD będzie kosztował tyle samo do A7IV jak i do GH5 czy 6. Natywne szkła będą w podobnych cenach.

  14. lord13
    lord13 22 lutego 2022, 09:31

    @Accipiter
    "Z obiektywami polemizowałbym, gniazdo mft jest elastyczne i zawsze można podpiąć to co jest, z EF czy nawet Canon FD."

    Gniazdo mft jest tak samo elastyczne jak gniazda X, E, RF, L czy Z, a w przypadku szkieł EF to nawet mniej elastyczne niż gniazdo RF, więc tym bardziej różnica całościowa może być względnie niewielka.

  15. lord13
    lord13 22 lutego 2022, 09:32

    @olaieryk
    "Panasonic do tej pory miał mankamenty. AF, mała rozpiętość tonalna i szumy na wyższych ISO. Mam nadzieję, że będzie tu przełom."

    Nie ma wzmianki, że dali fazowy AF, więc w tym aspekcie nie będzie przełomu.

  16. olaieryk
    olaieryk 22 lutego 2022, 10:42

    Ale piszą że ulepszyli. Poczekajmy na testy, choć polityka Panasonica względem AF wydaje się dziwna.

  17. lord13
    lord13 22 lutego 2022, 10:51

    @olaieryk
    "Ale piszą że ulepszyli."

    Co wciąż nie zmienia zasady działania CDAF, który musi "przepompować" punkt ostrości.

  18. DrAcidDrinker
    DrAcidDrinker 22 lutego 2022, 11:27

    @JacekM3

    Nie, to nie jest aparat do wszystkiego i na pewno nie jest dla ciebie…

  19. Accipiter
    Accipiter 22 lutego 2022, 11:32

    @lord13
    Chodziło mi bardziej o to że jako 2-3 kamera nie będzie wymagała zakupu osobnych obiektywów, bo można wykorzystać te z kamery A czy B.

  20. gietrzy
    gietrzy 22 lutego 2022, 11:45

    1. Wizjer; dali ciała.
    2. Czy w PL można już zamawiać w trybie przedsprzedaży i czy dają gratis kartę?
    3. Gdzie w PL można to zamawić?

  21. lord13
    lord13 22 lutego 2022, 11:50

    @Accipiter
    "Chodziło mi bardziej o to że jako 2-3 kamera nie będzie wymagała zakupu osobnych obiektywów, bo można wykorzystać te z kamery A czy B."

    No ale przecież to tak działa w przypadku praktycznie każdego systemu.

  22. PDamian
    PDamian 22 lutego 2022, 12:21

    Czasy odczytu

    29.97, 25, 24, 23.98p // 59.94, 50p // 119,88, 100p
    5.8K (Full sensor height) 17.6 ms — —
    5.7K (1.9:1) 12.4 ms 12.4 ms —
    DCI 4K (1.9:1) 12.4 ms 12.4 ms 6.8 ms
    UHD 4K (16:9) 13.3 ms 13.3 ms 7.3 ms

  23. Accipiter
    Accipiter 22 lutego 2022, 12:25

    Tak, ponoć nawet do Pocketa6k pro z wewnętrznymi filtrami nd można podpiąć PL-mount.
    Osobiście chyba szybciej kupię używanego GH5s, czy nowego pocketa4k niż tego GH6.

  24. JdG
    JdG 22 lutego 2022, 14:17

    > Fajnie byłoby, gdyby Panasonic, ... wypuścił również nowego Lumixa G9 II, ... [Jarun]

    obawiam się, że, żeby do tego doszło, to musiałby się najpierw rynek ożywić, bo póki co, to ciągle się kurczy a firma, nawet wszedłszy mocno w fufu, zyski jakieś ma głównie ze sprzętu dla video.

    poza tym, GH6, jako fotoaparat, specyfikację ma całkiem dobrą przecież; poprawiono AF,wzmocniono dynamikę tonalną, ISO 25,6K jest natywne, zdaje się; jak w OM-1; co prawda cena też jak OM-1, ale przecież i tak jest to sporo tańsze niż fufu (pomijając tzw. dolną półkę typu Cwanon RP i stare a7, czyli sprzet dla tych, którym samo "jaranie się" FF wystarcza).

  25. olaieryk
    olaieryk 22 lutego 2022, 15:10

    JdG
    Jako aparat to traci główną zaletę systemu mft (wielkość i ciężar). Ten klocek jest wielkości lustrzanki. Płacimy dodatkowo za bardzo zaawansowane filmowe funkcje (nie każdy jest na tyle zaawansowanym filmowcem aby je wykorzystać). Fotografowie muszą czekać na G10 czy GX10.

  26. lord13
    lord13 22 lutego 2022, 15:33

    @JdG
    "ale przecież i tak jest to sporo tańsze niż fufu (pomijając tzw. dolną półkę typu Cwanon RP i stare a7, czyli sprzet dla tych, którym samo "jaranie się" FF wystarcza)."

    Sporo tańsze mówisz i za wyjątkiem "dolnej półki"?
    link
    GH6 jest droższy od Nikona Z6 II i niewiele tańszy od Eosa R6 czy A7IV, to nie jest dolna półka.
    Dla tych co nie potrzebują aż tak zaawansowanych funkcji filmowych, to GH6 jest przesadnie drogi tylko do fotografii.

  27. Jarun
    Jarun 22 lutego 2022, 17:07

    Zdaje się, że Tony nigdy nie był wielbicielem m4/3, a tu proszę : link

  28. JdG
    JdG 22 lutego 2022, 18:44

    > "Jako aparat to traci główną zaletę systemu mft (wielkość i ciężar). Ten klocek jest wielkości lustrzanki." [olaieryk]

    jest wielkości lustrzanki, ale lustrzanki małoobrazkowej, na szczęście; zatem nic nie traci, bo mimo, że faktycznie korpus tradycyjnie dla Panasonica duży - jak na m4/3 - to jednak ciągle sporo poniżej 1 kg. A problem z tzw. "wagomiarem" nie leży w korpusach (wyjąwszy "flagowce" Canona, zwykle w okolicach 1,5 kg), tylko w wadze optyki, która w m4/3 ma bardzo korzystne wymiary i wagę.

    Największy obecnie - obiektyw M. Zuiko o ogniskowej 150-400, czyli o polu widzenia 300-800 mm w fufu (takiego, zresztą, chyba w fufu w ogóle jeszcze nie ma) waży ok. 2 kg, jest faktycznie duży i kosztowny (ca 32 tys. PLN), ale jego odpowiedniki fufu, nawet stałoogniskowe, to instrumenty ważące od 3 kg wzwyż, i o cenie od 2 x razy większej w górę. To jest realny problem.

    > "GH6 jest droższy od Nikona Z6 II i niewiele tańszy od Eosa R6 czy A7IV, to nie jest dolna półka." [lord13]

    może masz rację, w sensie dosłownym, ale:

    1. cena GH6 jest ceną premiery (czyli z tzw. "podatkiem od nowości") a ceny aparatów przez Ciebie wymienionych, to już ceny po jakimś czasie funkcjonowania na rynku, niższe niż cena startowa, bo już bez tego "podatku".

    2. Oprócz niebanalnej specyfikacji w zakresie fotografii still life, aparat ten oferuje możliwości bardzo zaawansowanej kamery video;

    Zatem, cena jego jest bardzo korzystna, co wszyscy zgodnie zresztą podkreślają.

    A jak dla kogoś video nie ma znaczenia, to ma do wyboru sporo innych modeli, zarówno firmy Panasonic, jak i OM-system.

  29. deel77
    deel77 22 lutego 2022, 19:52

    @JdG
    "Zatem, cena jego jest bardzo korzystna, co wszyscy zgodnie zresztą podkreślają. "
    Jacy wszyscy?

  30. MQ
    MQ 22 lutego 2022, 20:10

    Wygląda na to, że przez zastosowanie fotografii obliczeniowej granica jakościowa Mikro 4/3 stale się przesuwa.
    Najpierw AI (DXO, Topaz) a teraz GH6 dopracował tryb "handheld HiRes".
    Tutaj kadr z filmu Tonego, gdzie porównuje Canona R6 z Pansonikiem - Panasonic po prawej a nie odwrotnie!
    Do krajobrazów taka technologia się nadaje (jeżeli nie wieje za mocno), tylko jeszcze muszą popracować nad technologią usuwania artefaktów, bo inaczej trzeba się męczyć ręcznie.
    link

  31. deel77
    deel77 22 lutego 2022, 20:19

    @MQ Wyobraź sobie, że robisz zdjęcie księżyca, albo pałac kultury, albo jak paparazzi cykasz fotkę Edyty Górniak, a AI w twoim aparacie łączy się z serwerami i pobiera odpowiednie zdjęcie, po sprawdzeniu pogody odpowiednio koloryzuje, a po weryfikacji instagrama celebryty nakłada odpowiedni filtr z najnowszym makeupem zaakceptowanym przez soponsora. Wszystkie osoby na zdjęciu dostają powiadomienie o tym, że zrobiłeś im zdjęcie i mogą "wyblurować" się na nim. Zdjęcie będzie w Super Hires Handheld Antishake And Motion Mode.

  32. deel77
    deel77 22 lutego 2022, 20:19

    Takie AI.

  33. Accipiter
    Accipiter 22 lutego 2022, 20:45

    @deel77
    Gdzie tu miejsce na fotografa?
    Już teraz pod postem szukam fotografa na wesele, urodziny dłuuuga lista ofert. A zdecydowana większość portfolio wygląda niemal identycznie. Gdzie tu miejsce na własny styl?

  34. Opilek
    Opilek 22 lutego 2022, 20:56

    10000 zł za takie możliwości filmowe to bardzo fajna cena,
    Może nie dla Ciebie. Dla mnie to bardzo fajna cena.

    Jeśli chodzi o jego możliwości fotograficzne to hmm.. dla mnie mogło by ich nie być. Byłoby nawet lepiej. Hybrydowi fotofilmowcy zamiast narzekać na dostępne narzędzia pracy niech się skupią na zarabianiu pieniędzy.

    Jeżeli firma nie przynosi dochodu by kupić takie body z z jednego czy dwóch miesięcy to znaczy że to nie jest sprzęt dla niego.

    Podobnie ma się sytuacja ze sprzętem do obróbki wideo który komfortowo pozwoli pracować na plikach ProRes, Jeżeli nie stać Cię by kupić iMaca lub Macbooka Pro za 15000 zł z pensji z 1-2 miesięcy to znaczy że to nie jest sprzęt dla Ciebie.

    Zatem nie potrzebujesz takich kodeków, ilości klatek na sekundę, próbkowania, rozdzielczości. Nie potrzebujesz bo Twoi klienci tego nie oczekują

  35. deel77
    deel77 22 lutego 2022, 20:57

    @Accipiter
    A po co fotograf? Każdy będzie robił super zdjęcia.

  36. tripper
    tripper 22 lutego 2022, 21:05

    @lord13
    "Dla tych co nie potrzebują aż tak zaawansowanych funkcji filmowych, to GH6 jest przesadnie drogi tylko do fotografii."

    Uwielbiam tą pokrętną logikę.
    "Ale co jak ktoś nie potrzebuje tego co ten aparat oferuje?"

    Ano wtedy nie kupi tego tylko coś innego.

    Ale jak ktoś potrzebuje tego co oferuje GH6, to ten ktoś nie kupi jakiegoś A7 IV czy R6, bo te aparaty nie oferują tego co GH6. Choćbyś się nie wiem jak spinał i cisnął to bata z gówna nie ukręcisz.

  37. BlindClick
    BlindClick 22 lutego 2022, 21:47

    Fajne te aparaty, i Panasonic i Olympus i Soniacz. Normalnie każdy bym przygarnal. Na slubach dobra kasa jest?

  38. dwpl
    dwpl 22 lutego 2022, 22:36

    AF kontrastowy słabo wypada przy fazowym. Nie nadąża za celem i charakterystyczne pompowanie. Wszystko w filmie: link

  39. gamma
    gamma 22 lutego 2022, 22:45

    A mnie już męczą te premiery, bo nie ma nic ciekawego dla zwykłych śmiertelników (amatorów), tylko ciągle premiery w segmencie pro.

    Ja rozumiem, że są tacy, którzy potrzebują 10-100 zdjęć na sekundę w fotografii, czy wyplucia filmu w ProRes.

    Ale czy np. OM nie mógłby dać aparatu typu OM-10 czy OM-5, który był miał po prostu porządną matrycę, porządny fazowy AF, stabilizacja by miała 3EV a nie 7EV, filmy by były 4k z całej matrycy w 24/25/30kl/s, a nie w 60, do tego dobry wizjer, odchylany ekran, i cena 700-900 eur, a nie 2200...

    I to samo Panas... dla pro GH6 z wodotryskami, ale jak amator chce kupić to nawet porządnego AF w filmie nie mają, i jest gorszy niż w canonie M50 II. No tyle, że Canon nie ma 4k z całej matrycy. Sony ma potężny rolling shutter, i jak amator chce coś kupić w miarę sensownego to nie ma... i pewnie przez najbliższe 100 lat znowu nie będzie, bo zamiast zrobić porządny AF to zrobią klatkaż 240/s

  40. gamma
    gamma 22 lutego 2022, 23:14

    @JdG
    Ale nie możesz pisać, że obiektywy w m43 mają bardzo korzystne wymiary i wagę w stosunku do FF, bo jeśli robisz porównanie to trzeba to robić rzetelnie, a nie wybiórczo. Nie można przeliczać tylko i wyłącznie ogniskowej.

    Celem jest zrobienie jakiegoś tam zdjęcia. Jeżeli chcemy je (to zdjęcie) porównać między systemami to:
    - czas naświetlania musi być taki sam (by zamrozić ruch, lub ukazać takie samo wrażenie ruchu)
    - GO musi być taka sama - a to oznacza, że obiektyw pod m43 musi być jaśniejszy, a pod FF ciemniejszy - jak produkują taką samą GO to ich wymiary są podobne
    - szum podobny - ale to zależy od matrycy a nie obiektywu - jednak dla rozważań, gdy focimy ciemniejszym szkłem na FF musimy podbić ISO, ale szum będzie podobny bo matryca większa
    - szczegółowość - generalnie FF będzie bardziej szczegółowy, bo rzeczywisty obraz zostaje zmniejszony mniej niż w m43

    Jeżeli ktoś nie bierze pod uwagę GO to nie porównuje "jabłek do jabłek". Liczy się efekt końcowy, zdjęcie. Nie można porównywać obiektywy F4 z FF do F4 z m43 bo to nie są te same szkła - nie dadzą takich samych zdjęć.

    Tak jak w danym systemie, np. m43 nie można porównać szkła 2.8 do 4.0 bo wiadomo, że to pierwsze będzie większe.

    Pamiętajmy, że jasność szkła wyraża się liczbą względną, średnica wejściowa / ogniskowa.

    Jeżeli działka ma wymiary 10m x 20m to F=2.
    Jeżeli działka ma wymiary 20 x 40 to F=2.
    Tyle że pierwsza ma 200m2, a druga 800m2. Więc mimo że F=2 to ta sama liczbą względna to wymiary tych działek są diametralnie różne.

    Może pod FF nie ma odpowiednika tego zooma z m43 typu 150-400mm, ale są pod FF szkła typu 100-500, 200-600, 150-600. Zawsze też można użyć lekkiego teleconvertera, czy zrobić lekki crop z FF do apsc.

  41. DrAcidDrinker
    DrAcidDrinker 22 lutego 2022, 23:24

    @gamma
    Wez sie chlopie zamij robieniem zdjec, bo myslenie nie jest twoja mocna strona…

  42. gamma
    gamma 22 lutego 2022, 23:29

    @DrAcidDrinker
    Obawiam się, że u Ciebie myślenie nie jest mocną stroną. Twój komentarz nic nie wnosi, poza bezpodstawną krytyką.

  43. DrAcidDrinker
    DrAcidDrinker 22 lutego 2022, 23:44

    @gamma

    Pozostaje ci podpiac jakiegos tt rzemieslnika 1.2 pod gfx’a lub hassleblada i tworzyc najlepsze dziela sztuki, oczywiscie w wolnych chwilach gdy akurat nie zajmujesz sie rzetelnym przeliczaniem „GO” miedzy roznymi formatami…

  44. trollewnaX
    trollewnaX 22 lutego 2022, 23:47

    dyskusja na levelu "chyba Ty!"

  45. gamma
    gamma 22 lutego 2022, 23:59

    @DrAcidDrinker
    Skoro JdG pisze że szkła są mniejsze, to ja odpisuję że on nie porównuje "jabłek do jabłek". Ja podaję konkretną argumentację. Jeśli uważasz, że jest błędna, to napisz gdzie i dlaczego.

    O tym, że przy porównywaniu między systemami trzeba pewne rzeczy przeliczać, wie chyba każde dziecko. Wystarczy obejrzeć dowolny film zrobiony przez kogoś kto ma pojęcie np.
    link



  46. DrAcidDrinker
    DrAcidDrinker 23 lutego 2022, 00:18

    @gamma

    Tony to idealny przyklad odnosnie GO, chlop ma pojecie… polecam obejrzec w calosci (ostrzegam ze moze sie przydac miska)
    link

  47. gamma
    gamma 23 lutego 2022, 00:25

    nie masz argumentu, to zmieniasz temat?

  48. Opilek
    Opilek 23 lutego 2022, 00:31

    To się chyba nigdy nie skończy w sekcji w komentarzach, przeliczanie...

    Ci co chcą płytkiej GO niech kupią FullFrame a na M43 nawet niech nie spoglądają

    Ci co chcą zalety M43 zdają sobie z nich sprawę i świadomie wybierają ten system.

    Czy tak będzie już wyglądała każda sekcja komentarzy pod artykułami o body z M43 ? Gdzie posiadacze FUFU krzyczą jakie to M43 jest bee.

    Twój film, Twoje zdjęcie ma taką wartość ile jest skłonny klient Ci za nie zapłacić. Tutaj nie chodzi o GO, wlot i szerokość jednej lub drugiej soczewki.

    Body Kosztuje około 10000 zł ale to też nie jest ważne. Najważniejsze jest to ile potrzebujesz czasu by ten zakup Ci się zwrócił i zaczął przynosić zysk

  49. DrAcidDrinker
    DrAcidDrinker 23 lutego 2022, 00:32

    Caly czas odnosze sie do tego samego: przeliczania GO i jego zastosowania… Na przykladzie z Tonym powyzej widac idealnie jak GO robi robote, a Tony rzeczywiscie ma pojecie… Sero wiecej fotek, mniej youtube’a…

  50. JdG
    JdG 23 lutego 2022, 00:43

    *gamma* chce najwyraźnie oponentów "papierowej GO" wziąć na zmęczenie.
    Co do GO, to m4/3 jest lepsza, bo przeciętnie większa.

  51. Opilek
    Opilek 23 lutego 2022, 00:50

    @DrAcidDrinker
    Caly czas odnosze sie do tego samego: przeliczania GO i jego zastosowania… Na przykladzie z Tonym powyzej widac idealnie jak GO robi robote, a Tony rzeczywiscie ma pojecie… Sero wiecej fotek, mniej youtube’a…

    Tony często wrzuca filmiki o kontrowersyjnej treści,
    "4k nie ma znaczenia"
    "ISO nie istnieje "
    "rysy na soczewce nie mają znaczenia "

    Taki typ który robi wyświetlenia i zarabia pieniądze na tym że głosi kontrowersyjne treści.


    Być może dla części ludzi konsumujących internet nie korzysta z 4k bo limit transferu znika,
    Moi klienci przyjeżdzają do mnie oglądają materiały 4k na tv 4k i już jestem o krok do sfinalizowania kolejnej realizacji.


    A wracając do filmu z linku który wrzuciłeś, serio podoba Ci się nagranie w którym gość ostrość ma na oku ale na policzkach i uszach już nie... A jego ramiona giną już mocno w nieostrości... Cieszy się że nagrywa ze statywu i nie przeszkadza mu to że musi się pochylić żeby głowy mu nie obcieło a mimo to czubek jest poza kadrem.

  52. DrAcidDrinker
    DrAcidDrinker 23 lutego 2022, 00:53

    @gamma

    Teraz zajarzylem ze nie kumasz o co mi chodzi: obejrzyj filmik z Tonym ktory wkleilem, ale nie skupiaj sie na temacie filmu, tylko zwroc uwage ze Tony nagrywa Canonem 50 1.2 zapewne na pelnej dziurze. Ostrosc losowo skacze miedzy oczami, czapeczka czy broda, czasami AF zupelnie sie gubi. Patrzysz na twarz i widzisz rozmazane uszy i ramiona… Nie bardzo wiadomo w jakiej scenerii koles nagrywa… Idealny przyklad ze Tony ogarnia GO…

  53. DrAcidDrinker
    DrAcidDrinker 23 lutego 2022, 00:56

    @Opilek

    Moj post odnosil sie do uzytkownika @gamma

    Tony to taki zywy mem, ale 1.5M subskrybentow pozwala mu dobrze zyc z monetyzacji.

  54. gamma
    gamma 23 lutego 2022, 01:17

    @DrAcid
    Powiedz mi, czy nie rozumiesz, czy udajesz tylko że nie rozumiesz?

    Ja się odniosłem do komentarza JdG, który napisał:
    "... A problem z tzw. "wagomiarem" nie leży w korpusach (wyjąwszy "flagowce" Canona, zwykle w okolicach 1,5 kg), tylko w wadze optyki, która w m4/3 ma bardzo korzystne wymiary i wagę.".

    Ja odpisałem, że jeśli obiektywy między systemami produkują tak samo wyglądające zdjęcia, to obiektywy między tymi systemami są podobne wielkościowo/ wagowo. A jeśli w m43 są mniejsze, to dlatego, że produkują po prostu inny obraz. Abstrahujac czy mała GO jest cechą pożądaną czy nie.

    JdG pisze dalej:
    "... Największy obecnie - obiektyw M. Zuiko o ogniskowej 150-400, czyli o polu widzenia 300-800 mm w fufu (takiego, zresztą, chyba w fufu w ogóle jeszcze nie ma) waży ok. 2 kg, jest faktycznie duży i kosztowny (ca 32 tys. PLN), ale jego odpowiedniki fufu, nawet stałoogniskowe, to instrumenty ważące od 3 kg wzwyż, i o cenie od 2 x razy większej w górę. To jest realny problem.

    No wiec proszę tu pod FF, sigma 150-600 , 2kg, dlugość 27cm link
    vs
    Zuiko 150-400, 1.9kg, dlugość 31cm.
    link

    JdG pisze, że taki obiektyw w FF byłby 2x droższy, no ale kosztuje 1400 USD vs Zuiko 7500 UDD - więc kolejna nieprawda.

    Owszem, 600mm to nie 800mm, ale jak pisałem mając 600mm pod FF mogę zrobić crop 1.33x i mam 800mm (zdjęcie nadal większe niż apsc). A to przeliczenie robię tylko poglądowo, bo nie ma identycznego zooma w FF. I też mogę znaleźć obiektywy w FF, których nie ma w m43.

    Oczywiście, że w m43 niektóre szkła mogą być mniejsze, ale wtedy nie porównujemy "jabłek do jabłek".

    JdG pisze też, że 800mm (choćby stałka) w FF to musi być 3kg... ale zonk... a tu jest 800mm co waży 1.3kg
    link
    A dlaczego waży tylko 1.3kg? Ano dlatego, że F11...

  55. JdG
    JdG 23 lutego 2022, 02:20

    > Ano dlatego, że F11... [gamma]

    no, no, z tak jasnym obiektywem podbijesz świat; pewnie nie możesz go kupić, bo tak wielkie ma wzięcie, że brak go w sklepach; zresztą każdy może sobie wyobrazić ile taki obiektyw by ważył, gdyby miał światło F/32. Wszystko jeszcze przed Cwanonem.

  56. MQ
    MQ 23 lutego 2022, 08:01

    @JdG

    Chciałbym tylko nadmienić, że to jest mit, że głębia ostrości jest dla FF mniejsza, a większa dla Mikro 4/3.

    Głębia ostrości zależy od czterech parametrów (nie trzech!):
    - ogniskowej
    - przesłony
    - odległości, na którą nastawiamy obiektyw
    - krążka rozproszenia ("Circle of Confusion", CoC).

    Aby porównywać między sobą aparaty o podobnych ilościach megapixeli musimy przyjąć wielkość krążka rozproszenia proporcjonalną np. do przekątnych matryc, czy do wielkości pixela.
    Czyli na przykład do porównań głębi ostrości dla FF CoC może wynosić 0.030mm, a dla Mikro 4/3 0.015 mm.
    Poza tym ogniskowa obiektywu musi być ekwiwalentem. Taka sama odległość. Przesłona na FF przymknięta o 2 działki w stosunku do Mikro 4/3.

    Przykład dla proporcjonalnego CoC:
    - FF: Coc: 0.030mm, ogniskowa 50mm, przesłona: 5.6, odległość: 1m, bliski limit głębi ostrości: 0.94m, daleki limit głębi ostrości: 1.07m
    - mikro 4/3: Coc: 0.015mm, ogniskowa 25mm, przesłona: 2.8, odległość: 1m, bliski limit głębi ostrości: 0.94m, daleki limit głębi ostrości: 1.07m

    Jak widać oba zdjęcia będą miały identyczną głębię ostrości.

    Jak mamy wysokorozdzielczą matrycę to możemy przyjąć mniejszy krążek rozproszenia, niż wynikałoby to z ekwiwalentu.
    Wtedy okazuje się, że głębia ostrości jest tak mała, że na przykład do krajobrazów trzeba używać focus stacking.

  57. lord13
    lord13 23 lutego 2022, 08:53

    @tripper
    "Uwielbiam tą pokrętną logikę."

    Może zacznij od nauki czytania ze zrozumieniem i do czego się odnosiłem, potem możesz wrócić do dyskusji.

  58. lord13
    lord13 23 lutego 2022, 08:59

    @JdG
    "1. cena GH6 jest ceną premiery (czyli z tzw. "podatkiem od nowości") a ceny aparatów przez Ciebie wymienionych, to już ceny po jakimś czasie funkcjonowania na rynku, niższe niż cena startowa, bo już bez tego "podatku"."

    Czy ty naprawdę masz problem ze sprawdzeniem prostych informacji zanim zaczniesz wypisywać kolejne bajki?
    2000 USD za Z6 II i 2500 USD za R6 i A7 IV to są ich ceny premierowe, które na rynku amerykańskim do tej pory się utrzymują, więc nie, nie są niższe. Niższą cenę to ma taki Z6 w wersji pierwszej, który teraz kosztuje 1600 USD.

  59. Accipiter
    Accipiter 23 lutego 2022, 09:52

    @gamma
    Nie rozumiem skąd pomysł na takie porównanie?
    Porównujesz najdroższe i największe szkło mft (150-400) z Sigmą 150-600.
    W każdym systemie są szkła dobre i wybitne. Obawiam się że ten 150-400 to właśnie szkło wybitne, podobnie jak Leica 200mm f2.8
    Jeżeli już to zrób porownanie ze szkłem średniej jakości np. Leica 100-400.
    Jak już chcesz cropować obrazek z ff, to podepnij jakieś 200mm ff, ja założę 200mm na mft i zaczniemy cropować, zobaczymy czy Twoje przeliczniki mają sens.

  60. Jarun
    Jarun 23 lutego 2022, 09:53

    @dwpl napisał:
    „AF kontrastowy słabo wypada przy fazowym. Nie nadąża za celem i charakterystyczne pompowanie. Wszystko w filmie: link

    Tak, tak- zwłaszcza w 11.30 podczas bezpośredniego porównania w tej samej scenie.

  61. Accipiter
    Accipiter 23 lutego 2022, 13:19

    Trochę śmieszna sprawa do nagrywania gadającej głowy używać AF, przecież na małej GO zawsze będzie pulsowanie na AF.
    Podobnie 9:17, typowa scena gdzie MF jest bajecznie łatwy do zastosowania i tu używanie AF jest jest bez sensu.

    Swoją drogą, nie wiem czym autorzy filmu nagrywają siebie w tym filmie, ale wygląda jak pulpa.

  62. Accipiter
    Accipiter 23 lutego 2022, 13:35

    Na początku filmu( 0:30 do 1:20) widać, że użyli szerokiego kąta, a pompuje i oddycha mocno. To się nazywa kaleczenie rzemiosła.
    Wie ktoś czym oni to nagrywają?

  63. JdG
    JdG 23 lutego 2022, 14:05

    > @JdG Chciałbym tylko nadmienić, że to jest mit, że głębia ostrości jest dla FF mniejsza, a większa dla Mikro 4/3.[MQ]

    może nie mit, tylko jakoś tam dające się uzasadnić przekonanie; dyskusje na tym forum o GO to smutne zjawisko obrazujące mentalność tych, którzy to robią, bowiem z powodu jakiejś konieczności udowadniania, że fufu jest lepsze od m4/3 z ograniczonej głębi ostrości, czyli pewnego ograniczenia obiektywu, czasem dotkliwego (stąd wynalazki takie jak focus stacking), robi się zaletę.

    > Głębia ostrości zależy od czterech parametrów (nie trzech!): - ogniskowej.., CoC).

    wiadomo od czego zależy GO, zawsze można też poczytać o tym w Wikipedii, nikogo to jednak nie zraża, widać emocje i potrzeby marketingowe są ważniejsze.Tak już jest, zwłaszcza tu, i zwłaszcza jak mowa o sprzęcie m4/3. To system budzący emocje, a nawet może jakieś demony.

  64. JdG
    JdG 23 lutego 2022, 14:11

    Co do krajobrazów, to z powodu tzw. odległości hiperfokalnej link raczej nie ma potrzeby używania jakichś specjalnych urządzeń, poza rzadkimi jakimiś przypadkami, kiedy ostry musi być bliski 1. plan, ale to raczej nie fotografia krajobrazu, tylko "w Krajobrazie"..

  65. dwpl
    dwpl 23 lutego 2022, 15:50

    Jarun

    "Tak, tak- zwłaszcza w 11.30 podczas bezpośredniego porównania w tej samej scenie."

    Masakra, co tutaj się wydarzyło, a Canon R6 ma czujniki fazowe, które w teorii powinny wystarczyć.

    AF kontrastowy ma tą wadę, że właściwie non stop musi pulsować ostrością przód-tył, żeby móc potwierdzić czy jest ostro, a w AF fazowym w teorii nie ma takiej konieczności

  66. Accipiter
    Accipiter 23 lutego 2022, 16:49

    @dwpl
    W przypadku wywiadu, na małej GO każdy AF polegnie w porównaniu z MF. Czym bardziej czuły, szybki tym będzie gorzej.

  67. JdG
    JdG 23 lutego 2022, 18:01

    > AF kontrastowy ma tą wadę, że właściwie non stop musi pulsować ostrością przód-tył, żeby móc potwierdzić czy jest ostro, ...

    tzn. taka jest z grubsza zasada, że musi porównać kontrast z kilku ustawień obiektywu, ale to "pompowanie" objawia się stosunkowo rzadko, najczęściej wtedy, kiedy Swiatło jest słabe i wszystko mało kontrastowe.

    Akurat po przejściu na "cyfrę" używam sprzętu wyłącznie z AF opartym na kontraście i to jest zupełnie dobry i, np. w aparatach Olympus, bardzo szybki AF, zdecydowanie lepszy od tego w analogowychj lustrzankach (czyli AF fazowy). Nawet w modelu z "dolnej półki" - PEN E-PL8, z tanim (ale dobrym) zoomem Panasonica - działa błyskawicznie i dość pewnie, mimo, że wspomniany model ma wyraźnie słabsze możliwości od tych droższych.

    Podejrzewam, że z tym fazowym AF może być podobnie jak z fufu, czyli to przeważnie propaganda. Pewnie żaden system AF nie jest w 100% niezawodny, punktowe źródła silnego światła zdolne są rozogniskować każdy AF.

    Tzw. "tracking", czyli śledzenie konkretnych obiektów, to już w zasadzie dziedzina komputerów, softu i możliwości obliczeniowych.

  68. JdG
    JdG 23 lutego 2022, 18:05

    W przypadku tego GH6, to on ponoć ma podobną matrycę jak OM-1, czyli faktycznie ma tych pikseli 4x więcej, więc zasadniczo dla firmy dostępne są rozwiązania podobne do tych, które wykorzystuje Canon w swoim AF. Zatem, należy oczekiwać, że w tym modelu AF będzie lepszy, nawet, jak formalnie nazywa się on DFD.

  69. gamma
    gamma 23 lutego 2022, 20:21

    @JdG
    Do zdjęć czy do video? Do zdjęć kontrastowy jest ok, bo ustawi i jest ostro. Ale do video kontrastowy AF się gubi i pompuje. Ja mam kontrastowy w GM1 (ok wiem, aparat stary) i do zdjęć ok, ale do filmu padaka maksymalna. Do niczego ten AF się nie nadaje. Cały czas pompuje jak dziki.

    W np. Olympusie E-M10 też AF tragicznie działa w filmie:
    link
    A w takich aparatach amatorskich powinien chodzić bdb. Bo amator chce ustawić automatycznie wykrywanie twarzy i ma chodzić bez ingerencji. W GH6 można uzyć rig i robić ręcznie (jeśli ktoś ma ochotę). Z kolei w OM-1 jest już w miarę OK, no ale tam jest fazowy.

    Najlepszy (wg mnie do filmu) z tego co widziałem jest Canon. Jak wyjdzie M50 III i będzie dobre 4k itd. to kupuję i oddaję GM1 komuś w rodzinie.



  70. gamma
    gamma 23 lutego 2022, 21:05

    tak chodzi AF w filmie w tanim M50
    link

  71. Accipiter
    Accipiter 23 lutego 2022, 21:38

    @gamma
    Jeżeli chodzi o ten "film" to Canon M50 II i Lumix GH6 to inna półka, może nawet dwie. Zupełnie inna specyfikacja video.
    Konkurencja dla Canona to chyba Sony ZV-E10.

  72. gamma
    gamma 23 lutego 2022, 21:52

    Oczywiście, że M50 i GH6 to zupełnie inna liga i półka i nie ma generalnie czego porównywać.
    Ale jeśli chodzi o AF to w Canonie jest bdb.

  73. sanescobar
    sanescobar 23 lutego 2022, 23:37

    @JdG, napisał:

    "Akurat po przejściu na "cyfrę" używam sprzętu wyłącznie z AF opartym na kontraście i to jest zupełnie dobry i, np. w aparatach Olympus, bardzo szybki AF, zdecydowanie lepszy od tego w analogowychj lustrzankach (czyli AF fazowy)."

    Zgłoś to do moda :)

    Oceniam Twoją działalność jako kompletne błaznowanie, ty nawet nie trolujesz, bo jesteś na to za głupi. Piszesz tu od kilku lat a nie wiesz od czego zalezy GO, tyle razy ile linkowano ci kalkulator GO i sam się nawet kilkukrotnie na niego powoływałeś a dalej palisz głupa.

    Teraz porównujesz kontrastowy z bezluster do afu w lustrach z czasów analogowych i to w takim kontekście tej dyskusji. Ja tylko gratuluje reszcie myślących inaczej z tej samej mikro stajni, że przychodzą po Tobie i udają, że tego nie czytają :)

    Cięzko stwierdzić, który z was trole jest lepszy, ten od tego że: (cyt.) "System micro43 zabezpiecza przed zrobieniem tak kiepskich zdjęć, coś jak ....ABS w autach. " (system zabezpieczający przed małym GO można porownać do ABS!) czy ty od porównywania kontrastowego af-u w bezlustrach do tego z czasów analogowych w lustrzankach.

  74. Jarun
    Jarun 24 lutego 2022, 07:37

    @gamma,
    zgadzam się z Tobą. Uważam, że lustrzankowemu AF z Nikona D7200 daleko do kontrastowego AF Lumixa G9. Mówię tu oczywiście o fotografii.
    Zdaje sobie sprawę z faktu, iż AF w najnowszych bezlustrach to nowa jakość w porównaniu do lustrzankowego AF, ale nie koniecznie AF kontrastowy jest tak zły, a AF fazowy tak dobry, jak co niektórzy tutaj je przedstawiają.

    Co do jakości AF w filmie, to chyba nie przez przypadek filmowe obiektywy są przeważnie MF, a nawet i te, które są wyposażone w autofokus, to i tak posiadają ząbki do współpracy z follow focus.

  75. gamma
    gamma 24 lutego 2022, 13:39

    @Jarun

    Obiektywy filmowe zostawmy profesjonalistom.

    Przeciętny użytkownik chce by aparat automatycznie wykrył twarz (czy tam inny obiekt) i śledził ten obiekt i płynnie nastawiał ostrość w filmie. Tani M50 to akurat potrafi bardzo ładnie, a aparaty typu Olympus E-M10 się kompromitują z ich kontrastowym AF.

    Mój stary GM1 też się kompromituje bo cały czas pompuje ostrością. Owszem w zdjęciach AF nastawia dobrze, ale w filmie jest po prostu do bani.

    I mówię - mam nadzieję, że Canon zrobi M50 III z porządnym 4K i wtedy będę mógł pozbyć się starego GM1. A do zdjęć zostawić sobie A7. I tym sposobem pozbędę się m43.

  76. Opilek
    Opilek 24 lutego 2022, 13:49

    Lumixy już w GH5 miały możliwość wyłączenia AF ale
    Nawet gdy przełącznik na body jest ustawiony na MF na ekranie wyświetla się możliwość doostrzenia za pomocą AF.

    CO się wtedy dzieje ? A no tyle że uruchamia się AF i już nie pompuje bo dalej zostajesz na MF,

    Taki AF nigdy mnie nie zawiódł. Nigdy

    Żeby było jeszcze wygodniej, można ustawić wywołanie AF na dowolnym klawiszu na body, można też na Gimbalu.

    Jak ktoś chce mieć Fazowy żeby mówić że ma fazowy to niech kupi body z Fazowym i przestanie płakać.

  77. sanescobar
    sanescobar 24 lutego 2022, 19:53



    "zgadzam się z Tobą. Uważam, że lustrzankowemu AF z Nikona D7200 daleko do kontrastowego AF Lumixa G9. Mówię tu oczywiście o fotografii. "

    Panas nie ma takiego aparatu, który dorównywałby af-em nawet staremu 7D, szczególnie w gorszych warunkach oswietleniowych a już kompletnie w ciągłym, własnie przy fotografii więc nie zaginaj rzeczywistości.

  78. Opilek
    Opilek 24 lutego 2022, 23:05

    sanescobar

    nie zaginam, Ty mówisz o zdjęciach ja o filmowaniu,

    Moimi panasonicami w ciagu kilku lat zrobiłem może z 10 zdjęć i to w większości przez przypadek,

    Zrobiłem za to około 5000 i około 7000 ujęć filmowych. W pracy nie mogę sobie pozwolić na to żeby autofocus nawet najlepszy decydował za mnie. Mogę się za to nim posiłkować żeby upewnić się że ostrość jest dobrze ustawiona.

    Przełączniki na body są ustawione na MF nie wiem od jak dawna. Jeżeli autofocus w GH6 działa lepiej to spoko moja praca nie zyska na tym bo ten element nie szfankował w GH5 i s

    Każdy system autofocusu można zwieść każdy ma wady. Mnie się podoba możliwość nagrywania w wyższych rozdzielczościach i FPS,

    Gdyby w Panasonicu GH6 był autofocus fazowy, ale zabrakło
    5,7k lub 4:2:2 10-bit C4K 60p, 4:2:0 10-bit 4K120p, 4:2:2 10bit taki upgrade nie miałby dla mnie sensu.

    Mówcie co chcecie, narzekajcie na co chcecie, GH6 jest dokładnie tym czego oczekiwałem. Idealnie wpisze się w rozwój mojej firmy

  79. ES
    ES 7 marca 2022, 18:14

    Robiłem w lutym wesele. Sala bardzo wymagająca. Słabo oświetlona, DJ ze skromnym światłem. Jednym słowem wyjątkowo ciężko. Na gimbalu GH5S+ Leica 12mm 1.4 a za drugi aparat robił noktowizor Sony A7III S z Tamronem 70-180 2.8. W praktyce w jakości obrazka wcale nie widać przewagi Soniaka nad Lumixem. Momentami szum widoczny na materiale z jednej i z drugiej kamery a warunki były wyjątkowo ciężkie.Wiem, że inne obiektywy itd ale liczyłem na więcej. Za to autofocus - poezja.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.