Panasonic Leica DG Summilux 9 mm f/1.7 ASPH (Aktualizacja)
Firma Panasonic zaprezentowała nowy obiektyw systemu Mikro Cztery Trzecie. Jest to kompaktowy ultraszerokokątny instrument o parametrach 9 mm f/1.7.
Tak prezentuje się specyfikacja techniczna nowego obiektywu:
- Ogniskowa: 9 mm,
- Światłosiła: f/1.7,
- Pole widzenia: 100°,
- Ostrość od: 0.095 m,
- Maksymalne powiększenie: 0.25x,
- Maksymalna wartość przysłony: 16,
- Liczba listków na przysłonie: 7,
- Mechanizm autofokusa: AF,
- Konstrukcja: 12 elementów / 9 grup (2 elementy asferyczne, 2 elementy ze szkła ED, 2 elementy ze szkła UHR),
- Rozmiar filtra: 55 mm,
- Dostępne mocowania: Mikro Cztery Trzecie,
- Wymiary: 52 x 60.8 mm,
- Waga: 130 g.
Nowy obiektyw wejdzie do sprzedaży w drugiej połowie lipca. Za oceanem będzie kosztować 499 dolarów. Jego specyfikacja jest już dostępna w naszej bazie:
Aktualizacja - otrzymaliśmy od polskiego oddziału firmy Panasonic oficjalną informacją prasową na temat nowego obiektywu. Zamieszczamy ją poniżej:
INFORMACJA PRASOWA
LEICA DG SUMMILUX 9mm F 1.7 ASPH (H-X09)
Nowy ultraszerokokątny obiektyw Mikro Cztery Trzecie 18 mm* z dużą przysłoną F1,7
Panasonic z przyjemnością przedstawia nowy, ultraszerokokątny obiektyw stałoogniskowy LEICA DG SUMMILUX 9 mm F1,7 (odpowiednik aparatu 35 mm: 18 mm) do serii LUMIX G oparty na standardzie Mikro Cztery Trzecie. LEICA DG SUMMILUX 9 mm (H-X09) to niezrównany obiektyw, który charakteryzuje się wyjątkowo krótką odległością ogniskowania 0,095 m i znakomitym współczynnikiem powiększenia 0,25x (odpowiednik aparatu 35 mm: 0,5x). Połączenie tych wyjątkowych specyfikacji umożliwia podkreślenie fotografowanej osoby bądź obiektu na rozległym tle. Charakteryzuje się również wysoką wydajnością i płynnym, pięknym efektem bokeh zarówno na zdjęciach, jak i filmach, spełniając rygorystyczne standardy LEICA.
LEICA DG SUMMILUX 9 mm F1,7 składa się z dwunastu soczewek w dziewięciu grupach, w tym dwóch soczewek asferycznych, dwóch soczewek ED (o bardzo niskiej dyspersji) i jednej soczewki UHR (Ultra wysoki współczynnik załamania), aby skutecznie tłumić zarówno osiową aberrację chromatyczną, jak i chromatyczną aberrację powiększenia. Dzięki soczewkom asferycznym korygowany jest również astygmatyzm, co zapewnia wysoką rozdzielczość. Co więcej, soczewka UHR (Ultra-High Refractive Index) zapewnia jednolitą jakość obrazu od środka do samej krawędzi, jednocześnie przyczyniając się do zmniejszenia rozmiaru obiektywu. Średnica filtra wynosi 55 mm.
LEICA DG SUMMILUX 9 mm F1,7 jest w stanie płynnie i cicho pracować z systemem AF aparatu i komunikuje się z aparatem z prędkością do 240 kl./s. W przypadku ustawienia nieliniowego ostrość jest przesuwana o zmienną wielkość zgodnie z prędkością obrotową pierścienia ostrości, podczas gdy przy ustawieniu liniowym ostrość jest przesuwana o wyznaczoną wartość zgodnie z kwantem obrotu pierścienia ostrości. Czułość (wielkość przesunięcia ostrości na kwant obrotu) można wybrać w zakresie od 90 do 360 stopni*1 na 30 stopni, aby umożliwić zamierzone działanie ostrości. LEICA DG SUMMILUX 9 mm F1,7 wyróżnia się również wydajnością nagrywania wideo dzięki mechanizmowi, który tłumi „oddychanie” ostrości, co było problemem wszystkich wymiennych obiektywów zaprojektowanych do robienia zdjęć. Dzięki mikrokrokowej regulacji przysłony, która zapewnia płynną zmianę ekspozycji, produkt umożliwia nagrywanie wideo o profesjonalnej jakości.
Dzięki kompaktowym rozmiarom i wadze około 130 g, LEICA DG SUMMILUX 9 mm F1,7 oferuje oszałamiającą mobilność systemu Mikro Cztery Trzecie. Wytrzymała konstrukcja odporna na kurz i zachlapania*2 pozwala na użytkowanie w trudnych warunkach, nawet w temperaturze minus 10 stopni Celsjusza, zapewniając najwyższą niezawodność.
Panasonic angażuje się w rozwój obiektywów Mikro Cztery Trzecie, aby dalej rozszerzać swoją ofertę w celu zaspokojenia potrzeb klientów.
LUMIX H-X09 to produkt kwalifikujący się do programu LUMIX PRO. Program LUMIX PRO został zaprojektowany, aby wspierać użytkowników LUMIX, gdy najbardziej tego potrzebują, oferując szereg korzyści dostępnych dla członków nie tylko w ich własnych krajach, ale także w krajach, które odwiedzają w ramach ich pracy.
Sprawdź www.lumix-pro.com, aby uzyskać szczegółowe informacje i przeczytać warunki dotyczące kwalifikujących się poziomów, krajów i produktów.
*Odporność na kurz i zachlapanie nie gwarantuje, że nie nastąpi uszkodzenie, jeśli obiektyw zostanie wystawiony na bezpośredni kontakt z kurzem i wodą.
* Projekt i specyfikacje mogą ulec zmianie bez powiadomienia
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
A już się bałem, że Panasonic zapomniał o systemie m43 i skupił się wyłącznie na FF. Całe szczęście że się myliłem.
Rozsądna wycena tego
pokazuje, że z cenami PL: 12/1.4, 15/1.7, 25/1.4 i przegięli.
link
A tu przeceny o 200 link
300 link
i 400$ link
To wygląda na zmianę polityki cenowej.
Zapowiada się dobrze. Cena też OK. Ciekawe ile zapłacimy w Polsce.
Już widziałem test na YT. Czekam na dostępność i cenę.
@PDamian: obyś miał rację.
Gdyby tak PanaLeica 10-25 f/1,7 kosztowała te 499 USD; no dobra: nawet 699 USD, byłaby już moja.
Ooo, sprawdziłem, toż to kosztuje 2000usd i Wagommiara jest kosmiczna.
Ale też mi się podoba...
Parametry super.
Cena w US dobra. Ciekawe ile w Europie będzie kosztował.
Sample też wyglądają dobrze. Centrum ostre od pełnej dziury. Same rogi to ewidentnie słaby punkt tego obiektywu, co specjalnie nie dziwi przy tych gabarytach. Niestety wygląda na to, że koma w rogach też jest wyraźna, choć na zdjęciu gwiazd od Richarda Wonga tragedii nie ma (na tyle na ile można stwierdzić to na podstawie fotki oglądanej na jutubie).
No i mnie się podoba bardzo krótki minimalny dystans ostrzenia.
Bardzo interesująca premiera.
Spoglądając na ceny innych obiektywów m43 (np. Olympus 17/1.8 za 449 USD) widać dlaczego ten system szoruje po dnie.
A mogło być tak dobrze.... Małe body, malutkie obiektywy, akceptowalne do wielu zastosowań osiągi matrycy. Czego chcieć więcej?
r2mdi ja kupiłem nowego 17mm 1.8 Olka za 1200PLN. Obecnie można dostać za spokojnie 1800. Uważam, że ceny większości obiektywów nie są wygórowane, aczkolwiek nie są to hity cenowe. 25mm 1.7 Panasonica ok 600 PLN hit, 20mm 1.7 naleśnik 1300-1400 PLN też fajny. Sigmy 16,30,56 mm f 1.4 1700 PLN bardzo OK. Co zasługuje na na uwagę w stosunku do Nikona (którego system też posiadam F), to że obiektywy mft są ostre od najszerszej przesłony. W Nikonie za taką opcję nieźle się płaci. Ale to dwa odmienne systemy o różnych zastosowaniach więc nie ma co porównywać boxera wagi piórkowej do ciężkiej. Lubię oba systemy, ale w góry biorę wagę lekką.
@r2mdi
Są przecież kompaktowe 14/2.5, 20/1.7, 42.5/1.7 lub 45/1.8 o dobrej relacji jakość-cena, jednak nadal brakuje taniego UWA ≤ 9 mm ze światłem 1.7, 2 czy nawet 2.8 - szkoda.
@olaieryk
"ja kupiłem nowego 17mm 1.8 Olka za 1200PLN. Obecnie można dostać za spokojnie 1800."
No raczej za 2 tys. PLN:
link
"Uważam, że ceny większości obiektywów nie są wygórowane, aczkolwiek nie są to hity cenowe."
No części jednak są, choć absurdalnie wycenione obiektywy zdarzają się w każdym systemie. W m4/3 bolączką jest szeroki kąt, cena 9-18 na poziomie ponad 2 tys. zł to był smutny żart, teraz widzę że kilka sklepów mocno go przeceniło i da radę zejść poniżej 2 tys., ale w większości dalej figuruje za 2999 PLN.
"25mm 1.7 Panasonica ok 600 PLN hit"
680 PLN i to jest cena podobna do większości prostych standardów w innych systemach i na inne formaty.
"Sigmy 16,30,56 mm f 1.4 1700 PLN bardzo OK."
Owszem, tylko że to są szkła aps-c, co zwłaszcza w przypadku 16 mm marnuje jej potencjał. Podpinając ową Sigmę do Sony czy Fuji dostajemy ekwiwalent 24 mm, ile w m4/3 kosztuje taki ekwiwalent (Panasonic 12 f/1.4)?
olaieryk, 3xN:
Pełna zgoda. Też mam Panasonica 25/1.7 i sobie chwalę. Ale cena wyjściowa była ~600 pln, jak typowe (kiedyś) 50-tki Nikona i Canona. Sigmy też są OK i to zarówno jakościowo jak też cenowo. Ale niektóre obiektywy Olka miały/mają ciągle absurdalne ceny. Im szerzej tym drożej.
A co do wspomnianego obiektywu, to fajnie, tylko o dobrych 5 lat, albo i więcej, za późno. Zawsze się dziwiłem, dlaczego nie zrobią tam prostej stałki w okolicach właśnie 8-9 mm. No i paradoksalnie to szkło to najtańsze okolice 9 mm z AF w tym systemie, tańsze niż rzekomo amatorski 9-18/3.5-5.6.
Mój FA 43/1.9 Ltd. do FF jest tylko 38g cięższy
@LR
"Mój FA 43/1.9 Ltd. do FF jest tylko 38g cięższy"
No i? A oferuje też 100 st. pola widzenia, czy tak sobie podałeś przykład od czapy? Canon 50/1.8 II waży dokładnie tyle samo co ten Panas, tylko co z tego?
Ojtam ojtam. Ceny pisane z pamięci a tu dolar szaleje 100 PLN to teraz z dnia na dzień ceny się zmieniają. 16mm to 16mm a że pod APSC daje tylko mniejsze winietowanie i lepszą ostrość. Faktem jest, że pod APSC lepszy wybór taniej optyki jest. Ja kupiłem pierwsze mft żeby mieć coś poręcznego przy sobie bez dźwigania lustrzanki. Teraz 2 aparaty i ponad 10 obiektywów się zrobiło. No te 9mm też przygarnę.
@olaieryk
"16mm to 16mm a że pod APSC daje tylko mniejsze winietowanie i lepszą ostrość."
Ty tak serio? Przecież żeby na m4/3 uzyskać kąt widzenia jak z 16 mm na aps-c, to musisz mieć 12 mm, więc o czym piszesz?
Dla mnie bardzo fajnie, że ten obiektyw się pojawił. Pierwsze testy już obejrzałem i wygląda to dobrze. Jeśli tylko cena będzie u nas sensowna (czyli zbliżona tych 500$), to myślę, że będzie to mój kolejny zakup.
Po naszej stronie oceanu 499 EUR, czyli jest ok. Jak na takie szkło to dobra cena moim zdaniem, biorąc pod uwagę ceny szerokokątnych Laowa:
- 10mm f/2 - 480 EUR
- 7.5mm f/2 - 600 EUR
- 6mm T2.1 - 800 EUR
- 9mm f/2.8 - 600 EUR
A wysoko wycenione szkła są w każdym systemie. W przypadku MFT to chyba Olkowe 9-18mm i 12/2 są najlepszymi tego przykładami. Ale też w miarę regularnie są przeceniane, ja swojego 9-18 kupiłem poniżej 400 EUR i wielokrotnie widziałem promocje w okolicach właśnie tych 400 EUR.
@tripper
"Jak na takie szkło to dobra cena moim zdaniem, biorąc pod uwagę ceny szerokokątnych Laowa:"
Tylko przykłady 6 mm, 7.5 mm i 9 mm są jednak średnio adekwatne, bo to zauważalnie większe kąty widzenia, a ten ostatni jest na aps-c (czyli też zauważalnie większy kąt widzenia).
"W przypadku MFT to chyba Olkowe 9-18mm i 12/2 są najlepszymi tego przykładami."
Zgoda.
"i wielokrotnie widziałem promocje w okolicach właśnie tych 400 EUR."
I to jest cena akceptowalna (choć i tak wyższa niż tanich zoomów UWA na aps-c), która obecnie w niektórych sklepach jest osiągalna, bo te prawie 3 kPLN regularnej ceny to ponury żart.
Co do ceny tego Panasa, to pewnie też jest narzut za napis Leica, bo jakby nie patrzeć, to pod aps-c czy ff mamy ok. 1000 zł tańsze odpowiedniki od Samyanga w postaci 12/2 czy 18/2.8.
@LR panleica ma pięć soczewek więcej!
lord13: na serio - mam przejściówkę do mft - nikon F. Zakładam obiektyw do mojego Panasonica 300m Nikona i 300 mm Olympusa i jest tak samo (prawie identyczny kadr wychodzi). Lort13 naprawdę tak jest!!! :) Nie oczekuję jak podpinam obiektyw Nikona 16mm od mft, to będę miał 8mm. (choć wiem, że są różne konwertery - także takie z mnożnikiem 0.7). Jak widać mft w tele jest mocny a tych 9mm bardzo mi brakowało.
lord13: jak wyglądają tanie standardy 50mm 1.8D Nikona czy 1.8 II Canona to wiem bo zdjęcia robiłem tym sprzętem. Nikon jest ostry od f/3.5 a Canon od 2.8. Więc idź sobie do sklepu i zrób parę zdjęć przy przesłonie f/1.7 25mm Panasonica i porównaj. Cena to nie wszystko. Jakby cena była taka ważna to jest sporo chińskiej jasnej taniej optyki manualnej w śmiesznych cenach (ale i tu czasem są rodzyneczki z przyzwoitym obrazkiem). Jakoś nikt się specjalnie na to nie napala. Kupiłem raz (bo ładny) 25 mm 7artisans f/1.8 i przyzwoita ostrość była od f/4.5 a dobra od f/8. Za to Rybie oko 7artisans jest całkiem OK. W sumie wolę manualny focus tego chińczyka niż AF w Panasonicu 8mm f/3.5 (chyba go sprzedam). W sumie każdy system ma swoje zalety i wady. Na wszystkie mnie nie stać więc trzeba coś wybrać.
@ lord13: " "Sigmy 16,30,56 mm f 1.4 1700 PLN bardzo OK."
Owszem, tylko że to są szkła aps-c, "
To, że są to obiektywy do aps-c jest jednym z powodów, że mogą być oferowane za ceny niższe niż obiektywy przeznaczone wyłącznie do m43.
Dla zainteresowanych
6/T2.1 jest już w Polsce.
@olaieryk,
"jak wyglądają tanie standardy 50mm 1.8D Nikona czy 1.8 II Canona to wiem bo zdjęcia robiłem tym sprzętem. Nikon jest ostry od f/3.5 a Canon od 2.8."
Zalezy jakim canonem 50/1.8 bo jeżeli rzeczywiście tym z II to albo miałes wyjątkowo dobry egzemplarz albo plastik nie zdążył się jeszcze wytrzeć od strony bagnetu, bo jeżeli stm-em to może .... ale to też wątpliwe.
Albo wyjatkowo słaby nikkor albo wyjatkowo dobry plasticzak od canona, co gorsza pudłujący, klekoczacy af raczej nie wpływa na miarodajne porównania.
Tak to jest gdy ulega się złudzeniom.
"kupiłem raz (bo ładny) 25 mm 7artisans f/1.8 i przyzwoita ostrość była od f/4.5 a dobra od f/8."
Znowu względne amatorskie oko gdy myli się rozdzielczość ("ostrość") z dużym GO. Skoro dobra była od f8, proponuje to jeszcze raz przemyśleć.
@olaieryk napisał:
„mam przejściówkę do mft - nikon F. Zakładam obiektyw do mojego Panasonica 300m Nikona i 300 mm Olympusa i jest tak samo (prawie identyczny kadr wychodzi).”
Hehe- no pewnie, że taki sam kadr wychodzi na tej samej matrycy, bo są takie same ogniskowe.
Ale to ma się nijak do Twojego przykładu z 16 mm.
16mm na APS-C i 16mm na MFT to będą dwa zupełnie różne kadry.
@olaieryk napisał:
„Faktem jest, że pod APSC lepszy wybór taniej optyki jest.”
„Lepszy wybór” niż w MFT ? No to ja się chyba nie zgodzę (zwłaszcza przy standardowych i przy dłuższych ogniskowych).
@olaieryk
"na serio - mam przejściówkę do mft - nikon F. Zakładam obiektyw do mojego Panasonica 300m Nikona i 300 mm Olympusa i jest tak samo (prawie identyczny kadr wychodzi)."
No fajnie, a teraz pomyśl chwilę jak się ma twój przykład do tego, o czym była mowa, że zwłaszcza w przypadku Sigmy 16/1.4 podpinanie jej pod m4/3 jest marnowaniem jej potencjału, bo to samo szkło na korpusie aps-c da znacznie większy kąt widzenia. Widzisz brak analogii?
@Z_photo
"To, że są to obiektywy do aps-c jest jednym z powodów, że mogą być oferowane za ceny niższe niż obiektywy przeznaczone wyłącznie do m43."
Niekoniecznie. Że są tańsze niż obiektywy firmowe to oczywiste, ale gdyby Sigma wypuściła jakieś szkło tylko do m4/3, to też by było tańsze od firmówek.
Masz przykład Laowy, 7.5 f/2 (tylko m4/3) nie jest droższe niż 9 f/2.8 (m4/3 i aps-c).
Jak ta PanaLeica (za 499 €) poradzi sobie dobrze z komą i ostrym światłem, to warto będzie się zastanowić, zwłaszcza, że Laowy 7.5/2 i 9/2.8 są słabe w tych dyscyplinach plus ciemniejsze, tylko MF i na dodatek droższe.
Może Venus Optics się ogarnie i im z okazji pojawienia się konkurencji spuści ceny...
Przepraszam, że trochę szydzę z niektórych forumowiczów, ale nie moja wina, że lubią głosić prawdy objawione, szczególnie pod postami mft.
Są już pierwsze testy i niestety na pełnej dziurze na brzegach nie jest zbyt ostry i jest ogromna koma. Szkoda, bo myślałem, że będzie dobry do astro, a tymczasem to takie narzędzie do vloggowania i landszaftów.
W tej chwili ten obiektyw ma cenę w przedsprzedaży 2400 zł. Patrze na zdjęcia na dpreview i nie jest źle. Mam wrażenie, że niektórzy mieli oczekiwania jakby to był obiektyw za 10tys. a to jednak dosyć budżetowa konstrukcja. Lekki, mały, szeroki. Na pewno przetestuję.