Jak robić naprawdę ostre zdjęcia?
15. Dobre szkło decyduje o ostrości obrazu
Czy zakup dobrego obiektywu może przesądzać o jakości i ostrości obrazu? Oczywiście! Kilka tygodni temu pojechałem z moim dobrym przyjacielem do parku narodowego Zion w stanie Utah, aby trochę pofotografować. Niedługo przedtem kupił on nowiutki obiektyw Canon EF 24- 70mm f/2,8L, który daje zdjęcia ostre jak żyletka. Nie jest to obiektyw tani, lecz podobnie jak wszystko inne w fotografii (i w życiu), dobre rzeczy zazwyczaj kosztują nieco więcej niż inne. Obiektyw ten zastąpił wysłużony, niedrogi teleobiektyw, którego mój przyjaciel używał już od kilku lat. Gdy tylko zobaczył on różnicę w jakości i ostrości obrazu, jaka dzieli te dwa obiektywy, powiedział, że w życiu nie wróci już do swojego starego „szkła”. Okazuje się, że pomimo nawyków i przywiązania (przecież używał go przez kilka lat) w ciągu jednego dnia, jednej chwili wręcz — zdecydował się na wymianę obiektywu na nowy. Wystarczyło rzucić okiem na różnicę w jakości obrazu. Innymi słowy, jeśli decydujesz się na zakup obiektywu za 600 złotych, to ostrość nie jest dla Ciebie priorytetową cechą zdjęcia. Wysokiej jakości obiektyw to poważna inwestycja, lecz jeśli będziesz o niego dbać, to przez długi czas będziesz cieszyć się krystalicznie czystą jakością i ostrością obrazu, której tanie szkła po prostu nie są w stanie zapewnić.
Rozmawiając o jakości obiektywów, fotograficy zazwyczaj nie używają słowa „obiektyw”. Jest nazbyt oczywiste. Zamiast niego mówimy na przykład: „O rany, Janek ma naprawdę świetne szkło” albo „Zrobiłby lepiej, gdyby zainwestował w jakieś naprawdę dobre szkło”. Wypróbuj tę sztuczkę następnym razem, gdy będziesz w sklepie fotograficznym i obserwuj minę sprzedawcy. Błysk w jego oku będzie oznaczał: „Witaj w klubie!”. |