Pentax D HD FA Macro 100 mm f/2.8 ED AW (Aktualizacja)
Oferta obiektywów marki Pentax powiększyła się o pełnoklatkowy i uszczelniony, a przy tym kompaktowy model Pentax D HD FA Macro 100 mm f/2.8 ED AW.
Nowy obiektyw jest pierwszym w pełni zabezpieczonym przed pyłem i wilgocią instrumentem makro w ofercie Pentaxa. Wyróżnia go także zastosowanie nowego mechanizmu autofokusa, opisanego przez producenta jako "FREE", co jest skrótem od "Fixed Rear Element Extension", a także wyjątkowo niewielka waga wynosząca jedynie 348 g.
Tak prezentuje się bardziej szczegółowa specyfikacja dzisiejszej nowości:
- Ogniskowa: 100 mm,
- Światłosiła: f/2.8,
- Pole widzenia: 24.5,
- Ostrość od: 0.303 m (0.13 m od przedniej soczewki),
- Maksymalne powiększenie: 1x,
- Maksymalna wartość przysłony: 32,
- Liczba listków na przysłonie: 8,
- Mechanizm autofokusa: FREE (Fixed Rear Element Extension),
- Konstrukcja: 10 elementów / 8 grup (1 element ze szkła o ekstra niskiej dyspersji, 2 elementy ze szkła o anomalnej dyspersji),
- Rozmiar filtra: 49 mm,
- Dostępne mocowania: Pentax K,
- Wymiary: 80.5 x 65 mm,
- Waga: 348 g.
Nowy obiektyw będzie dostępny w kolorze czarnym oraz srebrnym, przy czym ten drugi wariant kolorystyczny to edycja limitowana, której powstanie jedynie 300 sztuk. Sprzedaż obu wersji ma się rozpocząć w grudniu, sugerowana polska cena detaliczna to 3399 zł.
Specyfikacja obiektywu jest dostępna w naszej bazie:
Aktualizacja - otrzymaliśmy od polskiego oddziału firmy Ricoh Imaging oficjalną informację prasową na temat nowego obiektywu. Zamieszczamy ją poniżej.
INFORMACJA PRASOWA
HD PENTAX-D FA MACRO 100mm F2.8ED AW
Obiektyw makro do użytku z lustrzankami cyfrowymi PENTAX, wyposażony w nową konstrukcję optyczną, która znacznie poprawia moc obrazowania.
TOKIO, 20 października 2022 — RICOH IMAGING COMPANY, LTD. z przyjemnością ogłasza wprowadzenie na rynek obiektywu HD PENTAX-D FA MACRO 100mm F2.8ED AW. Dzięki nowej konstrukcji optycznej opracowanej przy użyciu najnowszych technologii projektowania optycznego, nowy obiektyw makro optymalizuje rozdzielczość i kontrast. Dodatkowo charakteryzuje się pyłoszczelną i odporną na warunki atmosferyczne konstrukcją AW (All Weather).
Poza standardową wersją w kolorze czarnym, obiektyw będzie również dostępny w specjalnej edycji w kolorze srebrnym — dostępność limitowanej wersji będzie ograniczona do zaledwie 300 sztuk na całym świecie.
Główne cechy HD PENTAX-D FA MACRO 100mmF2.8ED AW
1. Wyjątkowa moc obrazowania dzięki najnowszej technologii optycznej
W skład konstrukcji optycznej nowego obiektywu wchodzi jeden element optyczny ze szkła ED o superniskiej dyspersji (Extra-low Dispersion) i dwa elementy optyczne ze szkła o anomalnej dyspersji, które skutecznie kompensują aberracje i minimalizują generowanie niepożądanego efektu fioletowych krawędzi. Połączenie wielowarstwowego powlekania soczewki powłoką HD (High Definition), która zmniejsza średni współczynnik odbicia w widmie promieniowania widzialnego do mniej niż 50% w porównaniu z konwencjonalnymi modelami, oraz innowacyjnego systemu ustawiania ostrości FREE (Fixed Rear Element Extension) zapewnia skuteczną redukcję odblasków w całym zakresie ostrości i wyraźne obrazy wysokiej jakości.
2. Pyłoszczelna, odporna na warunki atmosferyczne konstrukcja
Konstrukcja AW (All Weather) gwarantuje niezawodną pracę w plenerze, niezależnie od pogody. Zastosowanie 6 elementów uszczelniających zapobiega przedostawaniu się kurzu i wilgoci do wnętrza obiektywu. Po zamocowaniu do korpusu lustrzanki cyfrowej PENTAX, odpornej na kurz i warunki atmosferyczne, tworzy wysoce niezawodny, trwały zestaw, który doskonale sprawdza się w wymagających warunkach — w deszczu lub we mgle, czy w miejscach narażonych na zachlapanie lub rozpryskiwanie wody.
3. Elegancki wygląd i wysoka funkcjonalność
Metalowe elementy zewnętrzne obiektywu wykonane z aluminium nadają obudowie stylowego, atrakcyjnego charakteru. Pierścień ostrości jest wyposażony w system Quick-Shift Focus, który umożliwia fotografowi natychmiastową zmianę trybu ostrości z automatycznego na ręczny już po tym, gdy obiekt został wyostrzony przez system AF aparatu. Ta operacja zapewnia płynny, wygodny manewr przełączania trybu ustawiania ostrości podczas fotografowania, co znacznie poprawia funkcjonalność
4. Kompaktowa, lekka konstrukcja
Obiektyw poza znacznie poprawioną mocą obrazowania, dzięki zastosowaniu nowej konstrukcji optycznej i odporności na niekorzystne warunki atmosferyczne, został zaprojektowany tak, by był równie lekki i kompaktowy jak jego poprzednik – smc PENTAX-D FA MACRO 100mm F2.8 WR (wprowadzony na rynek w grudniu 2009), zapewniając wygodę i niezawodność użytkowania.
5. Inne cechy
- Indywidualny numer seryjny przypisany do każdego obiektywu: modele czarne od 0000001, model srebrny od 1000001
- Przysłona kołowa zapewnia naturalny, plastyczny efekt bokeh, jednocześnie minimalizując efekt smug punktowych źródeł światła.
- SP (Super Protect)Powłoka nakładana na przedni element optyczny, aby chronić powierzchnię soczewki przed osadzaniem się kurzu i plamami.
Specyfikacja
Przewidywane rozpoczęcie sprzedaży: grudzień 2022.
Sugerowana cena detaliczna: 3399 zł
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
A może by tak rzucić wszystko i wejść w system Pentaxa?
HD PENTAX-D FA MACRO 100mm F2.8ED AW link
poprzednik link
lukzab - czemu nie, to klapnięcie lusterka przywołuje nostalgiczne wspomnienia.
Podoba mi się wzornictwo - połączenie klasyki z nowocześnością
Świętnie bedzie pasował do Limitedów
@PDamian - w nowym w drugiej grupie od przodu jest jedna soczewka więcej. Więc inna konstrukcja.
Ja nie napisałem, że taka sama.
Zauważyłem, że drugą soczewkę zastąpiły dwie sklejone.
...poniekąd zrywają z Tokiną link
link
Teraz 35/1.4
Ciekawe jak to jest pracować w Pentaxie?
Canon, Nikon i Sony mają już bez lustra, ale my nie możemy - najpierw musimy uzupełnić i unowocześnić obiektywy DSLR, to jeszcze zajmie z dekadę.
Srubokret wiecznie zywy
@lukzab
"A może by tak rzucić wszystko i wejść w system Pentaxa?"
Tylko po co?
Jeśli chodzi o praktyczność to jest wiele nowocześniejszych systemów które ułatwiają robotę fotografowi.
A jeśli celem ma być przyjemność obcowania z fajnym sprzętem to osobiście wolę jednak stary system OM.
A tak przy okazji w ramach robienia czegoś innego. od września bawię się starymi aparatami. Za kilka stów na OLX można kupić działające aparaty z lat 30-tych, i 40-tych. Nie są to oczywiście Zeiss'y ale było wtedy sporo mniejszych manufaktur o których istnieniu nawet nie wiedziałem.
zamawiam te aparaty (przesyłka na OLX kosztuje kilka zł) bawię się nimi i sprzedaję. Obecnie bawię się czymś takim:
link
Fajnie tak czasem dla odskoczni wziąć do ręki kawałek mechaniki precyzyjnej sprzed wielu lat. Osobiście jestem pod wrażeniem jakości wykonania tego aparatu.
Pentax w latach 65-~72 był liderem link
link
Raczej nie dostaną kasy na zaprojektowanie i wdrożenie systemu bezlusterkowego.
@RobKoz Też uwielbiam zabawę starymi analogami. Zamawiam na OLX, Allegro lub grupach FB - niestety, b. dużo sprzętu ma ukryte wady wychodzące dopiero po zrobieniu rolki - nie trzymają czasy (bardzo), jakieś rozszczelnienia, nakładanie klatek itp. Ale jak się trafi dobry egzemplarz to fun jest, zwłaszcza w swojej własnej ciemni.
@Misieq84:
"Canon, Nikon i Sony mają już bez lustra, ale my nie możemy - najpierw musimy uzupełnić i unowocześnić obiektywy DSLR, to jeszcze zajmie z dekadę."
Pentax już skończył z produkcją bezlusterkowców. Ostatnie wypowiedzi decydentów Pentaxa świadczą, że nie ma do nich powrotu. link
Ciekawe kiedy Canon, Nikon i Sony dojdą do wniosku, że bezlusterkowiec to przeżytek.
Też uważam, że to lepsza zabawa od cyfry.
Co by nie mówić, bardzo ładny obiektyw
Piękny kawałek wzornictwa przemysłowego, zarówno obiektyw, jak i aparat.
Nie jestem pewien czy świat Pentaxa z niecierpliwością wyczekiwał tego obiektywu...
Nie jestem też pewien, czy obcowanie z metalowym korpusem obiektywu w okresie zimowym należy do przyjemności...
Tamron 90 zapewne optycznie nie gorzej, sporo taniej i wygodniej.
@espresso,
Masz wybór, chcesz plastik kupujesz plastik, chcesz metal kupujesz metal.
Chcesz obydwa, kupujesz obydwa.
Tylko obydwa, jeden na lato, drugi na zimę.
@Negatyw
Metal się zima zanadto schładza, a latem - rozgrzewa. Metal jedynie wiosną i jesienią, natomiast plastik w pozostałe pory roku. Przy plastiku ważna jest też cena, bo (jak powszechnie wiadomo) od pewnego poziomu cenowego dopuszczalny jest tylko metal. W metalu nic się nie łamie, a w plastiku bez przerwy.
Plastik jest dla mięczaków
którym dodatkowe 500 gramów lustrzanki z obiektywem nadwyręża kręgosłup.
JarekB:
"W metalu nic się nie łamie, a w plastiku bez przerwy."
Tia. To pooglądaj sobie metalowe obiektywy, które miały przygody z ziemią.
Co widzisz?
@r2mdi
Długo Ciebie na tym forum nie było lub 'nie robisz' w sarkazmie ;-). Polecam najnowsze plotki i fascynujący wysyp linków na temat plastiku. Zdecydowanie.
Metal nie koniecznie jest cięższy od plastiku. Stopy magnezowe są przeważnie lżejsze. Ten Pentax waży 348 g. Tamron 90 wspomniany przez @espresso jest cięższy, nie napiszę ile bo to zależy od wersji. Nie wiem którą @espresso miał na myśli.
JarekB:
Odpowiem Ci. Wiele metalowych obiektywów ma POGNIECIONE mocowania filtrów. Plastik nie musi pęknąć, a metal zwykle się zgina w takich miejscach.
Co wybierasz?
Każdy wybierze: гнется, не ломается.
Podobno chcemy kupić głowice atomowe
-po jednej dla każdej z 16000 jednostek 😲
OSP.
PDamian.
No tak. Tobie wystarczą te rosyjskie. :)
No i klawo. Małe fajne szkiełko.
@Negatyw
>> Tylko obydwa, jeden na lato, drugi na zimę.
Ja zrobiłem podobnie. Mam dwa aparaty: Zorkę 5 i Pentaxa. Jak chcę robić zdjęcia: biorę Zorkę, jak nie chcę: biorę Pentaxa.
@zembaty
Jak nie chcesz robić zdjęć to możesz zabrać siekierę też zdjęć nie robi.
Po mieście z siekierą nie pochodzisz, a z Pentaksem możesz wyjść na spacer. :)
Niby czemu po mieście z siekierą nie pochodzisz?
Ja nie widzę przeciwskazań i robiłem to wielokrotnie.
Co więcej Pentaxem ogniska nie przygotujesz :P
@ryszardo:
"Niby czemu po mieście z siekierą nie pochodzisz?"
@ryszardo, chodzi o to, że @zembaty chodzi z Pentaxem bo udaje profesjonalistę (fotografa a nie drwala). Zorką 5 nie zaszpanuje. Zdjęć Pentaxem nie robi bo się jeszcze nie nauczył.
ryszardo:
Pentaksa wieszasz na szyi i chodzisz bez problemu. A jak zawiesisz siekierę na szyi to zaraz przyjedzie policja i Cię zwinie na komisariat. :)
@ryszardo
Kozę sobie kup na ten chrust.
Na szyi siekiery nie nosiłem, bo to niewygodne. Za przypiętą do plecaka lub trzymaną w ręku nie zgarniają na szczęście.
Pentaxa nie mam, to nie wiem, czy za noszenie go biorą do paki :P
Wracając do obiektywu: zastanawia mnie jaka jest różnica jakości obrazu pomiędzy wersjami. Ktoś kojarzy inny przypadek udoskonalenia istniejącego obiektywu poprzez zastąpienie jednej soczewki dwoma sklejonymi? Do tego pewnie doszła zmiana niektórych krzywizn. Albo i nie - wygląda podobnie, a zachowanie dotychczasowych mogłoby pomóc w redukcji kosztów.
Tak. Zenek sklejał po upadku na beton.
Kiedyś unikano klejenia soczewek nie płaskimi stronami
i dla obniżenia kosztów kopie niektórych konstrukcj miały po stronie klejenia płaskie soczewki mimo że oryginały miały jedną wklęsłą a drugą wypukłą.
Tu to zdecydowanie dla poprawienia właściwości, a nie dla obniżenia kosztów,
@ryszardo:
"Ktoś kojarzy inny przypadek udoskonalenia istniejącego obiektywu poprzez zastąpienie jednej soczewki dwoma sklejonymi?"
Tak, Ami i Ami 2. Ami i Ami 66 miały zwykłą pojedynczą soczewkę. link
Ami 2 miał dwie sklejone ze sobą soczewki, tzw. achromat. link
F-Zuiko AUTO-T 85mm f/2.0 link
Zuiko Auto-T 85mm f/2.0 link
6 elementów w 4 grupach był pierwszy,
a potem uproszczono na 5/4
Może też wyjaśnię tak jak @PDamian.
Pierwszy Ami miał 1 element w 1 grupie
drugi Ami 2 miał 2 elementy w jednej grupie i
ostatni Ami 66 miał 1 element w 1 grupie.
link
link
link
"Pentax już skończył z produkcją bezlusterkowców."
A to kiedykolwiek na dobre zaczął?
Jedynie Q można nazwać systemem bezlusterkowym, K-01 to praktycznie "lustrzanka ze zdemontowanym lustrem i torem wizjera optycznego włożona w fikuśną obudowę".
Ja tam fotografuję analogowym pentaxem w ciemnym lesie ...ale jak się tylko ktoś na horyzoncie pojawia o zazwyczaj chowam ..oczywiscie to dodatkowe koszta ..torba lub plecak ; ale co się nie robi dla dobrej opini ;
@lotofag:
Jedynie Q można nazwać systemem bezlusterkowym, K-01 to praktycznie "lustrzanka ze zdemontowanym lustrem i torem wizjera optycznego włożona w fikuśną obudowę".
Dobre. Co, K-01 nie jest bezlusterkowcem a Q się nie liczy? A czymże innym jest bezlusterkowiec jak nie lustrzanką ze zdemontowanym lustrem i torem wizjera optycznego?
@Negatyw to weź do łapy i sprawdź. To są aparaty od podstaw zaprojektowane do bycia tym czym są, a K-01 to "dezajnerska" wariacja na bazie K-5. Dla zachowania bagnetu i odległości rejestrowej zachowano nawet komorę lustra i całość pracuje praktycznie tak samo jak K-5 przełączone na liveview z prymitywnym i ultrawolnym kontrastowym AF.
"Dla zachowania bagnetu i odległości rejestrowej zachowano nawet komorę lustra i ..."
A to nie przypadkiem dla zastosowania tych samych obiektywów co w wersji lustrzankowej?
Ech, artysta. :)
@lotofag, a co to ma do rzeczy na jakiej bazie wykonano K-01? Przeczytaj co to jest bezlusterkowiec: link
Może Ci zacytuje:
"typu cyfrowego aparatu fotograficznego, posiadającego możliwość wymiany obiektywów montowanych w korpusie, w którym wyeliminowano optyczny układ wizjera z lustrem (stąd nazwa), matówką i pryzmatem pentagonalnym, a podgląd kadru wykonuje się na wbudowanym monitorze."
Nic tam nie ma, że nie może być wykonany na bazie K-5. Nie ma też w definicji jaką odległość rejestrową powinien mieć bezlusterkowiec. Zresztą wątpię, że był wykonany na bazie K-5. Co ciekawe, jak pojawiła się lustrzanka Pentax K-S1 to ludzie pisali, że to K-01 z dodanym torem wizjera optycznego. link
Patrząc na gabaryty i wykonanie wydaje się bardziej prawdopodobne niż to, że K-01 był wykonany na bazie K-5.
Mi bardziej pasi opcja, że to powiększony kompakt z gniazdem na obiektywy.
Pierwsze generację ML bardziej przypominały kompakty niż SLR, więc uważam że się znich wywodzą MLe.
@BlindClick
Nie, było inaczej. Pierwszy ML Panasa wyglądał jak SLR, od premiery pierwszego ML Olka do premiery E-M5 w stylu SLR minęło trochę ponad rok. Wygląd pierwszych ML miał związek z chęcią uniknięcia kanibalizacji wewnątrz marki - vide losy ML w strategii CaNikona.
Nie, nie było inaczej. Panasonic nigdy lustrzanek nie produkował, za to produkował kompakty stylizowane na lustrzankę. Taka była moda, że bardziej zaawansowany aparat musiał wyglądać jak mała lustrzanka. DMC-FZ18 link
G1 link
@Negatyw
Tak, Panas L1 to był luszczanka. O Olku nie wspomniałeś?
@JarekB, masz rację. Co ciekawe wygląda jak dalmierzowiec.
link
Chyba jakaś moda była wśród Panasoników by ich aparaty wyglądały jak inny rodzaj aparatu niż były.
@Negatyw
Był też L10, zbyt dużo nie zdziałali, ale za to mieli aż 4 obiektywy ;-). Ów L1 był bliźniaczy z jednym z Olków, E-300 lub E-330.
Olympus to wiem, nawet kiedyś chciałem kupić lustrzankę Olympusa jeszcze w czasach aparatów na błonę filmową, w końcu kupiłem Nikona. Z Panasoników to tylko widziałem kompakty, później bezlusterkowce. No, ale też ta firma słabo mi się kojarzyła z fotografią.
"Jeśli chodzi o praktyczność to jest wiele nowocześniejszych systemów które ułatwiają robotę fotografowi. "
Najlepszy jest ajfon.
Nie trzeba kupowac ani obiektywow, ani aparatu, wystarczy wystac jedna noc w kolejce co pare miesiecy, by miec swoje cudo pierwszym w rodzinie.
Robota fotografa, to przeciez musi byc robota latwa. Moglaby byc tez dochodowa, ale trzeba ciagle te systemy zmieniac.