Sony A7R V
Firma Sony zaprezentowała piątą już generację modelu A7R - pełnoklatkowego bezlusterkowca wyposażonego w matrycę o dużej liczbie megapikseli.
INFORMACJA PRASOWA
Sony zapowiada aparat α7R V z systemem AF nowej generacji wyposażonym w zaawansowany procesor SI
Dzięki połączeniu nowego procesora sztucznej inteligencji (SI) z przetwornikiem obrazu o wysokiej rozdzielczości 61 megapikseli i procesorem obrazu BIONZ XR™ jakość obrazu z korpusu ɑ osiągnęła niespotykany dotąd poziom
Firma Sony zapowiedziała wprowadzenie do oferty kolejnego produktu z renomowanej rodziny aparatów bezlusterkowych z wymiennymi obiektywami Sony α: korpusu α7R V (model ILCE-7RM5). Jako przedstawiciel serii 7R jest on wyposażony w przetwornik obrazu Sony o najwyższej rozdzielczości oraz, po raz pierwszy w serii α7R, wysoko wydajny procesor obrazu BIONZ XR™. Połączenie tych dwóch elementów daje niespotykane dotąd możliwości rozpoznawania obiektów i rejestracji obrazu fotograficznego i filmowego. Nowy α7R V pozwala robić zdjęcia o rozdzielczości 61,0 megapikseli i nagrywać filmy w standardzie 8Ki. Wyróżnia się najbardziej efektywnym w całej rodzinie Sony α systemem stabilizacji obrazu, będącym odpowiednikiem 8 stopni przysłonyii, oraz nowym monitorem z 4-osiową regulacją położenia. Cechują go również szybkie łącza, wysoka funkcjonalność i łatwość użycia w różnych modelach pracy. Najnowszy aparat Sony doskonale wpisuje się w potrzeby użytkowników profesjonalnych, który szukają narzędzia najwyższej klasy do rejestracji obrazu o wysokiej rozdzielczości.
— Najnowszy model z serii α7R znakomicie ilustruje nasze ciągłe dążenie do rozwijania wiodącej na rynku technologii przetwarzania obrazu — mówi Yann Salmon Legagneur, dyrektor ds. marketingu produktu w dziale Digital Imaging Sony Europe. — Z radością wprowadzamy korpus α7R V z systemem AF nowej generacji, który powstał dzięki niezwykle zaawansowanej technologii sztucznej inteligencji. Jesteśmy bardzo ciekawi, jak wykorzysta go nasza społeczność.
Ulepszony system AF oparty na nowo opracowanym procesorze SI
Aparat α7R V jest wyposażony w system AF nowej generacji z nowym procesorem SI (sztucznej inteligencji), który dzięki pogłębionemu uczeniu umożliwia zaawansowane rozpoznawanie obiektów. Najnowocześniejsza technologia SI, precyzyjnie oszacowująca postawy ludzi, znacznie poprawia dokładność rozpoznawania obiektów i pozwala w pełni wykorzystać rozdzielczość aparatuiii. Lista kategorii obiektów rozpoznawanych przez sztuczną inteligencję powiększyła się między innymi o pojazdy i owadyiv.
α7R V to również pierwszy aparat z serii 7R, w którym pojawiły się różne funkcje cenione już przez użytkowników innych aparatów Sony α:
- Ciągłe śledzenie w czasie rzeczywistymv
- Szybszy, dokładniejszy system AF gęsto pokrywający rozległą strefę
- Zdjęcia seryjne z szybkością do 10 kl./svi ze śledzeniem ostrości i ekspozycji
- Ciche zdjęcia bez wibracjivii z szybkością do 7 kl./sviii
- Rejestracja do 583 obrazów RAW z kompresją w trybie zdjęć seryjnych z dużą szybkościąix
System regulacji ostrości aparatu α7R V obejmuje funkcje pomagające uzyskać wysoką rozdzielczość. Należy do nich funkcja Full-time DMFx (stale działająca bezpośrednia ręczna regulacja ostrości) oraz bracketing ostrościxi — bardzo oczekiwana funkcja umożliwiająca stosowanie techniki focus stacking.
Charakterystyczna dla serii α7R, wyjątkowa rozdzielczość
Aby zapewnić nadzwyczajną szczegółowość obrazu, w aparacie α7R V zastosowano najnowszy procesor obrazu BIONZ XR™ oraz wykonany w technologii BSI, pełnoklatkowy przetwornik obrazu CMOS Exmor R™ o efektywnej rozdzielczości około 61,0 milionów pikseli. Procesor obrazu BIONZ XR w pełni wykorzystuje potencjał przetwornika obrazu, dzięki czemu zapewnia najwyższą w całej serii α rozdzielczość obrazu przy niskiej czułości. Zakres czułości podczas fotografowania i filmowania wynosi od ISO 100 do ISO 32 000xii. Fotografujący aparat osiąga szeroki, ponad 15-stopniowyxiii zakres dynamiczny.
Cały system stabilizacji obrazu w aparacie α7R V został zmodernizowany poprzez wprowadzenie nowego, precyzyjnego modułu stabilizującego, zaawansowanych czujników żyroskopowych i zoptymalizowanych algorytmów stabilizacji obrazu fotograficznego i filmowego. Oprócz kompensacji drgań będącej odpowiednikiem 8 stopni przysłonyii nowy algorytm stabilizacji zapewnia wykrywanie i sterowanie z dokładnością do jednego piksela. Pozwala to w pełni wykorzystać potencjał 61,0megapikselowej matrycy i ukazać najdrobniejsze szczegóły obiektu. Precyzję wbudowanego w korpus systemu stabilizacji obrazu wykorzystuje udoskonalona funkcja Pixel Shift Multi Shooting. Rejestruje ona serię obrazów przesuniętych o piksel w celu ich połączenia w komputerze w jedno zdjęcie o olbrzymiej rozdzielczości. Co więcej, program komputerowy Imaging Edge Desktop™ w najnowszej wersji 3.5 automatycznie wykrywa i koryguje przemieszczenia mające zakres pojedynczych pikseli, takie jak ruchy osób czy liści na drzewie, nadając wynikowemu obrazowi idealną jakośćxiv. W ten sposób można połączyć 16 zdjęć zawierających łącznie około 963,2 miliona pikseli w obraz o rozdzielczości około 240,8 miliona pikseli (19 008 × 12 672 piksele)xv. Aby zwiększyć swobodę twórczą, aparat α7R V umożliwia dokładne i elastyczne sterowanie zewnętrzną lampą błyskową, a w trudnych warunkach oświetlenia wydajnie kompensuje migotanie sztucznych źródeł światłaxvi na fotografiach i filmach.
Aparat ma również inne funkcje ułatwiające fotografowanie. Należą do nich:
- Możliwość bezstratnej kompresji obrazu RAW oraz wyboru rozmiaru i jakości obrazu RAW
- Znacznie rozszerzony zakres bracketingu ostrości i ekspozycji
- Ustawienia „Twórczy wygląd” do fotografowania i filmowania
- Wysokiej jakości obrazy HEIF poddane bardzo efektywnej kompresji
- Szeroki zakres jasności do oglądania na dużym ekranie.
Nagrywanie filmowego obrazu
Aparat α7R V ma do zaoferowania nie tylko nadzwyczajne możliwości robienia zdjęć, ale i zaawansowane narzędzia do filmowania. Najnowszy model Sony nagrywa obraz filmowy 8Ki 24/25p i obraz 4K z oversamplingiem z 6,2K bez łączenia pikseli w grupyxvii. Umożliwia użycie wydajnego kodeka MPEG-H HEVC/H.265, nagrywanie w formacie All-intra, 10-bitowe próbkowanie koloru 4:2:2 i znacznie więcej — wszystko z myślą o wysokiej jakości obrazu i elastyczności w czasie edycji. Ulepszenia w rozpoznawaniu obiektów przekładają się na niespotykaną dotąd niewodność śledzenia w czasie rzeczywistym. Aparat pozwala też kompensować zmiany kąta widzenia podczas ustawiania ostrości, rejestrować metadane do wykorzystania w późniejszej edycji oraz stabilizować obraz za pomocą wbudowanego w korpus, zaawansowanego systemu. Oprócz wbudowanej w korpus stabilizacji Active Modexviii, zwiększającej płynność obrazu nagrywanego podczas chodzenia, można też używać systemu stabilizacji obrazu dostępnego w zgodnych obiektywachxix.
Funkcjonalność i niezawodność
Aparat α7R V wyróżnia się nieprzeciętną niezawodnością w profesjonalnych zastosowaniach fotograficznych i filmowych, a także lekką, kompaktową formą. Ma nowy monitor LCD z 4-osiową regulacjąxx, łączący funkcjonalność standardowego uchylnego monitora z uniwersalnością otwierania na bok. Wyposażenie obejmuje również wizjer elektroniczny o rozdzielczości 9,44 mln pikseli, dwa gniazda na nośniki danych obsługujące karty CFexpress typu A i SDXC, nowy system menu z funkcjami dotykowymi oraz szereg dostosowywanych funkcji.
Dzięki zmodernizowanym funkcjom łączności aparat α7R V pozwala zoptymalizować pracę w zastosowaniach profesjonalnych. Do szybkiego przesyłania danych można używać sieci Wi-Fi (802.11ac) z technologią MIMO 2×2xxi lub portu USB-C® zapewniającego przewodową łączność SuperSpeed USB 10 Gb/s. Zastosowania łącza USB nie ograniczają się jednak do zdalnego sterowania zdjęciami i szybkiego przesyłania plików ze zdjęciami i filmami — zgodność ze standardami UVC/UAC umożliwia streaming obrazu w rozdzielczości do 4K (QFHD) wraz z dźwiękiem.
Zgodnie z oczekiwaniami użytkowników profesjonalnych ulepszono system rozpraszania ciepła, dzięki czemu aparat α7R V umożliwia nieprzerwane filmowanie przez dłuższy czasxxii. Zmodernizowana konstrukcja odporna na pył i wilgoćxxiii, wytrzymała obudowa ze stopu magnezu oraz inne ulepszenia zwiększają niezawodność w trudnych warunkach pracy.
Profesjonalny produkt stworzony z myślą o zrównoważonym rozwoju
Nowy produkt mniej oddziałuje na środowisko na wszystkich etapach cyklu życia, od opracowania poprzez łańcuch dostaw i wytwarzanie aż po pakowanie. Firma Sony pragnie inspirować swoich klientów maksymalnie efektywnym wykorzystaniem energii i surowców. W korpusie aparatu użyto więc elementy z tworzywa sztucznego z recyklingu o nazwie SORPLAS™xxiv, a produkcja odbywa się w zakładzie wykorzystującym energię odnawialną.
Firma Sony stara się stosować materiały opakowaniowe bez tworzyw sztucznychxxv, zapewniające odpowiednią ochronę przed wstrząsami i uderzeniami. Torby na produkt powstają z włóknin pochodzenia roślinnegoxxvi. Pomaga to ograniczyć wpływ na środowisko.
Dostępność
Nowy aparat α7R V będzie można nabyć od listopada 2022 r. u autoryzowanych dealerów Sony.
Dalsze informacje o aparacie α7R V podano tutaj.
Artykuły, filmy i nowe materiały z najnowszych aparatów, kamer i innych produktów Sony można też znaleźć tutaj. Ten europejski portal fotograficzny Sony ma 22 wersje językowe i zawiera informacje o produktach i konkursach oraz aktualne listy krajowych wydarzeń związanych z produktami Sony.
###
i) Podczas nagrywania filmu w formacie XAVC HS 8K niedostępny jest tryb nagrywania w zwolnionym lub przyspieszonym tempie. Parametr [APS-C S35 Fotograf.] przyjmuje wymuszone ustawienie [Wył.]. Kąt widzenia stanowi około 1,2×.
ii) Norma Camera & Imaging Products Association. Tylko pochylenie/odchylenie. FE 50 mm F1.2 GM. Redukcja szumów przy długich czasach ekspozycji: wyłączona.
iii) Nie gwarantuje się dokładnego rozpoznawania wszystkich podanych obiektów w każdych warunkach. W pewnych warunkach może występować błędne rozpoznawanie obiektów innego rodzaju niż wskazane.
iv) Nie gwarantuje się dokładnego rozpoznawania wszystkich podanych obiektów w każdych warunkach. Dostępne są następujące ustawienia obiektów: Człowiek, Zwierzę/Ptak, Zwierzę, Ptak, Owad, Samochód/Pociąg i Samolot. W pewnych warunkach może występować błędne rozpoznawanie obiektów innego rodzaju niż wskazane.
v) Opcja [Śledzenie] w menu. Z wykorzystaniem zaawansowanej sztucznej inteligencji, w tym samouczenia się maszyn.
vi) Do 8 kl./s ze śledzeniem ostrości i ekspozycji w trybie zdjęć z podglądem na żywo. Maksymalna szybkość zdjęć seryjnych zależy od ustawień aparatu.
vii) W przypadku fotografowania szybko poruszających się obiektów, panoramowania aparatem lub szybkiego przemieszczania aparatu w inny sposób mogą wystąpić zniekształcenia obrazu.
viii) Do 7 kl./s w trybie zdjęć seryjnych „Hi+”. Maksymalna szybkość zdjęć seryjnych zależy od ustawień aparatu.
ix) W przypadku użycia karty pamięci CFexpress typu A Sony CEA-G160T. Tryb zdjęć seryjnych Hi+. Rzeczywista liczba zdjęć zależy od warunków fotografowania.
x) Z wyjątkiem obiektywów E PZ 16–50 mm F3.5–5.6 OSS i E 18–200 mm F3.5–6.3 OSS LE oraz wszystkich obiektywów z mocowaniem typu A. Funkcja Full-time DMF nie działa podczas zdjęć seryjnych w trybie AF-C lub AF-A (z wyjątkiem Lo) oraz gdy w trybie AF-C używany jest obiektyw SEL70200GM.
xi) Nie są obsługiwane obiektywy z mocowaniem typu A.
xii) Podczas fotografowania zakres ISO można rozszerzyć do 50–80 i 40 000–102 400.
xiii) Warunki testowe Sony. Dotyczy fotografii.
xiv) Stan z chwili zapowiedzi produktu w październiku 2022 r. Dotyczy modeli α1 i α7R V.
xv) Obraz powstały z połączenia 4 zdjęć zawiera około 60,2 miliona pikseli (9504 × 6336), a z 16 zdjęć — około 240,8 miliona pikseli (19 008 × 12 672).
xvi) Wykrywane jest tylko migotanie o częstotliwości 100 i 120 Hz. Szybkość zdjęć seryjnych może ulec zmniejszeniu. Pokrycie polami opartymi na wykrywaniu fazy ma ograniczony zasięg. Fotografowanie z funkcją Anti-flicker nie jest możliwe w trybie cichych zdjęć, trybie ekspozycji B i podczas nagrywania filmu.
xvii) Podczas zdjęć w formacie Super 35mm 30p lub 24p/25p.
xviii) W trybie Active Mode zachodzi nieznaczne przycinanie obrazu. Tryb Active Mode nie działa, gdy nagrywanie odbywa się w formacie XAVC HS 8K lub z szybkością 120 (100) kl./s.
xix) Informacje na temat zgodności obiektywów podano na stronie pomocy technicznej Sony: https://www.sony.net/dics/7rm5-s/ Pewne obiektywy mogą wymagać aktualizacji oprogramowania. Efektywność kompensacji zależy od używanego obiektywu.
xx) Zakres ruchów monitora może ulegać ograniczeniu przez przewody podłączone do złączy aparatu.
xxi) Łącze Wi-Fi® obsługuje pasma 2,4 GHz i 5 GHz. W pewnych krajach i regionach mogą obowiązywać ograniczenia w wykorzystaniu pasma 5 GHz.
xxii) Wewnętrzne testy Sony. Funkcja [Temp. auto. wyłącz.] ustawiona na [Wysoka].
xxiii) Nie gwarantuje się stuprocentowej odporności na pył i wilgoć.
xxiv) Okresowo produkcja może się odbywać bez użycia tworzywa SORPLAS™ w pewnych elementach.
xxv) Z wyjątkiem tworzyw stosowanych w powłokach i klejach.
xxvi) Z wyjątkiem tworzyw stosowanych w powłokach i klejach. W pewnych okresach produkcja może odbywać się bez użycia naturalnych włóknin.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Zieew...
PDamian nie śpimy, same się komentarze nie potrolują:)
Mega sprzęcik, bałem się że bardziej zepsują tą premierę:)
Bardzo zepsuli TĄ premierą sen PDamianowi. :)
Moja krytyka przynosi efekty.
Poprawili wyświetlacze i wizjery.
Żeby tylko tego inżyniera od gibanego wyświetlacza nie zamknęli w komórce
jak będą opracowywać nowe aparaty aps-c.
Dzieki ci o wszechmocny! Co też by biedne Sony zrobiło bez twojej konstruktywnej krytyki;)
Jedną z cech każdego towaru jest jego cena - o której tu nie wspomniano.
Chyba bali się straszyć przed hellowenem?!
Podobno około 21500 za body
Aparat bardzo fajny ale jego cena jest raczej zaporowa. Sam o nim myslalem ale cena mnie skutecznie odstraszyla. Raczej bede szukal dobrej okazji na mk4.
To teraz wszyscy wiecie jaki EKRAN będzie w Sony a7 V :D
...fajnie, ale za dwa lata, więc co z tego. Równie dobrze wtedy możemy być już po nuklearnej zimie, albo z gospodarką jak w Wenezueli.
Cena za body 21.500? Toż OM oszalało z tą wysoką ceną za OM-5! Stabilizacja deklarowana na 8 EV, a zmierzona to 3 i 2/3? Mniej niż w E-M1 mark I ?
To sobie 'pożartowaliśmy', choć słaba stabilizacja w A7m3 jest jedyną rzeczą, której mi w tym aparaciku doskwiera, bo reszta jest OK i z przyjemnością uwieczniam nim rzeczy mało ważne i zupełnie nieważne.
Cena jest ok ; Przecież ten sprzęt jest robiony dla pracowników Sony i ich rodzin ; Można ? ;
JarekB - matrycę pełnoklatkową znacznie trudniej stabilizować niż tę z m43. Mam A7RIV i A7II i skuteczność stabilizacji mają podobną, gdzieś w okolicach 2,5-3 EV (pewnie mi się łapy bardziej trzęsą niż Arkowi). Za to ta w EM5 mk III jest na poziomie 4-5 EV (udaje mi się na 12mm (eq. 24mm) utrzymywać aparat w 2s ekspozycjach.
Samo A7RV - no fajne, kilka usprawnień, ale w sumie to nic nowego w stosunku do RIV. Ktoś pisał o klockowatości, powiem tak: może i to wygląda klockowato, ale trzyma się świetnie, przynajmniej mnie ;)
Fajny sprzęt. Może za 10lat stosunek ceny do korzyści za używkę będzie już akceptowalny? Po tym jak otrzymałem swoje fotki w profesjonalnym albumie A4 na błyszczącym papierze, wyzdrowiałem z porzucania A65. Efekt wgniata w fotel. I chociaż to droga zabawa to nawet gdybym co roku zamawiał 2 takie albumy po 100stron, to wyjdzie taniej niż nowa puszka ze szklarnią.
"funkcja Full-time DMF (stale działająca bezpośrednia ręczna regulacja ostrości)"...? Kupiłem ostatnio Voiglantera Bessę RF sprzed wojny i też to ma!
Mam nadzieję, że to po prostu nieprecyzyjne sformułowanie, bo nie wyobrażam sobie, że możnaby się chwalić w ten sposób możliwością ręcznego ostrzenia :D
Jeżeli Bessa miała AF, to jest tak samo ;)
Liczba przypisów robi wrażenie.
Będzie to niewątpliwie hit... kiler jak a99 II (ostatnia lustrzanka tegoż producenta).
@dzemski
„ ale w sumie to nic nowego w stosunku do RIV. Ktoś pisał o klockowatości”
Tak, wspólne elementy A7RM4 i 5 to akumulator, bagnet i matryca… reszta jest zmieniona. Znacznie.
Ktoś chyba nigdy nie miał klocków. :D
Ciekawe czy ta firma wypuści w końcu korpus który będzie róznił się wyglądem... od wszystkich poprzednich z serii A7. Liczba modeli liczy się już w dziesiątkach a oni tłuką wszystkie na jedno kopyto z każdym kolejnym pogłębiając jedynie rękojeść i jakieś drobne konfiguracje przycisków. Jakoś Canon ma na tyle finezji żeby każdy model był zaprojektowany w sposób unikalny. To niby tylko detal ale w praktyce bardzo ważny jeśli chodzi o estetykę sprzętu.
16 modeli od 2013.
druid, to już takie narzekanie, dla narzekania... widać Canon wciąż szuka, coś, co Sony znalazło.
ps. nie używam Sony, od czasu A100 (nomen omen dobrego sprzętu jak na tamte czasy) :P
Sony: 16 modeli FF w 9 lat = 1,75 rocznie
Canon: 5 modeli w 4 lata = 1,25 rocznie
;)
PS Pominąłem model Ra, więc 1,5 rocznie ;)