Sony ZV-E1
Sony ZV-E1 to najnowszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec tego producenta. Łączy w sobie 12-megapikselowy sensor z modelu A7S III z kompaktową obudową i zaawansowanymi funkcjami przeznaczonymi dla vlogerów.
INFORMACJA PRASOWA
Sony wprowadza nowy, pełnoklatkowy aparat ZV-E1 — niezrównane narzędzie dla wideoblogerów
Firma Sony wprowadza na rynek nowy aparat z pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu i wymiennymi obiektywami ZV-E1, przeznaczony dla autorów wideoblogów, którzy pragną tworzyć lepsze materiały. Ten nowy, zaawansowany technologicznie model plasuje się na szczycie gamy aparatów Sony do vlogowania. Współpracuje z wymiennymi obiektywami Sony z mocowaniem typu Ei, odznacza się wysoką czułością i umożliwia nagrywanie filmowego obrazu z bogatymi przejściami tonalnymi i niskim poziomem szumu. Najmniejsze na świecie wymiary i wagaii oznaczają wyjątkową mobilność, co w połączeniu z wyrafinowanymi możliwościami zapewnia maksymalną uniwersalność i twórczą swobodę.
Najważniejsze cechy aparatu ZV-E1:
- Najmniejszy i najlżejszy na świecieii pełnoklatkowy aparat do vlogowania z wymiennymi obiektywami
- Wykonany w technologii BSI, pełnoklatkowy przetwornik obrazu CMOS Exmor R™ o dużej czułości i przekraczającym 15 stopni zakresie dynamiki tonalnej
- System mocowania Sony E-mount
- Procesor obrazu BIONZ XR™
- Oparta na sztucznej inteligencji automatyka ostrości z systemem rozpoznawania w czasie rzeczywistymiii i systematyczne śledzenie w czasie rzeczywistymiv
- 4K 60p z możliwością rozszerzenia do 4K 120pv
- Ustawienie „Vlog filmowy”vi obejmujące technologię S-Cinetone
- Wbudowany w korpus 5-osiowy, optyczny stabilizator obrazu i dynamiczny, aktywny tryb stabilizacjiv
- Automatyczne kadrowanie oparte na sztucznej inteligencjivii i stabilizator kadrowaniaviii
- S-Gamut3.Cine/S-Log3 i S-Gamut3/S-Log3
- Kompensacja zmian kąta widzenia podczas regulacji ostrościviii
- Ustawienie „Prezentacja produktu”ix i włączana jednym naciśnięciem funkcja rozmywania tła (przełącznik bokeh)
- Inteligentny mikrofon z trzema kapsułami i zmienną charakterystyką kierunkową
- Łatwy podgląd obrazu na otwieranym na bok, dotykowym ekranie LCD z regulacją kąta nachylenia
- Łatwe podłączanie smartfona i stabilna łączność
- Zaprojektowany z myślą o zrównoważonym rozwoju
— ZV-E1 jest pomyślany jako niezrównane narzędzie dla autorów wideoblogów pragnących tworzyć lepsze materiały — mówi Yann Salmon-Legagneur, dyrektor ds. marketingu produktu w dziale Digital Imaging Sony Europe. — To niesamowity aparat do vlogowania, który dzięki technologii sztucznej inteligencji pomaga dostarczać treści na najwyższym poziomie.
Pełne ekspresji obrazy z wyeksponowanym głównym obiektem
ZV-E1 to aparat zaprojektowany specjalnie do tworzenia wideoblogów. Jego pełnoklatkowy, wykonany w technologii BSI przetwornik obrazu CMOS Exmor R™ o efektywnej rozdzielczości około 12,1 megapiksela odznacza się wysoką czułością i niskim poziomem szumów, a ponadto pozwala nadać piękny wygląd nieostrym fragmentom obrazu.
W porównaniu z poprzednim modelem nawet 8-krotniex wzrosła wydajność procesora obrazu BIONZ XR™. Rezultat to lepsze działanie przy wysokiej czułości i w słabym świetle, wierne kolory i płynna gradacja. Duże ilości danych z przetwornika obrazu są przetwarzane w czasie rzeczywistym nawet podczas nagrywania obrazu w formacie 4K (QFHD: 3840 × 2160) 120pxi. Procesor BIONZ XR ma również duże znaczenie dla szybszego i dokładniejszego działania systemu AF.
Aparat pozwala rejestrować materiał filmowy o rozdzielczości 4K (QFHD) w 10-bitowym formacie 4:2:2, z indywidualnym odczytem wszystkich pikseli matrycy. Użytkownik może więc wykorzystać twórcze możliwości pełnoklatkowego przetwornika i nagrywać filmy w wysokiej rozdzielczości 4K bez efektu mory i postrzępionych krawędzi obiektów.
Standardowo obsługiwanym formatem zapisu jest 4K 60p. Użytkownicy serwisu Creators’ Cloud mogą dodać obsługę formatu 4K 120p i tworzyć bardzo płynne ujęcia w nawet 5-krotnie zwolnionym tempiexii. Nagrywanie w zwolnionym lub przyspieszonym tempie w trybie S&Qxiii, w formacie XAVC S-I 60p z maksymalną przepływnością 600 Mb/s (4:2:2, 10 bitów, H.264, All-I)xiv, pozwala uzyskać wyjątkową jakość obrazu. Po dodaniu odpowiedniego rozszerzenia format XAVC S umożliwi rejestrację obrazu z szybkością 240 kl./sxv w celu pokazania dynamicznego sportu i szybkich akcji na ujęciach o rozdzielczości Full HD w nawet 10-krotnie zwolnionym tempie.
Ponad 15-stopniowy zakres dynamiki tonalnejxvi pozwala rejestrować naturalnie wyglądający obraz w różnych warunkach oświetlenia, bez utraty detali w cieniach i światłach. Standardowy zakres czułości ISO aparatu wynosi od 80 do 102 400. Podczas fotografowania można go rozszerzyć do 40–409 600, a w przypadku filmowania do 80–409 600.
Narzędzie do urzeczywistniania filmowych aspiracji
Intuicyjny w użyciu tryb „Vlog filmowy”xvii umożliwia nagrywanie ujęć, które mogłyby pochodzić z filmu fabularnego. Dostępne w tym trybie ustawienia „Wygląd” i „Nastrój”xviii pozwalają nadać vlogowi wygląd produkcji filmowej i dostosować jego klimat do sceny i własnego zamysłu twórczego. Ustawienia z grupy „Wygląd”xix zapewniają naturalne tony ze środka skali, łagodne kolory i atrakcyjne światła niezbędne do uzyskania filmowego wyglądu i wzbogacenia odcieni karnacji. Ustawienia „Nastrój”xx służą do wzmacniania określonych kolorów, a „Szybkość przejścia AF”xxi pozwala wybrać szybkość przenoszenia ostrości z obiektu na obiekt. Do stworzenia kinowego klimatu przyczynia się dodatkowo odtwarzanie w tempie 24 kl./sxxii i użycie panoramicznych proporcji Cinemascope (2,35:1)xxiii z czarnymi pasami u góry i u dołu obrazu.
Produkcję materiału o filmowym wyglądzie ułatwia również technologia S-Cinetone. Pochodzi ona z kamer Sony Cinema Line i zapewnia naturalne tony ze środka skali, niezbędne do uzyskania zdrowego wyglądu skóry.
Nadanie określonego klimatu zdjęciom i filmom rejestrowanym przez aparat umożliwiają nowe ustawienia „Twórczy wygląd”. Fabrycznie zaprogramowanych jest 10 takich ustawień. Można ich używać bez korekt lub dostosowywać do własnej wizji. Nowością jest funkcja „Mój styl zdjęcia”xxiv do zdjęć w trybie „Inteligentna automatyka” lub „Wybór sceny”. Ikony na ekranie dotykowym pozwalają w prosty sposób wybierać ustawienia nieostrości tła, jasności, kolorystyki i „Twórczego wyglądu”.
Zawsze zachwycające obrazy dzięki wiodącej technologii i sztucznej inteligencji
Aparat jest wyposażony w system AF z funkcją rozpoznawania w czasie rzeczywistym. Oparty na sztucznej inteligencji (SI), innowacyjny procesor dokładnie rozpoznaje ruch z użyciem danych o kształtach obiektu. Technologia szacowania postawy człowieka wykorzystuje wyuczone kształty i postawy ludzi do precyzyjnej identyfikacji nie tylko oczu, ale też pozycji ciała i głowy. Pozwala to nastawić i śledzić ostrość, gdy obiekt jest odwrócony od aparatu. Procesor SI rozróżnia nawet osoby w różnych pozach, a ulepszenia w rozpoznawaniu poszczególnych twarzy zwiększają niezawodność śledzenia w trudnych warunkach: gdy twarz jest przekrzywiona, znajduje się w cieniu lub jest filmowana pod światło. Oprócz ludzi i zwierzątxxv rozpoznawane są także ptakixxvi, owady, samochody, pociągi i samolotyxxvii, co zapewnia jeszcze większą uniwersalność i niezawodność podczas fotografowania i filmowania.
Aparat ZV-E1 jest wyposażony w funkcję śledzenia w czasie rzeczywistym z użyciem sztucznej inteligencjiiv, pozwalającą użytkownikowi skupić się na kadrowaniu i kompozycji ujęcia. Aby włączyć tę funkcję, wystarczy wskazać żądany obiekt i do połowy wcisnąć spust migawki. Wyposażenie nowego modelu obejmuje system Fast Hybrid AF do szybkiego ustawiania i dokładnego śledzenia ostrości oraz szczegółowe ustawienia dostosowujące działanie systemu AF.
Kolejnym ważnym elementem, który pomaga wykorzystać potencjał pełnoklatkowego aparatu ZV-E1, jest kompaktowy, precyzyjny moduł stabilizatora obrazu z czujnikami żyroskopowymi i zoptymalizowanymi algorytmami. Wykrywa on i skutecznie koryguje drgania aparatu w pięciu kierunkachxxviii, przez co pozwala wydłużyć czas otwarcia migawki nawet o 5,0 stopnixxix. W rezultacie obraz staje się stabilniejszy, nawet jeśli używany obiektyw z mocowaniem typu E nie ma własnego systemu stabilizacji.
Nowy „Dynamiczny tryb aktywny”xxx stabilizuje obraz o 30% bardziej efektywnie niż tryb „Active Mode”xxxi w poprzednich modelach. Dzięki temu jeszcze łatwiej jest nagrać płynny, stabilny obraz podczas chodzenia, a w rezultacie nadać vlogowi wyrazistość i dynamikę.
Aparat ZV-E1 ma również funkcję automatycznego kadrowania filmówxxxii, która doskonale sprawdzi się podczas nagrywania wywiadu, występu muzycznego, bloga kulinarnego i wielu innych scen. Ta niezwykła funkcja rozpoznaje obiekty z użyciem sztucznej inteligencji, a następnie automatycznie steruje kompozycją ujęcia filmowego w taki sposób, aby główny obiekt zajmował najważniejsze miejsce w kadrze. Dzięki temu aparat zdaje się podążać za obiektem, chociaż w rzeczywistości pozostaje nieruchomy, co bardzo ułatwia pracę w pojedynkę. Żądany obiekt można wskazać na dotykowym ekranie aparatu lub w aplikacji Creators’ App w smartfonie.
Funkcja kompensacji zmian kąta widzenia podczas regulacji ostrościxxxiii zapewnia niezmienny kąt widzenia i umożliwia stosowanie płynnych, dynamicznych przejść ostrości. Dzięki funkcji rozpoznawania wielu twarzyxxxiv aparat sam steruje efektem bokeh i ustawia ostrość na ujęciach grupowych, w tym autoportretach. Pozwala to uniknąć sytuacji, w której ostre są tylko twarze osób w pierwszym rzędzie, a pozostałe ulegają rozmyciu.
Funkcja stabilizatora kadrowaniaxxxiv umożliwia utrzymywanie stałej pozycji obiektu w kadrze. Dzięki połączeniu zaawansowanej, opartej na sztucznej inteligencji technologii rozpoznawania obiektów ze stabilizacją obrazu w dynamicznym trybie aktywnym obiekt pozostaje stabilny nawet podczas zdjęć z ręki. Zapewnia to płynność filmu, gdy operator obchodzi filmowany obiekt lub za nim podąża.
Aby zapewnić naturalne, przyjemne dla oka odwzorowanie karnacji na autoportretach i vlogu, aparat ZV-E1 stosuje niezależną optymalizację kolorystyki skóry na fotografiach i na filmach. Dostępna jest też funkcja „Przełącznik bokeh”, pozwalająca poprawić wygląd tła jednym naciśnięciem przyciskuxxxv. Podczas filmowania można zastosować efekt „Gładka skóra”xxxvi.
W nowym aparacie ZV-E1 nie mogło zabraknąć trybu „Prezentacja produktu”xxxvii, w którym ostrość płynnie przechodzi z twarzy autora recenzji na produkt umieszczony przed obiektywem i z powrotem.
Łatwa, bezproblemowa regulacja zoomu
Dzięki aparatowi ZV-E1 regulacja zoomuxxxviii może być środkiem twórczej ekspresji. Dźwignia zoomu u góry uchwytu pozwala ustawiać ogniskową w obiektywach z elektryczną regulacją zoomu oraz używać funkcji „Wyraźny zoom obrazu” (Clear Image Zoom) podczas pracy z obiektywami stałoogniskowymi i bez elektrycznej regulacji zoomu. Pomaga to zrealizować wiele projektów z użyciem mniejszej liczby obiektywów.
Użycie zoomu cyfrowego lub funkcji „Wyraźny zoom obrazu” nie zmienia ustawień rozpoznawania przez system AF w czasie rzeczywistym, śledzenia w czasie rzeczywistym i obszaru ostrości, zachowana jest więc maksymalna szybkość i dokładność pracy systemu AF opartego na wykrywaniu fazy.
Utrwalanie niezapomnianych chwil i sytuacji dzięki kontroli nad biegiem czasu
Aparat pozwala tworzyć animacje poklatkowe, w oryginalny, ekspresywny sposób ukazujące powolny ruch chmur, osób i innych obiektów. Animacje te są generowane w samym aparacie. Interwał między obrazamixxxix może wynosić od 1 do 60 sekund, łatwo jest więc przekształcić wolną akcję w przyjemną w oglądaniu animację poklatkową.
Zaawansowane funkcje audio do zwiększania atrakcyjności vloga
Aparat ZV-E1 jest wyposażony w zaawansowany mikrofon z trzema kapsułami. Umożliwia on wybór charakterystyki kierunkowej i przechwytywanie czystego dźwięku w plenerze, gdzie problemem może być wiatr i hałas z zewnątrz. Dostarczana w zestawie osłona przeciwwiatrowa pomaga znacznie osłabić odgłosy wiatru. Do wyboru są cztery ustawienia charakterystyki kierunkowej: Automatycznexl, Przódxli, Wszystkie kierunkixlii i Tyłxliii. Aparat automatycznie dostosowuje kierunek przechwytywania do rozpoznawanych twarzy, ułatwiając dokonywanie optymalnych nagrań.
Aparat jest również wyposażony w stopkę MI (Multi Interface) z cyfrowym łączem audio, a także w gniazda mikrofonowe i słuchawkowe.
Zaawansowane możliwości edycji ułatwiające oddanie zamysłu twórcy
Aparat ZV-E1 obsługuje zaawansowane tryby nagrywania. Szybki odczyt i przetwarzanie dużych ilości danych z pełnoklatkowego przetwornika obrazu pozwalają na rejestrację obrazu 4K z indywidualnym odczytem wszystkich pikseli matrycy oraz na stosowanie formatów zapisu, które znacznie poprawiają jakość obrazu i zwiększają elastyczność i wydajność pracy na etapie postprodukcji.
Aparat ZV-E1 umożliwia wewnętrzny zapis obrazu w formacie 4:2:2 10 bitów z kompresją Long GOP lub wewnątrzklatkową (All Intra)xliv. Pozwala też nagrywać w formacie XAVC HSxlv z użyciem kodeka MPEG-H HEVC/H.265 — dwukrotnie wydajniejszego od standardowych rozwiązań.
Dostępna jest również funkcja „Elastyczne ISO”, pracująca w trybie automatycznym lub trybie z ręcznie wybranym ustawieniem ISO z zakresu od 640 do 102 400 (160–409 600 w rozszerzonym trybie ISO). Użytkownik może również przypisywać własne tabele LUT do profili obrazu, aby nadawać obrazom niestandardowe wyglądy, inne niż uzyskiwane dzięki wstępnie zaprogramowanym trybom Log.
Stworzony do bezproblemowego vlogowania
Aparat ZV-E1 został zaprojektowany z myślą o łatwości użycia. Podgląd obrazu i dotykową obsługę umożliwia otwierany na bok ekran LCD z regulacją nachylenia. Rozmieszczenie elementów sterujących i właściwości uchwytu zoptymalizowano specjalnie do vlogowania.
Funkcje zapewniające wygodę i niezawodność w czasie zdjęć
Aby umożliwić długotrwałe nagrywanie, nowy aparat do wideoblogów został przystosowany do nieprzerwanego zasilania — z akumulatora Sony Z o dużej pojemności lub przez łącze USB PD (Power Delivery) zgodne z funkcją szybkiego ładowaniaxlvi. Nowo zaprojektowane podzespoły — procesor obrazu, przetwornik obrazu i układy współpracujące — zapewniają optymalne wykorzystanie energii w każdych warunkach.
Małe wymiary, lekkość i wyjątkowa poręczność
ZV-E1 to najmniejszy i najlżejszy na świecie aparat do wideoblogów wyposażony w pełnoklatkowy przetwornik obrazu CMOS i system wymiennych obiektywówxlvii. Jego wyjątkowa mobilność otwiera przed autorami wideoblogów nowe możliwości twórczej ekspresji.
Konstruktorzy aparatu zadbali o jego odporność na pył i wilgoćxlviii oraz o możliwość obsługi jedną ręką przy użyciu uchwytu do zdjęć z bezprzewodowym pilotem GP-VPT2BTxlix.
Platforma Creators’ Cloud i łatwe podłączanie smartfona
Aby umożliwić twórcom wzajemne kontakty i dzielenie się materiałami, firma Sony uruchomiła nową platformę Creators’ Cloudl i ułatwiła łączenie aparatu ze smartfonem. Przesyłanie ujęć do smartfona można przyspieszyć, używając znaczników ujęciali. Pozwalają one wybierać ze źródłowego materiału fragmenty o długości 15, 30 lub 60 sekundlii do publikacji w mediach społecznościowych.
Wprowadzona przez firmę Sony aplikacja Creators’ App umożliwia obsługę aparatu ZV-E1 za pomocą smartfona oraz przesyłanie zdjęć i filmów z aparatu do smartfona. Aplikacja pozwala również używać smartfona do sprawdzania stanu akumulatora i nośnika danych w aparacie oraz edytować nazwę aparatu i datę. Creators’ App to również wygodne narzędzie do aktualizowania oprogramowania aparatu.
Dogłębna edycja
Aparat ZV-E1 zapisuje metadane dotyczące stabilizacji obrazu i obrotu korpusu. Dane te mogą przydać się podczas edycji w bezpłatnym programie komputerowym Catalyst Browse, płatnym Catalyst Prepareliii lub module rozszerzającymliv, ponieważ pozwalają szybko i dokładnie ustabilizować montowany film. Podczas edycji można także skompensować zmiany kąta widzenia obiektywu.
Wysoka jakość streamingu na żywo
Kiedy aparat ZV-E1 jest podłączony do portu USB komputera lub smartfonalv, może pełnić funkcję kamery internetowej 4K (2160p) do streamingu w najwyższym standardzie i nadać nową jakość spotkaniom online, wydarzeniom na żywo, a nawet prostym rozmowom z rodziną i znajomymi.
Zaprojektowany z myślą o zrównoważonym rozwoju
W uzupełnieniu podejmowanych przez firmę Sony działań na rzecz zrównoważonej przyszłości, w tym globalnej inicjatywy „Road to Zero” czy planu całkowitego przejścia na energię z odnawialnych źródeł do 2030 r., aparat ZV-E1 został zaprojektowany ze szczególnym uwzględnieniem kwestii zrównoważonego rozwoju.
Włóknalvi osłony przeciwwiatrowej aparatu powstają z ponownie przetworzonych butelek PETlvii. Pozwala to firmie Sony ograniczać własny wpływ na środowisko bez pogorszenia funkcjonalności.
Na zakończenie warto wspomnieć, że przyjazne dla środowiska i zdatne do recyklingu jest także opakowanie aparatu ZV-E1. Zawiera ono materiał Sony „Original Blend Material”, powstający z bambusa, trzciny cukrowej i makulatury — bez dodatku tworzyw sztucznych. Torby na produkt wytwarzane są z włóknin pochodzenia roślinnegolviii, co dodatkowo ogranicza wpływ firmy Sony na środowisko naturalne.
W aparacie ZV-E1 pojawiły się nowe ułatwienia dostępu, które na różne sposoby pomagają w obsłudze. Należy do nich funkcja czytnika ekranu, przeznaczona dla osób niedowidzącychlix. Dzięki ułatwieniom dostępu aparat ZV-E1 umożliwia rejestrację i odtwarzanie zdjęć i filmów jeszcze szerszemu gronu użytkowników.
Dostępność
Nowy aparat ZV-E1 będzie można nabyć u autoryzowanych dealerów Sony od kwietnia 2023 r.
Szczegółowe informacje o produkcie znajdują się pod adresem: https://www.sony.pl/electronics/aparaty-z-wymiennymi-obiektywami/zv-e1
Filmową prezentację nowego aparatu ZV-E1 można obejrzeć pod poniższym linkiem:
Artykuły, filmy i nowe materiały z najnowszych aparatów, kamer i innych produktów Sony można też znaleźć tutaj. Ten europejski portal fotograficzny Sony ma 22 wersje językowe i zawiera informacje o produktach i konkursach oraz aktualne listy krajowych wydarzeń związanych z produktami Sony.
i) Możliwość użycia ze wszystkimi obiektywami z mocowaniem typu E — również z serii G Master, wyróżniającej się wyjątkową rozdzielczością i efektem bokeh.
ii) Stan z chwili zapowiedzi produktu w marcu 2023 r., wśród aparatów cyfrowych z wymiennymi obiektywami, pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu i systemem optycznej stabilizacji obrazu w korpusie, badanie Sony.
iii) Nie gwarantuje się dokładnego rozpoznawania wszystkich podanych obiektów w każdych warunkach. Dostępne są następujące ustawienia obiektów: Człowiek, Zwierzę/Ptak, Zwierzę, Ptak, Owad, Samochód/Pociąg i Samolot. W pewnych warunkach może występować błędne rozpoznawanie obiektów innego rodzaju niż wskazane.
iv) Opcja [Śledzenie] w menu. Wykorzystywana jest zaawansowana sztuczna inteligencja, w tym samouczenie się maszyn.
v) Wymagane jest pobranie i zainstalowanie w aparacie bezpłatnej licencji dostępnej na stronie internetowej Sony z aktualizacjami. Dostępność zależy od kraju lub regionu. Wydanie nastąpi nie wcześniej niż w czerwcu 2023 r. Szczegółowe informacje podano pod adresem: https://creatorscloud.sony.net/cameraupgrade/4k120p/
QFHD (3840 × 2160). Przycinanie obrazu o około 10%.
vi) Możliwość wyboru w trybach Film i S&Q. Niedostępne, jeśli w trybie S&Q wybrany jest format nagrywania XAVC S-I 4K.
vii) Tylko podczas filmowania. Kadrowanie odbywa się poprzez przycięcie obrazu 4K i zmniejsza kąt widzenia.
viii) Dotyczy tylko obiektywów obsługujących kompensację zmian kąta widzenia podczas regulacji ostrości. Kąt widzenia i jakość obrazu mogą się nieznacznie zmieniać. Nie gwarantuje się pełnej kompensacji we wszystkich obiektywach. Funkcja ta nie działa przy wyłączonej funkcji kompensacji dystorsji, gdy używany jest tryb S&Q lub gdy format zapisu jest ustawiony na RAW lub dowolny inny format obejmujący RAW. http://support.d-imaging.sony.co.jp/support/ilc/breathing/en/
ix) Opcja [Rozpoz. ob. w AF] (Rozpoznawanie obiektu w AF) przyjmuje wymuszone ustawienie [Wył.], a opcja [Obszar ostrości] jest ustawiona na [Strefa].
x) W porównaniu z procesorem obrazu BIONZ X w aparacie ZV-E10. Testy Sony.
xi) Wymagane jest pobranie i zainstalowanie w aparacie bezpłatnej licencji dostępnej na stronie internetowej Sony z aktualizacjami. Dostępność zależy od kraju lub regionu. Wydanie nastąpi nie wcześniej niż w czerwcu 2023 r. Szczegółowe informacje podano pod adresem: https://creatorscloud.sony.net/cameraupgrade/4k120p/
QFHD (3840 × 2160). Przycinanie obrazu o około 10%.
xii) Wymagana jest edycja w postprodukcji i dokonanie nagrania w trybie S&Q.
xiii) W trybie S&Q nie można nagrywać dźwięku.
xiv) Do nagrywania filmów w formacie XAVC S-I wymagana jest karta pamięci klasy V90.
xv) Wymagane jest pobranie i zainstalowanie w aparacie bezpłatnej licencji dostępnej na stronie internetowej Sony z aktualizacjami. Dostępność zależy od kraju lub regionu. Wydanie nastąpi nie wcześniej niż w czerwcu 2023 r. Szczegółowe informacje podano pod adresem: https://creatorscloud.sony.net/cameraupgrade/4k120p/
Efektywna liczba odczytywanych pikseli matrycy wynosi 1420 × 804.
xvi) Filmy z S-Log3, testy Sony.
xvii) Możliwość wyboru w trybach Film i S&Q. Niedostępne, jeśli w trybie S&Q wybrany jest format nagrywania XAVC S-I 4K.
xviii) Ustawienie „Nastrój” jest niedostępne, gdy wybrany zostanie wygląd [Mono].
xix) S-CINETONE, CLEAN, CHIC, FRESH, MONO.
xx) AUTO, GOLD, OCEAN, FOREST.
xxi) Duża, Średnia, Mała.
xxii) Liczby klatek na sekundę są podane w zaokrągleniu do liczb całkowitych. Rzeczywiste klatkaże wynoszą: 24p: 23,98 kl./s, 30p: 29,97 kl./s, 60p: 59,94 kl./s i 120p: 119,88 kl./s.
xxiii) Czarne pasy u góry i u dołu obrazu są elementem nagrywanego obrazu. Obraz między czarnymi pasami ma proporcje Cinemascope, ale zapisywany jest obraz o proporcjach 16:9.
xxiv) Ustawienia są kasowane w momencie przełączenia trybu zdjęć (fotografia, film i S&Q, w tym również po naciśnięciu przycisku REC w trybie fotografowania).
xxv) Kategorie rozpoznawanych oczu zwierząt powiększyły się o pewne zwierzęta pasące się i małe zwierzęta. Nadal rozpoznawane są oczy i głowy psów, kotów i podobnych zwierząt.
xxvi) Nowy tryb „Ptak” pozwala z łatwością ustawiać ostrość na oczy różnych gatunków ptaków. Rozpoznawane są też głowy, kształty i pozy ptaków.
xxvii) Nie gwarantuje się dokładnego rozpoznawania wszystkich podanych obiektów w każdych warunkach. Dostępne są następujące ustawienia obiektów: Człowiek, Zwierzę/Ptak, Zwierzę, Ptak, Owad, Samochód/Pociąg i Samolot. W pewnych warunkach może występować błędne rozpoznawanie obiektów innego rodzaju niż wskazane.
xxviii) Największy wpływ na jakość obrazu mają drgania kątowe (pochylenia i odchylenia), które nasilają się wraz ze wzrostem ogniskowej. Przemieszczenia boczne (X/Y) są najbardziej zauważalne na makrofotografiach, przy dużym powiększeniu. Z kolei drgania obrotowe mogą radykalnie pogorszyć jakość zdjęć nocnych i filmów.
xxix) Norma Camera & Imaging Products Association. Tylko pochylenie/odchylenie. Obiektyw FE 50 mm F1.2 GM. Podczas fotografowania.
xxx) Kąt widzenia w dynamicznym trybie aktywnym jest mniejszy niż w trybie Active Mode. Jeśli dynamiczny tryb aktywny jest włączony podczas nagrywania filmu 4K, nie działa funkcja „Wyraźny zoom obrazu” (Clear Image Zoom).
xxxi) W porównaniu z trybem Active Mode w aparacie α7S III. Wewnętrzne testy Sony.
xxxii) Tylko podczas filmowania. Kadrowanie odbywa się poprzez przycięcie obrazu 4K i zmniejsza kąt widzenia.
xxxiii) Dotyczy tylko obiektywów obsługujących kompensację zmian kąta widzenia podczas regulacji ostrości. Kąt widzenia i jakość obrazu mogą się nieznacznie zmieniać. Nie gwarantuje się pełnej kompensacji we wszystkich obiektywach. Funkcja ta nie działa przy wyłączonej kompensacji dystorsji, gdy używany jest tryb S&Q lub gdy format zapisu jest ustawiony na RAW lub dowolny inny format obejmujący RAW.
http://support.d-imaging.sony.co.jp/support/ilc/breathing/en/
xxxiv) Możliwość użycia w trybach filmu i S&Q przy wybranym trybie inteligentnej automatyki, gdy opcja [Rozpoz. ob. w AF] (Rozpoznawanie obiektu w AF) jest ustawiona na [Człowiek].
xxxv) Naciskając ten przycisk, można szybko rozmyć tło. Funkcja ta ułatwia wytworzenie atrakcyjnie wyglądającego efektu bokeh, który eksponuje główny obiekt i zwiększa głębię obrazu.
xxxvi) Efekt gładkiej skóry pozwala zamaskować niewielkie zmarszczki i przebarwienia oraz zwiększyć wyrazistość obrazu wokół oczu i ust.
xxxvii) Opcja [Rozpoz. ob. w AF] (Rozpoznawanie obiektu w AF) przyjmuje wymuszone ustawienie [Wył.], a opcja [Obszar ostrości] jest ustawiona na [Strefa].
xxxviii) Szybkość zoomu: oba końce dźwigni zoomu (WIDE i TELE) umożliwiają wybór dwóch położeń roboczych. Do każdego z nich można przypisać jedną z ośmiu szybkości zmian ogniskowej. Łatwo jest uzyskać bardzo powolne zmiany ogniskowej. Aparat pozwala też niezależnie wybierać szybkości zoomu dla trybu czuwania i nagrywania.
Zoom krokowy: tej funkcji można używać w trybach „Wyraźny zoom obrazu” (Clear Image Zoom) i zoomu cyfrowego. Posługiwanie się nią umożliwiają nowy przycisk Step Zoom i ikony na ekranie dotykowym. Funkcja ta pozwala na szybkie ustawienie zoomu na 1,0×, 1,5×, 2,0× lub 4,0×. Można ją łączyć z funkcją zoomu optycznego.
Przypisywanie zoomu do przycisku własnego: aparat pozwala przypisać funkcje zwiększania i zmniejszania ogniskowej do przycisków własnych. Dzięki temu oprócz szybkości zmian zoomu dostępnych przy użyciu dźwigni zoomu można też stosować inne szybkości.
Kierunek obrotu pierścienia zoomu: można wybrać, czy obrót pierścienia zoomu w określonym kierunku będzie powodował zwiększanie, czy zmniejszanie ogniskowej (dotyczy tylko zgodnych obiektywów z elektryczną regulacją zoomu). Przy standardowych ustawieniach obrót pierścienia przeciwnie do ruchu wskazówek zegara zmniejsza zoom (ogniskową), a zgodnie z ruchem — zwiększa zoom (ogniskową).
Zdalna regulacja zoomu: zoom można regulować zdalnie, przy użyciu aplikacji Creators’ App lub oferowanego oddzielnie pilota. Aparat pozwala wybrać stałą lub zmienną szybkość regulacji zoomu. Możliwe jest niezależne ustawianie szybkości zmian zdalnie regulowanego zoomu. Użytkownik może z łatwością uzyskać bardzo wolne, płynne zmiany ogniskowej.
xxxix) W przypadku filmowania w jakości 4K maksymalny interwał między obrazami wynosi 6 sekund.
xl) Automatycznie wybierana jest charakterystyka [Przód] lub [Wszystkie kierunki], w zależności od aktualnego stanu rozpoznawania i śledzenia obiektu.
xli) Mikrofon zbiera dźwięk dobiegający z przodu aparatu (z kierunku, w którym zwrócony jest obiektyw).
xlii) Mikrofon zbiera dźwięki dobiegające ze wszystkich stron.
xliii) Mikrofon zbiera dźwięk dobiegający z tyłu aparatu.
xliv) Gdy w menu formatu pliku wybrane jest ustawienie XAVC S-I 4K lub HD.
xlv) Do edycji potrzebny jest program Catalyst Browse™ w wersji 2022.1 lub nowszej lub inny program edycyjny zgodny z formatem XAVC HS.
xlvi) Obsługę ładowania i zasilania przez łącze USB zapewnia tylko port USB Type-C®. Podczas zasilania przez łącze USB w aparacie musi być zainstalowany akumulator. Akumulator w aparacie może się wyładowywać nawet podczas zasilania przez łącze USB — zależy to od używanego źródła zasilania i warunków pracy aparatu.
xlvii) Stan z chwili zapowiedzi produktu w marcu 2023 r., wśród aparatów cyfrowych z wymiennymi obiektywami, pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu i systemem optycznej stabilizacji obrazu w korpusie, badanie Sony.
xlviii) Nie gwarantuje się stuprocentowej odporności na pył i wilgoć.
xlix) Do nabycia oddzielnie.
l) Platforma Sony Creators’ Cloud łączy technologię najnowszych aparatów i kamer Sony ze sztuczną inteligencją w chmurze, ułatwiając wszystkie etapy pracy twórczej, od zdjęć po produkcję.
li) W przypadku użycia więcej niż jednego znacznika ujęcia wybierane i przesyłane są ujęcia wyznaczane przez wszystkie znaczniki ujęć w nagranym fragmencie. Do przesyłania do smartfona potrzebna jest aplikacja Creators’ App.
lii) Czas trwania wyodrębnionych ujęć może być mniejszy od wybranego. Zalety to od umiejscowienia wybranego znacznika ujęcia.
liii) Obsługa w programie Catalyst Browse/Prepare 2020.1 lub nowszym. Metadane stabilizacji obrazu dla programu Catalyst są generowane w przypadku użycia obiektywu Sony z mocowaniem typu E i ustawienia optycznej stabilizacji obrazu w kamerze na [Wył.] lub [Aktywna].
liv) Możliwość użycia tych funkcji zależy od kraju lub regionu. Szczegółowe informacje o dostępności usługi w poszczególnych krajach i regionach podano pod adresem https://support.d-imaging.sony.co.jp/app/cpplugin/
lv) Transmisja strumieniowa przez łącze USB odbywa się w rozdzielczości nie większej niż 3840 × 2160, z szybkością nie większą niż 30 kl./s. System operacyjny komputera lub smartfona musi zapewniać obsługę standardu UVC/UAC. W urządzeniu powinna być zainstalowana najnowsza wersja systemu operacyjnego. Do podłączenia urządzeń z portem USB Type-C można użyć dostępnego w handlu przewodu USB i/lub adaptera złącza. W przypadku połączenia przez łącze USB 2.0 maksymalna rozdzielczość obrazu wynosi HD (720p), a maksymalna liczba klatek na sekundę 30p.
lvi) Tkanina i włoski.
lvii) Okresowo produkcja może się odbywać bez użycia tworzyw z recyklingu.
lviii) Z wyjątkiem tworzyw stosowanych w powłokach i klejach. W pewnych okresach produkcja może odbywać się bez użycia naturalnych włóknin.
lix) Fabrycznie wybrany jest język angielski. Użytkownik może wybrać z menu aparatu jeden z 10 języków.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Chyba mamy oficjalny rekord liczby przypisów :)
Sugerowane polskie ceny:
Body - 13000 zł
Z kitem 28-60 - 14500 zł
Może warto opracować formułę matematycznę określającą ilość przypisów jako funkcję stopnia zaawansowania marketingowego ściemniania w informacji prasowej.?
ZV-E1 to praktycznie A7S3, tylko z AI i jeszcze lepszym śledzeniem i to taniej o 4000 zł :D Tylko micro-HDMI boli.
Nie wiem co myśleć o tym modelu. Pełna klatka video w cenie 13 k startowej, czyli niżej niż A7 IV, które już w międzyczasie potrafiło być na promocjach za 10k, sugeruje że taka realnie-rynkowa cena jaka się za jakiś czas pojawi to będize właśnie ok 10-11k, i w tej cenie - wygląda na super opcje. Miałbym dylemat czy jego czy teoretycznie bardziej zaawansowanego FX30 z apsc, no ale czy faktycznie bardziej zaawansowanego skoro tu jest tyle tych "auto" bajerów z SI, a tam nie? I ogólnia cała ta automatyka wygląda jak coś, co bardzo powinno się przydać dzisiejszym młodym twórcom, przyzwyczajonym do wygody smartfonowej. Więc - o ile sprzęt typowo vlogerski raczej mocno mi zwisa, to ogólnie ta premiera wygląda bardzo dobrze z perspektywy kierunku rozwoju ekosystemu Sony jako takiego.
A wydadzą w końcu jakieś nowe zaawansowane FOTO apsc, czy nie?
Amadi
"Chyba mamy oficjalny rekord liczby przypisów :)"
Kto przeczytał wszystkie?
Za 13tys to będzie może nawet hit. W każdym razie S-ka w zasięgu ręki konsumenta. Fajnie, że nie okroili możliwości filmowych, a już na pewno jest to co trzeba.
Szkoda, że nie ma kita z 20-70/4, byłby idealny zestaw do vlogów
@Amadi
Bardziej pasuje PZ 16-35/4 i taki zestaw będzie pewnie również oferowany w niektórych sklepach.
@Szabla
Zależy od zastosowań. Mojej żonie do nagrywania vlogów z festiwali muzycznych bardziej by się przydało 20-70 ;)
Ale wersja z PZ 16-35 też brzmi interesująco, zwłaszcza, że jest analogowa dźwigienka na do obsługi zooma na body
@Amadi
Plus dźwigienka zooma na uchwycie BT. :)
A w AI jest też "dźwigienka" do PZ?
AI nie potrzebuje dźwigienki ;)
"Najmniejszy i najlżejszy na świecieii pełnoklatkowy aparat do vlogowania z wymiennymi obiektywami"
w ten sam sposób można napiąć o tym że Sony a900 to najmniejszy i najlżejszy aparat z napisem Sony i A900 na rynku. Marketingowy bełkot. Przecież można podać wagę wyrażoną w gramach - 483 gramy z baterią i kartą pamięci (bez nich 399g). Dla porównania Canon R8 waży 461 gramów (z baterią i kartą), ale on nie jest logowania :)
No i nie ma wbudowanej stabilizacji. :)
Ale ma wizjer :)
Bo to aparat, a nie kamera :)
@deel77 - good point. Choć @Szabla też:)
@Amadi - teścik planowany czy w toku?
@Szabla
Jak tak to spoko :)
Ale Sony jest pewne, że to do filmowania? Żeby potem nie było tłumaczeń jak Pan Yamaki niedawno "The fp was misunderstood as being a video camera."
@rockatansky
12 Mpix w świecie foto nie robi wrażenia, ale przy wideo w słabym świetle ta liczba pikseli robi różnicę na plus. Rozumiem pewien chaos bo, A7RV to zdecydowanie aparat, ale już A7SIII mimo takiej samej aparycji to raczej narzędzie dla filmowców. Podobne rozterki można mieć przy FX3, FX30 czy Canonach C70 i R5C. Na końcu to efekt pracy tych urządzeń da odpowiedź czy to kamery czy aparaty, a utalentowani ludzie z każdego z tych urządzeń wycisną rzeczy o których czasem nawet projektanci nie mieli pojęcia. Np. ja ostatnio odkręcałem złączkę statywową od aparatu za pomocą monety 1 złotowej. W mennicy nikt nie przypuszczał, że ta moneta może robić za imbus :)
@Wojt_wro - nie mogę potwierdzić ani zaprzeczyć ;)
"W porównaniu z poprzednim modelem nawet 8-krotniex wzrosła wydajność procesora obrazu BIONZ XR™."
'W porównaniu z procesorem obrazu BIONZ X w aparacie ZV-E10. Testy Sony."
-ZV-E10 to nie 24Mpix APS-C?
A o białym nic?
link
Deel77: ale twórcy złączki dobrze wiedzą że użytkownik statywu dużo częściej ma przy sobie monetę niż śrubokręt i dlatego tak skonstruowali złączkę żeby można było użyć monety do odkręcenia tej złączki :)
Właśnie doczytałem, że ta kamera ma tylko jedno złącze kart pamięci SD. A biała wersja urocza.
@ad1216
Wchodzi zatem, że nie byłem tak kreatywny jak myślałem :)
♪♫ Ebony and ivory living
in perfect harmony! ♫♪
Ładny ten albinos, ale chyba niezbyt praktyczny?
Jak ten jelonek spod Leżajska.
Wojt_wro
"to ogólnie ta premiera wygląda bardzo dobrze z perspektywy kierunku rozwoju ekosystemu Sony jako takiego."
Tu z ust gości z Sony "ecosystem" pada 8 razy
link
"Nie mogę nic powiedzieć o strategiach innych firm, ale zawsze rozważamy zalety całego ekosystemu. Sony rozwija naszą działalność wokół rozwoju mocowania typu E jako całego ekosystemu. Posiadamy szeroką gamę produktów, nie tylko korpusów, ale także obiektywów. Każdy produkt łączy się za pomocą tylko jednego mocowania — od APS-C do pełnoklatkowego, od podstawowego do profesjonalnego, od aparatu fotograficznego do kinowego.
To jest prawdziwy, idealny ekosystem. Rozszerzanie tego ekosystemu wokół mocowania E to nasza strategia."
"Nasze mocowanie ma silną zaletę całego ekosystemu dzięki rodzajom korpusów i obiektywów, które obejmuje. Wszystkie są połączone jednym mocowaniem i są również kompatybilne z pełnoklatkowymi korpusami. To idealny ekosystem."
@Wojt_wro,
jak Szabla jesteś od ekosystemów?
Najnowszy live redaktora Amadeusza link
Też live link 😉
Ciekawe, jaka pogoda w Montanie.
@PDamian
widziałem ten materiał i jako zadowolony użytkownik Canona RF zupełnie nie oczekuję współczucia z powodu zamkniętego mocowania dla obiektywów firm trzecich. Zresztą nawet gdyby takie szkła powstawały to na testy tutaj nie ma co liczyć. No, ale to nie temat newsa i nie będę już marudził :)
A ktoś niedawno narzekał na cenę R8 :-)
Pomijając cenę to fajna kamerka na gimbal. Małą, lekka i bez zbędnego w takich okazjach wizjera.
Mała i lekka z dużymi pikselami - chętnie spróbowałbym jej w astrofoto z teleskopem.
@RobKoz
Tylko ona akurat nie bardzo do "foto" jest, nawet migawki mechanicznej nie ma:)
@PDamian
Napisałem jeden RAZ, ogólnie i na końcu, to już jestem specjalistą od ekosystemu?:) Kurde, niskie wymagania... :) A że samo Sony się na tym skupia, to im się nie dziwię, jako całość to ich bardzo mocna przewaga i pewnie zdają sobie z tego sprawę.
@Wojt_wro
"Tylko ona akurat nie bardzo do "foto" jest, nawet migawki mechanicznej nie ma:)"
W astro foto efekt rolling shutter nie przeszkadza, a duże piksele zawsze są pożądane.
A w astro nie będzie przeszkadzać, że najdłuższy czas naświetlania (wg specyfikacji) to 30 sekund?
"Mikrofon zbiera dźwięk dobiegający z przodu aparatu (z kierunku, w którym zwrócony jest obiektyw)"
"Fabrycznie wybrany jest język angielski. Użytkownik może wybrać z menu aparatu jeden z 10 języków."
Doczekaliśmy się czasów w których użytkownika wydającego 12 tys zł traktuje się jak upośledzone dziecko.
@Amadi
Przy dostępnych czułościach raczej nie. Większość ekspozycji robi się w okolicach minuty i potem składa.
Co do Rolling shutter to przy 12mpx chyba nie jest przesadny? Podobno 8,7ms więc raczej sporo sytuacji można uchwycić bez widocznych zniekształceń.
@Maciox - w trybie foto nie mierzyłem, ale przy filmie max to około 8 ms, więc przy foto może być tę odrobinę więcej bo się odczytuje 3:2 a nie 16:9. Więc to 8.7 ms brzmi wiarygodnie.
Polecam myśleć o tym jak o robieniu nieporuszonych zdjęć. 8.7 ms to około 1/115 sekundy. Jeśli dany kadr da się sfotografować nieporuszony przy czasie 1/115 to efektów rolling shutter na pewno tam nie uświadczysz. Faktyczny zapas pewnie jest jeszcze większy.
Swoją drogą w tym kontekście dziwi czas synchronizacji błysku tylko 1/30 sek. Spodziewałem się czegoś bardziej w okolicy 1/80.
Trochę drogo jak na kamerę do zastosowań amatorskich, no bo ciężko mówić o profi sprzęcie z jednym slotem SD, no chyba, że ktoś lubi ryzyko ;)
Dobrze, że użytkownicy Arri o tym nie wiedzą, tam przy filmowaniu w RAW-ach też jest 1 slot ;)
@Amandi
Jeden slot na plastikową kartę, której wytrzymałość jest porównywalna do zapałki? ;)
Z zoomem 24-70/4 daje podobne efekty, jak z matrycy 1" i obiektywu 1.8, a drugi zestaw lżejszy.
Zastanawiam się, czy to potrzeba rynkowa, czy może rynek kreuje taką potrzebę?
Deadi:
Jedna zapałka czy dwie zapałki. Czy to rzeczywiście różnica?
@Amadi
Użytkownicy Arri raczej nie wiedzą co to jeden slot kart SD :)
Istnieją karty SD dużo wytrzymalsze od zapałki.
Z 24-70/4 w Sony Centre: 19998.00 zł
A gdzie w tym aparacie jest kółko nastaw? Czy ten aparat posiada w ogole tryb manualny? Czy też wszystko odbywa się za pomocą „sztucznej inteligencji”?
Ma wszystkie tryby, jak to kamery. :)
Rozumiem, że żadnego wizjera nie podepnę?
link
@Szabla
Nawet udało mi się znaleźć na stronie Sony - 128GB za jedyne ~1000zł :)
Co do aparatu, faktycznie ma jedno koło nastawcze :O
Ja przeszedłem na chwilę z dwóch na jedno i myślałem, że mnie zaleje ;)
@Deadi
Niezniszczalność to nie żart. :)
@Deadi
Tutaj masz wolniejszą, ale sporo tańszą link
Cena za oferowany sprzet "od czapki". Rynek to zweryfikuje ;)
@Szabla
Znalazłem 64GB za 189zł w promocji - całkiem sensownie to wygląda :)
Reklamują karty jako odporne mechanicznie, na wodę, rentgen, a z różnych relacji wynika, że w większości przypadków karta pada w aparacie. Przegrzanie? Na pewno nie uszkodzenia mechaniczne.