Sony World Photography Awards 2023 - wyniki
Ogłoszono zwycięzców tegorocznej edycji konkursu Sony World Photography Awards. Gratulujemy przede wszystkim Kacprowi Kowalskiemu 1-go miejsca w kategorii "Krajobraz".
Informacja prasowa
OGŁOSZONO ZWYCIĘZCÓW KONKURSU PROFESJONALNEGO, OTWARTEGO, STUDENCKIEGO I MŁODZIEŻOWEGO
13 kwietnia, podczas wieczoru galowego w Londynie, World Photography Organisation ogłosiła listę zwycięzców prestiżowego konkursu Sony World Photography Awards 2023. Uroczystość poprowadziła prezenterka i historyczka sztuki Kate Bryan.
Tytuł Fotografa Roku przyznano znanemu fotografowi Edgarowi Martinsowi (Portugalia) za cykl Our War (Nasza wojna), w którym upamiętnił on swojego przyjaciela, fotoreportera Antona Hammerla, zabitego w czasie wojny domowej w Libii w 2011 roku. Martins otrzymał nagrodę w wysokości 25 tys. dolarów USA oraz sprzęt fotograficzny firmy Sony. Laureat będzie także miał możliwość indywidualnej prezentacji swoich zdjęć na wystawie Sony World Photography Awards w przyszłym roku. Dzięki temu może rozwinąć swój zwycięski projekt lub wystawić zupełnie nowe prace, co pozwoli mu na szersze zaprezentowanie własnej twórczości.
Martins został wybrany spośród 10 zwycięzców kategorii konkursu profesjonalnego, których ogłoszono wraz ze zdobywcami drugich i trzecich miejsc. Jury podało również nazwiska zwycięzców pozostałych konkursów: otwartego, młodzieżowego oraz studenckiego.
Ogłoszono również, że Alessandro Cinque (Włochy) jest pierwszym zdobywcą nagrody „Zrównoważony Rozwój”, przyznawanej we współpracy z Fundacją Narodów Zjednoczonych i inicjatywą Picture This firmy Sony Pictures. Ta nowa nagroda w wysokości 5 tys. dolarów USA ma na celu wyróżnienie działań, ludzi i organizacji wspierających realizację jednego z Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ.
Wystawa prac laureatów i finalistów Sony World Photography Awards 2023 odbędzie się w londyńskim Somerset House w dniach od 14 kwietnia do 1 maja 2023 r. Prezentowanych będzie na niej ponad 200 odbitek prac, a także setki dodatkowych zdjęć w formie cyfrowej. Na wystawie będzie również można obejrzeć prace tegorocznej laureatki nagrody za wybitny wkład w fotografię, cenionej japońskiej fotografki Rinko Kawauchi.
FOTOGRAF ROKU
Cykl fotografii Our War autorstwa Edgara Martinsa (Portugalia) to oryginalny i wieloaspektowy hołd dla zmarłego przyjaciela Martinsa – fotoreportera Antona Hammerla, który został uprowadzony i zabity 5 kwietnia 2011 r. przez rządowe bojówki podczas wojny domowej w Libii.Autor: Edgar Martins |
Autor: Edgar Martins |
Autor: Edgar Martins |
Odnosząc się do zwycięskiego projektu Martinsa, Mike Trow, przewodniczący jury tegorocznego konkursu profesjonalnego, powiedział: „W fotografii często chodzi o pamięć i jej istotę. Pamięć długotrwała polega na świadomym przypominaniu sobie przeszłych wydarzeń i naszej wiedzy o nich — czy to poprzez ich bezpośrednie doświadczenie, czy też za pośrednictwem niezliczonych mediów, z których korzystamy. W cyklu Our War Edgar Martins wykorzystał pamięć i własną inwencję do stworzenia przejmującego, osobistego zestawu portretów, przez które próbuje ukazać ostatnie dni swojego przyjaciela, fotoreportera Antona Hammerla. Jego praca pokazuje, jak wiele może zrobić fotograf, aby opowiedzieć historię i nadać jej znaczenie; każde zdjęcie pozwala lepiej zrozumieć drogę, którą kroczył Anton, nie mówiąc nigdy wprost o tym, jak zakończyło się jego życie. Całe jury w tym roku było pełne uznania dla tego dzieła i siły jego narracji.”
ZWYCIĘZCY KATEGORII PROFESJONALNYCH
Zwycięzców konkursu profesjonalnego wyłonił zespół ekspertów, którzy oceniali zestawy liczące od pięciu do dziesięciu zdjęć. Prace dotyczyły różnych tematów — były wśród nich opowieści o wojnie, o pojednaniu, o wzmocnieniu pozycji kobiet przez edukację, a także nowe, twórcze podejścia do przedstawień martwej natury czy sportu.Wszyscy zwycięzcy poszczególnych kategorii otrzymają zestaw cyfrowego sprzętu fotograficznego Sony. Zwycięzcami tegorocznej edycji są:
ARCHITEKTURA I DESIGN
I miejsce: Fan Li (Chiny kontynentalne) za projekt Cement Factory (Cementownia)Finaliści: II miejsce Servaas Van Belle (Belgia); III miejsce Andres Gallardo Albajar (Hiszpania)
KREATYWNOŚĆ
I miejsce: Lee-Ann Olwage (RPA) for her series The Right to Play (Prawo do zabawy)Finaliści: II miejsce Noemi Comi (Włochy); III miejsce Edoardo Delille i Giulia Piermartiri (Włochy)
PROJEKTY DOKUMENTALNE
I miejsce: Hugh Kinsella Cunningham (Wielka Brytania) za serię The Women’s Peace Movement in Congo (Kobiecy ruch pokojowy w Kongo)Finaliści: II miejsce Mohammed Salem (Palestyna); III miejsce Tariq Zaidi (Wielka Brytania)
ŚRODOWISKO NATURALNE
I miejsce: Marisol Mendez (Boliwia) i Federico Kaplan (Argentyna) za projekt MirukuFinaliści: II miejsce Jonas Kakó (Niemcy); III miejsce Axel Javier Sulzbacher (Niemcy)
KRAJOBRAZ
I miejsce: Kacper Kowalski (Polska) za zbiór Event Horizon (Horyzont zdarzeń)Finaliści: II miejsce Bruno Zanzottera (Włochy); III miejsce Fabio Bucciarelli (Włochy)
PORTFOLIO
I miejsce: James Deavin (Wielka Brytania) za zgłoszone PortfolioFinaliści: II miejsce Marylise Vigneau (Francja); III miejsce Marjolein Martinot (Holandia)
PORTRET
I miejsce: Edgar Martins (Portugalia) za projekt Our War (Nasza wojna)Finaliści: II miejsce Ebrahim Noroozi (Iran); III miejsce Jean-Claude Moschetti (Francja)
SPORT
I miejsce: Al Bello (Stany Zjednoczone) za serię Female Pro Baseball Player Succeeds in All Male Pro League (Zawodowa baseballistka odnosi sukces w zawodowej lidze męskiej)Finaliści: II miejsce Andrea Fantini (Włochy); III miejsce Nicola Zolin (Włochy)
MARTWA NATURA
I miejsce: Kechun Zhang (Chiny kontynentalne) za projekt The Sky Garden (Ogród na niebie)Finaliści: II miejsce Carloman Macidiano Céspedes Riojas (Peru); III miejsce Jagoda Malanin (Polska)
DZIKA PRZYRODA I NATURA:
I miejsce: Corey Arnold (Stany Zjednoczone) za serię Cities Gone Wild (Zdziczałe miasta)Finaliści: II miejsce Adalbert Mojrzisch (Niemcy); III miejsce Sriram Mural (Indie)
Dalsze informacje o nagrodzonych i finałowych projektach tegorocznej edycji można uzyskać, odwiedzając nasze galerie internetowe zwycięzców.
FOTOGRAF ROKU W KONKURSIE OTWARTYM
W konkursie otwartym jurorzy oceniają pojedyncze zdjęcia. Zwycięskie prace wybierane są ze względu na zdolność tworzenia wyjątkowej narracji wizualnej w połączeniu z techniczną doskonałością fotografii. Spośród dziesięciorga zwycięzców poszczególnych kategorii konkursu otwartego jury wybrało Dinorah Grauę Obscurę (Meksyk). Otrzymała ona tytuł Fotografki Roku 2023 w konkursie otwartym, nagrodę pieniężną w wysokości 5000 dolarów USA, cyfrowy sprzęt fotograficzny firmy Sony oraz możliwość uzyskania globalnego rozgłosu.Autorka: Dinorah Graua Obscura |
Graue Osbcura tak komentowała swoją wygraną: „Zdobycie tytułu Fotografki Roku 2023 w konkursie otwartym to dla mnie ogromny zaszczyt. Jestem pewna, że to wyróżnienie przyczyni się do popularyzacji mojej pracy jako fotografki dzikiej przyrody. Moim celem zawsze było pokazywanie ludziom piękna, które dostrzegam w naturze. Wierzę, że fotografia jest potężnym narzędziem, dzięki któremu można zwiększać poziom świadomości tego, jak krucha i delikatna jest otaczająca nas przyroda.
FOTOGRAF ROKU W KONKURSIE STUDENCKIM
Uczestnicy tegorocznego konkursu studenckiego zostali poproszeni o przesłanie serii od pięciu do dziesięciu zdjęć będących ilustracją tematu In a Changing World („Świat się zmienia”) — chodziło o ukazywanie pozytywnych historii rozwoju i postępu z całego świata.Tytuł Fotografa roku w konkursie studenckim otrzymał Long Jing (Chiny kontynentalne) z Yunnan Arts University. W nagrodę jego uczelnia otrzymała cyfrowy sprzęt fotograficzny firmy Sony o wartości 30 tys. euro. Seria zdjęć jego autorstwa, zatytułowana Keep the Yunnan Opera („Zachować operę z Junnanu”) ukazuje od kulis coraz mniej liczne grupy wykonawców i widzów tradycyjnej opery chińskiej. Pełne żywych kolorów zdjęcia podkreślają wyrażaną w tych starożytnych spektaklach wielokulturowość południowo-zachodnich Chin.
Jing tak mówił o swoich zwycięskich pracach: „Obraz mówi więcej niż tysiąc słów. Moim celem było opowiedzenie historii, które kryją się za tymi zdjęciami. Zdobycie tytułu Fotografa roku w konkursie studenckim 2023 dodało mi pewności siebie: wierzę, że w przyszłości mogę tworzyć jeszcze cieplejsze i bardziej poruszające prace.”
FOTOGRAF ROKU W KONKURSIE MŁODZIEŻOWYM
W tym roku uczestnicy konkursu młodzieżowego zostali zaproszeni do twórczego rozwinięcia tematu Your Everyday (Twoja codzienność) i podzielenia się oryginalnym spojrzeniem na otaczający ich świat. Lista finalistów z grupy uczestników poniżej 19. roku życia liczyła 7 osób. Za Fotografa roku w konkursie młodzieżowym został uznany Hai Wang (Chiny kontynentalne, 17 lat). W nagrodę otrzymał zestaw cyfrowego sprzętu fotograficznego firmy Sony i możliwość uzyskania globalnego rozgłosu.Zwycięska praca Wanga przedstawia pozornie niekończące się rzędy pustych, kolorowych krzeseł przygotowanych na rozpoczęcie roku szkolnego, co miało podkreślić wpływ pandemii COVID-19 na interakcje społeczne. Ciekawa kompozycja i efektowne kadrowanie podkreślają poczucie pustki i sprawiają, że obraz ma niemal surrealistyczny klimat.
Wang tak mówił o swoim sukcesie: „Doceniam całą uwagę i wsparcie, jakie społeczeństwo daje nastoletnim fotografom z całego świata. Jako członek tej grupy wiekowej mogę powiedzieć, że staramy się w zupełnie nowy sposób dokonywać w świecie znaczących zmian i nie marnować ani jednej sekundy naszego życia.
NAGRODA „ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ”
Alessandro Cinque (Włochy) został pierwszym laureatem Nagrody „Zrównoważony Rozwój”. Fotograf otrzyma 5 tysięcy dolarów USA, a jego projekt zostanie zaprezentowany w czasie wystawy Sony World Photography Awards w Londynie. Ta nowa nagroda, przyznawanej we współpracy z Fundacją Narodów Zjednoczonych i inicjatywą Picture This firmy Sony Pictures, ma na celu wyróżnienie działań, ludzi i organizacji wspierających realizację jednego z Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ.Cinque został nagrodzony za serię zdjęć Atrapanieblas („Sieci do zbierania wilgoci”), w której ukazuje innowacyjną technologię pomagającą rozwiązać problem niedoborów wody w Limie, stolicy Peru. Fotografie pokazują specjalne sieci, na których osadzają się kropelki wilgoci z powietrza — jedna taka sieć pozwala zebrać około 200 litrów wody na dobę.
Alessandro Cinque tak komentował przyznanie mu nagrody: „Jestem zaszczycony i naprawdę szczęśliwy! Chciałbym, aby dzięki rozgłosowi związanemu z tą nagrodą moje fotografie pomogły lepiej usłyszeć głos ludzi, którzy na co dzień zmagają się z niedoborem wody. Według Organizacji Narodów Zjednoczonych problem ten dotyka obecnie ponad 40 procent ludzi na świecie. Warto pokazać, jakie wysiłki podejmuje się w Limie, aby walczyć z niedoborem wody. Miejmy nadzieję, że te historie poruszą sumienia i że my, ludzie, wreszcie zrozumiemy, że musimy działać wspólnie, aby poradzić sobie z problemem zmian klimatycznych i tworzyć bardziej sprawiedliwy świat.
NAGRODA ZA WYBITNY WKŁAD W FOTOGRAFIĘ
Tegoroczną nagrodę Za wybitny wkład w fotografię otrzymała znakomita fotografka Rinko Kawauchi. Kawauchi, jedna z najważniejszych współczesnych japońskich fotografek, zdobyła międzynarodową sławę dzięki kameralnym, pełnym światła zdjęciom, na których uwiecznia ulotne chwile codziennego życia. Ponad dwadzieścia prac laureatki zostanie pokazanych na wystawie Sony World Photography Awards 2023. Wyboru zdjęć dokonała sama autorka, a powstawały one w okresie ponad dwóch dekad. Wystawiane prace ukazują kamienie milowe w rozwoju artystki i motywy pojawiające się w wybranych, najbardziej znanych seriach: Illuminance (2011), AILA (2004), Utatane (2001) i Ametsuchi (2013).ADAM FERGUSON | INDYWIDUALNA WYSTAWA PRAC
Oprócz prac tegorocznych zwycięzców konkursów i poszczególnych kategorii na wystawie Sony World Photography Awards można będzie zobaczyć indywidualną prezentację zdobywcy tytułu Fotografa roku 2022, Adama Fergusona (Australia).Uznany fotograf zaprezentuje wybór zdjęć ze swojej serii Silent Wind, Roaring Sky („Cichy wiatr, ryczące niebo”) dokumentującej życie społeczności zamieszkujących odległe, australijskie pustkowia. Zdjęcia zrobione w czasie wielu wypraw w głąb australijskiego outbacku ukazują niezwykłe krajobrazy i ludzkie wspólnoty w procesie dramatycznej transformacji.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Gratulacje dla Kacpra :)
Również gratuluję, bo to jednak wielkie osiągnięcie, choć "Event Horizon" kojarzy mi się z pewnym filmem, który może i dobry, to jednak słabo się wpisuje w poruszoną przez autora tematykę. 😉
Nie podoba mi się. Autor tak zrobił krajobraz, żeby jak najmniej przypominał krajobraz. Nawet kolory zdjął, żeby miszmasz był większy.
Gdzieś można to zobaczyć? Jakiś link?
Link do galerii zwycięzców jest w tekście. Trzeba tylko kategorie odszukać. A ja z Arkiem się nie zgodzę (choć to rzecz gustu). Krajobraz nie musi być ani kolorowy, ani dosłowny. Rzecz interpretacji autorskiej.
"Sam Edgar Martins tak skomentował przyznanie mu tytułu Fotografa Roku: „To dla mnie ogromny zaszczyt. Mam wprawdzie nieco filozoficzne podejście do nagród i subiektywnej natury cudzych wyborów"
Czy pamiętacie Red line challenge Canon'a? Nie pisałem o tym, ale od razu po ogłoszeniu konkursu uznałem, że na zdjęciu musi być człowiek w ruchu, inaczej nie ma co startować. Wystarczyło obejrzeć portfolio Laura El-Tantawy... Tyle myślę o konkursach. Gdybym jednak kiedyś wygrał, szczególnie w takim prestiżowym konkursie na pewno się nie obrażę 😀
pm.m - nie musimy się zgadzać. Ja się zastanawiam tylko po co robić krajobraz tak, żeby nie przypominał w ogóle krajobrazu. Jak sfotografujesz z góry jakąś kartkę, na której wyciśniesz tubkę z farbą, rozmażesz to mniej lub bardziej przypadkowo, uzyskasz podobne efekty.
Dla mnie takie rzeczy robi się właśnie pod kątem odlecianego jury w artystycznych konkursach.
A mnie się podoba, czysta forma i zacny zestaw. Oczywiście gusta bywają różne... 😀
@Arek
Zrób to co proponujesz, pokaż nam efekty. To jest takie samo wrażenie, gdy w galerii widzi się obraz x lub y składający się z chaotycznych 'maziajów' lub prostych kształtów geometrycznych, gdy część osób ma wrażenie 'Przecież mogłbym zrobić coś takiego samego'. Ale nie zrobiłeś! Odleciane jury w artystycznym konkursie? Jedni lubią klasyczny realizm, inni paraja się abstrakcją.
JarekB:
Jasne. Tylko nie mówmy o tym, że to jest krajobraz. :)
r2mdi
Możesz przy okazji sprawdzić, kiedy w sztukach plastycznych pojawił się impresjonizm, surrealizm i abstrakcja. To odpowie na pytanie czym jest krajobraz ;-).
@JarekB, impresjonizm pojawił się pod koniec XIX w. a surrealizm i abstrakcja na początku XX w. No i niby czym jest krajobraz? Jakby impresjonizm, surrealizm i abstrakcja pojawiły się w średniowieczu to krajobraz byłby czymś innym? Moim zdaniem te zdjęcia Kowalskiego są słabe, bez względu na to czy to jest krajobraz czy portret. No, ale ja się nie znam.
@Negatyw
Nie ma wielkiego znaczenia, czy kierunek artystyczny X lub Y pojawił się w średniowieczu, czy 1xx lat temu. Było to wystarczająco dawno temu, aby średnio wykształcony człowiek wiedział, że wiele pojęć plastycznych można interpretować/przedstawiać w dowolny sposób. Krajobraz jest zawsze krajobrazem, ale można go przedstawić/interpretować w różny sposób i nie ma metody oceniającej, która z interpretacji jest właściwa/lepsza/gorsza. To samo dotyczy portretu i dowolnego innego tematu.
Nie ma oczywiście obowiązku, aby dzieło A lub B się Tobie podobało, ale mam wątpliwości, abyś miał kompetencje do oceny jakości dzieła. Co więcej - pisanie na forum fotograficznym (zdominowanym wprawdzie przez pikselowych analityków, a nie artystów) o dziele innego (docenionego właśnie w pewnym konkursie) fotografa, że jest słabe wydaje się być objawem tzw. bólu dudy, ale rozumiem, że poczułeś potrzebę, aby się owym bólem z towarzystwem podzielić.
JarekB:
"Nie ma oczywiście obowiązku, aby dzieło A lub B się Tobie podobało, ale mam wątpliwości, abyś miał kompetencje do oceny jakości dzieła. "
Odezwał się "artysta" uprawniony do oceny jakości dzieła. Tudzież "artysta" odmawiający innym tego prawa. Zawiniona ignorancja przemawia przez Ciebie i tyle w temacie.
@r2mdi
Cytujesz jedno zdanie i nie potrafisz go poprawnie zinterpretować? Co się z Tobą dzieje? Skup się trochę, wyłącz emocję i wróć po chwili.
Z przykrością "nie chcem ale muszem" się zgodzić z Arkiem. Żadne "nowe definicje, interpretacje, prądy, mody, trendy..." nie zwalniają człowieka z konieczności używania WŁASNEGO rozumu do oceny rzeczywistości. Oczywiście gratuluję Kacprowi zwycięstwa co nie zmienia faktu, że przyznaję rację Arkowi. Podobnie zresztą oceniam fotkę Fotografa Roku Martinsa z tą torbą foliową na głowie: gdyby nie dodał całego tego fabularnego opisu mającego rzekomo wyjaśnić okoliczności powstania tego zdjęcia, to pies z kulawą nogą by na to nie spojrzał. Albo gdyby je opisał, że to jest "portret kolegi z podwórka, któremu czasem odbija palma" to tak samo nic by nie wygrał.
Ps: i akurat porównywanie tych obrazków do dzieł impresjonistów czy surrealistów ma się jak porównywanie kufajki do garnituru.
Niestety, sztuka schodzi na psy. Być może przez swoją masowość?
Tylko patrzeć jak kolejny konkurs wygra zdjęcie przedstawiające np polityczkę sikającą na środku ruchliwej ulicy, ale podpisane że jest to protest przeciwko dyskryminacji osób wiadomej orientacji lub coś podobnego.
@Soniak10
Kto porównał nagrodzoną fotografię do dzieł impresjonistów czy surrealistów? Wskazałem jedynie, że są różne możliwości interpretowania (przykładowo) sformułowania 'krajobraz', a owe trendy w sztuce (i wiele innych trendów) są na to doskonałymi przykładami. Arek ma rację pisząc 'nie podoba mi się', Arek nie ma racji pisząc ' wyciśniesz dwie tubki farby, rozmażesz....'
Sztuka schodzi na psy? To oczywiście bzdura, a nawet piramidalna bzdura, ewentualnie ignorancja.
@JarekB: oczywiście masz prawo pozostać przy swoim zdaniu co nie zmienia faktu, że ja też pozostanę przy swoim, że jednak sztuka schodzi na psy. We wszystkich dziedzinach. Np niedawno słuchałem wypowiedzi Edyty Górniak jak wspominała swój występ na Konkursie Eurowizji. Również ona nie omieszkała stwierdzić, że "były to czasy, kiedy liczyła się tylko piosenka". Ma się rozumieć że w przeciwieństwie do czasów obecnych, gdzie 90% sukcesu zapewnia cały ten otaczający blichtr w postaci rozmaitych "efektów specjalnych", towarzyszących piosenkarzowi (a właściwie grających pierwszoplanowa rolę), te tabuny skaczących wokół piosenkarza/-rki tancerzy itp, itd.
Zresztą co tu dużo mówić: chyba do śmierci nie zapomnę (a mam raczej bliżej niż dalej) występu pewnego "młodzieżowego zespołu muzycznego" w teleturnieju Familiada, gdzie Strasburger zadał nieopatrznie pytanie: "jak tworzycie swoją muzykę? Najpierw zapisujecie nuty, melodię a potem tekst, czy odwrotnie?" No i chłopak "chlapnął": "nuty? Niee, mamy program do pisania muzyki...". Mina Strasburgera - bezcenna.
@JarekB:
"Co więcej - pisanie na forum fotograficznym (zdominowanym wprawdzie przez pikselowych analityków, a nie artystów) o dziele innego (docenionego właśnie w pewnym konkursie) fotografa, że jest słabe wydaje się być objawem tzw. bólu dudy, ale rozumiem, że poczułeś potrzebę, aby się owym bólem z towarzystwem podzielić."
Ja się przyznałem, że się nie znam, ale swoje zdanie mam i nie widzę przeszkód by się z nim podzielić. Z Twojego tekstu wynika, że Ciebie dupa nie boli i tylko Ty jako artysta możesz się wypowiadać na temat fotografiki a takich ludzi jak np. @Arek po prostu boli dupa. Gdybym miał rozwinąć temat to zdjęcia cz-b lubię kontrastowe, czyli czarno - białe a nie szare. Te Kowalskiego są szare, w zasadzie nie widać co na nich jest. Piszą, że krajobraz to wierzę na słowo.
@Soniak10
90% sukcesu zapewnia blichtr w postaci efektów specjalnych? Zbyt dużo to Ty ze sztuką (w tym muzyczną) nie masz do czynienia, więc skupiasz się na wspomnieniach z tzw. 'dawnych czasów' i pisaniu przerażających kocopołów. Kup gdzieś dobre zatyczki do uszu, pójdź do klubu muzycznego, posłuchaj. Nie do klubu nocnego, nie na 'dansing', nie do klubu techno, ale do porządnego i prawdziwego klubu z muzyką na żywo. Pójdź na koncert z muzyką współczesną, posłuchaj młodego jazzu... Nuty? Ile miałeś lat, gdy pojawił się punk?
@Negatyw
Jest subtelna różnica między pisaniem 'nie podoba mi się', a ' to jest słabe', 'wycisnę dwie tubki i zrobię to samo'. Zdaję sobie sprawę, że ta różnica może być dla Ciebie zbyt subtelną.
Zakładam też (jak widać - naiwnie), że pierwszym odruchem braci fotograficznej na sukces innego fotografa jest (ogólnie pojęta) radość. Wiem, że masz inaczej.
Sukces powinien być uzasadniony, a te zdjęcia nie podobają mi się i są słabe. To, że są słabe i mi się nie podobają nie znaczy, że potrafię zrobić takie same. Poza tym ja robię tylko takie zdjęcia, które mi się podobają a słabe jak się trafi usuwam.
JarekB:
Ale Ty jesteś jednak nawiedzony. To po tej wizycie w Chinach? Ostatnio pod jednym z artykułów zachwalałeś jedzenie robaków. Ech. Szkoda gadać.
Obecnie muzyka poziomie konkursu Eurowizji to jest gniot. Kto tego słucha?
r2mdi
Ależ Ty lubisz w demagogię i brak kindersztuby. Zbyt wiele czasu spędzasz w grajdole?
Jest jakiś powód, że wspominasz o Eurowizji?
@JarekB, z Twoich tekstów wynika przekonanie, że masz dużo do czynienia ze sztuką muzyczną a Eurowizja to przykład największego konkursu muzycznego w Europie, więc tam powinni przechodzić do finału i wygrywać najlepsi.
@Negatyw
Ty też lubisz w demagogię. Miłego dnia! Dzisiaj muzea zamkniete, ale może już jutro rozpoczniesz jakiekolwiek spotkania ze sztuką?
@JarekB, mi brakuje sztuki a Tobie kultury.
To jest piękne podsumowanie. Ponownie miłego dnia życzę. To przejaw kultury.
Tymczasem jeszcze piękniejszym podsumowaniem jest dzisiejsza informacja, że zwycięzca (w konkursie Sony World Photography Awards 2023) w kategorii Open Competition/Single Image Boris Eldagson odmówił odbioru nagrody, ponieważ stworzył ją przy pomocy AI....
A nie Eldagsen?
Słusznie, Eldagsen, dzięki za korektę.
link
Moim zdaniem to bardzo zła wiadomość. Nabrać tylu specjalistów, a wystarczyłoby weryfikacja RAW-ów i uregulowanie kwestii zakresu edycji.
@deel77
Wiadomość nie jest zła, bo twórca się uczciwie przyznał, sprowokuje dyskusję i pewnie spowoduje wprowadzenie obostrzeń. Moim zdaniem mógłbyś wysłać swoją propozycję, strona konkursu powinna mieć jakiegoś kontaktowego maila.
@deel77
Wiadomość nie jest zła, bo twórca się uczciwie przyznał, sprowokuje dyskusję i pewnie spowoduje wprowadzenie obostrzeń. Moim zdaniem mógłbyś wysłać swoją propozycję, strona konkursu powinna mieć jakiegoś kontaktowego maila.
Co z tego, że jeden się przyznał? Wiadomość jest zła bo reszta się nie przyznała.
Skąd wniosek, że ktokolwiek jeszcze miał się do czegokolwiek przyznawać?
A jaki jest wniosek? Jeżeli ktoś zgłasza swoje zdjęcie lub nie swoje zdjęcie do konkursu to po to by zgarnąć nagrodę. A jeżeli nie po to by zgarnąć nagrodę, tylko po to by z niej zrezygnować? By wykazać na swoim przykładzie, że nagrody dostają nie ci co powinni.
Błędny wniosek, bardzo błędny. Zrobił to po to, aby wykazać, że w obliczu rozwoju AI trzeba na niektóre sprawy inaczej spojrzeć. Sprawdź wypowiedź rzeczonego fotografa. EOT z mojej strony.
No właśnie, inaczej spojrzeć, czyli nie tak jak jurorzy tego konkursu.