Nikon Nikkor Z DX 12-28 mm f/3.5-5.6 PZ VR (Aktualizacja)
Firma Nikon zaprezentowała przeznaczony do współpracy z niepełnoklatkowymi bezlusterkowcami obiektyw Nikkor Z DX 12–28 mm f/3.5–5.6 PZ VR. Wyróżnia go obecność silnika pozwalającego płynnie zmieniać ogniskową.
Tego typu rozwiązania nazywane „power zoom” (stąd też litery „PZ” w nazwie modelu) stosowane są głównie przy filmowaniu. Pozwalają one zmieniać ogniskową w sposób płynny w czasie nagrywania, co jest trudne do osiągnięcia przy korzystaniu z manualnych zoomów oferowanych w obiektywach typowo fotograficznych.
Tak prezentuje się pełna specyfikacja techniczna nowego modelu:
- Ogniskowa: 12–28 mm,
- Światłosiła: f/3.5–5.6,
- Pole widzenia: 99–53°,
- Ostrość od: 0.19 m,
- Maksymalne powiększenie: 0.21x,
- Maksymalna wartość przysłony: 25,
- Liczba listków na przysłonie: 7,
- Mechanizm autofokusa: AF,
- Konstrukcja: 12 elementów / 11 grup (1 soczewka ED i 1 soczewka asferyczna),
- Rozmiar filtra: 67 mm,
- Dostępne mocowania: Nikon Z,
- Wymiary: 72 × 63.5 mm,
- Waga: 205 g.
![]() |
Na stronie producenta nowy obiektyw wyceniono na 1999 zł. Póki co jest on dostępny w przedsprzedaży.
Aktualizacja – otrzymaliśmy od polskiego oddziału firmy Nikon oficjalną informację prasową na temat nowego obiektywu. Zamieszczamy ją poniżej.
INFORMACJA PRASOWA
Nowy obiektyw NIKKOR Z DX 12–28mm f/3.5–5.6 PZ VR.
Idealny do filmowania, znakomity do fotografowania
W portfolio produktów Nikon pojawił się pierwszy obiektyw zmiennoogniskowy z silnikiem do zoomu z serii Z: ultraszerokokątny NIKKOR Z DX 12–28mm f/3.5–5.6 PZ VR. Kompaktowy i dobrze wyważony model, zoptymalizowano pod kątem filmowania i fotografowania. Jego wszechstronny zakres ogniskowych sprawia, że nowość od Nikon stanowi idealne rozwiązanie dla użytkowników aparatów formatu DX, którzy potrzebują lekkiego obiektywu zmiennoogniskowego o kącie widzenia wygodnym do nagrywania wideoblogów.
Dzięki szerokiemu zakresowi ogniskowych 12–28 mm nowy obiektyw marki Nikon stanowi świetną propozycję dla vlogerów, filmowców i fotografów, którzy chcą zmieścić w kadrze całą scenę lub siebie. Osoby nagrywające własne wideoblogi lub używające gimbala do nagrywania filmów docenią także napęd silnikowy zoomu, który umożliwia zdalne ustawianie ogniskowej. Nowość daje także szerokie możliwości wyboru spośród 11 różnych zoomów szybkości. Wszystko po to, aby dostosowywać nagrania do różnorodnych intencji twórczych: od budowania atmosfery przez powolne zmiany kąta widzenia, po szybkie zbliżenie w celu podkreślenia czyjejś reakcji. Nowy Nikkor Z sprawdzi się też podróżnikom – waży zaledwie 205 g, dzięki czemu jest łatwy do przenoszenia i wystarczająco lekki do stosowania z większością gimbali. Tubus obiektywu nie zmienia długości ani podczas ustawiania ostrości, ani podczas zmiany ogniskowej, co zapewnia optymalne wyważenie podczas fotografowania z ręki. Sam gimbal również nie wymaga ponownego wyważania po zmianie ogniskowej. Wbudowany mechanizm redukcji drgań zapewnia wyraźny, pozbawiony rozmycia obraz, niezależnie od tego, czy filmujemy chodząc i mówiąc, czy panoramujemy z ręki. Ponadto minimalna odległość zdjęciowa wynosząca zaledwie 0,19 m umożliwia wykonywanie ostrych zbliżeń, a co za tym idzie, gwarantuje świetne rezultaty przy kreatywnych ujęciach szerokokątnych!
– Nasz nowy, ultraszerokokątny obiektyw formatu DX to wielka szansa dla początkujących vlogerów i filmowców, którzy pragną poszerzać wizję twórczą i patrzeć na pewne rzeczy na wiele sposobów. Napęd silnikowy zoomu sprawia, że kadrowanie ujęć w ruchu jest bardzo łatwe i stanowi świetny sposób na eksperymentowanie ze wzbogacaniem materiałów filmowych o kreatywne techniki zmieniania kąta widzenia – mówi Zurab Kiknadze, Product Manager w Nikon Europe.
Podsumowanie najważniejszych cech: NIKKOR Z DX 12–28mm f/3.5–5.6 PZ VR
- Dynamiczny zakres ogniskowych 12–28 mm: obejmujący kąty widzenia od ultraszerokiego do szerokiego. Znakomity do rejestrowania rozległych ujęć, które przykuwają uwagę widzów, lub do zapewniania poczucia przestrzeni podczas nagrywania w ciasnych pomieszczeniach.
- Napęd silnikowy zoomu: umożliwia płynne przejście przez cały zakres ogniskowych 12–28 mm w 36 sekund lub szybkie przejście przez cały zakres w nieco ponad pół sekundy. 11 pośrednich ustawień zapewnia precyzyjną kontrolę nad szybkością zoomowania.
- Zmienianie ogniskowej bez dotykania obiektywu: ustawianie ogniskowej przy użyciu programowalnych przycisków aparatu lub zdalnie za pomocą pilota ML-L7 firmy Nikon lub aplikacji SnapBridge.
- Doskonała ostrość ujęć w zbliżeniu: minimalna odległość zdjęciowa wynosząca zaledwie 0,19 m umożliwia fotografowanie aparatem oddalonym o zaledwie 19 cm od obiektu.
- Wyjątkowo lekki: obiektyw waży zaledwie 205 g, jest łatwy do przenoszenia i wystarczająco lekki do stosowania z większością gimbali.
- Dobrze wyważony: wewnętrzne ustawianie ogniskowej i ostrości oznacza, że tubus obiektywu nie porusza się, a środek ciężkości obiektywu pozostaje stabilny, co zapewnia optymalne wyważenie zarówno podczas filmowania z ręki, jak i przy użyciu gimbala.
- Pełna stabilność: wbudowany mechanizm redukcji drgań o skuteczności nawet 4,5 stopnia1 zapewnia wyraźny, pozbawiony rozmyć obraz.
- Bezgłośny pierścień sterujący: płynnie obracany, konfigurowalny pierścień sterujący doskonale sprawdza się podczas nagrywania filmów. Można go używać do płynnego sterowania przysłoną, dostosowywania czułości ISO i nie tylko.
- Zabezpieczony: tubus i wszystkie ruchome elementy obiektywu są uszczelnione w celu ochrony przed kurzem i wilgocią2.
- Przystosowany do mocowania filtrów: przystosowany do filtrów 67 mm, które można wymieniać, także wtedy, gdy na obiektywie jest zamocowana osłona przeciwsłoneczna Nikon HB-112.
1 Zgodnie ze standardami stowarzyszenia Camera & Imaging Products Association; ta wartość jest osiągana po podłączeniu obiektywu do aparatu z matrycą formatu APS-C/DX, przy funkcji VR aparatu pracującej w trybie „NORMALNYM” i ustawieniu najdłuższej ogniskowej.
2 Nie gwarantuje się odporności obiektywu na pył i zachlapanie we wszystkich sytuacjach oraz we wszystkich warunkach.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Fajna ogniskowa... tylko ten Power Zoom z silnikiem...
Filmowcy by z kolei woleli power zoom, ale np. ze stałym światłem f/4
Bagnet tego obiektywu to plastik?
Ale bardzo twardy.
Zakres świetny, dość podobny jak w porzuconym DL18-50
Lololo. A do tego duza dziura i tylko 200g masy .
Mam taki plastik Nikona 10-20 DX i z zaskoczeniem stwierdzam, że większość zdjęć robiłem na 10 mm. 12 ciut długo, te 2 mm na krótkim końcu robi sporą różnicę.
Fajna premiera
Ciemność... ciemność...
Szkło dla podróżników, szczególnie tych co także filmują. Małe, lekkie. Czy dla pejzażystów? Powątpiewam. To się okaże jakie jest po przymknięciu (MTF).
Fajny zakres (18-42), ale plastikowy bagnet i brak stałego światła - no, thanks
to raczej nie jest obiektyw dla filmowców, raczej dla filmujących; filmowiec, znaczy profesjonalista, czegoś takiego do pracy raczej nie używa;
coś takiego - ale nie tak ekstremalnie plastikowego - nabyłem jako kitowy obiektyw z Olympusem E-M5 - M.Z. 12-50, nawet podobnie jasny (lub ciemny, zależy od punktu widzenia); na szczęście było to tylko w niedużej części z plastiku i miało przełącznik zooma - można było go regulować również zupełnie manualnie, co dla fotografujących jest dużym plusem; taki powerzoom działą deczko wolno, tak filmowo, majestatycznie;
ale mimo różnych innych plusów Olympus zrobił go głównie dla filmujących, więc rozdzielczość miał taką sobie, niespecjalnie ekscytującą; no i podobnie jak ten, nie miał zaznaczonej podziałki zooma, więc nawet manualnie nie dało się go ustawić nie zaglądając w wizjer.
co do analogii z dobrze zapowiadającym się Nikonem DL, to też mnie to zastanowiło - prawdę powiedziawszy byłem zdecydowany kupić to urządzenie, mimo, że miało tylko ekranik, a tu taka niespodziewanka - skasowany "w blokach startowych"; zakres zooma był bardzo dobry.
opracowanie zooma ze stałą przysłoną F4, o 2.8 już nie wspominając, do apsc najwidoczniej przerasta zarówno Canona jak i Nikona
Może być też tak, że komentujący nie rozumieją, że ten akurat obiektyw nie jest skierowany do nich, natomiast jego grupa docelowa, dla któej wielkość będzie miała większe znaczenie niż stałe światło. Zapraszam do zapoznania się z obiektywami o jak najbardziej stałym świetle 14-30 f/4 i 14-24f/2.8 - zakres ogniskowych jest dosyć podobny, natomiast te 2 obiektywy są 'nieco' większe.
Super ogniskowa. Brakuje podobnych tanich obiektywów pod FF. Jest tylko węższy po obu stronach Sony 20-40 całkiem jasny, ale sporo większy i dość drogi. Brakuje mi takich obiektywów do Photo/Video.