Nowe obiektywy Pentax (Aktualizacja)
Oferta obiektywów marki Pentax powiększyła się o dwa nowe pełnoklatkowe modele o parametrach 50 mm f/1.4 różniące się wykończeniem obudowy i powłokami.
Nowe konstrukcje noszą nazwy HD Pentax-FA 50 mm f/1.4 oraz smc Pentax-FA 50 mm f/1.4 Classic. Pierwsza z nich korzysta z powłok antyodblaskowych SP oraz HD i ma relatywnie współczesny design. Z kolei druga nowość ma jedynie powłoki SP i nawiązuje stylistyką do starszych obiektywów Pentaxa.
Konstrukcja optyczna i najważniejsze parametry obu obiektywów są identyczne i prezentują się następująco:
- Ogniskowa: 50 mm,
- Światłosiła: f/1.4,
- Pole widzenia: 47°,
- Ostrość od: 0.45 m,
- Maksymalne powiększenie: 0.15x,
- Maksymalna wartość przysłony: 22,
- Liczba listków na przysłonie: 8,
- Mechanizm autofokusa: śrubokręt,
- Konstrukcja: 7 elementów / 6 grup,
- Rozmiar filtra: 49 mm,
- Dostępne mocowania: Pentax K,
- Wymiary: 40.5 × 65 mm (wersja HD), 37 × 65 mm (wersja Classic),
- Waga: 223 g (wersja HD), 216 g (wersja Classic).
Nowe obiektywy mają wejść do sprzedaży w połowie czerwca. Za oceanem wersję HD wyceniono na niecałe 350 dolarów, a wersję Classic na niecałe 380. Polskie ceny nie zostały jeszcze ogłoszone.
Aktualizacja — otrzymaliśmy od polskiego oddziału firmy Ricoh Imaging oficjalną informację prasową na temat nowych obiektywów. Zamieszczamy ją poniżej.
INFORMACJA PRASOWA
HD PENTAX-FA 50mmF1.4 i smc PENTAX-FA 50mmF1.4 Classic
Nowe obiektywy stałoogniskowe do lustrzanek cyfrowych z mocowaniem K.
Doskonałe do fotografii cyfrowej i analogowej.
TOKIO, 17 maja 2023 r. — RICOH IMAGING COMPANY, LTD. ma przyjemność ogłosić wprowadzenie na rynek obiektywów „HD PENTAX-FA 50mmF1.4” i „smc PENTAX-FA 50mmF1.4 Classic”.
Oba obiektywy mają tę samą ogniskową i wartość przysłony, ale zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić wyraźnie różne odwzorowanie obrazu. Daje to fotografom wybór produktów w zależności od ich intencji twórczej lub zastosowania. Oba obiektywy posiadają mocowanie Pentax K i mimo niewielkich wymiarów pokrywają pełnoklatkowe pole obrazowania 35mm.
SMC PENTAX-FA 50mm F1.4 Classic i HD PENTAX-FA 50mm F1.4 oparte są na kultowym obiektywie smc PENTAX-FA 50mm F1.4, który został wprowadzony w 1991 roku jako standardowy obiektyw do lustrzanek 35mm. Ze względu na dużą przysłonę i charakterystyczne odwzorowanie obrazu, które różni się od dzisiejszych obiektywów do aparatów cyfrowych, cieszy się coraz większą popularnością, zwłaszcza w ostatnich latach.
Popularność obiektywu, który jest jednym z najlepiej sprzedających się obiektywów Pentax, skłoniła nas do jego przeprojektowania. Z jednej strony chcieliśmy zachować szczególną reprodukcję obrazu klasycznego obiektywu, a z drugiej strony stworzyć nowoczesny obiektyw spełniający aktualne wymagania w fotografii – w zależności od zadania lub wizji twórczej fotografa.
Obiektyw HD PENTAX-FA 50mmF1.4 jest wyposażony w najnowszą, wysokiej jakości, wielowarstwową powłokę HD, która zapewnia obrazy o wysokim kontraście i ostrości od krawędzi do krawędzi, podczas gdy smc PENTAX-FA 50mmF1.4 Classic zapewnia wyjątkowe odwzorowanie obrazu podobne do obiektywu opracowanego 50 lat temu. Chociaż oba obiektywy mają tę samą ogniskową i wartość przysłony, zostały zaprojektowane tak, aby wyraźnie różniły się pod względem reprodukcji obrazu.
Główne cechy
- Obiektywy są w pełni kompatybilne ze wszystkimi dostępnymi obecnie cyfrowymi lustrzankami Pentax a także ze wszystkimi analogowymi lustrzankami 35 mm wyposażonymi w mocowanie K.
- Zintegrowany pierścień przysłony i mechanizm łączenia obiektywu z napędzanym silnikiem systemem AF w aparacie oznaczają, że można zachować wszystkie funkcje aparatu.
- W przypadku połączenia z aparatem z filmem 35 mm lub pełnoklatkową matrycą 35 mm, obiektywy te mogą być używane jako standardowe obiektywy 50 mm. Zapewnia to kąt widzenia, który jest mniej więcej odpowiednikiem kąta widzenia człowieka i daje uniwersalną perspektywę w zarówno w fotografii krajobrazowej jak i portretowej.
- W przypadku aparatów cyfrowych z matrycą APS-C ogniskowa odpowiada teleobiektywowi o ogniskowej 76,5 mm i szczególnie dobrze sprawdza się w fotografii portretowej.
- Duża przysłona F1,4 pozwala uzyskać obrazy o bardzo małej głębi ostrości, idealnie podkreślając fotografowany obiekt.
- Konstrukcja przysłony obu obiektywów składa się z ośmiu listków, ogniskowa w zakresie od F1,4 do F2,8 zapewnia miękki, naturalny bokeh (rozmycie), jednocześnie minimalizując efekt obramowania źródeł światła.
- Odporna na wodę i tłuszcz powłoka SP (Super Protect) na przedniej części soczewki ułatwia usuwanie zanieczyszczeń i zapobiega osadzaniu się brudu.
Cechy HD PENTAX-FA 50mmF1.4
- Powłoka HD
W porównaniu z konwencjonalnymi powłokami wielowarstwowymi, ta wysokowydajna powłoka High Definition skutecznie zmniejsza średnie odbicie i poprawia przepuszczalność światła, dając w rezultacie wyraźne obrazy o wysokim kontraście z minimalnymi odblaskami i zjawami, nawet w trudnych warunkach oświetleniowych. - Odświeżony design korpusu - dopasowany do aktualnej linii cyfrowych lustrzanek PENTAX
Nowy model HD PENTAX-FA50mm F1.4, zyskał budowę charakterystyczną dla obiektywów z linii DA, D i FA, dzięki czemu idealnie komponuje się wizualnie z designem cyfrowych lustrzanek Pentax.
Zielony pierścień w górnej części obiektywu jest detalem wyróżniającym linię Classic Lens z gamy obiektywów Pentax.
Cechy smc PENTAX-FA 50mmF1.4 Classic
- Charakterystyczny styl obrazowania
Charakterystyczną cechą obiektywu Pentax smc PENTAX-FA 50mmF1.4 Classic jest konstrukcja, która pozwala na uzyskanie unikalnego efektu wizualnego tęczowego odblasku znanego powszechnie jako „Rainbow Flare” podczas fotografowania z otwartą przysłoną i silnym źródłem światła. Zmieniając kadr lub położenie względem źródła światła, fotograf może wpływać na położenie i wielkość efektu.
*Jeśli obiektyw jest zamontowany w cyfrowej lustrzance formatu APS-C, utworzenie efektu tęczy może być trudne, ponieważ czujnik obrazu aparatu jest zaprojektowany tak, aby wykorzystywał tylko środkowy obszar obrazowania.
Przymykając przysłonę do wartości F4 lub niższej, fotograf może uchwycić ostrzejsze, bardziej wyraźne zdjęcia — bez efektu „tęczowego odblasku” — które są wolne nie tylko od tęczowych odblasków, ale także od typowych odblasków efektu zjawy.
Aby w pełni wykorzystać efekt tęczowego odblasku w warunkach jasnego oświetlenia przy otwartej przysłonie, zaleca się stosowanie dostępnego w sprzedaży filtra ND (Neutral Density), który zmniejsza przepuszczalność światła. Do obiektywu dołączony został filtr ND16, który zmniejsza przepuszczalność światła do mniej niż 1/16. - Nostalgiczny design
Obiektyw zachował konstrukcję smc PENTAX-FA50mmF1.4, z matową czarną powierzchnią i matowym czarnym pierścieniem ostrości. Nie posiada zielonego pierścienia — symbolicznego elementu cyfrowych obiektywów PENTAX — aby podkreślić nostalgiczny wygląd obiektywu z ery lustrzanek analogowych.
Obiektyw HD PENTAX-FA 50mm F1.4 będzie dostępny od czerwca 2023 r. Sugerowana cena detaliczna to 1849,00 zł
Obiektyw SMC PENTAX-FA 50mm F1.4 Classic będzie dostępny od czerwca 2023 r. Sugerowana cena detaliczna to 2049,00 zł
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
350usd? Chińczyki już droższe.
klasyczny podwojny Gauss w nowoczesnej wersji. w sumie fajnie, ze ktos jeszcze to produkuje. i jeszcze sprzedaje w normalnej cenie.
Dokładnie. Brzegi na FF pewnie nie będą zachwycać, ale w centrum będzie OK. A nowe powłoki dorzucą pewnie trochę ogólnego kontrastu i lekko podbiją MTF50.
Rozumiem, że "classic" na śrubokręcie, ale czemu ten HD nadal na śrubokręcie???
Pisanie, że to nowe konstrukcje
link
link
...
"Pierwsza z nich ma relatywnie współczesny design. Z kolei druga nowość nawiązuje stylistyką do starszych obiektywów Pentaxa."
-Obie nawiązują stylistyką do starszych obiektywów Pentaxa.
Znajdź 5 różnic w wyglądzie między relatywnie współczesnym designem wersji HD, a nawiązującą do starszych obiektywów Pentaxa wersją Classic.
Classic był produkowany dawno temu.
Mechanizm autofokusa: śrubokręt
Szok 😅
W komunikacie marketingowym przy „Classicu” publikują fotki z tęczową flarą, jako jej atut.
Ok . Szkoda tylko , że nie jest to inna ogniskowa np 27 / F 2.8? 50 w systemie jest już dużo...
@PDamian:
"Znajdź 5 różnic w wyglądzie między relatywnie współczesnym designem wersji HD, a nawiązującą do starszych obiektywów Pentaxa wersją Classic."
Nie da się znaleźć 5 różnic pomiędzy dowolnymi obiektywami. Co najwyżej 3 różnice. 5 różnic by się znalazło jakby jeden z obiektywów był kwadratowy i zgięty np. w prawo.
Wersja HD jest generalnie lepsza a ja ktoś chce flary to niech kupi tani filtr i też będzie je miał prawie gratis?
@BlindClick17
"350usd? Chińczyki już droższe."
Droższe bo lepsze :)
@Oxygenum:
"Wersja HD jest generalnie lepsza a ja ktoś chce flary to niech kupi tani filtr i też będzie je miał prawie gratis?"
Dlatego wersję Classic wycenili jak HD + filtr.
"Dlatego wersję Classic wycenili jak HD + filtr"
Tylko Pentax potrafi dodatkowo zarobić na wadach optycznych swoich obiektywów...? ;-)
@PeterLeonard
"Droższe bo lepsze :)"
Jak żaden z nich nie jest podwójnym Gaussem, to dla mnie wcale nie lepsze :P
"Rozumiem, że "classic" na śrubokręcie, ale czemu ten HD nadal na śrubokręcie??? "
Bo kazdy pentax ma srubokret.
50mm nie potrzebuje nic innego.
Canon i Nikon od lat 70 do dzis zmieniali system kilka razy.
Zmuszajac do wymiany lub wywalania dzialajacych urzadzen.
Pentax tylko swoj system rozwijal.
@seboc
„ Canon i Nikon od lat 70 do dzis zmieniali system kilka razy.
Zmuszajac do wymiany lub wywalania dzialajacych urzadzen.
Pentax tylko swoj system rozwijal. ”
Ciekawe spostrzeżenie, Pentax tak bardzo rozwijał swój system ze ma najskromniejszy wybór obiektywów …a Canon i Nikon tak skutecznie „zmuszali” że maja sprzedaż o kilka rzędów większą niż Pentax.
Miałem kilka aparatów Pentaxa, bardzo je lubiłem, ale to było ponad ćwierć wieku temu…
Akurat jeśli chodzi o 50-tki Pentax, to tu nie można narzekać na ofertę, są:
1. niskobudżetowy SMC DA 50/1.8 za kilkaset zł,
2. niepełnoklatkowy z silnikiem SDM DA* 55mm/1.4 za 4kPLN
3. pełnokolatkowy z silnikiem SDM D FA* 50mm/1.4 za 6kPLN
(makro pomijam)
2 i 3 są wielkie i ciężkie.
Uzupełnienie teraz o coś, co wchodzi pomiędzy 1 a 2 jest sensowne (tym bardziej, że pojawiła się analogiczna HD 35/1.4 za 1,5 PLN). Są teraz 4 różne, jasno pozycjonowane 50-tki.
Gdyby dołożyć ten silnik, a obiektyw miał kosztować ponad 3 kPLN (i dodatkowo byłby gabarytowo ze 2 razy większy), to sensu by to nie miało. Wtedy dopiero by się lament podniósł :P Widzę natomiast miejsce na tego typu szkło w dalszej przyszłości
"2 i 3 są wielkie i ciężkie.
Uzupełnienie teraz o coś, co wchodzi pomiędzy 1 a 2 jest sensowne"
-To nie jest coś pomiędzy 1, a 2
tylko to jest stary F / FA 50/1.4
link vs link
"klasyczny podwojny Gauss w nowoczesnej wersji. w sumie fajnie, ze ktos jeszcze to produkuje. i jeszcze sprzedaje w normalnej cenie."
-To nie jest klasyczny podwójny Gauss link
"Gdyby dołożyć ten silnik, a obiektyw miał kosztować ponad 3 kPLN (i dodatkowo byłby gabarytowo ze 2 razy większy), to sensu by to nie miało."
-Konkurencja Z SILNIKAMI jest w podobnej cenie link
"tym bardziej, że pojawiła się analogiczna HD 35/1.4 za 1,5 PLN"
-chyba jednak f/2 link
link
A mi się podoba to, że mają pierścienie przysłony. I z tym śrubokrętem też spoko - choć STM jest zdecydowanie lepszy pod każdym względem, to śrubokręt nie wymaga prądu do ostrzenia.
Znaczy to, można wersję HD podpiąć do każdego aparatu, łącznie z tymi w pełni manualnymi Chinonami i cieszyć się obrazkiem, który na filmie wymiecie wszystkie lejki.
@seboc
"Canon i Nikon od lat 70 do dzis zmieniali system kilka razy."
Jak liczymy od lat '70,to Pentax też zmieniał, bo bagnet K to 1975 r., dla przykładu bagnet F Nikona to 1959 r.
Zresztą, patrząc tak praktycznie, to mało kogo interesują dzisiaj te szkła z lat' 70, a będąc konstrukcjami manualnymi i tak można je używać na dowolnym bezlustrze.
Canon pod koniec lat '80 zmienił całkowicie bagnet na w pełni elektryczny, ale dzięki temu mamy dzisiaj chociażby potężny rynek wtórny szkieł z AF, kompatybilnych z czymkolwiek co Canon wyprodukował od 1989 r.
@samp
"Uzupełnienie teraz o coś, co wchodzi pomiędzy 1 a 2 jest sensowne"
Uważasz że to szkło jest uzupełnieniem dwóch szkieł aps-c?
"Gdyby dołożyć ten silnik, a obiektyw miał kosztować ponad 3 kPLN"
No patrz, proste 50-ki f/1.4 z silnikiem Canona i Nikona nie kosztują ponad 3 kPLN i nie są zauważalnie większe.
@spaqin
"I z tym śrubokrętem też spoko - choć STM jest zdecydowanie lepszy pod każdym względem, to śrubokręt nie wymaga prądu do ostrzenia"
A silnik AF w puszcze poruszający śrubokrętem to niby czym jest zasilany?
Mniemam, iż koledze @spaqin chodziło o to, że śrubokręty nie są focus by wire
@Tachihara
"Mniemam, iż koledze @spaqin chodziło o to, że śrubokręty nie są focus by wire"
Znakomita większosc szkieł EF Canona nie jest Focus by wire, a nie mają śrubokręta tylko silnik. FBW to był wyjątek a nie reguła.
Nie wiem jak jest w systemie R. Te tanie na pewno mają FBW bo pierścień zamiennie służy do ustawiania ostrości albo zmiany parametrów.
Obiektyw Pentax smc PENTAX-FA 50mmF1.4 Classic z efektem „Rainbow Flare” …czyli wersja LGBT+
@lord13 - z Kanonowskimi mam tyle doświadczenia, że 50 1.8 USM miała normalne przełożenie ostrzenia, a 50 1.8 STM już FBW. To samo z 70-300 4-5.6, 70-200 2.8 (i na tym się moje doświadczenie kończy). I mam na myśli te nowe, ciche i szybkie silniki krokowe które jakimś cudem zawsze są FBW.
@seboc
Bo kazdy pentax ma srubokret.
50mm nie potrzebuje nic innego.
Więc tak ten skansen sobie tłumaczcie w śródziemiu :)
OK. Przekonaliście mnie. To fatalnie, że Pentax wznowił 35/2 i 50/1.4 z nowymi powłokami. Lepiej byłoby, żeby ich nie wypuszczał.
Lepiej byłoby, żeby wypuścił, ale z mocowaniem Canon, tylko wtedy wiadomo, musiałby być silnik a nie śrubokręt.
A śrubokręt zły jest? Mniej precyzyjny niż najnowsze technologie?
Aparat jest do zdjęć, wolę kiec jeden szybki motorek w body niż w każdym obiektywie.
Mam kilka srubokretow Nikona i amatorsko dają radę. Pro nie używam.
A z ostatniego testu 26mm Nikkor wynika że mój stary śrubokręt jest szybszy niż najnowszy leciutki obiektyw od MLa.
Śrubokręt nie nadaje się do śledzenia obiektów i wideo.
A młotek się nadaje? Młotek się nadaje do wbijania gwoździ.
Był kiedyś taki aparat fotograficzny, co się nadawał do wbijania gwoździ bardziej, niż do robienia zdjęć. Nazywał się Zenit E ;)
Mój śrubokręt bardzo ladnie ostrzy nawet w ciemnie ; Wrzuciliscie wszystkie srubokręty do jednego worka i weź tu dyskutuj ;
To jest dalszy ciąg tej samej narracji. Kiedyś było tak, że stabilizacja działała tylko w obiektywach, ta w korpusie realizowana ruchami matrycy nie działała bo gdyby działała to Canon by taką stosował. A teraz już działa ale tylko w bezlusterkowcach. W lustrzankach nie działa.