Nikon D800E - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- Format FX:
- 7360×4912 pix,
- 5520×3680 pix,
- 3680×2456 pix,
- Format x1.2 (3020):
- 6144×4080 pix,
- 4608×3056 pix,
- 3072×2040 pix,
- Format DX:
- 4800×3200 pix,
- 3600×2400 pix,
- 2400×1600 pix,
- Format 5:4 (30×24):
- 6144×4912 pix,
- 4608×3680 pix,
- 3072×2456 pix.
- Standardowe,
- Neutralne,
- Żywe,
- Monochromatyczne,
- Portret,
- Krajobraz.
- dostępne w stylach Standardowe, Żywe, Portret i Krajobraz:
- Szybka korekta – wartości w skali od −2 do +2 pozwalają ograniczyć lub wzmocnić efekt charakterystyczny dla danego stylu,
- dostępne we wszystkich stylach:
- wyostrzanie – automatyczne lub w skali od 0 do 9,
- kontrast – automatyczny lub w skali od −3 do +3,
- jasność – w skali od −1 do +1,
- dostępne we wszystkich stylach z wyjątkiem Monochromatyczne:
- nasycenie – automatyczne lub w skali od −3 do +3,
- odcień – w skali od −3 do +3 (w stronę ujemną czerwienie zyskują odcień fioletowy, błękity zielony, a zielenie żółty, natomiast w stronę dodatnią czerwienie zyskują odcień pomarańczowy, zielenie niebieski, a błękity fioletowy),
- dostępne jedynie w stylu Monochromatyczne:
- efekty filtrów – symulacja wpływu filtrów barwnych na zdjęciach czarno-białe (wyłączony, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony),
- zabarwienie – czarno-białe (B&W), sepia, zimnoniebieskie (Cyanotype), czerwone (Red), żółte (Yellow), zielone (Green), niebiesko-zielone (Blue Green), niebieskie (Blue), niebiesko-fioletowe (Purple Blue), czerwono-fioletowe (Red Purple).
Przejdźmy teraz do standardowego porównania wycinków zdjęć. W Nikonie D800E mamy natywny zakres czułości od ISO 100 do 6400. Istnieje również możliwość rozszerzenia zakresu o czułości programowe, w dół do ISO 50 oraz w górę do ISO 25600. Czułość możemy regulować z krokiem 1, 1/2 lub 1/3 EV. Poniżej przedstawiamy porównanie jakości zdjęć JPEG z Nikona D800E i D800, modelu D700 oraz Canona 5D Mark III.
ISO 50 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 100 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 1600 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 3200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 6400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 12800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 25600 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 51200 | |||
|
|
||
ISO 102400 | |||
|
|
Na niskich czułościach da się dostrzec pewną przewagę D800E w postaci większej szczegółowości obrazu nad konkurentami. Widoczna stała się np. struktura druku rastrowego na etykiecie z wizerunkiem kobiety. Jeśli chodzi o szum, to w zasadzie wszystkie zestawione powyżej aparaty charakteryzują się podobnym jego poziomem do ISO 1600. Powyżej tej wartości zaczynają się pojawiać wyraźniejsze różnice i wygląda na to, że D800E z całej czwórki szumi najmocniej. Trzeba jednak przyznać, że pod względem zakłóceń obrazu różnica w stosunku do D800 jest doprawdy kosmetyczna, nawet przy maksymalnej czułości. Porównanie wycinków scenki i poziomu zaszumienia obrazu utrudnia niewątpliwie fakt, że w zależności od aparatu obejmują one obszar o różnej wielkości i charakteryzują się różną ilością szczegółów widocznych na obrazie. Różnice zatem łatwiej zauważyć na wycinkach tablicy kodaka. Na tej podstawie można wnioskować, że na najwyższych czułościach najlepiej zachowuje się 5D Mark III, choć mimo większego szumu w D800E i D800 widzimy więcej szczegółów na zdjęciach. Jak jednak wielokrotnie pokazywaliśmy, ocenianie możliwości aparatów na podstawie JPEG-ów nie pozwala wyciągać daleko idących wniosków. Pełną odpowiedź co do osiągów matrycy poznamy dopiero przy porównaniu RAW-ów, które zaprezentujemy w następnym rozdziale.
Wyostrzanie
W Nikonie D800E mamy do dyspozycji standardową dla lustrzanek tego producenta 10-stopniową skalę wyostrzania (od 0 do 9). Jak w praktyce wygląda obraz przy wyostrzaniu ustawionym na 0, 4 oraz 9 można zaobserwować w poniższej tabelce. Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.
Nikon D800E, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Wyostrzenie stopnia 4 daje wyraźnie ostrzejszy obraz niż przy ustawieniu 0, jednak proces ten spowodował powstanie zakłóceń widocznych na bardzo drobnych szczególach etykiety butelki oliwy. Rezultat maksymalnego stopnia uwydatnienia obrazu prezentuje się mało zachęcająco. W tym miejscu warto również zauważyć, że po wyostrzeniu obrazu, różnica w poziomie odtworzenia detali pomiędzy zdjęciami z D800 i D800E stała się bardziej wyraźna.
Tryb HDR
W trybie HDR Nikon D800E wykonuje dwa zdjęcia, a różnica w ekspozycji pomiędzy nimi może być kontrolowana automatycznie lub ręcznie przez fotografa. W przypadku manualnej kontroli użytkownik ma do wyboru trzy warianty: 1 EV, 2 EV lub 3 EV. Do dyspozycji mamy także dodatkowy parametr „wygładzanie”, który może przyjmować następujące ustawienia: umiarkowane, normalne lub zwiększone. Tryb HDR możemy aktywować dla pojedynczego zdjęcia (wówczas zostaje on automatycznie wyłączony po jego wykonaniu) lub na stałe (musimy go ręcznie wyłączyć aby powrócić do normalnego fotografowania).
Choć instrukcja aparatu nie specyfikuje tego, podobnie jak w przypadku modelu D4 przypuszczamy, że aparat automatycznie wyrównuje wykonane zdjęcia, jeśli pojawi się między nimi przesunięcie. Producent jednak zaleca stosowanie statywu i informuje, że krawędzie wynikowego zdjęcia mogą być ucięte w stosunku do oryginalnego kadru. Warto również zauważyć, że tryb HDR jest nieaktywny jeśli fotografujemy w plikach RAW. Co więcej, nie mamy możliwości zapisu oryginalnych zdjęć, a na karcie zachowany zostaje jedynie efekt końcowy.
W poniższej tabelce prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane w trybie HDR. Dla ustawienia parametru wygładzania na „umiarkowane” pokazujemy zdjęcia dla poszczególnych ustawień różnicy ekspozycji. Dla pozostałych ustawień wspomnianego parametru prezentujemy zdjęcia wykonane przy różnicy 3 EV.
Wielokrotna ekspozycja
Nikon D800E posiada tryb wielokrotnej ekspozycji, umożliwiający automatyczne łączenie kilku zdjęć w jeden obraz. Podobnie jak w D4, opcje w tym trybie nie są szczególnie rozbudowane. W pierwszej kolejności możemy wybrać, czy tryb ma być aktywny jednorazowo, czy pozostawiać włączony przez cały czas. Ponadto możemy wybrać liczbę zdjęć z przedziału od 2 do 10. Dodatkową opcją jest tzw. „automatyczne wzmocnienie”. Jeśli jest ona włączona, wówczas wzmocnienie jest dostosowywane w zależności od liczby zarejestrowanych ekspozycji (wzmocnienie dla każdej ekspozycji ustawiane jest na 1/2 dla dwóch ekspozycji, 1/3 dla trzech itd.). Instrukcja zaleca wyłączenie opcji automatycznego wzmocnienia przy zdjęciach z ciemnym tłem.