Canon EOS 5D Mark II - firmware 1.1.0
Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią firma Canon udostępniła firmware w wersji 1.1.0 przeznaczony dla lustrzanki Canon EOS 5D Mark II. Oprócz dodania manualnej kontroli ekspozycji podczas kręcenia filmów, oprogramowanie poprawia też kilka błędów, o czym piszemy w dalszej części newsa.
Zmiany wprowadzone w firmware 1.1.0:
- Dodano możliwość manualnej kontroli ekspozycji podczas kręcenia filmów, a w szczególności:
- możliwość zmiany wartości przysłony,
- możliwość ustawienia czasu migawki w zakresie 1/30 sek. - 1/4000 sek.,
- możliwość ustawienia czułości w zakresie ISO 100 - 6400, H1.
- Wyłączono działanie przycisku podglądu głębi ostrości podczas przeglądania zdjęć i poruszania się po menu aparatu.
- Poprawiono problem, w wyniku którego niemożliwa była właściwa korekcja winietowania, nawet jeśli zdjęcia zostały wykonane z włączoną funkcją korekcji winietowania.
- Poprawiono algorytm funkcji Auto Lighting Optimizer w przypadku gdy włączona jest funkcja C.Fn II-3 Highlight tone priority.
- Poprawiono błędy językowe w menu arabskim, rumuńskim, hiszpańskim i ukraińskim.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Też mnie wkurzał ten rumuński i arabski
Co z autofokusem? Cały czas na poziomie lustrzanek za 1200 złotych?
@paso?yt spo?eczny - opisz i zamieść przykłady Twoich niepowodzeń z C5MkII albo skończ te smęty...
Przykłady niepowodzeń z autofokusem są opisane w recenzji tego modelu.
Lud to jednak ciemny jest, nie czyta testów " ponawykupuje" dziadostwa i potem robi... dobre zdjęcia nieświadom tego że mógłby robić paskudne nietrafione foty.
Af w tanszych lustrzankach moze byc lepszy niz w tej albo innej ale nie mowie ze nie moze byc gorszy
"Dodano możliwość manualnej kontroli ekspozycji podczas kręcenia filmów, a w szczególności:
* możliwość ustawienia czasu migawki w zakresie 1/30 sek. - 1/4000 sek., "
czy ktoś mi wytłumaczy do czego jest przydatna ta funkcja ? i jak to działa ? :D
czas otwarcia migawki i ... film ???
Poklatkowy może.... ;)
Bilbo, wyobraź sobie, że każdą klatkę filmu musisz naświetlić tak samo jak naświetlasz jedną klatkę robiąc zwykłe zdjęcie. Powiedz mi jaki czas naświetlania ustawi się w aparacie, jeśli w ładny słoneczny dzień, aby mieć fajnie rozmyte tło chcesz użyć przesłony powiedzmy 2.0 a z ISO już nie możesz zejść poniżej 100? Podpowiem Ci - będą to okolice właśnie 1/2000 - 1/4000 s. Jakby nie było możliwości takiego ustawienia - wszystkie klatki filmu byłyby prześwietlone...
Bilbo, widać, że nigdy nie miałeś w ręku bardziej zaawansowanej kamery:)
Im krótszy czas naświetlania, tym bardziej szczegółowo uchwycony ruch.
kmleon w sumie lepszy przykład podał:)
Nie przejmujcie się - Bilbo, nie z takimi rzeczmi już tu wyskakiwał...:D
Film to nic innego, jak sekwencja zdjec. Jesli rozwiniesz tradycyjna role z filmem, to dokladnie to widac, 24 diapozytywy w ciagu jednej sekundy. PAL to 25 pelnych obrazow, NTSC prawie 30, tyle zapamietuje tez omawiany aparat. Stad tez 1/30 to najdluzszy mozliwy czas naswietlania. Natomiast krotszym czasom naswietlania nic nie stoi na przeszkodzie, daje natomiast, przyklad KMLEON, standardowe mozliwosci kontroli ekspozycji jak przy trybie foto. MESSER_ - tak, poklatkowy, tylko w zdefiniowany przez norme Video sposob (rozmiar klatki i czas miedzyklatkowy).
poleci ktos dobry sklep w wawie z przystepna cena 5d mk 2 ?
tego aparatu nie da się kupić za przystępną cenę ;)
a na serio to dość tanio jest w RTV EURO AGD, kiedyś taniej był w fotojokerze, ale teraz jakoś im zniknął z oferty
A dodali opcje blokady wyciekającego oleju :)
adapter | 2009-06-02 15:46:14
Przecież przypadki wycieku eleju stwierdzono w innych modelach, a nie w tym. Czemu ma słuzyć więc ta anty canonowska propaganda ?
Nie propaganda :) fakt jakoś mi się z tym modelem skojarzyło ... sprawdziłem nie ten, przepraszam.
Za tani na wyciekający olej :D
ps. No to się doigrałem
jaad75, co wyskakiwał ? czy ja z czymś wyskakuję ?? Pytam ! Nie wiem, nie znam, to pytam. Od tego jest ta strona (nie tylko od wymądrzania się).
Notabene nikt nie napisał jak to działa.
Na zasadzie AF trzeba ten shit za każdym razem blokować spustem migawki do połowy.
(w przeciwieństwie do GH1). Podejrzewam że w przypadku czasu migawki będzie podobnie.
Tak jak i przysłona. Więc zabawa trzema (czterema - łącznie z ISO) wartościami podczas filmowania może się zmienić w klikanie i kręcenie pokrętłami zapominając o filmowaniu.
Aha, i nie miałem w ręku zaawansowanej kamery. Czy już się mam wstydzić ?
Bilbo - działa to na zasadzie elektronicznej migawki. Czyli matryca CMOS zastosowana w tym modelu potrafi w czasie 1/4000 i dłuższym zresetować się i w całości odczytać. W trakcie nagrywania filmu, niezależnie od ustawionego czasu ekspozycji, migawka mechaniczna jest cały czas otwarta - znaczy w ogóle nie bierze udziału w nagrywaniu filmów.
aha, ok :) dzięki
ja już myślałem, że migawka tam cały czas lata : D
Ok... mamy przysłonę, ISO i migawkę. A co z ostrością? Dotychczas automatycznie ustalenie ostrości w trakcie filmowania było bardzo powolne. Pomiar kontrastu był dokładny, ale co z tego, kiedy trwał całe wieki. Zatem zmieniając dynamicznie miejsce filmowania, przechodząc np. z pomieszczenia jaśniejszego do ciemniejszego zanim aparat zareagował film w tym miejscy był nie przyjęcia. Dopiero krótki powrót do trybu fotograficznego z opuszczonym lustrem błyskawicznie pozwalał na ustalenie ostrości. Czy nowe oprogramowanie wyeliminuje problem wolnego ostrzenia w trakcie filmowania?
berlitz - zastanów się, czego wymagasz - w którym miejscu kadru chciałbyś, żeby działał AF? Co miałby wyostrzyć? Może aparat powinien mieć jakąś inteligencję w rozpoznawaniu zamierzeń operatora? Aby przynajmniej jakoś zbliżyć się do Twoich wymagań, należałoby zmienić nie tylko firmware, ale i hardware, który by wspomagał szybkie ustalanie ostrości po analizie obrazu w kadrze. Nawet takie rozwiązanie nie zapewni spełnienia w 100% Twoich wymagań, bo zawsze znajdą się przypadki w których system źle zadziała. Pewnych rzeczy niestety się nie przeskoczy, dlatego w tym wypadku należy ćwiczyć małpią zręczność i nauczyć się sterować ostrością ręcznie.
"paso?yt spo?eczny | 2009-06-02 08:28:31
Co z autofokusem? Cały czas na poziomie lustrzanek za 1200 złotych? "
Nie narzekajcie na tego Canona bo to bardzo dobry aparat. Można nim robić przepiękne zdjęcia a jeżeli chodzi o autofokus to też nie przesadzajcie nie jest zły i napewno nie znajdziecie takiego AF-a w lustrzance za 1200zł. Trzeba pamiętać, że jest to bardzo dobra lustrzanka ale nie do "reporterki". Do zastosowań reporterskich kupuje się wyższe modele Nikona powyżej D700. Kupujący Canona 5D II mk jest zainteresowany dużą szczegółowością co może zapewnić jedynie Nikon D3X, oraz kolorami nieco odmiennymi od systemu Nikona.
paso?yt,ma racje prawdopodobnie pstryka na codzien 1Ds-Mark ||| i wcale mu sie nie dziwie .
@kmleon: "berlitz - zastanów się, czego wymagasz - w którym miejscu kadru chciałbyś, żeby działał AF? Co miałby wyostrzyć?"
Jak to w ktorym? W dowolnym, tam gdzie jest aktualny punkt AF, ktorego wielkosc mozesz tez ustawic wg potrzeb.
Mozesz ponadto wlaczyc sledzenie wskazanego obiektu.
Mozesz ponadto wlaczyc rozpoznawanie twarzy i ostrzenie na nich.
Aha, przepraszam, zapedzilem sie, to dopierow w 5D III bedzie ;-)
Mozesz ponadto wskazac dwa punkty: A i B, a nastepnie kazac systemowi zmienic ostrosc z A do B w podanym czasie.
Aha, to w 5D III w drugim firmwarze ;-)
@Jerry_R, a niby dlaczego nie zdobić tego ręcznie? Masz wtedy pewność, że zrobisz to tak, jak chcesz, a nie jak wyjdzie automatowi...
Jerry_R - ehhh, a jeśli chcesz ostrzyć na psa, samochód, rękę, szklankę to myślisz, że to wszystko również trzeba dodać do oprogramowania, żeby rozpoznawało odpowiedni obraz?
Twoje wymagania na kręcenie filmów kończą się na zrobieniu filmu człowiekowi - śledzenie twarzy, bądź przedmiotowi śledzonemu tym samym - wcześniej ustalonym punktem AF. Zauważ, że to jest tak amatorskie wymaganie, że dla tego typu filmów lepiej założyć jakiś szerokokątny obiektyw, przymnąć go lekko i mieć wszystko w kadrze ostro i się nie przejmować ustawianiem ostrości w ogóle.
W co zatem wyposażyć software i hardware, aby umożliwić przekadrowanie na dowolny obiekt w trakcie filmowania, aby ostrość ustawiła się na nim, a w tle - w rozmyciu aby pozostał obiekt dotychczas filmowany? Masz na to jakąś radę WUJU ;-) Zapewniam Cię, że ludzie chcący korzystać z jasnych stałek podczas filmowania, tworzący bardziej zaawansowany film, nie potrzebują takich gadgetów - od razu by to wyłączyli, bo zawsze automat coś może pogubić, jak jak napisał jaad75...
ktoś spotkał już może jakieś video pokazujące różnice po instalacji nowego firmware'a?
różnice są takie jak jest napisane, czyli pełen manual przy nagrywaniu! Na to czekałem i powiem że sprawdza się to świetnie :)
Jerry_R : w jedynkach autofocus śledzi obiekt, więc nie oczekuj, że dadzą taką funkcję w niższych modelach.
pinto - jedynki nie kręcą jeszcze filmów ;-) - w tym kontekście rozmawiamy o AF. Natomiast w trybie robienia zdjęć, 5d mk II również śledzi, choć nie tak dobrze jak jedynki oczywiście...
@jaad75: dlatego nie recznie, ze przy reportazowym nagrywaniu nie ma na to czasu. Dokladnie tak samo jak ze zdjeciami, to pytanie w stylu: po co w lustrzankach AF? Czujecie roznice reportaz vs studio? A nawet majac AV w trybie video - mozna go najprosciej w swiecie wylaczyc i ostrzyc recznie. Wszystko zalezy od sytuacji.
Zaczely mnie juz meczyc naprawde ciekawe filmy zrobione 5D II, gdzie wyraznie widac, ze ludzie nie trafiaja recznie... Tzn. wydaje im sie, ale na duzym ekranie wychodzi. Oczywiscie wynika to z bardzo otwartych szkiel i malej GO.
@kmleon: widac, ze nie zrozumiales ani mojej wypowiedzi, odpowiedzi na pytanie berlitz'a... Ani nie rozumiesz jaka funkcjonalnosc ma sprzet na rynku. Ale sprzet inny niz aktualne DSLR Canona, ktore jak sam producent okreslil zostaly wypuszczone jako takie testowanie, sondowanie rynku. Prawdziwe VIDEO w DSLR wyjdzie po zebraniu feedbacku dopiero. Wszystko o czym piszemy - i tak bedzie za niedlugi czas w nowych wersjach puszek. Wtedy bedziesz narzekal po co Canon to dodal?
RE: "W co zatem wyposażyć software i hardware, aby umożliwić przekadrowanie na dowolny obiekt w trakcie filmowania, aby ostrość ustawiła się na nim, a w tle - w rozmyciu aby pozostał obiekt dotychczas filmowany? Masz na to jakąś radę WUJU ;-)"
- NIe wiem co powiedziec szczerze... Pytanie tak kosmiczne, ze zalamalem sie... Ale teraz rozumiem - dlaczego Ty nie 'czujesz' tak prostej funkcjonalnosci. Widziales punkt LV AF w 5D II? Przemieszczasz w dowolne miejsce w kadrze 'joystick'iem' - w ten sposob wskazujesz gdzie sprzet ma ostrzyc. Malo tego, nie musi to tak dzialac, ze od razu zacznie sie ostrzenie, Moze to sie rozpoczac we wskazanym przez Ciebie momencie.
A idealne byloby sledzenie teczowki w EVF ;-)
Znalazlem na jednym z forow ponizsze stwierdzenie o VIDEO 5D II:
"To jest aparat zostawiający w tyle wiele kamer, przy czym nie jest zabawką z kategorii: włącz i kręć. Wymaga od użytkownika znajomości tego sprzętu, jego zalet i ograniczeń - to jedyny sposób by móc wykorzystać jego możliwości z niezłym efektem."
Chyba najtrafniej oddajace aktualna rzeczywistosc. Wiadomo, ze w nowszych wersjach bedzie wygodniej 'wlaczyc i krecic'. I o tym pisze ja i wiele osob.
Chodzi o to, zeby miec WYBOR: nie ma czasu i warunkow - wspomaga sie czlowiek automatem. Jest czas i warunki - wylaczamy automatyke, rozpoczynamy kreatywne podejscie.
Co zlego w takim pytaniu?
Jerry_R - widać czytamy to samo forum - oczywiście, że wiem jak działa punkt LV w 5D II, czasem nawet z tego korzystam, ale zapewniam Cię, że żaden filmowiec nie będzie w trakcie nagrywania filmu bawił się przesuwaniem kwadracika razem z przekadrowywaniem całego ujęcia. Często chcę mieć efekt, po zmianie kadru, aby ostrość pojawiła się na wybranym przeze mnie obiekcie - potrafię to zrobić wyłącznie ręcznie, nie wyobrażam sobie automatu, który by wiedział za mnie co chcę zrobić... W trakcie kręcenia ujęcia nie można sobie pozwolić na jakiekolwiek wahanie - i jeśli AF się gubi, to na filmie widać, co dla mnie jest nieakceptowalne przy późniejszym odbiorze nakręconego materiału - no chyba, że chcę utrwalić jedynie wspomnienia z wycieczki, do tego takie funkcje potencjalnie by się przydały... Ale wtedy zakładam po prostu szerszy kąt, przymykam przesłonę i kręcę wszystko w ogóle bez ustawiania ostrości...
Rozni ludzie, rozne potrzeby, rozne sposoby pracy. I dobrze. Im lepiej producenci postaraja sie zaspokoic te potrzeby - tym wiecej sprzedadza, a my bedziemy mieli mniej kg do noszenia oraz wiecej czasu na tworzenie.
Poza ludzmi zajmujacymi sie zawodowo czy to zdjeciami, czy video - dla nich pewnie nie jest az takim problemem noszenie osobnych kilku specjalizowanych sprzetow i kg. Co mnie osobiscie dziwi, ale... Maja prawo ;-)
czyli po chorobach wieku dziecięcego mamy godnego następcę 5D. ja najpierw zabiorę się za zbieranie szkieł.
ciekawe czy pełna kontrola w trybie video będzie od teraz już standardem. gubiący się AF w trakcie ujęcia jest problemem osób zajmujących się reporterskim video na chrzcie, komunii(te słynne ciemne kościoły). dlatego wymyślono czaderskie napisy, przejścia ala zegar i cyfrowe filtry w każdej szanującej się kamerze hd ready. bo co to za reportaż bez panoramy 360. ci którzy doceniają najlepszą maszynę do kręcenia HD w cenie do 50000pln czekali na ten firmware jak ja na 35-150/2.8
"Nie narzekajcie na tego Canona bo to bardzo dobry aparat. Można nim robić przepiękne zdjęcia"
Haha.
Wiesz, piękne zdjęcia można też robić pudełkiem po butach, tylko że jakby mi ktoś wciskał pudełko po butach za 500 zł, takie troszkę pomięte i nieszczelne, to bym mu się kazał puknąć palcem w czoło :-)
Canon ostatnimi czasy może się pochwalić świetnymi szkłami (jak zawsze) i świetnymi kompakcikami, a lustrzanki to porażka (mam na myśli wady techniczne i ceny, nie jakość zdjęć). Oczywiście pewnie lepiej inwestować w szkła i czekać na lepszą puszkę zadowalając się tymi co są, niż zmieniać system, bo to wcale nie oznacza automatycznie, że system Nikona czy inny jest "lepszy", ale niesmak pozostaje.
Napisałem, że Canonem można robić przepiękne zdjęcia i to podtrzymuję. Ja od 30 lat pracuję na systemie Nikona, wcześniej na analogu a od 3 lat na cyfrze. Nikon i Canon ma różne filozofie na zdobycie rynku i różne profile kolorystyczne. Ja robiąc na D700 stwierdzam, że chwilami brakuje mi kolorów takich jakie są w Canonie, skóra w Canonie może jest mniej naturalna niż w Nikonie bo ma delikatne zabarwienie różowe ale właśnie taki odcień często się ludziom podoba. To samo jest z odcieniem zieleni, w Canonie jest bardziej soczysta a w Nikonie bardziej przybrudzona i zażółcona przez co wygląda bardziej naturalnie.
Każdemu podoba się co innego. Canon 5D mkII pomimo pewnych opisywanych niedokładności naprawdę robi świetne zdjęcia i jeżeli nie jest używany do częstej reporterki w ciężkich warunkach, będzie służył długie lata jak poprzednia "piątka"