Fujifilm GFX 100 II
Firma Fujifilm zaprezentowała dziś następcę swojego flagowego średnioformatowego aparatu, model GFX 100 II. Zachował on rozdzielczość 102 megapikseli, ale jego sensor jest teraz zauważalnie szybszy.
INFORMACJA PRASOWA
Fujifilm przedstawia bezlusterkowy aparat cyfrowy „FUJIFILM GFX100 II”
Wyposażony w średnioformatową matrycę światłoczułą 1,7 razy większą od matrycy pełnoklatkowej, nowy aparat zapewnia najwyższą w historii serii GFX prędkość zdjęć seryjnych, najwydajniejszy układ autofokusa i najbardziej wszechstronne funkcje wideo, znacznie poszerzające możliwości jego zastosowań w profesjonalnej produkcji filmowej.
TOKIO, 12 września 2023 r. – Koncern FUJIFILM Corporation (prezes: Teiichi Goto) z przyjemnością informuje o wprowadzeniu do sprzedaży 26 września 2023 r. aparatu FUJIFILM GFX100 II (zwanego dalej GFX100II). Będzie to najnowszy przedstawiciel serii GFX – bezlusterkowych cyfrowych aparatów fotograficznych wyposażonych w matryce światłoczułe średniego formatu*1 rejestrujące uchwycone obrazy na powierzchni około 1,7 razy większej w porównaniu z matrycami pełnoklatkowymi 35 mm.
GFX100 II dysponuje nowo opracowaną, szybką matrycą światłoczułą o rozdzielczości 102 megapikseli ”GFX 102MP CMOS II HS”, współpracującą z superszybkim silnikiem przetwarzania obrazu „X-Processor 5”, co pozwala nawet na podwojenie prędkości odczytu sygnału w porównaniu z obecnym modelem.
GFX100 II pochwalić się może znakomitą jakością obrazowania dzięki zastosowaniu matrycy światłoczułej średniego formatu, która pozwala uzyskać bogatą reprodukcję tonalną i niemal trójwymiarowe odzwierciedlenie szczegółów. Ponadto, połączenie najnowszej, szybkiej matrycy i superszybkiego silnika przetwarzania obrazu pozwoliło na zaimplementowanie, po raz pierwszy w serii GFX, układu autofokusa z funkcją rozpoznawania obiektów opartą na algorytmach sztucznej inteligencji, opracowaną z pomocą technologii uczenia głębokiego. Możliwe również było wykorzystanie najnowszego algorytmu predykcyjnego układu autofokusa opracowanego i zastosowanego wcześniej w modelu FUJIFILM X-H2S. Poprawie uległa też maksymalna prędkość zdjęć seryjnych, która wzrosła z dotychczasowych*4 5,0 kadrów na sekundę do 8,0 kadrów na sekundę*4, co poszerzyło zakres zastosowań GFX100 II w różnych gatunkach fotograficznych – od fotografii modowej, reklamowej i krajobrazowej po sport i fotografię reporterską, gdzie bardzo liczą się szybkość i wydajność.
Zastosowanie nowej matrycy przyniosło również znaczącą poprawę wydajności w zakresie rejestracji wideo. Aparat może natywnie nagrywać materiały w jakości 4K/60P 4:2:2 oraz posiada wsparcie dla jakości 8K/30P po raz pierwszy w historii serii GFX. Oferuje też nowe tryby „Formatu wideo”, które potrafią jeszcze efektywniej wykorzystać unikalną charakterystykę matrycy średniego formatu. Aparat wspiera różnorodne profesjonalne, kinowe formaty filmowe, w tym Premista, 35 mm i anamorficzny (35 mm) przy zastosowaniu odpowiedniego adaptera mocowania obiektywu. Dzięki temu możliwe jest rejestrowanie materiałów filmowych o zróżnicowanym charakterze w zależności od potrzeb i okoliczności, a wsparte to jest podwyższoną prędkością odczytu danych z matrycy i autofokusem ze śledzeniem obiektu.
Za poprawą wydajności idą również zwiększone możliwości rozbudowy systemu. Na korpusie GFX100 II znalazło się miejsce na port Ethernet, jak również na złącza HDMI Typu A oraz USB-C umożliwiające podłączenie różnych urządzeń zewnętrznych. Obsługa usługi w chmurze “Frame.io Camera to Cloud” i możliwość synchronizacji kodu czasowego z urządzeniami ATOMOS AirGlu™*5 dodatkowo poprawiają płynność procesu produkcji fotograficznej i filmowej.
Oferowana przez aparat jakość obrazowania jest jeszcze wyższa dzięki wprowadzeniu natywnej (nierozszerzonej) minimalnej czułości ISO80 oraz nowego trybu Symulacji filmu „REALA ACE”. Usprawnienia sprzętowe dotyczą też pracującego w pięciu osiach wewnętrznego układu stabilizacji obrazu (IBIS) o skuteczności do 8 działek EV*6 i wizjera elektronicznego wysokiej rozdzielczości 9,44 mln punktów charakteryzującego się powiększeniem 1,0x. Nową stylistykę korpusu aparatu cechują duży pomocniczy wyświetlacz LCD, pochylony panel górny i nowa faktura powierzchni obudowy. Model GFX100 II jest przykładem ewolucji obecnego modelu we wszystkich obszarach, aby zaspokoić potrzeby zawodowych fotografów i filmowców.
1) Matryca światłoczuła o przekątnej 55 mm (43,8 mm x 32,9 mm) i powierzchni 1,7 razy większej niż matryca formatu pełnej klatki 35 mm
2) W porównaniu z matrycą w modelu GFX100S
3) Przy użyciu migawki mechanicznej
4) W porównaniu z modelem GFX100S
5) AirGlu™ jest znakiem towarowym/zarejestrowanym znakiem towarowym firmy Atomos.
6) W oparciu o standardy stowarzyszenia CIPA; tylko drgania w osi poziomej i pionowej (pochylenie i odchylenie), z zamocowanym obiektywem Fujinon GF63mmF2.8 R WR
(1) Najwyższa prędkość zdjęć seryjnych i najwydajniejszy autofokus w historii serii GFX dzięki najnowszej, szybkiej matrycy światłoczułej ”GFX 102MP CMOS II HS” i szybkiemu silnikowi przetwarzania obrazu „X-Processor 5”
- W aparacie GFX100 II zastosowano najnowszą 102-megapikselową matrycę światłoczułą ”GFX 102MP CMOS II HS”, która pochwalić się może niemal dwukrotnie wyższą prędkością odczytu sygnału w porównaniu z obecnym modelem, co umożliwia fotografowanie seryjne z wydajnością do 8,0 kadrów na sekundę. Użytkowników ucieszy możliwość bezstresowego wykonywania serii zdjęć w krótkich odstępach czasu dzięki powiększonemu buforowi pamięci. W dziedzinie fotografii sportowej, dotychczas trudnej do uprawiania przy pomocy dostępnych aparatów serii GFX, model GFX100 II potrafi uchwycić decydujące momenty, zapewniając jednocześnie najwyższą rozdzielczość i najlepszą jakość obrazu, czyli cechy, które definiują matryce średniego formatu.
- Zastosowanie ulepszonego algorytmu spowodowało ewolucję autofokusa z wykrywaniem twarzy / oczu i pozwoliło wprowadzić autofokus z detekcją obiektu opartą na sztucznej inteligencji, która została opracowana z pomocą technologii uczenia głębokiego. Moc algorytmów sztucznej inteligencji oznacza, że aparat potrafi teraz wykrywać i rozpoznawać zwierzęta, ptaki, samochody, motocykle, rowery, samoloty, pociągi, owady i drony*7. Wykryty obiekt jest automatycznie śledzony z utrzymywaniem ostrości, dzięki czemu użytkownicy mogą skoncentrować swoją uwagę na znalezieniu najlepszej chwili na wykonanie zdjęcia oraz odpowiednim kadrowaniu. Ulepszony algorytm predykcyjny autofokusa zapewnia dodatkową wygodę użytkownikom w gatunkach fotografii wymagających zaawansowanej wydajności w zakresie śledzenia szybko poruszających się obiektów, jak np. w fotografii sportowej.
- Aparat jest wyposażony w wizjer o wysokiej rozdzielczości 9,44 mln punktów o współczynniku powiększenia 1,0x. Niweluje on zjawisko paralaksy i zniekształcenia, które zazwyczaj pojawiają się, gdy pozycja oka ulega przesunięciu podczas korzystania z wizjera, zapewniając tym samym znakomitą widoczność fotografowanej sceny. Elektroniczny wizjer aparatu pochwalić się może częstotliwością odświeżania na poziomie około 120 ramek na sekundę, co zapewnia płynny obraz i precyzyjną identyfikację szybkich ruchów obserwowanego obiektu.
- Wprowadzona została możliwość dostosowania funkcji autofokusa strefowego do potrzeb użytkownika. Można ustawić kształt obszaru autofokusa tak, aby dostosować go do danej sytuacji zdjęciowej w celu jeszcze precyzyjniejszego ustawiania ostrości.
7) Należy wybrać ustawienie “Ptak”, by wykrywać owady i ustawienie “Samolot”, by aparat wykrywał drony
(2) Szersze możliwości ekspresji fotograficznej dzięki najniższej natywnej czułości ISO80 oraz nowej Symulacji filmu „REALA ACE”
- Poprawa struktury pikseli zwiększyła liczbę nasyconych elektronów matrycy, umożliwiając w ten sposób zastosowanie czułości ISO80 jako czułości standardowej (w zakresie nierozszerzonym). Gdy czułość matrycy jest ustawiona na ISO80, aparat będzie rejestrować obrazy o zwiększonym zakresie dynamicznym i z niższymi szumami w porównaniu z poprzednim modelem*8.
- Nowe mikrosoczewki matrycy zostały ulepszone w celu zwiększenia zdolności wykorzystania światła na krawędziach matrycy, co przyniosło zarówno poprawę jakości obrazu na krawędziach zdjęcia, jak i celność autofokusa w porównaniu z poprzednim modelem.
- Aparat GFX100 II oferuje łącznie 20 trybów Symulacji filmu, w tym nową symulację „REALA ACE”, aby zapewnić zdjęciom zróżnicowany wachlarz charakterystycznych tonacji kolorystycznych. Symulacja „REALA ACE” charakteryzuje się wierną reprodukcją barw i wysoko kontrastową tonalnością, dzięki czemu można stosować ją do fotografowania dowolnych obiektów i w różnych sytuacjach zdjęciowych.
- Aparat posiada funkcję Pixel Shift Multi-Shot, która umożliwia osiągnięcie 4-krotnie wyższej rozdzielczości i wierną reprodukcję kolorów. Mechanizm wewnętrznej stabilizacji obrazu precyzyjnie przemieszcza matrycę o 0,5 piksela i pozwala wykonać 16 obrazów w formacie RAW, z których generowane jest następnie zdjęcie o rozdzielczości 400 megapikseli. To idealny wybór do zastosowań w fotografii reklamowej lub archiwizacji dóbr kultury w formie cyfrowej.
- Aparat oferuje wsparcie dla formatu plików graficznych HEIF, który zapewnia 10-bitową głębię kolorów, zachowując swój rozmiar na poziomie 70% rozmiaru plików JPEG. Umożliwia to przechowywanie obrazów o wyższej jakości i zaoszczędzenie miejsca na nośnikach pamięci.
8) Przy zapisie RAW 16-bit.
(3) Rozbudowane możliwości w zakresie wideo, które zaspokajają potrzeby profesjonalnej produkcji filmowej
- Zastosowanie nowej matrycy stworzyło możliwość natywnego wsparcia dla nagrywania materiałów w jakości 4K/60P, a nawet 8K/30P 4:2:2 10-bit. Prędkość odczytu sygnału przez matrycę została zwiększona w celu tłumienia efektu „rolling shutter” i uzyskania naturalnych nagrań ruchomych obiektów. Czułość ISO100 jest dostępna również w trybie filmowania dla uzyskania nagrań o jeszcze wyższej jakości obrazu.
- GFX100 II oferuje wsparcie dla trzech kodeków Apple ProRes*9, to jest: Apple ProRes 422 HQ, Apple ProRes 422 i Apple ProRes 422 LT. Podczas nagrywania wideo z kodekiem Apple ProRes, aparat może rejestrować w trybie dualnym (tzw. proxy recording, czyli rejestracja materiałów jednocześnie w postaci surowej oraz kopii zapisywanych w postaci „lżejszych”, silniej skompresowanych plików) na przykład z wykorzystaniem kodeku Apple ProRes 422 Proxy. Pozwala to na ograniczenie nakładu pracy podczas edycji nagranych materiałów filmowych, co z kolei przekłada się na usprawnienie całego procesu produkcji filmowej, od rejestracji materiałów po postprodukcję.
- Aparat oferuje wsparcie dla różnorodnych profesjonalnych, kinowych formatów filmowych, w tym Premista, 35 mm i format anamorficzny (35 mm) przy zastosowaniu odpowiedniego adaptera mocowania obiektywu. Materiał wideo jest rejestrowany ze zoptymalizowanymi ustawieniami, umożliwiającymi stosowanie różnorodnych filmowych środków wyrazu.
- Do trybu rejestracji wideo dodano funkcję autofokusa śledzącego. Użytkownicy mogą dotknąć wyświetlacza, wskazując obiekt do śledzenia podczas filmowania w trybie AF-C + Wide / Tracking AF (autofokus ciągły + autofokus szeroki / śledzący). Dzięki temu aparat może śledzić wybrany obiekt w sytuacjach, gdy w kadrze znajduje się jednocześnie kilka obiektów.
- Jest to pierwszy aparat serii GFX dysponujący płaskim profilem wideo F-Log2 o zakresie dynamicznym rozszerzonym nawet do ponad 14 działek EV*10. Ta cecha umożliwia rejestrację wideo o wzbogaconej tonalności, znacznie zwiększając tym samym zakres możliwości dostępnych w postprodukcji.
- W połączeniu z kompatybilnym zewnętrznym rejestratorem ATOMOS podłączonym za pomocą złącza HDMI, surowy materiał wideo (RAW video) nagrywany przy pomocy aparatu GFX100 II może być rejestrowany w postaci 12-bitowego materiału Apple ProRes RAW w rozdzielczościach do 8K i klatkażu do 29,97 klatek/sekundę. Z podłączonymi zewnętrznymi urządzeniami Blackmagic Design Video Assist 12G HDR, surowy materiał wideo z aparatu może być rejestrowany w formacie Blackmagic RAW w rozdzielczościach do 8K i klatkażu do 29,97 klatek/sekundę.
- Aparat posiada wsparcie dla funkcji synchronizacji kodu czasowego (timecode) z urządzeniami ATOMOS AirGlu™ BT. Umożliwia to bezproblemową synchronizację kodu czasowego z wieloma aparatami, spełniając wymagania różnych miejsc produkcji wideo.
- Wprowadzono następujące nowe funkcje, aby ułatwić nagrywanie materiałów wideo:
- Wyświetlanie wektoroskopowego obrazu przebiegu fali
- Dodanie nowej funkcji mapy ostrości w trybie wsparcia manualnego ustawiania ostrości
- Dodanie trybu Preselekcji profilu F-log2 D Range*11
9) Apple ProRes jest znakiem towarowym firmy Apple Inc., zarejestrowanym w Stanach Zjednoczonych i innych państwach.
10) Przy użyciu trybu Preselekcji F-log2 D Range, według pomiarów własnych Fujifilm
11) Dostępny jedynie w trybie GF/Premista w rozdzielczościach DCI4K/4K i klatkażu 29.97P/25P/24P/23.98P; Używanie tego trybu może skutkować wystąpieniem efektu „rolling shutter”.
4. Szerokie możliwości rozbudowy systemu
- Korpus aparatu wyposażony został w port Ethernet, jak również w złącza HDMI Typu A i USB-C w celu poszerzenia możliwości podłączania urządzeń zewnętrznych i uzyskania różnych kombinacji podłączonych peryferiów.
- Za pośrednictwem złącza USB-C można podłączyć zewnętrzny dysk SSD w celu bezpośredniego zapisywania na nim zdjęć oraz danych wideo w dowolnym trybie pracy aparatu i formacie plików, w tym 4K/60P and 8K/30P*12.
- Aparat może współpracować z sieciową usługą „Frame.io Camera to Cloud”, dzięki czemu pliki Apple ProRes Proxy i materiały wideo w innych formatach mogą być przesyłane bezpośrednio do chmury Frame.io, w znacznym stopniu przyspieszając proces produkcji od nagrywania materiału po edycję.
- W aparacie znajduje się podwójne gniazdo na karty pamięci ze wsparciem dla kart CFexpressTM Typu B i kart SD. Korzystanie z kart CFexpressTM Typu B o wysokiej prędkości zapisu pozwala w pełni wykorzystać wydajność trybu wideo aparatu GFX100 II*13 *14.
- Podczas fotografowania do zdjęć mogą być dodawane metadane IPTC*15. Te informacje mogą być przeglądane i edytowane w aplikacji „FUJIFILM XApp” dedykowanej aparatom cyfrowym Fujifilm.
12) W zależności od typu dysku SSD, w przypadku niektórych trybów pracy aparatu oraz niektórych formatów plików zapis na nośniku zewnętrznym może nie być możliwy. Prosimy sprawdzić wykaz kompatybilnych dysków SSD.
13) CFexpress jest znakiem towarowym lub zarejestrowanym znakiem towarowym stowarzyszenia The CompactFlash Association.
14) Lista kompatybilnych kart, których prawidłowe działanie zostało potwierdzone, znajduje się na stronie internetowej Fujifilm.
15) Metadane IPTC oznaczają metadane zawarte w obrazach cyfrowych zgodnych ze standardami IPTC (International Press Telecommunications Council).
5. Rozwiązania sprzętowe zapewniające szerokie wsparcie fotografowania oraz konstrukcja, która uosabia funkcjonalne piękno
- Aparat GFX100 II posiada nowy mechanizm wewnętrznej stabilizacji obrazu (IBIS) o zwiększonej precyzji stabilizacji, który korzysta z informacji o zdjęciu w celu wykrywania drgań aparatu. W rezultacie otrzymaliśmy układ stabilizacji obrazu pracujący w pięciu osiach o skuteczności do 8 działek EV, najlepszy wśród aparatów Fujifilm. Użytkownicy mogą bezproblemowo fotografować z ręki nawet w słabych warunkach świetlnych, jak na przykład nocna fotografia krajobrazowa. Mechanizm IBIS jest również wykorzystywany do precyzyjnego przesuwania matrycy podczas fotografowania w trybie Pixel Shift Multi-Shot, co pozwala na uzyskiwanie zdjęć o rozdzielczości sięgającej 400 megapikseli.
- W projekcie korpusu zastosowano wiele ulepszeń w stosunku do poprzednich modeli w dążeniu do zapewnienia najwyższej użyteczności. Nowa faktura powierzchni BISHAMON-TEXTM*16 gwarantuje maksymalnie pewny chwyt przy fotografowaniu pod zróżnicowanymi kątami. Górna płyta aparatu jest lekko pochylona w stronę użytkownika, dzięki czemu ustawienia aparatu mogą być sprawdzone jednym szybkim spojrzeniem. Pomocniczy wyświetlacz LCD na górnym panelu został powiększony w porównaniu z poprzednimi modelami, a jego zaktualizowany interfejs graficzny zapewnia lepszą widoczność.
- Ulepszono funkcjonalność różnych przycisków. Trzy przyciski Fn o rozszerzonej funkcjonalności zostały umieszczone w górnej części uchwytu w celu zapewnienia bezbłędnego działania aparatu, gdy zmieniają się warunki fotografowania.
16) BISHAMON-TEX jest znakiem towarowym lub zarejestrowanym znakiem towarowym FUJIFILM Corporation.
3. Dodatkowe akcesoria
(1) Uchwyt pionowy “VG-GFX II” z komorą na dwa akumulatory “VG-GFX II” (opracowany dla aparatu GFX100 II)
- Ten uchwyt jest odporny na pył i warunki atmosferyczne i może pracować w niskich temperaturach, do -10℃.Wewnątrz może pomieścić dwa akumulatory o wysokiej pojemności “NP-W235”.
- Przyciski zostały rozmieszczone w łatwo dostępnych miejscach, co umożliwia łatwe i wygodne fotografowanie, gdy aparat jest trzymany poziomo.
(2) Wentylator chłodzący “FAN-001” (przeznaczony do modeli GFX100 II, X-H2S i X-S20)
- Wentylator chłodzący, który ułatwia filmowanie przez dłuższy czas lub w warunkach wysokiej temperatury otoczenia.
- Można go zamocować w tylnej części korpusu. Zasilany bezprzewodowo bezpośrednio z korpusu aparatu, wentylator umożliwia wydłużenie czasu ciągłej rejestracji wideo w wysokich temperaturach otoczenia bez obawy o awarię z powodu przegrzania sprzętu.
(3) Adapter odchylania wizjera elektronicznego “EVF-TL1” (przeznaczony do modeli GFX100 II, GFX100 i GFX 50S)
- Po zamocowaniu tego adaptera między korpusem a odłączanym wizjerem elektronicznym, kąt nachylenia wizjera można zmieniać w zakresie od 0°do 90° przy fotografowaniu w układzie poziomym, zaś przy fotografowaniu w pionie zakres ten wynosi od -45° do +45°. Użytkownicy zyskują swobodę wyboru pozycji aparatu podczas pracy, otrzymując możliwość korzystania z wizjera elektronicznego przy fotografowaniu pod różnymi kątami.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Wygląda na zacny sprzęt, Fuji dobrze się rozkręciło w MF
Ma HDMI A. Duży plus.
Fajnie się prezentuje, ale znowu brakuje ceny. W USA 7500$.
Kompletnie nie ogarniam, dlaczego Fuji nie zamontowali DPAD w tym body. To samo się tyczy GFX50S2. Jak dla mnie to okaczelanie aparatu z funkcjonalności.
Wiem, że to nie na temat, ale dlaczego na Optycznych nie ma jeszcze nic o tej premierze ? :
link
Errata do powyższego. Optyczni dali już informację o nowym Lumixie.
@Jarun - spokojnie, wszystko będzie. Tylko jak dostajemy od polskiego oddziału lub dystrybutora informację prasową to jest szybciej, a jak musimy ją sami kompilować to jest wolniej
@tru_dat: projektanci Fujifilm mają talent do, deliatnie mówiąc, dziwnych posunieć. To, co mi się podoba w tym korpusie, to 3 przyciski funkcyjne przy spuście migawki (dużo lepsze i wygodniejsze rozwiązanie niż dramat WB/ISO/Fn zaserwowany w X-H2/s). Z drugiej strony mamy brak D-pada (przy tej cenie to nie jest oszczędność tylko złośliwość/głupota, biorąc pod uwagę, że wielu potencjalnych klientów może jednak preferować takie rozwiązanie). Na deser Q-button w miejscu, za które wielu krytykowało X-T30 i X-H1.
To body raczej "akcyjniakem" nie będzie, więc braki w ergonomii nie są tu tak krytyczne jak w X-H2s, ale brak konsekwencji i losowość w rozmieszczaniu elementów sterujących w korpusach Fujifilm trochę mnie przeraża. W sumie nigdy nie używałem korpusów Sony ale jak widzę dowolny aparat z linii A7/9/1 to jednak podoba mi się względna spójność czy pokrętło EC zachowane w topowych seriach .
@Jarun
Będzie jeszcze trzecia ważna premiera fotograficzna dzisiaj - w Cupertino ;-)
zwrócą koleżanki uwagę, że Hasselblad X2D nie ma krzyżakoguzika, nie ma też go Lecia S3... Bo to nie nie jest sprzęt dla reportera, tzn. reporter może tego też użyć, ale nie ma pośpiechu, mozolnie ustawiana scenka, panna młoda pod żywopłotem czy akwedukt w lesie spokojnie poczekają
Wreszcie! Uchylny (góra/dół) monitor LCD i pochylony wyświetlacz górny. Firma, która myśli. Wielkie brawa.
Przypuszczam, że czas synchronizacji z lampą to dalej 1/125s.
Dla mnie minimum to 1/200, bardzo często tego potrzebuję.
@tor
1/125s
link