Blackmagic Cinema Camera 6K
Oferta kamer marki Blackmagic Design powiększyła się o nowy model wyróżniający się zastosowaniem pełnoklatkowego sensora oraz mocowania obiektywów Leica L.
INFORMACJA PRASOWA
Blackmagic Design przedstawianową Blackmagic Cinema Camera 6K
Nowej generacji cyfrowe kamery filmowe z pełnoklatkowym sensorem 6K z OLPF, L-Mount, nośnikiem CFexpress oraz jednoczesnym zapisem Blackmagic RAW i proxy H.264 dla przepływów pracy w chmurze!
IBC 2023, Amsterdam, Holandia - piątek, 15 września 2023 r. - Blackmagic Design zaprezentował dziś Blackmagic Cinema Camera 6K, wysokiej klasy nową, cyfrową kamerą filmową z pełnoklatkowym sensorem 6K, 13-stopniowym zakresem dynamiki, mocowaniem obiektywu L-Mount i podwójnym natywnym ISO aż do 25 600 oraz niesamowitą wydajnością przy słabym świetle, jak również zapisem na karty CFexpress. Ten nowy model obsługuje ogromny sensor 6K 24 x 36 mm, umożliwiając rejestrowanie wielkoformatowych obrazów o kinowej jakości kamerą o lekkiej i poręcznej konstrukcji. Blackmagic Cinema Camera 6K używa także mocowania L-Mount, które jest kompatybilne z dużą liczbą nowych i klasycznych obiektywów, co gwarantuje szeroki zakres kreatywnych wyborów. Blackmagic Cinema Camera 6K jest już dostępna u dystrybutorów Blackmagic Design na całym świecie w cenie od 2595 USD.
Blackmagic Cinema Camera 6K to najwyższej jakości cyfrowa kamera filmowa, która rejestruje precyzyjne odcienie skóry i nasycone, organiczne kolory. Ma bardzo duży, pełnoklatkowy sensor 24 x 36 mm 6K z szerokim zakresem dynamiki, wszechstronne mocowanie L-Mount oraz wbudowany, optyczny filtr dolnoprzepustowy, specjalnie zaprojektowany tak, by pasował do sensora. Kamera oferuje także nośnik CFexpress i jest kompatybilna z akcesoriami Pocket Cinema Camera. Podczas pracy zdalnej i w chmurze nagrywa w tym samym czasie Blackmagic RAW o dużej głębi bitowej oraz pliki proxy H.264. Nie ma drugiej tak poręcznej kamery, o tak zaawansowanej technologii i takiej jakości obrazu.
Blackmagic Cinema Camera 6K posiada bardzo duży, pełnoklatkowy sensor o natywnej rozdzielczości 6048 x 4032. Jest niemal trzy razy większy niż sensor Super 35 i umożliwia filmowanie z płytką głębią ostrości i obiektywami anamorficznymi bez przycinania, zapewniając prawdziwie kinowy wygląd. Czy w pełnym słońcu, czy prawie bez światła, 13-stopniowy zakres dynamiki z podwójnym natywnym ISO do 25 600 zapewnia wspaniałe, niskoszumowe obrazy w każdych warunkach oświetleniowych. Ponadto można filmować nawet do 36 kl./s w pełnej rozdzielczości sensora lub 120 kl./s w trybie okienkowym.
Duży, pełnoklatkowy sensor Blackmagic Cinema Camera 6K umożliwia pracę z wieloma formatami filmowymi i współczynnikami proporcji bez uszczerbku na jakości. Wykorzystując całą powierzchnię sensora klienci uzyskują wyjątkowy materiał Open Gate 3:2, co pozwala na przekadrowanie ujęć w postprodukcji. Duży sensor oznacza możliwość pracy z prawdziwym anamorficznym formatem 6:5 bez przycinania, dzięki czemu panoramiczne, kinowe obrazy mają więcej szczegółów i większą rozdzielczość niż było to wcześniej możliwe. Można nawet użyć klasycznego trybu okienkowego Super 35 w sensorze, by natychmiast stworzyć zbliżenia ujęć, które idealnie pasują do materiału Open Gate. Wszystko to pozwala na tworzenie wyjątkowych kinowych treści w najlepszej jakości.
Blackmagic Cinema Camera 6K posiada zaawansowane mocowanie obiektywu L-Mount zaprojektowane do obsługi pełnoklatkowych sensorów i zapewniające kompatybilność z nowymi i klasycznymi obiektywami. Mocowanie L-Mount ma dużą średnicę 51,6 mm i współpracuje z najnowszymi pełnoklatkowymi obiektywami takich producentów jak Leica, Panasonic i Sigma. Ponadto bardzo mała głębokość osadzenia kołnierza wynosząca 20 mm oznacza, że z łatwością można dodać adaptery dla różnego rodzaju mocowań obiektywów, nie niszcząc przy tym jakości obrazu. L-Mount to jedno mocowanie, które jest kompatybilne z dowolnym obiektywem, oferując nieskończone możliwości twórcze.
Blackmagic Cinema Camera 6K może filmować we wszystkich standardowych rozdzielczościach i klatkażu od HD do DCI 4K, a nawet 6K. Zdjęcia można wykonywać z rozdzielczością 24,6 megapiksela. Blackmagic Cinema Camera 6K może nagrywać nawet do 36 kl./s przy rozdzielczości 6048 x 4032 3:2 Open Gate lub 60 kl./s przy 6048 x 2520 2.4:1 i 60 kl./s przy 4096 x 2160 4K DCI. Wyższy klatkaż można uzyskać, przycinając sensor i filmując do 100 kl./s w rozdzielczości 2112 x 1184 Super 16. Pozwala też pracować w 6:5 ze znacznie wyższą rozdzielczością niż inne kamery, używając obiektywów anamorficznych w 4.8K 24 kl./s przy 4838 x 4032. Klienci mogą nawet filmować 120 kl./s w 1080HD.
Blackmagic Cinema Camera 6K posiada wbudowaną nagrywarkę kart CFexpress oraz port USB typu C do nagrywania bezpośrednio na zewnętrzne dyski flash lub SSD. Karty CFexpress są znacznie trwalsze i szybsze niż nawet starsze nośniki, więc idealnie nadają się do nagrywania pełnej rozdzielczości, 12-bitowych plików Blackmagic RAW. Wyobraź sobie ponad godzinę zdjęć w pełnej rozdzielczości 6K na jednej karcie CFexpress 256 GB.
Blackmagic Cinema Camera 6K posiada duży, jasny 5" ekran dotykowy HDR, który ułatwia kadrowanie ujęć i precyzyjne ustawianie ostrości bez względu na warunki. Nakładki ekranowe pokazują stan i parametry zapisu, histogram, wskaźniki focus peaking, poziomy, linie kadru i wiele innych. Można szybko zastosować LUTy 3D do podglądu ujęć z pożądanym kolorem i wyglądem. Monitor LCD da się odchylić nawet o 180 stopni do góry na płasko lub 47 stopni do dołu, co ułatwia monitorowanie ujęć z dowolnej pozycji. Ponadto wyświetlacz HDR ma jasność 1500 nitów, idealną do kadrowania ujęć nawet w pełnym słońcu.
Blackmagic Cinema Camera 6K obsługuje opcjonalny wizjer, ułatwiając precyzyjne filmowanie z ręki i w plenerze. Zawiera zintegrowany, wysokiej jakości kolorowy wyświetlacz OLED 1280 x 960 z wbudowanym czujnikiem zbliżeniowym, 4-elementowy diopter dla niesamowitej dokładności z szeroką regulacją ostrości -4 do +4. Podłączenie wizjera EVF do Blackmagic Cinema Camera 6K jest bardzo proste. Wystarczy jeden wkręt, aby zainstalować go na kamerze.
Blackmagic Cinema Camera 6K korzysta z wysokowydajnych akumulatorów NP-F570. Blokowane złącze zasilania DC zapobiega utracie zasilania podczas filmowania. Co więcej, dołączony zestaw wtyczek AC umożliwia zasilanie kamery lub ładowanie akumulatora, gdy kamera nie jest używana. Nawet port USB typu C może doładowywać akumulator, co pozwala korzystać z przenośnych zestawów akumulatorów, ładowarek do telefonów komórkowych lub laptopów. Opcjonalny uchwyt umożliwia dodanie dodatkowych akumulatorów, co znacznie wydłuża czas pracy kamery, pozwalając filmować przez cały dzień.
„Projektując nową Blackmagic Cinema Camera 6K, chcieliśmy stworzyć jak najbardziej przenośną kamerę do wysokiej klasy, wielkoformatowej kinematografii” – powiedział Grant Petty, dyrektor generalny Blackmagic Design. „Dlatego wykorzystaliśmy konstrukcję Pocket Cinema Camera, ale całkowicie przebudowaliśmy wewnętrzną elektronikę, bazując na pełnoklatkowym sensorze i mocowaniu L-Mount. Oznacza to, że klienci otrzymują niesamowite, wielkoformatowe obrazy w niezwykle przenośnej konstrukcji, która jest kompatybilna z akcesoriami już przez nich posiadanymi. L-Mount otwiera niebywałe możliwości twórcze, pozwalając na użycie najnowszych obiektywów Leica lub klasycznych szkieł w zupełnie inny sposób. To najwyższej jakości kamera filmowa zaprojektowana do wysokiej klasy prac i uważamy, że dzięki niej nasi klienci mogą opowiadać swoje historie w całkowicie nowym stylu”.
Charakterystyka Blackmagic Cinema Camera 6K
- Pełnoklatkowy sensor 6K 36 x 24 mm z rozdzielczością 6048 x 4032.
- Open Gate 3:2, pełny anamorficzny 6:5 i Super 35 do tworzenia kinowych treści.
- L-Mount kompatybilny z dużą liczbą obiektywów fotograficznych i filmowych.
- Filmowanie w pełnej rozdzielczości do 36 kl./s lub 120 kl./s w trybie okienkowym.
- Niezwykle szybki zapis na kartę CFexpress.
- Regulowany ekran LCD 1500 nitów.
- Opcjonalny Blackmagic Pocket Cinema Camera Pro EVF.
- Większy akumulator NP-F570, opcjonalny uchwyt Blackmagic Pocket Camera Battery Pro Grip.
Dostępność i cena
Blackmagic Cinema Camera 6K jest już dostępna u dystrybutorów Blackmagic Design na całym świecie w cenie od 2595 USD z wyłączeniem lokalnych opłat celnych i podatków.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
I do szczęścia brakuje jak to zwykle w BDCC sprawnego AF-C.
Kamery BMD były produkowane z różnymi mocowaniami. Teraz z mocowaniem L. Przy szkłach filmowych, które nie mają AF mocowanie ma drugorzędne znaczenie i BMD doskonale o tym wie.
Jak dla mnie bomba. Blackmagic robi bardzo opłacalne urządzenia i jeszcze oprogramowanie za 500$ gratis. 5calowy ekran eliminuje potrzebę podłączania zewnętrznego i ułatwia ręczne ostrzenie. Jeśli będę kupował kamerę to prawdopodobnie od nich.
Zmiana ewolucyjna w stosunku do modelu 6K Pro. Dobrze że można używać obiektywów EF przez przejściówkę.
Mały regres też jest: brak filtrów ND oraz brak nagrywania w ProRes.
Ciekawe jak matryca w słabych warunkach oświetleniowych się sprawuje, zapowiada się poprawa w stosunku do modelu 6K Pro.
@Poozon mają bardzo elastyczne raw-y
można z nimi wszystko
ProRes nagrywa np. iPhone :)
bo to wynalazek Apple
A ja uważam, że we współczesnym świecie największą słabością tej kamery jest jej matryca. Jest mało rozdzielcza i powolna. 6K ciągnie do 36fps, co oznacza w porywach 1,5x spowolnienie. Żeby wejść chociaż na 2x spowolnienie to już trzeba się pogodzić ze sporym cropem w pionie do 17:9 w porównaniu go Open Gate. Przy 60p to już nawet nie pasek obrazu, a wstążka. A slowmotion 120p to już żenujące rozdzielczości z przycięciem do rozmiaru mniejszego niż mniejszego niż 1 cal. To jest KATASTROFA! BMPCC 6K używa takiego samego prawie wycinka, ale w lepszej rozdzielczości w takim klatkażu. Urządzenie nie ma wcale AF, a kamerę z AF zawsze można użyć manualnie. Po przejściu na L-mount nie ma już wbudowanego filtra ND, a na rynku nie ma adapterów EF-L z filtrami drop-in. 13+ stopnia DR to ma nawet G9 II. To gdzie tu zalety? Cena, ekran, UI, program, który wszyscy już i tak mają i format zapisu to aż taki cymes? To ja już wolę BMPCC 6K Pro, bo jest tańsza, ma lepsze klatkaże i wbudowany filtr szary. Żeby jeszcze tan nowa kamera ciągnęła 6K 50p Open Gate i 6K 16:9 60p oraz okienkowe DCI4K 100p oraz UHD 4K 120p, to rozumiem. Ale takie coś? Z czym do ludzi?!
Największym problemem BMD (sam korzystam z kilku ich urządzeń, ale nie kamer) jest serwis. Po okresie gwarancyjnym nie udało mi się naprawić jakiegokolwiek ich urządzenia.
@deel77
Taniej nawijać na uszy makaron tekstami o "kamerze do wysokiej klasy, wielkoformatowej kinematografii" niż zrobić dobry AF-C i powalczyć realnie o klienta "ślubnego" z Sony, Canonem i Panasem.
@przybylskipawel
Zalety o których nie wspomniałeś: złącza XLR, ergonomia, nie przegrzewa się, false color, raw, dane z żyroskopu dostępne w raw.
Np. dzięki tym danym z żyroskopu pięknie stabilizuję (używając Gyroflow) jak mi steadicam zacznie się bujać.
No a sam DR to nie wszystko, jeszcze pod względem tzw. latitude kamera ta dobrze wypada (latitude to znaczy dobre trzymanie koloru przy prześwietleniu/niedoświetleniu).
Trudno mi znaleźć kamerę która by to wszystko miała.
Ale prawda z tą wolną matrycą, raczej pozostanę przy wersji Pro 6K.
Z brakiem ciągłego autofocusa: jest obejście w postaci kombinacji iPhone Pro oraz aplikacji, która robi ciągły autofocus używając lidara z iPhone Pro. Nie testowałem ale mam zamiar. Nie jest to idealne rozwiązanie ale zawsze jest.
Po co komu 6k ?
@darekw1967
Różnie. Ja robiąc 4k chciałbym mieć zapas do edycji. Obecnie produkuję głównie FHD ale filmuję w 4k.