Nowe obiektywy Leica SL
Firma Leica zaprezentowała dwa nowe obiektywy przeznaczone do współpracy z pełnoklatkowymi bezlusterkowcami systemu SL. Nowości mają parametry 14-24 mm f/2.8 oraz 21 mm f/2.
INFORMACJA PRASOWA
Leica powiększa system SL o dwa nowe ultraszerokokątne obiektywy:
Super-Vario-Elmarit-SL 14–24 f/2.8 ASPH. oraz Super-APO-Summicron-SL 21 f/2 ASPH.
Wetzlar, 19 października 2023. Leica Camera AG rozszerza bezlusterkowy system SL o dwa ultraszerokokątne obiektywy. Ogniskowe, na które czekali fotografowie krajobrazu i architektury uzupełniają portfolio marki. Szczególnie warto zwrócić uwagę na obiektyw Super-APO-Summicron SL 21 f/2 ASPH., ponieważ jest to pierwsza tego typu konstrukcja APO na świecie.
Super-Vario-Elmarit-SL 14–24 f/2.8 ASPH.
Wraz z pojawieniem się obiektywu Super-Vario-Elmarit-SL 14–24 f/2.8 ASPH. Leica po raz pierwszy oferuje w systemie SL ogniskową 14 mm. Wysoka jasność obiektywu – f/2,8 w całym zakresie ogniskowych, oraz bardzo szeroki kąt widzenia, po przekątnej wynoszący aż 114 stopni, to wielkie wyzwanie dla inżynierów.
W przypadku tej konstrukcji, wady optyczne zostały doskonale skompensowane przez wyszukaną konstrukcję optyczną Super-Vario-Elmarit-SL 14–24 f/2.8 ASPH. Fotografowane obiekty na zdjęciach będą ostre aż do rogów kadru, przy dowolnej przysłonie i ogniskowej. Wewnątrz nowego obiektywu znajdziemy 18 soczewek w 13 grupach z trzema soczewkami asferycznymi, które zapewniają wyjątkową jakość obrazu, zarówno podczas fotografowania, jak i pracy przy produkcji wideo. Zakres ogniskowych od 14 do 24 mm sprawia, że ten wszechstronny ultraszerokokątny obiektyw jest doskonałym narzędziem do wielu zastosowań: od zdjęć architektury, wnętrz, przez reportaże, aż po fotografię astro i krajobrazową.
W nowym obiektywie zmiennoogniskowym niepożądane bliki i promienie światła są niwelowane dzięki wyrafinowanym, wielowarstwowym powłokom szklanych soczewek i wysokiej jakości, stałej metalowej osłonie obiektywu. Ta ostatnia stanowi jednocześnie solidną ochronę mocno zakrzywionej przedniej soczewki obiektywu. Super-Vario-Elmarit-SL 14–24 f/2.8 ASPH. wyposażony jest w specjalny uchwyt filtrów z boku mocowania bagnetowego. W połączeniu z Leica Vario-Elmarit-SL 24–70 f/2.8 ASPH., tworzy idealny duet, obejmujący szeroki zakres ogniskowych, jednocześnie będąc kompaktową propozycją w systemie SL.
Super-APO-Summicron-SL 21 f/2 ASPH.
Leica Super-APO-Summicron-SL 21 f/2 ASPH. to pierwszy na świecie obiektyw APO o ogniskowej 21 mm. Niezwykle wydajny obiektyw szerokokątny spełnia najwyższe, profesjonalne wymagania i zapewnia pełną ostrość aż do rogów obrazu. To kolejny przedstawiciel rodziny obiektywów APO-Summicron-SL, które charakteryzują się najwyższymi parametrami w polu optycznym i zachwycają szybkim, niezawodnym autofokusem w technologii Dual Synchro DriveTM. Podobnie jak dostępne już obiektywy o ogniskowych 28, 35, 50, 75 czy 90 mm, Super-APO-Summicron-SL 21 f/2 ASPH. ma te same kompaktowe wymiary i tę samą średnicę filtra E67 – pomimo ekstremalnego kąta widzenia. Super-APO-Summicron-SL 21 f/2 ASPH. jest przeznaczony do wymagających zastosowań w fotografii krajobrazowej, we wnętrzach, podczas reportaży, w studiu i w fotografii architektury. Odległość ostrzenia wynosi zaledwie 21 cm, a duży maksymalny otwór względny zapewnia dodatkowe możliwości twórcze dzięki selektywnemu wykorzystaniu ostrości i rozmycia.
14 niezwykle precyzyjnie wykonanych soczewek – w tym trzy z powierzchnią asferyczną – podzielono na 11 grup. Taki układ optyczny zapewnia najwyższą możliwą jakość obrazu, nawet przy całkowicie otwartej przysłonie. Apochromatyczna korekcja obiektywu to unikalna cecha dla tej ogniskowej i jest potwierdzeniem najwyższych standardów optycznych inżynierów Leiki. Większość zastosowanych elementów obiektywu wykonana jest z wysokiej jakości specjalnych szkieł, których niezwykle skomplikowana obróbka wymaga najbardziej innowacyjnych metod produkcji.
Obydwa nowe obiektywy wzbogacają nie tylko system SL, ale także stale poszerzającą się ofertę sojuszu L-Mount, o dwa wyjątkowe ultraszerokokątne obiektywy.
Cena detaliczna Leica Super-Vario-Elmarit-SL 14–24 f/2.8 ASPH. wyniesie 12400 PLN z VAT. Cena detaliczna Leica Super-APO-Summicron-SL 21 f/2 ASPH. wyniesie 26 300 PLN z VAT. Obiektywy będą dostępne na całym świecie we wszystkich Leica Store’ach, sklepie internetowym Leica i u autoryzowanych dealerów.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Sigma A 14-24 mm f/2.8 DG DN
Sigma produkuje dla Leici`?
Schemat optyczny się zgadza, MTFy też się w miarę pokrywają, no cóż, potwierdzone że Sigma robi lepsze szkła niż Łajka i muszą prosić o rebrand.
To by tłumaczyło, czemu to 14-24 takie tanie jak na Leikę
> no cóż, potwierdzone że Sigma robi lepsze szkła niż Łajka i muszą prosić o rebrand.
lepsze od czego? przecież jedyny taki obiektyw w systemie L, to właśnie Sigma; najwyraźniej dla oszczędności po prostu kupili układ u Sigmy, bo chyba wystarczająco dobry; zdaje się, że ta linia Leiki ma mało obiektywów, a który okaże się lepszy to pokaże praktyka.
@Amadi czekamy na testy ^^
spaqin
Minolta też kiedyś robiła szkła dla Leici. Jedna rzecz to wyprodukować części składowe inna indywidualny montarz i kontrola każdego objektywu. To kosztuje ekstra, plus oczywiście nazwa.
> Jedna rzecz to wyprodukować części składowe inna indywidualny montarz i kontrola każdego objektywu. To kosztuje ekstra,
szczera prawda, zwłaszcza montaż tu może być istotny;
> plus oczywiście nazwa
i wzornictwo - w tym wypadku akurat bardziej istotne, bo Leica do tego przykłada dużą wagę, a pewnie jeszcze bardziej jej klienci, którzy za to też płacą;
inaczej nie fatygowaliby się pewnie, skoro i tak można nabyć Sigmę.
Z tym montażem to nie wiem, patrząc po recenzjach na Philip Reeve często zdarzają się obiektywy z dużymi problemami z centrowaniem. Ale też nikt z fanów tej marki nie potrafił wyjaśnić i pokazać na przykładach, jak obiektywy Minolty z mocowaniem R są lepsze od tych z mocowaniem MD. Może to i lepiej, testy laboratoryjne by zabiły cały mit o "3d pop", "mikrokontraście" i "charakterze". Oczywiście, trzeba coś tam zdementować, że inna kontrola jakości, że materiały lepsze; fani czerwonej kropki muszą jakoś wytłumaczyć, tylko żebyś nie sprawdzał czy faktycznie jest lepiej.
Swoją drogą, trochę tych "minolajek" miałem pod MD i bywają całkiem niezłe, w szczególności 24 2.8. Tak więc dobrze wybrali wtedy firmę do współpracy ;D
> Może to i lepiej, testy laboratoryjne by zabiły cały mit o "3d pop", "mikrokontraście" i "charakterze".
niekoniecznie; testy laboratoryjne mierzą parametry mierzalne, głównie różne MTF-y, rozdzielczości itp.; to oczywiście daje sporą wiedzę o obiektywie, ale raczej nie pełną - w sensie tego, co widzi i czego potrzebuje fotograf;
skoro ów "mikrokontrast" jest publicznie rozważany, to pewnie mowa o realnym zjawisku, samo pojęcie go nawet określa i pewnie ma jakiś związek z tym, co się oficjalnie mierzy, tylko ciekawe, jaki? z "charakterem" jest dużo gorzej, bo trudno go jednoznacznie zdefiniować, to raczej metafora;
jak by nie brać obiektyw soczewkowy to na tyle złożony instrument (choć czasem wydaje się prosty, np. jakiś tryplet), że różnice miedzy poszczególnymi modelami są całkiem poważne, z tego żyją testerzy; a i różnice między egzemplarzami tego samego modelu potrafią być poważne (por. artykuły na Lensrentals).
@TRI-X
A cóż to są za ekstra koszty w montażu i testowaniu obiektywów skoro każdy producent to robi?
@JdG:
"niekoniecznie; testy laboratoryjne mierzą parametry mierzalne"
Pierwsze słyszę, że mierzą parametry niemierzalne. To, że można zjeść grzyby niejadalne to nie znaczy, że można zmierzyć parametry niemierzalne, bo jak już się je zmierzy to będą mierzalne.