O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Mijający tydzień przyniósł nam premierę m.in. trzech nowych obiektywów od Canona. Natomiast już we wtorek, mamy zobaczyć kolejne produkty, tym razem od Sony. Pojawiły się także inne plotki, do których lektury zapraszamy jak co tydzień.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
7Artisans
Sprite 24-96 mm T2.9 FE
Chińska firma 7Artisans opublikowała grafikę z nowym obiektywem filmowym - 24-96 mm T2.9 FE, którego premiera zapowiadana jest na grudzień br.Brightin Star
Nowy obiektyw
Chiński producent Brightin Star ma w planach wypuścić pierwszy obiektyw z autofokusem. Póki co, nie wiadomo jakie będzie mieć parametry, ma to natomiast być instrument stałoogniskowy z dużym maksymalnym otworem względnym. Prawdopodobnie dostępny będzie z mocowaniami Fujifilm X i Sony FE.Panasonic
Panasonic S1X
W sieci pojawiła się plotka na temat pełnoklatkowego bezlusterkowca Panasonic Lumix S1X. Oto jego domniemana specyfikacja:- matryca BSI Live MOS o rozdzielczości 49 megapikseli, bez filtra antyaliasingowego,
- 20 kl/s z migawką mechaniczną i 60 kl/s z elektroniczną z autofokusem,
- autofocus z detekcją fazy w wielu kierunkach (być może chodzi o sensor typu Quad Pixel),
- natywne ISO 50, 225, 1000 (co może oznaczać trzy analogowe obwody),
- dynamika tonalna: do 17 EV.
- filmowanie pełnoklatkowe: 8.5K 3:2 przy 48 kl/s, 8.2K 16:9 60 kl/s,
- filmowanie Super35: 5.1K 4:3 72 kl/s, 5.6K 17:9 90 kl/s, 5.4K 2.4:1 120 kl/s,
Panasonic G100 II
Oprócz modelu pełnoklatkowego, mamy także wzmiankę o możliwej premierze aparatu Mikro 4/3, następcy kompaktowego G100. Nowe urządzenie ma ponoć mieć matrycę 25.2 megapiksela Live MOS, 779-polowy autofokus z detekcją fazy oraz filmowanie 4K 60p 4:2:2 10-Bit.Sony
Sony A9 III
W najbliższy wtorek o godzinie 15 firma Sony zaplanowała prezentację nowych produktów. Jak donosi serwis sonyalpharumors, mamy zobaczyć pełnoklatkowy aparat A9 III oraz obiektyw 300 mm f/2.8 GM. Być może pojawi się także nowy firmware do flagowej Alphy A1.- sensor 33-megapikseli CMOS typu stacked,
- tryb seryjny 40 kl/s przy 12-bitowych i 30 kl/s przy 14-bitowych RAW-ach,
- brak migawki mechanicznej,
- filmowanie w 4K 60 kl/s, Full HD 240 kl/s,
- filmowanie w RAW-ach,
Sony A7S IV
Pojawiają się także niejasne doniesienia na temat aparatu Sony A7S IV. Podobno miałby się on pojawić w przyszłym roku i może zostać wyposażony w nowy sensor z 2-warstwowymi senselami.Yongnuo
11 mm f/1.8 i 33 mm f/1.4
Obiektywy 11 mm f/1.8 i 33 mm f/1.4, które ponoć planuje wypuścić firma Yongnuo, pojawiły się już w naszych plotkach jakiś czas temu. To modele przeznaczone ma sensory APS-C, które zapewne będą miały mocowanie Sony E. Niedawno natomiast opublikowano zdjęcia prototypów lub gotowych produktów wraz z informacją, że oba instrumenty mają posiadać moduł komunikacji bezprzewodowej 2.4 GHz.Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Ale, że ... przed obiadem?
Ale jak to, nie ma wniosków patentowych Canona?!
Diklofenak, na zadanie domowe jest za to znaleźć wśród opublikowanych już patentów odpowiadające ubiegłotygodniowym premierom! ;)
Ciekawym tych wielowarstwowych matryc od Sony...
Ten 300 f2.8 to też 100-300 f2.8? ;)
Jak go zmodernizujesz to będzie 100-300 f/2,8.
koń który mówi "Ale, że ... przed obiadem?"
Kolego, zmiana czasu była już chyba ...z tydzień temu....
----------------------------------
"...2-warstwowy sensor..." To lepiej ..?
No bo w porównaniu do np..ikonicznego burgera , 2 warstwy to bida.
Chodzi raczej o 2-warstwowy piksel, bo matryce od dawna mają kilka warstw.
link
a...pisali o tym ....przy okazji sensorów do telefonów...
link
Tak, o to chodzi?
Nie wiadomo o co chodziło autorów plotki.
Wiem, że optyczni nie mogą się przyznawać, ale jeśli testujecie A9 III, to prosiłbym o sprawdzenie jak wygląda bokeh przy różnych ustawieniach migawki i kurtyn (bo wiem, że ma to wpływ w A7 IV).
Nie testują.
M.D.39: a jak w A7IV regulować ustawienia kurtyn?
Śrubokrętem.
@ad1216
Fotografowanie (2) -> Migawka/Ciche (7) -> El. pierw. kurt. mig. (3)
Ja mam to dodatkowo dodane do Mojego menu, czyli (1). Najlepiej samemu popróbować przy różnych ustawieniach, zwłaszcza przy różnych czasach. Mechaniczna pierwsza kurtyna może powodować wstrząs i nieostry obraz przy dłuższych czasach, ale za to przy innych, a zwłaszcza bardzo krótkich pokroju >1/2000 s ma ładniejszy wygląd bokeh.
Tutaj jest całkiem ok wyjaśnione: link
Sony ma szybki readout więc chyba brak blach migawki nie zaszkodzi jak Sigma FP
Myślałem, że przyszłością reporterskich aparatów
są modele nie tylko szybkie
ale jednocześnie wysokorozdzielcze
i następcą A9 jest A1
-patrz Nikony Z8, Z9.
...I że koniec takiego rozdzielania na dwie linie: D3s/D3x, 1D/1Ds
Dla mnie interesująca jest komunikacja bezprzewodowa obiektywu Yongnuo. Czyżby zbliżał się koniec styków mechanicznych w komunikacji aparatu z obiektywem ?
@Marek B
Chcesz dodatkowo akumulator w obiektywie? Może lepiej zamontować silnik af w puszce? Było już takie rozwiązanie.
Maciox - ale to nic nie zmienia w mechanizmach obiektywów. To tylko sposób przeniesienia informacji miedzy obiektywem i aparatem. Natomiast od prądożerności współczesnych sprzętów chyba nie da się uciec :)
... mogłoby tylko zostać przeniesienie zasilania z aparatu do obiektywu
Panasonic S1X z dynamiką 17 EV!!!, a wy tu dyskutujecie o jakimś Sony!? I to mają być profesjonaliści?! Profesjonalista trzepałby kapucyna na tę wiadomość! A w komentarzach kompletna cisza na ten temat. Żeby nie było, jestem kompletnym amatorem, ale zwróciłem na to uwagę. Bo to jest warte kawa mać uwagi, nie sądzicie?
@zelik76
Masz ciekawe wyobrażenie o profesjonalistach. :D
@zelik76
"Choć powyższa specyfikacja wydaje się interesująca, wg serwisu l-mountrumors, który ją podał, plotka ta jest mało prawdopodobna"
PDamian: od dawna mówi się że Canon przygotowuje wysokorozdzielczy R1 obok reporterskiego R3, tak samo jest u Sony czyli A1 topowy wysokorozdzielczy i A9 reporterski. Moc obliczeniowa procesora nie jest nieograniczona i zawsze mniejsza liczba pikseli zapewnia większą szybkość. Zdjęcia sportowe do gazet nie muszą być wysokorozdzielcze, ważniejsze jest złapanie tego jedynego momentu
M.D.39 - to kwestia tak niszowa i występująca wyłącznie powyżej 1/1000 sek. że nie sądzę aby ktoś chciał zawracać sobie tym głowę i to testować. Tym bardziej że A9 III może mieć wyłącznie migawkę el.i ta kwestia będzie już zupełnie bez znaczenia.
@ad1216
1. Fotografowałeś portrety? Chłopie gdzie tu niszowa sprawa. Słoneczny dzień plus otwarta przysłona dla płytkiej GO + doświetlanie modelki lampą i trzeba filtr ND zakładać, by nie prześwietlić zdjęcia.
2. Jeśli się nie mylę, to Z9 które też ma tylko migawkę elektroniczną nadal ma zachowaną kurtynę, dlatego to nie jest bez znaczenia.
@Hubert Multana
elo - matmy nie znasz? 300/2.8 = -(100-400)/2.8 :-)
M.D.39- chcesz mieć ładny bokeh przy portretach to kup dobry jasny obiektyw. Jaką kurtynę? Przecież Nikon Z9 ma wyłącznie migawkę el. , o czym Ty piszesz?
Może chodzi o kurtyzanę?
Wystarczy minuta szukania, obejrz od 4:08 link
To nie jest migawka.
link
Flagowy Panasonic przebił dynamiką iPhona 14! Smartfon Apple'a ma bowiem 14 EV. Choć Panasonic nie zaryzykował pojedynku na liczbę pikseli...
M.D.39
Problem który masz na myśli (bokeh) pojawia się przy kombinacji migawki elektronicznej i mechanicznej (el. pierwsza kurt. mig.) i czasach 1/2000 i krótszych. Przy w pełni elektronicznej lub w pełni mechanicznej migawce problem nie występuje.
M.D.39- pomyliłeś zaślepkę chroniącą przed kurzem z migawką mechaniczną ;))
Dobra, dzięki za wyjaśnienie.
@Andrzej19 Mam iPhona 14 :) I aparaty coraz częściej zostają w domu. Mała próbka możliwości dynamiki 14-stki bez żadnej ingerencji: link
Jak aparat. Sprzed 15 lat.
Nikkor Z 40mm f/2 i prawdopodobnie Z9 lecą na Księżyc
link
@Szabla:
"Jak aparat. Sprzed 15 lat."
Tani kompakt sprzed 15 lat.
zelik76
.....jeśli "mała próbka możliwości" ..usuwa ludzi i dodaje chmurki.... to co musi robić... duża?, no czad!.
Dlaczego zdjęcia z różnych, nie tylko ajfonów potrafią świetnie wyglądać? Bo to grafiki komputerowe :-) Nie mam nic przeciw grafikom komputerowym. Jak mi się zdaje w aparatach typu eos R7 da się ustawić podobne tryby pracy. Na komputerze można wydusić jeszcze więcej :
link
To było robione przy iso o ile pamiętam 51200. Rzecz w tym, aby przy tak wysokim iso dało się jeszcze dokonać sensownej korekcji kolorów.
Czemu ludzie jednak ciągle noszą aparaty okazuje się, gdy trzeba cośprzy zdjęciach pomajstrować,gdy są skrajne warunki itd. Akurat duża dynamika to w telefonach jest załatwiana z automatu hdr-em.
link
Tak jest aparatu bez hdr i podciągniętym poziomem czerni. Bo focistamiał taką wizję :-) Mam w aparacie automatyczny hdr i nie używam. Bonie daje możliwości pomajstrować. Nie będę kolejny raz linkował rowerzysty w świetle latarni gazowej,ale w takich okolicznościach
link
(w tym kadrze jest ruch) okazują się przydatne.
Baron: "Czemu ludzie jednak ciągle noszą aparaty okazuje się, gdy trzeba coś przy zdjęciach pomajstrować, gdy są skrajne warunki itd. Akurat duża dynamika to w telefonach jest załatwiana z automatu hdr-em"
No więc próbuję przekonać R50, żeby - kiedy już ponapawam się widokiem Jowisza z księżycami wypełniającymi "na żywo" cały wizjer - zrobić taki HDR, żeby było jednocześnie widać paski na Jowiszu i owe satelity.
PS
Dobrze liczę, że na 1000 fotonów z Jowisza (~2.5^(4.6m+2.95m)) przypada jeden od Ganimedesa?
częściowo się zgadzam z @baron13
Prawda jest taka że to właśnie smartfony dają mi zdjęcie najbardziej zbliżone do tego co widzą moje oczy, bez przepaleń, bez niedoświetleń w niektórych obszarach itd.
Z tradycyjnego aparatu jest to raczej trudne. Oczywiście niektórzy piszą że zdjęcia ze smartfonu to są „grafiki” komputerowe a czym jest robienie zdjęcie tradycyjnym aparatem cyfrowym przeniesienie jego do edycji i obróbki na komputerze np. Ligtroom, Photoshop itp ? To już nie jest grafika komputerowa ? Bez żartów.
@vulkanwawa
"Prawda jest taka że to właśnie smartfony dają mi zdjęcie najbardziej zbliżone do tego co widzą moje oczy, bez przepaleń, bez niedoświetleń w niektórych obszarach itd."
Nie wiem co widza Twoje oczy, ale moje widza właśnie przepalenia i niedoświetlenia. Jak widzę parę na tle zachodzącego słońca i twarze doświetlone lampą to mnie odrzuca - bo w tamtej chwili te twarze tak nie wyglądały.
Jak widzę zdjęcie w knajpie gdzie wszystkie twarze są jednakowo oświetlone to mnie odrzuca bo będąc w tej knajpie wiem że ci siedzący pod lampą byli znacznie lepiej oświetleni niż ci siedzący na końcach stołu.
Ja dokumentuję rzeczywistość i lubię jak moje zdjęcia oddają nastrój danej chwili a nie pokazują kto siedział przy stole.
Rzadko mi się zdarza, by nie ruszyć żadnego suwaka podczas konwersji raw-jpg. Powód jest prosty - zdjęcie ma mi się podobać, albo przekazać moją myśl, a tutaj nasze drogi z algorytmami się rozchodzą. Dlatego zgadzam się z baron13 "gdy trzeba cośprzy zdjęciach pomajstrować,".
Gdyby natomiast program automatycznie obrabiał zdjęcia w mój punkt widzenia, to jestem za, chociaż zabawa z suwakami też daje frajdę. Frajdę podwójną, bo najpierw robię zdjęcie, a potem robię nowe zdjęcie już wygodnie w fotelu.
@Bahrd
"zrobić taki HDR, żeby było jednocześnie widać paski na Jowiszu i owe satelity."
Jak już zrobisz to się pochwal.
Oby lumix g100 II nie miał tego bezużytecznego flesh'a, a zamiast tego był 100% uszczelniony. W końcu to kompakt, aparat do użytku zewnętrznego, vlogi nagrywa się też na zewnątrz, a nie tylko przy biurku na zapierdzianym fotelu. Chciałbym w końcu doczekać kompaktu, który będzie robił lepsze zdjęcia od smartfona, ale zastąpi mi dużą lustrzankę lub bezlusterkowca z kilkoma obiektywami. Rozważam zakup też ricoh gr III, ale nie pasuje mi tam kilka rzeczy(pozostawiam to dla siebie jako subiektywne odczucia). Mam nadzieję, że g100 II, będzie pozbawiony tych mankamentów i nareszcie będę mógł kupić aparat do kieszeni na piesze wycieczki, który będę mógł mieć zawsze przy doooopie, cześć
My tu gadu gadu o ajfonikach a jak czytam możliwe że Sony podobno dzisiaj wydaje A9III z globalną migawką...jeśli ten przeciek się sprawdzi, to będzie - po raz kolejny - absolutny kamień milowy branży. I po raz kolejny się okaże zresztą że Canon patentuje, rozsiewa plotki, pogłoski, a Sony po prostu to samo wypuszcza gotowe na rynek... nie wiem jak wy, ale ja jestem cholernie podekscytowany tą perspektywą :)
link
Tak jak w innym wątku zauważył PDamian - Sony globalną migawkę (i to większą niż FF) ma już w ofercie od kilku lat.
Ale faktycznie, jeśli teraz pojawi się w A9III, to spodziewam się, że pół Internetu będzie pokazywało rozmyte śmigła i uzna, że bez tego żadnego zdjęcia nie da się już zrobić.
Tak czy owak - będzie dobrze!
@wojt_wro
Tu się kilka dni temu ktoś produkował, że A7 to nie była żadna rewolucja, bo cóż takiego upchnąć pełną klatkę w małym body na 5 lat przed CaNikonem, potem sie okazało, że AF w A7 to był w zasadzie manualny focus i takie tam. Każda nowinka sprzętowa jest istotna, bo za kilka lat to trafi pod strzechy. Osobiście nie wiem, czy jestem podekscytowany, bo musiałbym zrozumieć cóż mi ta nowość da. Ma może ktoś jakiś link?
@Wojt_wro
O tym też było.
"ad12165 listopada 2023, 18:09
M.D.39 - to kwestia tak niszowa i występująca wyłącznie powyżej 1/1000 sek. że nie sądzę aby ktoś chciał zawracać sobie tym głowę i to testować. Tym bardziej że A9 III może mieć wyłącznie migawkę el.i ta kwestia będzie już zupełnie bez znaczenia"
Jarek, w największym skrócie: obiekty w ruchu będą co najwyżej rozmyte (tak jak widziane gołym okiem), a nie pogięte i/lub porwane. ("Why Do Cameras Do This? | Rolling Shutter Explained - Smarter Every Day" [ link ]).
@Bahrd
Dzięki! Wygląda na to, że i mi się to przyda :-) Albo GS zawita kiedyś pod strzechy, albo wysupłam kasę na A9III, gdy A7III dożyje swoich dni.
Oglądałem stream. Ogłosili faktycznie.
Globalna migawka
120 fps, z pełnym AF, RAW, wszystkimi innymi pomiarami.
Zero efektu rolling shutter.
Zero dystorsji
Synchronizacją z lampą błyskową do prędkości 1/80 000
Nawet dodali opcje nagrywania strzałów do 1 sekundy przed wciśnięciem migawki.
I taki niuans... ekran LCD ma pełne pokrycie barw DCI-P3.
Kozak. Cena też kozak (prawie 6 tys USD)
PS.
I nowa ergonomia gripu nawet!
I koniec z efektem bandingu i flickeringiem LED:)
Plus dodali nowy przycisk z przodu, i kilka innych dobrodziejstw, np. nowy grip vertykalny. Mam też wrażenie że poszerzyli cały korpus, choć to może być złudzenie optyczne po przebudowaniu gripu.
W ogóle, czemu ja o tym tutaj piszę - gdzie artykuł, halo Optyczni!
Bardzo dobra informacja, chociaż już w R3 matryca jest na tyle szybka, że fajnie to działa.
Na szczęście nie zamierzam jeszcze zmieniać sprzętu, więc może objawi się do tego czasu jakieś A7 albo R6 z migawką globalną w lepszej cenie niż A9.
@Bahrd: na moje liczenie dobrze...