Kodak Super 8 Camera
Firma Kodak zaprezentowała nową kamerę, która łączy filmowanie z wykorzystaniem taśmy światłoczułej Super 8 mm ze współczesną cyfrową technologią ułatwiającą pracę.
Kamera korzysta z negatywów w standardzie Super 8, ale ze względu na kompatybilność ze współczesnymi środkami przekazu, zdecydowano się na nieco szerszą klatkę o proporcjach 3:2 i fizycznym rozmiarze 6.3 × 4.2 mm (odpowiednik mniej więcej cyfrowej matrycy standardu 1/2.4'' z cropem ok. 5.7x względem pełnej klatki). Stosowną taśmę filmową Super 8 znajdziemy oczywiście w ofercie Kodaka. Standardowo kamera oferuje klatkaże 18, 24, 25 oraz 36 kl/s, ale możliwe jest też zaprogramowanie innych wartości.
Urządzenie oferuje wymienną optykę, wyposażono je w stosowany powszechnie w obrazowaniu przemysłowym bagnet C. W pakiecie z kamerą oferowany jest obiektyw 6 mm f/1.2 (ekwiwalent ogniskowej ok. 34 mm) oraz rolka taśmy filmowej Kodak TRI-X Black & White Reversal Film 7266
Elementem zdecydowanie współczesnym w nowej kamerze jest 4-calowy rozkładany i odchylany ekran, który zastępuje wizjer optyczny i na którym, poza podglądem, znajdziemy też wskazania wbudowanego światłomierza. Oprócz tego kamera oferuje cyfrowy zapis dźwięku równolegle do ujęć rejestrowanych na taśmie. Mają to ułatwić wejście mikrofonowe oraz liniowe (jedno i drugie ze złączem jack 3.5 mm), a także gniazdo kart SD, na które odbywa się zapis. Kamera oferuje też wyjście słuchawkowe (jack 3.5 mm) oraz port HDMI (złącze mikro HDMI), do którego można podłączyć zewnętrzny monitor. Na tylnej ściance znajdziemy też gniazdo USB-C przeznaczone do ładowania baterii.
Urządzenie zasilane jest wbudowaną baterią o pojemności 7200 mAh przy napięciu 3.7 V (ok. 26.6 Wh energii). Powinna ona wystarczyć na zapełnienie 10 rolek taśmy filmowej. Korpus kamery mierzy 175 × 176 × 82 mm i waży 1430 g. Jego obsługę ma ułatwić umieszczona na górnej ściance rączka oraz uchwyt pistoletowy, który można podłączyć do ścianki dolnej.
By wejść w posiadanie nowej kamery, należy zapisać się na listę oczekujących na stronie firmy Kodak. Cena to niecałe 5500 dolarów. Terminy rozpoczęcia dostaw póki co nie zostały ogłoszone.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Fajny gadżet. Teraz czekamy na aparaty na film 135 i 120.
Wie ktoś jak rozwiązano taki dualizm? Matryca jest za filmem, czy też zastosowano lusterko?
Jak ten wizjer działa?
Maciox, no właśnie! Obstawiam, że jest matryca a za nią OLED do naświetlania filmu właściwego.
Moim zdaniem to dosyć wydumany produkt, ale skoro wielkim się podoba: [ link ]...
"«The news that Kodak is enabling the next generation of filmmakers with access to an upgraded and enhanced version of the same analog technology that first made me fall in love with cinematic storytelling is unbelievably exciting.»
Christopher Nolan, Writer, Director, Producer - Oppenheimer "
@deel77 ... Tak dość duża rzesza fotografujących czeka na aparaty analogowe i możliwość uzyskiwania z nich obrazków na papierze. Nie elektronicznych śmieci produkowanych obecnie bez umiaru, które mogą na przykład zniknąć na skutek "głębszego oddechu słonecznego", kiedy to utracimy wszelką łączność elektroniczną, wszystkie "zasoby elektroniczne" w bankach i archiwach. Obrazy fizycznie wykonane na papierze mają szanse na przetrwanie. A kiedy już promieniowanie słoneczne skasuje nasze archiwa, spadną na nasze głowy z kosmosu ogromne ilości wszelakiego złomu kosmicznego. Awaria spowodowana aktywnością słoneczną miała miejsce w XIX wieku
"The Viewfinder is based on an integrated Video Assist
System, where the image through the lens is bypassed
and projected on a frosted ground glass, when the shutter
is closed. This technique is also used in video assists on
16 & 35mm motion picture cameras. The projected image
is captured with a CMOS camera to get displayed on the
LCD. This internal optical path causes a visible texture on
the viewfinder image, which is an unchangeable part of
this optical system." link
@Marek B
Straszne
Tekstury mogliby się pozbyć dając ruchomą matówkę
-jak np. tu link
PDamian - dzięki!
Co do podglądu LCD, półprzepuszczalne lustro załatwiłoby sprawę.
W kamerach na taśmę migawka ma formę obracającego się elementu, który albo przepuszcza światło do negatywu, albo je odbija do wizjera (w tym czasie taśma jest zasłonięta, a mechanizm przesuwa kolejną klatkę). Jeśli w miejscu matówki wizjera wstawimy matrycę, to mamy kamerę na taśmę z cyfrowym podglądem.
Tak, i dlatego w kamerach mowi sie o czasach naswietlania w stopniach, np180st
Amadi, czy według Ciebie ten sprzęt ma jakieś zalety?
PS
Czyli - w czasach analoga - analogiem migawki globalnej była centralna?
Ma taką zaletę, że uczy operatora myślenia co jest sens nagrywać, a co nie, zamiast lecenia 10 godzin ciągiem ;)
@PDamian
@Amadi
Dzięki!
Tylko dlaczego na najmniejszy,
najskromniej zaopatrzony w filmy K
[ cz-b link
kolor link ]
i biorąc pod uwagę cm² materiału za $ -najdroższy
format?
Amadi: "Ma taką zaletę, że uczy operatora myślenia co jest sens nagrywać"
Niby tak, ale, moim zdaniem, jak nie wybierze w trakcie nagrywania, to i tak będzie musiał wybrać przy montażu. Kłopot nadmiaru to oczywiście też kłopot (dużo łatwiej przytyć niż schudnąć), ale jakby mniejszy (bo jednak "łatwiej kijek pocieniasić..."), więc i uczenie się na własnych błędach wtedy jakby mniej bolesne.
A tak dla odmiany trochę (z mojej strony) bardziej serio: uczenie się zakłada z definicji możliwość, czy nawet potrzebę pomyłek, błędów, etc. Jeśli więc można ich skutki odwrócić, to chyba warto tej taśmy (zwłaszcza taniej bo cyfrowej) zużyć więcej?
Za parę lat Oskary będą odbierać Ci, których pierwszą kamerą był Panasonic M5 - czy to oznacza, że wyjdzie kamera na kasety VHS? Nią też nie dało się nagrywać 10 godzin, bo po jednej ręce mdlały (rekord kolegi to bodajże dwie godziny nagrywania gościa, który zastanawiał się tyle czasu, czy skoczyć z Zapory Leśniańskiej (koło Zamku Czocha), czy jednak nie).
PS
W końcu skoczył i zmontowaliśmy z tego pięć minut (z czego większość to był wywiad z nim po skoku).
Filmy Super 8? Kto zabroni bogatym zabawy... :)
Powinni być konsekwentni i zaimplementować nagrywanie dźwięku na kasecie magnetofonowej :)
@Marek B
Nie ma przeszkód w drukowaniu obrazów cyfrowych na papierze - to dość popularna technologia. Ponieważ papier nie jest odporny na wysoką temperaturę, lepiej robić kopie na porcelanie. ;)
Laserem! Laserem na tytanie wypalić. Kolory po czasie i tak blakną...
Preppersi żyją w ciągłm strachu, każda kolejna konserwa daje większe poczucie bezpieczeństwa :)
Porcelana jest krucha, niech kuje obrazy w skale, te wytrzymają dłużej.
Rzeczywiście obrazki wyryte w skale chyba trzymają najdłużej :)
A co do rzeczonego produktu, nie wróżę mu większego sukcesu. Paru pasjonatów kupi a potem wrócą do cyfrówek przytłoczeni ciężarem narastających kosztów.
Kodak co jakiś czas próbuje się gimnastykować, wypuszczając różne produkty ale rzeczywistości nie da się na dłuższą metę zmanipulować. Realia są takie, że ten sprzęt nie ma żadnego sensu, a podobny efekt można "wyemulować" w ciągu sekund na montażu z dowolnej współczesnej kamery, a w tej cenie można kupić praktycznie cały system do pracy.
Myślę, że taka kamera byłaby fajną opcją dla szkół filmowych, żeby studenci operatorki mieli szansę chociaż raz coś na taśmie nagrać. Aczkolwiek nie wiem czy tam jednak lepszą opcją by nie była przynajmniej kamera na taśmę 16 mm.
Kilka filmów i opłata za semestr leci. :P
Carlo: "rzeczywistości nie da się na dłuższą metę zmanipulować. Realia są takie, że ten sprzęt nie ma żadnego sensu, a podobny efekt można «wyemulować» w ciągu sekund na montażu"
Zgoda, ale skoro ludzie kupują winyle, to znaczy, że realia nie są takie proste...
To teraz kolej na aparat fotograficzny na kliszę 35 mm, z zapisem danych Exif na kartę SD.
Aparat na kliszę 35 mm z zapisem danych Exif na kartę pamięci był już w 20 wieku: Minolta Dynax 9 ze ścianką DM-9.
@Szabla
Masz na myśli Alphę 9 ? Rzeczywiście, było coś takiego z pamięcią warunków ekspozycji, ale chyba bez możliwości zrzutu zapamiętanych informacji na nośnik zewnętrzny. Tu mogę się mylić - strasznie dawno temu to było, wtedy poza zasięgiem finansowym. Ale fakt, było coś takiego !
@MarekZegarek
Sam korpus zapisywał w pamięci wewnętrznej, ale po założeniu ścianki DM-9 na kartę pamięci SmartMedia. Prostsze rozwiązanie było w niższym modelu a-7, gdzie dane z pamięci wewnętrznej można było zgrać na kartę SmartMedia poprzez adapter DS-100 - mam taki zestaw. Niestety, ścianka DM-9 bywa bardzo rzadko na aukcjach.
Ja robiłem zdjęcia Minoltą, która datę i godzinę "zrzucała na nośnik zewnetrzny", czyli na prawy dolny róg klatki (to kwalifikuje się jako analogowy read-only EXIF z lat 90-tych?)!
Sama datę czy godzinę trudno uznać za Exif. Brakuje informacji o czasie, przysłonie, ogniskowej, korekcji, trybie naświetlania, itp.
Natürlich! Aller anfang ist schwer!
Ja nie fersztejen.
O, a po czym poznałeś, że to niemiecki (a nie np. luksemburski [ link ])?
PS
Tak, czy owak - jak potem zwykły użytkownik takiej kamery będzie mógł pokazać swój film?
Mój wiekowy, na kliszę, średnioformatowy Fuji GA645 ZI, którego trzymam ze względów sentymentalnych, zapisuje na dole kliszy 120 lub 220: rodzaj programu (P, A, S, M), ogniskową obiektywu, ekspozycję i czas naświetlania, kompensację EV (jeśli takowa była) i datę. Dodam, że to jest zapisywane w miejscu na samym dole kliszy, nie ingerując w naświetlony obraz. Gdyby nie coraz większe kłopoty z wywoływaniem i koszty samych filmów, to dalej bym go od czasu do czasu używał.
Naświetlanie na filmie, np. między klatkami, było dosyć powszechne. Wystarczyło mieć odpowiednią ściankę. Unikatową funkcją minoltowskiej ścianki DM-9 było połączenie funkcji naświetlania na filmie (data/godzina/czas+przysłona) z zapisywaniem kompletnych danych (data, godzina, czas, przysłona, ogniskowa, korekcja, itd) na karcie pamięci. Karta 2 MB mogła pomieścić dane 400 filmów 36-klatkowych.
Szabla, chyba w Dynax 7 tak mialem tez.
Podobnie, tylko parametrów naświetlania było o połowę mniej. No i pamięć aparatu mieściła dane tylko 7 filmów. Potem trzeba je było zgrać na kartę pamięci.
dn1-0001,ISO:800
Frame Shutter FNo. Lens +/- PASM Meter FL +/- yy/mm/dd Time
1 60 3.5 24 /3.5 0.0 P Multi 0.0 2001/12/08 18:30
2 90 3.5 24 /3.5 0.0 P Multi 0.0 2001/12/08 18:31
3 60 8 24 /3.5 0.0 A Multi 0.0 2001/12/09 13:12
4 60 8 50 /4 0.0 A Multi 0.0 2001/12/09 20:11