O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Zapraszamy do lektury naszego cyklicznego zestawienia najciekawszych plotek, z którego dowiecie się, jakie premiery czekają nas w najbliższym czasie.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
Canon
Canon EOS R1
W sieci pojawiła się domniemana specyfikacja nadchodzącego bezlusterkowca Canon EOS R1. Oto ona:- Szybki AF z funkcjami AI pozwalającymi przewidywać ruch śledzonego obiektu,
- Matryca 30 Mpix,
- Nowy format CRAW (stratna kompresja 1:3)
- Nielimitowany tryb zdjęć seryjnych 40 kl/s (1:2 CRAW), 60 kl/s (1:3 CRAW), 120 kl/s JPEG, tryb burst 240 kl/s,
- Tryb pre-shooting 1 sek.
- Zakres tonalny lepszy niż w EOS R3 i R5,
- Tryby wideo:
- 6.7K 60p oraz 4.2K 120p (APS-C) 12-bit Cinema RAW Light,
- Full-frame/APS-C DCI/UHD 4K 120p C-Log2 & C-Log3,
Coś dla miłośników patentów
Opublikowano kilka nowych wniosków patentowych firmy Canon. Opisano w nich konstrukcje optyczne następujących modeli obiektywów:- Canon RF-S 10-20 mm f/4.0,
- Canon RF 400 mm f/2.8,
- Canon RF 500 mm f/4.0,
- Canon RF 600 mm f/4.0,
- Canon 15 mm f/4.5,
- Canon 10 mm f/3.5,
- Canon 16 mm f/4.5,
- Canon 24-300 mm f/4-5.6,
- Canon 24-400 mm f/4-5.6,
- Canon 20-240 mm f/4-6.3.
Fujifilm
Fujifilm X100VI
Z oferty japońskich sklepów fotograficznych zniknął już Fujifilm X100V, co potwierdza wcześniejsze doniesienia o nadchodzącej premierze szóstej odsłony tego popularnego kompaktu wyposażonego w matrycę APS-C.Leica
Leica SL3
Serwis Leica Rumors zaprezentował domniemaną specyfikację bezlusterkowca Leica SL3, który ma mieć swoją premierą 21 lub 22 marca br. Oto ona:- Matryca 60 Mpix (ta sama co w Leica M11 i Q3),
- Nowy korpus, nieco mniejszy od SL2,
- Wbudowana stabilizacja 6.5 EV,
- AF na bazie detekcji fazy,
- Tryb zdjęć seryjnych do 9 kl/s,
- Tryby wideo 8K/30p i 4K/60p z cropem oraz pełnoklatkowy C4K/30p,
- Cena poniżej 8000 USD.
Nikon
Nikon Z6III
Kolejne źródła potwierdzają, że podczas targów CP+ firma Nikon zaprezentuje nowego bezlusterkowca. Najbardziej prawdopodobnym kandydatem do premiery wydaje się być Nikon Z6III.OM Digital
W sieci pojawił się wniosek patentowy przygotowany przez firmę OM Digital, w którym opisano konstrukcję obiektywu 12-100 mm f/3.5-6.0.Sigma
Premiera już niebawem
Podobno między 4 a 7 lutego br. ma odbyć się konferencja firmy Sigma. Oczywiście będzie ona związana z premierą nowego produktu lub produktów, lecz na ten moment nie znamy żadnych szczegółów.Sony
Sony ZV-E10II
Kolejne anonimowe źródła potwierdzają, że tej wiosny poznamy drugą odsłonę bezlusterkowca Sony ZV-E10.Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
"Cena poniżej 8000 USD"
Powinno być powyżej.
Gdzieś jeszcze widziałem informacje, że R1 ma mieć czas odczytu matrycy poniżej 1 ms i synchronizację błysku z migawką elektroniczną do 1/1250 sekundy. Pojawiły się też wzmianki o implementacji technologii DGO znanej z kamer, dzięki której R1 miałby mieć lepszy zakres tonalny niż R3 czy R5.
"12-100 mm f/3.5-6.0"
Gdyby ten obiektyw miał dużą i stałą w całym zakresie ogniskowych skalę odwzorowania, jak Olkowy 12-45/4, to byłby fajnym wyborem dla przyrodnika-terenowca. Czekam z niecierpliwością na dalsze wieści.
Jakieś typy na premierę Sigmy? Stawiam na 65mm 1,4
Chętnie bym zobaczył Sigmę 135mm 1.8 DG DN, ale na to pewnie trzeba będzie jeszcze poczekać.
To musi być Foveon nie może być inaczej :D
Specyfikacja video Canona R1 wygląda rewelacyjnie. Wreszcie C-Log2 w bezlusterkowcu (na razie tylko w kamerach ten format był dostępny). No i DGO. Rozdzielczość 6.7K znacznie sensowniejsze niż to wariackie 8K w R5.
@Gagarin w tym roku może być premiera Viltroxa 135 mm. Jeśli będą kontynuować jakoś szkieł niczym ostatnie 16, 27 i 75 mm, to może być ciekawie i moim zdaniem warto czekać.
rockatansky: "To musi być Foveon nie może być inaczej :D"
Z globalną migawką na pełnej klatce i quad pixel AF... (z tym ostatnim chyba mnie poniosło - nie da się chyba tak łatwo pogodzić pikseli dzielonych w pionie i w poziomie, ale kto wie...).
> w którym opisano konstrukcję obiektywu 12-100 mm f/3.5-6.0.
czyli najwyraźniej ekonomiczna wersja zooma 12-100 PRO; pewnie będzie mniejszy i tańszy; aczkolwiek ca 5 tys. PLN za 12-100 PRO to i tak relatywnie niska cena, a waga - ca 650g - też jest dobra;
to, co martwi, to F/6.0 na długim końcu, trochę zbyt ciemno; 5,6 byłoby standardowo, też nie za dobrze, ale już lepiej, bo tu każda cząstka EV bardzo przekłada się na sprawność aparatu w gorszym oświetleniu;
no i jest przecież M.Zuiko 12-200/3,5-6,3, czyli superzoom, ale co do optycznej jakości, nie powalający na kolana; może więc ten opatentowany będzie się jakoś korzystniej pod tym względem lokował miedzy 12-100 i 12-200? - bliżej 12-100 PRO, który jest nader dobrym instrumentem optycznym.
@JdG
Na długim końcu 6.0, ale to nie może martwić, bo dla spragnionych 'jasności' jest wersja PRO. Tu chodzi o wagę całości, a klient ma ostatecznie wybór. realnym problemem nie jest 6.0 na długim końcu, tylko ogniskowa, przy którym ów obiektyw wchodzi na 6.0... Nie jestem pewien, czy sensowniejszym rozwiązaniem nie byłoby obniżenie ceny 12-100/4.0, a nie wprowadzać nowy produkt do łańcucha logistycznego. ;-)
Proponuję sprawdzić dzisiejsze plotki o nowościach OM, część 'miłosników' m4/3 może miec sporo zabawy przy ich ogłoszeniu w najbliższą niedzielę :-)
> Na długim końcu 6.0, ale to nie może martwić [JarekB];
jako użytkownik optyki muszę stanowczo się nie zgodzić - każde przekroczenie jasności F/5,6 jest problemem w gorszym świetle nie tylko dla takich zabawek Jak Olympus PEN ale i w najbardziej ambitnych konstrukcjach - po prostu AF pracuje wtedy gorzej (choć w tych najbardziej ambitnych mniej);
co zaś do ceny, to myślę, że 5 "kafli" PLN za 12-100 PRO (czyli mniej niż topowa "stałka" Nikona i Cwanona - zwykle ca 8 i więcej), jest do przyjęcia;
obiektyw jest co prawda dość spory (ca 650g), ale konstrukcja metalowa, uszczelnienia, MF w wersji "clutch", czyli prawie jak prawdziwy MF;
no i przede wszystkim perfekcyjna jakość optyczna (w granicach zdrowego rozsądku, oczywiście); fakt, że nie do końca, bo jednak dystorsja dość wielka i korygowana programowo (ale skutecznie), ale jest to w każdym razie jeden z lepszych obiektywów jakie zdarzyło mi się używać;
nop i na całej długości (ekwiwalent 24-200 mm) masz jasność f/4, ciemną co prawda, ale wciąż na tyle dobrą, że nie ma problemów z AF w żadnych okolicznościach; nawet z PEN E-PL8 (aparacik w zasadzie damski, torebko-kieszonkowy) w nocy, dzięki swojej masie i tej ciemnej jasności F/4 możesz robić ostre zdjęcia z czasami bliskimi 1";
tyle dobra za jedne 5 tys. PLN! to była jedna z moich najlepszych inwestycji fotograficznych; ten opatentowany raczej tak dobry już nie będzie (pomijając kwestie jasności, bo nie każdy musi fotografować w ciemnościach "z ręki");
będzie mniejszy, zapewne, ciekawe jak bardzo? jak będzie to podobna relacja jak między M.Z. 40-150 i M.Z. 40-150 PRO, to będzie to z pewnością godny uwagi instrument, zwłaszcza jak relacja cenowa będzie podobna.
> Proponuję sprawdzić dzisiejsze plotki o nowościach OM
plotki są nader obiecujące, trzeba przyznać; nawet jak OM-1 II będzie tylko rebrandowanym OM-1, to i tak będzie to oznaczało, że ten starszy stanieje, co będzie nader pozytywne, bo to w kilku aspektach niezwykle "smakowity" korpus, tylko wciąż nieco kosztowny;
naprawdę zaś interesujące wydają się oba obiektywy; 9-18 II to może też rebranding, ale nie musi; nie ma co wnikać w szczegóły obecnie, już oryginał był dość dobry;
natomiast 150-600mm f/5.0-6.3 to już byłby nowy zupełnie instrument; najdłuższy obecnie obiektyw m4/3 ma 400 mm i taką samą jasność jak ten z plotek, zatem 600 mm (czyli wg fufu metr dwadzieścia) to byłby niesłychany instrument (gdyby był optycznie dobry); coś takiego chętnie bym nabył, tym bardziej, że nie ma PRO w nazwie.
NB., istnieją już takie obiektywy jak ten "plotkowy" 150-600mm f/5.0-6.3 - Tamron i Sigmy C i S, ciekawe, czy, i który z nich będzie bazą tego obiektywu?
Sigmy byłyby chyba lepszym punktem wyjścia; tak, czy owak, w m4/3 będzie to nowa jakość.
Oczywiście to tylko patent, ale RF-S 10-20 mm f/4.0 oznacza, że firma przyznaje się do słabości rf-S 10-18/, który jest po prostu za ciemny dla matrycy R7 (nie tylko chodzi o szumy, ale i o limit dyfrakcyjny, który jest niebezpiecznie blisko).
Gagarin 21 stycznia 2024, 21:38: "Chętnie bym zobaczył Sigmę 135mm 1.8 DG DN, ale na to pewnie trzeba będzie jeszcze poczekać."
Nie po to robili wyprzedaż poprzedniej wersji, żeby kazać czekać, IMO.
JdG 22 stycznia 2024, 19:36: "jako użytkownik optyki muszę stanowczo się nie zgodzić - każde przekroczenie jasności F/5,6 jest problemem w gorszym świetle"
AF swoją drogą, ale nie lekceważ limitu dyfrakcyjnego na matrycach upakowanych jak R7 czy u4/3.
> AF swoją drogą, ale nie lekceważ limitu dyfrakcyjnego na matrycach upakowanych jak R7 czy u4/3. [leszek3]
dyfrakcji nie lekceważe, dyfrakcję doceniam, dyfrakcja jest OK, byle bez przesady;
co mają do tego matryce? m43 wg powszechnego tu mniemania jest mała (wg niektórych emocjonalnie nawet najmniejsza), ale skoro jest tak mała, to ledwie 3,8 raza większe fufu też nie może być za wielkie; to w każdym razie problem wątpliwy;
dyfrakcja jest problemem poważnym przy mocnym przesłanianiu, ale skoro teraz projektuje się obiektywy tak, że zyskują dobry wynik w rozdzielczości już na pełnej "dziurze" a optimum po przysłonięciu o 1EV, to czym się przejmować?
Ja poproszę Panasonika G100 II. Chcę body jak G100, do tego stabilizacja matrycy.
Filmy 4k nadbróbkowane z całej matrycy, bez kropa, klatkaże 24/25/30, ewentualnie 50/60/120. AF fazowy z wykrywaniem twarzy, śledzeniem obiektów. Dobra mechaniczna stabilizacja. Profile 10-bit. Gibany ruchomy dotykowy lcd. Dobry wizjer. Cena 1000 EUR albo mniej.
Dziękuję ;-)
> Chcę body jak G100, do tego stabilizacja matrycy. [gamma]
jak okażesz się jednym z 10 (np.) chcących tego, to nie ma dla Ciebie wielkiej nadziei;
ten G100 to sprzęt do vlogów, więc mocowany na statywie, po co mu stabilizacja, którą w takim wypadku i tak trzeba wyłączyć?
Gdzie sie naczytales bzdur, ze vlog nie moze byc chodzony, tylko jest na statywie? Po drugie aparat mozna uzywac w roznych celach, niekoniecznie trzeba filmowac vlogi... dziwne masz rozumowanie
> Gdzie sie naczytales bzdur, ze vlog nie moze byc chodzony, tylko jest na statywie?
chyba musisz się tymczasem pogodzić z myślą, że G100 jest do vlogów "siedzonych";
do "chodzonych" masz inne Panasoniki, tudzież innych marek.
Chodzony czyli polonez.
Plotki na temat „ogłoszonych w tym tygodniu modeli 16–25 mm F2.8 G i 24–50 mm F2.8 G” firmy Sony oraz „informacje bardziej ekscytujące niż α9 III"
link
Uprzedzę niechybny wpis :)
Zestawienie 20 najlepiej sprzedjących się obiektywów w japońskiej sieci sklepów Yodobashi -> link
Połowa to obiektywy z mocowaniem E, po 5 z mocowaniami Z i RF.
Kto by się spodziewał?
5 modeli Canon
5 modeli Nikon
5 modeli firm niezależnych: Tamron [3] i Sigma [2]
5 modeli Sony
Polski dystrybutor Sigma jest kolejny rok z rzędu najlepszy na świecie
i w 30 najlepiej sprzedających się obiektywów w Fotoforma jest:
11 modeli Canon
8 modeli Sigma
8 modeli Sony
3 modele Tamron
link
W cyfrowe w Top 10:
7 modeli Canon
2 modele Sigma
1 model Sony
link
Nie ekscytujcie się przeszłością i tabelkami prezentowanymi przez rozmaite sklepy. Spójrzcie w przyszłość i coraz bardziej interesujące informacje o nowościach OM. Będzie się działo!
link
link
Niespełna 2 lata premierze OM-1 nawet skromny update/upgrade byłby uwagi warty.
A to nie przeszłość?
link
@Szabla
Co masz na myśli?
A na deser oficjalne zdjęcia dwóch obiektywów
link
Podobno re-brand Sigmy (oferowany już przez Amazona) i na 99% zapakowany w nową obudowę ten sam m.Zuiko 9-18. Nowa obudowa mile widziana, bo poprzednia dosyć obrzydliwą była.
Rebrand pełnoklatkowej Sigmy 150-600mm
będzie idealnie wpisywał się w ideę mniejszych i lżejszych obiektywów do m4/3.
🤣
Cena powinna być x 1.5
]jak ze 100-400mm]
Skąd taka przecena o 50%?
link
@PDamian
Masz rację! Wyciaganie z półki niezależnego producenta starego obiektywu, dokładanie do niego nowej obudowy oraz 'docenianie' go kilkudziesięcioma % narzutu jest niezbyt sprytną metodą rozbudowania własnego katalogu obiektywów. No tak, ale nie mieliśmy rozmawiać o Nikonie.
Od dobrze poinformowanego znajomego dowiedziałem się, że OM wynajął Sigmie dwie hale w Wietnamie (tuż obok własnej fabryczki) i mają tam zamiar rozkręcić produkcję nowego m.Zuiko 150-600 do 50-60.000 sztuk rocznie, więc od 2025 cena powinna znacząco spaść.
BTW - jeżeli wystrzelasz całą 'amunicję' swoich heheszek (oops, pardon - argumentów) na pre-plotki, to o czym będziesz pisał, gdy w niedzielę się pojawi się cotygodniowy artykuł o plotkach, nie mówiąc już o komentarzach pod artykułem z informacją prasową o premierze obiektywu? Przecież nie będziesz wszędzie powtarzał tych samych argumentów, z pewnością nie, Ty tego nigdy nie robisz.
Ale to będzie 150 600mm na u43 czy na ff?
RoUmiem że mozna zmniejszyć średnicę soczewek i koło obrazowe się zmniejszy, ale czy można łatwo zmienić zakres ogniskowych że 150 600 na 75 300?
Bo tak trzeba zrobić by Katy widzenia się zgadzały.
Chyba że ta Sigma będzie robić za super tele do 1200mm w ekv?
To już będzie bajera :)
Sigma to teraz się mości, w L Panasa pogoniła, dla Leiki robi, teraz do Olka, normalnie cały świat to Sigma.
Dla Olka to od dawna robi, vide 1.8/75. Dlaczego pogoniła Panasa w L? Nie zapominajmy o Tamronie, ten też daje radę sprzedając stare obiektywy renomowanym producentom aparatów.
@BlindClick
W 100-400mm nie zmniejszyli pełnoklatkowego obiektywu
link
za to dowalili ceny link
Dla porównania Tamron i rebrandowany jako Nikon
link
link
'Dla porównania Tamron i rebrandowany jako Nikon'
I to jest uczciwe porównanie, i to ma sens. Porównywać ceny obiektywu X z mocowaniem do bagnetu E i do bagnetu Z. Obiektyw z bagnetem Z tylko o 20% droższy. Z czego jest zrobiona ta blaszka na bagnet? Gdyby ktoś chciał porównać ile kosztuje obiektyw OM mocowany do body OM i do body Panasonica, to wtedy okazałoby się, że ...
''Dla porównania Tamron i rebrandowany jako Nikon'
Tak, brawo Nikon! Po kilku miesiącach od premiery zdejmuje się podatek od nowości i wszystko wygląda gites. Podobnie jest z 28-75 G1 dla Nikona i 28-75 G2 dla innych. Po kilku miesiącach od premiery ów stary design dla Nikona jest już tylko o kilka % droższy od nowego designu przeznaczonego dla innych. Na cyfrowych cena została Nikona obniżona o 12%, a użytkownicy muszą się jedynie zastanawiać, czy przecena jest na chwilę, czy na zawsze.
Tutaj za to rebrandowanie wygląda rewelacyjnie
link
link
vs
link
@PDamian
Jestem tego samego zdania. Nic tylko kupić adapter z EF (lub F) na m43 i hulaj dusza. Soczewka wyjściowa jakaś inna, ale to szczegóły.
3062 Can$ vs 1650 Can$
link
link
🤣
@PDamian
Niedzielny wieczór będzie dla Ciebie smutny, bo z wszystkich naboi wystrzelasz się już dzisiaj... W piąteczek nie trzeba się starać o dobry nastrój, on sam się pojawia per definition. W niedzielę wieczór należy się starać o poprawę nastroju, a Ty nie będziesz miał o czym pisać. Może jednak nie wszystko stracone, bo w niedzielę mógłbyś się zająć tym oto tematem, tam będa też sie zajmować innym aparatem, kóry Tobie tyle radości daje. Spróbuj!
link
Smętne są te PDamianowe dywagacje; Sigma S 150-600, to był dobry obiektyw, co więc dziwnego w tym, że został zaadaptowany przez OMDS? zresztą , choć pisze się, że to Sigma, to jednak układ optyczny, znany z ostatnich plotek, nie jest dokładnie taki sam, ale to może wina schematów;
w każdym razie będzie to jednak obiektyw jak 300-1200/5-6,3 wg fufu, gdyby taki w ogóle istniał; jak istnieje, to użytkownikom fufu na zdrowie, natomiast ten będzie niewątpliwie ciekawym instrumentem w świecie m4/3, zwłaszcza jak się okaże, że jest dobry optycznie w całym zakresie ogniskowych;
nb. M.Zuiko 100-400/5-6,3, też podobno Sigma, mimo, że układ tego obiektywu faktycznie jest jak u Sigmy, to jednak różne właściwości optyczne ma różne;
NB. 2: ponad metrowy obiektyw o wadze ca 2 kg to wciąż bardzo dobry wynik; lekceważące wpisy Szabli - pewnie w kontekście rewelacyjnej niewątpliwie Alfy 9 III - też są wątpliwe, bo jak OM-1 bis, zyska 2 razy większy bufor, to może jednak sytuacja w wyścigu na osiągi nieco się zmieni (choć oczywiście, OM-1 nie będzie miał takiej rekordowej migawki);
zasadniczo, najważniejsze jest, że firma OMDS, w którą wielu już zwątpiło, postanowiła efektownie zaprezentować swoją obecność na rynku; ja tam jej kibicuję, oby jej się powiodło!
zauważyć należy, że póki co, oba nowe obiektywy nie maja PRO w nazwie, to dość ważne, bo dotąd jako PRO oznaczano stosunkowo ambitne optycznie konstrukcje, natomiast niektóre z nić, np. "kitowy" (ale znakomity optycznie) 12-45/4, 40-150/4 i 20/1,4, też tak oznaczone, nie miały jednak pełnej funkcjonalności profesjonalnej, czyli głownie przełącznika Af/MF ze skalą odległości, czyli też innym zupełnie mechanizmem ostrzenia ręcznego (dla bardziej zaawansowanych fotografów sprawa kluczowa);
te obiektywy, o których teraz mowa, jak i wcześniej M.Z. 100-400, nie mają już oznaczeń PRO, ten ostatni, dostępny na od dawna, jest też wyraźnie tańszy od serii PRO (nb. podobnie jak te uproszczone PRO), zatem widać, że w firmie formuje się nowa typologia produkcji, sprzyjająca jednak amatorom, i to wydaje się być optymistyczne.
M.Z. 150-600 to jednak bardziej Sigma C, czyli nie słabsza, ale za to tańsza, choć trzeba mieć świadomość, że na razie nie znamy szczegółów, od premiery tych Sigm dzieli nas prawie 10 lat, więc trzeba doliczyć postęp technologiczny, wszystko pokażą testy, jak już obiektyw będzie powszechnie dostępny.
cor.: Sigma C, czyli nieco słabsza
@JdG, rozdwojenie jaźni masz? :D
> @JdG, rozdwojenie jaźni masz? [Szabla]
cóż Cię natchnęło do tej głębokiej refleksji?
Plotki stają się (niemal) konkretami, europejskie ceny nowych produktów OM już w zasadzie znane.
link
> 150-600mm 5.0-6.3 will cost 2699 Euro;
no cóż, nie tego oczekiwaliśmy, nie będzie to przesadnie tanio; Sigmy kosztowały jednak wyraźnie mniej.
widać, że w firmie formuje się nowa typologia produkcji, sprzyjająca jednak amatorom, i to wydaje się być optymistyczne.
link
Związek z Sigmą ponoć jest, natomiast schemat optyczny obiektywu i jego budowa jest już różna - w zależności od modelu nawet wyraźnie różna, Tamrona nie wyłączając, najczęściej zgadza się rozmiar filtra - 95 mm; szczególnie różna jest zawartość soczewek specjalnych, w tym nowym akurat duża, co mogłoby tłumaczyć jego cenę;
z pewnością jest to interesujące "szkło", ale pewnie będę je podziwiał raczej z daleka, jak M.Z. 150-400/4,5 np.
Schemat optyczny obiektywu i jego taki sam.
link
vs
link
@PDamian
Z amatorskich obiektywów wolę nieduże, fajnie wycenione stałki.
link
Schemat optyczny obiektywu bywa często podobny do innego, są nawet stałe schematy z własnymi nazwami;
tymczasem:
- Sigma C 150-600 mm f/5-6.3: 20 elementów / 14 grup, 1 soczewka FLD i 3 SLD
- Sigma S 150-600 mm f/5-6.3: 24 elementów / 16 grup, 2 soczewki FLD i 3 SLD
- Tamron SP 150-600 mm f/5-6.3: 21 elementów / 13 grup, 3 soczewki o niskiej dyspersji
no a ten nowy: 25 elements in 15 groups (4 Super ED lenses, 2 ED lenses, 6 HR lenses, 1 HD lens)
link
Nie na pisałem tego, zakładając, że każdy wie, ale na wszelki wypadek: schemat jest z natury schematyczny (tak jak Negatyw negatywny), co nie zmienia sytuacji, że jego konkretne materializacje w obiektywach dają bardzo różne często efekty w postaci sprawności i jakości optycznej.
Widzę, że z jakiegoś powodu @JdG napisał o moim udziale w "sprawności i jakości optycznej" obiektywów.
Nie, tylko w tym ważnym celu, żeby podkreślić schematyczność schematów.
Schemat nie musi być schematyczny a Negatyw negatywny. Schemat to może być: wzór, szablon, sztanca lub klisza. A klisza może być negatywowa. Klisza negatywowa po wywołaniu staje się negatywem. Inna sprawa, że pisząc o "sprawności i jakości optycznej" trudno nie wspomnieć o Negatywie.
co do premiery sigmy, to bazując na tym link możemy się spodziewać nowego foveona.