Raport CIPA - dane roczne za 2023 rok
W związku z niedawną publikacją przez organizację CIPA informacji o dostawach aparatów i obiektywów w grudniu 2023 możliwe stało się podsumowanie w tym aspekcie minionego roku.
Łącznie w 2023 roku dostarczono 6.001 miliona aparatów oraz 9.639 miliona obiektywów. W tym pierwszym przypadku jest to wzrost o 1.25% w porównaniu z rokiem 2022, natomiast jeśli chodzi o obiektywy to możemy mówić o niewielkim (0.92%) spadku.
Tak dla porównania wypadają dane z lat ubiegłych:
- 2022: 5.927 miliona dostarczonych korpusów, 9.7 miliona dostarczonych obiektywów,
- 2021: 5.348 miliona dostarczonych korpusów, 9.55 miliona dostarczonych obiektywów,
- 2020: 5.308 miliona dostarczonych korpusów, 9 miliona dostarczonych obiektywów,
- 2019: 8.462 miliona dostarczonych korpusów, 14.2 miliona dostarczonych obiektywów,
- 2018: 10.76 miliona dostarczonych korpusów, 18 miliona dostarczonych obiektywów,
- 2017: 11.68 miliona dostarczonych korpusów, 19.22 miliona dostarczonych obiektywów,
- 2016: 11.61 miliona dostarczonych korpusów, 19.19 miliona dostarczonych obiektywów,
- 2015: 13.06 miliona dostarczonych korpusów, 21.7 miliona dostarczonych obiektywów,
- 2014: 13.84 miliona dostarczonych korpusów, 22.9 miliona dostarczonych obiektywów,
- 2013: 17.13 miliona dostarczonych korpusów, 26.7 miliona dostarczonych obiektywów,
- 2012: 20.16 miliona dostarczonych korpusów, 30.4 miliona dostarczonych obiektywów,
- 2011: 15.69 miliona dostarczonych korpusów, 26.0 miliona dostarczonych obiektywów,
- 2010: 12.89 miliona dostarczonych korpusów, 21.69 miliona dostarczonych obiektywów,
- 2009: 9.91 miliona dostarczonych korpusów, 16.1 miliona dostarczonych obiektywów,
- 2008: 9.7 miliona dostarczonych korpusów, 15.7 miliona dostarczonych obiektywów,
- 2007: 8.26 miliona dostarczonych korpusów, 12.5 miliona dostarczonych obiektywów.
Tak natomiast prezentują się ubiegłoroczne dane rozbite na poszczególne kategorie:
- Liczba dostarczonych lustrzanek: 1.168 miliona
(37% spadku w porównaniu do roku 2022),
Łączna wartość dostarczonych lustrzanek: 56.6 mld jenów
(35% spadku w porównaniu do roku 2022), - Liczba dostarczonych bezlusterkowców: 4.83 miliona
(19% wzrostu w porównaniu do roku 2022),
Łączna wartość dostarczonych bezlusterkowców: 580.5 mld jenów
(11% wzrostu w porównaniu do roku 2022), - Liczba dostarczonych aparatów kompaktowych: 1.72 miliona
(17% spadku w porównaniu do roku 2022),
Łączna wartość dostarczonych aparatów kompaktowych: 77.3 mld jenów
(9% wzrostu w porównaniu do roku 2022), - Liczba dostarczonych obiektywów niepełnoklatkowych: 5 milionów
(bez zmian w porównaniu do roku 2022),
Łączna wartość dostarczonych obiektywów niepełnoklatkowych: 94.97 mld jenów
(8% wzrostu w porównaniu do roku 2022), - Liczba dostarczonych obiektywów pełnoklatkowych: 4.6 miliona
(2% spadku w porównaniu do roku 2022),
Łączna wartość dostarczonych obiektywów pełnoklatkowych: 372.3 mld jenów
(6% wzrostu w porównaniu do roku 2022), - Udział ilościowy bezlusterkowców w dostawach sprzętu z wymienną optyką: 80.5%
(68.7% w 2022 roku),
Udział pod względem wartości bezlusterkowców w dostawach sprzętu z wymienną optyką: 91.1%
(85.8% w 2022 roku), - Stosunek liczby dostarczonych obiektywów do liczby korpusów z wymienną optyką: 1.61 (1.64 w 2022 roku).
A oto geograficzny podział dostaw na poszczególne regiony świata:
- Lustrzanki:
- Liczba dostarczonych sztuk: Chiny 10.2%, Azja (bez Chin i Japonii) 08.3%, Japonia 3.3%, Europa 39.4%, obie Ameryki 37.2%, pozostałe regiony 1.7%
- Procentowy udział w łącznej wartości dostaw: Chiny 17.2%, Azja (bez Chin i Japonii) 10.5%, Japonia 3.8%, Europa 32.8%, obie Ameryki 34.2%, pozostałe regiony 1.4%
- Bezlusterkowce:
- Liczba dostarczonych sztuk: Chiny 24.8%, Azja (bez Chin i Japonii) 15.7%, Japonia 10.0%, Europa 22.0%, obie Ameryki 23.6%, pozostałe regiony 3.9%
- Procentowy udział w łącznej wartości dostaw: Chiny 27.0%, Azja (bez Chin i Japonii) 16.2%, Japonia 8.4%, Europa 20.9%, obie Ameryki 23.4%, pozostałe regiony 4.2%
- Aparaty kompaktowe:
- Liczba dostarczonych sztuk: Chiny 14.2%, Azja (bez Chin i Japonii) 13.2%, Japonia 22.8%, Europa 23.8%, obie Ameryki 21.4%, pozostałe regiony 4.6%
- Procentowy udział w łącznej wartości dostaw: Chiny 17.5%, Azja (bez Chin i Japonii) 14.5%, Japonia 15.3%, Europa 24.5%, obie Ameryki 23.5%, pozostałe regiony 4.7%
- Obiektywy:
- Liczba dostarczonych sztuk: Chiny 18.9%, Azja (bez Chin i Japonii) 13.2%, Japonia 10.7%, Europa 26.0%, obie Ameryki 27.4%, pozostałe regiony 3.7%
- Procentowy udział w łącznej wartości dostaw: Chiny 21.6%, Azja (bez Chin i Japonii) 14.0%, Japonia 10.0%, Europa 24.4%, obie Ameryki 25.6%, pozostałe regiony 4.4%
Dane z omawianego raportu są dostępne na stronie organizacji CIPA.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Bahrd 3 lutego 2024, 20:07
"ciekawe swoją drogą, czy gdyby za liczbę fotografów wziąć różnicę pomiędzy liczbą sprzedanych obiektywów a sprzedanych aparatów, to czy nie okazałaby się ona - już w samym tylko XXI w. - mniej podatna na wpływy kompaktów i smartfonów?"
-Nie.
Już to przeglądałem wcześniej.
Ta różnica mocno się waha
i jedyną zależność jaką widzę, to ta że w danym roku liczba wyprodukowanych obiektywów jest na ogół 1,6-1,7 razy większa od liczby wyprodukowanych korpusów.
Produkcja: Obiektywów, Aparatów z wym. optyką [mln]
2023: 9,2, 6,2
2022: 10, 6
2021: 9,8, 5,3
2020: 8,9, 5,3
2019: 13,9, 8,2
2018: 18,1, 10,9
2017: 19,4, 11,7
2016: 19,1, 11,4
2015: 21,5, 13,1
2014: 22,3, 13,5
2013: 25,9, 16,8
2012: 32,1, 21,1
2011: 26,3, 15,7
2010: 21,8, 13
2009: 15,9, 10
2008: 15,9, 10
2007: 12,7, 7,5
@PDamian
Jest jakis powód dla którego dublujesz w komentarzu dane z artykułu?
To teraz porównajmy prognozy CIPA na 2023 - obiektywy dobrze oszacowane, aparaty niedoszacowane.
link
Nie udało mi się znaleźć analitycznego raportu z udziałem % poszczególnych rynków/rodzajów sprzętu za 2022 - interesujące są zmiany udziałów poszczególnych rynków, bo one pokazują, gdzie mieszka lub bedzie mieszkał przyszły właściciel sprzetu foto. Ergo - czy udział Europy/Ameryk jest stały, czy też te udziały przenoszą się stopniowo do Chin?
0. Chętnie zobaczyłbym podział % za rok 2022
1. Produceni luszcznek kochają Europę i Ameryki (pewnie głównie Stany). R&D dawno zamortyzowany, a klienci nadal kupuję archaiczny sprzęt.
2. W Chinach drogie luszczanki w niedużej ilości. Tam wystarczą dwa magazyny (JD, Alibaba) i cały kraj zaopatrzony.
3. Jeżeli ktoś będzie chciał zamieszczać heheszki o różnokolorowych wersjach korpusów, to niech dokładnie sprawdzi, gdzie mieszka teraz typowy nabywca sprzętu foto.
4. Europa kupuje bardzo tanie luszczanki, tanie bezlustra, a drogie kompakty.
> Liczba dostarczonych obiektywów niepełnoklatkowych: 5 milionów
(bez zmian w porównaniu do roku 2022), - Liczba dostarczonych obiektywów pełnoklatkowych: ...
bardzo interesująca typologia, nb. ideowo chyba bliska podziałowi na lustrzanki i "bezlustra"; ciekawe czy obiektywy dla formatu średniego i większych liczą się w tej "niepełnoklatkowej" grupie, czy może w ogóle się je pomija?
No I nie ma kategorii Leica.
Czyli na 10 uzytkownikow aparatów trzech ma 1 obiektyw.
Zdejmuje go Chyba dla frajdy albo pozycza od sasiada...
W 2023 roku dostarczono około 6mln korpusów, słowo klucz - DOSTARCZONO, nie wiadomo ile z tego sprzedano,
natomiast w tym samym roku SPRZEDANO - 1.166 mld smartfonów, nie wiadomo ile dostarczono.
Trochę dziwna i sztucznie "napompowana" ta statystyka CIPA.
... ale dzięki autorowi, za ładnie zebrane dane z wielu lat.
@vulkanwawa
'Trochę dziwna i sztucznie "napompowana" ta statystyka CIPA.'
Nie, nie jest szutczna, ani napompowana. W dłuższej 'perspektywie czasowej' dostawy równają się sprzedaży. W 2023 sprzedano trochę sprzętu z 2022, a ten z 2023 wprzeda się częściowo w 2024, ale dla urposzczenia dywagacji o trendach na rynku można traktowac dostawy jako sprzedaż. Żaden z producentów nie topi pieniędzy w ogromnych stanach magazynowych. Raportowanie sprzedaży nie istnieje w tej branży, więc trzeba brać to, co jest dostępne.
@JarekB
to podaj żródło na to co napisałeś cyt."W dłuższej 'perspektywie czasowej' dostawy równają się sprzedaży." i jakieś konkretne dane.
@JarekB
Zerknij do sklepów foto, jakie modele lustrzanek są jeszcze w sprzedaży.
@vulkanwawa
To ty podaj źródło że dłuższej perspektywie czasowej dostawy NIE równają się sprzedaży.
Co oni robią z "nadwyżką" -rozdają czy podają recyklingowi?
@Szabla
W związku z czym mam to sprawdzać? Możesz rozwinąć swoją wypowiedź?
@PDamian
+1
@vulkanwawa
To wynika z logiki handlowej i biznesowej. Powtarzam - jeżeli nie mamy danych doskonałych, to posługujmy się tymi, które są w 95% doskonałe. Pracuję w logistyce, troche wiem jak to działa.
@Szabla
Jakie modele lustrzanek są jeszcze w sprzedaży?
@JarekB.
Jeżeli "w dłuższej 'perspektywie czasowej' dostawy równają się sprzedaży", to analiza aktualnych tendencji rynkowych jest obarczona błędem, prawda?
@Szabla
Trochę mi zależało, abyś rozwinął swoją wypowiedź, a Ty budujesz tu jakąś piętrową konstrukcję. Nasze rozważania są skazane na pewien poziom błędu, bo mamy dane z 'dostawami', a nie ze 'sprzedażą'. 'W dłuższej perspektywie czasowej' ten błąd jest bardzo niewielki.
Spróbuję jednak odpowiedzieć na pytanie, które chcesz chyba zadać, ale trochę dookoła niego krążysz.
Jakie modele lustrzanek są jeszcze w sprzedaży? To proste - takie, jakie chcą klienci. Modele mają już x lat, koncerny znają specyfikę rynku, są dane statystyczne, są tendencje w sprzedaży. Jeżeli Chiny mają 10% udziału w dostawach/sprzedaży lustrzanek, ale 17% w wartości sprzedaży, to znaczy, że klienci kupują raczej droższe modele, bo przecież ten rozdźwięk nie bierze się z tego, że ktoś w 4.kwartale wepchnął tam 15 kontenerów z D850 lub D6. W Europie jest dokładnie odwrotnie - 39% ilości, 32% wartości, ergo - raczej tani sprzęt. W bezlustrach sytuacja jest podobna, choć różnica między Chinami a Europą jest dużo mniejsza. Sytuację w bezlustrach na poziomie co najmniej polskim to akurat dobrze znasz... Masz dane cząstkowe (bo chyba tylko jednej firmy), ale to firma o dużym udziale %, więc pewne statystyki/prognozy można na tej podstawie budować.
Pewnie chciał udowadniać, że drogie lustrzanki.
Tyle że link
EOS Rebel T100
EOS Rebel T7
EOS Rebel SL3
Pentax KF
Nikon D7500
EOS Rebel T8i
Nikon D610
EOS 90D
EOS 6D II
to nie są drogie modele.
@JarekB
Zakładasz ciągłą produkcję, co jest mało prawdopodobne.
A7 II czekają tyle lat na kupujących zakopcowane?
@Szabla
Przyjmuję za pewnik pełną elastyczność procesów produkcyjnych, które pozwalają względnie szybko zmienić produkowane modele, których - bardzo delikatnie to ujmując - nie jest zbyt wiele, zbudowane są z modułów i nie zawierają dużej ilości podzespołów.
W obiektywach ta rozmaitość jest większa, ale też nie rozmawiamy to u manufakturze, tylko o firmach z kraju, który jest od dziesiątków lat gigantem technologicznym. No i nie analizujemy tygodnia z życia firm, lecz 12 miesięcy.
Trochę nie chce mi się więcej pisać, bo wstawiasz półsłówka i pół-opinie. Dla mnie pozostaje statystycznie pewne, że dostawy są równoważne ze sprzedażą i na tej podstawie możemy wyciągać wnioski odnośnie podanych udziałów w rynku.
@JarekB czyli wynika z Twoich wypowiedzi że piszesz wprost o swoich przypuszczeniach, założeniach, ok dzięki.
@JarekB
Sprzedanie wszystkiego, co się wyprodukuje - marzenie wielu firm. :)
Skoro tak, dlaczego nie wyprodukują więcej? ;))
@Szabla
Ziewnąwszy.
A7 II, który miał premierę w 2014 roku
wciąż zalega w sklepach link
W jakich warunkach przez tak długi czas składuje się elektronikę
-kopcujecie jak ziemniaki na zimę?
Nie, w amerykańskich magazynach.
Co.
@PDamian
"To ty podaj źródło że dłuższej perspektywie czasowej dostawy NIE równają się sprzedaży."
...co Ty żeś wymyślił ? 😅
Dobrze byłoby poznać definicje dostawy.
Straty, zwroty, pomyłki zakładam że wszystko wlicza się w dostawy.
Inaczej by była sprzedaż.
Może ktoś zapyta ZUS czy udostępnia polskie dane, hehe.
@BlindClick6:
"Dobrze byłoby poznać definicje dostawy.
Straty, zwroty, pomyłki zakładam że wszystko wlicza się w dostawy."
Nie, to jest definicja sprzedaży. Przecież niejeden pisał, że teraz kupno lustrzanki to jedna wielka pomyłka. Albo jak zakup obiektywu wpłynął na zwrot w jego spojrzeniu na rzeczywistość a zakup i podłączenie telekonwertera na straty jasności obiektywu. Tylko pozostaje pytanie czy kupno równe jest sprzedaży? Pewnie w dłuższej perspektywie jest, ale pewności nie mam, to rozstrzygnięcie pozostawiam tutejszym fachowcom od logistyki.
Ciekawie wygląda podział rynku
Camera Brand Market Shares i Lens Brand Market Shares
link
'Ciekawie wygląda podział rynku
Camera Brand Market Shares i Lens Brand Market Shares'
Ciekawie wygląda podział rynku i najpopularniejsze korpusy, obiektywy i baterie na rynku wypozyczeń. Ciekawe dane,no i ciekawa analiza autorów.