Sony FE 24-50 mm f/2.8 G
Sony wprowadza na rynek szerokokątny zoom FE 24-50 mm f/2.8 G. W jego układzie optycznym zastosowano m.in. cztery soczewki asferyczne i dwie ze szkła ED. Instrument waży tylko 440 gramów i ma kołową, 11-listkową przysłonę.
Informacja prasowa
21 lutego 2024 r. — Firma Sony zapowiedziała wprowadzenie do oferty zmiennoogniskowego obiektywu standardowego FE 24–50 mm F2.8 G ze stałą maksymalną przysłoną F2.8 w całym zakresie zoomu. Nowy, kompaktowy model jest przeznaczony do pełnoklatkowych korpusów z mocowaniem typu E z rodziny α™. Mimo małych wymiarów i wagi ma charakterystyczne cechy obiektywów typu G z dużą przysłoną F2.8: wysoką rozdzielczość i atrakcyjnie wyglądający efekt bokeh. Pokrywa ogniskowe z zakresu od 24 do 50 mm, dzięki czemu znajdzie wiele zastosowań, od fotografowania scen z życia codziennego przez wykonywanie zdjęć portretowych po nagrywanie filmów. I choć zapewnia wysoką jakość odwzorowania obrazu, z łatwością mieści się w najmniejszej torbie na sprzęt.
FE 24–50 mm F2.8 G — najważniejsze cechy i funkcje
Najnowocześniejsze rozwiązania optyczne i mechaniczne zaowocowały kompaktową konstrukcją. Obiektyw waży 440 g, ma 92,3 mm długości i maksymalnie 74,8 mm średnicy. Można na nim używać filtrów 67 mm.Aby zapewnić ostrość i szczegółowość obrazu, w układzie optycznym zastosowano cztery soczewki asferyczne i dwie soczewki ze szkła ED (o bardzo małej dyspersji). Umożliwiły one między innymi osłabienie aberracji chromatycznej, dzięki czemu rejestrowane ujęcia mają wysoką rozdzielczość od środka po krańce kadru.
1 - soczewki asferyczne, 2 - ED |
Obiektyw umożliwia wykonywanie ujęć zbliżeniowych o wysokiej jakości. Minimalna odległość od obiektu przy najszerszym kącie wynosi 0,19 m (AF), a maksymalne powiększenie 0,30×.
Świadectwem jakości nowego modelu jest system AF z dwoma silnikami liniowymi. Zapewnia on szybkie, dokładne i ciche ustawianie oraz śledzenie ostrości. W przypadku użycia na pełnoklatkowym korpusie α9 III umożliwia zdjęcia seryjne z szybkością nawet do 120 klatek na sekundę i ciągłością śledzenia AF/AE [i]. Śledzenie AF działa niezawodnie również podczas filmowania z wysokim klatkażem: 4K 120p i FHD 240p.[ii] Zgodność z wbudowanym w korpus systemem stabilizacji obrazu Active Mode [iii] pozwoli nagrać stabilne ujęcia nawet idącemu użytkownikowi. Obiektyw obsługuje też funkcję kompensacji zmian kąta widzenia podczas regulacji ostrości, poprawiającą ekspresję ujęć filmowych [iv]. W uzyskaniu dużej ekspresji pomaga też system Linear Response MF, pozwalający na intuicyjną ręczną regulację ostrości.
Obiektyw FE 24–50 mm F2.8 G jest wyposażony w różne funkcje ułatwiające obsługę i zapewniające lepszą kontrolę nad ujęciami. Należą do nich dostosowywany przycisk blokady ostrości, pierścień przysłony, wyłącznik kliknięć przysłony i przełącznik trybu ostrości. Dodatkowymi zaletami są konstrukcja odporna na pył i wilgoć [v] oraz fluorowa powłoka przeciwdziałająca osadzaniu się zanieczyszczeń na przedniej soczewce.
Dostępność
Obiektyw FE 24–50 mm F2.8 G trafi do sprzedaży na przełomie kwietnia i maja 2024. Będzie go można nabyć w sieci autoryzowanych dealerów Sony w Europie.Artykuły, filmy i nowe materiały z najnowszych aparatów, kamer i innych produktów Sony można też znaleźć tutaj. Ten europejski portal fotograficzny Sony ma 22 wersje językowe i zawiera informacje o produktach i konkursach oraz aktualne listy krajowych wydarzeń związanych z produktami Sony.
Filmową prezentację nowego obiektywu FE 24–50 mm F2.8 G można obejrzeć tutaj:
https://youtu.be/UZTPZoIfVfk
Dalsze informacje o obiektywie FE 24–50 mm F2.8 G podano pod adresem:
https://www.sony.pl/electronics/obiektywy-mocowanie-e/sel2450g
[i] Warunki testowe Sony. W pewnych warunkach maksymalna liczba klatek na sekundę w trybie zdjęć seryjnych może być niższa. Szybkość zdjęć seryjnych zależy od obiektywu używanego w trybach AF-C. Informacji o zgodności obiektywów należy szukać na stronach pomocy technicznej firmy Sony.
[ii] Zależnie od używanego aparatu
[iii] Dotyczy tylko zgodnych modeli
[iv] Informacje o zgodności aparatów podano pod adresem: https://www.sony.net/dics/breathing/
Włączenie tej funkcji może nieznacznie zmienić kąt widzenia i jakość obrazu. Nie gwarantuje się skuteczności kompensacji w każdej sytuacji
[v] Nie gwarantuje się stuprocentowej odporności na pył i wilgoć
Sugerowana cena obiektywu ma wynieść ok. 6000 zł.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Lekki, jasny, drogi. Czego chcieć więcej? Domyslam się, że test jest w drodze, bo to ciekawe rozwiązanie dla kogoś, kto nie chce targać i płacić za 24-70 GM.
Nie no, porównując ceny 24+40+50 G gdzie jest 3x3 no to tutaj jest wręcz wyprzedaż.
Wygląda przyjemnie. Może czas na zmiany ?
Maksymalne powiększenie obrazu (x): 0,30 (AF), 0,33 (MF)
Średnica filtra (mm): 67
Wymiary średnica x długość (mm): 74,8 x 92,3
Masa ok. (g): 440
24-70mm F2.8 GM II
Maksymalne powiększenie obrazu (x): 0,32
Średnica filtra (mm): 82
Wymiary średnica x długość (mm): 87,8 x 119,9
Masa ok. (g): 695
24-70mm F2.8 GM
Maksymalne powiększenie obrazu (x): 0,24
Średnica filtra (mm): 82
Wymiary średnica x długość (mm): 87,6 x 136
Masa ok. (g): 886
Po co to wypisujesz ?
Obiektyw chyba raczej dla filmowców...?
Do focenia wolałbym nawet 400 g więcej i światło 1,8...
W NY z podatkiem 4777 zł.
Po ile tam ropa?
@PDamian
Proszę o analizę cen na rynku niemieckim! Mógłbyś jeszcze przeprowadzić analizę średnicy bagnetu na spodziewaną winietę. Nie zapomnij też o linku do komentarza Kogoś Ważnego, że to bagnet projektowany pod APS-C. Nie mogę się doczekać!
U Niemca 1300 €
czyli 5607 zł.
@sektoid
Bo ma ochotę, w czym problem...?
Największą zagadką jest dystorsja.
Czy będzie jak w tym pierwszym, czy drugim -?
link
No tak. Ładny, mały, lekki i jasny. Tylko męczy mnie jedno pytanie... W czym ten nowy FE 24-50 mm f/2.8 G (poza jedną działką przysłony) jest lepszy od Sony FE 20–70 mm F4 G, który debiutował rok temu i MZ jest niezastąpionym pełnoklatkowym zoomem każdego podróżnika?
Ach , gdyby to była przesłona 2.0 ! :))
@ac
Jest lżejszy i mniejszy.
link
Wyglada fajnie. Nieco może dziwić, ze wysuwa się przechodząc z 50mm na 24mm (co nie jest intuicyjne i raczej ciężko się do tego przyzwyczaić). Porównanie do Sigmy 24-70 raczej nietrafione, ona jest 2x cięższa i zdecydowanie cięższa.
@Hubert Multana
... i cięższa :)
@Hubert Multana
"Porównanie do Sigmy 24-70 raczej nietrafione, ona jest 2x cięższa i zdecydowanie cięższa. "
No wiem że ten 24-50 jest zdecydowanie bardziej małolitrażowy, pokazuję tylko (a w zasadzie przypominam) że gdyby komuś waga nie przeszkadzała to jest dla niego tańsza alternatywa.
Oczywiście większą :)
Ech, gdyby to było 20-50.
Tamron 20-40 mm f/2.8 Di III VXD
Maksymalne powiększenie obrazu (x): 0,26
Średnica filtra (mm): 67
Wymiary średnica x długość (mm): 74.4 x 86.5
Masa ok. (g): 365
Cena: 3150 zł
@Cichy
Chivas Royal Salute.
@PDamian
'Największą zagadką jest dystorsja.'
Oby na RAW-ach nie było gorzej niż tu:
link
@PDamian
'Tamron 20-40 mm f/2.8 Di III VXD'
W przypadku Tamrona pytaniem pozostaje jak go rozciągnąć do 50... To całkiem nowy obiektyw, premiera z lata 2022. Gdy po kilku latach Tamron dorobi się wersji G2, to będzie mógł obecną konstrukcję odpalić Nikonowi, bo u nich w tym zakresie ogniskowych straszna posucha i ciemny jak noc Nikkor Z 24-50 mm f/4-6.3.
@Szabla
'Jest lżejszy i mniejszy.'
Krótszy o 7mm i lżejszy o 48g (czyli 10%), to dosyć niewyczuwalne ;-) Dla mnie rozstrzygająca jest jednak większa 'jasność' FE 24-50, no i można mieć nadzieję, że optycznie będzie lepiej niż w FE20-70, który ma trochę wad. Mogę też westchnąć za @Cichy - gdyby to było 20-50 :-)
Ja pewnie się nie znam, ale może ktoś wie, dlaczego...
obiektyw 17-50 jest określany jako uniwersalny zoom,
a 24-50 jako szerokokątny zoom?
Bo te 17-50(55) są do aps-c. link
a ten jedyny link jest do FF
JarekB i Cichy: jeśli kiedyś będzie 20-50 f/2.8 to będziecie wzdychać "ach czemu to nie jest 17-50 f/2.8" itp. wzdychaniom nie będzie końca ;)
@ac21
"Tylko męczy mnie jedno pytanie... (...)"
Myślę że więcej osób tu męczy to zadane pytanie czemu jasny zoom jest lepszy od ciemnego jeśli nie interesuje Cię że jest jasny😆
A może to i zoom i stalka?
Bo jasny i co to za krotność x2.
W sam dla niezdecydowanych, albo chcących wszystko w jednym.
No patrzcie jaki zlot moherów…
Przecież w systemie Sony E macie do wyboru tak dużo obiektywów że aż się często dublują, braku umiejętności foto/video nie uzupełnicie nowymi zakupami.
jakiego jeszcze obiektywu brakuje ? 13 - 300mm f/1.0 ?
@PDamian
"Tamron 20-40 mm f/2.8 Di III VXD"
Znam, mam, używam. Bardziej lubię niż 16/17-28. Szkoda tylko, że nie ma 50mm, bo jest lekki więc pewnie wydłużenie nie spowodowałoby, że byłby nie wiadomo jak cięższy.
@vulkanwawa
'No patrzcie jaki zlot moherów'
Co.
'w systemie Sony E macie do wyboru tak dużo obiektywów że aż się często dublują,'
No paczpan, a 24-50 jakoś nie było i teraz jest. 20-50 nadal nie ma ;-)
@ad1216
17-50 już jest, co prawda f/4 ale gabaryt ma. 2.8 musiałby być niezłym klocem.
@ad1216
'ach czemu to nie jest 17-50 f/2.8" itp. wzdychaniom nie będzie końca ;)'
Coś w tym jest, ale tu jestem realistą, bo już 16-35 f/2.8 jest kobyłą (mimo winietowania stawiającego go raczej w rzędzie APS-C), więc 17-50 byłoby już kobyłą plus :-)
BTW - właśnie nabyłem 'ekwiwalent' 16-50, ale w postaci m4/3 8-25 i ze światłem 'zaledwie' 4.0.
Idźmy na jakiś kompromis. Niech zrobią 18-50/2.8 FE ! :)
@1216
Zawsze pod njusami o (nieco) nietypowych obiektywach jest festiwal życzeń. No bo jak to, czyjeś nietypowe życzenie zostało spełnione, dlaczego moje ma nie być...?
Ale nie o tym miałem pisać: a ja bym wolał 35-70 ;)
Nikkor 35-70/2,8 już był. :)
Jeżeli chodzi o wspomnianego Tamrona 17-50/4.0 to chętnie przeczytałbym test na Optycznych, najchętniej jeszcze przed testem Sony 24-50/2.8...
@PDamian
"Największą zagadką jest dystorsja."
Jest potężna na 24 mm i obecna również (a do tego o dziwo wciąż beczkowata) na 50 mm.
Na tym filmie masz dystorsje. Duuuza
link
@janek_w
"Zawsze pod njusami o (nieco) nietypowych obiektywach jest festiwal życzeń. No bo jak to, czyjeś nietypowe życzenie zostało spełnione, dlaczego moje ma nie być...?"
Na szczęście zawsze można ponudzić na komentarze innych😛
Ale beczki na 50mm to dawno nie widziałem :O Taka, jak u konkurencji na "szerokim" dodam. Czepiam się, ale ja bardzo nie lubię dystorsji.
Dzięki.
Bardzo duża link
To chyba taki nowy kierunek Sony -mniejsze obiektywy kosztem niekorygowanej dystorsji.
link
a stary 16-35/4
link
Przecież ta dystorsja będzie korygowana softwarowo tak, ze nie będzie po niej śladu. Czy to w aparacie czy w postprodukcji jednym kliknięciem.
On nie ma 16mm na początku
czy nawet 20mm -gdzie trudniej ją korygować optyką.
Nie ma też dużej krotności zooma.
Popatrz na Tamron 20-40/2.8 -szerszy i też dwukrotny
w którym powalczyli z dystorsją.
Wielu liczyło, że moc obliczeniowa w aparatach może być wykorzystana do uzyskiwania jeszcze lepszych zdjęć - tak jak w telefonach, z mikro matrycy i kawałka plastikowego obiektywu. Rzeczywistość jest chyba nieco rozczarowująca, bo procesorki zaczęły być wykorzystywane do korekcji obiektywów, które optycznie stają się gorsze.
@deel77
Z tym "optycznie gorsze" to też nie do końca. Jednak zoomy współcześnie patrząc na choćby Tamrona 20-40 czy tego Soniaka 24-50 stały się ostrzejsze, niż było to do uzyskania dawniej (a przynajmniej w sensownych pieniądzach i rozmiarach). Tak samo aberracji jest dużo mniej. Za to z dystorsją racja.
Najwyraźniej takie muszą być potrzeby rynku - że zdecydowana większość klientów woli małe i lekkie obiektywy, których wad (stosując oprogramowanie) jak dystorsja nie widać, niż duże i ciężkie perfekcyjnie dobre optycznie obiektywy.
@JarekB jak się nauczysz czytać ze zrozumieniem to zapraszam.
BTW i co ci da ten m4/3 8-25 f/4.0 ?
Zgadnij jaki musiałbyś przesłonę mieć na m4/3 żeby zebrał w tym samym czasie tyle fotonów co obiektyw na pełnej klatce z f/4.0 ?
@vulkanwawa
'jak się nauczysz czytać ze zrozumieniem to zapraszam.'
Aż się powtórzyć muszę - co?
'BTW i co ci da ten m4/3 8-25 f/4.0 ?'
Da mi zakres od 16-50 i to bardzo.
'Zgadnij jaki musiałbyś przesłonę mieć na m4/3 żeby zebrał w tym samym czasie tyle fotonów co obiektyw na pełnej klatce z f/4.0 ?'
Co? Po co mi tyle fotonów co na pełnej klatce, skoro ja kupiłem obiektyw do m4/3, aby robić zdjęcia na sprzęcie m4/3 i to takie, jakich oczekuję po m4/3...
@JarekB faktycznie z tymi fotonami to męczące już. Tak na marginesie ten 8-25 to chyba jeden z fajniejszych obiektywów w systemie, który, wydaje mi się, w tej chwili pozbawiony sternika dryfuje gdzieś bez wyraźnego celu. Panasonic kieruje się raczej ku pełnej klatce, a Olympus umarł i odrodzony jako OM Solutions (czy jakoś tak) dąży do wyciągnięcia maksimum zysku przy minimum nakładów. Tak to przynajmniej to wygląda z zewnątrz. A pomyśleć, że w rozważaniach nad pierwszym własnym systemowym aparatem cyfrowym serio brałem pod uwagę Olympusa E-300/E-330. Ostatecznie padło na firmę od telewizorów i walkmanów ;-)
@mig-37
'OM Solutions [...] dąży do wyciągnięcia maksimum zysku przy minimum nakładów'
Ciekawe czym się tu różni od dowolnego innego producenta sprzętu foto ? ;-)
'dryfuje gdzieś bez wyraźnego celu'
Częstotliwość premier aparatów nie odbiega rażąco od konkurencji, oferta obiektywów jest w zasadzie kompletna, a ogólne dynamika działań jest zależna od dostępnych środków oraz potrzeb/reakcji rynku. Jeżeli rynek nie szuka prostych aparatów, to producent skupia się na segmencie premium. OM-1 i G9II to bardzo kompetentny sprzęt, tzw. społeczność fotograficzna nie ma im wiele do zarzucenia (oprócz ekspertów czepiających się matrycy o wielkości znaczka pocztowego).
@JarekB z mojej perspektywy wygląda to tak: seria GX Panasonica która podoba mi się gabarytowo i obsługowo (cenowo zresztą też) wygląda na porzuconą a i fazowego AF brak. W OM też nie mogę sięgnąć po bazowy model, dopiero "5" jest weń wyposażona. Czasem potrzebuję też używać wysokich czułości, ale tu akurat wydaje się że nie byłoby wielkiego problemu w praktyce, bo na APS-C wspomagany czasem softwarowo czuję że jeszcze mam zapas. Tym niemniej sporty halowe miewają wymagania, z którymi niektóre konkurencyjne aparaty poradzą sobie lepiej.
@mig-37
Nic dodać, nic ująć.
Witam
Będzie więcej konstrukcji od Sony .... mniejszych
Sony mocno ciśnie w serię C która jest mniejsza znacznie od serii A .
A na serii C przypięcie monstrualnych wymiarów obiektywu wygląda ...
Jakakolwiek ruchy w niższą cenę wręcz wskazane bo konkurencja ....
Z drugiej strony jestem ciekawy jak Sony wyceni 24-50 2.8 skoro
z tej serii ma 24-70 4.0 za 8 ty zł a 24-70 2,8 za 10tys .
i jeszcze jedna uwaga wszyscy Tamronowcy się przesiądą bez konieczności
zmiany filtra heheheh tu i tu 67 mm
Pozdrawiam serdecznie
ps. jak duże winietowanie będzie ...?
Sony nie ma serii C i A, lecz GM i G, ale nie mające związku z wielkością obiektywu. Przewidywana cena to około 6000. 24-70/4 nie kosztuje 8000, lecz 3800.
Nie trudno się domyśleć, że człowiek pisał o 20-70/4 G
link
na szczęście u Niemca tylko 5657 link
Nietrudno
Nietrudno zastanowić się przed napisaniem.
Trudno to myśleć.
Witam
seria c oraz a - body
Pozdrawiam serdecznie
Seria Compact to raptem 3 korpusy i stworzona jest do małych obiektywów.