Plebiscyt na Produkt Roku 2010 - wyniki
1. Podsumowanie Plebiscytu na Produkt Roku 2010 wg Czytelników Optyczne.pl
W spotkaniu wzięło udział ponad 40 osób. Nasze zaproszenie przyjęli przedstawicie największych firm fotograficznych i optycznych obecnych na polskim rynku oraz kilku naszych forumowiczów. Wysłuchali oni prezentacji przedstawionej przez Redaktora Naczelnego Optyczne.pl w której, oprócz prezentacji wyników Plebiscytu i wręczeniu nagród przedstawicielom zwycięskich firm, była mowa o rekordach statystyk jakie notują ostatnio Optyczne.pl (prawie 400 tysięcy Czytelników w grudniu) i nasze anglojęzyczne serwisy Lenstip.com oraz Allbinos.com.
Przejdźmy jednak do części najważniejszej, czyli omówienia wygranych w Plebiscycie 2010.
W tym roku wynik w kategorii lornetek jest bardzo ciekawy. O ile w ubiegłych latach w konkursie prym wiodły lornetki z najwyższych półek jakościowo-cenowych, o tyle zwycięstwo Nikona Sporter EX 12×50 w tym roku, było dla nas niewątpliwym zaskoczeniem. Jest to bowiem model z półki czysto amatorskiej dostępny za nieduże pieniądze. Uzyskał on aż 132 głosy – dwa razy więcej niż droższy model lornetki morskiej – Pentax Marine 7×50, który zajął drugie miejsce. Trzecie i czwarte miejsce zajęły z kolei cenione lornetki marki Swarovski. Sądziliśmy, że to właśnie jedna z nich wygra Plebiscyt, ale jak widać nasi Czytelnicy nie sugerują się tylko i wyłącznie marką i ceną. W pierwszej dziesiątce znalazły się poza tym druga lornetka Nikona z popularnej serii Action VII o parametrach 10×40, dwie nowe lornetki Fujinon i Fomei, oraz lornetka firmy Bresser.
W kategorii aparat kompaktowy niespodzianki już nie było. Tradycyjnie wśród naszych Czytelników, dużym uznaniem cieszy się seria G Canona. Nic więc dziwnego, że tegorocznym zwycięzcą został model G12 tego producenta. Uzyskał on 432 głosy. Jest to przeszło dwa razy więcej niż Panasonic LX5, który zajął miejsce drugie. Trzecie miejsce przypadło w udziale aparatowi Fujifilm HS10, a kolejne miejsca zajęły Samsung EX1, Nikon P7000, Sigma DP2s, kolejne dwa modele marki Canon SX30IS oraz S95, Sony HX5V i Panasonic TZ10.
Kolejną kategorią były obiektywy. Okazało się, że nasi Czytelnicy także i tu uhonorowali firmę Canon. Najlepszym obiektywem, chyba zasłużenie, został bowiem EF 70–200 mm f/2.8L IS II USM. Jest to obecnie jeden z najlepszych obiektywów na rynku, który może poszczycić się doskonałymi własnościami optycznymi i mechanicznymi, które udowodnił w naszym teście. O wiele mniej głosów uzyskał manualny Samyang 14 mm f/2.8 ED AS IF UMC, który zajął drugie miejsce i Sigma 85 mm f/1.4 EX DG HSM, która uplasowała się na miejscu trzecim. W pierwszej dziesiątce znalazły się także aż cztery pełnoklatkowe obiektywy Nikkor, a ponadto dwie Sigmy przeznaczone dla lustrzanek z matrycami DX/APS-C. Na miejscu 8 pojawił się ponadto zmiennoogniskowy obiektyw typu rybie oko Canona.
Ubiegły rok przyniósł kilka znaczących i bardzo innowacyjnych aparatów systemowych. Dużo wrażeń dostarczyła nam między innymi firma Sony wprowadzając bezlusterkowy model NEX-5, czy A33V/A55V z półprzepuszczalnym lustrem. Z kolei Pentax mocno odświeżył swoje lustrzanki wprowadzając na rynek modele K-r i K-5, oraz długo oczekiwany średnioformatowy aparat 645D. Użytkownicy E-Systemu doczekali się modelu E-5, a niespodziankę sprawił Canon wprowadzając na rynek model 60D. Dla naszych Czytelników bezapelacyjnie najciekawszym okazał się być jednak Nikon D7000. To wersja lustrzanki, którą wciąż możemy zaklasyfikować za sprzęt amatorski ale o naprawdę bardzo dobrych parametrach. Jest wyposażona w nową w tym systemie 16-megapikselową matrycę CMOS, tryb seryjny do 6 kl/s, dobry autofokus i może nagrywać filmy w pełnej rozdzielczości HD. Nasi Czytelnicy docenili te parametry i dali Nikonowi zdecydowane zwycięstwo.
Oprócz wyboru dokonanego przez Czytelników Optyczne.pl, nasza Redakcja, także tradycyjnie już, przyznała trzy dodatkowe wyróżnienia w kategoriach: wydarzenie, innowacja i dystrybutor roku 2010.
W kategorii wydarzenie roku 2010 nagrodziliśmy firmę „6×7 Profesional Photo” za otwarcie w Warszawie salonu Leica Store. Jest to jeden z 10 tego typu salonów w Europie, a jednocześnie największy spośród nich. Poza sprzedażą asortymentu firmy Leica, sklep oferuje sprzęt takich firm jak Gitzo, Sekonic, Bowens, Peli, PocketWizard. Leica Store dodatkowo regularnie organizuje wystawy fotograficzne i sprzedaje zdjęcia polskich oraz zagranicznych fotografów.
Innowacją ubiegłego roku ogłosiliśmy obiektyw 3D Lumix G 12.5 mm f/12 produkowany przez firmę Panasonic i przeznaczony do systemu Mikro 4/3. Firma dosyć szybko odpowiedziała na rosnącą popularność trójwymiarowego obrazowania. Dzięki tym obiektywom technologia 3D może być wykorzystywana zarówno w fotografii jak i filmowaniu także przez kreatywnych amatorów.
Nagrodę w kategorii dystrybutor roku 2010 przyznaliśmy firmie Medikon. Jest ona dystrybutorem m.in. marek Fomei, Ilford, Epson, czy Eizo oferując klientom najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie zarządzania kolorem, druku cyfrowego, profesjonalnego oświetlenia i optyki, a także obrazowania medycznego. Dzięki szerokiej gamie produktów oferuje kompleksowe rozwiązania dla fotografów i filmowców: począwszy od profesjonalnego i amatorskiego sprzętu oświetleniowego Fomei, poprzez monitory Eizo, aż po profesjonalny wydruk drukarkami Epson, wspieranymi przez najlepsze podłoża Ilford. Poza tym Medikon dystrybuuje w Polsce lornetki Fomei, oraz teleskopy i lunety tego producenta.
Nagrody nie przyznaliśmy jednak za samą sprzedaż tych produktów. Firma stawia bowiem na rozpowszechnianie wiedzy z zakresu fotografii, optyki i druku. Prowadzi często bardzo obiektywne szkolenia i wystawia się niemal na wszystkich targach starając się w praktyczny sposób pokazać, że fotografia to nie tylko aparat i obiektyw, ale także i chyba przede wszystkim skalibrowany, wraz z drukarką i rodzajem papieru, monitor. Wśród polskich dystrybutorów, Medikon pod względem rozpowszechniania wiedzy ewidentnie należy do ścisłej czołówki i właśnie to u nich doceniliśmy.
Po prezentacji i wręczeniu nagród, uczestnicy spotkania przeszli do drugiej sali na mały poczęstunek oraz mniej formalną część imprezy, która upłynęła na miłych i trwających kilka godzin rozmowach.
Jeszcze raz bardzo serdecznie dziękujemy wszystkim naszym Czytelnikom za udział w głosowaniu, przedstawicielom firm zwycięskich produktów gratulujemy, a naszym gościom dziękujemy za przybycie i uświetnienie swoją obecnością naszego spotkania. Do zobaczenia za rok – start kolejnego plebiscytu już 1 grudnia 2011 roku…