Pentax 17
Firma Ricoh Imaging oficjalnie zaprezentowała zapowiadany od dłuższego czasu kompaktowy aparat na film światłoczuły. Urządzenie nosi nazwę Pentax 17.
Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami aparat wykonuje zdjęcia w formacie „połówkowym”, czyli zajmującym mniej więcej połowę typowej klatki filmu małoobrazkowego. W tym konkretnym przypadku zdjęcia mają rozmiar 17 × 24 mm i przy domyślnej orientacji aparatu wykonywane są w formacie pionowym, czyli preferowanym przez użytkowników w dobie konsumpcji treści na smartfonach z użyciem mediów społecznościowych.
Aparat wyposażono w obiektyw o ogniskowej 25 mm i światłosile f/3.5 bazujący na konstrukcji znanej z aparatu Pentax Espio Mini z 1994 roku. W ramach uwspółcześniania obiektyw wyposażono w powłoki antyodblaskowe HD. Pozostał natomiast mechanizm manualnego ustawiania ostrości w systemie strefowym z ikonkami oznaczającymi różne odległości przedmiotowe – od wynoszącej 25 cm minimalnej odległości ogniskowania aż do nieskończoności.
Do kadrowania służy celownik optyczny wyposażony w ramkę korygującą paralaksę. W celowniku wyświetla się też informacja o wybranej na obiektywie strefie ostrości. Aparat informuje też o gotowości lampy błyskowej oraz o konieczności zdjęcia zaślepki z obiektywu. Ekspozycja ustawiana jest automatycznie, a zakres czasów migawki to od 4 s do 1/350 s. Użytkownik ma jednak pewien poziom wpływu na działanie automatyki – dostępne jest pokrętło kompensacji ekspozycji, tryb błysku z długimi czasami migawki, tryb Bulb oraz tryb pracy z otwartą przysłoną opisany jako „Bokeh”. Realizującą to wszystko elektronikę oraz wbudowaną lampę błyskową zasila bateria typu CR2.
By elektronika działała prawidłowo, należy oczywiście wybrać na pokrętle czułość ISO naszego filmu. Dostępne wartości to ISO 50, 100, 200, 400, 800, 1600 oraz 3200. Dla zapominalskich na tylnej ściance umieszczono również klasyczne okienko, w którym można zamocować fragment opakowania filmu z oznaczeniem czułości. Co ciekawe, twórcy Pentaxa 17 zdecydowali się na zastosowanie mechanizmu manualnego przewijania filmu, zarówno pomiędzy ekspozycjami, jak i na koniec, przy zwijaniu rolki. Jak powiedział w jednym z wywiadów główny projektant aparatu, ma to dać młodym użytkownikom pełniejsze doświadczenie pracy z filmem światłoczułym.
Aparat Pentax 17 jest już dostępny w przedsprzedaży.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Przed wakacjami pójdzie do ludu jak świeże bułeczki!
Uważam, że to doskonały pomysł.
Od czasów cyfrowych jestem fanem Pentax'a, ale tego projektu nie rozumiem.
Dla mnie to wygląda jak drewniany gwóźdź do tekturowej trumny :-(
Analogowe aparaty sprzed 30 lat muszą być mocno zdziwione, że technika nie poszła do przodu...
Zatrudnili dr Frankensteina i dali mu Pentaxa ME.
Dobre. :)
@Kuba Nowak
Z niecierpliwością czekam na kolejnych kolegów piszących 1.352 (i kolejne) nekrolog dla Pentaxa.
To nie jest sprzęt dla mnie, ale skoro Instax sobie działa, skoro Lomografia funkcjonuje, to pewnie jest jakieś miejsce i dla Pentaxa 17, który ma odwagę iść ścieżkami trochę mniej wytartymi.
Nie rozumiecie idei tego aparatu. To jest idealny sprzęt dla współczesnej młodzieży.
Jest styl retro i format pionowy, idealny do oglądania zdjęć na telefonie. Tylko WiFi zabrakło, żeby szybciej na ten telefon zdjęcia zgrywać :-P
550 Euro
Ja wiem ze dzisiaj plasticzana yashica T4 od n-tego wlasciciela kosztuje podobne pieniadze, ale troche pojechali
Trypl et
-Ma świrla?
Na ich stronie jeszcze nie wiedza o premierze link
Sample Pentax ESPIO mini link
@PDamian
Wiedzo, wiedzo. Zaczerpnij trochę wiedzy o lokalnym oferowaniu produktów lub różnych datach wprowadzenia na rynek.
link
Trochę tego nie rozumiem. Format „połówkowy” oznacza niższą jakość i bardzo nienaturalne użytkowanie aparatu: w poziomie robi zdjęcia w pionie, a w pionie robi zdjęcia w poziomie. Niedawno bawiłem się Kodakiem H35 i za nic nie mogłem do tego przywyknąć.
> w formacie pionowym, czyli preferowanym przez użytkowników w dobie konsumpcji treści na smartfonach z użyciem mediów społecznościowych
Obawiam się, że owi użytkownicy umieją przekręcić aparat by wykonywać zdjęcia poziomo lub pionowo. Smartfon trzymany w pionie robi pionowe zdjęcia, a trzymany w poziomie - poziome. Tu jest na odwrót.
Natomiast przywrócenie produkcji aparatu analogowego należy pochwalić. Stare analogi prędzej czy później się rozsypią, a jak nie będzie nowych, to nie będzie też filmów i miejsc do ich wywołania. Obecnie wiele młodych osób próbuje fotografii analogowej, więc dobry timing. Tylko dlaczego ta półklatka…
Ps: Nikonie, czekam na FM2 2024 Edition.
Witam,
a ja Czajkę wolę, nawiasem mówiąc fajne rzeczy można tym połówkowym formacie robić, np pseudo film na starym projektorze do bajek. negatyw orto/mikrofilm wołany jako diapozytyw i progresywna muzyka i powalne odtwarzanie odtwarzanie kilku sklejonych jeden po drugim filmów.
Jestem ciekaw czy ktoś to widział-robił??
Pozdrawiam,
AB123
Ja szukam konkretów,
a ty mi podyłasz link do handlarzyny,
który nie wie co sprzedaje.
Cena jest z głębokiej d
w świetle jakie to proste i plastikowe.
W Śródziemiu jest recka link
Pentax chyba pomylił krótkie wideo, które rzeczywiście robi się w pionie na TikToka i ogląda w pionie na smartfonie, ze zdjęciami. A te ogląda się w mediach społecznościowych w pionie, poziomie, kwadracie, różnie.
Ten aparat, jak sądzę, nie nagrywa wideo. No chyba, że po zamontowaniu silniczka do szybkiego przewijania filmu, wtedy można liczyć na jego ponad sekundowe nagranie w pionie, 2K i 60 klatek na sekundę.
@PDamian
Lubisz się posługiwać językiem na pograniczu zwykłego ch*mstwa, niemniej sprawdź adres podany w stopce:
CONTACT INFORMATION
Icon location
RICOH IMAGING Europe S.A.S. 7-9 avenue Robert Schuman 94150 Rungis France
i biegnij pod post o premierze Z6III, bo może trzeba tam szybciorkiem coś dopisać. Się max!
Co ja bym dal za aparat hybrydowy który filmowałby pion podczas wygodnego trzymania go poziomo.
A ja podałem stronę Kwatery Głównej ricoh-imaging co jp
2,5k za prymitywnego analoga? O_o
wolałbym chyba jakiegoś np. Nikona F3 czy Canona 1V no ale może jestem dziwny
Za 550$
kupisz Nikon F5
link
sprzedane link
@Michaelq16000
Jest drobny problemik: Nikon F3 i Canon 1V nie będą istnieć i działać wiecznie. Teraz starych aparatów analogowych jest dużo w dobrym stanie. Ale z roku na rok będzie ich coraz mniej, co finalnie - bez produkcji nowych modeli - będzie oznaczało śmierć analoga, przynajmniej takiego przystępnego dla zwykłego zjadacza chleba.
@Bayonet
Na przykład wszystkie analogowe średnioformatowe 645 robiły w pionie. Do dzisiaj mam z sentymentu kompaktowy Fuji 645ZI. Uważam, że gdyby Pentax wypuścił nowoczesny średnioformatowy aparat, to więcej by namieszał ale pewno cena byłaby o wiele, wiele wyższa.
Zabawka dla zblazowanej młodzieży.
To jest kupka plastiku -w produkcji za ~35$
link
Przypominam """"""odrodzenie"""""" Yashica.
Po kolei:
10-2017 "Zapowiadany od pewnego czasu nowy aparat firmy Yashica ujrzał światło dzienne. Koncepcja jest ciekawa.........." link
06-2018 "Yashica Y35 - pokazano prototyp" link
10-2018 "Yashica Y35 - producent raczej nie będzie zadowolony z opinii części użytkowników" link
10-2018 "Jak zbudowana jest Yashica Y35? Ktoś postanowił rozebrać aparat na części" link
-plastikowe g...o jest dociążone balastem, żeby wydawać się solidne 🤣
04-2019 "Yashica wraca z nowym aparatem analogowym" link
03-2024 "Na platformie finansowania społecznościowego Kickstarter pojawił się projekt miniaturowego aparatu cyfrowego współtworzonego przez marki I'm Back oraz Yashica." link
ten Pentax jednak ma sens, ten format z tą ogniskową jest bardzo uniwersalny, pozwala na łapanie momentów bez myślenia za długo, ja raczej tego nie kupię, bo mam po prostu za mało czasu na pstrykanie dla zabawy, ale jak ktoś fotografię traktuje tylko i wyłącznie jako zabawę to ten Pentax jest dla niego
Wg petapixel gorna i spodnia czesc aparatu sa z magnezu
Precyzyjny mechanizm przesuwu filmu po dzwigni tez nie jest prosty do zrobienia
Elektronika pod swiatlomierz, tryby ekspozycji etc. to tez jakis wydatek
No i obiektyw z migawka centralna jest ze szkla i ma powloki, nawet jesli tylko trzy soczewki
Takze ma to prawo kosztowac wiecej niz 35 usd
Ale nie wiem kto to kupi za 500
Za 250 pewnie by sie wyprzedal w preorderze
Za 2x tyle nie widze tego
Była klisza / film i nie chce wracać do tej technologii choć niektórzy dorabiają różne tezy i filozofię, nie dość ze cyfra daje znacznie lepszą jakość i wygodę to na pewno nie generuje tak dużego zanieczyszczenia środowiska jak cała ta stara technologia analogowa. Naprawdę filmowi podziękuję.
Nie do końca mogę się zgodzić z większym zanieczyszczaniem środowiska. Aparat cyfrowy jest znacznie gorszy w produkcji i ma swoją określoną żywotność. Są też praktycznie nienaprawialne, jak się coś popsuje to aparat idzie na śmietnik. A technologia też idzie do przodu i nawet sprawne, starsze aparaty cyfrowe będą w końcu porzucone. A ciągły marketing nie pomaga, kupuj nowe.
Co do jakości to na pewno się zgodzę. Format połówkowy w szczególności - odbitki większe niż 10x15 już nie są zbyt ostre. Jeszcze całkiem okej do zapamiętywania wspomnień, ale niewiele więcej.
Oczywiście nie chodzi tu o jakość, tylko o uczucia. Do roboty cyfra. Dla czystej przyjemności z obcowania z mechaniką, opóźnionej gratyfikacji, film. Zgadzam się, że cena jest dosyć wygórowana i może być ciężko znaleźć odbiorców, ale życzę Pentaxowi powodzenia.
@PDamian
'A ja podałem stronę Kwatery Głównej ricoh-imaging co jp'
Możesz nawet podać numer drzwi do pokoju prezesa, skoro i tak nie rozumiesz korpo-strategii polegającej na wprowadzaniu modelu na poszczególne rynki. Możesz sobie sprawdzić stronę kwater głównych dowolnego dużego europejskiego producenta samochodów, który w pewnym dużym państwie azjatyckim oferuje samochody, których na stronie 'kwatery głównej' nie znajdziesz. Nie jest mi przykro, że do Twojego obrazka to nie pasuje, ale szukaj dalej.
Ja nie kupię ale pewnie znajdą się tysiące ludzi co go kupią choćby żeby mieć coś innego niż wszyscy mają ;-)
W drugim etapie zostanie pewnie wskrzeszona lustrzanka analogowa Pentaxa?
Cena na polskie warunki wysoka ale nabywcy nie koniecznie są mieszkańcami Polski. 72 zdjęcia na klasycznym filmie 36 klatkowym do dużo.
Podoba mi się wygląd tego aparatu...
Ciekawe czy w tym roku jeszcze Pentax wypuści coś nowego cyfrowego?
Bo ostatnio same odgrzewane kotlety serwuje...
Ten twój wpis jest bez sensu
bo już ogarnęli
link
Jak włożyć film / Jak usunąć film
link
Akcesoria
link
-nie ma limitowanej zaślepki na gorącą stopkę?
[wiem że nie ma gorącej stopki, ale target by kupił]
Galeria link
@PDamian
No i widzisz byku! Natrollowałeś, a wszystko jak krew w piach. W Europie premiera wieczorem, w Japonii rano. Tam dbają o korpo-wypoczynek, nie muszą trollować po nocy.
Wogle nie rozumiecie idei fotografii analogowej , tu nie chodzi o sciganie się w super rozdzielczosciach , tylko o to że bez uzycia komputera można otrzymać odbitkę a w przypadku slajdów wyswietlac na ekranie ;
Przy takim formacie i dobrym filmie mozna mysleć o odbitkach 18x 24 ; O ile oczywiscie obiektyw bedzie dobry
Najwięcej się wymądrzają niezainteresowani zakupem i użytkowaniem tego aparatu :) Tacy teraz piszą podręczniki do fotografii ...
@SKkwmil
Faktycznie, rzutników do slajdów cała masa i stale powstają nowe. ;)
SKkamil ... z Twoich wypowiedzi wynika, że nigdy nie miałeś do czynienia z powiększaniem zdjęć. Z negatywu 24x36 wycinałem mniejsze fragmenty powiększając je do formatu 30x40 cm ... wygrywając przy tym konkursy. Z pełnej klatki bezproblemowo wykonywało się dobrej jakości powiększenia 50x60 cm. Może więc nie pouczaj nikogo o zrozumieniu fotografii analogowej :) Pozdrawiam :)
Pionowe pół analogowej klatki na klasyczny film rzekomo aby na social media użyc...? Że jak?
@ SKkamil
"Wogle nie rozumiecie idei fotografii analogowej , tu nie chodzi o sciganie się w super rozdzielczosciach , tylko o to że bez uzycia komputera można otrzymać odbitkę a w przypadku slajdów wyswietlac na ekranie ;"
-O jakich mediach społecznościowych bez użycia komputera rozchodzi się Ricohowi?
Toaleta w knajpie, magiel....
"pionowe kadry" -szybciej trzepak
Wideorecenzja PetaPixel link
Jakos malo hejtu, a nawet entuzjazm
"w formacie pionowym, czyli preferowanym przez użytkowników w dobie konsumpcji treści na smartfonach z użyciem mediów społecznościowych."
Jasne.
Smartfon -bez użycia komputera.
@PDamian
´O jakich mediach społecznościowych bez użycia komputera rozchodzi się Ricohowi?´
Zapytaj Instaxa, Lomography, nie zapomnij o Sofort. Nie ma za co.
Marek B, pytanie jaka jakość obiektywu. Ja z Olympusa OM-2n + Zuiko 50/1.8 czy 100/2.8 kadrowałem nawet 25% (powierzchniowo) i miałem bardzo ostre odbitki 15x21, przy nisko- lub średnioczułym filmie. Ten obiektyw nie zapowiada się specjalnie. Przede wszystkim jest ciemny, bo f/3.5 to miało kompaktowe szkiełko Zeissa 35 mm schowane w malutkiej pełnoklatkowej Yashice T4, więc przy formacie połoówkowym przyzwoitość nakazuje te f/2.8. No ale okaże się.
Zastanawiałem się co sądzić o tym aparacie, bo przecież można za grosze kupić Smienę 8M (mam jeszcze swoją z dzieciństwa, sprawną) i bawić się. Ale jednak Smiena wymaga trochę wiedzy. Tutaj automatyka ma załatwić to co najtrudniejsze "na oko", czyli dobór ekspozycji. Jednocześnie daje się użytkownikowi funkcje pozwalające poczuć fotografowanie na filmie: ustawienie czułości filmu (choć skanowanie kodu DX to bardzo prosta funkcja), transport. Do tego strefowe ustawianie ostrości. To wszystko może fajnie wprowadzić kogoś ze świata komórek do prawdziwej fotografii, ale bez ryzyka zniechęcenia, kiedy pierwsze filmy są kompletnie źle naświetlone. Tak że cąłkiem niegłupia premiera.
2 lata gwarancji
Niezle jak na 'kupke plastiku'
Jeżeli wprowadzenie tego modelu spowoduje ponowne uruchomienie produkcji i rozszerzenie oferty filmów przez Fujifilm, to będzie super (minilaby z tradycyjnym naświetlaniem papieru również mogliby wznowić). Szanse na to są jednak znikome.
Na zachodzie jest entuzjam bo tam fotografia analogowa przezywa o wiele większy powrót do łask niż u nas.
I dlatego co roku zmniejsza się oferta filmów?
Myślę że wybór formatu połówkowego podyktowany nie był mediami społecznościowymi ale oszczędnością (72 zdjęcia zamiast 36) i chęcią uzyskania większej głębi ostrości dzięki czemu można było zrezygnować z autofokusa czy dalmierza.
Fajnie że pomyśleli i zrobili format 17x24 a nie 18x24. Nie będzie problemu ze skanowaniem - przy 18x24 trzeba by pewnie obciąć kawałek kadru.
Przypuszczam że laboratoria będą w stanie zeskanować tylko 2 klatki na raz i trzeba sobie będzie samemu wykadrować na komputerze pojedyncze zdjęcie.
To zależy, jaki odstęp między klatkami zaprojektowali ;)
W tym roku przybyly nowe filmy takie jak
Harman Phoenix
Ferrania P33
Myślałem o czymś poważniejszym.
Zawsze myslalem za Harman/Ilford to powazna firma ale chetnie dowiaduje sie czegos nowego
A tak bardziej serio, to oni sami mowia ze Phoenix to pierwsza iteracja i beda kolejne wypusty wraz z udoskonaleniami procesu
Podobna sciezke obral Adox
A Ferrania to solidne filmy cz-b a nie przepakowana foma czy agfa aviphot wiec co tu sie czepiac, zwlaszcza ze oferuja w 120
No ale nikt nie zabroni byc wybrednym
Te 72 klatki to dla wielu osób pozorna oszczędność i jednak trochę wada. Było trochę klimatu w tych 36 klatkach.
Spokojnie. Podobno Pentax już pracuje nad lustrzanką analogową więc będzie klimat.
Smiena miała 40 mm f/4 i strefowe ostrzenie było ok. Były metry i były obrazki, dziecko dawało radę to ogarnąć.
@Bradford
Efekty, jakie generuje ten Karman to raczej do zabawy jedynie.
Zabawka na japoński rynek, który jest wystarczająco duży by usprawiedliwić taką próbę. Jak już to wolałbym coś podobnego do Canona Dial-2 z naciągiem sprężynowym, motorek też spoko. Można byłoby się pobawić w filmowe horyzontalne kadry w stylu parę klatek na sekundę. Bądź co bądź ten format to Super35. Jeszcze lepsza dla zabawy w kino byłaby mozliwość przesuwania filmu o dwie perforacje dającą 150 klatek w cineformacie 2;1.
Reklama Pentaxa 17: link
Witam,
@waldi72 nie wszystkie 645 robiły zdj. w pionie...
a ten format 17x24 to dlatego że współcześnie filmy są bardo drogie, a na średnim formacie to będziejescze drożej!
Pozdrawiam,
AB123
Nowe aparaty analogowe wcale nie muszą być drogie.
Za 70-120$ z migawką ~1-1/300 s i automatyczną ekspozycją
link
@PDamian
´To jest kupka plastiku -w produkcji za ~35$´
Jeszcze jak! ´The top and bottom covers are made of a solid but lightweight magnesium alloy to optimize the camera body's rigidity.´
Pozdrawiam Ciebie (lub ciebie) ze strony link
@PDamian
´Nowe aparaty analogowe wcale nie muszą być drogie.´
To tak samo jak z cyfrowymi ;-)
link
PDamian, jak rozumiem to jakość się nie liczy, tylko taniość. Jeśli tak, to jak np. porównać okulary Baader Planetarium Hyperiony do tych nawet super Ploessli, które możesz kupić na Aliexpress. Koszt hyperiona, to ok. 800 zł, koszt takiego okularu na Ali, to jakieś 200 zł. A jednak, jak kto może to kupi sobie Baadera, a jeśli nawet ktoś może wydać więcej to świetne okulary Pentaxa. Wracając do aparatów, to jednak jakość kosztuje, wrzucasz przykłady bez porównania parametrów, na dodatek aparatów tzw. natychmiastowych. A może zamiast tak zasypywać linkami, to może najpierw porównać co daje jeden typ aparatu, a co drugi, jaka jest jakość obiektywu, ergonomia, itp., itd., jak i produktu finalnego, którym jest zdjęcie. Uważam, że RICOH przyświecała tutaj jednak idea, żeby dać też jakość, a za jakość się płaci, gdyż to nie ma być produkt jednorazowego użytku.
Pomiar światła, elektroniczna migawka, elektronika automatyki ekspozycji
kosztują grosze
-o czym świadczą ceny zalinkowanych aparatów.
Trzysoczewkowy, ciemny obiektyw Pentax 17
też nie jest drogi.
Metalowa jest tylko górna pokrywa, reszta jest z plastiku.
"Pokrętła robią wrażenie tanich" link
-waży 290 gramów
Wow, 65 komentarzy :-)
Pentax jednak wiedział co robi z tą premierą
A niektórzy to się chyba nawet skuszą dla zaspokojenia ciekawości...
@PDamian
´Metalowa jest tylko górna pokrywa, reszta jest z plastiku.´
Sprawdz tłumaczenie via Google: The top and bottom covers are made of a solid but lightweight magnesium alloy.´
Gosc w filmie mowi
"all of these buttons dont feel cheap"
"build quality of this camera is not bad at all"
takze nie wiem
Trzeba przyznać, że jak na ostatnie premiery Pentaksów, czasy oczekiwania, przesunięcia terminów... przy K-1II, K-3III, to tu poszli jak burza.
Racja.
Brak "nie" nie był zamierzony.
"whole camera does feel actually decent"
"is not bad at all", "decent" -to nie są określenia tej jakości
o którą chodziło Pietia Goras.
Jak ktos chce sie uczepic, to powod do czepiania zawsze znajdzie
Dla mnie to aparat za 2,5k cebulionow na pewno nie jest
Ale wyglada na wyzsza polka niz instax, lomo i polaroid z plasticzanymi obiektywami
Poczekam az zejdzie podatek od nowosci i pojawia sie opinie na temat dlugoterminowej niezawodnosci
Wtedy moze sie zastanowie nad tym, bo to potencjalnie fajne narzedzie do robienia diptykow
A na razie pentaksowi zycze powodzenia i dobrych wynikow
Bo od nich zalezy rozwoj calego programu i to czy zobaczymy nowe wypusty, pod bardziej wymagajacego (i zapewne zasobnego) uzytkownika
Proponuje też wrócić do kineskopowych telewizorów (najlepiej monochromatycznych) , szumiących kaset magnetofonowych, VHS itd. ja za tym nie tęsknię, aż tak sentymentalny to nie jestem :)
@vulkanwawa
Płyty winylowe pozdrawiaja Ciebie i to bardzo. Są w dobrej formie, widoki na przyszłosć lepsze niz 5 lat temu :-) Niektóre trochę trzesczo.
@JarekB a jak moją ulubioną muzykę zabiorę w podróż, czy na spacer, rower itd.
są jakieś przenośne odtwarzacze płyt winylowych :) ?
Mam kolegę który ma kolekcję około 6 tyś płyt ? cały pokój wyłożony płytkami :)
oczywiście wzmacniacz lampowy (stanowisko jak ołtarz), specjalne przewody do głośników itp. a włączenie jakieś płyty to wręcz teatralny spektakl, aż boję się odezwać.
ach te trzeszczenie i przesterowane częstotliwości ;)
...aż wręcz zakupię znów 126p no bo po co mi klimatyzacja, więcej miejsca, elektryczne szyby, bezpieczeństwo itp.
ach dziadki ;) po co postęp?
@vulkanwawa
Jestem pewien, że Twoj kolega to samo mówi o Twojej fotografii, a zupełnie zaskoczyłoby go jak bardzo potrafisz bronic pewnego formatu matrycy...
link
o jakości wykonania link
"z daleka wygląda na bardzo prestiżowy aparat"
tak @JarekB ty wszystko wiesz i widzisz ostatnie słowo tez musi należeć do Ciebie.
link
Wszystkie problemy z pentaxem 17 rozwiazane :)
Premierowa rozmowa z Mają Kupidurą – ambasadorką Pentaxa o nowym aparacie analogowym Pentax 17.
link
44 wyświetlenia -Pomóżmy Pentax Polska ❗
To jeszcze bym chciał powrotu starych, analogowych:) samochodów, bez miliona systemów bezpieczeństwa, ale za to, za 1/4 ceny nowych aut. Sukces rynkowy murowany. Jeszcze dużo ludzi pamięta te auta i sobie bardzo chwali:) Jak można aparaty to czemu nie inne rzeczy...No, może z wyjątkiem pralki Frani.
Niektórzy w komentarzach piszą: po co ci w 21 wieku analog jak cyfra daje lepszy obrazek i jest wygodniejsza?
Idiotyczne komentarze. Wszyscy zwolennicy fotografii analogowej doskonale zdają sobie sprawę, że cyfra daje lepszy obrazek.
Nie będę się wypowiadał za innych, napiszę co mnie wkurza w fotografii cyfrowej.
-przede wszystkim tylny telewizorek, natychmiast po zrobieniu zdjęcia zerkamy jak wyszło, to mnie niesamowicie rozprasza
- ilość wykonywanych zdjęć, setki, tysiące. Na obejrzenie każdego z nich możemy później poświęcić zaledwie sekundę.Porem problem z wyborem. Co zostawić ? Co wyrzucić ? Przy 36 klatkach problem znika
- praca przy komputerze, wywoływanie RAWów, konieczność zakupu nowego sprzętu
komputerowego, kalibracja monitorów itd.
- Ulotność fotografii cyfrowej. Czy ktoś po naszej śmierci będzie przeglądał nasze setki tysięcy zdjęć zapisanych na dysku komputera? Większa jest szansa, że zainteresuje się kilkoma negatywami
- brak radości z fotografii cyfrowej, komiczna powaga z jaką podchodzą do aspektów technicznych swoich zdjęć użytkownicy aparatów cyfrowych .
Dla mnie fotografia to zabawa, a zdjęcia na filmie dostarczają mi więcej radości.
Nawet jeśli wykonujesz profesjonalne zdjęcia na najlepszym sprzęcie to i tak bierzesz udział w zabawie. Jesteś jak klaun w cyrku, który wykonuje ze swojego punktu widzenia poważną robotę bo zarabia na chleb ale on tylko dostarcza zabawy i rozrywki konsumentom.
@vulkanwawa
'ty wszystko wiesz i widzisz ostatnie słowo tez musi należeć do Ciebie.'
Nie, absolutnie nie, dyskusja jest wtedy OK, kiedy Ty kończysz temat
'a jak moją ulubioną muzykę zabiorę w podróż, czy na spacer, rower itd.'
Nie pytaj mnie. Zapytaj tych, którzy te płyty masowo kupują w ilościach przekraczających tak bardzo (kiedyś) wygodną płytę CD.
Moda
Kai w formie 🤣
"nazywa się również 17, bo ma około 17 tekstur"
link
Ćwierć wieku temu, będąc jeszcze na studiach, złapałem bakcyla audiofilii. Kupowałem co miesiąc wszystkie dostępne pisemka o sprzęcie audio i śliniłem się do tych wszystkich kolumn, gramofonów i lampowych wzmacniaczy, o których brzmieniu autorzy recenzji pisali istne poematy. W końcu po kilku latach odkładania do skarbonki skromnego stypendium nabyłem swój pierwszy (i jak się okazało - ostatni) lampowy piecyk. Grało toto tak muliście (tzw. ciepły lampowy dźwięk), że po miesiącu odsprzedałem ten wynalazek i raz na zawsze wyleczyłem się z fascynacji techniką lampową. Myślę, że współczesna młodzież zafascynowana filmem światłoczułym ma szansę przeżyć podobne otrzeźwienie po zakupie tego aparatu :P
@ziggy
Aż strach pomyśleć jak mulisty jest cyfrowy sprzęt foto (te piksele, kropy ostrości od brzegu do brzegu - o czym ludzie piszą poematy) z perspektywy posiadacza pierwszego z brzegu ajfona.
'Myślę, że współczesna młodzież zafascynowana filmem światłoczułym ma szansę przeżyć podobne otrzeźwienie po zakupie tego aparatu'
Wtedy po miesiącu odsprzedadzą ten wynalazek i raz na zawsze wyleczą się z fascynacji fotografią analogową.
Tak że tak :-)
A dlaczego jest tyle Instaxów na olx?
Takie doświadczenie jest pożyteczne, bo skutecznie uodparnia na resztę życia przeciw różnym kosztownym modom i kwiecistych perswazjom złotoustych recenzentów :)
@Pietia Goras
To nie jedna reklama to cały zestaw oficjalnych reklam: link
@bonaventura
Ale masz świadomość, że większość tych "ograniczeń" cyfry, które rzekomo odbierają radość fotografowania, jest tylko w Twojej głowie? Nie ma przymusu korzystania z ekranu do podglądu zdjęć, ten podgląd można wyłączyć, a przy ekranie na przegubie bocznym, w ogóle zamknąć ekran do środka. Tak samo nie ma przymusu wykonywania nie wiadomo jakiej liczby zdjęć ani fotografowania w RAW, każdy aparat oferuje opcję jpg. Co do ulotności, to akurat wersje cyfrowe zdjęć mają szansę dłużej przetrwać i być dostępne dla szerokiego grona odbiorców w przestrzeni internetowej.
@ziggy pamietam te wspaniałe audiofilskie opisy, nawet na studiach czytaliśmy na głos bo były tak poetyckie i posiadały tak wyszukane słownictwo że prof. Miodek byłby pełny uznania.
@JarekB
'a jak moją ulubioną muzykę zabiorę w podróż, czy na spacer, rower itd.'
"Nie pytaj mnie. Zapytaj tych, którzy te płyty masowo kupują w ilościach przekraczających tak bardzo (kiedyś) wygodną płytę CD."
gdzie te masowe sprzedaże winyli ? bo jakoś nie zauważyłem
poza tym nikt z młodzieży nie kupuje już tego marketingu audiofilskiego a starym z ubytkami słuchu (co jest normalnym tokiem że tracą pewne częstotliwości szczególnie środkowe i górne) po co jakieś wyszukane sprzęty?
@vulkanawawa
´gdzie te masowe sprzedaże winyli ? bo jakoś nie zauważyłem´
Nie szukałeś, to nie znalazłeś.
´poza tym nikt z młodzieży nie kupuje już tego marketingu audiofilskiego, a starym z ubytkami słuchu [...] po co jakieś wyszukane sprzęty?
To trochę potwierdza, że nie wiesz o czym piszesz i nawet sprawdzic się Tobie nie chciało. Do słuchania winyli nie jest potrzebny sprzęt audiofilski, a prosty gramofon kupisz za kilkaset złotych.
Lubię Pentaksa, ale co do tego produktu byłem bardzo sceptyczny. Uważałem, że jest bezsensowny a K-1(II) już naprawdę długo czeka na następcę. Jednak im dłużej się temu przyglądam, tym bardziej podoba mi się, jaką niszę znaleźli i w co celują.
Pamiętajmy, że aparat fotograficzny wcale nie musi być wypasionym SLR'em. Tu jest to jakiś wynalazek pomiędzy wybajerzonym kompaktem a lustrzanką właśnie, nowa klasa produktu. Manualny przesuw filmu jest uroczy i nie sądzę, żeby wiele spowalniał względem tego, co uzyskiwały tak popularne kompakty sprzed 20 lat. To nie konkuruje ze smartfonem, nie ma go zastąpić – jest produktem na wskroś alternatywnym, buntowniczym wręcz.
Prawdopodobnie przy tym, jak mają obecnie zaawansowane obiektywy i AF, mogliby zaimplementować jakiś silnik DC z kilkunastoma czujnikami, ale tu znowu zrobili sposób ustawiania ostrości, który ma w sobie wiele uroku, wyobrażam sobie, że sterowanie tym selektorkiem musi dawać swoistą frajdę.
Co do ceny – pamiętam doskonale czasy, kiedy kompakty kosztowały około 1000 zł, a najtańszy MZ-5n/3 zaczynał się od około 4000 zł (że o MZ-S nie wspomnę). Jakoś kojarzy mi się to z inwestycją w stylu pierwszy porządniejszy nowy keyboard, z tych prostych, do rozpoczęcia nauki gry.
I na koniec to, co tu zawsze piszę: my kompletnie nie rozumiemy specyfiki japońskiego rynku, tamtejszych preferencji i kultury. Myślę, że stworzyli bardzo dobry przepis na hit, kibicuję i jestem pod wrażeniem.
Podoba mi się przywoływanie względów finansowych przy wyborze formatu dla Pentax 17:
"nowy analogowy kompakt będzie naświetlał obszar materiału światłoczułego odpowiadający połowie klatki małoobrazkowej, czyli poniekąd będzie to aparat APS-C. Takie rozwiązanie, poza ułatwieniem wykonywania pionowych kadrów, pozwoli też dwukrotnie efektywniej wykorzystać filmy światłoczułe, które w ostatnich latach zauważalnie podrożały."
Moja matematyka wygląda tak:
1. Zamiast Pentax 17 za 2500 zł kupuję jakiś kompakt 24x35mm za 500 zł.
[za 500 mogę przebierać w wielu modelach -także z nastawaniem ostrości DALMIERZEM]
2. Robię nim zdjęcia i każde kosztuje mnie 2x więcej niż robione formatem połówkowym [cena filmu i wywołania]
3. Moje koszty zrównują się z kosztami jakie bym poniósł na zakup Pentax 17
dopiero po wydaniu 4000 zł na filmy i ich wywołanie. 😁
Edit
3. Moje koszty zrównują się z kosztami jakie bym poniósł używając Pentax 17
dopiero po wydaniu 4000 zł na filmy i ich wywołanie. 😁
...i mam lepszą jakość zdjęć z 2x większej klatki
oraz lepszy, mniej prymitywny aparat.
@samp
"Pamiętajmy, że aparat fotograficzny wcale nie musi być wypasionym SLR'em."
Ależ pamiętamy, jest wiele świetnych bezluster czy kompaktów. Nie wiem czy Ty pamiętasz, że większość firm już nie produkuje slr.
"Tu jest to jakiś wynalazek pomiędzy wybajerzonym kompaktem a lustrzanką właśnie"
Że jak? Przecież to nawet nie jest "wybajerzony kompakt", a co to ma wspólnego z lustrzanką to już kompletnie nie mam pojęcia. Widzę że niektórych fantazja ponosi bardziej niż marketingowców Pentaksa.
Obiektywnie rzecz biorąc sztuka dla sztuki.Jak się z fotografii analogowej wyleczyłem X lat temu, chociaż byłem jej wielkim fanem. I nadal uważam, że to były piękne czasy. Ale dziś powrót..jako ciekawostka taki sprzęt może być. I tylko tyle.
Grzebanie w starociach to nie jest zabawa dla kogoś zaczynającego w fotografii analogowej, a dla takiej osoby jest ten aparat. Trzeba wiedzieć czego szukać i jak kupić sprawny, bo wsparcia serwisowego nie ma.
Z powodu braku serwisu nie patrzyłbym tak optymistycznie na finansową opłacalność. Co z tego, że znacznie taniej można kupić dużo lepszy aparat, skoro naprawy są często nieopłacalne? Wspomniany przeze mnie OM-2n zakończył żywot kiedy wylał jeden z kondensatorów i zniszczył skromną, ale jednak elektronikę. Serwis był w Czechach, koszty takie że odpuściłem i całość wywaliłem. Zajrzałem tylko do środka - kondensatory były elegancko opuchnięte, bo najwyraźniej nikt ich nie projektował na 40 lat pracy :P.
O przewadze w kosztach i jakości cyfry nie ma co nawet mówić. Jedynym argumentem jest po prostu chęć fotografowania na filmie, spróbowania jak było kiedyś. Skoro można kupić Merca "beczkę" czy innego szrota, jeździć tym i mieć frajdę, to czemu nie aparat analogowy?
@lord13
"Ale masz świadomość, że większość tych "ograniczeń" cyfry, które rzekomo odbierają radość fotografowania, jest tylko w Twojej głowie? Nie ma przymusu korzystania z ekranu do podglądu zdjęć, ten podgląd można wyłączyć, a przy ekranie na przegubie bocznym, w ogóle zamknąć ekran do środka."
W analogu margines błędnego naświetlania był dużo większy. W cyfrze łatwiej zdjęcie przepalić. Niedoświetlić za bardzo też nie można bo szybko wychodzą szumy. W efekcie trzeba kontrolować.
Konkurencja: link
ale klocuch
@RobKoz
@lord13 odnosił sie do tej uwagi @bonaventura
´brak radości z fotografii cyfrowej, komiczna powaga z jaką podchodzą do aspektów technicznych swoich zdjęć użytkownicy aparatów cyfrowych´
Ergo - aby ciągle wszystkiego nie kontrolować, tylko czerpać radość z fotografowania.
Ten Pentax jest większy od większości kompaktów pełnoklatkowych,
mp. link
a ten model miał manualną kontrolę nad czasami link
recenzja link
Oryginalny Rollei 35 też jest malutki link
97 x 32 x 60 mm
Pentax 17: 127 x 52 x 78,0 mm
^miał manualną kontrolę nad czasami i przysłoną
@PDamian
Małe aparaty są skazane na sukces!
link
Aparat pół-klatkowy 2024 jest większy od pełnoklatkowego z lat 60-tych. To pewnie dlatego, że samochod typu kompakt z 2024 (Golf VIII) jest dłuższy od limuzyny z lat 60-tych (BMW 02).
Polklatkowy olympus pen f tez nie byl wcale taki kompaktowy
Aparat nadal musi obsluzyc rolke filmu 35mm
Tego kompakta Petri to nie znam ale mialem kiedys do czynienia z lustrzanka tej firmy i to straszny badziew byl
@RobKoz
Mowa była o wyswietlaniu podglądu zrobionego zdjęcia na ekranie. W trakcie kadrowania np. przy użyciu EVF możemy mieć symulację ekspozycji, a np. w Fuji z wizjerami hybrydowymi można mieć histogram na żywo w trybie wizjera optycznego.
@JarekB
"Ergo - aby ciągle wszystkiego nie kontrolować, tylko czerpać radość z fotografowania."
W analogu mogłem tak dokładnie nie kontrolować ekspozycji - bo był zapas. W cyfrówce muszę kontrolować bo grubych błędów naświetlania nie da się poprawić w postprocesie.
@lord13
"Mowa była o wyswietlaniu podglądu zrobionego zdjęcia na ekranie."
Wyświetlam je by ocenić poprawność ekspozycji.
"W trakcie kadrowania np. przy użyciu EVF możemy mieć symulację ekspozycji, a np. w Fuji z wizjerami hybrydowymi można mieć histogram na żywo w trybie wizjera optycznego."
Wiem i przy statycznych zdjęciach tak robię. Przy fotografowaniu akcji nie ma na to czasu.
Mało kto już dzisiaj kupuje cyfrowe aparaty. A aparat na kliszę chyba 1 na 1000 z tych osób co w ogóle kupią aparat. Więc dla kogo ten sprzęt? Firma na nim nie zarobi..a może jak to mówią tonący brzytwy się chwyta. Marketingowcy chyba kombinują, a nóż się uda. Ale się nie uda. Taki mały cudak, żeby to była chociaż replika jakiegoś kultowego sprzętu. A takie coś...Komentarzy bardzo dużo i chyba o to marketingowcom chodziło. A z komentujących i tak nikt tej zabawki nie kupi. Dziwne to, ale prawdziwe. Cóż w takim świecie absurdów żyjemy i to jest właśnie przykład jednego z nich.
Pentax nie ma do jakiego kompaktu analogowego bez AF nawiązywać link
Co innego Ricoh link
link
link
@Lipen
‘a nóż się uda’
*nuż.
Kurczę, jakby Pentax zatrudnił takich sceptycznych specjalistów jak kolega Lipen... to by nie udało im się wyprzedać preorderów na ten aparat w Japonii ;D
Olympusy 35: SP – DC – RC link
link
A ja myślę że ktoś to kupi. W ludziach jest silna potrzeba inności.
Większość tę potrzebę przykrywa rozumem i przykładowo nie kupują gramofonu tylko odtwarzacz strumieniowy który da im większą wygodę i lepszą jakość.
Ale są przecież i tacy którzy decydują się na gramofon, mimo, że w większości doskonale słyszą jego wady.
Winyli nie trzeba wywoływać. ;)
Ja kupiłem, ten aparat oferuje tak kiepską jakość, że trzeba się dobrze wysilić, żeby wyszło coś sensownego. XD. Może nauczy mnie czegoś, co wykorzystam w cyfrze.
To się nazywa umiejętność robienia businessu. Produkt warty co najwyżej 50 zł sprzedać za 2500 zł.
Nie porównuję tego aparatu do używanych kompaktów. Podejrzewam, że ergonomia i proces robienia zdjęć bardziej przypomina takie aparaty jak Ricoh GR.
A ja wczoraj założyłem małoobrazkowy negatyw barwny do starej, tak mało nowoczesnej Minolty a-9. Będą odbitki 13x18, najlepiej ze zwykłego minilabu, bez skanera. :)
@Lipen
Koszt produkcji tego plastikowego śmiecia przy produkcji masowej to grosze a sprzedają to 600$. Niech na całym świecie sprzeda się tego 50 000 szt. czyli kupi to ułamek promila fotografów to masz 30 baniek przychodu. Nich marża na tym będzie w granicach 20 % to masz 6 milionów zysku ze sprzedaży plastikowego małpiszona, który nie wymaga inwestycja w żadne nowoczesne technologie.
Przy marży 20% nikt by nawet projektu nie robił.
Miło się czyta komentarze prawdziwych miłośników fotografii. Widać sporo wsparcia dla tej niedużej części człowieczej aktywności. Oprócz miłości do fotografii doceniam też ogrom wiedzy ekonomicznej i doświadczenia gospodarczego.
Za to Twoich @JarekB tekstów miło się nie czyta.
@Szabla:
"Przy marży 20% nikt by nawet projektu nie robił."
Chodzi o marżę sklepową a nie producenta.
@Negatyw
Przeczytaj, o kim pisał Lipen.
Przestawienie pierścienia ostrości w Pentax 17 nie przesuwa soczewek -dopiero po naciśnięciu spustu zostają ustawione w wybranej pozycji.
-Czyżby Pentax znalazł nowe zastosowanie dla swoich słynnych solenoidów -?
🤣
Marek B]
Dlaczego uważasz ze nie miałem doświadczeń w powiekszaniu zdjęc? Założyłem teoretycznie 10 cio krotne powiekszenie choć producenci obiektywów zazwyczaj w opisie mają przedział 2-20 x czyli wiecej ale zważywszy że to kompakt czyli raczej zdjęcia beda robione z ręki , i przedział czasów tez taki sobie wiec zakładam ze do maksymalnych osiagów obiektywu powiekszalnikowęgo sporo braknie
Bradford 20 czerwca 2024, 11:20
"Tego kompakta
Petri to nie znam ale mialem kiedys do czynienia z lustrzanka tej firmy i to straszny badziew byl"
link
@RobKoz
"Wiem i przy statycznych zdjęciach tak robię. Przy fotografowaniu akcji nie ma na to czasu."
Nie ma czasu na kontrolę histogramu w trakcie kadrowania, ale jest czas na oglądanie każdego zdjęcia po naswietlaniu?
Poza tym jakie fotografowanie akcji? Mowa była o niespiesznym fotografowaniu w stylu manualnego analoga i czy cyfrą tak się da, więc odpowiedź padła, że się da.
Na coś musi czasu zabraknąć.
@lord13
"Nie ma czasu na kontrolę histogramu w trakcie kadrowania, ale jest czas na oglądanie każdego zdjęcia po naswietlaniu?"
Po pierwsze kto powiedział że każdego?
A po drugie. Tak często tak jest że czasu przed zrobieniem zdjęcia jest mniej niż po. Czapla nagle startuje z sitowia. Przykładam aparat i robię serię .Nie ma czasu na nic innego tylko albo utrzymam ją w kadrze albo nie.
Poleciała i jest chwila czasu - mogę spojrzeć na zdjęcie i już wiem że w tym konkretnym dniu o tej konkretnej godzinie przy tej konkretnej pogodzie musze ustawić +2ev zamiast +1ev. Po chwili kolejna czapla startuje z sitowia a ja już mam ustawiony aparat.
"Poza tym jakie fotografowanie akcji? Mowa była o niespiesznym fotografowaniu w stylu manualnego analoga i czy cyfrą tak się da, więc odpowiedź padła, że się da."
No to przeciez napisałem:
"Wiem i przy statycznych zdjęciach tak robię. Przy fotografowaniu akcji nie ma na to czasu."
Tak statyczne zdjęcia można robić bez kontroli post factum.
@RobKoz
"Po pierwsze kto powiedział że każdego?"
Proponuję wrócić do początku i postu @bonaventura, który twierdził że już sama obecność telewizorka w cyfrach go wkurza, od tego zaczęła się dyskusja.
"Przykładam aparat i robię serię .Nie ma czasu na nic innego tylko albo utrzymam ją w kadrze albo nie."
Tego typu fotografia w ogóle nie była przedmiotem dyskusji, więc argumenty bezprzedmiotowe. Natomiast używając podglądu na żywo można mieć symulację ekspozycji w czasie rzeczywistym i korygować na bieżąco.
P Damian
Jak widać masz pogląd ze zdjecie które nie jest wrzucone do netu nie istnieje , tylko kolego jesli zrobisz zdjęcie analogowe w formie odbitki z powiekszalnika to wystarczy zwykły smartfon by je skopiować
Ale to będzie zdjęcie zrobione smartfonem.
Negatyw
Zawsze mam z wami niezły ubaw ; Mozliwe ze firmę Ricoh /Pentax stać na zrobienie takiego aparatu zabawki , tak się składa ze nadal są produkowane i sprzedawane powiekszalniki , Kaiser i Adox , co z tym fantem ktoś zrobi to juz jego sprawa , ja np czasem używam urządzenia kopiujacego Epson i jakosc kopi jest trudna do odróżnienia od oryginału , wiec jak masz odbitkę możesz kopiowac jak chcesz ; Mozesz zrobic odbitkę i potem powiekszyć 2-3 razy w ilości np 1000szt ; śmieszniejszego portalu trudno szukac ;
ps. 30 lat temu w Kielcach dawałem filmy do wywołania do zakładu pana S , facet potem wrzucał to na powiekszalnik i robił odbitki , jak mu zleciłeś wieksze formaty to nawet bawił się w przysłanianie , itp ...dzisiaj tez tak można tylko trzeba chcieć ;....Stawiamy kropkę .
Obecnie koszt wykonania odbitki to około 7 -8 zł format 24 -30 cm nawet zakładając ,że musisz zrobić kilka prób ,zeby ta bazowa odbitka była idealna to bedzie jakieś 30 _40 zł max , i taka odbitkę kopiujesz w powiekszeniu do formatu A3 i kazda z tych kopi jest taka sama ; Trzeba być idiota by nie rozumieć ze obecne technologie wręcz zachęcają do fotografowania analogowego ; Tyle bzdetów ;
@ SKkamil
"Jak widać masz pogląd ze zdjecie które nie jest wrzucone do netu nie istnieje"
-Odwrotnie.
Istnieją tylko te na papierze, RC.
Jeszcze bardziej odwrotnie . są tylko dwie możliwości ..amator _ smartfon ..zawodowiec lub ten kto sie zawodowcem obwołał bezlusterkowiec a dlaczego bezlusterkowiec a nie lustrzanka ? Bo czeba oszczeeendzać planetę a bezlusterkowiec jezd mniejszy , oczywiście niech ma więcej megapikseli i wtedy trza kupić telewizor / monitor wienkszy ; Powiedziałem ja Aloizy Bełkot ;