Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Pentax 17

Pentax 17
17 czerwca
2024 22:26

Firma Ricoh Imaging oficjalnie zaprezentowała zapowiadany od dłuższego czasu kompaktowy aparat na film światłoczuły. Urządzenie nosi nazwę Pentax 17.

Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami aparat wykonuje zdjęcia w formacie „połówkowym”, czyli zajmującym mniej więcej połowę typowej klatki filmu małoobrazkowego. W tym konkretnym przypadku zdjęcia mają rozmiar 17 × 24 mm i przy domyślnej orientacji aparatu wykonywane są w formacie pionowym, czyli preferowanym przez użytkowników w dobie konsumpcji treści na smartfonach z użyciem mediów społecznościowych.

Pentax 17

Aparat wyposażono w obiektyw o ogniskowej 25 mm i światłosile f/3.5 bazujący na konstrukcji znanej z aparatu Pentax Espio Mini z 1994 roku. W ramach uwspółcześniania obiektyw wyposażono w powłoki antyodblaskowe HD. Pozostał natomiast mechanizm manualnego ustawiania ostrości w systemie strefowym z ikonkami oznaczającymi różne odległości przedmiotowe – od wynoszącej 25 cm minimalnej odległości ogniskowania aż do nieskończoności.

Pentax 17

Do kadrowania służy celownik optyczny wyposażony w ramkę korygującą paralaksę. W celowniku wyświetla się też informacja o wybranej na obiektywie strefie ostrości. Aparat informuje też o gotowości lampy błyskowej oraz o konieczności zdjęcia zaślepki z obiektywu. Ekspozycja ustawiana jest automatycznie, a zakres czasów migawki to od 4 s do 1/350 s. Użytkownik ma jednak pewien poziom wpływu na działanie automatyki – dostępne jest pokrętło kompensacji ekspozycji, tryb błysku z długimi czasami migawki, tryb Bulb oraz tryb pracy z otwartą przysłoną opisany jako „Bokeh”. Realizującą to wszystko elektronikę oraz wbudowaną lampę błyskową zasila bateria typu CR2.

Pentax 17

By elektronika działała prawidłowo, należy oczywiście wybrać na pokrętle czułość ISO naszego filmu. Dostępne wartości to ISO 50, 100, 200, 400, 800, 1600 oraz 3200. Dla zapominalskich na tylnej ściance umieszczono również klasyczne okienko, w którym można zamocować fragment opakowania filmu z oznaczeniem czułości. Co ciekawe, twórcy Pentaxa 17 zdecydowali się na zastosowanie mechanizmu manualnego przewijania filmu, zarówno pomiędzy ekspozycjami, jak i na koniec, przy zwijaniu rolki. Jak powiedział w jednym z wywiadów główny projektant aparatu, ma to dać młodym użytkownikom pełniejsze doświadczenie pracy z filmem światłoczułym.

Pentax 17

Aparat Pentax 17 jest już dostępny w przedsprzedaży.


Komentarze czytelników (140)
  1. goornik
    goornik 17 czerwca 2024, 22:41

    Przed wakacjami pójdzie do ludu jak świeże bułeczki!
    Uważam, że to doskonały pomysł.

  2. Kuba Nowak
    Kuba Nowak 17 czerwca 2024, 22:44

    Od czasów cyfrowych jestem fanem Pentax'a, ale tego projektu nie rozumiem.
    Dla mnie to wygląda jak drewniany gwóźdź do tekturowej trumny :-(

  3. Szabla
    Szabla 17 czerwca 2024, 22:49

    Analogowe aparaty sprzed 30 lat muszą być mocno zdziwione, że technika nie poszła do przodu...

  4. andirek
    andirek 17 czerwca 2024, 22:54

    Zatrudnili dr Frankensteina i dali mu Pentaxa ME.

  5. Szabla
    Szabla 17 czerwca 2024, 22:59

    Dobre. :)

  6. JarekB
    JarekB 17 czerwca 2024, 23:00

    @Kuba Nowak
    Z niecierpliwością czekam na kolejnych kolegów piszących 1.352 (i kolejne) nekrolog dla Pentaxa.

  7. JarekB
    JarekB 17 czerwca 2024, 23:02

    To nie jest sprzęt dla mnie, ale skoro Instax sobie działa, skoro Lomografia funkcjonuje, to pewnie jest jakieś miejsce i dla Pentaxa 17, który ma odwagę iść ścieżkami trochę mniej wytartymi.

  8. ryszardo
    ryszardo 17 czerwca 2024, 23:04

    Nie rozumiecie idei tego aparatu. To jest idealny sprzęt dla współczesnej młodzieży.
    Jest styl retro i format pionowy, idealny do oglądania zdjęć na telefonie. Tylko WiFi zabrakło, żeby szybciej na ten telefon zdjęcia zgrywać :-P

  9. Bradford
    Bradford 17 czerwca 2024, 23:21

    550 Euro

    Ja wiem ze dzisiaj plasticzana yashica T4 od n-tego wlasciciela kosztuje podobne pieniadze, ale troche pojechali

  10. PDamian
    PDamian 17 czerwca 2024, 23:24


    Trypl et
    -Ma świrla?

    Na ich stronie jeszcze nie wiedza o premierze link

    Sample Pentax ESPIO mini link

  11. JarekB
    JarekB 17 czerwca 2024, 23:31

    @PDamian
    Wiedzo, wiedzo. Zaczerpnij trochę wiedzy o lokalnym oferowaniu produktów lub różnych datach wprowadzenia na rynek.

    link

  12. Bayonet
    Bayonet 17 czerwca 2024, 23:40

    Trochę tego nie rozumiem. Format „połówkowy” oznacza niższą jakość i bardzo nienaturalne użytkowanie aparatu: w poziomie robi zdjęcia w pionie, a w pionie robi zdjęcia w poziomie. Niedawno bawiłem się Kodakiem H35 i za nic nie mogłem do tego przywyknąć.

    > w formacie pionowym, czyli preferowanym przez użytkowników w dobie konsumpcji treści na smartfonach z użyciem mediów społecznościowych

    Obawiam się, że owi użytkownicy umieją przekręcić aparat by wykonywać zdjęcia poziomo lub pionowo. Smartfon trzymany w pionie robi pionowe zdjęcia, a trzymany w poziomie - poziome. Tu jest na odwrót.

    Natomiast przywrócenie produkcji aparatu analogowego należy pochwalić. Stare analogi prędzej czy później się rozsypią, a jak nie będzie nowych, to nie będzie też filmów i miejsc do ich wywołania. Obecnie wiele młodych osób próbuje fotografii analogowej, więc dobry timing. Tylko dlaczego ta półklatka…

    Ps: Nikonie, czekam na FM2 2024 Edition.

  13. ab123
    ab123 17 czerwca 2024, 23:47

    Witam,
    a ja Czajkę wolę, nawiasem mówiąc fajne rzeczy można tym połówkowym formacie robić, np pseudo film na starym projektorze do bajek. negatyw orto/mikrofilm wołany jako diapozytyw i progresywna muzyka i powalne odtwarzanie odtwarzanie kilku sklejonych jeden po drugim filmów.
    Jestem ciekaw czy ktoś to widział-robił??
    Pozdrawiam,
    AB123

  14. PDamian
    PDamian 17 czerwca 2024, 23:49

    Ja szukam konkretów,
    a ty mi podyłasz link do handlarzyny,
    który nie wie co sprzedaje.


    Cena jest z głębokiej d
    w świetle jakie to proste i plastikowe.


    W Śródziemiu jest recka link

  15. Bayonet
    Bayonet 17 czerwca 2024, 23:49

    Pentax chyba pomylił krótkie wideo, które rzeczywiście robi się w pionie na TikToka i ogląda w pionie na smartfonie, ze zdjęciami. A te ogląda się w mediach społecznościowych w pionie, poziomie, kwadracie, różnie.

    Ten aparat, jak sądzę, nie nagrywa wideo. No chyba, że po zamontowaniu silniczka do szybkiego przewijania filmu, wtedy można liczyć na jego ponad sekundowe nagranie w pionie, 2K i 60 klatek na sekundę.

  16. JarekB
    JarekB 17 czerwca 2024, 23:59

    @PDamian
    Lubisz się posługiwać językiem na pograniczu zwykłego ch*mstwa, niemniej sprawdź adres podany w stopce:

    CONTACT INFORMATION
    Icon location
    RICOH IMAGING Europe S.A.S. 7-9 avenue Robert Schuman 94150 Rungis France

    i biegnij pod post o premierze Z6III, bo może trzeba tam szybciorkiem coś dopisać. Się max!

  17. Hubert Multana
    Hubert Multana 18 czerwca 2024, 00:02

    Co ja bym dal za aparat hybrydowy który filmowałby pion podczas wygodnego trzymania go poziomo.

  18. PDamian
    PDamian 18 czerwca 2024, 00:06

    A ja podałem stronę Kwatery Głównej ricoh-imaging co jp

  19. Michaelq16000
    Michaelq16000 18 czerwca 2024, 00:13

    2,5k za prymitywnego analoga? O_o

    wolałbym chyba jakiegoś np. Nikona F3 czy Canona 1V no ale może jestem dziwny

  20. PDamian
    PDamian 18 czerwca 2024, 00:35

    Za 550$
    kupisz Nikon F5
    link

    sprzedane link

  21. Bayonet
    Bayonet 18 czerwca 2024, 00:36

    @Michaelq16000

    Jest drobny problemik: Nikon F3 i Canon 1V nie będą istnieć i działać wiecznie. Teraz starych aparatów analogowych jest dużo w dobrym stanie. Ale z roku na rok będzie ich coraz mniej, co finalnie - bez produkcji nowych modeli - będzie oznaczało śmierć analoga, przynajmniej takiego przystępnego dla zwykłego zjadacza chleba.

  22. waldi72
    waldi72 18 czerwca 2024, 00:36

    @Bayonet
    Na przykład wszystkie analogowe średnioformatowe 645 robiły w pionie. Do dzisiaj mam z sentymentu kompaktowy Fuji 645ZI. Uważam, że gdyby Pentax wypuścił nowoczesny średnioformatowy aparat, to więcej by namieszał ale pewno cena byłaby o wiele, wiele wyższa.

  23. ziggy
    ziggy 18 czerwca 2024, 01:11

    Zabawka dla zblazowanej młodzieży.

  24. PDamian
    PDamian 18 czerwca 2024, 01:15

    To jest kupka plastiku -w produkcji za ~35$
    link



    Przypominam """"""odrodzenie"""""" Yashica.
    Po kolei:

    10-2017 "Zapowiadany od pewnego czasu nowy aparat firmy Yashica ujrzał światło dzienne. Koncepcja jest ciekawa.........." link

    06-2018 "Yashica Y35 - pokazano prototyp" link

    10-2018 "Yashica Y35 - producent raczej nie będzie zadowolony z opinii części użytkowników" link

    10-2018 "Jak zbudowana jest Yashica Y35? Ktoś postanowił rozebrać aparat na części" link
    -plastikowe g...o jest dociążone balastem, żeby wydawać się solidne 🤣

    04-2019 "Yashica wraca z nowym aparatem analogowym" link

    03-2024 "Na platformie finansowania społecznościowego Kickstarter pojawił się projekt miniaturowego aparatu cyfrowego współtworzonego przez marki I'm Back oraz Yashica." link

  25. towner
    towner 18 czerwca 2024, 01:38

    ten Pentax jednak ma sens, ten format z tą ogniskową jest bardzo uniwersalny, pozwala na łapanie momentów bez myślenia za długo, ja raczej tego nie kupię, bo mam po prostu za mało czasu na pstrykanie dla zabawy, ale jak ktoś fotografię traktuje tylko i wyłącznie jako zabawę to ten Pentax jest dla niego

  26. Bradford
    Bradford 18 czerwca 2024, 01:39

    Wg petapixel gorna i spodnia czesc aparatu sa z magnezu

    Precyzyjny mechanizm przesuwu filmu po dzwigni tez nie jest prosty do zrobienia

    Elektronika pod swiatlomierz, tryby ekspozycji etc. to tez jakis wydatek

    No i obiektyw z migawka centralna jest ze szkla i ma powloki, nawet jesli tylko trzy soczewki

    Takze ma to prawo kosztowac wiecej niz 35 usd

    Ale nie wiem kto to kupi za 500

    Za 250 pewnie by sie wyprzedal w preorderze

    Za 2x tyle nie widze tego

  27. vulkanwawa
    vulkanwawa 18 czerwca 2024, 02:25

    Była klisza / film i nie chce wracać do tej technologii choć niektórzy dorabiają różne tezy i filozofię, nie dość ze cyfra daje znacznie lepszą jakość i wygodę to na pewno nie generuje tak dużego zanieczyszczenia środowiska jak cała ta stara technologia analogowa. Naprawdę filmowi podziękuję.

  28. spaqin
    spaqin 18 czerwca 2024, 05:40

    Nie do końca mogę się zgodzić z większym zanieczyszczaniem środowiska. Aparat cyfrowy jest znacznie gorszy w produkcji i ma swoją określoną żywotność. Są też praktycznie nienaprawialne, jak się coś popsuje to aparat idzie na śmietnik. A technologia też idzie do przodu i nawet sprawne, starsze aparaty cyfrowe będą w końcu porzucone. A ciągły marketing nie pomaga, kupuj nowe.

    Co do jakości to na pewno się zgodzę. Format połówkowy w szczególności - odbitki większe niż 10x15 już nie są zbyt ostre. Jeszcze całkiem okej do zapamiętywania wspomnień, ale niewiele więcej.

    Oczywiście nie chodzi tu o jakość, tylko o uczucia. Do roboty cyfra. Dla czystej przyjemności z obcowania z mechaniką, opóźnionej gratyfikacji, film. Zgadzam się, że cena jest dosyć wygórowana i może być ciężko znaleźć odbiorców, ale życzę Pentaxowi powodzenia.

  29. JarekB
    JarekB 18 czerwca 2024, 06:44

    @PDamian
    'A ja podałem stronę Kwatery Głównej ricoh-imaging co jp'

    Możesz nawet podać numer drzwi do pokoju prezesa, skoro i tak nie rozumiesz korpo-strategii polegającej na wprowadzaniu modelu na poszczególne rynki. Możesz sobie sprawdzić stronę kwater głównych dowolnego dużego europejskiego producenta samochodów, który w pewnym dużym państwie azjatyckim oferuje samochody, których na stronie 'kwatery głównej' nie znajdziesz. Nie jest mi przykro, że do Twojego obrazka to nie pasuje, ale szukaj dalej.

  30. Oxygenum
    Oxygenum 18 czerwca 2024, 08:22

    Ja nie kupię ale pewnie znajdą się tysiące ludzi co go kupią choćby żeby mieć coś innego niż wszyscy mają ;-)
    W drugim etapie zostanie pewnie wskrzeszona lustrzanka analogowa Pentaxa?
    Cena na polskie warunki wysoka ale nabywcy nie koniecznie są mieszkańcami Polski. 72 zdjęcia na klasycznym filmie 36 klatkowym do dużo.
    Podoba mi się wygląd tego aparatu...
    Ciekawe czy w tym roku jeszcze Pentax wypuści coś nowego cyfrowego?
    Bo ostatnio same odgrzewane kotlety serwuje...

  31. PDamian
    PDamian 18 czerwca 2024, 08:27

    Ten twój wpis jest bez sensu
    bo już ogarnęli

    link

    Jak włożyć film / Jak usunąć film
    link

    Akcesoria
    link
    -nie ma limitowanej zaślepki na gorącą stopkę?
    [wiem że nie ma gorącej stopki, ale target by kupił]

    Galeria link

  32. JarekB
    JarekB 18 czerwca 2024, 08:34

    @PDamian
    No i widzisz byku! Natrollowałeś, a wszystko jak krew w piach. W Europie premiera wieczorem, w Japonii rano. Tam dbają o korpo-wypoczynek, nie muszą trollować po nocy.

  33. SKkamil
    SKkamil 18 czerwca 2024, 08:43

    Wogle nie rozumiecie idei fotografii analogowej , tu nie chodzi o sciganie się w super rozdzielczosciach , tylko o to że bez uzycia komputera można otrzymać odbitkę a w przypadku slajdów wyswietlac na ekranie ;

  34. SKkamil
    SKkamil 18 czerwca 2024, 08:45

    Przy takim formacie i dobrym filmie mozna mysleć o odbitkach 18x 24 ; O ile oczywiscie obiektyw bedzie dobry

  35. Marek B
    Marek B 18 czerwca 2024, 08:55

    Najwięcej się wymądrzają niezainteresowani zakupem i użytkowaniem tego aparatu :) Tacy teraz piszą podręczniki do fotografii ...

  36. Szabla
    Szabla 18 czerwca 2024, 09:06

    @SKkwmil
    Faktycznie, rzutników do slajdów cała masa i stale powstają nowe. ;)

  37. Marek B
    Marek B 18 czerwca 2024, 09:17

    SKkamil ... z Twoich wypowiedzi wynika, że nigdy nie miałeś do czynienia z powiększaniem zdjęć. Z negatywu 24x36 wycinałem mniejsze fragmenty powiększając je do formatu 30x40 cm ... wygrywając przy tym konkursy. Z pełnej klatki bezproblemowo wykonywało się dobrej jakości powiększenia 50x60 cm. Może więc nie pouczaj nikogo o zrozumieniu fotografii analogowej :) Pozdrawiam :)

  38. szewczenkowa
    szewczenkowa 18 czerwca 2024, 09:26

    Pionowe pół analogowej klatki na klasyczny film rzekomo aby na social media użyc...? Że jak?

  39. PDamian
    PDamian 18 czerwca 2024, 09:32



    @ SKkamil
    "Wogle nie rozumiecie idei fotografii analogowej , tu nie chodzi o sciganie się w super rozdzielczosciach , tylko o to że bez uzycia komputera można otrzymać odbitkę a w przypadku slajdów wyswietlac na ekranie ;"


    -O jakich mediach społecznościowych bez użycia komputera rozchodzi się Ricohowi?

    Toaleta w knajpie, magiel....

    "pionowe kadry" -szybciej trzepak

  40. Bradford
    Bradford 18 czerwca 2024, 09:34

    Wideorecenzja PetaPixel link

    Jakos malo hejtu, a nawet entuzjazm

  41. PDamian
    PDamian 18 czerwca 2024, 09:36

    "w formacie pionowym, czyli preferowanym przez użytkowników w dobie konsumpcji treści na smartfonach z użyciem mediów społecznościowych."

    Jasne.
    Smartfon -bez użycia komputera.

  42. JarekB
    JarekB 18 czerwca 2024, 09:41

    @PDamian
    ´O jakich mediach społecznościowych bez użycia komputera rozchodzi się Ricohowi?´

    Zapytaj Instaxa, Lomography, nie zapomnij o Sofort. Nie ma za co.

  43. _Tomek_
    _Tomek_ 18 czerwca 2024, 09:52

    Marek B, pytanie jaka jakość obiektywu. Ja z Olympusa OM-2n + Zuiko 50/1.8 czy 100/2.8 kadrowałem nawet 25% (powierzchniowo) i miałem bardzo ostre odbitki 15x21, przy nisko- lub średnioczułym filmie. Ten obiektyw nie zapowiada się specjalnie. Przede wszystkim jest ciemny, bo f/3.5 to miało kompaktowe szkiełko Zeissa 35 mm schowane w malutkiej pełnoklatkowej Yashice T4, więc przy formacie połoówkowym przyzwoitość nakazuje te f/2.8. No ale okaże się.

    Zastanawiałem się co sądzić o tym aparacie, bo przecież można za grosze kupić Smienę 8M (mam jeszcze swoją z dzieciństwa, sprawną) i bawić się. Ale jednak Smiena wymaga trochę wiedzy. Tutaj automatyka ma załatwić to co najtrudniejsze "na oko", czyli dobór ekspozycji. Jednocześnie daje się użytkownikowi funkcje pozwalające poczuć fotografowanie na filmie: ustawienie czułości filmu (choć skanowanie kodu DX to bardzo prosta funkcja), transport. Do tego strefowe ustawianie ostrości. To wszystko może fajnie wprowadzić kogoś ze świata komórek do prawdziwej fotografii, ale bez ryzyka zniechęcenia, kiedy pierwsze filmy są kompletnie źle naświetlone. Tak że cąłkiem niegłupia premiera.

  44. Bradford
    Bradford 18 czerwca 2024, 09:56

    2 lata gwarancji

    Niezle jak na 'kupke plastiku'

  45. Szabla
    Szabla 18 czerwca 2024, 10:13

    Jeżeli wprowadzenie tego modelu spowoduje ponowne uruchomienie produkcji i rozszerzenie oferty filmów przez Fujifilm, to będzie super (minilaby z tradycyjnym naświetlaniem papieru również mogliby wznowić). Szanse na to są jednak znikome.

  46. Hubert Multana
    Hubert Multana 18 czerwca 2024, 10:29

    Na zachodzie jest entuzjam bo tam fotografia analogowa przezywa o wiele większy powrót do łask niż u nas.

  47. Szabla
    Szabla 18 czerwca 2024, 10:35

    I dlatego co roku zmniejsza się oferta filmów?

  48. bonaventura
    bonaventura 18 czerwca 2024, 10:35

    Myślę że wybór formatu połówkowego podyktowany nie był mediami społecznościowymi ale oszczędnością (72 zdjęcia zamiast 36) i chęcią uzyskania większej głębi ostrości dzięki czemu można było zrezygnować z autofokusa czy dalmierza.
    Fajnie że pomyśleli i zrobili format 17x24 a nie 18x24. Nie będzie problemu ze skanowaniem - przy 18x24 trzeba by pewnie obciąć kawałek kadru.
    Przypuszczam że laboratoria będą w stanie zeskanować tylko 2 klatki na raz i trzeba sobie będzie samemu wykadrować na komputerze pojedyncze zdjęcie.

  49. Szabla
    Szabla 18 czerwca 2024, 10:37

    To zależy, jaki odstęp między klatkami zaprojektowali ;)

  50. Bradford
    Bradford 18 czerwca 2024, 10:39

    W tym roku przybyly nowe filmy takie jak

    Harman Phoenix

    Ferrania P33

  51. Szabla
    Szabla 18 czerwca 2024, 10:40

    Myślałem o czymś poważniejszym.

  52. Bradford
    Bradford 18 czerwca 2024, 10:52

    Zawsze myslalem za Harman/Ilford to powazna firma ale chetnie dowiaduje sie czegos nowego

    A tak bardziej serio, to oni sami mowia ze Phoenix to pierwsza iteracja i beda kolejne wypusty wraz z udoskonaleniami procesu

    Podobna sciezke obral Adox

    A Ferrania to solidne filmy cz-b a nie przepakowana foma czy agfa aviphot wiec co tu sie czepiac, zwlaszcza ze oferuja w 120

    No ale nikt nie zabroni byc wybrednym

  53. Hubert Multana
    Hubert Multana 18 czerwca 2024, 10:54

    Te 72 klatki to dla wielu osób pozorna oszczędność i jednak trochę wada. Było trochę klimatu w tych 36 klatkach.

  54. bonaventura
    bonaventura 18 czerwca 2024, 10:58

    Spokojnie. Podobno Pentax już pracuje nad lustrzanką analogową więc będzie klimat.

  55. _Tomek_
    _Tomek_ 18 czerwca 2024, 10:59

    Smiena miała 40 mm f/4 i strefowe ostrzenie było ok. Były metry i były obrazki, dziecko dawało radę to ogarnąć.

  56. Szabla
    Szabla 18 czerwca 2024, 11:20

    @Bradford
    Efekty, jakie generuje ten Karman to raczej do zabawy jedynie.

  57. TRI-X
    TRI-X 18 czerwca 2024, 11:27

    Zabawka na japoński rynek, który jest wystarczająco duży by usprawiedliwić taką próbę. Jak już to wolałbym coś podobnego do Canona Dial-2 z naciągiem sprężynowym, motorek też spoko. Można byłoby się pobawić w filmowe horyzontalne kadry w stylu parę klatek na sekundę. Bądź co bądź ten format to Super35. Jeszcze lepsza dla zabawy w kino byłaby mozliwość przesuwania filmu o dwie perforacje dającą 150 klatek w cineformacie 2;1.

  58. Pietia Goras
    Pietia Goras 18 czerwca 2024, 11:43

    Reklama Pentaxa 17: link

  59. ab123
    ab123 18 czerwca 2024, 11:48

    Witam,

    @waldi72 nie wszystkie 645 robiły zdj. w pionie...
    a ten format 17x24 to dlatego że współcześnie filmy są bardo drogie, a na średnim formacie to będziejescze drożej!

    Pozdrawiam,
    AB123

  60. PDamian
    PDamian 18 czerwca 2024, 12:00


    Nowe aparaty analogowe wcale nie muszą być drogie.

    Za 70-120$ z migawką ~1-1/300 s i automatyczną ekspozycją
    link

  61. JarekB
    JarekB 18 czerwca 2024, 13:23

    @PDamian
    ´To jest kupka plastiku -w produkcji za ~35$´

    Jeszcze jak! ´The top and bottom covers are made of a solid but lightweight magnesium alloy to optimize the camera body's rigidity.´

    Pozdrawiam Ciebie (lub ciebie) ze strony link

  62. JarekB
    JarekB 18 czerwca 2024, 13:34

    @PDamian
    ´Nowe aparaty analogowe wcale nie muszą być drogie.´

    To tak samo jak z cyfrowymi ;-)
    link

  63. Pietia Goras
    Pietia Goras 18 czerwca 2024, 13:35

    PDamian, jak rozumiem to jakość się nie liczy, tylko taniość. Jeśli tak, to jak np. porównać okulary Baader Planetarium Hyperiony do tych nawet super Ploessli, które możesz kupić na Aliexpress. Koszt hyperiona, to ok. 800 zł, koszt takiego okularu na Ali, to jakieś 200 zł. A jednak, jak kto może to kupi sobie Baadera, a jeśli nawet ktoś może wydać więcej to świetne okulary Pentaxa. Wracając do aparatów, to jednak jakość kosztuje, wrzucasz przykłady bez porównania parametrów, na dodatek aparatów tzw. natychmiastowych. A może zamiast tak zasypywać linkami, to może najpierw porównać co daje jeden typ aparatu, a co drugi, jaka jest jakość obiektywu, ergonomia, itp., itd., jak i produktu finalnego, którym jest zdjęcie. Uważam, że RICOH przyświecała tutaj jednak idea, żeby dać też jakość, a za jakość się płaci, gdyż to nie ma być produkt jednorazowego użytku.

  64. PDamian
    PDamian 18 czerwca 2024, 14:01


    Pomiar światła, elektroniczna migawka, elektronika automatyki ekspozycji
    kosztują grosze
    -o czym świadczą ceny zalinkowanych aparatów.

    Trzysoczewkowy, ciemny obiektyw Pentax 17
    też nie jest drogi.

    Metalowa jest tylko górna pokrywa, reszta jest z plastiku.
    "Pokrętła robią wrażenie tanich" link
    -waży 290 gramów

  65. Juzer
    Juzer 18 czerwca 2024, 14:01

    Wow, 65 komentarzy :-)
    Pentax jednak wiedział co robi z tą premierą
    A niektórzy to się chyba nawet skuszą dla zaspokojenia ciekawości...

  66. JarekB
    JarekB 18 czerwca 2024, 14:09

    @PDamian
    ´Metalowa jest tylko górna pokrywa, reszta jest z plastiku.´

    Sprawdz tłumaczenie via Google: The top and bottom covers are made of a solid but lightweight magnesium alloy.´

  67. Bradford
    Bradford 18 czerwca 2024, 14:28

    Gosc w filmie mowi

    "all of these buttons dont feel cheap"

    "build quality of this camera is not bad at all"

    takze nie wiem

  68. samp
    samp 18 czerwca 2024, 14:42

    Trzeba przyznać, że jak na ostatnie premiery Pentaksów, czasy oczekiwania, przesunięcia terminów... przy K-1II, K-3III, to tu poszli jak burza.

  69. PDamian
    PDamian 18 czerwca 2024, 14:49

    Racja.
    Brak "nie" nie był zamierzony.

    "whole camera does feel actually decent"


    "is not bad at all", "decent" -to nie są określenia tej jakości
    o którą chodziło Pietia Goras.

  70. Bradford
    Bradford 18 czerwca 2024, 15:01

    Jak ktos chce sie uczepic, to powod do czepiania zawsze znajdzie

    Dla mnie to aparat za 2,5k cebulionow na pewno nie jest

    Ale wyglada na wyzsza polka niz instax, lomo i polaroid z plasticzanymi obiektywami

    Poczekam az zejdzie podatek od nowosci i pojawia sie opinie na temat dlugoterminowej niezawodnosci

    Wtedy moze sie zastanowie nad tym, bo to potencjalnie fajne narzedzie do robienia diptykow

    A na razie pentaksowi zycze powodzenia i dobrych wynikow

    Bo od nich zalezy rozwoj calego programu i to czy zobaczymy nowe wypusty, pod bardziej wymagajacego (i zapewne zasobnego) uzytkownika

  71. vulkanwawa
    vulkanwawa 18 czerwca 2024, 15:17

    Proponuje też wrócić do kineskopowych telewizorów (najlepiej monochromatycznych) , szumiących kaset magnetofonowych, VHS itd. ja za tym nie tęsknię, aż tak sentymentalny to nie jestem :)

  72. JarekB
    JarekB 18 czerwca 2024, 15:24

    @vulkanwawa
    Płyty winylowe pozdrawiaja Ciebie i to bardzo. Są w dobrej formie, widoki na przyszłosć lepsze niz 5 lat temu :-) Niektóre trochę trzesczo.

  73. vulkanwawa
    vulkanwawa 18 czerwca 2024, 15:35

    @JarekB a jak moją ulubioną muzykę zabiorę w podróż, czy na spacer, rower itd.
    są jakieś przenośne odtwarzacze płyt winylowych :) ?
    Mam kolegę który ma kolekcję około 6 tyś płyt ? cały pokój wyłożony płytkami :)
    oczywiście wzmacniacz lampowy (stanowisko jak ołtarz), specjalne przewody do głośników itp. a włączenie jakieś płyty to wręcz teatralny spektakl, aż boję się odezwać.
    ach te trzeszczenie i przesterowane częstotliwości ;)

  74. vulkanwawa
    vulkanwawa 18 czerwca 2024, 15:37

    ...aż wręcz zakupię znów 126p no bo po co mi klimatyzacja, więcej miejsca, elektryczne szyby, bezpieczeństwo itp.
    ach dziadki ;) po co postęp?

  75. JarekB
    JarekB 18 czerwca 2024, 15:47

    @vulkanwawa
    Jestem pewien, że Twoj kolega to samo mówi o Twojej fotografii, a zupełnie zaskoczyłoby go jak bardzo potrafisz bronic pewnego formatu matrycy...

    link

  76. PDamian
    PDamian 18 czerwca 2024, 15:48


    o jakości wykonania link

    "z daleka wygląda na bardzo prestiżowy aparat"

  77. vulkanwawa
    vulkanwawa 18 czerwca 2024, 16:07

    tak @JarekB ty wszystko wiesz i widzisz ostatnie słowo tez musi należeć do Ciebie.

  78. Bradford
    Bradford 18 czerwca 2024, 16:25

    link

    Wszystkie problemy z pentaxem 17 rozwiazane :)

  79. PDamian
    PDamian 18 czerwca 2024, 16:29


    Premierowa rozmowa z Mają Kupidurą – ambasadorką Pentaxa o nowym aparacie analogowym Pentax 17.
    link


    44 wyświetlenia -Pomóżmy Pentax Polska ❗

  80. Lipen
    Lipen 18 czerwca 2024, 16:50

    To jeszcze bym chciał powrotu starych, analogowych:) samochodów, bez miliona systemów bezpieczeństwa, ale za to, za 1/4 ceny nowych aut. Sukces rynkowy murowany. Jeszcze dużo ludzi pamięta te auta i sobie bardzo chwali:) Jak można aparaty to czemu nie inne rzeczy...No, może z wyjątkiem pralki Frani.

  81. bonaventura
    bonaventura 18 czerwca 2024, 17:28

    Niektórzy w komentarzach piszą: po co ci w 21 wieku analog jak cyfra daje lepszy obrazek i jest wygodniejsza?
    Idiotyczne komentarze. Wszyscy zwolennicy fotografii analogowej doskonale zdają sobie sprawę, że cyfra daje lepszy obrazek.
    Nie będę się wypowiadał za innych, napiszę co mnie wkurza w fotografii cyfrowej.
    -przede wszystkim tylny telewizorek, natychmiast po zrobieniu zdjęcia zerkamy jak wyszło, to mnie niesamowicie rozprasza
    - ilość wykonywanych zdjęć, setki, tysiące. Na obejrzenie każdego z nich możemy później poświęcić zaledwie sekundę.Porem problem z wyborem. Co zostawić ? Co wyrzucić ? Przy 36 klatkach problem znika
    - praca przy komputerze, wywoływanie RAWów, konieczność zakupu nowego sprzętu
    komputerowego, kalibracja monitorów itd.
    - Ulotność fotografii cyfrowej. Czy ktoś po naszej śmierci będzie przeglądał nasze setki tysięcy zdjęć zapisanych na dysku komputera? Większa jest szansa, że zainteresuje się kilkoma negatywami
    - brak radości z fotografii cyfrowej, komiczna powaga z jaką podchodzą do aspektów technicznych swoich zdjęć użytkownicy aparatów cyfrowych .
    Dla mnie fotografia to zabawa, a zdjęcia na filmie dostarczają mi więcej radości.
    Nawet jeśli wykonujesz profesjonalne zdjęcia na najlepszym sprzęcie to i tak bierzesz udział w zabawie. Jesteś jak klaun w cyrku, który wykonuje ze swojego punktu widzenia poważną robotę bo zarabia na chleb ale on tylko dostarcza zabawy i rozrywki konsumentom.

  82. JarekB
    JarekB 18 czerwca 2024, 19:09

    @vulkanwawa
    'ty wszystko wiesz i widzisz ostatnie słowo tez musi należeć do Ciebie.'
    Nie, absolutnie nie, dyskusja jest wtedy OK, kiedy Ty kończysz temat

    'a jak moją ulubioną muzykę zabiorę w podróż, czy na spacer, rower itd.'
    Nie pytaj mnie. Zapytaj tych, którzy te płyty masowo kupują w ilościach przekraczających tak bardzo (kiedyś) wygodną płytę CD.

  83. Szabla
    Szabla 18 czerwca 2024, 19:12

    Moda

  84. PDamian
    PDamian 18 czerwca 2024, 19:48


    Kai w formie 🤣
    "nazywa się również 17, bo ma około 17 tekstur"

    link

  85. ziggy
    ziggy 18 czerwca 2024, 19:54

    Ćwierć wieku temu, będąc jeszcze na studiach, złapałem bakcyla audiofilii. Kupowałem co miesiąc wszystkie dostępne pisemka o sprzęcie audio i śliniłem się do tych wszystkich kolumn, gramofonów i lampowych wzmacniaczy, o których brzmieniu autorzy recenzji pisali istne poematy. W końcu po kilku latach odkładania do skarbonki skromnego stypendium nabyłem swój pierwszy (i jak się okazało - ostatni) lampowy piecyk. Grało toto tak muliście (tzw. ciepły lampowy dźwięk), że po miesiącu odsprzedałem ten wynalazek i raz na zawsze wyleczyłem się z fascynacji techniką lampową. Myślę, że współczesna młodzież zafascynowana filmem światłoczułym ma szansę przeżyć podobne otrzeźwienie po zakupie tego aparatu :P

  86. JarekB
    JarekB 18 czerwca 2024, 20:08

    @ziggy
    Aż strach pomyśleć jak mulisty jest cyfrowy sprzęt foto (te piksele, kropy ostrości od brzegu do brzegu - o czym ludzie piszą poematy) z perspektywy posiadacza pierwszego z brzegu ajfona.

    'Myślę, że współczesna młodzież zafascynowana filmem światłoczułym ma szansę przeżyć podobne otrzeźwienie po zakupie tego aparatu'

    Wtedy po miesiącu odsprzedadzą ten wynalazek i raz na zawsze wyleczą się z fascynacji fotografią analogową.

    Tak że tak :-)

  87. PDamian
    PDamian 18 czerwca 2024, 20:36

    A dlaczego jest tyle Instaxów na olx?

  88. ziggy
    ziggy 18 czerwca 2024, 20:42

    Takie doświadczenie jest pożyteczne, bo skutecznie uodparnia na resztę życia przeciw różnym kosztownym modom i kwiecistych perswazjom złotoustych recenzentów :)

  89. twist
    twist 18 czerwca 2024, 22:54

    @Pietia Goras
    To nie jedna reklama to cały zestaw oficjalnych reklam: link

  90. lord13
    lord13 19 czerwca 2024, 07:09

    @bonaventura
    Ale masz świadomość, że większość tych "ograniczeń" cyfry, które rzekomo odbierają radość fotografowania, jest tylko w Twojej głowie? Nie ma przymusu korzystania z ekranu do podglądu zdjęć, ten podgląd można wyłączyć, a przy ekranie na przegubie bocznym, w ogóle zamknąć ekran do środka. Tak samo nie ma przymusu wykonywania nie wiadomo jakiej liczby zdjęć ani fotografowania w RAW, każdy aparat oferuje opcję jpg. Co do ulotności, to akurat wersje cyfrowe zdjęć mają szansę dłużej przetrwać i być dostępne dla szerokiego grona odbiorców w przestrzeni internetowej.

  91. vulkanwawa
    vulkanwawa 19 czerwca 2024, 11:55

    @ziggy pamietam te wspaniałe audiofilskie opisy, nawet na studiach czytaliśmy na głos bo były tak poetyckie i posiadały tak wyszukane słownictwo że prof. Miodek byłby pełny uznania.


    @JarekB

    'a jak moją ulubioną muzykę zabiorę w podróż, czy na spacer, rower itd.'
    "Nie pytaj mnie. Zapytaj tych, którzy te płyty masowo kupują w ilościach przekraczających tak bardzo (kiedyś) wygodną płytę CD."

    gdzie te masowe sprzedaże winyli ? bo jakoś nie zauważyłem

  92. vulkanwawa
    vulkanwawa 19 czerwca 2024, 11:59

    poza tym nikt z młodzieży nie kupuje już tego marketingu audiofilskiego a starym z ubytkami słuchu (co jest normalnym tokiem że tracą pewne częstotliwości szczególnie środkowe i górne) po co jakieś wyszukane sprzęty?

  93. JarekB
    JarekB 19 czerwca 2024, 13:35

    @vulkanawawa

    ´gdzie te masowe sprzedaże winyli ? bo jakoś nie zauważyłem´

    Nie szukałeś, to nie znalazłeś.



    ´poza tym nikt z młodzieży nie kupuje już tego marketingu audiofilskiego, a starym z ubytkami słuchu [...] po co jakieś wyszukane sprzęty?

    To trochę potwierdza, że nie wiesz o czym piszesz i nawet sprawdzic się Tobie nie chciało. Do słuchania winyli nie jest potrzebny sprzęt audiofilski, a prosty gramofon kupisz za kilkaset złotych.

  94. samp
    samp 19 czerwca 2024, 13:49

    Lubię Pentaksa, ale co do tego produktu byłem bardzo sceptyczny. Uważałem, że jest bezsensowny a K-1(II) już naprawdę długo czeka na następcę. Jednak im dłużej się temu przyglądam, tym bardziej podoba mi się, jaką niszę znaleźli i w co celują.

    Pamiętajmy, że aparat fotograficzny wcale nie musi być wypasionym SLR'em. Tu jest to jakiś wynalazek pomiędzy wybajerzonym kompaktem a lustrzanką właśnie, nowa klasa produktu. Manualny przesuw filmu jest uroczy i nie sądzę, żeby wiele spowalniał względem tego, co uzyskiwały tak popularne kompakty sprzed 20 lat. To nie konkuruje ze smartfonem, nie ma go zastąpić – jest produktem na wskroś alternatywnym, buntowniczym wręcz.

    Prawdopodobnie przy tym, jak mają obecnie zaawansowane obiektywy i AF, mogliby zaimplementować jakiś silnik DC z kilkunastoma czujnikami, ale tu znowu zrobili sposób ustawiania ostrości, który ma w sobie wiele uroku, wyobrażam sobie, że sterowanie tym selektorkiem musi dawać swoistą frajdę.

    Co do ceny – pamiętam doskonale czasy, kiedy kompakty kosztowały około 1000 zł, a najtańszy MZ-5n/3 zaczynał się od około 4000 zł (że o MZ-S nie wspomnę). Jakoś kojarzy mi się to z inwestycją w stylu pierwszy porządniejszy nowy keyboard, z tych prostych, do rozpoczęcia nauki gry.

    I na koniec to, co tu zawsze piszę: my kompletnie nie rozumiemy specyfiki japońskiego rynku, tamtejszych preferencji i kultury. Myślę, że stworzyli bardzo dobry przepis na hit, kibicuję i jestem pod wrażeniem.

  95. PDamian
    PDamian 19 czerwca 2024, 14:33


    Podoba mi się przywoływanie względów finansowych przy wyborze formatu dla Pentax 17:

    "nowy analogowy kompakt będzie naświetlał obszar materiału światłoczułego odpowiadający połowie klatki małoobrazkowej, czyli poniekąd będzie to aparat APS-C. Takie rozwiązanie, poza ułatwieniem wykonywania pionowych kadrów, pozwoli też dwukrotnie efektywniej wykorzystać filmy światłoczułe, które w ostatnich latach zauważalnie podrożały."


    Moja matematyka wygląda tak:

    1. Zamiast Pentax 17 za 2500 zł kupuję jakiś kompakt 24x35mm za 500 zł.
    [za 500 mogę przebierać w wielu modelach -także z nastawaniem ostrości DALMIERZEM]

    2. Robię nim zdjęcia i każde kosztuje mnie 2x więcej niż robione formatem połówkowym [cena filmu i wywołania]

    3. Moje koszty zrównują się z kosztami jakie bym poniósł na zakup Pentax 17
    dopiero po wydaniu 4000 zł na filmy i ich wywołanie. 😁

  96. PDamian
    PDamian 19 czerwca 2024, 14:37

    Edit

    3. Moje koszty zrównują się z kosztami jakie bym poniósł używając Pentax 17
    dopiero po wydaniu 4000 zł na filmy i ich wywołanie. 😁

    ...i mam lepszą jakość zdjęć z 2x większej klatki
    oraz lepszy, mniej prymitywny aparat.

  97. lord13
    lord13 19 czerwca 2024, 16:28

    @samp
    "Pamiętajmy, że aparat fotograficzny wcale nie musi być wypasionym SLR'em."

    Ależ pamiętamy, jest wiele świetnych bezluster czy kompaktów. Nie wiem czy Ty pamiętasz, że większość firm już nie produkuje slr.

    "Tu jest to jakiś wynalazek pomiędzy wybajerzonym kompaktem a lustrzanką właśnie"

    Że jak? Przecież to nawet nie jest "wybajerzony kompakt", a co to ma wspólnego z lustrzanką to już kompletnie nie mam pojęcia. Widzę że niektórych fantazja ponosi bardziej niż marketingowców Pentaksa.

  98. Lipen
    Lipen 19 czerwca 2024, 17:15

    Obiektywnie rzecz biorąc sztuka dla sztuki.Jak się z fotografii analogowej wyleczyłem X lat temu, chociaż byłem jej wielkim fanem. I nadal uważam, że to były piękne czasy. Ale dziś powrót..jako ciekawostka taki sprzęt może być. I tylko tyle.

  99. _Tomek_
    _Tomek_ 20 czerwca 2024, 10:14

    Grzebanie w starociach to nie jest zabawa dla kogoś zaczynającego w fotografii analogowej, a dla takiej osoby jest ten aparat. Trzeba wiedzieć czego szukać i jak kupić sprawny, bo wsparcia serwisowego nie ma.

    Z powodu braku serwisu nie patrzyłbym tak optymistycznie na finansową opłacalność. Co z tego, że znacznie taniej można kupić dużo lepszy aparat, skoro naprawy są często nieopłacalne? Wspomniany przeze mnie OM-2n zakończył żywot kiedy wylał jeden z kondensatorów i zniszczył skromną, ale jednak elektronikę. Serwis był w Czechach, koszty takie że odpuściłem i całość wywaliłem. Zajrzałem tylko do środka - kondensatory były elegancko opuchnięte, bo najwyraźniej nikt ich nie projektował na 40 lat pracy :P.

    O przewadze w kosztach i jakości cyfry nie ma co nawet mówić. Jedynym argumentem jest po prostu chęć fotografowania na filmie, spróbowania jak było kiedyś. Skoro można kupić Merca "beczkę" czy innego szrota, jeździć tym i mieć frajdę, to czemu nie aparat analogowy?

  100. RobKoz
    RobKoz 20 czerwca 2024, 10:17

    @lord13

    "Ale masz świadomość, że większość tych "ograniczeń" cyfry, które rzekomo odbierają radość fotografowania, jest tylko w Twojej głowie? Nie ma przymusu korzystania z ekranu do podglądu zdjęć, ten podgląd można wyłączyć, a przy ekranie na przegubie bocznym, w ogóle zamknąć ekran do środka."

    W analogu margines błędnego naświetlania był dużo większy. W cyfrze łatwiej zdjęcie przepalić. Niedoświetlić za bardzo też nie można bo szybko wychodzą szumy. W efekcie trzeba kontrolować.

  101. Bradford
    Bradford 20 czerwca 2024, 10:21

    Konkurencja: link

    ale klocuch

  102. JarekB
    JarekB 20 czerwca 2024, 10:54

    @RobKoz

    @lord13 odnosił sie do tej uwagi @bonaventura
    ´brak radości z fotografii cyfrowej, komiczna powaga z jaką podchodzą do aspektów technicznych swoich zdjęć użytkownicy aparatów cyfrowych´

    Ergo - aby ciągle wszystkiego nie kontrolować, tylko czerpać radość z fotografowania.

  103. PDamian
    PDamian 20 czerwca 2024, 11:04


    Ten Pentax jest większy od większości kompaktów pełnoklatkowych,

    mp. link

    a ten model miał manualną kontrolę nad czasami link

    recenzja link

    Oryginalny Rollei 35 też jest malutki link
    97 x 32 x 60 mm
    Pentax 17: 127 x 52 x 78,0 mm

  104. PDamian
    PDamian 20 czerwca 2024, 11:06

    ^miał manualną kontrolę nad czasami i przysłoną

  105. JarekB
    JarekB 20 czerwca 2024, 11:16

    @PDamian
    Małe aparaty są skazane na sukces!
    link

    Aparat pół-klatkowy 2024 jest większy od pełnoklatkowego z lat 60-tych. To pewnie dlatego, że samochod typu kompakt z 2024 (Golf VIII) jest dłuższy od limuzyny z lat 60-tych (BMW 02).

  106. Bradford
    Bradford 20 czerwca 2024, 11:20

    Polklatkowy olympus pen f tez nie byl wcale taki kompaktowy

    Aparat nadal musi obsluzyc rolke filmu 35mm

    Tego kompakta Petri to nie znam ale mialem kiedys do czynienia z lustrzanka tej firmy i to straszny badziew byl

  107. lord13
    lord13 20 czerwca 2024, 12:18

    @RobKoz
    Mowa była o wyswietlaniu podglądu zrobionego zdjęcia na ekranie. W trakcie kadrowania np. przy użyciu EVF możemy mieć symulację ekspozycji, a np. w Fuji z wizjerami hybrydowymi można mieć histogram na żywo w trybie wizjera optycznego.

  108. RobKoz
    RobKoz 20 czerwca 2024, 13:21

    @JarekB

    "Ergo - aby ciągle wszystkiego nie kontrolować, tylko czerpać radość z fotografowania."

    W analogu mogłem tak dokładnie nie kontrolować ekspozycji - bo był zapas. W cyfrówce muszę kontrolować bo grubych błędów naświetlania nie da się poprawić w postprocesie.

    @lord13

    "Mowa była o wyswietlaniu podglądu zrobionego zdjęcia na ekranie."

    Wyświetlam je by ocenić poprawność ekspozycji.

    "W trakcie kadrowania np. przy użyciu EVF możemy mieć symulację ekspozycji, a np. w Fuji z wizjerami hybrydowymi można mieć histogram na żywo w trybie wizjera optycznego."

    Wiem i przy statycznych zdjęciach tak robię. Przy fotografowaniu akcji nie ma na to czasu.

  109. Lipen
    Lipen 20 czerwca 2024, 17:05

    Mało kto już dzisiaj kupuje cyfrowe aparaty. A aparat na kliszę chyba 1 na 1000 z tych osób co w ogóle kupią aparat. Więc dla kogo ten sprzęt? Firma na nim nie zarobi..a może jak to mówią tonący brzytwy się chwyta. Marketingowcy chyba kombinują, a nóż się uda. Ale się nie uda. Taki mały cudak, żeby to była chociaż replika jakiegoś kultowego sprzętu. A takie coś...Komentarzy bardzo dużo i chyba o to marketingowcom chodziło. A z komentujących i tak nikt tej zabawki nie kupi. Dziwne to, ale prawdziwe. Cóż w takim świecie absurdów żyjemy i to jest właśnie przykład jednego z nich.

  110. PDamian
    PDamian 20 czerwca 2024, 17:22

    Pentax nie ma do jakiego kompaktu analogowego bez AF nawiązywać link

    Co innego Ricoh link
    link
    link

  111. JarekB
    JarekB 20 czerwca 2024, 17:23

    @Lipen
    ‘a nóż się uda’
    *nuż.

  112. spaqin
    spaqin 20 czerwca 2024, 18:26

    Kurczę, jakby Pentax zatrudnił takich sceptycznych specjalistów jak kolega Lipen... to by nie udało im się wyprzedać preorderów na ten aparat w Japonii ;D

  113. PDamian
    PDamian 20 czerwca 2024, 19:24

    Olympusy 35: SP – DC – RC link

  114. PDamian
    PDamian 20 czerwca 2024, 19:25
  115. RobKoz
    RobKoz 20 czerwca 2024, 20:31

    A ja myślę że ktoś to kupi. W ludziach jest silna potrzeba inności.

    Większość tę potrzebę przykrywa rozumem i przykładowo nie kupują gramofonu tylko odtwarzacz strumieniowy który da im większą wygodę i lepszą jakość.

    Ale są przecież i tacy którzy decydują się na gramofon, mimo, że w większości doskonale słyszą jego wady.

  116. Szabla
    Szabla 20 czerwca 2024, 21:46

    Winyli nie trzeba wywoływać. ;)

  117. grzegorz_maj
    grzegorz_maj 21 czerwca 2024, 06:32

    Ja kupiłem, ten aparat oferuje tak kiepską jakość, że trzeba się dobrze wysilić, żeby wyszło coś sensownego. XD. Może nauczy mnie czegoś, co wykorzystam w cyfrze.

  118. Negatyw
    Negatyw 21 czerwca 2024, 10:03

    To się nazywa umiejętność robienia businessu. Produkt warty co najwyżej 50 zł sprzedać za 2500 zł.

  119. grzegorz_maj
    grzegorz_maj 21 czerwca 2024, 10:25

    Nie porównuję tego aparatu do używanych kompaktów. Podejrzewam, że ergonomia i proces robienia zdjęć bardziej przypomina takie aparaty jak Ricoh GR.

  120. Szabla
    Szabla 21 czerwca 2024, 10:59

    A ja wczoraj założyłem małoobrazkowy negatyw barwny do starej, tak mało nowoczesnej Minolty a-9. Będą odbitki 13x18, najlepiej ze zwykłego minilabu, bez skanera. :)

  121. Paździoch
    Paździoch 21 czerwca 2024, 13:37

    @Lipen

    Koszt produkcji tego plastikowego śmiecia przy produkcji masowej to grosze a sprzedają to 600$. Niech na całym świecie sprzeda się tego 50 000 szt. czyli kupi to ułamek promila fotografów to masz 30 baniek przychodu. Nich marża na tym będzie w granicach 20 % to masz 6 milionów zysku ze sprzedaży plastikowego małpiszona, który nie wymaga inwestycja w żadne nowoczesne technologie.

  122. Szabla
    Szabla 21 czerwca 2024, 13:41

    Przy marży 20% nikt by nawet projektu nie robił.

  123. JarekB
    JarekB 21 czerwca 2024, 14:02

    Miło się czyta komentarze prawdziwych miłośników fotografii. Widać sporo wsparcia dla tej niedużej części człowieczej aktywności. Oprócz miłości do fotografii doceniam też ogrom wiedzy ekonomicznej i doświadczenia gospodarczego.

  124. Negatyw
    Negatyw 21 czerwca 2024, 15:20

    Za to Twoich @JarekB tekstów miło się nie czyta.

  125. Negatyw
    Negatyw 21 czerwca 2024, 17:21

    @Szabla:
    "Przy marży 20% nikt by nawet projektu nie robił."

    Chodzi o marżę sklepową a nie producenta.

  126. Szabla
    Szabla 21 czerwca 2024, 18:56

    @Negatyw
    Przeczytaj, o kim pisał Lipen.

  127. PDamian
    PDamian 21 czerwca 2024, 19:31


    Przestawienie pierścienia ostrości w Pentax 17 nie przesuwa soczewek -dopiero po naciśnięciu spustu zostają ustawione w wybranej pozycji.
    -Czyżby Pentax znalazł nowe zastosowanie dla swoich słynnych solenoidów -?
    🤣

  128. SKkamil
    SKkamil 21 czerwca 2024, 20:59

    Marek B]
    Dlaczego uważasz ze nie miałem doświadczeń w powiekszaniu zdjęc? Założyłem teoretycznie 10 cio krotne powiekszenie choć producenci obiektywów zazwyczaj w opisie mają przedział 2-20 x czyli wiecej ale zważywszy że to kompakt czyli raczej zdjęcia beda robione z ręki , i przedział czasów tez taki sobie wiec zakładam ze do maksymalnych osiagów obiektywu powiekszalnikowęgo sporo braknie

  129. PDamian
    PDamian 22 czerwca 2024, 23:16

    Bradford 20 czerwca 2024, 11:20

    "Tego kompakta
    Petri to nie znam ale mialem kiedys do czynienia z lustrzanka tej firmy i to straszny badziew byl"

    link

  130. lord13
    lord13 23 czerwca 2024, 13:34

    @RobKoz
    "Wiem i przy statycznych zdjęciach tak robię. Przy fotografowaniu akcji nie ma na to czasu."

    Nie ma czasu na kontrolę histogramu w trakcie kadrowania, ale jest czas na oglądanie każdego zdjęcia po naswietlaniu?
    Poza tym jakie fotografowanie akcji? Mowa była o niespiesznym fotografowaniu w stylu manualnego analoga i czy cyfrą tak się da, więc odpowiedź padła, że się da.

  131. Negatyw
    Negatyw 24 czerwca 2024, 08:28

    Na coś musi czasu zabraknąć.

  132. RobKoz
    RobKoz 24 czerwca 2024, 14:45

    @lord13

    "Nie ma czasu na kontrolę histogramu w trakcie kadrowania, ale jest czas na oglądanie każdego zdjęcia po naswietlaniu?"

    Po pierwsze kto powiedział że każdego?

    A po drugie. Tak często tak jest że czasu przed zrobieniem zdjęcia jest mniej niż po. Czapla nagle startuje z sitowia. Przykładam aparat i robię serię .Nie ma czasu na nic innego tylko albo utrzymam ją w kadrze albo nie.

    Poleciała i jest chwila czasu - mogę spojrzeć na zdjęcie i już wiem że w tym konkretnym dniu o tej konkretnej godzinie przy tej konkretnej pogodzie musze ustawić +2ev zamiast +1ev. Po chwili kolejna czapla startuje z sitowia a ja już mam ustawiony aparat.

    "Poza tym jakie fotografowanie akcji? Mowa była o niespiesznym fotografowaniu w stylu manualnego analoga i czy cyfrą tak się da, więc odpowiedź padła, że się da."

    No to przeciez napisałem:

    "Wiem i przy statycznych zdjęciach tak robię. Przy fotografowaniu akcji nie ma na to czasu."

    Tak statyczne zdjęcia można robić bez kontroli post factum.

  133. lord13
    lord13 24 czerwca 2024, 17:03

    @RobKoz
    "Po pierwsze kto powiedział że każdego?"

    Proponuję wrócić do początku i postu @bonaventura, który twierdził że już sama obecność telewizorka w cyfrach go wkurza, od tego zaczęła się dyskusja.

    "Przykładam aparat i robię serię .Nie ma czasu na nic innego tylko albo utrzymam ją w kadrze albo nie."

    Tego typu fotografia w ogóle nie była przedmiotem dyskusji, więc argumenty bezprzedmiotowe. Natomiast używając podglądu na żywo można mieć symulację ekspozycji w czasie rzeczywistym i korygować na bieżąco.

  134. SKkamil
    SKkamil 26 czerwca 2024, 09:28

    P Damian
    Jak widać masz pogląd ze zdjecie które nie jest wrzucone do netu nie istnieje , tylko kolego jesli zrobisz zdjęcie analogowe w formie odbitki z powiekszalnika to wystarczy zwykły smartfon by je skopiować

  135. Negatyw
    Negatyw 26 czerwca 2024, 17:16

    Ale to będzie zdjęcie zrobione smartfonem.

  136. SKkamil
    SKkamil 26 czerwca 2024, 19:12

    Negatyw
    Zawsze mam z wami niezły ubaw ; Mozliwe ze firmę Ricoh /Pentax stać na zrobienie takiego aparatu zabawki , tak się składa ze nadal są produkowane i sprzedawane powiekszalniki , Kaiser i Adox , co z tym fantem ktoś zrobi to juz jego sprawa , ja np czasem używam urządzenia kopiujacego Epson i jakosc kopi jest trudna do odróżnienia od oryginału , wiec jak masz odbitkę możesz kopiowac jak chcesz ; Mozesz zrobic odbitkę i potem powiekszyć 2-3 razy w ilości np 1000szt ; śmieszniejszego portalu trudno szukac ;

  137. SKkamil
    SKkamil 26 czerwca 2024, 19:36

    ps. 30 lat temu w Kielcach dawałem filmy do wywołania do zakładu pana S , facet potem wrzucał to na powiekszalnik i robił odbitki , jak mu zleciłeś wieksze formaty to nawet bawił się w przysłanianie , itp ...dzisiaj tez tak można tylko trzeba chcieć ;....Stawiamy kropkę .

  138. SKkamil
    SKkamil 26 czerwca 2024, 20:03

    Obecnie koszt wykonania odbitki to około 7 -8 zł format 24 -30 cm nawet zakładając ,że musisz zrobić kilka prób ,zeby ta bazowa odbitka była idealna to bedzie jakieś 30 _40 zł max , i taka odbitkę kopiujesz w powiekszeniu do formatu A3 i kazda z tych kopi jest taka sama ; Trzeba być idiota by nie rozumieć ze obecne technologie wręcz zachęcają do fotografowania analogowego ; Tyle bzdetów ;

  139. PDamian
    PDamian 26 czerwca 2024, 21:04

    @ SKkamil
    "Jak widać masz pogląd ze zdjecie które nie jest wrzucone do netu nie istnieje"

    -Odwrotnie.
    Istnieją tylko te na papierze, RC.

  140. SKkamil
    SKkamil 27 czerwca 2024, 07:28

    Jeszcze bardziej odwrotnie . są tylko dwie możliwości ..amator _ smartfon ..zawodowiec lub ten kto sie zawodowcem obwołał bezlusterkowiec a dlaczego bezlusterkowiec a nie lustrzanka ? Bo czeba oszczeeendzać planetę a bezlusterkowiec jezd mniejszy , oczywiście niech ma więcej megapikseli i wtedy trza kupić telewizor / monitor wienkszy ; Powiedziałem ja Aloizy Bełkot ;

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.