Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
7 lipca
2024 21:13

Zapraszamy do lektury naszego cyklicznego zestawienia najciekawszych plotek, z którego dowiecie się, jakie premiery czekają nas w najbliższym czasie.

Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:

7Artisans

Obiektywy L-mount z AF

Plotki głoszą, że firma 7Artisans niebawem powiększy swoją ofertę obiektywów wyposażonych w autofokus o wersje z bagnetem L-mount.

AstrHori

AstrHori 120 mm f/2.8 MACRO 2X

Do siec trafiła właśnie oficjalna grafika zapowiadająca premierę obiektywu AstrHori 120 mm f/2.8 MACRO 2X. Nowy model ma być oferowany w wersjach z mocowaniami Sony E, Canon RF, Nikon Z, L-mount oraz Canon EF.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Canon

Canon EOS R1 i Canon EOS R5 Mark II

Znamy już dokładną datę premiery bezlusterkowców Canon EOS R1 i Canon EOS R5 Mark II. Najnowsze plotki wskazują, iż aparaty zostaną zaprezentowane już 17 lipca.

Coś dla miłośników patentów

Do sieci trafił właśnie wniosek patentowy firmy Canon, w którym opisano system czujników mierzących temperaturę najważniejszych podzespołów we wnętrzu aparatu oraz na zewnątrz korpusu. Dane z tych czujników mają pozwolić na dokładne przewidywanie czasu aktualnie wykonywanej operacji (np. nagrywania wideo) zanim aparat będzie wymagał schłodzenia.

Ricoh

Pentax 17 rozchwytywany

Podobno analogowy Pentax 17 cieszy się tak dużą popularnością, że producent zmuszony był wstrzymać przyjmowanie zamówień. Fabryki pracują pełną parą, a i tak nie nadążają z zaspokojeniem popytu. W związku z tym rozważa się zwiększenie mocy produkcyjnych.

Sony

Sony ZV-E10 Mark II

Wszystko wskazuje na to, że premiera bezlusterkowca Sony ZV-E10 Mark II odbędzie się już w najbliższą środę. Producent opublikował właśnie grafikę zapowiadającą na 10 lipca na godz. 17:00 prezentację nowego aparatu w linii ZV. Dodatkowo potwierdzają się doniesienia, iż zostanie w nim zastosowany znany z A6700 sensor o rozdzielczości 26 Mpix.

Tamron

Coś dla miłośników patentów

Do sieci trafił najnowszy wniosek patentowy firmy Tamron, w którym opisano konstrukcję pełnoklatkowego obiektywu o zakresie ogniskowych 50-200 mm i świetle f/2.8.

Venus Optics

Laowa zoom & shift

Firma Venus Optics opublikowała grafikę zapowiadającą zmiennoogniskowy obiektyw typu shift. Jego premiera ma odbyć się już jutro.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia


Komentarze czytelników (54)
  1. bonaventura
    bonaventura 7 lipca 2024, 21:44

    Jeżeli to prawda z tą rewelacyjną sprzedażą pentaxa 17 to mogę pomarzyć, że np. nikon wypuści jakąś prostą, analogową lustrzankę pracującą zarówno z obiektywami serii G i D a także z manualnymi typu AIS.
    Albo że Cosina wznowi produkcję dalmierzy Bessa...

  2. Bahrd
    Bahrd 7 lipca 2024, 21:51

    Winyle, teraz klisza... czekam na czarno-białe telewizory kineskopowe.

  3. LR
    LR 7 lipca 2024, 22:05

    Pentax King

  4. Maciox
    Maciox 7 lipca 2024, 22:13

    Ze sprzedażą analogów to raczej spodziewam się, że nic zaawansowanego nie pójdzie na rynek, bo z powodu mody raczej nikt nie będzie inwestował dużych pieniędzy. Proste, tanie urządzenia mogą być strzałem w dziesiątkę. Jak instaxy.

    @Bahrd
    Kiedyś wspominałem, że do tego dojdzie. Cały czas spodziewam się, że pojawią się telewizorki crt 10calowe i pewnie czarnobiałe, ale może FHD 😉 W sumie czarno-biały kineskop pozwala dużo łatwiej uzyskać wysoką rozdzielczość niż RGB.

    Śmieszy mnie natomiast patent Canona na czujniki temperatury. Toż to nic specjalnego. Pomiar temperatury wnętrza to obecnie standard, a dodanie jednego zewnętrznego to jednak nic specjalnego. Mam taki w starym samochodzie i jest jeszcze pomiar temperatury silnika i zasysanego powietrza...
    Samo przewidywanie czasu działania to też nic innego jak prosta matematyka. Dobrze, że nie ogłosili, że będzie tym zarządzać sztuczna inteligencja, bo tego tematu mam już dość.

    Kusi mnie natomiast jakieś dobre makro w obiektywie. Ten astrhori z dwukrotnym powiększeniem mógłby być fajny na RF.

  5. _Tomek_
    _Tomek_ 7 lipca 2024, 22:53

    Maciox, co to znaczy wyjątkowe, to tylko patent... Trzeba przejrzeć bazy patentów, wykazac ze nikt pomysłu nie opatentowal, zastanowić się jak nazwać ten pomysł (bo to samo można opatentowac na rozne sposoby, np. tutaj jako aparat z funkcją chłodzenia lub metodę przewidywania temperatury wnętrza aparatu), sformułować wniosek wg wzorów i... szykować kasę. Nic nadzwyczajnego. Trochę odpisałem Ci pod poprzednimi plotkami.

  6. bonaventura
    bonaventura 7 lipca 2024, 22:55

    @Maciox
    Jeżeli w najbliższej przyszłości nie wyjdzie jakiś nowy systemowy aparat analogowy, dalmierz lub lustrzanka (Leica mnie nie interesuje - 27 tys. zł za korpus) to Kodak będzie musiał zacząć powoli wygaszać produkcję.
    Pomimo doskonałości cyfry jednak szkoda. Fajnie jakby produkcja aparatów analogowych została utrzymana na jakimś niewielkim poziomie.

  7. kojotek85
    kojotek85 8 lipca 2024, 00:46

    @Bahrd
    Tak daleko to może to nie zajdzie, ale w historii mamy kilka kotletów, które może warto by odgrzać i wypuścić specjalne wersje swoich puszek z matrycą CCD albo FOVEON. W sumie było by to ciekawe.

  8. towner
    towner 8 lipca 2024, 01:01

    Pentax 17 to przyznanie się do porażki Pentaxa na polu obrazowania cyfrowego, trochę sprzedadzą w ciągu następnych kilku miesięcy, ale potem już nie... więc co potem?

  9. BlindClick
    BlindClick 8 lipca 2024, 04:20

    A co Canon ma robić, z kasą?
    Dopłacać do obiektywów i sprzedawać po cenie ujemnej?
    Co na to inni? Nikon ledwo nie tonie, Sony się wkurzy i zamknie dział foto, może Olek będzie zadowolony, Oni lubią dziwne rzeczy.

  10. PDamian
    PDamian 8 lipca 2024, 06:16

    Ile w Pentax 17 jest technologii w porównaniu z link

    świetnie na nim zarabiają.

  11. SKkamil
    SKkamil 8 lipca 2024, 07:07

    Nie sadze by na polu obrazowania cyfrowego P ..odniósł jakąś porażkę .porażka moim zdaniem to jest wtedy gdy masz wszelkie argumenty by odnieść sukces ( jesteś producentem matryc na przykład ) a tracisz przykładowo 10 procent rynku ; Tak strata jest wieksza niż produkcja Pentaxa a zainwestowałeś sporo ;

  12. Bahrd
    Bahrd 8 lipca 2024, 08:32

    Maciox: "@Bahrd Kiedyś wspominałem, że do tego dojdzie"

    Czarno(-biało) to widzę... ;)


    kojotek85: "@Bahrd [...] może warto by odgrzać i wypuścić specjalne wersje swoich puszek z matrycą CCD albo FOVEON"

    Zwłaszcza, że ten ostatni to w zasadzie "klisza z kliszy". Choć Sigma jeszcze całkiem pomysłu X3 nie zarzuciła, to pogodzić trzy warstwy sensorów z globalną migawką (czy z AF) będzie jej raczej trudno?

  13. Szabla
    Szabla 8 lipca 2024, 09:21

    Dobra (stosunkowo) sprzedaż winyli nie oznacza powrotu branży muzycznej do czasów analogowych, a sprzedaż jednego modelu aparatu analogowego - powrotu do filmu 35 mm...

  14. MarekZegarek
    MarekZegarek 8 lipca 2024, 09:31

    Czy dobrze myślę że jedynkę Canona i nowego R5 będzie można pomacać na zlocie ?

  15. molon_labe
    molon_labe 8 lipca 2024, 09:59

    Matryca CMOS, to wybór biznesowy, a nie "estetyczny". Były po prostu tańsze w produkcji, choć kolory w porównaniu do CCD fatalne.

  16. molon_labe
    molon_labe 8 lipca 2024, 10:24


    Szabla: "..powrotu do filmu 35 mm..."

    To jakaś prowokacja?

    Nigdy nie został porzucony, czy też zaprzestano jego produkcji....w szczególności kliszy B/W. Ten Pentax nie jest pierwszy...nico wcześniej w 2022 była ..premiera Leica M6
    :)

  17. Szabla
    Szabla 8 lipca 2024, 10:25

    Płyty szklane również się produkuje, a fotografia otworkowa przeżywa renesans. :P

  18. baron13
    baron13 8 lipca 2024, 10:55

    Coraz rzadziej pojawiają się informacje o innowacjach rozszerzających warunki w jakich można focić. Bo można już prawie w każdych okolicznościach:
    link
    link
    W tych okolicznościach przyrody, po co kupować coś nowszego?

  19. SKkamil
    SKkamil 8 lipca 2024, 10:56

    Szabla
    ...ma rację , jeden wypad w góry też nie oznacza przejście ze świata wirtualnego do realnego ..ale warto

  20. Bahrd
    Bahrd 8 lipca 2024, 11:01

    Molon: ale jeśli znajdziesz dostatecznie dużą liczbę "estetów", to będzie to już wybór biznesowy, czy ich obsłużyć, czy nie?
    Czy nie?

  21. Maciox
    Maciox 8 lipca 2024, 11:39

    _Tomek_
    Niby rozumiem, ale nie zmienia to faktu, że mnie to bawi.

    @baron13
    Odnośnie technologii i różnych warunków fotografowania to trzeba jednak uważać. Z racji, że ja fotografuję głównie zwierzęta i czasem coś ładnego, nie rozumiałem do soboty pewnego feleru R7. Mianowicie kilka razy robiłem na statywie nocne zdjęcia i zdarzały się nieostre brzegi. Obiektyw mam poczciwy, sigma 28/1,4 EF i na APSC daje świetne brzegi. W sobotę w oczekiwaniu na burzę, której nie było pomyślałem, że wyłączę IBIS bo może to powodować problemy. Pojawiło się ich mniej, ale nadal były - poniżej wycinek 1/4 kadru dolny prawy róg.
    link
    link
    Dlaczego tylko brzegi, a nie cały kadr np od poruszenia? Jak będę miał kolejną wolną nockę, to przetestuję z wyłączonym automatycznym poziomowaniem, bo o nim nie pomyślałem, a z lenistwa zawsze mam włączone. Wszystko wskazuje jednak, że automatyczne poziomowanie nie jest dość stabilne i przy 30sekundowej ekspozycji może się to ujawnić.

  22. Szabla
    Szabla 8 lipca 2024, 12:16

    Jeżeli aparat jest na statywie, to włączanie stabilizacji jest bez sensu.

  23. Maciox
    Maciox 8 lipca 2024, 12:38

    @Szabla
    Ja nie włączam stabilizacji na statywie, a na początku po prostu zapominałem ją wyłączać bo mam zawsze włączoną. Nie myślałem, że może powodować szkody, choć wiedziałem, że nic nie pomoże.
    Kwestia jeszcze automatycznego poziomowania. To bardzo fajna funkcja, bo nie trzeba poziomować precyzyjnie statywu i też nie spodziewałem się, że ta funkcja może mieć negatywny wpływ na zdjęcia ze statywu. Dużo robiłem zdjęć na statywie, ale z krótkimi ekspozycjami i nie było problemu. Ujawnia się to dopiero przy długich naświetlaniach i nie zawsze.

  24. Ryzbor
    Ryzbor 8 lipca 2024, 13:39

    Heh, przyjaciółka usilnie twierdzi że stabilizacja na statywie ma sens bo "redukuje mikrodrgania" i samowyzwalacz jest zbędny. Często ma też problem z nieostrymi zdjęciami na statywie, ciekawe czemu.

  25. Szabla
    Szabla 8 lipca 2024, 14:17

    Tak, podobnie jak modlitwa. :P

  26. molon_labe
    molon_labe 8 lipca 2024, 14:32

    "...stabilizacja na statywie ma sens bo "redukuje mikrodrgania"
    i tak i nie, bo...
    ...włączona stabilizacja na statywie sama jest źródłem mikrodrgań.
    Chodzi o to, że stabilizacja pracuje nawet gdy aparat jest idealnie nieruchomy. Można powiedzieć ,że "czuwa", wykonując małe "przyruchy." sprawdzając czy nie zaszła zmiana wychylenia, w tym celu musi przejść poza płaszczyznę stabilizowaną...

    ale.....pomaga, nawet na statywie, gdy aparat jest nie osłonięty i wystawiony na podmuchy wiatru owiewające obiektyw, szczególnie gdy jest założona osłona przeciwsłoneczna tzw "flagging".

    Być może to było powodem gdy Maciox czekał na burzę.

    Moim zdaniem powodów lekko poruszonych zdjęć na statywie jest ...wiele i każdy przypadek może być inny. Np włączony autofokus ciągły i wszystko inne ....w tym wady centrowania obiektywu

  27. Maciox
    Maciox 8 lipca 2024, 16:06

    A do filmowania na statywie na przekór zawsze wyłączam, ale to jakie szkody powoduje wtedy stabilizacja widać od razu. Tak samo zawsze wyłączam stabilizację w tele, gdzie jest optyczna i tamron w instrukcji napisał by wyłączać na statywie więc się stosuję.

  28. PDamian
    PDamian 8 lipca 2024, 19:15

    @molon_labe

    "Ten Pentax nie jest pierwszy...nico wcześniej w 2022 była ..premiera Leica M6
    :)"

    -Pentax 17 to łompgrafia,
    a ci cały czas coś klepali link

    Kai Wong sugeruje, że łomografia lie jest już tak popularna link

    Czyli Pentax się spóźnił.



  29. baron13
    baron13 8 lipca 2024, 21:25

    A ja się z dyskusji dowiedziałem, że mam w aparacie samopoziomowanie. Mam. Pokażę kumplowi w robocie. Potem wyłączę. Co do stabilizacji, to każdy uklad ze sprzężeniem zwrotnym szumi. Prócz tego stabilizacja w korpusie potrafi zbzikować. U mnie w r6m2 bzkuje z sigmą 12-24. Nie wiem czemu.

  30. Negatyw
    Negatyw 9 lipca 2024, 08:01

    @baron13:
    "U mnie w r6m2 bzkuje z sigmą"

    Ciekawe czy coś z tego się urodzi?

  31. Bahrd
    Bahrd 9 lipca 2024, 10:14

    Baron: "Co do stabilizacji, to każdy układ ze sprzężeniem zwrotnym szumi."

    Baronie, zawęź klasę układów, bo nie będę mógł spokojnie spojrzeć na wyjście przerzutnika RS...

  32. baron13
    baron13 9 lipca 2024, 10:45

    @Bahrd: masz całkowitą słuszność :-)

  33. Szabla
    Szabla 9 lipca 2024, 10:45

    Na szumy polecam słuchawki z redukcją szumów, np. takie link

  34. ad1216
    ad1216 9 lipca 2024, 11:06

    baron13: niestety przejściówki do bezluster nie są bez wad, w szczególności ze szkłami innych producentów. Ja od początku przejścia na bezlustro sprzedałem wszystkie obiektywy pod DSLR.

  35. ad1216
    ad1216 9 lipca 2024, 11:10

    Ukazały się pierwsze testy zakresu dynamiki Nikona Z6 III i jest słabo w porównaniu do Sony A7 IV. link

  36. PDamian
    PDamian 9 lipca 2024, 11:32


    Koszt szybkości link

    i tak więcej od A9 III link

  37. kojotek85
    kojotek85 9 lipca 2024, 13:47

    @ad1216
    Oczywiście, Wady adapterów i przejściówek zalezą od jakości ich wykonania i co za tym idzie - ceny. Każdy adapter to dodatkowe wprowadzanie mikroluzów oraz wad technologicznych takich jak brak osiowości czy brak równoległości płaszczyzn bagnetów.

  38. Szabla
    Szabla 9 lipca 2024, 13:48

    "i tak więcej od A9 III" - szczególnie na ISO 50-100. :P

  39. ad1216
    ad1216 9 lipca 2024, 14:23

    PDamian: jakoś nie usprawiedliwialeś w ten sposób A9III tylko jechałeś po całości z krytyką a teraz nagle stałeś się łagodny jak baranek i zwalasz na koszty szybkości ;)) jak te opinie się zmieniają u "obiektywnych i bezstronnych" "ekspertów"

  40. PDamian
    PDamian 9 lipca 2024, 14:35


    @Szabla

    Tam jest że Nikon Z6 III ma wyższy zakres tonalny od Sony A9 III
    na ISO:
    50
    63
    80
    100
    126
    159
    200
    1273
    3200
    4022
    5091
    6400
    8045
    10183
    12800
    64359
    81463
    102400
    128718
    204800

  41. PDamian
    PDamian 9 lipca 2024, 14:51

    A9 III ma wyższy
    na ISO:
    251
    318
    400
    503
    636
    800
    1600
    2546
    16090
    20366
    25600
    32180
    40731
    51200

    a na ISO 1006 i 2011 jest remis.

  42. Szabla
    Szabla 9 lipca 2024, 14:51

    A świstak siedzi i zawija...

  43. PDamian
    PDamian 9 lipca 2024, 15:03

    Z6 III
    ISO PDR
    50 10.43
    63 10.46
    80 10.45
    100 10.44
    126 10.22
    159 9.92
    200 9.64
    251 9.38
    318 9.09
    400 8.80
    503 8.49
    636 8.22
    800 9.04
    1006 8.72
    1273 8.38
    1600 8.04
    2011 7.73
    2546 7.38
    3200 7.09
    4022 6.72
    5091 6.40
    6400 6.15
    8045 5.79
    10183 5.51
    12800 5.18
    16090 4.85
    20366 4.49
    25600 4.19
    32180 3.87
    40731 3.52
    51200 3.19
    64359 2.85
    81463 2.53
    102400 2.15
    128718 1.85
    204800 1.18

    A9 III
    ISO PDR
    126 9.98
    159 9.70
    200 9.37
    251 10.00
    318 9.71
    400 9.37
    503 9.01
    636 8.64
    800 9.08
    1006 8.72
    1273 8.37
    1600 8.06
    2011 7.73
    2546 7.40
    3200 7.04
    4022 6.70
    5091 6.37
    6400 6.04
    8045 5.69
    10183 5.35
    12800 5.02
    16090 5.08
    20366 4.77
    25600 4.43
    32180 4.10
    40731 3.79
    51200 3.32

  44. PDamian
    PDamian 9 lipca 2024, 15:06

    PDR to Photographic Dynamic Range

    😉

  45. Szabla
    Szabla 9 lipca 2024, 18:13

    120:20

  46. molon_labe
    molon_labe 9 lipca 2024, 20:01

    Hm...chyba bardzo jasno zobrazowaliście ... pojęcie stanu splątanego.

  47. baron13
    baron13 9 lipca 2024, 22:21

    @ad1216: nic nie sprzedałem i nie sprzedam :-) Powodów jest kilka jeden taki, że nadal mam lustrzanki. Drugi, przejściówka z polarem, trzeci, nadal się daje focić:
    link
    :-)
    Pomimo wyłączonej stabilizacji.

  48. r2mdi
    r2mdi 9 lipca 2024, 23:10

    baronie: producenci nie lubią takiej postawy. :)
    A zdjęcie ładne.

  49. Negatyw
    Negatyw 10 lipca 2024, 07:31

    @baron13 to najlepszy klient. Kupuje nowy sprzęt, starego nie sprzedaje, producent się cieszy z takiej postawy.

  50. Szabla
    Szabla 10 lipca 2024, 11:21

    To zależy od producenta. ;)

  51. baron13
    baron13 10 lipca 2024, 11:36

    Obawiam się, że np z punktu widzenia Cwanona jestem fatalnym klientem. Nie kupiłem żadnego z topowych obiektywów. Znacznie bardziej opłaca się kombinować, jak zastosować, co się ma, niż kupować "systemy". W lampach błyskowych, Łuczm m1, jak widać w tle na fotce. Sterowanie poprzez system Phottix-a i własny wynalazek:
    link
    Phottix współpracuje z Quadralite i Youngnuo , to steruje jeszcze Quadralite 433 MHz
    link
    i wyzwala min lampę Cy 300k.

  52. SKkamil
    SKkamil 10 lipca 2024, 12:38

    Qwanon to qwanon , swoja drogą wiele osób gdyby C ustawił ostrość na drugie ucho ulubionemu kotowi...rzekło by Q..wa ; Cusz postęp ;

  53. Szabla
    Szabla 10 lipca 2024, 14:16

    Tak to jest, jak się samemu kombinuje. :D

  54. Negatyw
    Negatyw 11 lipca 2024, 13:46

    baron13:
    "Znacznie bardziej opłaca się kombinować, jak zastosować, co się ma"

    Co się ma i czego się nie ma. Bo przecież nie masz żółtego kota.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.