O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Zapraszamy do lektury naszego cyklicznego zestawienia najciekawszych plotek, z którego dowiecie się, jakie premiery czekają nas w najbliższym czasie.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
7Artisans
Obiektywy L-mount z AF
Plotki głoszą, że firma 7Artisans niebawem powiększy swoją ofertę obiektywów wyposażonych w autofokus o wersje z bagnetem L-mount.AstrHori
AstrHori 120 mm f/2.8 MACRO 2X
Do siec trafiła właśnie oficjalna grafika zapowiadająca premierę obiektywu AstrHori 120 mm f/2.8 MACRO 2X. Nowy model ma być oferowany w wersjach z mocowaniami Sony E, Canon RF, Nikon Z, L-mount oraz Canon EF.Canon
Canon EOS R1 i Canon EOS R5 Mark II
Znamy już dokładną datę premiery bezlusterkowców Canon EOS R1 i Canon EOS R5 Mark II. Najnowsze plotki wskazują, iż aparaty zostaną zaprezentowane już 17 lipca.
Coś dla miłośników patentów
Do sieci trafił właśnie wniosek patentowy firmy Canon, w którym opisano system czujników mierzących temperaturę najważniejszych podzespołów we wnętrzu aparatu oraz na zewnątrz korpusu. Dane z tych czujników mają pozwolić na dokładne przewidywanie czasu aktualnie wykonywanej operacji (np. nagrywania wideo) zanim aparat będzie wymagał schłodzenia.
Ricoh
Pentax 17 rozchwytywany
Podobno analogowy Pentax 17 cieszy się tak dużą popularnością, że producent zmuszony był wstrzymać przyjmowanie zamówień. Fabryki pracują pełną parą, a i tak nie nadążają z zaspokojeniem popytu. W związku z tym rozważa się zwiększenie mocy produkcyjnych.
Sony
Sony ZV-E10 Mark II
Wszystko wskazuje na to, że premiera bezlusterkowca Sony ZV-E10 Mark II odbędzie się już w najbliższą środę. Producent opublikował właśnie grafikę zapowiadającą na 10 lipca na godz. 17:00 prezentację nowego aparatu w linii ZV. Dodatkowo potwierdzają się doniesienia, iż zostanie w nim zastosowany znany z A6700 sensor o rozdzielczości 26 Mpix.
Tamron
Coś dla miłośników patentów
Do sieci trafił najnowszy wniosek patentowy firmy Tamron, w którym opisano konstrukcję pełnoklatkowego obiektywu o zakresie ogniskowych 50-200 mm i świetle f/2.8.
Venus Optics
Laowa zoom & shift
Firma Venus Optics opublikowała grafikę zapowiadającą zmiennoogniskowy obiektyw typu shift. Jego premiera ma odbyć się już jutro.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Jeżeli to prawda z tą rewelacyjną sprzedażą pentaxa 17 to mogę pomarzyć, że np. nikon wypuści jakąś prostą, analogową lustrzankę pracującą zarówno z obiektywami serii G i D a także z manualnymi typu AIS.
Albo że Cosina wznowi produkcję dalmierzy Bessa...
Winyle, teraz klisza... czekam na czarno-białe telewizory kineskopowe.
Pentax King
Ze sprzedażą analogów to raczej spodziewam się, że nic zaawansowanego nie pójdzie na rynek, bo z powodu mody raczej nikt nie będzie inwestował dużych pieniędzy. Proste, tanie urządzenia mogą być strzałem w dziesiątkę. Jak instaxy.
@Bahrd
Kiedyś wspominałem, że do tego dojdzie. Cały czas spodziewam się, że pojawią się telewizorki crt 10calowe i pewnie czarnobiałe, ale może FHD 😉 W sumie czarno-biały kineskop pozwala dużo łatwiej uzyskać wysoką rozdzielczość niż RGB.
Śmieszy mnie natomiast patent Canona na czujniki temperatury. Toż to nic specjalnego. Pomiar temperatury wnętrza to obecnie standard, a dodanie jednego zewnętrznego to jednak nic specjalnego. Mam taki w starym samochodzie i jest jeszcze pomiar temperatury silnika i zasysanego powietrza...
Samo przewidywanie czasu działania to też nic innego jak prosta matematyka. Dobrze, że nie ogłosili, że będzie tym zarządzać sztuczna inteligencja, bo tego tematu mam już dość.
Kusi mnie natomiast jakieś dobre makro w obiektywie. Ten astrhori z dwukrotnym powiększeniem mógłby być fajny na RF.
Maciox, co to znaczy wyjątkowe, to tylko patent... Trzeba przejrzeć bazy patentów, wykazac ze nikt pomysłu nie opatentowal, zastanowić się jak nazwać ten pomysł (bo to samo można opatentowac na rozne sposoby, np. tutaj jako aparat z funkcją chłodzenia lub metodę przewidywania temperatury wnętrza aparatu), sformułować wniosek wg wzorów i... szykować kasę. Nic nadzwyczajnego. Trochę odpisałem Ci pod poprzednimi plotkami.
@Maciox
Jeżeli w najbliższej przyszłości nie wyjdzie jakiś nowy systemowy aparat analogowy, dalmierz lub lustrzanka (Leica mnie nie interesuje - 27 tys. zł za korpus) to Kodak będzie musiał zacząć powoli wygaszać produkcję.
Pomimo doskonałości cyfry jednak szkoda. Fajnie jakby produkcja aparatów analogowych została utrzymana na jakimś niewielkim poziomie.
@Bahrd
Tak daleko to może to nie zajdzie, ale w historii mamy kilka kotletów, które może warto by odgrzać i wypuścić specjalne wersje swoich puszek z matrycą CCD albo FOVEON. W sumie było by to ciekawe.
Pentax 17 to przyznanie się do porażki Pentaxa na polu obrazowania cyfrowego, trochę sprzedadzą w ciągu następnych kilku miesięcy, ale potem już nie... więc co potem?
A co Canon ma robić, z kasą?
Dopłacać do obiektywów i sprzedawać po cenie ujemnej?
Co na to inni? Nikon ledwo nie tonie, Sony się wkurzy i zamknie dział foto, może Olek będzie zadowolony, Oni lubią dziwne rzeczy.
Ile w Pentax 17 jest technologii w porównaniu z link
świetnie na nim zarabiają.
Nie sadze by na polu obrazowania cyfrowego P ..odniósł jakąś porażkę .porażka moim zdaniem to jest wtedy gdy masz wszelkie argumenty by odnieść sukces ( jesteś producentem matryc na przykład ) a tracisz przykładowo 10 procent rynku ; Tak strata jest wieksza niż produkcja Pentaxa a zainwestowałeś sporo ;
Maciox: "@Bahrd Kiedyś wspominałem, że do tego dojdzie"
Czarno(-biało) to widzę... ;)
kojotek85: "@Bahrd [...] może warto by odgrzać i wypuścić specjalne wersje swoich puszek z matrycą CCD albo FOVEON"
Zwłaszcza, że ten ostatni to w zasadzie "klisza z kliszy". Choć Sigma jeszcze całkiem pomysłu X3 nie zarzuciła, to pogodzić trzy warstwy sensorów z globalną migawką (czy z AF) będzie jej raczej trudno?
Dobra (stosunkowo) sprzedaż winyli nie oznacza powrotu branży muzycznej do czasów analogowych, a sprzedaż jednego modelu aparatu analogowego - powrotu do filmu 35 mm...
Czy dobrze myślę że jedynkę Canona i nowego R5 będzie można pomacać na zlocie ?
Matryca CMOS, to wybór biznesowy, a nie "estetyczny". Były po prostu tańsze w produkcji, choć kolory w porównaniu do CCD fatalne.
Szabla: "..powrotu do filmu 35 mm..."
To jakaś prowokacja?
Nigdy nie został porzucony, czy też zaprzestano jego produkcji....w szczególności kliszy B/W. Ten Pentax nie jest pierwszy...nico wcześniej w 2022 była ..premiera Leica M6
:)
Płyty szklane również się produkuje, a fotografia otworkowa przeżywa renesans. :P
Coraz rzadziej pojawiają się informacje o innowacjach rozszerzających warunki w jakich można focić. Bo można już prawie w każdych okolicznościach:
link
link
W tych okolicznościach przyrody, po co kupować coś nowszego?
Szabla
...ma rację , jeden wypad w góry też nie oznacza przejście ze świata wirtualnego do realnego ..ale warto
Molon: ale jeśli znajdziesz dostatecznie dużą liczbę "estetów", to będzie to już wybór biznesowy, czy ich obsłużyć, czy nie?
Czy nie?
_Tomek_
Niby rozumiem, ale nie zmienia to faktu, że mnie to bawi.
@baron13
Odnośnie technologii i różnych warunków fotografowania to trzeba jednak uważać. Z racji, że ja fotografuję głównie zwierzęta i czasem coś ładnego, nie rozumiałem do soboty pewnego feleru R7. Mianowicie kilka razy robiłem na statywie nocne zdjęcia i zdarzały się nieostre brzegi. Obiektyw mam poczciwy, sigma 28/1,4 EF i na APSC daje świetne brzegi. W sobotę w oczekiwaniu na burzę, której nie było pomyślałem, że wyłączę IBIS bo może to powodować problemy. Pojawiło się ich mniej, ale nadal były - poniżej wycinek 1/4 kadru dolny prawy róg.
link
link
Dlaczego tylko brzegi, a nie cały kadr np od poruszenia? Jak będę miał kolejną wolną nockę, to przetestuję z wyłączonym automatycznym poziomowaniem, bo o nim nie pomyślałem, a z lenistwa zawsze mam włączone. Wszystko wskazuje jednak, że automatyczne poziomowanie nie jest dość stabilne i przy 30sekundowej ekspozycji może się to ujawnić.
Jeżeli aparat jest na statywie, to włączanie stabilizacji jest bez sensu.
@Szabla
Ja nie włączam stabilizacji na statywie, a na początku po prostu zapominałem ją wyłączać bo mam zawsze włączoną. Nie myślałem, że może powodować szkody, choć wiedziałem, że nic nie pomoże.
Kwestia jeszcze automatycznego poziomowania. To bardzo fajna funkcja, bo nie trzeba poziomować precyzyjnie statywu i też nie spodziewałem się, że ta funkcja może mieć negatywny wpływ na zdjęcia ze statywu. Dużo robiłem zdjęć na statywie, ale z krótkimi ekspozycjami i nie było problemu. Ujawnia się to dopiero przy długich naświetlaniach i nie zawsze.
Heh, przyjaciółka usilnie twierdzi że stabilizacja na statywie ma sens bo "redukuje mikrodrgania" i samowyzwalacz jest zbędny. Często ma też problem z nieostrymi zdjęciami na statywie, ciekawe czemu.
Tak, podobnie jak modlitwa. :P
"...stabilizacja na statywie ma sens bo "redukuje mikrodrgania"
i tak i nie, bo...
...włączona stabilizacja na statywie sama jest źródłem mikrodrgań.
Chodzi o to, że stabilizacja pracuje nawet gdy aparat jest idealnie nieruchomy. Można powiedzieć ,że "czuwa", wykonując małe "przyruchy." sprawdzając czy nie zaszła zmiana wychylenia, w tym celu musi przejść poza płaszczyznę stabilizowaną...
ale.....pomaga, nawet na statywie, gdy aparat jest nie osłonięty i wystawiony na podmuchy wiatru owiewające obiektyw, szczególnie gdy jest założona osłona przeciwsłoneczna tzw "flagging".
Być może to było powodem gdy Maciox czekał na burzę.
Moim zdaniem powodów lekko poruszonych zdjęć na statywie jest ...wiele i każdy przypadek może być inny. Np włączony autofokus ciągły i wszystko inne ....w tym wady centrowania obiektywu
A do filmowania na statywie na przekór zawsze wyłączam, ale to jakie szkody powoduje wtedy stabilizacja widać od razu. Tak samo zawsze wyłączam stabilizację w tele, gdzie jest optyczna i tamron w instrukcji napisał by wyłączać na statywie więc się stosuję.
@molon_labe
"Ten Pentax nie jest pierwszy...nico wcześniej w 2022 była ..premiera Leica M6
:)"
-Pentax 17 to łompgrafia,
a ci cały czas coś klepali link
Kai Wong sugeruje, że łomografia lie jest już tak popularna link
Czyli Pentax się spóźnił.
A ja się z dyskusji dowiedziałem, że mam w aparacie samopoziomowanie. Mam. Pokażę kumplowi w robocie. Potem wyłączę. Co do stabilizacji, to każdy uklad ze sprzężeniem zwrotnym szumi. Prócz tego stabilizacja w korpusie potrafi zbzikować. U mnie w r6m2 bzkuje z sigmą 12-24. Nie wiem czemu.
@baron13:
"U mnie w r6m2 bzkuje z sigmą"
Ciekawe czy coś z tego się urodzi?
Baron: "Co do stabilizacji, to każdy układ ze sprzężeniem zwrotnym szumi."
Baronie, zawęź klasę układów, bo nie będę mógł spokojnie spojrzeć na wyjście przerzutnika RS...
@Bahrd: masz całkowitą słuszność :-)
Na szumy polecam słuchawki z redukcją szumów, np. takie link
baron13: niestety przejściówki do bezluster nie są bez wad, w szczególności ze szkłami innych producentów. Ja od początku przejścia na bezlustro sprzedałem wszystkie obiektywy pod DSLR.
Ukazały się pierwsze testy zakresu dynamiki Nikona Z6 III i jest słabo w porównaniu do Sony A7 IV. link
Koszt szybkości link
i tak więcej od A9 III link
@ad1216
Oczywiście, Wady adapterów i przejściówek zalezą od jakości ich wykonania i co za tym idzie - ceny. Każdy adapter to dodatkowe wprowadzanie mikroluzów oraz wad technologicznych takich jak brak osiowości czy brak równoległości płaszczyzn bagnetów.
"i tak więcej od A9 III" - szczególnie na ISO 50-100. :P
PDamian: jakoś nie usprawiedliwialeś w ten sposób A9III tylko jechałeś po całości z krytyką a teraz nagle stałeś się łagodny jak baranek i zwalasz na koszty szybkości ;)) jak te opinie się zmieniają u "obiektywnych i bezstronnych" "ekspertów"
@Szabla
Tam jest że Nikon Z6 III ma wyższy zakres tonalny od Sony A9 III
na ISO:
50
63
80
100
126
159
200
1273
3200
4022
5091
6400
8045
10183
12800
64359
81463
102400
128718
204800
A9 III ma wyższy
na ISO:
251
318
400
503
636
800
1600
2546
16090
20366
25600
32180
40731
51200
a na ISO 1006 i 2011 jest remis.
A świstak siedzi i zawija...
Z6 III
ISO PDR
50 10.43
63 10.46
80 10.45
100 10.44
126 10.22
159 9.92
200 9.64
251 9.38
318 9.09
400 8.80
503 8.49
636 8.22
800 9.04
1006 8.72
1273 8.38
1600 8.04
2011 7.73
2546 7.38
3200 7.09
4022 6.72
5091 6.40
6400 6.15
8045 5.79
10183 5.51
12800 5.18
16090 4.85
20366 4.49
25600 4.19
32180 3.87
40731 3.52
51200 3.19
64359 2.85
81463 2.53
102400 2.15
128718 1.85
204800 1.18
A9 III
ISO PDR
126 9.98
159 9.70
200 9.37
251 10.00
318 9.71
400 9.37
503 9.01
636 8.64
800 9.08
1006 8.72
1273 8.37
1600 8.06
2011 7.73
2546 7.40
3200 7.04
4022 6.70
5091 6.37
6400 6.04
8045 5.69
10183 5.35
12800 5.02
16090 5.08
20366 4.77
25600 4.43
32180 4.10
40731 3.79
51200 3.32
PDR to Photographic Dynamic Range
😉
120:20
Hm...chyba bardzo jasno zobrazowaliście ... pojęcie stanu splątanego.
@ad1216: nic nie sprzedałem i nie sprzedam :-) Powodów jest kilka jeden taki, że nadal mam lustrzanki. Drugi, przejściówka z polarem, trzeci, nadal się daje focić:
link
:-)
Pomimo wyłączonej stabilizacji.
baronie: producenci nie lubią takiej postawy. :)
A zdjęcie ładne.
@baron13 to najlepszy klient. Kupuje nowy sprzęt, starego nie sprzedaje, producent się cieszy z takiej postawy.
To zależy od producenta. ;)
Obawiam się, że np z punktu widzenia Cwanona jestem fatalnym klientem. Nie kupiłem żadnego z topowych obiektywów. Znacznie bardziej opłaca się kombinować, jak zastosować, co się ma, niż kupować "systemy". W lampach błyskowych, Łuczm m1, jak widać w tle na fotce. Sterowanie poprzez system Phottix-a i własny wynalazek:
link
Phottix współpracuje z Quadralite i Youngnuo , to steruje jeszcze Quadralite 433 MHz
link
i wyzwala min lampę Cy 300k.
Qwanon to qwanon , swoja drogą wiele osób gdyby C ustawił ostrość na drugie ucho ulubionemu kotowi...rzekło by Q..wa ; Cusz postęp ;
Tak to jest, jak się samemu kombinuje. :D
baron13:
"Znacznie bardziej opłaca się kombinować, jak zastosować, co się ma"
Co się ma i czego się nie ma. Bo przecież nie masz żółtego kota.