Canon EOS R1 i Canon EOS R5 Mark II
Oferta marki Canon powiększyła się o dwa nowe topowe pełnoklatkowe bezlusterkowce wyposażone w nowe szybsze warstwowe sensory.
INFORMACJA PRASOWA
Canon wprowadza flagowy aparat EOS R1 i zaawansowany EOS R5 Mark II – bezlusterkowce wyznaczające nowe standardy jakości i kreatywności
Warszawa, 17 lipca 2024 r. – Firma Canon wprowadza wyczekiwane przez rynek flagowe modele systemu EOS R. Nowe aparaty EOS R1 i EOS R5 Mark II przenoszą profesjonalną fotografię i wideo na nowy, wyższy poziom. Dzięki niezrównanej wydajności oraz technologiom wspomagającym bazującym na nowej platformie obrazowania Accelerated Capture i uczeniu głębokim, oba produkty oferują najlepiej zoptymalizowane narzędzia pracy i najbardziej intuicyjne doświadczenie użytkownika w historii.
Aparat EOS R1 posiada zaawansowane funkcje, dzięki którym profesjonalni reporterzy i fotografowie sportowi za każdym razem uchwycą kadry godne pierwszych stron gazet. Z kolei EOS R5 Mark II powstał z myślą o profesjonalistach hybrydowych, którzy dzięki niemu stworzą każdy projekt filmowy lub zdjęciowy.
EOS R1 i EOS R5 Mark II – najbardziej wyczekiwane bezlusterkowce systemu EOS R
Premiera pełnoklatkowych bezlusterkowców EOS R1 i EOS R5 Mark II to przełomowa chwila w historii Canon. EOS R1 to pierwszy aparat w gamie EOS R w ramach serii EOS-1, słynącej z doskonałej wydajności i niezawodności. Z kolei aparat EOS R5 Mark II jest następcą renomowanego modelu EOS R5, łączącym wysoką rozdzielczość, szybkość i wydajność filmowania w jakości 8K.
Po raz pierwszy w obu aparatach zastosowano nową platformę obrazowania „Accelerated Capture”, składającą się z nowego procesora – akceleratora DIGIC, wraz z dobrze znanym, wydajnym procesorem obrazu DIGIC X oraz nowo opracowanymi, szybkimi matrycami światłoczułymi.
Zadaniem nowo dodanego akceleratora DIGIC jest wsparcie przetwarzania znacznych ilości danych i technologii uczenia głębokiego. Kombinacja ta zapewnia wyższą wydajność i nowe funkcje w kilku obszarach, w tym w zakresie automatycznego ustawiania ostrości, zdjęć seryjnych i jakości obrazu.
Dzięki nowej platformie obrazowania modele EOS R1 i EOS R5 Mark II wyposażono w najnowszą wersję automatyki ostrości – Dual Pixel Intelligent AF. Obejmuje ona liczne ulepszenia, w tym dokładniejsze śledzenie osób dzięki identyfikacji twarzy i górnej części ciała oraz unikaniu przeszkód i innych sylwetek. Dodatkowym usprawnieniem tej funkcji jest możliwość rejestrowania przez użytkowników określonych twarzy w celu konsekwentnego nadawania im priorytetu podczas śledzenia.
Dodano nowy tryb „Priorytet akcji”, który automatycznie identyfikuje typowe pozycje dla określonych rodzajów akcji w koszykówce, piłce nożnej i siatkówce, rozpoznając i śledząc fotografowanego zawodnika z piłką w szybkich i dynamicznych sytuacjach. Dzięki temu możliwe jest uchwycenie najbardziej spektakularnych momentów akcji.
Funkcja automatycznego ustawiania ostrości za pomocą oka po raz pierwszy trafia do modelu EOS R5 Mark II. W obu nowych modelach jest ona na dwukrotnie wyższym poziomie w porównaniu z aparatem EOS R3. Dzięki matrycy o większej liczbie pikseli, ulepszonym diodom LED, większemu obszarowi wykrywania oka i zaktualizowanemu algorytmowi wykrywania fotograf może w instynktowny sposób wybierać obiekt do śledzenia w złożonej scenie.
Aparaty EOS R1 i EOS R5 Mark II oferują nowe matryce światłoczułe, zapewniające większą szybkość fotografowania i szybsze odczyty z matrycy. Dzięki temu aparat EOS R1 może poszczycić się 40-procentową redukcją efektu „rolling shutter” w porównaniu z aparatem EOS R3, tak samo niskim jak EOS-1D X Mark III z migawką mechaniczną. Z kolei model EOS R5 Mark II cechuje się 60%-procentową redukcją tego efektu w stosunku do poprzedniego EOS R5. Dzięki temu oba modele znakomicie nadają się do rejestrowania najbardziej dynamicznej akcji bez pogorszenia jakości obrazu. Aparaty te otrzymały też nową funkcję buforowania w pamięci zdjęć seryjnych przed naciśnięciem spustu migawki („pre-continuous shooting”), pozwalającą na zarejestrowanie do 20 klatek w przypadku EOS R1 i 15 klatek w przypadku EOS R5 Mark II w formacie HEIF/JPEG lub RAW. Funkcja ta pozwala uchwycić kluczowy moment nawet w sytuacji spóźnionej reakcji fotografa. Oba modele wyposażono w duże wizjery o wysokiej jasności i rozdzielczości, w których nie występuje efekt blackoutu. Wizjer w aparacie EOS R1 charakteryzuje się najwyższą rozdzielczością na poziomie 9,44 mln punktów, zaś model EOS R5 Mark II oferuje dwukrotnie większą jasność niż EOS R5.
Nowa platforma obrazowania zapewnia aparatom EOS R1 i EOS R5 Mark II lepszą jakość obrazu dzięki wbudowanym funkcjom zwiększania rozdzielczości (upscaling) i redukcji szumów opartym na uczeniu głębokim, które oferują czterokrotne zwiększenie rozdzielczości i redukcję szumów podczas konwersji formatu RAW na z JPEG lub HEIF. Użytkownicy mogą także przycinać zdjęcia i zwiększać ich rozdzielczość bezpośrednio w aparacie, co znacznie ułatwia wysyłanie zdjęć bez konieczności ich edytowania w programach zewnętrznych.
Oba aparaty posiadają stabilizację obrazu do 8,5 stopniai, co pozwala na skuteczne fotografowanie nawet przy słabym oświetleniu lub w innych trudnych warunkach.
Operatorom wideo modele EOS R1 i EOS R5 Mark II gwarantują nagrywanie w 12-bitowym formacie RAW wewnętrznie na kartę pamięci, a także korzystanie z formatów nagrywania takich jak w kamerach Cinema EOS między innymi Canon Log 2 z funkcją nagrywania plików proxy, ze wsparciem dla dwóch kart i dźwięku czterokanałowego. Pozwala to przenieść profesjonalną produkcję wideo na nowy poziom, zapewniając wyjątkową jakość i elastyczność niezależnie od scenariusza. Oba urządzenia umożliwiają także jednoczesne nagrywanie filmów Full HD i zdjęć w wysokiej rozdzielczości z opcją nagrywania plików Pro res RAW na zewnętrzny rejestrator poprzez porty HDMI typu A.
Pracę profesjonalistów wspomoże szereg opcji. Zapewniają one szybką i stabilną łączność oraz zabezpieczenia na wypadek awarii, oferując przy tym liczne możliwości dostarczania zdjęć/wideo do miejsc docelowych, dzięki którym można przesyłać materiały newsowe z wykorzystaniem formatu autentyczności treści C2PAii lub dokonać oceny pierwszych wersji filmu. Obsługiwane są również nazwy plików zgodne ze standardami branżowymi, oddzielne foldery ze zdjęciami/wideo oraz zaawansowane tagowanie w standardzie News ML-G2. Oba aparaty wspierają łączność Wi-Fi6E/11ax 6GHz, co czyni je pierwszymi aparatami z serii EOS oferującymi tak wysokie prędkości transferu. EOS R1 ma dodatkowo wbudowane złącze Ethernet 2,5 Gb/s i dwuwątkowy FTP, podczas gdy EOS R5 Mark II zapewnia Ethernet 2,5 Gb/s za pośrednictwem opcjonalnego uchwytu.
EOS R1 – nowy flagowiec Canona
Po 35 latach od wprowadzenia pierwszego aparatu EOS-1 model EOS R1 nawiązuje do dziedzictwa urządzeń, które dzięki przełomowym parametrom w zakresie automatycznego ostrzenia, szybkości, niezawodności i trwałości zawsze były idealnym wyborem dla profesjonalistów na całym świecie.
Stworzony z myślą o elicie fotografów sportowych aparat EOS R1 zaprojektowano w taki sposób, aby użytkownik nigdy nie stracił ważnego momentu w dynamicznym świecie fotografii sportowej i reporterskiej. Autofokus i szybkość są kluczem do uzyskania nieosiągalnych wcześniej rezultatów. Aparat EOS R1 jako jedyny posiada nowy, przełomowy system automatycznego ustawiania ostrości typu Cross Type, dzięki któremu doskonale sprawdza się w trudnych warunkach, takich jak fotografowanie przez siatkę tenisową, ostrzenie na mniejszych obiektach czy szczegółach poziomych – w sytuacji, gdy w obszarze AF brakuje szczegółów pionowych. Tę najnowszą technologię Canon stosuje po raz pierwszy w swoich bezlusterkowcach. Wymaga ona całkowicie nowego układu matrycy Dual Pixel CMOS AF, w którym fotodiody pod jednym z pikseli są obrócone o 90 stopni. Dzięki temu użytkownik uzyskuje szybkie i dokładne rezultaty oraz możliwość uchwycenia obrazu, którego wcześniej mógł nie zdążyć zarejestrować.
Aparat oferuje rewelacyjnie cichą migawkę elektroniczną o szybkości 40 kl./s ze śledzeniem AF i możliwością buforowania w pamięci 20 zdjęć seryjnych przed naciśnięciem spustu migawki zdjęć seryjnych (pre-continuous shooting), dzięki czemu użytkownicy mogą śledzi scenę bez utraty jakości. Rozdzielczość 24,2 megapiksela zapewnia fotografowi wyjątkową szybkość działania, jednocześnie pozwalając mu uzyskać do 96 megapikseli dzięki wbudowanym w aparat funkcjom uczenia głębokiego, zwiększania rozdzielczości i redukcji szumów. Prędkość synchronizacji błysku podniesiona do 1/400 sek. oraz poprawiony balans bieli i ocena ekspozycji obrazu oznaczają wyższą powtarzalność i wszechstronność.
EOS R1 jest także liderem w zakresie hybrydowej funkcjonalności multimedialnej, oferując rozdzielczość 6K przy 60 kl./s lub 4K przy 120 kl./s, jak również 2K przy 240 kl./s.
Aparat EOS R1 stworzono z myślą o najtrudniejszych warunkach pracy. Aparat ma przeprojektowaną, odporną na warunki atmosferyczne obudowę o odnowionej teksturze i ze zintegrowanym uchwytem pionowym. Wizjer elektroniczny o wysokiej rozdzielczości z konstrukcją zapobiegającą zaparowywaniu i szerokim okularem zapewnia wygodę przy długotrwałym fotografowaniu sportu. Nowością jest dwustopniowy przycisk AF-ON, który pozwala na natychmiastową aktywację dwóch programowalnych funkcji za pomocą jednego przycisku, umożliwiając fotografowi szybkie reakcje na zwroty śledzonej akcji.
EOS R5 Mark II – kulminacja uniwersalności i kreatywności
Aparat EOS R5 Mark II korzysta ze spuścizny modelu EOS R5, przesuwając granice możliwości dla nowych rozwijających się twórców . Skierowany jest do kreatywnych narratorów i użytkowników hybrydowych chcących doskonalić swoje rzemiosło. Jest optymalnym narzędziem do szerokiej gamy zastosowań – od fotografii przyrodniczej, ślubnej i eventowej po rejestrację filmów i materiałów reporterskich.
Aparat EOS R5 Mark II projektowano z myślą o wykonywaniu zdjęć szybko poruszających się obiektów bez utraty wysokiej jakości szczegółów. Jest wyposażony w rewolucyjną, podświetlaną od tyłu matrycę warstwową o rozdzielczości 45 megapikseli. Automatyczne śledzenie ostrości oraz elektroniczna migawka o ograniczonym efekcie „rolling shutter” i szybkości 30 kl./s pozwalają użytkownikom robić wyróżniające się zdjęcia w dynamicznych sytuacjach. Tryb buforowania w pamięci zdjęć seryjnych rejestruje 15 klatek jeszcze przed naciśnięciem migawki, a zaawansowana funkcja upscalingu pozwala osiągnąć rozdzielczość do 180 megapikseli przy znakomitej redukcji szumów i zachowaniu najdrobniejszych szczegółów.
Istotą aparatu EOS R5 Mark II jest płynnie realizowana funkcjonalność multimediów hybrydowych, a także jeszcze lepsza synergia z linią Canon Cinema EOS dzięki wspólnym funkcjom i formatom. EOS R5 Mark II stanowi rozwinięcie modelu EOS R5, oferując rozdzielczość 8K 60p przy pełnej szerokości czujnika i 12-bitowe wewnętrzne nagrywanie RAW, a także wideo w rozdzielczości 4K do 120p z dźwiękiem. Nowy uchwyt Cooling Fan Grip zaprojektowano z myślą o wydłużeniu czasu filmowania w przypadku relacji z wydarzeń, wywiadów i transmisji na żywo w wysokiej jakości.
Możliwość nagrywania wideo proxy, nazwy plików zgodne ze standardami branżowymi i organizacja folderów usprawniają workflow postprodukcji. Filmowanie rzeczywistości wirtualnej również jest prostsze dzięki ulepszonemu podglądowi i nawigacji podczas odtwarzania.
Nowy, wydajniejszy akumulator LP-E6P oraz odprowadzająca ciepło, wytrzymała obudowa ze stopu magnezu sprawiają, że aparat EOS R5 Mark II jest gotowy na każde wyzwanie – nawet w nieprzewidywalnych warunkach pogodowych.
Aparat EOS R5 Mark II wciąż ma zwartą i lekką konstrukcję, a dzięki ważnym ulepszeniom (takim jak na przykład odporny na zaparowywanie, dwukrotnie jaśniejszy wizjer z większym otworem) jest niezastąpionym narzędziem dla twórców hybrydowych poszukujących najwyższej jakości, wydajności i wszechstronności w jednym urządzeniu.
Nowa generacja produktów systemu EOS R
Aparaty EOS R1 i EOS R5 Mark II są doskonałym wyborem dla profesjonalisty, oferując wszystko co najlepsze pod względem niezawodności, szybkości, wszechstronności i praktyczności. Te nowe korpusy dołączają do grupy niedawno ogłoszonych aparatów i obiektywów RF systemu EOS R, potwierdzając zaangażowanie Canon w dostarczanie najnowocześniejszych technologii kreatywnym fotografom i filmowcom.
Więcej informacji o aparatach EOS R1 i EOS R5 Mark II opublikowano na stronach:
- EOS R1: https://www.canon.pl/cameras/eos-r1/
- EOS R5 Mark II: https://www.canon.pl/cameras/eos-r5-mark-ii/
Najważniejsze dane techniczne
EOS R1
- Pełnoklatkowa, podświetlana od tyłu matryca w stosie o rozdzielczości 24.2 MP
- Buforowania w pamięci zdjęć seryjnych przed naciśnięciem spustu migawki do 20 klatek
- Zdjęcia seryjne 40 kl./s
- Regulowana szybkość zdjęć seryjnych
- Wizjer elektroniczny bez efektu blackoutu 9,44 mln punktów
- Nowy procesor DIGIC Accelerator i platforma Accelerated Capture
- Pokładowy upscaling i redukcja szumów oparta o sieć neuronową
- Zintegrowany uchwyt pionowy
- Autofokus Dual Pixel Intelligent AF
- Priorytet zapisanych twarzy
- Priorytet akcji
- Ulepszone śledzenie AF za pomocą oka
- Ostrzenie do -7.5EV
- Cross AF
- Dwustopniowy przycisk AF-ON
- Do 8,5 stopni stabilizacji obrazu
- 6K 60p RAW z wideo 4K do 120p i 60p nadpróbkowane z 6K
- Dodatkowa zgodność z systemem EOS VR
- Wsparcie dla Custom Picture
- XF-HEVC S/XF-AVC S
- Canon Log 2/Log 3
- audio LPCM/24bit/4CH
- Podwójna rejestracja obrazu (zdjęcia i wideo)
- Wsparcie dla wideo proxy
- Monitor waveform
- Wi-Fi 6E
- Wbudowany Ethernet 2.5Gbps
- Dwuwątkowy transfer FTP
EOS R5 Mark II
- Pełnoklatkowa, podświetlana od tyłu matryca w stosie o rozdzielczości 45 MP
- Buforowania w pamięci zdjęć seryjnych przed naciśnięciem spustu migawki do 15 klatek
- Zdjęcia seryjne 30fps
- Regulowana szybkość zdjęć seryjnych
- Wizjer elektroniczny bez efektu blackoutu 5,76 mln punktów
- Nowy procesor DIGIC Accelerator i platforma Accelerated Capture
- Pokładowy upscaling i redukcja szumów oparta o sieć neuronową
- Kompaktowy i lekki
- Dostępne uchwyty opcjonalne
- Autofokus Dual Pixel Intelligent AF
- Priorytet zapisanych twarzy
- Priorytet akcji
- Ulepszone śledzenie AF za pomocą oka
- Ostrzenie do -6.5EV
- Do 8,5 stopni stabilizacji obrazu
- 8K 60p RAW z wideo 4K do 120p i 60p nadpróbkowane z 8K
- Wsparcie dla Custom Picture
- XF-HEVC S/XF-AVC S
- Canon Log 2/Log 3
- audio LPCM/24bit/4CH
- Podwójna rejestracja obrazu (zdjęcia i wideo)
- Wsparcie dla wideo proxy
- Wi-Fi 6E
i) Zgodnie z normą CIPA 2024. Wydajność stabilizacji obrazu w kątach RPY z obiektywem RF 24-105mm F2.8 L IS USM Z (f=105mm).
ii) Oprogramowanie sprzętowe aparatów EOS R1 and EOS R5 Mark II, które doda wsparcie dla formatu C2PA, zostanie udostępnione w 2025 roku.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
EOS R1:
- cena rekomendowana (body): 34499,99 zł,
- dostępny na rynku polskim od listopada 2024.
EOS R5 Mark II:
- cena rekomendowana body: 21999,99 zł,
- cena rekomendowana w zestawie z RF 24-105 mm f/4 L IS USM: 27999,99 zł,
- dostępny na rynku polskim od września 2024.
Ach, te podświetlane od tyłu matryce...
Skoro R5 ma o 60% mniejszy Rolling shutter to jednak ma nadal dość wolną matrycę...ale ogólnie fajne aparaty.
@Szabla
Jak widać nawet tak duże firmy jak canon korzystają z tłumacza google...😅
Szabla już płacze? Miło patrzeć na kawał porządnego aparatu, w przeciwieństwie do gadżetów od Sony :)
No i co malkontenci? Nie dość, że tanszy niż A9III, to jeszcze Canon jako pierwszy ma sprzęt na igrzyska w Cortina d´Ampezzo i LA!
Jednak ten sposób włączania aparatu...to nie to co włącznik wokół spustu migawki.
@Skoro R5 ma o 60% mniejszy Rolling shutter...
to znaczy ze poprzednik jest 60% gorszy w tej kwestii... dramat - po co ja go kupilem...
> No i co malkontenci?
R1 miał mieć matrycę DGO, a tu klops ;)
A tak poważnie to zajefajne sprzęty, trzymam kciuki za developerów, aby firmware był też dopracowany.
zbytek33: jeśli np. liczba 10 wzrośnie o 60% to osiągnie 16, ale jeśli liczba 16 spadnie do 10 to spadnie o 37,5 %. Czyli możesz się pocieszyć, że Twoja stara R5 ma rolling shutter gorszy od nowej R5 o 37,5 %, a nie 60% ;))
Ceny niższe niż w Niemczech, ale to bez znaczenia bo jest embargo na wysyłkę do Polski :)
Podoba mi się możliwość jednoczesnego robienia zdjęć i filmowania, chociaż zdjęcia będą tylko w jpeg, upscaling razy 4 w body tez jest lepszy niż stosowane poprzednio przez inne firmy łączenie kilku ujęć w jeden bardziej szczegółowy obraz, chociaż też dotyczy tylko jpeg
@ad1216
🤣
Hubert Multana: po jakim kursie liczysz? czy za tydzień lub dwa jak kurs się zmieni będzie odwrotnie? ;))
Po dzisiejszym.
I się wyjaśniło jak zrobili "krzyżowy" AF bez Quad Pixel: zielone piksele są podzielone na pół na przemian, w pionie i w poziomie.
ad1216, masz na myśli to "inteligentne wyostrzanie" [ link ]?
@myrmekmyrmek
Raduję się razem z Tobą! :D
Taka mnie myśl naszła — jak to jest, że przy Canonach nikt nie narzeka, że ekrany są rozkładane do boku, a nie odchylane, a przy aparatach innych producentów połowa dyskusji jest temu poświęcona?
@Amadi
Ja ponarzekam po godzinach pracy ;-) Nie rozumiem tego rodzaju odchylania ekranu w tak drogim sprzęcie...
@Amadi
Jared Polin narzeka :)
Amadi - ja to widzę tak: gibany ekranik na poziom "pro" wszedł u Canona w R3. Jeśli więc pro uznali, że jest okay, to znaczy, że dla nich jest okay.
A my oczywiście możemy mieć swoje muchy w nosie - bo kto nam zabroni!?
Poza tym - pomysł Soniacza został zapewne zapatentowany.
Cieszy dołożenie modułów AI zajmujących się rozpoznawaniem akcji.
Do tego moduł AI domaluje 3/4 brakujących pikseli i usunie szumy, zgodnie ze swoim wyobrażeniem, co te szumy ukryły i zamazały.
Na razie jeszcze potrzebny jest sportowiec do wykonania akcji, ale nie wiadomo, jak długo jeszcze.
A rolą fotografisty pozostanie zmienianie aparatowi pampersa, tfu, karty pamięci.
Aparat co prawda 32 tys., ale zastępuje fotografa i fotoedytora, więc zwróci się w pół roku ;-) Krótkotrwałej radości redaktora naczelnego położy kres AI przejmujące jego pracę.
link a jak to jest zrobione ? Jest jakiś adapter mocujący obiektyw Sony do aparatu Canon ?
@Amadi
Jared Polin narzeka :)
@leszek3
OK boomer :-) lub :-(.
Nic ciekawego... wielkie oczekiwania na premiere, duzo szumu, a wyszlo jak zwykle... Lekko podpicowane r5 z AI za dwa razy tyle siana. Dzieki, ale kit z 24-105mm za 27k, to troche gruba przesada. Poczatek konca Canona xD Poczekam na Lumixa S5 III, ktory pozamiata to cale towarzystwo przereklamowane i przedrozone
@Bahrd
"Poza tym - pomysł Soniacza został zapewne zapatentowany."
Nie sądzę. Panas jako pierwszy wprowadził łączenie obu metod odchylania ekranu, Sony to rozwinęło o możliwość odchylania w dół w osi obiektywu.
O, widzisz! Nie wiedziałem. Dzięki!
Co do kwestii gibanych ekranów i uchylnych to trzeba przyznać, że Canon zachował konserwatyzm. W żadnej swojej lustrzance pełnoklatkowej ani w belzusterkowcu pełnoklatkowym nie dał uchylnego ekranu LCD tylko gibane na przegubie.
@lord13
Nieco dziwacznego gibania w K-1 by Pentax nie zapominajmy ;-)
No i gibania ekraników w A77/A65/A99. :)
link
@Szabla: w wersji uproszczonej miałem to w a55 i bardzo mi się podobała możliwość "zamknięcia" ekranu, 95% czasu był w takiej pozycji.
Ten hybrydowy ekran z Soniaczy to najlepsze rozwiązanie, masz zalety i jednej i drugiej wersji rozkładania ekranu. Myślałem że stanie się standardem u wszystkich, a tymczasem nawet te flagowce od Canona są go pozbawione. Dziwne.
Same premiery też mi tyłka nie urwały. R5 II wygląda fajnie, parę patentów ciekawych (odszumianie, upscalling, grip z wentylacja), ale po prezentacji globalnej migawki w A9 III, spodziewalem się żę Canon rzuci na rynek sprzęt który powali na kolana, albo chociaż w jakimś aspekcie nawet jeśli nie będzie blisko 120 fps-ów z Sony, to zamiast tego pokażę bardzo szybką matrycę, ale o większej rozdzielczości, albo jakąś bardzo unikatową nowość, a tutaj ta R1 wygląda raczej jak R3 mark II. A najbardziej mnie razi te 40 FPS, na 24 mpx gdy w Sony 120 FPS, i w wielu modelach, w tym o wyższej rozdzielczości, spokojnie jest już 30 FPS. Mam wrażenie że Canon powinien byc w stanie wycisnać z tego korpusu więcej.
No ale, grunt że w końcu - po chyba 3 czy 4 latach plotek, jest na rynku. A R5 II bardzo fajny, i dla mnie - ma więcej sensu niż R1.
Ważne żeby podczas wideo R5 II nie przegrzewał się po 15 minutach, tak jak pierwsze R5 nawet w zamrażalniku :))
@boa ksztusiciel17 lipca 2024, 14:32
"Poczekam na Lumixa S5 III, ktory pozamiata to cale towarzystwo przereklamowane i przedrozone"
XDDDD. No to pojechałeś po bandzie. S5 II był reklamowany na lewo i prawo jako prawdziwy killer wśród innych pełnoklatkowców zwłaszcza pod kątem wideo, a okazał się być niewypałem, który nadal cholernie gubi AF gdy jest kilka postaci w kadrze, w wielu trybach wideo nie działa detekcja fazy albo w ogóle AF i trzeba polegać na MF, a ich 10 bitów wygląda gorzej niż niejedne 8 bitowe treści innych producentów. Osobiście straciłem zaufanie do Panasonica. Może i inni są "przedrożeni", ale bardziej można to nazwać wyceną adekwatną do rzetelności, której zdecydowanie Lumixom brakuje.
M.D.39: "... rzetelności, której zdecydowanie Lumixom brakuje."
Mam tak zupełnie inne doświadczenie, że to co napisałeś...nazwałbym bredniami.
@Wojt_wro
"a tutaj ta R1 wygląda raczej jak R3 mark II"
Dokładnie. Jak pojawiały się pierwsze wzmianki o R1, to typowałem, że będzie to szybkostrzelna wysokorozdzielcza puszka w reporterskiej obudowie, później że może dostanie migawkę globalną. Nic z powyższego się nie sprawdziło i w zasadzie niczym się nie wyróżnia spośród konkurencji, no może ceną ;)
Gdybym był w Canonie, to mocno bym się zastanawiał czy dopłacać 15 tys. zł względem R3. Myślę że AF zadecyduje, choć trudno sobie wyobrazić, żeby był aż tak lepszy, wszak ten z R3 też jest świetny.
po tym opisie :
"EOS R1 i EOS R5 Mark II lepszą jakość obrazu dzięki wbudowanym funkcjom zwiększania rozdzielczości (upscaling) i redukcji szumów opartym na uczeniu głębokim, które oferują czterokrotne zwiększenie rozdzielczości i redukcję szumów podczas konwersji formatu RAW na z JPEG lub HEIF."
wynika, że to tylko upgrade ...oprogramowania.
Dalej więc czekam, na ..pierwszy ..poważny aparat od Canona.
@molon_labe17 lipca 2024, 17:21
"Mam tak zupełnie inne doświadczenie, że to co napisałeś...nazwałbym bredniami."
Tak, tak brednie. Tylko Ci klienci mimo dobrej ceny jak na współczesnego pełnoklatkowca (7 tys. zł) jakoś magicznie nie chcą go kupować i Panas nie pnie się w rankingach popularności... :)))
No, to już teraz wiemy, R1 jest z grubsza taki jak był EOS 1DX III; szkoda, że firma w informacji pominęła tzw. "gabaryty", ale oczywiście jest jasne, że R1 jest dla najbardziej ambitnych od sportu, na statywy i monopody, więc ta informacja ma mniejsze znaczenie;
chyba jedyna ekscytująca nowość w tym R1 to kooprocesor wspomagający pracę AF, to jest dobry kierunek rozwoju technologii i ciekawe jak to będzie działało w praktyce? a nawet jak nie będzie działało zbyt dobrze, to z pewnością będzie dopracowywane w przyszłości;
> Podoba mi się możliwość jednoczesnego robienia zdjęć i filmowania, [ad1216]
Olympus PEN E-PL8 (rocznik 2016) też to ma a kosztował mnie tylko 1 tys. PLN;
> No i co malkontenci? Nie dość, że tanszy niż A9III, to jeszcze Canon jako pierwszy ma sprzęt na igrzyska ... [JarekB]
tańszy? pierwszy to jednak był Sony A9 III i on chyba jest dalej lepszy od tego Cwanona R1.
@JdG
Dokładnie. Trochę w ogóle nie rozumiem tej jednoczesnej prezentacji generalnie - bardzo dobrego R5 II z trochę rozczarowującym R1, gdzie wiadomo że oczy wszystkich będą raczej zwrócone na tego długo wyczekiwanego, plotkowanego, hajpowanego R1, gdzie R5 - niezasłużenie - będzie trochę w jego cieniu. A R5 II zapowiada się świetnie. Zresztą, jakby nazwali uczciwie tą R1, takim R3 mark II, to też by zyskał więcej w oczach recenzentów, bo nikt by aż tak nie patrzył na niego przez pryzmat hajpu na R1 ani przez pryzmat bezpośredniego porównania do Z8/Z9/A1/A9 III. Tylko kolejnego odkładania zapowiadanej premiery pewnie już Canon nie chciał robić, więc rzucił na rynek co mają i wystawił się na pożarcie.
Choć ciekawą teorię Jarred Polin rzucił między innymi uwagami, że Canon wciąż może za jakiś czas wydać dodatkową wersję R1, np R1X, z matrycą z R5ki i dodatkowymi ulepszeniami i to już wtedy będzie zupełnie inaczej wyglądało w porównaniu.
No ale dobra, darowanemu koniowi w zęby nie patrzeć, grunt że w końcu jest na rynku. A jak opadną emocje to czuje że R5 II będzie olbrzymim sprzedażowym hitem u Canona.
A ja zwróciłem uwagę na migawkę mechaniczną, wygląda na to, że jest taka sama jak w Canonie R3. Swego czasu (w prekambrze i ordowiku) migawki o takich parametrach były używane w aparatach dla zaawansowanych amatorów, ja np. Minolta Dynax 700si (1/8000 s i synchro 1/200 s) segment PRO miał migawki synchronizujące się przy 1/250-1/300 s. Przypominam, że w Sony A1 mamy synchro przy 1/400 s Tutaj wygląda na to, że Canonowi zabrakło odwagi, żeby pozbyć się migawki mechanicznej jak to zrobił Nikon w modelach Z9 i Z8 ale jednak chciał "przyoszczędzić" Tak na marginesie hipoteza: może stąd się między innymi biorą atrakcyjne ceny Nikonów Z8/Z9 i wciąż relatywnie wysoka cena Sony A1 (migawka mechaniczna)?
Miał zmieść Sony i Nikona i... nie zmiótł. Jest w R1 coś rzeczywiście rewolucyjnego?
@JdG
'tańszy? pierwszy to jednak był Sony A9 III i on chyba jest dalej lepszy od tego Cwanona R1.'
Nie bez kozery pisałem o Igrzyskach z przyszłości, bo na Paryż ów R1 się nie załapie - w przeciwieństwie do A9III. Ergo - to była lekka ironia pod adresem Canona. Informacja o cenie zresztą też, bo A9III jest o kilka tysi tańszy ;-)
@boa ksztusiciel
'Lekko podpicowane r5 z AI za dwa razy tyle siana'
Sprawdzałeś cenę R5 w dniu premiery? R5 II jest od niego ... tańszy, biorąc pod uwagę, że między premierami tych aparatów mieliśmy w PL skumulowaną inflację nie niższą niż 25%...
@Amadi
'jak to jest, że przy Canonach nikt nie narzeka, że ekrany są rozkładane do boku'
W przypadku R1 nie ma co narzekać, bo to produkt dla ściśle określonej niszy i mam wrażenie, że dla tej niszy sposób gibania obiektywu nie ma znaczenia, bo dotychczas doskonale sobie radzili bez jakiegokolwiek gibania w kolejnych iteracjach 1D. Przy flagowcach nie oszczędza się zanadto, więc pewnie gibanie jest takie, jakie nisza chciała.
W przypadku R5 już zupełnie tego nie rozumiem. mechanizm gibano-uchylny nie kosztuje w produkcji więcej niż 3-5 euro, więc jego brak uważam za istotny mankament.
> za jakiś czas wydać dodatkową wersję R1, np R1X, z matrycą z R5ki [Wojt_wro]
większość optyki fufu i tak "wymięka" sporo przed 30 MPx, więc jaki byłby sens takiego zabiegu i co on miałby poprawić? wielkość plików? nikt nie che zbyt wielkich plików, pewnie nawet posiadacze sprzętu Apple.
@JdG
'większość optyki fufu i tak "wymięka" sporo przed 30 MPx, więc jaki byłby sens takiego zabiegu i co on miałby poprawić?'
Słyszałeś kiedyś o 5 generacjach A7R? O Z9, Z8, A1, itd?
@Amadi
Ja nie narzekam, bo od dawna wiadomo, że w lustrzankach i bezlusterkowcach Canon inaczej odchylanych wyświetlaczy nie robi i tu sprawa jest przegrana.
Brutalne blokowanie obiektywów firm trzecich pod bagnet RF (te pod APS-C to tylko granie pod publiczkę moim zdaniem i niewiele zmienia) w połączeniu z powyższym powoduje, że obecnie jest to dla mnie marka skreślona i nie mam najmniejszego zamiaru kupować ich sprzętu mimo, że cały czas używam 6D i go sobie chwalę.
Hubert Multana: skoro według Twoich obliczeń ceny w Polsce są niższe niż w Niemczech to dlaczego ktoś z Polski chciałby sprowadzać ten sprzęt foto z Niemiec do Polski? I po co wyprowadzono embargo? Kto je wprowadził w tak bezsensowny sposób?
"Premiera pełnoklatkowych bezlusterkowców"
O tyle ciekawe, że choć lusterkowców już dawno nie ma, to współczesne aparaty dalej określa się w odniesieniu do tej odeszłej w przeszłość konstrukcji.
Bardziej spostrzegawcze dzieci już zaczynają pytać, skąd i po co taka głupia nazwa "bezlusterkowce"...
@JdG
"większość optyki fufu i tak "wymięka" sporo przed 30 MPx, więc jaki byłby sens takiego zabiegu i co on miałby poprawić?"
Podasz jakieś źródło tych rewelacji, czy tak sobie bzdurzysz co ci ślina na język przyniesie?
@Wojt_wro
" A R5 II zapowiada się świetnie. "
Ja jednym bym się wstrzymał do testów niezależnych recenzentów. Żeby nie okazało się jak np. w Z6 III czy A9 III że dzięki szybszemu odczytowi rozpiętość tonalna jest słabsza niż w ich poprzedniku albo że kolory są bardziej wyblakłe jak w Z8 czy Z9 itp.
Po prostu technicznie ciężko pogodzić więcej megapikseli i szybki odczyt z niskim szumem, dobrymi kolorami i rozpiętością tonalną. Często jest coś kosztem czegoś.
jednak*
@rsaw
Nie pytają o pełną klatkę lub mały obrazek?
BTW - lusterkowców/lustrzanek dawno nie ma? Czyżby? link
Producenci z radością tłuką ten sprzęt na dawno zamortyzowanych maszynach i pchają niemalże 80% swojej produkcji do Europy i Ameryk. Premiera ostatniej lustrzanki to kwiecień 2023
> Słyszałeś kiedyś o 5 generacjach A7R? O Z9, Z8, A1, itd?
no, ale o co Ci chodzi? są nawet urządzenia z większymi matrycami, nawet wśród smartfonów. i co z tego?
>> "większość optyki fufu i tak "wymięka" sporo przed 30 MPx, więc jaki byłby sens takiego zabiegu i co on miałby poprawić?"
> Podasz jakieś źródło tych rewelacji, czy tak sobie bzdurzysz
bzdurzę sobie, na podstawie oglądu tzw. zdjęć przykładowych i swoich własnych, które robione były na matrycach 16 MPx, a nawet mniejszych, czasem da się porównać;
do dużych matryc trzeba bardzo dobrej optyki, taka oczywiście jest dostępna, ale na ogół dość kosztowna.
@JdG
"bzdurzę sobie, na podstawie oglądu tzw. zdjęć przykładowych i swoich własnych"
Czyli twarde dane w postaci testów i wyników pomiarów rozdzielczości są nieistotne?
"które robione były na matrycach 16 MPx"
Ale ogarniasz, że limitem dla optyki będzie odpowiednia gęstość matrycy, a nie liczba pikseli w oderwaniu od formatu?
"do dużych matryc trzeba bardzo dobrej optyki"
Jak wyżej, wymaganiem dla optyki będzie gęstość matrycy.
@JdG
'no, ale o co Ci chodzi?'
Chodzi mi o to, że jest sprzęt o matrycach FF >>40 Mpx i optyka sobie z tym wszystkim doskonale radzi. Gdyby były z tym większe problematy, to życie A7R zakończyłoby się po pierwszej lub drugiej generacji. Nie chcę już wspominać o upakowaniu matryc w topowym sprzęcie m43, czyli 26 Mpx na powierzchni 1/4 FF.
> Ale ogarniasz, że limitem dla optyki będzie odpowiednia gęstość matrycy, a nie liczba pikseli w oderwaniu od formatu?
nieśmiertelna fraza na tym forum - gdyby, kto nie wiedział taki tutejszy zarzut wobec matryc m4/3;
ale każdy liczyć potrafi i sobie wyliczy, że 4x16 Mpx to nieco ponad 60 Mpx, czyli z grubsza jak w ostatnich Sony7R, czyli można wnioskować, że ta gęstość z grubsza taka sama;
@JdG
'4x16 Mpx to nieco ponad 60 Mpx'
Pozdrawia Ciebie każdy z 20 Mpx z OM-1, a jeszcze bardziej każdy z 25,2 Mpx z GH6. GH7 i G9II. Dla przypomnienia - to Ty nam opowiadasz, że optyka sobie nie radzi, że nikt do tych MPx nie tęskni. Jak weźmiesz jakiegoś plastikowego pleśniaka z amatorskiej serii Olka, to może sobie i nie poradzi, ale seria PRO musi sobie poradzić i to brawurowo. Polecam testy tych obiektywów na Optycznych.
Czyli 4/3 wymaga bardzo dobrej optyki?
@JdG
"nieśmiertelna fraza na tym forum - gdyby, kto nie wiedział taki tutejszy zarzut wobec matryc m4/3;"
Nie zarzut, tylko matematyka na poziomie szkoły podstawowej, z którą jak widać jeszcze sobie nie radzisz.
"ale każdy liczyć potrafi i sobie wyliczy, że 4x16 Mpx to nieco ponad 60 Mpx"
No właśnie, a ty twierdzisz że większość optyki ff wymięka sporo poniżej 30 mpix, czyli takie 24 mpix to pewnie górna granica, a to odpowiednik 6 mpix w m4/3 pod względem gęstości pikseli.
Tymczasem wystarczy wziąć testy dowolnych puszek ff 24 mpix i tych bardziej rozdzielczych, żeby stwierdzić że bzdury gadasz.
@Szabla
'Czyli 4/3 wymaga bardzo dobrej optyki?'
Tak. FF - jako Święty Graal fotografii - może fotografować nawet via przysłowiowe 'drzwi od stodoły', ale 4/3 z matrycą wielkości paznokcia musi się ratować super optyką.
:-)
Tak jak aparaty w smartfonach.
Masz tzw. słuszną rację - aparaty w smartfonach mogą rejestrować w czymkolwiek, bo brakujące treści są dopasowane lub ekstrapolowane. W FF materiału jest nadmiar, więc można sobie pozwolić na optyczną nonszalancję i tworzyć cudeńka winiety pokroju FE 35/1.8.
'uczeniu głębokim'
@Maciox już wspomniał o google translatorze... Przy 'głębokim uczeniu' przechodzą mnie ciarki i zastanawiam się, czy międzynarodowym korpo o sporej renomie nie jest wstyd, aby publikować takie treści. Czy pan/pani od informacji prasowej i dowolny inżynier posługujący się sprawnie językiem polskim nie mogliby usiąść na chwilę razem i sformułować ten tekst w zjadliwy sposób.
Czy ktoś zna poprawne formalnie/językowo tłumaczenie Deep Learning, czy to się zostawia w języku obcym? Niemcy zostawili Deep Learning w materiałach prasowych, Chat GPT oferowany przez Binga też nie tłumaczy... 'Głębokie uczenie' brzmi jak parafraza z pewnej dziedziny sztuk wizualnych o mało skomplikowanych scenariuszach...
@JdG
„> Podoba mi się możliwość jednoczesnego robienia zdjęć i filmowania, [ad1216]
Olympus PEN E-PL8 (rocznik 2016) też to ma a kosztował mnie tylko 1 tys. PLN;”
Hmmmm raczej nie sadzę że ten Olympus-ik to potrafi. Skąd @JdG masz takie info?
> Skąd @JdG masz takie info?
z praktyki własnej, mam taki aparat i spokojnie, podczas kręcenia filmu można nacisnąć spust migawki i zrobić w dowolnym momencie zdjęcie; to oczywiście będzie tylko ramka video, ale zawsze;
JarekB: " Niemcy zostawili Deep Learning w materiałach prasowych.."
I czego ma to dowodzić?
@molon_labe
Jeżeli przytoczysz całą wypowiedź, to będzie tam zawarte moje pytanie i wątpliwość, a zatem:
'Czy ktoś zna poprawne formalnie/językowo tłumaczenie Deep Learning, czy to się zostawia w języku obcym? Niemcy zostawili Deep Learning w materiałach prasowych, Chat GPT oferowany przez Binga też nie tłumaczy...'
JarekB: "'Głębokie uczenie' brzmi jak parafraza z pewnej dziedziny sztuk wizualnych o mało skomplikowanych scenariuszach..."
Częściej spotyka się w tej formie: "uczenie głębokie" - na podobieństwo "uczenia maszynowego†". Niezbyt fortunne - tak czy owak - są oba te terminy, niezależnie od kolejności wyrazów.
—
† Lepsze byłoby "uczenie maszyn" albo wręcz "programowanie maszyn". Pojęcie "(elektroniczne) maszyny cyfrowe" funkcjonowało w języku polskim od lat 70-tych. Z kolei programowanie też już się kojarzy z pisaniem kodu bardziej niż z obmyślaniem algorytmów. Więc np. "[głębokie] algorytmy uczenia maszyn" się także raczej powszechnie nie przyjmą.
JarekB
Synonimem "głębokie" w odniesieniu do wiedzy, nauki, analizy...itp, są określenia:
"dogłębny, przenikliwy, wnikliwy, dokładny, całościowy, precyzyjny, skrupulatny, drobiazgowy, szczegółowy, pedantyczny, wyczerpujący, kompleksowy, staranny, uważny, gruntowny, szeroki, niepowierzchowny, wielostronny, wszechstronny"
więc czego ne rozumiesz?
W astronomii powstało określenie "deep Hubble space". Też niby głupio, bo odległa przestrzeń kosmiczna wcale nie jest głębsza od tej pobliskiej, ale brzmi dobrze i dobrze odwzorowuje emocjonalne podejście do zdjęć odległych galaktyk.
Używa się też określenia, że ktoś jest głęboko poruszony... dosłownie to już w ogóle absurd, ale działa.
więc ja po... dogłębnej analizie, wyrażam....głębokie rozczarowanie....tym co Canon przedstawił.
Spodziewałem się, że po wieloletnim "projektowaniu", Canon rozjuszony tym co pokazało Sony, Nikon,...Fuji, pokaże jak się robi aparty. Tymczasem.....zaimplementował do pokładowego softu algorytmy z topazowskich programów po 20$ i to by było na tyle.
Chociaż ..nie..jest jeszcze...wentylator.!
molon_labe
Możesz być krytyczny, ale R1 jako maszyna do robienia zdjęć może się jeszcze pokazać z dobrej strony. Wg mnie najważniejszym elementem aparatu jest AF i tutaj może być ciekawie. Wszystko inne ma na tyle dobre, by podołać niemal każdemu zadaniu.
@molon_labe
Jeżeli nie masz niczego do powiedzenia, to zgryzliwe zagadywanie tematu niczego nie zmieni. @Bahrd trochę wniosł do zagadnienia, ale też jakby obok tematu. Tym samym pozostaję przy opinii, która udało mi się precyzyjnie wyrazić w dniu 17.lipca 2024 o 23:23.
Maciox: "Wg mnie najważniejszym elementem aparatu jest AF..."
To jest argument, ...kiedy nie ma już żadnych argumentów.
Oczywiście te aparty nie są...złe, są...zachowawcze.
Mamy więc już...nie korygowane optycznie obiektywy, których wady poprawia oprogramowanie, mamy programowo skalowane zdjęcia, zamiast wysoko rozdzielczych sensorów, programową redukcje szumów, zamiast postępu w konstrukcji matryc...
Proste pytanie: Dlaczego miałbym kupić te aparty, skoro powszechnie istniejącymi, wielokrotnie tańszymi programami osiągnę ten sam wynik?
oraz pytanie 2:
dlaczego miałby mnie z tym aparatem zatrudnić klient, skoro może sobie programowo wypromptować obraz?
Bo aparat ma AF? ...Sorry ale klient nie zrozumie pytania.....:)
Kupując aparat do zawodowego zastosowania spodziewałbym się przewagi na
wszystkich zdefiniowanych polach eksploatacji, a nie otrzymania tylko serii celnych, ale w sumie kiepskich tonalnie, zaszumionych zdjęć ze wszystkimi możliwymi wadami optycznymi.
Można powiedzieć... "fotografia reporterska, żyje głównie w socjalmediach i krótko"
Więc tym bardziej po co miałbym wydawać takie pieniądze na izolowany system?
Maciox: "Wg mnie najważniejszym elementem aparatu jest AF i tutaj może być ciekawie."
Jestem o tym głęboko przekonany! Ale to też oznacza, że inni producenci - jak tylko ogarną głębię uczenia głębokiego - szybko do tej (zakładam) wysoko podniesionej poprzeczki dosięgną również.
Nie ulega wątpliwości że jednak AF Canona jest w tej chwili najlepszy, na drugim Sony dalej to Nikon , Panasonic i reszta
@molon_labe
Fajna sarkastyczna wypowiedź z 18 lipca, plusik "+" :)
A co do ostatniego to idealistycznie zakładasz, że Canon będzie pompować kasę w dział R&D, kiedy to samo można prościej, szybciej i taniej osiągnąć poprzez zmiany w oprogramowaniu. Tylko, że teraz chyba wszyscy tak robią, nie mówię już o foto, ale w branży moto prościej walnąć jebitny ekran w samochodzie niż zaprojektować i zrobić do tego dedykowane przyciski. A najlepszy przykład to odchylanie ekranu nie da się poprawić w firmware, więc zostawili jak było na tym jednym zawiasie jak ostatnie ciamajdy. W ogóle ten odchylony ekran na sesjach zdjęciowych wygląda tak żenująco słabo, że to aż wstyd się z czymś takim pokazywać.
Walutą przyszłości jest zaufanie. Canon powoli acz systematycznie je nadszarpuje i cierpliwość nawet swoich największych fanbojów powoli się kończy. Wiele osób patrzy w stronę Nikona dla samych obiektywów, gdzie Nikon nie oszczędza na szkłach.
I z tego co widziałem kilka obiektywów do Canon R ma taki bagnet że obiektywy są gabarytowo …mniejsze niż w Sony E.
Aronia: "W ogóle ten odchylony ekran na sesjach zdjęciowych wygląda tak żenująco słabo, że to aż wstyd się z czymś takim pokazywać."
Serio?! Chłopaki od kamkorderów, wiedzieliście o tym?
"Walutą przyszłości jest zaufanie. Canon powoli acz systematycznie je nadszarpuje i cierpliwość nawet swoich największych fanbojów powoli się kończy."
Jako zwykły użytkownik zupełnie nie czuję się wystawiony do wiatru - ale zgadzam się - techniczni fanboje wieją tam gdzie mocniej zawieje...
" 'Głębokie uczenie' brzmi jak parafraza z pewnej dziedziny sztuk wizualnych o mało skomplikowanych scenariuszach..."
-Jak się komuś Deep Learning kojarzy z Deep Throat...
Canon: "Pozwala to przenieść profesjonalną produkcję wideo na nowy poziom, zapewniając wyjątkową jakość i elastyczność niezależnie od scenariusza."
Jak myślicie. Jak długo nowe lustrzanki jeszcze będą w sklepach w sprzedaży?
Do wyczerpania zapasów.
Od najtańszego aps-c Canon z wym. optyką
link
link
vulkanwawa
"Nie ulega wątpliwości że jednak AF Canona jest w tej chwili najlepszy, na drugim Sony ..." Czyżby?
Więc poddaje Twoja opinię w wątpliwość:
AF Sony działa w sposób ciągły z globalną migawką z 120-krotnym obliczeniem ostrości AF / AE na sekundę.....czego nie możemy powiedzieć o Canonie.
@PDamian
´Jak się komuś Deep Learning kojarzy´
Dobrze zauwazyłeś, ze pisalem o glębokim uczeniu, a nie o Deep Learning.
´Do wyczerpania zapasów.´
Nie, do zaniknięcia popytu. Dostawy są realizowane, vide dane CIPA za 2023. Europa i Ameryki, reszta świata jest już w latach 20-tych XXI wieku.
Molon labe oczywiście widać, że nie jesteś fanem Canona, ale czy jest coś czego nie wiesz najlepiej?
A są jeszcze produkowane lustrzanki Canona i Nikona, czy tylko zapasy są w magazynach i koniec?
Noname
..żeby było miedzy nami jasne: Nie jestem fanem żadnej firmy, ale przyznaję, że od tych którym dopinguję,...wymagam więcej ;)
@mgkiler
Produkcja w 2023 to 1,17 miliona szt. Nie sądzę, aby to wszystko weszło jednorazowo na stany magazynowe.
link
molon_labe:
"vulkanwawa «Nie ulega wątpliwości że jednak AF Canona jest w tej chwili najlepszy...»
Czyżby?"
Czyżby czyżyk (w parze z jaskółką) wiosny nie czynił [ link ]: "we all agreed that this new eye control was light years better than the one on the R3 [...] the focus is extremely fast and very sticky. "?
Teraz dopiero zauważyłem jaki ten mój Sony A7 IV jest słaby 🙄
link
Dwadzieścia razy więcej zdjęć do przejrzenia - pół biedy jeśli tylko jedno z nich trafi się lepsze - a co jeśli właśnie dwadzieścia będzie świetnych, to które wyciąć, skoro będą praktycznie takie same?! ;)
I tak mecz w mecz, skok w skok, wesele w wesele... embarasse de richesse!
Będzie musiała powstać jakaś nowa interpretacja Cartiera-Bressona - coś w stylu "120 kluczowych momentów". Albo zwyczajnie zrobić "GIF-a" - i niech sobie odbiorca wybiera sam, w końcu "nic się nie może zmarnować"! ;)
A7 IV wyciąga 10 kl/s.
@vulkanwawa19
"Teraz dopiero zauważyłem jaki ten mój Sony A7 IV jest słaby"
Dokładnie jak wyżej napisano - A7 IV ma 10 klatek na sekundę, ale poza tym nie wiem czy nieironicznie podoba mi się kierunek w którym poszło Sony. A7 IV ma więcej megapikseli od Z6 II/III czy R6 II, rozpiętość tonalną oraz dynamikę ma na naprawdę dobrym poziomie, a wszystko kosztem szybkostrzelności, która dla większości użytkowników i tak jest w zupełności wystarczająca. Więcej elektroniki w środku odpowiedzialnej za szybkostrzelność oznacza więcej szumów (w uproszczeniu). W postprodukcji i tak wielu użytkownikom nie chce się oglądać kilkunastu czy kilkudziesięciu takich samych zdjęć w Lightroomie i ostatecznie spowalnia szybkostrzelność aparatu często w okolice tych 6-10 klatek.
Tez uważam że czas na 360 8K 120fps.
Kilka takich kamer i będzie mozna oglądać wesele 10tki lat.
No ale nie mozna będzie chlać i się naparzać...
Zdjęcia są od 130 lat, czas na coś. nowego.
Filmy są od 128 lat. Zdjęcia są starsze.
Piwo... ...podobno już z 5000 lat p.n.e. było warzone...a jego produkcja była jedynym powodem dla którego zaczęto uprawiać pszenicę...(chleb to znacznie późniejszy wynalazek). Jeśli historia piwa, może czegoś nauczyć producentów apartów, to na przykład tego, że ...nie można kombinować z procesem wytwarzania....odszumiać żeby było klarowne, bo się nie pieni, ..."up" skalować dolewając alkoholu, ..bo potem jest kac....
A Canon chyba nie zna historii piwa..
Dlatego można z czystym sumieniem polecić aparaty (w tym Canona ;) dzieciom i młodzieży w przedszkolach i szkołach, kierowcom, rowerzystom, pilotom i kobietom w ciąży (et hoc genus omne, korzystającym na co dzień z szarych komórek, do których dawno dotarło, że już jakiś czas temu woda przestała być bardziej szkodliwa od piwa..:).
...ale piwo jest nadal OK. :)
Pytanie jak echo tego o fajki przed półwieczem... Ciekawe swoją drogą, co odpowiedziałby wtedy porucznik Borewicz, porucznik Columbo, czy kapitan Sowa† (a wcześniej Holmes i Poirot) albo Dean Martin czy Jacek Kaczmarski...
Dlatego każdy musi spytać sam siebie: "czego mi brakuje i już więcej nie potrzebuję, skoro nie szkodzi mi to, co szkodzi dzieciom?"..;)
—
† Ciekawe też, czy kapitan Żbik popalał w przerwach pomiędzy komiksami (bo w "Zapalniczce z pozytywką" chyba musiał "w celach operacyjnych")?
† AI spoiler: [ link ] - więc jednak i on...
Ale my tu nie o tym... Co będzie w takim razie z serią R3?
Zapewne to samo, co z serią EOS 3.
..a więcej info znajduję się w Canon Camera Museum
EOS 3 to będzie topowa kamera w sensownej cenie ale zawsze wyprzedana, EOS 1 to będzie to samo w większej puszcze więc za 2x więcej pieniędzy ale zawsze dostępne, hehehe.
Wcale nie mam dostępu do tajnych planów Cnona.