O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Zapraszamy do lektury naszego cyklicznego zestawienia najciekawszych plotek, z którego dowiecie się, jakie premiery czekają nas w najbliższym czasie.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
Canon
Canon EOS R6 Mark III
Premiera trzeciej wersji R6-tki spodziewana jest najwcześniej na koniec 2024 roku, pojawiła się za to domniemana specyfikacja tego modelu. Oto ona:- sensor 24-megapiksele, spokrewniony z układem z R3,
- migawka elektroniczna i mechaniczna,
- procesor Digic X, ale bez Digic Accelerator,
- slot kart CFexpress i SD UHS-II,
- nagrywanie wideo 4K 120 kl/s, Full HD 240 kl/s,
- wizjer elektroniczny z R5,
- poprawiona stabilizacja,
- poprawiony autofocus,
- odrobinę większy korpus,
- 3-calowy ekran LCD.
RF 70-200 mm f/2.8L IS USM Z
Do sieci wyciekło zdjęcie, na którym najprawdopodobniej widać nieznany dotąd obiektyw Canona, mianowicie RF 70-200 mm f/2.8L IS USM Z. Wprawdzie w systemie RF jest już reporterskie 70-200 mm f/2.8, ale nowy instrument ma mieć wewnętrzne ogniskowanie.Aparat w stylu retro
Jeden z dyrektorów Canona, Manabu Kato, przyznał w niedawno przeprowadzonym wywiadzie, że jego firma mogłaby opracować aparat cyfrowy w stylu retro. To oczywiście nic pewnego, ale jeśli by się taki produkt miał pojawić, to duża szansa, że przypominałby klasycznego AE-1 albo Canonet QL17.Leica
Nowy aparat na horyzoncie
Firma Leica Camera AG zarejestrowała w Chinach nowy aparat o nazwie kodowej 4506. Możemy się zatem spodziewać premiery nowej Leiki za jakiś czas.Meike
AF 35 mm f/2
W sieci pojawiły się zdjęcia nowego obiektywu Meike, którego premiera spodziewana jest już wkrótce. Chodzi o pełnoklatkowy instrument AF 35 mm f/2 z mocowaniami L-mount, Nikon Z i Sony FE.Sigma
28-105 mm f/2.8
Anonimowe źródła donoszą, że na początku września, Sigma zaprezentuje pełnoklatkowy instrument 28-105 mm f/2.8 z linii Art. Będzie on dostępny z mocowaniami L-mount oraz Sony FE.Coś dla miłośników patentów
W internecie można znaleźć patent opisujący pełnoklatkowy obiektyw 10-24 mm f/4Sony
A7 V
W sieci pojawiła się informacja nt. pełnoklatkowego bezlusterkowca A7 V, który dopiero czeka na swoją premierę. Ponoć w aparacie znajdzie się 44-megapikselowy sensor IMX366. Pozwoli on np. na rejestrację filmów w 8K, a także 4K bez przycięcia obrazu. A7 V może ujrzeć światło dzienne na początku przyszłego roku i miałby kosztować 3000 Euro.85 mm f/1.4 GM II
Jak donosi serwis sonyalpharumors, jeszcze w sierpniu br. zobaczymy odświeżoną wersję 85-tki GMaster, czyli o światłosile f/1.4. Podobno nowy obiektyw jest mniejszy, lżejszy, a jego własności optyczne zostały wyraźnie poprawione. W sieci można znaleźć niskiej jakości zdjęcie, na którym ponoć widać ten instrument.Tamron
28-180 mm f/2.8
W sieci pojawiła się zaskakująca i niecodzienna plotka nt. nowego Tamrona 28-180 mm f/2.8 Di III VC VXD, który miałby się pojawić już w połowie września br.Viltrox
AF 28 mm f/4.5 VCM
Firma Viltrox pracuje nad "naleśnikiem" o ogniskowej 28 mm i światłosile f/4.5. Instrument ten ma autofocus i ostrzy od 32 cm. Data premiery tego obiektywu nie jest jeszcze znana.Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Nic ciekawego w plotkach
@gamma
Bo nie ma małego Panasa? Twój komentarz jest niezwykle motywujący redaktora, który po 3 tygodniach coś dla nas znalazł.
No dobra, dam te 3 tysie eurasów za A7V, ale proszę uprzejmie o odpowiednie gibanie ekranu. W przeciwnym razie będę musiał dołożyć kolejne 500 do A7RV, ale te jego megapiksele są mi średnio potrzebne.
Nawet nie chcę sobie wyobrażać jaką kobyłą okaże się ten Tamron 28-180 f/2.8 o ile będzie prawdziwy a nie wyimaginowany. I perspektywy sprzedaży takiego potworka też nie napawają optymizmem. Może się mylę...
AE-1 Program - moje niespełnione marzenie z epoki Pewexu i octu.
Pominięte plotki o Canonach RF 24mm 1.4 VCM i RF 50mm 1.4 VCM choć ja osobiście bardziej obstawiam premiery 50 i 85 1.4 VCM bo tak niemal za jednym zamachem na rynek weszły by najbardziej klasyczne ogniskowe ale czas pokaże co Canon wymyśli. Faktem jest, że w tym roku wyszły dopiero 3 (2x RF-S 3d i RF35mm 1.4 VCM) obiektywy canona i do zapowiadanych 6-7 rocznie trochę brakuje.
"Jeden z dyrektorów Canona, Manabu Kato, przyznał w niedawno przeprowadzonym wywiadzie, że jego firma mogłaby opracować aparat cyfrowy w stylu retro."
Zanim zabiorą się za zabawki dla hipsterów, niech najpierw uzupełnią braki w optyce pod bagnet RF, na przykład szeroki standrad 22mm i makro 60-70mm pod APS-C.
wywiad z Manabu Kato i Tomokazu Yoshidą z Canon
link
Sigma 10-24 f/4, fajnie, czekam na coś takiego. Ten naleśnik Viltroxa też w sumie spoko, gdyby Sony miało na e-mount swój odpowiednik Lumixa S9 albo Fujifilm X100Vi. No chyba że do A7C.
Ja tam widzę 70-300 i to by miało więcej sensu. Tym bardziej, że widać tu analogię budowy i rozmiaru 24-70 24-105.
@JarekB
"W przeciwnym razie będę musiał dołożyć kolejne 500 do A7RV, ale te jego megapiksele są mi średnio potrzebne."
A7r V ma M i S rawy z pozytkiem dla jakości per piksel, więc nie trzeba używać 60 mpix.
Różne widziałem mock-upy czy inne przeróbki-pod-plotki, ale to 85 mm f/1.4 GM II jest naprawdę piękne :D
@mig-37
Canon przecież ma takie szkło. Jest pełne kompromisów a i tak wielkie, tylko to szkło typowo dla filmowców. Więc gabaryt to nie problem.
ziggy: "Zanim zabiorą się za zabawki dla hipsterów, niech najpierw uzupełnią braki w optyce pod bagnet RF, na przykład szeroki standard 22mm"
O właśnie - ale obawiam się, że może to się skończyć tak, że jasne 22mm pojawią się jako "small lenses that match the retro look".
@JarekB:
"@gamma
Bo nie ma małego Panasa? Twój komentarz jest niezwykle motywujący redaktora, który po 3 tygodniach coś dla nas znalazł."
Nie motywujący a dyscyplinujący, bo premii motywującej nie było.
@aditoma z tego co wiem to produkowany jest RF 24-105 f/2.8 oraz istnieje jakiś patent na 28-280 f/2.8 sprzed kilku lat... Więc to nie to samo. Po zastanowieniu się: być może ten Tamron nie byłby aż taką kobyłą mając na względzie rozmiary 70-180 f/2.8 ale i tak wolałbym coś szerszego u dołu, nawet kosztem obcięcia górnego zakresu i/lub nie ze stałym światłem. Może rzeczywiście coś takiego zainteresuje filmowców.
Tak na marginesie: żałuję, że producenci zrezygnowali z oferowania obiektywów jaśniejszych lub w poszerzonym zakresie ale w segmencie amatorskim. Mam tu na myśli takie konstrukcje jak np. Sigma AF 28-105 f/2.8-4 jeszcze z czasów fotografii konwencjonalnej, jak i 75-200 f/2.8-3.5 czy też produkowany do cyfrowych lustrzanek APS-C zoom Sigma DC 17-70 f/2.8-4
mig-37, a Tammy 35-150/2-2.8?
Kolega ma i bardzo sobie chwali.
Trochę szkoda, że A7 idzie w tę stronę, miałem cichą nadzieję na odpowiednik Z6III.
@Bahrd, ten Tamron, jak i analogiczny Samyang to z pewnością świetne i uniwersalne szkła, w dodatku jasne, za jasne... Trudno je nazwać poręcznymi przy wadze przekraczającej sporo 1 kg. Chyba już jestem za stary żeby coś takiego ze sobą taszczyć. Nie obraziłbym się na wersję 2.8-3.5, bo zakres nawet mi się podoba, ale pewnie nikt dla mnie takiej nie wyprodukuje. Ostatnio kolega mi pożyczył Sony a6000 z 16-70 i ten "wagomiar" przemówił do mnie donośnym głosem. Zaczynam myśleć, że wystarczyłby jakiś młodszy korpus i ewentualne rozważenie Tamrona 17-70 Póki co rozważania są czysto teoretyczne, bo wciąż tkwię w lustrzankach.
Takie plotki na "odczep sie" xD zabraklo info. o nowych aparatach lumix, ktore pojawia się niedlugo. Mowi sie o nastepcy s1h, fajnie. Chetnie bym tez zobaczyl nastepce serii s5
Jeśli brak informacji o nowym kompakcie z matrycą 1 cal, to ploteczki są okrótnie nudne 😀
> przypominałby klasycznego AE-1 albo Canonet QL17
Cwanon najwyraźniej pozazdrościł niemałych sukcesów konkurencji, czyli, stosownie do ww., Nikonowi modeli Zf/Zfz i Fuji X100 VI; ciekawe, który wariant wybierze?
Redaktor Amadi na swoim vlogu omówił dokładniej Nikon Z6 III link
zakres tonalny, szumy w RAW i migotanie w cieniach.
[289]
A imię jego czterdzieści i cztery. :D
mig-37, "żałuję, że producenci zrezygnowali z oferowania obiektywów jaśniejszych lub w poszerzonym zakresie ale w segmencie amatorskim"
Nie zrezygnowali. Możesz kupić doskonały Panasonic Leica 12-60/2.8-4 czy 35-100/2.8 (mam oba), także reszta zoomów f/2.8 w m4/3 tu się zalicza.
Uwaga potencjalni kupcy Canona R5 II.
Wszystko na to wskazuje, że aparat NIE DZIAŁA z akumulatorami innych producentów, nawet nie chce się właczyć! Oryginalny akumulator LP-E6 też nie jest kompatybilny z aparatem.
link
Mam nadzieję, że to nie celowe działanie i że wypuszczą jakąś poprawkę do aparatu.
waldi72: "Mam nadzieję, że to nie celowe działanie i że wypuszczą jakąś poprawkę do aparatu."
Nie zdziwiłbym się, gdyby było uzasadnione tym, że nowa bateria uczestniczy w bilansie cieplnym aparatu.
"...aparat NIE DZIAŁA z akumulatorami innych producentów.."
Ach ten ...populizm.
To nie tak...to baterie innych producentów nie działają w aparcie R5II.
@molon_labe:
"To nie tak...to baterie innych producentów nie działają w aparcie R5II."
Akumulatory tego samego producenta też nie działają aparacie R5II.
@_Tomek_ nie skreślam m4/3, w takim razie jaki korpus do tego? Niewielki, z szybkim (i fazowym) AF i przyzwoitą matrycą na wyższych czułościach? U Panasonica nie widzę, bo GX9 i GX80 brakuje fazowego AF, to zostaje OM System OM 5? Pytanie serio, bo zupełnie nie znam linii modelowej m4/3
mig-37, wygląda na to, że zostaje Ci OM-5. Niedawno zmieniałem starego E-M5 II na OM-1, ale trudno go nazwać niewielkim... Przełknąłem większe gabaryty, bo jednak wiele cech dla mnie istotnych jest na wyższym poziomie niż w OM-5. No i cena jest rozsądna (mówię o tym pierwszym, olympusowym OM-1 schodzącym z rynku)
Nie na darmo nazwałem firmę Cwanon :-) Zasada życia z nią jest taką,aby kontakty ograniczyć do niezbędnego minimum. To oni wymyślili stopkę bez środkowego styku do lampy błyskowej. I jak tu pstrykać panie premierze?
link
Warto zauważyć, że Cwanon nie produkuje lamp studyjnych. Jeśli ktoś w firmie myśli o trafieniu do fotografa potrzebującego takiego sprzętu, a często są to ci ludzie, którzy jeszcze robią jakieś mniej-więcej zlecenia, nawet za kasę, to powinien nad tym popracować. Lampa za 5 koła z bajerami i energią błysku połowa tego co Łucz M1 naprawdę "nie ma startu" w takich zawodach.
Zasadnicza sprawa: optyka. Jak Samyang wypuścił to
link
to w ofercie Cwanona nie było niczego podobnego. Bo jakiś menago stwierdził, że ich klientowi takie zabawki nie są do niczego potrzebne. Mam wrażenie, że tam opracowano wzorce jakiś trzech - czterech klientów Cwanona i wszystko, co się w nich nie mieści, ma zostać wytrute azotoksem. Zrobiła się awantura o naruszenie patentów. I...
I ze wszystkim chyba, co wyszło po eosie R obiektyw nie działa. To znaczy zapięcie go, powoduje zawieszenie aparatu. Na pewno tak jest z R7 i z R6m2. Wyjście jest i Cwanon nie wyjdzie tym wyjściem dobrze. Uczy bowiem ludzi konsekwentnie, że trzeba ich traktować jak dostawcę prochów. Sprawdzać towar podejrzliwie, po odbiór zgłaszać się ze stosowną ochroną i w każdym momencie być przygotowanym, żeby zakończyć współpracę.
Jedna rada: nie rzucać się na nowości. Niech inni przetestują wszystkie miny, jakie w nich zamontowano, poczekać aż inne firmy znajdą obejścia, jak Qudralite (chyba) obszedł brak środkowego stuku na stopce. Jak się już wie, z ostrożnością, można brać. Korpusy robią dobre.
@baron13:
"Nie na darmo nazwałem firmę Cwanon :-)"
Tak nazwał tą firmę @JdG.
@Negatyw: TĘ
link
:-)
Bateria baterii nierówna - i np. te nowe mogą mieć zredukowaną rezystancję wewnętrzną i dzięki temu tracić mniej mocy w postaci ciepła. Przemawiałaby za tym tabelka na CR [ link ], która pokazuje, że można również użyć niektórych starszych Canonowskich baterii, ale np. gdy "chemia nie teges", to nie włączy się 8K (z którym kłopoty miała poprzednia wersja R5).
Skoro więc - jak piszesz, Baronie: "Korpusy robią dobre", to moim zdaniem ograniczenia na kompatybilność, to cena, którą trzeba za tę jakość zapłacić. Parafrazując Norberta Bączyka z "Wojennych historii": aparat to system, czyli połączone i zależne od siebie podzespoły†.
PS
Woody Allen mówił, że: "To że jestem paranoikiem, nie wyklucza tego, że świat jednak sprzysiągł się przeciw mnie!", więc inżynierowie z Canona mogli mieć poważne i merytoryczne powody wykorzystania wyjątkowych baterii, a jednocześnie ich dział handlowy nie potrafił oprzeć się pokusie wykorzystania tego w sobie właściwy sposób... ;)
Dlatego stawiam wakacyjno-roboczą tezę: inżynierowie są *sprytni*, a *cwani* to są księgowi i marketingowcy!
—
† A jeśli inni producenci radzą z tym sobie lepiej - to świetnie: "good for them" i ich użytkowników!
@Bahrd: po prostu TEŻ masz rację :-) Ma rację molon_labe o czym się przekonałem na przykładzie zamienników LP-E17 firmy Newel. Po pewnym czasie aku spuchły tak, że ryzykownie wkładałem je do aparatu z pętlą z nylonowej nici, żeby móc je potem wyjąć. Oczywiście oporność wewnętrzna i odporność na udary prądowe, to zawsze jest problem w akumulatorach. Zawsze to powoduje zmniejszenie żywotności ogniwa.
Patrzę jednak na to z punktu widzenia użytkownika. Cwanon wypuszcza sprzęt z niespodziankami. Czemu? Sam też wielokrotnie kombinowałem, by "zapewnić niekompatybilność" np z powodu bezpieczeństwa. Niestety z punktu widzenia użytkownika tak to widać. Bardzo prawdopodobne, że R5 musi mieć aku np z komunikacją, choćby pomiar temperatury wewnątrz ogniwa, gdzie może być najwyższa. Tym niemniej ja mam kłopot. Czemu zabrali środkowy styk w tanich korpusach? Nie wykluczam, że "ich lampy" coś zapewniały, a inne nie i ktoś założył, że klient się wnerwi. Ale z punktu widzenia klienta "trzeba uważać".
Nie znam się na lampach (no i nie lubię ich, bo jako jedyne nie świecą Poissonem ;)... Ale faktycznie może być tak, że systemowe lampy (i baterie), to już nie są "nasze, stare, analogowe" urządzenia i zwyczajnie bez protokołu nie podchodź.
I jeśli księgowym i prawnikom wyszło, że taniej będzie tworzyć (i pielęgnować przez dekadę) sprzęt i jego oprogramowanie, które gwarantuje jakość i bezpieczeństwo† za cenę ograniczonej kompatybilności, no to "sorry Winnetou‡"...
—
† I to we wszystkich strefach klimatycznych - zapomnieliśmy jak płonęły telefony w samolotach?
‡ Nie pamiętam, skąd się wzięło to - znacznie starsze ode mnie - powiedzenie...
@Negatyw: "Ni ma się czym chwolić, jenerale. Jo trzydzieści setków baranów porwołem. Dwadzieścia setków baranów zjodłem, w tym cztyry śmierdzące. I żyję. I dobze!" 😉
O Cwanonie słów jeszcze kilka. Na tej foci
link
musiałem dla podniesienia nastroju podbić kontrasty.
link
Tu także. Cwanon miał kiedyś gorszą dynamikę matryc niż reszta producentów. Nie wiem jak detalicznie jest teraz, ale "wystarcza do wszystkiego".
To zrób tej nocy (około 4AM nad wschodnim horyzontem: [ link ]) zdjęcie (bez HDR) tak, żeby było widać, że:
⋆ Mars jest pomarańczowy,
⋆ Jowisz ma paski (plama się chyba jak raz odwróciła),
⋆ i cztery duże księżyce...
Jak będą po jednej stronie to połówkowym można oszukiwać... ;)
@baron13:
@Negatyw: TĘ
link
:-)
@baron13, wcześniej przeczytaj zanim podasz link:
"Tradycyjna forma tę bywa jednak zastępowana formą tą. Wynika to stąd, że wśród różnych określeń rzeczownika rodzaju żeńskiego (w naszym wypadku jest to wyraz książka) tylko zaimek ta ma w bierniku końcówkę -ę, podczas gdy inne określenia przyjmują końcówkę -ą: „Weź tę książkę”, ale: „Weź tamtą książkę”, „Weź pierwszą książkę”, „Weź ładną książkę”.
Mówiąc Weź tą książkę, odmieniamy zaimek ta analogicznie do tych określeń. W mowie potocznej jest to dopuszczalne, zwłaszcza w takich, jak podane w pytaniu, potocznych kontekstach: „Połóż tą łyżkę”, „Daj tą skarpetę”."
@Negatyw: nie kombinuj, naucz się odmiany przez przypadki. W mowie to jest przez niektórych dopuszczalne. Tu piszemy.
@baron13, nie czytasz tego co cytujesz. Cytat: "W mowie potocznej jest to dopuszczalne". Raczej do Ciebie nikt nie będzie przemawiał językiem literackim.
@baron13, nie warto kopać się z koniem i grać z gołębiem w szachy.
Prawdziwy Polak uwalony po trzecim piwie?
@baron13
Zaprawdę powiadam Ci - posłuchaj Szabli, ugryz się w język, ale nie kop się z końmi. Wiem, że kanikuła tą/tę, ale lepiej zrób zdjęcie kotu, zamiast karmić tu pewnych koleżków..
To ja, żeby jednak sprowadzić nas na drogę fotograficzną, powtórzę pytanie sprzed igrzysk: czy nowy sprzęt (i jego "rewolucyjne" cechy) przełożył się na równie rewolucyjne zdjęcia/filmy?
Czy (na przykład, żeby trzymać się kolarstwa) srebrny medal p. Darii Pikulik uwieczniony został dzięki temu lepiej? A czy dziś p. Kasia Niewiadoma w "Maillot Jaune" może na zdjęciach wyglądać bardziej wyjątkowo?
Bahrd: "... pytanie sprzed igrzysk: czy nowy sprzęt (i jego "rewolucyjne" cechy) przełożył się na równie rewolucyjne zdjęcia/filmy? "
Moim zdaniem: Tak. Szczególnie widać to, po fotograficznie "trudnych" dyscyplinach np: surfing czy żeglarstwo....
Najdłuższa ogniskowa jaką używam to 135, dlatego.....przeglądałem zdjęcia z "tele" :). Dla mnie zmiana jest widoczna.
link
No i "ikoniczne" zdjęcia surferów:
link
..tyle trwała "akcja" ...kiedy wykonane zostało to zdjęcie powyżej:
ttps://eurosport.tvn24.pl/surfing/igrzyska-olimpijskie-paryz-2024/2024/paryz-2024.-latajacy-surfer-gabriel-medina-zachwycil-swoim-wystepem_vid2196022/video.shtml
link
Ten naleśnik może być przebojem, jeżeli cena będzie adekwatna.
Molon: "No i «ikoniczne» zdjęcia surferów:"
Ale ekstra! Tu faktycznie te FPS-y mogły się przydać!
Komentarze o przepisach ruchu drogowego przeniesione na autoforum ;)
Arku, znaczy się usunięte? 😟
I słusznie!
♪♫
Understandable,
comprehensible
not a bit reprehensible!
♫♪ [ link ]
Swoją drogą (ups! :), ciekawe, czy gdyby w fotografii przepalanie zdjęć nie dawało natychmiast i za każdym razem negatywnych (ekhem! ;) rezultatów, to też mielibyśmy w niej tylu szeryfów naświetlania histogramu nie do prawej a za nią?
"gdyby w fotografii przepalanie zdjęć nie dawało natychmiast i za każdym razem negatywnych (ekhem! ;) rezultatów"
-daje pozytywowe rezultaty link
O, ciekawe zjawisko!
Niskoemisyjne drony
link
link
-zanieczyszczają tylko trochę latarnie i pomniki
Trochę szkoda dyskusji o prawie drogowym, ale najważniejsze, że dyskusja 'tę/tą' pozostała. Niemniej wypowiedzi o prymacie woli jednostki nad systemem prawnym ((rzec wypadałoby - 'Triumf woli'!)) nie da się zapomnieć , śmiałej tezy o przepisach prawnych będących sugestią dla obywatela - również nie.
Idzie niedziela, nowe Plotki, towarzystwo będzie miało zajęcie.
Damian: "Niskoemisyjne drony"
W czasach, kiedy myślałem, że DJI to chińska wersja DIY, zrobiliśmy własne chałupnicze drony FPV: do latawców (tych znanych jeszcze z plaż PRL - z obrotowymi skrzydłami) mocowaliśmy recepturkami smartfon - a obraz szedł do drugiego przez Skype z włączoną wideorozmową...
Zabawa była przednia, bo "aerodynamikę" ustalaliśmy metodą prób i błędów, czyli "na Ikara":
♪♫ .. co nieraz w dół już runął, [ale]
Jak[by] powiało zdrowo,
to by[m] jeszcze raz pofrunął! [ link ] ♫♪
znacznie lepij link