O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Zapraszamy do lektury naszego cyklicznego zestawienia najciekawszych plotek, z którego dowiecie się, jakie premiery czekają nas w najbliższym czasie.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
Canon
RF 70-200 mm f/2.8L IS USM Z
W zeszłym tygodniu pisaliśmy o obiektywie RF 70-200 mm f/2.8L IS USM Z, którego zdjęcie wyciekło do sieci. Niedawno pojawiło się kolejne, przedstawiające ww. instrument, ale w kolorze białym. Jak przekonują autorzy serwisu canonrumors, zdjęcia są w 100% prawdziwe, a premiera (ponoć na początku czwartego kwartału br.) obiektywu pewna. Przypomnijmy, że ten nowy reporterski tele-zoom różni się od aktualnie dostępnego w ofercie Canona modelu 2.8/70-200 przede wszystkim wewnętrznym ogniskowaniem.RF 200-500 mm f/4L IS USM
Podobno Canon szykuje premierę obiektywu RF 200-500 mm f/4L IS USM. Mówi się, że zobaczy on światło dzienne między czwartym kwartałem tego roku, a drugim kwartałem przyszłego.Nowy obiektyw szerokokątny na horyzoncie
Plotki głoszą, że Canon opracował kolejny instrument „Z”, czyli kompatybilnym z zewnętrznym adapterem power-zoom. Nie jest pewne o jaki instrument chodzi, aczkolwiek padają wskazania na model RF 12-24 mm f/2.8L IS USM Z. Podobno jego premiera planowana jest na pierwszy kwartał przyszłego roku.Coś dla miłośników patentów
W sieci można znaleźć szereg wniosków patentowych od inżynierów Canona, opisujących następujące konstrukcje:- 9-18 mm f/4 IS,
- 10-20 mm f/2.8-4 IS,
- 11-22 mm f/2.8 IS
- 12-30 mm f/4-6.3 Power zoom,
- 24-50 mm f/4-6.3 Power zoom,
- 14-30 mm f/4-6.2
- 24-50 mm f/4-6.2,
- 12-28 mm f/4-6.4,
- 15-28 mm f/2.8,
- 17-30 mm f/2.8,
- 400-600 mm f/2.8-4,
- 300-600 mm f/2.8-4.5,
- 70-300 mm f/4,
- 100 mm f/4,
- 180 mm f/3,5 Macro,
- 300 mm f/4 Macro.
GoPro
Hero 13
Do sieci wyciekły zdjęcia przedstawiające nową kamerę sportową GoPro Hero 13.Light Lens Lab
Obiektyw do Leica M
Chińska manufaktura planuje wypuścić nowy obiektyw do aparatów Leica M, a przynajmniej na to wskazują zdjęcia, jakie pojawiły się w sieci.Nikon
Nikkor 28-135 mm PZ
Do sieci wyciekło zdjęcie pierścienia, wyglądającego jak część składowa obiektywu. Widać na nim napis „NIKKOR 25-135 POWER ZOOM”, co sugeruje, że może tu chodzić o obiektyw kinematograficzny. Warto bowiem przypomnieć, że po przejęciu RED-a, Nikon planuje ekspansję na rynku kinowym, a taka premiera będzie jednym ze środków do celu.Samyang
Nowy "naleśnik' już wkrótce
Firma Samyang zamieściła grafikę, na której widać zarys nowego obiektywu. Po jego wielkości widać, że będzie to instrument kompaktowych rozmiarów, najprawdopodobniej typowy "naleśnik". Póki co, data premiery nie jest znana, wiadomo natomiast, że będzie on miał mocowanie Sony FE.Sigma
Coś dla miłośników patentów
Oprócz mnóstwa wniosków patentowych od Canona, pojawiają się także wpisy od innych firm, np. Sigmy. Można znaleźć dokumenty opisujące pełnoklatkowy obiektyw 10-24 mm f/4 oraz 9-18 mm f/2.8 dla matryc APS-C.Sony
Nowy 400 mm f/2.8 w przyszłym roku
Plotkuje się, że w przyszłym roku Sony zamierza pokazać odświeżoną wersję swojej jasnej 400-tki, która swoją premierę miała w 2018 roku. Podobno producent chce wyprzedzić konkurencję pod względem jakości, np. Nikona.Viltrox
Nowe obiektywy „AIR” dla Sony E
Viltrox zapowiada, że jeszcze w sierpniu br. pokaże dwa nowe obiektywy serii „AIR” (czyli kompaktowe instrumenty z autofokusem) z mocowaniem Sony E. Nie wiadomo jednak czy chodzi o zupełnie nowe konstrukcje, czy może znane już modele 56 mm f/1.7 (APS-C) i 40 mm f/2.5 (FF), dostępne aktualnie z mocowaniami Fujifilm X oraz Nikon Z.Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
300 mm f/4 Macro od Canona to byłoby coś! A z ogranicznikiem zakresu od np. 2m w górę spokojnie mogłoby takie szkło służyć jako normalne tele z AF (a jak jeszcze będzie zgodne z telekonwerterem, to w ogóle!)!
Mam Tamrona 180/3.5, fajny jak się już ogarnie specyficzny pierścień ostrości, ale zasadniczo przez ślimaczy AF tylko do makro się nadaje.
PS
Sigma, zróbcie proszę 22/2 pod RF-S!!
PPS
A Katarzyna Niewiadomej wygrała Tour de France!
Optyczni, Z w oznaczeniach szkła Canona NIE oznacza wewnętrznego zoomowania, tylko kompatybilność z adapterami Power Zoom:
link
Negatyw, pozostaje nam próbować mowy ezopowej...
Na canonrumors jest informacja, że pewni są zdjęcia czarnej wersji, a biała jest niepewna.
Jeśli te zdjęcia GoPro są prawdziwe, to będą 2 wersje: 'standardowa' i mniejsza, bez przedniego ekranu i gwintu statywowego. Tego drugiego trochę szkoda. Mam tylko nadzieję, że wersja lżejsza nie będzie miała wbudowanego akumulatora, jak Hero 11 mini.
"Sony zamierza pokazać odświeżoną wersję swojej jasnej 400-tki, która swoją premierę miała w 2018 roku. Podobno producent chce wyprzedzić konkurencję pod względem jakości, np. Nikona."
-Nikkor Z 400 mm f/2.8 TC link
przebił odpowiednika od Sony nie tylko obecnością wbudowanego TC 1.4x
ale i pod względem jakości?
Ciekawe jak bardzo zejdą z ceny wyprzedając obecny -niezbyt stary [2018] model -?
;)
link
Na SAR działa kret z Nikona :D
300mm F4 macro, to byłoby unikalne szkło, jeśli powstanie to będzie pierwszy raz kiedy będę chciał canona. Chyba że będzie ważyć 2kg to tak już średnio.
ryszardo, zdjęcie czarnego wydaje się zrobione telefonem, a białego aparatem. Więc podejrzewam, że gość od białego wyciął EXIF i trochę przy zdjęciu pogmerał dla niepoznaki.
Z drugiej strony, czy jest jakiś poważny powód, dla którego miałyby być dwa malowania?
Ciekawe o ile wyższa cena będzie nowego RF 70-200 mm f/2.8L IS USM Z
I czy rzeczywiście wyjdzie w tym roku , miał być na igrzyska Paryż a tu znów zmiana , ale był na igrzyskach " nie oficjalnie "
Sprzedałem EF 70-200 2.8 III
Sprzedałem RF 70-200 2.8
Czy przekroczy 15 tysi czy wyżej będzie
@Bahrd przecież z tych patentów Canona żodyn nie wejdzie do produkcji. Żodyn! ;-)
No tak - zapomniałem i znów się dałem nabrać!
@Bahr
Podobno zaawansowani filmowcy koniecznie chcą czarną wersję 70-200 do swoich planów filmowych, dlatego będzie czarna dla filmowców i biała dla fotografów.
@waldi72
Raczej będzie jedynie wersja biała , gdyż pokrywanie jest robione specjalną mieszanką aby sprzęt się na nagrzewał za bardzo .
Tutaj jest biały obiektyw jak płaska ziemia tam.
Z bialym wchodzą same białe kruki, hehe.
"...pokrywanie jest robione s p e c j a l n ą mieszanką aby sprzęt się na nagrzewał za bardzo . "
Piękna ta miejska legenda....
To, że biały† będzie mniej się nagrzewał na słońcu, to jasne jak słońce!
Ale jaką rolę u filmowców gra kolor obiektywu?
—
† A jeszcze bardziej najbielszy: "This cooling effect is a result of the metamaterial embedded in the paint. There are two microstructure particles that react to light: one particle reflects near-infrared rays from sunlight, which normally would produce heat; the other particle creates electromagnetic waves that redirect the rays back into the atmosphere." [ link ]
"...jaką rolę u filmowców gra kolor obiektywu?"
eee..czarny kolor pochłania światło i zapobiega odblaskom.
Ja nie kwestionuje tego, że biały odbija promienie, a czarny pochłania.
Na temat białych obiektywów Canona powstało mnóstwo internetowych teorii, a nawet prób badań...a spór o powód trwa ..czego nasze wpisy są dowodem :)
Ale jeśli już uzasadnienie ma być pełne, to warto wspomnieć, że jedna z "teorii" wskazuje, że kolor biały pojawił się wtedy, gdy Canon zaczął używać elementów fluorytowych, które są bardziej wrażliwe na ciepło niż nowoczesne szkło optyczne....
Ja kwestionuje ..."specjalność mieszanki". W dzisiejszym dostępie do materiałów "termo opornych" można spokojnie używać koloru koloru czarnego tak jak robi to Sigma czy ..Nikon, a szkła fluoresyjnego już się nie używa.
PDamian: na optyczne.pl też działa kret Nikona ;)
Wydaje mi się że historycznie chodziło o rozszerzalność temperaturową. Później technologia poszła do przodu i można było zrobić tubusy które będą trzymały wymiary mimo czarnego koloru, ale marketing zaprotestował, że wszyscy kojarzą długie białe lufy z Canonem i tak ma zostać.
Osobny wątek to temperatura powierzchni. Czarny obiekty potrafi się solidnie rozgrzać tak że jego dotykanie jest nieprzyjemne. Nie wiem czy można się poparzyć więc nie chcę przesadzać, ale zdarzyło mi się dotknąć i natychmiast odruchowo odsunąć rękę.
Biały obiektyw w tych samych warunkach będzie miał kilka stopni mniej.
Molon: "czarny kolor [...] zapobiega odblaskom"
Jak trzeba by oświetlać plan, żeby światło odbite od obiektywu miało wpływ?
Ibidem: "W dzisiejszym dostępie do materiałów «termo opornych» można spokojnie używać koloru czarnego"
Jak pokazuje przykład Nissana jednak nie każdy ma/chce mieć dostęp. Z drugiej strony, gdyby można było patentować chwyty marketingowe, to Canon pewnie miałby kopę wniosków dotyczących "podwójnego zastosowania" wybranych odcieni bieli (mnie, przyznam, nieco zirytowało, gdy zobaczyłem, że TCx2.0 III ma zimniejszy odcień niż EF 20-700 II - ale właśnie dlatego podejrzewam, że może za tym kryć się dodatkowa funkcjonalność).
Ale jeśli inne firmy wolą sobie z termiką radzić "na czarno", to oczywiście również jest godne uznania. Widocznie: "Some Like It Hot".
:)
z tym marketingiem, to ...jednak działa.
Przemalowałem jeden obiektyw, farbą modelarską, która dawała taki efekt przetarcia i postarzania i....skończyły się problemy z wejściem bez akredytacji... :)
Osobiście więc doceniam.
molon_labe
"Ale jeśli już uzasadnienie ma być pełne, to warto wspomnieć, że jedna z "teorii" wskazuje, że kolor biały pojawił się wtedy, gdy Canon zaczął używać elementów fluorytowych, które są bardziej wrażliwe na ciepło niż nowoczesne szkło optyczne...."
maj 69
link
link
czerwiec
link
link
luty 74
link
link
dopiero w FD wprowadzili białe link
Prawdę mówiąc - zgubiłem się. Niezależnie od pobudek (szlachetnych - czyli uzasadnionych względami technicznymi (jasny = plastikowy = lżejszy), czy uważanych za mniej godne, bo merkantylne), użytkownicy Canona będą mieli większy wybór, a przecież to chyba (dla nich) dobrze?
Czy wtedy, ciemny, metalowy, odporniejszy mechanicznie, miałby sens dla filmowców?
Nie macie racji ..najnowsza wersia to będzie szara link
a dodatkowo Canon potwierdził ze logo Canona też bedzie szare ...bo jest mniej widoczne ;
A myslalem, ze Canon zrobil obiektyw pod Nikon Z.
Chyba nie ma wyjścia, o wyjaśnienie trzeba zapytać Kol. Szabla,
Sony też wykonuje obiektywy w bieli, o ile pamiętam to kolor nazywa się..."biel polarna", ...więc tym bardziej sugeruje wpływ ...na temperaturę. :).
Sony zrzyna
z konkurencji
lub Minolty link
Nikon miał kiedyś szare wersje
link
link
@molon_labe
Canon wprowadził "białe" lustrzane obiektywy do kamer TV w 1960 link link , a do lustrzanek w 1976.
Minolta w 1965 roku wyprodukowała lustrzanego Rokkora RF 1000/6,3 również w kolorze "biało"-czarnym link
W 1972 pokazał się kolejny lustrzany Rokkor, 800/8 w wersji czarnej, ale jego druga wersja, z 1981, była już klasycznie biała - link
@PDamian
'Sony zrzyna z [...] Minolty'
Sony tak zrzyna z Minolty jak Canon z Canona, czy Lenovo zrzyna 'Thinkpady' z IBM'a. Tak właśnie jest.
Tymczasem w Olku nawet plastikowe body cap było białe, tak tam się wszystko grzało do robienia zdjęć.
@Szabla
Ten lustrzany Rokkor 800/8 wygląda całkiem skromnie ;-)
Rączka robi robotę. :) Skoro mowa o lustrzanych obiektywach: nie wszyscy pewnie wiedzą, że istniał lustrzany zoom, Pentax Reflex Zoom 400-600 mm f8-12
link
Tyle samo ma wspólnego Cosina-Voigtlander [od 1999 roku]
z Voigtländer [od 1756 roku -TO NIE BŁĄD]
Akurat Minolta ma dość krótszą i mniej znaczącą dla rozwoju fotografii historię,
ale Konica...
przed zaistnieniem Minolta znaczyła wiele link
link
link
Biale chłodzi a kamery i aparaty filmujace czarne...
I Canon z gotujacym się R i Panas, nikt nie maluje na Polarna Biel, Nawet Sony.
Ale każdy mówi że działa... ;)
Za to wiatraki kleją, że też wynalazcy nie przemalowuja w domu na biało.
@Bahrd, a Nissan to w ogóle mógłby zmonopolizowac cała branże foto jakby od samego patrzenia aparaty marzły :)
A to jak już tak się przepychamy tematami spuścizny różnych marek przy okazji wątku co gdzie kto i jak sobie pomalował, to dodam ciekawostkę - plotkę, wedle której DJI ma zaprezentować jakąś kamerę fotograficzną. Jako DJI, nie Hasselband. Choć nic potwierdzonego jeszcze, ale jeśli DJI "dołączy" do wyścigu, to może wywrócić stolik swoim nowoczesnym i bardzo "user friendly" podejściem do tematu, tak jak to zrobili z dronami, gimbalami, czy jak niedawno weszli w rowery elektryczne. Szczególnie że są wbrew pozorom całkiem blisko tego rynku od dawna.
link
Dla zasady przypomnę żę DJI od 2022 jest członkiem L-mount alliance i że precedens już jest w postaci kamery DJI Ronin 4D. Teraz po prostu chodzą słuchy że pójdą też po niższy segment, wykorzystując swoje doświadczenie choćby z dronów.
Ile to nie okażę się kompletną bzdurą oczywiście.
Wywracanie stolika często okazuje się skutkiem nadmiernego spożycia alkoholu. :P
Skoro tak twierdzisz, to nie wątpię że masz duże doświadczenie w tym temacie;)
Blind: "Biale chłodzi a kamery i aparaty filmujące czarne..."
Zerknij [ link ] i sam oceń, ilu facetów miałoby odwagę wyjść z nimi na miasto...
Wojt, myślę, że przemysł chiński próbuje z wieloma stolikami - zapewne, wszędzie tam, gdzie widzi potencjał a jednocześnie technologia jest dostatecznie (ale nie za bardzo) zaawansowana. Dobrym przykładem są wspomniane rowery elektryczne (np. montownia Bafanga na Bielanach), ale też szereg firm produkujących tanie komponenty (karbonowe ramy i koła, elektroniczne przerzutki) - podobnie jak (co najmniej dwa) szeregi firm produkujących obiektywy.
A że przy tym ostatnio znacjonalizowali całkowicie wydobycie metali rzadkich, to nawet nie muszą robić tego reszcie firm, żeby je (i ich eksport) kontrolować...
@molon
"eee..czarny kolor pochłania światło i zapobiega odblaskom."
Na odblaski mniejszy wpływ ma kolor niż stan wykończenia powierzchni. Czarna błyszcząca wypolerowana powierzchnia da więcej odblasków niż biała matowa porowata.
"Sony też wykonuje obiektywy w bieli, o ile pamiętam to kolor nazywa się..."biel polarna", ...więc tym bardziej sugeruje wpływ ...na temperaturę. :)."
Niezupełnie. Tutaj Sony mogło zacząć produkować białe obiektyw z jakże banalnego i irracjonalnego powodu jakim jest... bo Canon robi białe.
Również powód produkowania białych zoomów przez Canona mógł być po prostu równie banalny, czyli: "My i Nikon produkujemy konkurencyjne produkty, zróbmy coś by się wyróżniać, może białe?" koncepcja białego mogła powstać z takich banalnych powodów.
W roku 1990 Minolta wypuściła limitowaną wersję lustrzanki 8000i w białej wersji, z okazji lotu japońskiego dziennikarza Toyohiro Akiyama statkiem Sojuz TM-11 na stację Mir. Oprócz korpusu, w komplecie była biała wersja obiektywu 35-105/3,5-4,5 oraz lampy 5200i.
link
link
link
Mam taki egzemplarz. Miejsca pokryte zwykłym i gumowanym tworzywem skruszały, ale w miejscach, gdzie jest biały lakier, powierzchnia jest nieskazitelna.
A ja jestem pewien, że ten czarny to 70-300 a nie 70-200.
Konica to była firma
Konishi - Konishiroku
link
link
Na japońskich serwisach kupiłem parę fajnych modeli
-za mniejszą kasę niż ta 8000i, która jak padnie elektronika
będzie efektownym przyciskiem do papieru.
Najładniejszą Minoltą [mz] była M5 drugiej wersji
taka link
link
A5, a nie M