Sony FE 85 mm f/1.4 GM II
Oferta marki Sony powiększyła się o drugą generację należącego do topowej linii G Master obiektywu portretowego o parametrach 85 mm f/1.4.
INFORMACJA PRASOWA
Sony zapowiada drugą generację obiektywu portretowego — FE 85 mm F1.4 GM II
Nowa generacja obiektywu 85 mm z mocowaniem typu E do korpusów pełnoklatkowych, wyróżniająca się wysoką rozdzielczością, wspaniałym efektem bokeh i szybkim systemem AF, doskonale nadaje się do zdjęć portretowych i nagrywania filmów
Firma Sony zapowiedziała wprowadzenie na rynek obiektywu klasy premium FE 85 mm F1.4 GM II (SEL85F14GM2), łączącego małe wymiary z wysoką rozdzielczością, wspaniałym efektem bokeh i szybkim systemem AF. Jest to druga generacja wcześniejszego modelu, oparta na najnowocześniejszych obecnie technologiach. Zachowano w niej pierwotną konstrukcję optyczną, zapewniającą cenioną przez użytkowników kombinację efektu bokeh i wysokiej rozdzielczości. W połączeniu z najnowszymi aparatami Sony Alpha™ nowy model znajdzie szereg twórczych zastosowań w fotografii i filmie, od portretów po ujęcia krajobrazowe, podróżnicze, ślubne i filmowe.
— W 2016 roku wprowadziliśmy na rynek pierwsze trzy obiektywy z nowej, przełomowej serii G Master™, w tym obiektyw 85 mm F1.4 pierwszej generacji — mówi Yann Salmon Legagneur, dyrektor działu IP&S Marketing w Sony Europe. — Ideą serii G Master jest opracowanie szkła zapewniającego wspaniałą rozdzielczość i piękny efekt bokeh oraz połączenie go z najbardziej zaawansowanymi technologiami. Jesteśmy dumni, że po raz kolejny urzeczywistniamy ten zamysł w naszym obiektywie nowej generacji FE 85 mm F1.4 GM II. Dobrze wiemy, jak wielu fotografów i autorów filmów używa jasnych obiektywów 85 mm. Cieszymy się, że możemy im zaoferować zmodernizowaną wersję, która mimo wykorzystania najnowocześniejszych technologii zachowała lekkość i bardzo małe wymiary.
Wysokie parametry optyczne i piękny efekt bokeh
FE 85 mm F1.4 GM II to idealny obiektyw portretowy. Jego wyrafinowana konstrukcja optyczna i zaawansowane elementy pozwalają uzyskać jeszcze wyższą rozdzielczość i atrakcyjny efekt bokeh.
Układ optyczny obiektywu obejmuje dwie soczewki asferyczne XA (extreme aspherical) i dwie ze szkła ED (o bardzo małej dyspersji). Ich połączenie zapewnia kompensację różnych aberracji, wysoką rozdzielczość i wierne odwzorowanie obrazu w całym kadrze, a w rezultacie wyjątkową jakość obrazu. Do zwiększenia czystości i wyrazistości obrazu przyczynia się ponadto powłoka Sony Nano AR II, skutecznie tłumiąca odblaski i „duszki”. Z kolei 11-listkowa przysłona kołowa i minimalizacja aberracji sferycznej na etapie projektowania i produkcji przekłada się na piękny, miękki efekt bokeh, będący znakiem rozpoznawczym obiektywów G Master.
Szybki, dokładny, cichy system AF i wydajne śledzenie
System AF obiektywu FE 85 mm F1.4 GM II pozwala wykorzystać szybkość zaawansowanych korpusów. Podczas fotografowania działa nawet 3 razy szybcieji niż w poprzednim modeluii i dokładnie śledzi ruchome obiekty. Bez zarzutu spisuje się nawet podczas wykonywania aparatem α9 III zdjęć seryjnych z szybkością 120 kl./siii. Wydajność śledzenia ruchomych obiektów wzrosła aż 7 razyii.
Lekkość i najwyższe standardy
Wykorzystanie najnowszych rozwiązań mechanicznych i optycznych sprawiło, że w porównaniu z poprzednim modelemii waga obiektywu FE 85 mm F1.4 GM II (642 gramy) zmniejszyła się o 20%iv, a objętość o 13%. Nowy model ma 84,7 mm średnicy i 107,3 mm długości. Jest przystosowany do użytku z filtrami 77 mm.
Rozwiązania dla twórców filmów
Aby umożliwić bezproblemowe filmowanie, obiektyw FE 85 mm F1.4 GM II wyposażono w bardzo szybki i praktycznie bezgłośny silnik liniowy XD. Do minimum ograniczono zmiany kąta widzenia podczas regulacji ostrości i umożliwiono ich dalszą kompensację przez sam korpusv. Dwa dostosowywane przyciski blokady ostrości i przełącznik AF/MF ułatwiają obsługę, a oddzielny pierścień przysłony i system ustawiania ostrości Linear Response MF pozwalają intuicyjnie regulować ustawienia podczas twórczych ujęć.
Zaprojektowany z myślą o niezawodności trwałości
Konstrukcja odporna na pył i wilgoćvi zwiększa niezawodność podczas pracy w plenerze w trudnych warunkach. Dodatkowo, przednią soczewkę zabezpieczono fluorową powłoką, która ułatwia usuwanie kurzu, tłuszczu, śladów po palcach i innych zanieczyszczeniach.
Dostępność
Obiektyw FE 85 mm F1.4 GM II trafi do sprzedaży od września 2024 r.
Zdjęcia wykonane nowym obiektywem FE 85 mm F1.4 GM II i materiały poświęcone temu i innym produktom fotograficznym Sony można też znaleźć w serwisie α Universe, pomyślanym jako źródło informacji, wiedzy i inspiracji dla twórców.
i) W przypadku użycia na korpusie α1. Testy Sony.
ii) W porównaniu z obiektywem FE 85 mm F1.4 GM.
iii) W pewnych warunkach maksymalna szybkość zdjęć seryjnych może być niższa. Szybkość zdjęć seryjnych zależy od obiektywu używanego w trybie AF-C. Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie pomocy technicznej Sony dotyczącej zgodności z obiektywami.
iv) W porównaniu z obiektywem FE 85 mm F1.4 GM. Testy Sony.
v) Szczegółowe informacje podano na stronie https://support.d-imaging.sony.co.jp
vi) Nie gwarantuje się stuprocentowej odporności na pył i wilgoć.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Sugerowana polska cena – ok. 9000 zł
Nietanio. Jak to z systemowym GM. Ciekawe jak wyjdą porównania do skąd-inąd rewelacyjnej Sigmy 85 DG Dn Art f/1.4 którą można mieć za mniej niż połowę ceny tego GMa... choć nie wiem o ile lepszy musiałby być GM żeby chcieć dopłacić 2x tyle. Szczególnie że mam wrażenie po zdjęciach że wspomniana Sigma jest nawet odrobinę mniejsza, nie tak jak dla 35-ka DG DN w porównaniu do 35 GM.
Jakby ktoś chciał porównanie specyfikacji 85-ek f/1.4 pod Sony:
link
Najpierw krótkie teleobiektywy do aparatów małoobrazkowych
miały światło f/4 a te jaśniejsze f/1.8-2.0
link
link
Potem postęp w optyce pozwolił zrobić f/1.4 [1.5]
[ciemniejsze miały f/1.8-2]
link
link
link
a w 1976 roku pojawił się pierwszy f/1.2.
link
i teraz wszyscy mają takie portretówki.
link
"Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie pomocy technicznej Sony dotyczącej zgodności z obiektywami."
-No ale nie ma go jeszcze na tej stronie.
@Szabla
Z aparatem Sony A9 III
też będzie zastrzeżenie:
"Przy wartościach przysłony mniejszych niż F1.8 występują ograniczenia czasu otwarcia migawki." link
?
Fanklub Nikona w pełnej mobilizacji.
Nowy live Amadeusza
link
MTFy dość kosmiczne
link
vs
stary link
ani słowa o stabilizacji..
Czymś musi się wyróżniać bo nikt by nie kupował przy Sigmie. No i spoko, choć dalej nie czuje potrzeby dopłacać x2. No ale fajnie że chociaż nie odstaje jak GM1.
Na marginesie : tak jak patrzę po linku to chyba w bazie coś nie bardzo z wymiarami Meike 85 f/1.4.
Wczoraj trafiłem na typa, który tylko systemowe szkła kupuje, bo inne są tak słabe, że aż nawet ich nie spróbował :)
Do portretu trudno uzasadnić Sony, ale do dokumentalnych rzeczy i video jak najbardziej.
Youtuber Northrup zrobił porównanie na obrazkach łączonych i uśrednianych do 240 megapikseli. Sony gołym okiem wygląda tak dobrze jak Sigma, jeśli nie minimalnie lepiej. Stary obiektyw na takim ogromnym powiększeniu wygląda biednie. Te dwa nowe obiektywy będą wystarczające, aż aparaty nie przekroczą co najmniej 100 megapikseli, więc nie ma na co narzekać poza ceną :)
Może mi ktoś powiedzieć, czym się różni obrazek z tego obiektywu od Canon RF 85/1.2, albo Nikkor Z 85/1.2, albo Sigma 85/1.4 Art? W ślepych testach ja bym poległ odgadnąć który jest który. Wszystkie są idealnie skorygowwne, wszystkie dają takie same, nudne, mdłe i kliniczne renderowanie.. ;)
To nie jest nudne, mdłe i kliniczne renderowanie, tylko normalne. :)
Dodaj do tego Samyanga i Meike. Żeby zobaczyć różnice, trzeba zrobić porównanie Nikonem z adapterami do Sony i Canona. Wtedy wykluczy się wpływ paparatu.
Obiektyw Sony jest dopasowany do aparatu Sony. Wykluczanie wpływu aparatu nie ma sensu w tym przypadku.
Dlaczego mniejsze niż F1.8 wartości przysłony obiektywu
ograniczają dostępne czasu otwarcia migawki w aparacie A9 III
i czy takie same ograniczenia będą we współpracy z tym obiektywem
?
Ograniczenie najkrótszego czasu migawki do 1/20 000 s przy liczbach przysłony mniejszych od f1,8 wynika z charakterystyki matrycy A9 III.
Sorry, 1/16 000 s.
Można też kupić Sony 85mm f/1.8 nowy za ok. 2 tys. PLN Jakość obrazka, AF i bokeh bardzo dobre, a tylko 2/3 działki ciemniejszy. Mam od kilku lat i jestem bardzo zadowolony, jak na potrzeby amatora lub entuzjasty - amatora jest super. A za oszczędzone 7 tys. można pojechać na super wycieczkę
Teraz jest już kilka obiektywów, które dorównują Sony 85 1.8: 7artisans, Viltrox, Tokina. Jest też zeiss Batis, który jest lepszy. Ten Soniacz, poza tym że systemowy, jest mały i na tym się kończą jego zalety względem tańszej konkurencji. Cena faktycznie nie jest zła mimo wszystko, ale Tokina nie ma wiele gorszego AF (do portretów przynajmniej), a powłoki lepsze.
Jak ten mały soniak wychodził, to faktycznie nie było innych opcji. Teraz portretówki są jak grzyby po deszczu.
Oprócz różnicy w rozdzielczości, kontraście itp, liczy się również szybkość AF, szczególnie przy zdjęciach seryjnych. Tutaj różnice są bardzo duże.
Akurat te dwie 85 Sony (1.8 i 1.4) nie mają jakiegoś szczególnie szybkiego AF, więc tej różnicy między Sony a Tokiną nie ma, przynajmniej w portrecie. W trudniejszych warunkach rzeczywiście na ogół jest większa różnica, ale nie sprawdzałem.
Chińczycy wypuszczają obiektyw najpierw z firmwarem beta. Po kilku miesiącach robią aktualizację i potem AF już jest sprawny. Dlatego pierwsze recencje zawsze wypadają gorzej. Oprócz tego mają gorszą kontrolę jakości, co widać na recenzjach - ostrość waha się od słabej po wyśmienitą. Wersje mk2 są na ogół poprawne, stąd teraz jest spora konkurencja u portretówek. Nic dziwnego, że Sony robi też Mk2.
Pisałem ogólnie o różnicach pomiędzy obiektywami.
@Szabla
Była informacja, że agencja Reuters przesiada się na Sony.
link
Dzisiaj Aleksandra Szmigiel -Sony Europe Imaging Ambassador
link
która niedawno wróciła z Igrzysk Olimpijskich
mówi, że:
"Tak naprawdę jestem jedyną osobą z Reutersa, która fotografuje Sony."
link
???
Wydaje mi się, że w fanklubie Nikona nie zauważono, że sprytnie podlinkowany artykuł wspominał o kamerach oraz filmowaniu, tymczasem znana i lubiana pani ambasador wspominała o fotografowaniu. Zaiste!
"Wiem, że AFP fotografuje tylko Nikonami,
w Reutersie większość Canonem i też zdarzają się nikonowcy"
link
Wydaje się, że fanklub Nikona nie odróżnia filmowania od fotografowania. To dziwne. Może fanklub Nikona dysponuje zdjęciami zbiorowymi fotoreporterów z Igrzysk w Paryżu, analogicznymi do tych, którymi fanklub Nikona nas nie raz raczył po piłkarskich Mistrzostwach Świata z 2022?
Sony jest mniej niż podobno niszowego Nikona
Białe obiektywy Sony [a wszystkie ich długie są białe]
mają z boku [przy poziomym kadrze] czarny lub czerwony prostokąt z "G".
link
link
link
link -jest Aleksandra Szmigiel
link
Ponad 7 lat po pierwszym profesjonalnym bezlusterkowcu dla profesjonalistów
-Sony A9
mimo że pierwsze takie bezlusterkowce Canon i Nikon wprowadziły po 4,5 roku
link
aparatów Sony wciąż nie ma za wiele wśród profesjonalnych fotografów sportowych
bajeczki marketingu Sony tego nie zmienią.
-Następny raz ten temat może poruszmy za cztery lata,
bo od MŚ w nożną w Katarze niewiele się zmieniło.
´Następny raz ten temat może poruszmy za cztery lata, bo od MŚ w nożną w Katarze niewiele się zmieniło.´
Jak znam fanklub Nikona, to trolling ´w tym temacie´ ustępował nie będzie. Zapewne przy każdej premierze Sony.
PDamian, ja za to bardzo lubię Twoje opowieści i wiarę w linki.
Swoją drogą, na rynku fotografii reporterskiej Canon i Nikon są obecne od jakichś 60 lat… Sony od niespełna siedmiu…
-Siedmiu?
A900 [z 2008 roku] Bonecki reklamował zdjęciami z Dakaru...
link
-Ambasadorzy się nie liczą?
;)
Już nie pamiętasz Rafiki?
2012 link
2012 "Informacja prasowa
Obiektyw SAL500F40G idealnie nadaje do fotografowania sportu, dzikiej przyrody..." link
"Możliwość podpięcia dodatkowego uchwytu to jedna z podstawowych cech aparatów kierowanych dla PROFESJONALISTÓW. SLT-A99 też takie udogodnienie oferuje, co pokazane jest na powyższym zdjęciu. /.../
Dobrym przykładem może tu być fotografowanie dzikiej przyrody z czatowni lub wydarzeń sportowych." link
Artykuł został przygotowany przy współpracy z Sony Foto Team
Sponsorem artykułu jest firma Sony Europe Limited, (Sp. z o.o.) Oddział w Polsce
-Tyle lat Sony próbuje się wbić w ten rynek profesjonalistów,
a że nie wychodzi -to udaje siedmioletnie harcereczki...
: ))
niespełna siedmioletnie harcereczki
Oj, biedny misiu, ależ się natrudziłeś...Strasznie musi to uciskać. :P
Nazwijmy to krucjatą pdamianową. :)
Sony A9 III na Igrzyskach
Aleksandrze Szmigiel -Sony Europe Imaging Ambassador
nie był potrzebny do dyscyplin które fotografowała
i 30 kl/s wystarczało
link
Chuckowi Norrisowi wystarczyłaby 1 klatka na 30 sekund.
i też by nie dociągał ajzo?
link
To ajzo nie jest warte podciągania przez Chucka Norrisa.
PDamian, różnica między nami polega między innymi na tym że ja pracowałem prawie dwa tygodnie na igrzyskach :)
Żeby zostać Sony Imaging Ambassador trzeba kupić aparat -i co jeszcze?
-Pasek?
Coś, czego nie da się kupić.
"Coś, czego nie da się kupić."
..chodzi Ci o ...alkohol bez akcyzy?
Przyjezdni myślą, że na Podlasiu są duże mgły
link
W pomiarach DCW, Sony wypadło w narożniku lepeij, niż Sigma po środku link
Ciekawe jak wypadnie tutaj.
@Szabla
@Rafiki
Sfinansujecie modelkę do testu tego obiektywu?
[czy Sony w ruinie]
link
Fanklub Nikona w wysiłkach nie ustaje!
Fanklub Nikona nie próżnuje i naciera z pełnią sił niestrudzonego fanboja.