Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
6 października
2024 21:31

Zapraszamy do lektury naszego cyklicznego zestawienia najciekawszych plotek, z którego dowiecie się, jakie premiery czekają nas w najbliższym czasie.

Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:

Canon

Nowy firmware Canon EOS R5 Mark II

Plotki głoszą, że jeszcze w tym miesiącu firma Canon udostępni aktualizację firmware dla bezlusterkowca EOS R5 Mark II. Nowe oprogramowanie ma nie tylko poprawiać zgłoszone błędy, ale również wprowadzi kilka nowych funkcji.

Canon RF 200-500 mm f/4L IS USM

Podobno wyczekiwany teleobiektyw Canon RF 200-500 mm f/4L IS USM zostanie wyposażony we wbudowany telekonwerter 1.4x.

Coś dla miłośników patentów

W sieci pojawił się nowy wniosek patentowy firmy Canon. Opisano w nim konstrukcję optyczną obiektywu Canon RF 135 mm f/2.

Fujifilm

Aparat z nową matrycą

Podobno w przyszłym roku oferta bezlusterkowców Fujifilm powiększy się o model z matrycą nowego formatu. Nie będzie to ani sensor APS-C, ani średnioformatowy, lecz w rozmiarze dotąd nieoferowanym przez japońskiego producenta.

Fujifilm X-M5

Do sieci wyciekły pierwsze zdjęcia bezlusterkowca Fujifilm X-M5, który ma mieć swoją premierę już 14 października.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Fujinon XF 16-55 mm f/2.8 MK II

Podobno nowa wersja obiektywu Fujinon XF 16-55 mm f/2.8 zostanie wyposażona w przełącznik pozwalający na bezstopniową zmianę przysłony. Nowy model ma być też bardziej kompaktowy od swojego poprzednika, dzięki czemu średnica mocowania filtrów zostanie zredukowana z 77 do 72 mm.

Leica

Leica SL3-S

Mówi się, że na przełomie roku poznamy Leikę SL3-S. Nowy bezlusterkowiec ma zostać wyposażony w matrycę o niższej rozdzielczości niż SL3 i prawdopodobnie będzie to sensor 24-megapikselowy.

Panasonic

Premiery już pojutrze

Mówi się, że już 8 października odbędzie się premiera nowych produktów firmy Panasonic. Pojawiają się nawet głosy sugerujące, iż w najbliższy wtorek poznamy aż trzy nowe bezlusterkowce oraz obiektyw. Oto lista spodziewanych nowości:
  • Niskobudżetowy Panasonic Lumix S5D,
  • Panasonic Lumix S1HII,
  • Panasonic Lumix S1RII z matrycą o wysokiej rozdzielczości,
  • Panasonic Lumix S 18-40 mm f/4.5-6.3.


Komentarze czytelników (64)
  1. LarsikOwen
    LarsikOwen 6 października 2024, 21:34

    Pierwszy.

  2. ryszardo
    ryszardo 6 października 2024, 22:24

    Fajnie, że Fuji odświeża swoje starsze obiektywy zmniejszając masę i rozmiary. Ciekawe, czy XF 55-200mm też doczeka się następcy. Na pewno przydałyby się uszczelnienia.

  3. JarekB
    JarekB 6 października 2024, 22:34

    Panas S1RII wygląda kusząco, o ile nadal zachowają wyświetlacz gibany w stylu fotograficznym, a nie video. Trochę dziwię się, że nowy S1R tak mocno trzyma cenę, kosztuje w sumie niemalże tyle samo co Sony A7RV...

  4. ziggy
    ziggy 6 października 2024, 22:42

    Jeśli Panas S5D będzie miał wizjer, stabilizację matrycy i masę poniżej 500g, to szykuje się zdrowa konkurencja dla Canonów RP i R8.

  5. Gabrych
    Gabrych 6 października 2024, 22:44

    @JarekB mam S1R i poza AF tu nie się co czepiać do tej puszki. Jak AF poprawią i będzie dalej górny wyświetlacz to super. Jak zabiorą, to złamią mi serce. :) Ceny trzyma znakomicie, kupiłem używkę 4 lata temu i do dziś kosztują podobnie.

  6. kojotek85
    kojotek85 7 października 2024, 08:13

    @ziggy
    Są obawy że tak się nie stanie. Są pogłoski na l-rumors.com, że Panasonic zamierza wykonać modelem S5IID strzał w stopę, dokonać kroku wstecz i pozbawić go fazowego AF. Oby to była tylko plotka, bo Panasonic zostanie chyba zjedzony przez komentatorów. Oby AF został, bo wtedy S5IID będzie znacznie lepszym wyborem dla amatora pod kątem obiektywów niż R8.

  7. deel77
    deel77 7 października 2024, 08:48

    Czy Panasonic strzeli sobie w stopę, to czas pokaże. Za to Fuji nabiera w tej dyscyplinie sporego doświadczenia. X-M5 zamiast X-E5 czy X-Pro4 to niezły strzał.

  8. gamma
    gamma 7 października 2024, 09:05

    @ziggy
    Jak S5D ma mieć masę poniżej 500g skoro S5 waży ponad 700g? Wierzysz w bajki? ;-)

  9. JarekB
    JarekB 7 października 2024, 09:30

    Plotka wymienia S5D, a nie S5IID. S5 był jedynie z DFD.

  10. espresso
    espresso 7 października 2024, 10:31

    @ryszardo,
    użytkowałem dosyć długo XF 55-200, w różnych warunkach i brak uszczelnień nigdy mi nie przeszkadzał.

  11. _Tomek_
    _Tomek_ 7 października 2024, 11:06

    Reaktywacja X-M to bardzo dobry ruch Fuji. Przez ostatnie lata ludzie dali sobie wmówić, że tanie, małe i proste bezlustra (lub kompakty z dużymi matrycami) mogą być zastąpione smartfonami. Mnie aż tak miniaturowe aparaty nie interesują na tą chwilę, ale wielu ludzi takich szuka, a obecnie na rynku jest w tym segmencie tylko PEN E-P7 i nic więcej.

  12. Wojt_wro
    Wojt_wro 7 października 2024, 11:14

    A mnie ciekawi ten news o wejściu w nowy segment przez Fujifilm z aparatem z nowym rozmiarem matrycy. Jeśli nie apsc i nie średnioformatowy, to co? Czyżby chcieli robić konkurencje w Full-Frame? (to by było ciekawe, ale czy sensowne?). A może w drugą stronę, zmniejszą matryce i pokażą jakiś zaawansowany retro kompakt?

    PS.
    Osobną plotką której tu zabrakło jest możliwość wejścia w segment aparatów przez chińskiego DJI, i to w kooperacji z Huawei. Tu też mnie bardzo ciekawi czy to tylko plota czy faktycznie wejdą. Bo jeśli tak, to mooże doczekamy się bardzo nowoczesnego, zautomatyzowanego i przyjaznego dzisiejszemu młodemu odbiorcy aparatu na wzór tego co w smartfonach, z jednak bardziej profesjonalnymi możliwościami. A przynajmniej tak bym obstawiał patrząc po oprogramowaniu dronów DJI, oprogramowaniu telefonów Huawei i generalnie ich ostatnim premierom w innych segmentach. Poza tym nie widzę innego sensu wchodzenia w ten segment przez DJI o ile nie zrobią tego tak "po swojemu". A przypomnę że DJI jest też właścicielem marki Hasselblad i dołączył do L-mount alliance, bodajże w 2022 r, jak i pierwsze doświadczenie z kamerami już ma - mają profesjonaly model DJI Ronin 4D. Tu news : link

  13. BlindClick
    BlindClick 7 października 2024, 11:30

    A czy Fuji ma obiektywy do FF?
    Obstawiam nieco nieco bliżej MF, a może panoramiczna matryce...

  14. deel77
    deel77 7 października 2024, 11:45

    @_Tomek_
    Może i reaktywacja serii X-M byłaby dobrym pomysłem gdyby nie to, że Fuji porzuca dosyć istotny segment, którego elementem były aparaty X-Pro, X-E. Właściwie to przecież cały system X rozpoczął się od X-Pro1, tworząc modę na "retro". Dziwne jest to, że Fuji zdaje się z tego rynku wychodzić w momencie gdy zaczynają tam pojawiać się inni producenci (np. Nikon z aparatami zfc i zf).

  15. rockatansky
    rockatansky 7 października 2024, 12:02

    @deel77
    Fuji niczego nie porzuca przynajmniej na razie tak twierdzą oficajalnie, więc jedynie się ślamazarzą.

    Wejście w FF byłoby kuriozalne po wielokrotnym stwierdzaniu i to ustami samego kierownika, że "nigdy fufu".

    Prędzej bliżej prawdziwego średniego formatu, a nie obecnego GFX. Może dotyczy to plotkowanego kompaktu z przyspawanym szkłem?
    APS-H również jest ciekawą opcją, gdyż podobno przynajmniej niektóre nowe szkła nawet "kryją FF".

  16. _Tomek_
    _Tomek_ 7 października 2024, 12:06

    @deel77, Sporo mają w tym segmencie (średnim) i może będą kroić ofertę.
    X-Pro był bardzo oryginalny, ale czy ta koncepcja wizjera hybrydowego nadal ma aż tylu zwolenników, skoro elektroniczne są coraz lepsze?
    Z kolei X-E to właściwie ta sama półka co X-T30 II oraz X-S20. Żałować można tylko dalmierzowej stylistyki, ale z punktu widzenia technicznych możliwości ofertę w średnim segmencie mają dobrą.

  17. neon53
    neon53 7 października 2024, 12:35

    Fujifilm i matryca innego formatu ? hmm może matryca aps-c o proporcjach boków 4:3 ? mają już takie proporcje w GFX , mogliby zrobić w X.
    APS-H wydaje się mało prawdopodobne
    FF .... to tylko na bagnecie GFX , jako taka tańsza alternatywa

    nie mniej , uważam że jest to najciekawszy news

  18. molon_labe
    molon_labe 7 października 2024, 13:02

    Zakładając, że plany Fujifilm zaprezentowane w 2019 roku w tych wywiadach:
    link
    nie uległy zmianie, co niejako potwierdził Fuji X-H2, to spodziewałbym się
    GFX z globalną migawką, z ze zmienionymi wymiarami liniowymi sprowadzonymi do proporcji 3:2 tj. 45x30.
    Dlatego, że to byłoby "proste" rozwinięcie konstrukcji sensora z globalną migawką Sony.

  19. Szabla
    Szabla 7 października 2024, 13:37

    Globalna migawka to duże wyzwanie już dla 24 Mp, a co dopiero dla większych rozdzielczości.

  20. molon_labe
    molon_labe 7 października 2024, 13:48

    Podchodząc to "problemu" tylko proporcjonalnie z zachowaniem tych samych wymiarów pixeli, taki sensor średnioformatowy to...byłoby ok 40Mpx.
    A co do przetwarzania zebranych danych...to procesor Fuji radzi sobie ze 100Mpx. i nie oczekuje się, że będzie 120fps...

    Więcej wiary Kol. Szabla w inżynierów z Sony....

  21. molon_labe
    molon_labe 7 października 2024, 13:51

    Sony Semiconductor Solutions Group, miałem na myśli.

  22. deel77
    deel77 7 października 2024, 14:01

    @_Tomek_
    No właśnie o tą stylistykę chodzi. Technicznie wszyscy producenci są na podobnym poziomie. Dlatego nie mogę zrozumieć dlaczego pozbywają się tej "charakterystycznej" części swojej oferty. X100V (i VI) jasno pokazują co chcą kupować klienci. Przez wiele lat mieli i X-T3, X-Pro2 (i 3), serię X-E obok serii X-H, X-T100(200). Sam korzystam z X-Pro2 i chciałbym kupić coś nowszego, ale nowości które prezentuje Fuji zupełnie do mnie nie przemawiają. To powoduje, że kupuję więcej m.in. obiektywów do innych systemów.

  23. Jacek_Z
    Jacek_Z 7 października 2024, 14:21

    Fuji potrafi robić optykę do najróżniejszych formatów (popatrzcie na kamery TV, sami mieli aparaty 6x8 i mniejsze), ciężko więc przewidzieć jaki to będzie nowy format. Coś więcej niż biedaśredni 33x44 mm? Bym obstawiał to, tylko skąd matryca. Jeśli nie to to FF? Na początek 3 szkła plus adapter do optyki z GFX.
    Może Fuji się dogadał z kimś (Sony) i będzie robił FF z bagnetem np Sony?

  24. kojotek85
    kojotek85 7 października 2024, 14:29

    Wypuszczenie nowego systemu pomiędzy XF i GFX wywoła wewnętrzny kanibalizm tych dwóch systemów u Fuji, co będzie księgowym idiotyzmem. Optymalnym rozwiązaniem na dwa systemy w jednej marce jest by dwa systemy dzieliły dwa rozmiary matryc, jak XF i GFX u Fuji lub Micro4/3 i FF u Panasa. Jak widzimy u Sony, Nikona i Canona rozwijanie dwóch rozmiarów matryc APS-C i FF powoduje sztuczne dławienie oferty APS-C na rzecz FF.

  25. leszek3
    leszek3 7 października 2024, 14:39

    nie widzę obecnie sztucznego dławienia apsC u Sony. U Canona owszem.

  26. Szabla
    Szabla 7 października 2024, 14:55

    @molon_labe
    Wymiary pikseli nie mają tu znaczenia. Chodzi o jednoczesny odczyt.

  27. Jacek_Z
    Jacek_Z 7 października 2024, 15:04

    Kojotek85, zgadzam się z Tobą co do sensowności. Ruch Fuji będzie dziwny. Ale skoro coś jest zapowiadane to sobie spekulujemy. Wejście w FF byłoby dziwne, sensowniejsze w "wielki" format, choć co wtedy z rozwijanym GFX? Ciągnięcie trzech formatów jest ryzykowne.

  28. JdG
    JdG 7 października 2024, 15:45

    No proszę, a jutrzejszy debiut 3 nowych fufu od Panasonica nie budzi tu najmniejszych emocji;

    co do Fuji, to skoro nie MF i nie APS-C, to pewnie albo fufu (mało sensowny koncept), albo m4/3 (trochę lepszy), albo np. 1", co mogłoby być nader interesujące, jako, że nikt dotąd sensownie tego formatu nie zagospodarował (pomijając kompakty).

  29. JdG
    JdG 7 października 2024, 16:01

    jeszcze raz o Fuji - gdyby faktycznie wybrał fufu jako nowy format, to podejrzewam, ze mógłby to być raczej wariant z mocowaniem L, czyli konkurencja z Panasonikiem, który jest następnym w kolejności udziałowcem rynku foto.

  30. JarekB
    JarekB 7 października 2024, 16:18

    @JdG
    Jednego można być pewnym - pójdą w górę albo w bok, ale mniejszych matryc nie tkną.

    O S5D było kilka wpisów, a pozostałe 2 modele to chyba tylko gdybanie, choć obydwa przydałyby się na rynku, choćby do obniżki cen S1R :-).

  31. PDamian
    PDamian 7 października 2024, 16:39


    "oferta bezlusterkowców Fujifilm powiększy się o model z matrycą nowego formatu. Nie będzie to ani sensor APS-C, ani średnioformatowy, lecz w rozmiarze dotąd nieoferowanym przez japońskiego producenta."

    -
    1. FF.
    2. kwadrat [ale oni kwadratu od lat 60'tych nie robili link ]
    3. ale robili panoramiczny [i 6x4.5, 6x8 i 6x9]
    link
    24×65mm -o proporcjach 1:2,7

    -więc z koła obrazowego 55 mm obiektywów Fujiifilm GFX [do matryc 33x44mm]
    dałoby się pokryć matrycę:
    24,6x 49,2mm przy proporcjach boków 1:2
    lub 20,4x 51mm przy proporcjach 1:2,5.

    Jak mają jaja zrobią panoramiczny,
    jak nie -GG.


  32. PDamian
    PDamian 7 października 2024, 16:40

    24×65mm -o proporcjach 1:2,7 link

  33. krisss
    krisss 7 października 2024, 16:47

    Patrząc na ten przyszły aparat Fuji - po bagnecie widać, że to m4/3. Styki, wielkośc matrycy się zgadzają. Poza mechanizmem blokady bagnetu. Wychodzi że to m4/3 ale z tylko z własnymi szkłami.

  34. BlindClick
    BlindClick 7 października 2024, 17:05

    :)
    Też teraz chciałem napisać, że u43, szkła apsc mają, zrobią ladny aparat z czymś oryginalnym i gotowe.
    Obstawiam że klienci Fuji kupują aparaty nie bo potrzebują a po prostu bo są nowe czy ładne.
    Widać im odpowiada ograniczona podaż, więc będą mnożyć aparaty :(

  35. JarekB
    JarekB 7 października 2024, 17:18

    Świat się nie może doczekać kolejnego systemu z matrycą m4/3. Oszałamiające sukcesy tego formatu w ostatnich 15 latach sprawiają, że kolejne firmy stają do walki o ten wielki kawał torciku.

    A teraz poważnie - gdybyście wyczuwali trendy na rynku, to byście zrozumieli, że Fuji zrobi matrycę w pionie. Tylko to może przyciągnąć z powrotem do fotografii ludek smartfonowy, który przecież i zdjęcia robi w pionie, ale przede wszystkim video, bo jak wiadomo video w pionie prezentuje się gites na poziomym ekranie telewizora/monitora komputerowego. Pentax 17 przeciera ścieżki do wprowadzenia właściwego formatu matrycy.

    BTW - skoro już o Fuji. W ubiegłotygodniowym newsie o rynku fotograficznym w 2023 podano dane o sprzedaży kompaktów, a tam Fujifilm z 50 tys. sztuk rocznie. Że niby ten hype na X100* to 50k rocznie, czy też problemy z dostawami były tak wielkie, że udało im się wyprodukować jedynie 50k? Jedno i drugie jest bez sensu,.

  36. Szabla
    Szabla 7 października 2024, 17:26

    To będzie okrągła matryca. ;)

  37. JarekB
    JarekB 7 października 2024, 17:38

    Wreszcie skończy się winieta w narożnikach.

  38. filemon112
    filemon112 7 października 2024, 17:56

    ja obstawiam 33x44 CCD

  39. Szabla
    Szabla 7 października 2024, 19:14

    Prędzej coś w tym rodzaju -> link

  40. vulkanwawa
    vulkanwawa 7 października 2024, 20:06

    Czyli mniej więcej format którym ostatni dużo robię zdjęć 65:24 które ma Panasonic ?

  41. vulkanwawa
    vulkanwawa 7 października 2024, 20:09
  42. vulkanwawa
    vulkanwawa 7 października 2024, 20:22
  43. krisss
    krisss 7 października 2024, 20:42

    Ładne...

  44. ziggy
    ziggy 7 października 2024, 22:42

    @gamma
    "Jak S5D ma mieć masę poniżej 500g skoro S5 waży ponad 700g? Wierzysz w bajki? ;-) "

    To nie bajki, to moje pobożne życzenia ;)

  45. Amator79
    Amator79 8 października 2024, 00:44

    Globalna migawka - a czy globalnej migawki nie miały matryce CCD? Może jakiś przełom w CCD?

  46. DlaZabawy
    DlaZabawy 8 października 2024, 15:12

    @JareB

    > W ubiegłotygodniowym newsie o rynku fotograficznym w 2023 podano dane o sprzedaży kompaktów, a tam Fujifilm z 50 tys. sztuk rocznie. Że niby ten hype na X100* to 50k rocznie, czy też problemy z dostawami były tak wielkie, że udało im się wyprodukować jedynie 50k?

    To spróbuj kupić Fuji X100VI… nie ma nigdzie. Chciałem kiedyś kupić, jako drugi aparat, ale dałem sobie spokój z szukaniem; to nie ma sensu.

  47. deel77
    deel77 8 października 2024, 15:31

    @DlaZabawy
    Również chciałem kupić X100V (później VI). A jako, że mieszkam w mieście gdzie nie ma jakiegokolwiek sklepu ze sprzętem foto, musiałem polować w internecie. Tam zaczęły pojawiać się "używane" w astronomicznych cenach. Prawie uwierzyłem Fuji, że to problemy z mocami produkcyjnymi i ogromym zainteresowaniem - przecież wycofali nawet X-Pro3 i X-E4 chyba aby te moce uzyskać, ale po premierach X-T50, X-S20, X-H2 w dwóch wersjach i kolejnych zapowiedziach X-M mam wrażenie, że tłumaczenia producenta są niespójne. Dziś X100VI już mnie nie interesuje - kupiłem coś innego.

  48. JarekB
    JarekB 8 października 2024, 15:49

    Nie pisałem o dostępności, ale o tym, że 50k to śmieszna ilość - niewystarczająca do hype´u i do problemow z produkcją.

    ´musiałem polować w internecie´
    Probowałeś zamowić w sklepie i poczekać?

  49. PDamian
    PDamian 8 października 2024, 16:48


    Kto powiedział, że 50 tys to X100VI ?
    [w 2023 to raczej nie X100VI -bo on miał premierę 20 lutego 2024]

    Best Sellers kompaktów Fujifilm w B&H

    link
    -proponuję zjechać na dół listy !

  50. DlaZabawy
    DlaZabawy 8 października 2024, 16:48

    Próbowałem - dowiedziałem się, że kolejka jest bardzo długa, a dostawy bardzo nieregularnie i niewielkie. Dałem sobie spokój - co to u licha jest, polowanie na telewizor za PRlu? Bądźmy poważni.

  51. DlaZabawy
    DlaZabawy 8 października 2024, 17:10

    (a kasę przeznaczyłem już na coś innego…)

  52. deel77
    deel77 8 października 2024, 18:23

    @JarekB
    Ja usłyszałem, że jak się zdecyduję to może po wakacjach, we wrześniu. We wrześniu było kilka sztuk, ale kolejka dłuższa, więc trzeba czekać dalej. W innym sklepie usłyszałem "obecnie nie ma. Czekamy na dostawę. Trzeba pytać". Nie czekałem, przestałem pytać, kupiłem coś innego, do innego systemu.

  53. _Tomek_
    _Tomek_ 8 października 2024, 20:47

    A co kupiłeś, jeśli można spytać? Bo to na tyle oryginalny aparat, że ciężko znaleźć coś podobnego...

  54. filemon112
    filemon112 8 października 2024, 21:03

    Xt50 z tt artisan 27.?

  55. JdG
    JdG 8 października 2024, 21:10

    Nowości Panasonika, dziś nam objawione - czyli dawny S5, ale jednak kooperujący teraz z jakimś lidarem od DJI, najlżejszy w swojej klasie obiektyw kitowy i S9 w nowym kolorze - dobrze obrazują stan branży, no cóż, nie da się ukryć, jednak deczko dołujący; może choć Fujifilm pokaże coś zajmującego?

    nadrabiając pominięcia Optycznych, można dodać news od OMDS, że można znowu zamawiać model E-M10 IV, faktycznie bardzo przyjemny aparat, jakoś lepiej firmie rokujący firmie niż odnowienie E-M1X;

    no i nieoceniony Robin Wong wypowiedział się w kwestii, która i mnie wydaje się kluczowa - to na co najbardziej czekają użytkownicy sprzętu dawnego Olympusa, to raczej OM-5 Mk II, już z wnętrznościami z OM-1; jakaś nowa matryca, nawet ta, której używają Panasoniki, też byłaby cenna; taka premiera ożywiłaby wiarę w przyszłość tej firmy;

    zgadzam się tu z Robinem - E-M5 zaczął profesjonalną linię sprzętu w m4/3 (choć sam był raczej pół-PRO) i nowy OM-5, z nowymi możliwościami (a nie tylko powtórzenie poprzedniego modelu, jak to było w wypadku oryginalnego OM-5) byłby znakiem, że firma mocno stoi w swoim biznesie.

  56. filemon112
    filemon112 8 października 2024, 21:15

    xe2 z ultronem 35 0.9?

  57. deel77
    deel77 8 października 2024, 22:45

    Ja mam X-Pro2 i kilka szkieł. Chciałem kupić X100VI w oczekiwaniu na X-Pro4. Kupiłem dwa obiektywy do innego systemu (35/1.4 Tamron i 50/1.4 Sigmy).

  58. Negatyw
    Negatyw 9 października 2024, 10:00

    @deel77, proszę o konkrety, do jakiego systemu?

  59. deel77
    deel77 9 października 2024, 10:55

    @Negatyw
    Wersje EF, głównie korzystam z Canona R5 i 5D mark III, czasem przez adapter z A7III.

  60. Negatyw
    Negatyw 10 października 2024, 09:49

    Jeżeli zasadą jest krytyka systemów, których się nie posiada to nie masz pola do działania.

  61. deel77
    deel77 10 października 2024, 10:37

    Już wspominałe, że ja jestem użytkownikiem sprzętów Fujifilm. Fotografowałem X-T2, X-T3, X-E (chyba 3), X100F, X-Pro2 i 3, a dziś mam i korzystam z X-Pro2 (z kilkoma obiektywami. Mam też lustrzanki Canona, oraz Canona R5. Mogę też korzystać z Sony A7III. Chwilowo bawiłem się i GFXami, Leicami, Hasselbaldami i Nikonami. Moja krytyka dotycząca polityki Fujifilm bazuje na moich doświadczeniach i obserwacjach.

  62. JarekB
    JarekB 10 października 2024, 12:59

    @deel77
    Ty nie potrzebowałeś X100VI, Fuji zrobiło Tobie przysługę i dało szansę na kupno dwóch sporych szkieł, które nijak się mają do filigranowości obiektywu X100VI. Masz prawo krytykować każdego producenta, natomiast w Twoim przypadku to nie jest krytyka Fuji, lecz krytyka sprzedawcy, którzy nie potrafili Ciebie obsłużyć i przekonać do czekania. Klient składa zamówienia, a sprzedawca ma tego klienta dopieścić przekazując mu co najmniej regularne 'statusy' tego zamówienia. Na konkurencyjnym rynku motoryzacyjnym, gdzie wybór jest znacznie większy niż na rynku foto należy do standardu (niestety?), że na samochód czeka się wiele miesięcy, a dealer ma obowiązek podać precyzyjny termin dostawy, a potem go ewentualnie aktualizować....

  63. deel77
    deel77 10 października 2024, 14:26

    @JarekB
    Wybacz, ale raczej wiem lepiej czego chcę lub potrzebuję. Chciałem kupić X100VI, bo widziałem dla niego pewne zastosowania w moim sposobie fotografowania. Ostatecznie moje "problemy" rozwiązałem w inny sposób (i zakupy Sigmy i Tamrona tego nie dotyczyły). Wydaje mi się, że więcej jednak mam do zarzucenia Fuji niż sprzedawcom, wszak oni handlują tym czym mogą. Obsługa i jej poziom jest tylko pochodną problemów z dostępnością. Wierzę, że też mogą nie mieć pełnej informacji o ilości dostępnego sprzętu w przyszłych dostawach, mogą też nie znać precyzyjnych dat ich dostaw. Za to Fuji to wie, a polski oddział powinien to wiedzieć. Na kilku imprezach branżowych miałem okazję o to pytać i rozpiętość argumentacji była tym większa im więcej osób o to pytałem. Niestety obraz jaki mam po tym czasie jest napawa mnie radością. Mam wrażenie, że do końca nikt nie wie dokładnie co wydarzy się w najbliższej przyszłości, bo nie zakładam, że ktokolwiek z premedytacją przekazywałby fałszywe informacje. Ja cały czas uważam, że "retro" aparaty Fuji są super. Bardzo lubię X-Pro2 (X-Pro3 zdecydowanie mniej), ale sposób komunikacji Fuji powoduje, że nie wiem jaką przyszłość planują dla produktów, przez co nie będę inwestował w ich rozwiązania.

    Na nowy samochód czeka się bo w przeciwieństwie do aparatów fotograficznych można je w znacznym stopniu konfigurować, przez co musi zostać przygotowany dla klienta.

  64. Zbyszek Gajda
    Zbyszek Gajda 13 października 2024, 12:26

    Fotografuję ptaki Canonem i bardzo żałuję kiedyś zdecydowałem się na tą firmę. No ale kiedyś to oni mieli fajny sprzęt, dziś mają dobry sprzęt dla bogatych, lub chłam dla biedoty który też jest drogi. Ostatni dobry obiektyw dla niezamożnych na ptaki to 100-400 L IS USM II, a dalej to już tylko chłam.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.