Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
13 października
2024 21:52

Zapraszamy do lektury naszego cyklicznego zestawienia najciekawszych plotek, z którego dowiecie się, jakie premiery czekają nas w najbliższym czasie.

Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:

Canon

Coś dla miłośników patentów

Do sieci trafił bardzo interesujący wniosek patentowy firmy Canon. Producent opisał w nim filtr wykorzystujący materiały organiczne. Tego typu rozwiązanie mogłoby posłużyć jako idealna elektroniczna migawka, która mogłaby działać niezwykle szybko i to od razu dla całej powierzchni sensora. Pozwoliłoby to na nielimitowane czasy synchronizacji błysku.

Rozbudowa systemu EOS R

Podobno w przyszłym roku Canon rozszerzy rodzinę bezlusterkowców EOS R o trzy nowe segmenty. W pierwszym z nich ma znaleźć się aparat z matrycą APS-C z mocno rozbudowanymi funkcjami wideo. Dwa pozostałe segmenty dołączą do modeli pełnoklatkowych. Pierwszym ma być aparat w stylu retro, a drugim bezlusterkowiec wyposażony w matrycę o bardzo dużej rozdzielczości. Mówi się, że może to być nawet 102 Mpix.

Fujifilm

Premiery już jutro

Nie jest tajemnicą, że na jutro firma Fujifilm szykuje prezentację nowych produktów. Mamy poznać bezlusterkowca X-M5 a także obiektywy Fujinon XF16-55 mm f/2.8 R LM WR II oraz Fujinon XF500 mm f/5.6 R LM OIS WR, z których zdjęciami oraz specyfikacją możecie zapoznać się poniżej.

Fujinon XF16-55 mm f/2.8 R LM WR II

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Fujinon XF500 mm f/5.6 R LM OIS WR

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Fujifilm X-M5

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

  • Matryca 26.1 Mpix,
  • X Processor 5,
  • Tryb wideo 6.2K/30P 4:2:2 10-bit,
  • ISO 160,
  • Brak stabilizacji,
  • 3-calowy odchylany, dotykowy ekran LCD o rozdzielczości 1.04 mln punktów,
  • Tryb Vlog,
  • 20 trybów symulacji filmów,
  • Złącza:
    • USB Type-C USB 10Gbps,
    • HDMI Micro (Type D),
    • ø3.5 mm, stereo mini (mikrofon),
    • ø3.5 mm, stereo mini (słuchawki),
  • Akumulator: NP-W126S,
  • Wymiary 111.9 x 66.6 x 38 mm,
  • Waga (z akumulatorem i kartą pamięci) 355 g.

Aparat z matrycą nowego formatu

Jakiś czas temu pojawiły się plotki mówiące o tym, iż Fujifilm zaprezentuje aparat z matrycą nowego formatu. Najnowsze doniesienia wskazują, że w aparacie znajdzie się sensor 1-calowy, lecz umieszczony w pionie. Aparat ma być skierowany dla twórców, którzy najczęściej rejestrują zdjęcia i filmy w pionie na potrzeby publikacji ich w mediach społecznościowych.

Meike

Meike AF 55 mm f/1.8 Pro

Podobno już w najbliższy czwartek 17 października rodzina obiektywów Meike powiększy się o pełnoklatkowy model AF 55 mm f/1.8 Pro, który będzie oferowany w wersjach z bagnetami Sony E, Nikon Z oraz L-mount.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Sony

Sony A1 Mark II

Pojawiła się pierwsza domniemana specyfikacją drugiej wersji bezlusterkowca Sony A1. Oto ona:
  • Matryca 50 Mpix,
  • Nowy procesor AI,
  • Lepsze osiąg w trybie zdjęć seryjnych,
  • Wsparcie dla certyfikacji C2PA,
  • Ulepszony AF,
  • Korpus taki sam ja w starszym modelu,
  • Obsługa kart SD + CFexpress Type A 4.0,
  • Premiera w 2025 roku.

Venus Optics

Nowe obiektywy tilt-shift

Już jutro ma odbyć się premiera dwóch obiektywów tilt-shift od firmy Venus Optics. Będą to pełnoklatkowe modele Laowa 55 mm f/2.8 FFII tilt-shift macro 1:1 oraz Laowa 100 mm f/2.8 FFII tilt-shift macro 1:1, a ich zdjęcia możecie zobaczyć poniżej.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia


Komentarze czytelników (42)
  1. lukzab
    lukzab 13 października 2024, 22:01

    Jak ktoś chce być pierwszy, to zaczekam.

  2. PDamian
    PDamian 13 października 2024, 22:05

    1. Fujifilm X-M5: 900€.
    z 15-45mm: 1000€.

    2. TTArtisan AF 75 mm F2, Bokeh link
    [w poprzednich rozdziałach ostrość]

    3. Zgłoszenie patentowe Sigma ``50-100mm F1.8'' i ``45-90mm F1.8''
    link

    4. Zgłoszenie patentowe firmy Nikon umożliwia zastosowanie globalnej migawki w dowolnym obszarze
    link

  3. JarekB
    JarekB 13 października 2024, 22:09

    Re.Fujifilme_Aparat z matrycą nowego formatu
    [...] Fujifilm zaprezentuje aparat z matrycą nowego formatu. Najnowsze doniesienia wskazują, że w aparacie znajdzie się sensor 1-calowy, lecz umieszczony w pionie. Aparat ma być skierowany dla twórców, którzy najczęściej rejestrują zdjęcia i filmy w pionie na potrzeby publikacji ich w mediach społecznościowych.

    Tymczasem Plotki z 2024-10-06.
    link

    Szczerze polecam sprawdzenie kto pisał o 1'' matrycy do nowego Fujifilm, a kto o matrycy w pionie (wraz z uzasadnieniem celowości jej wprowadzenia).

    Tak że tak.

  4. ryszardo
    ryszardo 13 października 2024, 22:21

    X-M5 niestety bez stabilizacji. Szkoda, ale w sumie nie zaskakuje przesadnie.
    Brakuje w tym systemie czegoś małego, uszczelnionego ze stabilizacją. X-T5 to już spory korpus i chciałoby się coś mniejszego do nowego 16-50.

    Na kompakt z matrycą 1" czekam, bo jest straszna dziura w rynku. Mam nadzieję, że będzie to coś w stylu X30. Mały, z mechanicznym pierścieniem zmiany ogniskowej. W sumie nie robi mi dużej różnicy, czy matryca będzie w pionie, czy w poziomie. Jakby miała proporcje 4:3, to nie robiłoby mi to żadnej różnicy.

  5. PDamian
    PDamian 13 października 2024, 22:42

    X-S20, czy X-T50 brakuje?
    [oba mają stabilizację matrycy]

    link

    X-M5: 111.9 x 66.6 x 38 mm, 355 g

    X-A7: 119 x 67.7 x 41.1 mm, 320 g

    X-E4: 121.3 x 72.9 x 32.7 mm, 364 g

    X-T30 II: 118.4 x 82.8 x 46.8 mm, 378 g

    X-T50: 123.8 x 84 x 48.8 mm, 438 g

    X-S20: 127.7 × 85.1 × 65.4 mm, 491 g

  6. brt
    brt 13 października 2024, 22:55

    16-55 dalej bez stabilizacji?

  7. ryszardo
    ryszardo 13 października 2024, 23:13

    @PDamian
    X-T20 i X-T50 nie mają uszczelnień. Fuji wypuściło fajny, mały i lekki (240 g), uszczelniony obiektyw bez stabilizacji, ale małego, uszczelnionego korpusu ze stabilizacją nie ma.

  8. BlindClick
    BlindClick 13 października 2024, 23:18

    Tak ciężko uwierzyć w postęp ujemny...
    Piinowe 1"

  9. PDamian
    PDamian 13 października 2024, 23:39

    Ciekawe czy pionowe 1" będzie miało proporcje 9:16

    12 lat temu link

  10. molon_labe
    molon_labe 14 października 2024, 06:09

    Ta plotka o Canonie : "Mówi się, że może to być nawet 102 Mpix." ...no nie wiem.
    Z jednej strony Canon musi zrobić taki aparat, ponieważ jest związany współpracą z Apple w temacie Apple Vision Pro.
    Z drugiej Canon poinformował, że Vision Pro wymaga technologii 100Mpix i 60 kl/s i, że nie maja takiej technologii. Info z czerwca tego roku
    link

  11. molon_labe
    molon_labe 14 października 2024, 06:27

    :)
    w plotkach:
    o Canon: aparat 100Mpix
    o Fujifilm: aparat z sensorem 1-calowym, umieszczonym w pionie.
    ...
    a w świecie rzeczywistym:
    Canon: w aparcie flagowym programowy upscaling
    Fujifilm: niemoc produkcyjna X100VI
    :D

  12. neon53
    neon53 14 października 2024, 06:45

    "Podobno w przyszłym roku oferta bezlusterkowców Fujifilm powiększy się o model z matrycą nowego formatu."

    "Najnowsze doniesienia wskazują, że w aparacie znajdzie się sensor 1-calowy, lecz umieszczony w pionie."

    Czy ktoś wie czy to będzie bezlusterkowiec , czy kompakt ?

    Ogólnie gdyby to był bezlusterkowiec , to mając do dyspozycji mnożnik x2,7 (chyba taki jest dla matrycy 1") była by fajna oferta dla "ptasiarzy", a jeśli kompakt , to mielibyśmy powtórkę z serią Sony RX100 i RX10, i nie wiem czy chciałbym oglądać coś tego typu tyle że z logiem Fujifilm.

  13. Negatyw
    Negatyw 14 października 2024, 08:14

    @neon53:
    "była by fajna oferta dla "ptasiarzy""

    Bezlusterkowiec z matrycą 1" to już było link i się nie wróci. Niestety "ptasiarze" nie rzucili się na te aparaty.

  14. PDamian
    PDamian 14 października 2024, 08:18

    W świecie rzeczywistym jest jeszcze gorzej.

    Fujifilm

    "Temporarily Out of Stock" lub "Back-Ordered" :
    X-100VI
    X-T30 II
    X-T5
    X-T4 Extended Spectrum

    "In Stock" :
    X-S20
    X-T50
    X-H2
    X-H2S

    link
    link
    podobnie link

  15. JarekB
    JarekB 14 października 2024, 08:55

    ´W świecie rzeczywistym jest jeszcze gorzej.´

    Kupuj w Polsce, to też rzeczywisty świat i rezeczywista dostępnośc.

  16. _Tomek_
    _Tomek_ 14 października 2024, 09:24

    Fuji ma doświadczenie z malutkimi, zaawansowanymi kompaktami i mógłby zaprezentować coś w segmencie Ricoha GR III (nie wykluczam, że kupię wersję "x", ale czekam aż ten rynek ponownie się rozwinie). Kiedyś miałem Fuji F20 - uproszczona wersja znanego F30 - z matrycą Super CCD, który wyróżniał się użytecznym ISO aż do 400, i który nosiłem praktycznie codziennie. Potem pojawiły się X10/20/30, ale to już nie to - za duże na kieszeń i niepotrzebnie wchodzą w segment najmniejszych bezlusterkowców, jak plotkowane X-M5, czy PEN E-P7 (swoją drogą dobrze, że tu też coś się rusza).

  17. r2mdi
    r2mdi 14 października 2024, 10:50

    A może w nowe body wsadzą matrycę wyciągniętą ze smartfona?
    Będzie się działo. :)

  18. Bahrd
    Bahrd 14 października 2024, 11:02

    Ten patent wiadomo kogo dotyczący organicznej globalnej migawki, będzie mieć ograniczone zastosowanie w filmowaniu, o ile sama matryca nie będzie odpowiednio szybka?

    Bo jeśli wziąć czas odczytu przeciętnej matrycy w okolicach 1/100s
    link EOS R6 Mark II - test trybu filmowego[/URL], to przy 50 fps "kruca bomba, mało casu..." zostaje, a przy 100 fps to już "kotlet, kompletny kotlet?

  19. Bahrd
    Bahrd 14 października 2024, 11:04

    PS
    Coś nie zadziałało z nazwanym [ link ]...

  20. Boa
    Boa 14 października 2024, 12:15

    @JarekB
    "Szczerze polecam sprawdzenie kto pisał o 1'' matrycy do nowego Fujifilm, a kto o matrycy w pionie (wraz z uzasadnieniem celowości jej wprowadzenia)."

    A Ty myślisz, że kogo redakcja miała na myśli pisząc:
    "/.../Najnowsze doniesienia/.../"

  21. JarekB
    JarekB 14 października 2024, 12:17

    @Boa
    ´ Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach´

    Tak.

  22. Cichy
    Cichy 14 października 2024, 12:32

    To Meike 55/1.8 ma coś wspólnego z Sonnarem ?

  23. Boa
    Boa 14 października 2024, 12:42

    JarekB@
    "Tak."

    No widzisz, wszystko się zgadza :D

  24. molon_labe
    molon_labe 14 października 2024, 13:47

    "...często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł..."

    .. już samo pojęcie matryca 1" jest "nieprecyzyjne" - delikatnie mówiąc.
    Żaden wymiar tej matrycy, nawet, w przybliżeniu, nie wynosi 1", (1 cal to +/- 2,54 cm),a określa średnicę ... rury... :)

  25. PDamian
    PDamian 14 października 2024, 13:55

    @Cichy

    Sony Zeiss Sonnarem FE 55/1.8 ZA ?
    link

    -Ta konstrukcja Sony nie ma nic wspólnego z Sonnarami:
    link

    link

    link

    Diabli wiedzą dlaczego tak go nazwali
    -pewnie genialny pomysł marketingowców.

  26. JarekB
    JarekB 14 października 2024, 14:27

    Zgodnie z testem Optycznych z 26 sierpnia 2016, czyli sprzed pond 8 lat:

    ´wydaje się, że nazwa Sonnar to bardziej marka mająca kojarzyć nam się z dużą jasnością i transmisją, a nie oznaczać konkretną konstrukcję optyczną. Dobrym przykładem jest testowany tutaj Sony Carl Zeiss Sonnar T* FE 55 mm f/1.8 ZA, który składa się z siedmiu soczewek ustawionych w pięciu grupach, których układ ma niewiele wspólnego z oryginalnymi Sonnarami´

  27. baron13
    baron13 14 października 2024, 14:35

    Z mojego punktu widzenia, obracanie się wokół własnego ogona Cwanona. Nie wiem, co zrobili z tym systemem RF, nie ma obiektywów np Sigmy, czy Tamrona.. Że nie pojawiają się obiektywy np Samyanga choćby w pełni manualny 135 mm f/1,4, a zwłaszcza Mitakona, który zrobił wersję limitowaną, to już ból. Nic nowego. Funkcje video, to nie fotografia.

  28. Boa
    Boa 14 października 2024, 15:55

    @baron, z Twojego punktu widzenia, to nic nikogo nie dziwi :D

  29. BlindClick
    BlindClick 14 października 2024, 18:06

    Moze nas to smieszyc 1" w pionie, ale Fuji pewnie dobrze sie zapoznalo z rynkiem, a teraz jest popularne pionowe video bo telefony latwiej sie trzyma pionowo niz poziomo wiec to moze niestety byc znowu sukces rynkowy.

  30. PDamian
    PDamian 14 października 2024, 18:31

    Fuji ma raczej słabe obeznanie rynku w kompaktach

    "Dostawy kompaktowych aparatów cyfrowych w 2023 r.

    Sony – 470 tysięcy sztuk
    Canon – 460 tysięcy sztuk
    Panasonic – 120 tysięcy sztuk
    OM Digital – 60 tysięcy sztuk
    Nikon – 50 tysięcy sztuk
    Fujifilm – 50 tysięcy sztuk
    Ricoh Imaging – 50 tysięcy sztuk" link

  31. JarekB
    JarekB 14 października 2024, 19:18

    Firma produkująca i sprzedająca X100* ma słabe obeznanie w kompaktach, bo sprzedaje ich mało?

  32. Negatyw
    Negatyw 14 października 2024, 19:26

    Nie. @PDamian wymienił wszystkie firmy, które mają słabe obeznanie rynku w kompaktach. Samsung ma dobre, dlatego ich nie produkuje.

  33. PDamian
    PDamian 14 października 2024, 19:28

    Bo firma nie odnosząca takich sukcesów na rynku kompaktów -mowa o Nikonie
    dostarcza tyle samo,
    a Canon i Sony -po 9 razy więcej...

  34. Negatyw
    Negatyw 14 października 2024, 19:35

    Jednym słowem sukcesy na rynku kompaktów świadczą o słabym rozeznaniu rynku przez tą firmę.

  35. JarekB
    JarekB 14 października 2024, 19:57

    @Negatyw
    'Samsung ma dobre, dlatego ich nie produkuje.'

    I to jest prawidłowa konkluzja.

  36. JarekB
    JarekB 14 października 2024, 20:00

    'a Canon i Sony -po 9 razy więcej.'

    Sprzedają aparatów dla vloggerów i ew. zmurszałe konstrukcje sprzed lat. BTW - plotkowany aparat o pionowej matrycy skierowany jest (ma być) - tak - dla vloggerów, ew. użytkowników smartfonów, sorry - twórców kontentu.

  37. molon_labe
    molon_labe 14 października 2024, 20:10

    Moim zdaniem tu nie chodzi o obeznanie Fuji w kompaktach, ale o obeznanie Fuji w aparatach natychmiastowych. Mają możliwość dzielenia się "still" obrazami ze społecznością. A na tej półce ...Fuji rules!, być może kolej na "moving"
    Jednak...
    ...proporcje obrazu w mediach społecznościowych to 9:16, pionowa matryca 1" to proporcję 8,8:13,2.
    Potrzebne będzie wiele wysiłku konstruktorskiego, programistycznego..., a w dodatku żeby zamieścić "content" potrzebny będzie ...telefon. Z powyższego wynika, że przewagi nad telefonem...raczej nie ma.
    Nie ma też, w przeciwieństwie do kliszowego Pentaxa 17, w aparcie z pionową 1" matrycą niczego hipsterskiego,
    Oczywiście, sprzeda się ileś tysięcy po 1000$ za sztukę i to dla ileś milionów i niby na pieniądzach nie pisze na czym zarobione, ale ..wydaje mi się to groteskowe.

  38. PDamian
    PDamian 14 października 2024, 20:24

    Wątpię.
    Te piony w plotce kompakta pewnie wynikają z przecieków do cisiejszej premiery bezlusterkowca:
    "W trybie vlogowania wprowadzono nową opcję „9:16 Short Movie Mode” (tryb krótkich filmów formatu 9:16) umożliwiającą wygodne kręcenie filmów „w pionie”. /.../
    Ponadto nowy tryb „9:16 short movie mode” (tryb krótkiego filmu formatu 9:16) pozwala na wygodne kręcenie filmików „w pionie”, popularnych w różnych mediach społecznościowych oraz łatwą ich publikację w internecie."
    link

    Może to będzie kompakt retro z calówką
    -podobny do link

  39. Cichy
    Cichy 15 października 2024, 10:20

    @PDamian

    Naturalnie nie chodziło mi o definicję Sonnara, tylko obiektyw Sony Zeiss Sonnar 55/1.8. Chciałbym zobaczyć, czy mają podobny układ optyczny.

  40. Szabla
    Szabla 15 października 2024, 19:40

    Nie mogą mieć, bo oryginalne Sonnary nie miały soczewek asferycznych.

  41. BlindClick
    BlindClick 16 października 2024, 08:30

    A może uprośćmy do zwyklego: Sonnar look...
    Bo inaczej 50mm to tylko gauss, a sonar ma mieć tylko określoną konstrukcje.

  42. PDamian
    PDamian 16 października 2024, 20:54

    @BlindClick

    Standardami mogą być nie tylko gaussy / zmodyfikowane gaussy,
    ale też Tessary 4 w 3 [kiedyś bardzo popularne] link
    tryplety
    i pochodne trypletu link
    dialyty link
    plasmaty link

    link

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.