Fujifilm GFX Eterna
Firma Fujifilm poinformowała o pracach nad pierwszą w historii tego producenta kamerą filmową. Będzie ona bazować na średnioformatowym systemie Fujifilm GF.
Według informacji zawartych w poświęconej temu informacji prasowej na pokładzie nowej kamery ma się znaleźć 102-megapikselowy sensor CMOS II HS, najprawdopodobniej ten sam, co w aparacie Fujifilm GFX 100 II. Matryca ma współpracować z procesorem X-Processor 5, a całość będzie zamknięta w obudowie sugerującej, że mamy do czynienia raczej z urządzeniem przeznaczonym do pracy w kontrolowanych warunkach, niż sprzętem do nagrań reporterskich.
Oprócz nowej kamery, firma ogłosiła też, że pracuje nad pasującym do niej obiektywem systemu GF o parametrach 32-90 mm wyposażonym w mechanizm elektrycznej regulacji ogniskowej, czyli tzw. „power zoom”.
Informacji na temat spodziewanego terminu premiery zapowiedzianych dziś nowości póki co nie ujawniono.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
♪♫ Magnification
All generations
Approaching thunder awaiting the light
Ful speed or nothing
Lux Æterna! ♫♪ [ link ] - czyli Fuji też zrobiło cover!
A tak serio, to z tych 100mpx wyjdzie być może jeden z wyraźniejszych 8K (wersje "cywilne" kręciły chyba tylko do 4K [ link ]), Ale rolling shutter pozostanie bez zmian?
Bahrd
Globalna migawa będzie wyzwaniem ale w takim dużym pudle powinno być miejsce na super comp no i większy sensor równoważyłby stratę dynamiki.
Zawsze uważałem, że Fuji jako poważny producent objektywów filmowych w tym dwa zoomy MK do APS-C o dostępnej cenie, powinien przestać bawić się w hybrydy w stylu ni to foto ni to video a jak już film/video to z ergonomią do kitu i zaprojektować kamerę z sensorem APS-C, który jest łatwiejszy do użycia globalnej migawki. Oczywiście forma ma być jak ten GFX.
Ja bym zaryzykował stwierdzenie, że ten sensor nie jest optymalnym wyborem, bo mimo wszystko nie jest najszybszy. W średnioformatowej kamerze systemu GFX to ja bym widział warstwową matrycę wykręcającą pełne 8K bez cropów w 4:3, czyli powiedzmy 8192 × 6144 (50.3 megapiksela), najlepiej w tych 50/60 kl/s.
Tutaj obawiam się, że się skończy na pixel-binowanym 4K. Co prawda Fuji całkiem nieźle umie w pixel binning, ale nadal trudno to nazwać idealnym rozwiązaniem.
Sony od kilku lat ma w ofercie "a 128MP global shutter sensor. The sensor has a 56.73mm diagonal CMOS image sensor IMX661" - więc jest nadzieja.
Technologia jest - Blackmagic niedawno pokazał pełnoklatkową kamerę 12K (prawie 100 megapikseli) wykręcającą do 80 kl/s z odczytem całej matrycy (open gate)
@Amadi testowałem jako jeden z pierwszych Urse Cine LF 12 K i Fuji będzie miało trudno, żeby temu dorównać jeśli użyją czujnika ze swojego „średniego” formatu. Niebawem pewnie dostanę 17K LF i tu już będzie ostro bo 150 Mpix z każdej klatki 65mm. Na codzień używam Mini 12K na Super 35 z czujnikiem RGBW. Jeśli Fuji myśli że tak wolne czujniki jak z ich aparatów wystarczą to zdecydowanie się mylą. Myślę, że to jednak będzie zupełnie nowy sensor.
Ursa Cine jest za ca 16 000$. Fuji zapowiada, że postara się utrzymać poniżej 10 000$